Het aanvullend verkeersreglement 'Koningin Fabiolastraat wijzigen parkeersituatie' wordt vastgesteld.
De Koningin Fabiolastraat ligt op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk van de provincie West-Vlaanderen. Iedere dag passeren er veel fietsers door de straat. Omdat dit een belangrijke fietsverbinding is, wenst de gemeente hier extra fietsvoorzieningen aan te leggen.
Na onderzoek stelt studiebureau Scelta Mobility voor om tussen de rotonde met De Wegwijzer en het kruispunt met de Hugo Verriestlaan, langs beide zijden van de straat, fietssuggestiestroken aan te leggen.
De aanleg van fietssuggestiestroken geeft fietsers een duidelijke plaats op de rijweg. Dit biedt een groter veiligheidsgevoel. De rijweg versmalt optisch, waardoor het gemotoriseerd verkeer zijn snelheid automatisch matigt. Dit stimuleert het veiligheidsgevoel van de fietser, wat ertoe kan bijdragen om sneller de fiets te nemen. Dit zijn stappen in de goede richting van de 'modal shift'.
Om de fietssuggestiestroken de volgens het 'fietsvademecum' minimale breedte te kunnen geven, dient de parkeersituatie er aangepast te worden.
De Koningin Fabiolastraat is een gemeenteweg. Het deel tussen de rotonde met De Wegwijzer en het kruispunt met de Hugo Verriestlaan ligt in de bebouwde kom.
De snelheid is er beperkt tot maximum 50 km/u.
Artikel 1
In de Koningin Fabiolastraat, in het deel tussen de rotonde met De Wegwijzer en het kruispunt met de Hugo Verriestlaan, wordt de parkeersituatie als volgt gewijzigd:
1.1. Aan de zijde met onpare nummers, van de rotonde met De Wegwijzer, richting de Hugo Verriestlaan:
1.2. Aan de zijde met pare nummers, van het kruispunt met de Hugo Verriestlaan richting rotonde De Wegwijzer:
1.3. De parkeersituatie wijzigt niet in de zijtak (tussen de nummers 64 en 94) van de Koningin Fabiolastraat.
1.4. In de Koningin Fabiolastraat wordt ter hoogte van huisnummers 162 en 164 een blauwe zone, reglementering maximum 30 minuten, ingevoerd.
Artikel 2
Deze maatregelen worden als volgt gesignaleerd:
2.1. De parkeerstroken worden gemarkeerd met een brede witte doorlopende streep op de rijbaan die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt. Het begin en het einde van deze parkeerstroken worden aangeduid met een witte doorlopende dwarsstreep.
2.2. De parkeerverboden worden gesignaleerd met verkeersborden E1.
2.3. De parkeerplaatsen met een blauwe zone, reglementering maximum 30 minuten, worden gesignaleerd met een verkeersbord E9a met het pictogram 'parkeerschijf' op het bord en met een onderbord '30 minuten'.
Artikel 3
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.