Terug
Gepubliceerd op 08/02/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

wo 31/01/2024 - 17:00

Aanvullend verkeersreglement Kloosterbosstraat en 't Hoveke verboden voor alle bestuurders uitgezonderd voor plaatselijk verkeer

Aanwezig: Jan Seynhaeve, burgemeester
Mathieu Desmet, Kevin Defieuw, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Bas Surmont, Marie De Clerck, schepenen
Kurt Parmentier, algemeen directeur

Het aanvullend verkeersreglement 'Kloosterbosstraat en 't Hoveke verboden voor alle bestuurders uitgezonderd voor plaatselijk verkeer' wordt vastgesteld.

Feiten, context en argumentatie

Er is sluipverkeer in ’t Hoveke en de Kloosterbosstraat tussen de Kwadestraat en de Torrestraat.
Gelet op het landelijke karakter van de weg, de louter private en weinige bestemmingen daar en de engte van de weg in het bijzonder, is doorgaand verkeer daar niet op zijn plaats. 
Door iedere bestuurder de toegang in beide richtingen te verbieden, met uitzondering voor het plaatselijke verkeer, wordt sluipverkeer in ’t Hoveke en de Kloosterbosstraat tussen de Kwadestraat en de Torrestraat aangepakt. 
Uitgezonderd plaatselijk verkeer impliceert dat het verbod niet geldt voor fietsers en ruiters en dat zij zich wel in beide richtingen mogen verplaatsen. 
De verkeersdienst van 22 januari 2024 adviseert positief. 
De Kloosterbosstraat ligt buiten de bebouwde kom, 't Hoveke ligt deels in en deels buiten de bebouwde kom. 
De Kwadestraat, ’t Hoveke, de Kloosterbosstraat en de Torrestraat zijn gemeentewegen.

Beslissing

Artikel 1
§1. In ’t Hoveke en de Kloosterbosstraat, tussen de Kwadestraat en de Torrestraat, wordt de toegang voor iedere bestuurder, uitgezonderd voor het plaatselijke verkeer, verboden.
§2. Dit toegangsverbod wordt gesignaleerd met verkeersborden C3, met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ in ’t Hoveke ter hoogte van de Kwadestraat en in de Kloosterbosstraat ter hoogte van de Torrestraat. 

Artikel 2
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.