Het voorstel inzake wijziging van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 4 mei 2022 om een voorstel van wijziging van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en van het arbeidsreglement (eigenlijke document en bijlage 2 glijtijdreglement) voor te leggen aan het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité. De voorstellen houden volgende principes in:
De voorstellen werden besproken op het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité van 23 mei 2022. Er werd toen nog geen protocol van akkoord afgesloten, omdat ACV Openbare Diensten nog enkele bijkomende vragen had.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 31 oktober 2022 om, na bespreking van de vragen van ACV Openbare Diensten, het voorstel te behouden.
Het voorstel werd opnieuw voorgelegd aan het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité op 23 november 2022.
Er werd een protocol van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten, waarbij ACV Openbare Diensten volgende opmerkingen maakte:
'ACV Openbare Diensten is akkoord met de voorgestelde wijzigingen. Wij wensen echter te benadrukken dat wij enigszins ontgoocheld zijn over het uiteindelijk resultaat van de besprekingen om ook voor de werklieden cluster Grondgebiedszaken enige vorm van flexibiliteit te voorzien.
Zo vinden wij het jammer dat er momenteel nog steeds een beperking is tot 5 maal per jaar om verlof op te nemen in blokken van 2 uur.
Ook wat betreft de middagpauze menen wij dat er meer mogelijkheden zijn dan het voorstel dat nu op tafel ligt.
Ook wat betreft de vastlegging van het vrij dagdeel kon de keuze verder gaan dan enkel kiezen tussen vrijdagnamiddag of woensdagnamiddag.
Wij hopen dat deze tekst dan ook maar een aanloop is naar meer mogelijkheden en geen eindpunt.'
In overleg met ACV Openbare Diensten zou de regeling ingaan vanaf 1 maart 2023. De regeling wordt geëvalueerd na de zomervakantie 2023.
Artikel 1
Het voorstel inzake wijziging van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Artikel 239 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt als volgt gewijzigd:
Art. 239. Een vakantiedag wordt uitgedrukt in uren en wordt benomen a rato van het aantal niet gepresteerde uren. Verlof wordt genomen voor minstens een halve werkdag. De ploegverantwoordelijken en werklieden opgenomen in het reglement glijdende werktijdregeling onder IV. D. 5.2 en 6 kunnen 5 maal per jaar verlof opnemen in blokken van 2 uur, meer bepaald van 8 uur tot 10 uur, van 10 uur tot 12 uur, van 12.30 uur tot 14.30 uur en van 14.30 uur tot 16.30 uur.
Artikel 3
De nieuwe maatregelen inzake flexibiliteit gaan in vanaf 1 maart 2023 en worden geëvalueerd na de zomervakantie.