Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 12 november 2020 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 13 november 2020 en vrijdag 11 december 2020, alsook van de gemeenteraadscommissie algemeen beleid van dinsdag 24 november 2020 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
Neemt kennis van de beslissing van de heer burgemeester van 4 november 2020 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 13 november 2020 en vrijdag 11 december 2020, alsook van de gemeenteraadscommissie algemeen beleid van dinsdag 17 november 2020 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
Neemt kennis van het gegeven dat de gemeenteraadscommissie algemeen beleid verplaatst wordt naar dinsdag 24 november 2020 en dat om die reden de heer burgemeester zijn eerdere beslissing hernomen heeft op 12 november 2020.
De huidige coronacrisis en de strijd tegen de verdere verspreiding hiervan is te beschouwen als een onvoorziene gebeurtenis die rechtvaardigt dat de heer burgemeester een besluit heeft genomen, en dit voor alle openbare vergaderingen binnen ons bestuur die nog plaatsvinden voor 13 december 2020, om deels virtueel, deels fysiek te vergaderen waarbij de voorzitter de vergadering zal voorzitten vanop een fysieke locatie waar maximaal 9 personen mogen aanwezig zijn (met inacthname voor de regels van social distancing), en dit om redenen van volksgezondheid, maar waarbij voor het overige de gebruikelijke openbaarheid zal worden toegepast.
Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 12 november 2020 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van vrijdag 13 november 2020 en vrijdag 11 december 2020, alsook van de gemeenteraadscommissie algemeen beleid van dinsdag 24 november 2020 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus-COVID-19).
Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 31 oktober 2020 houdende de tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid met aanvullende maatregelen ter beperking van de verspreiding van het coronavirus.
Neemt kennis van de beslissing van de heer burgemeester van 31 oktober 2020 houdende de politieverordening bij hoogdringendheid met aanvullende maatregelen ter beperking van de verspreiding van het coronavirus.
De huidige coronacrisis en de strijd tegen de verdere verspreiding hiervan is te beschouwen als een onvoorziene gebeurtenis die rechtvaardigt dat de heer burgemeester een besluit heeft genomen om alle georganiseerde groepsactiviteiten en reguliere werking van verenigingen (jeugd, sport, cultuur, ...), die aanleiding geven tot fysieke ontmoeting (inclusief voor min-12-jarigen), te verbieden, met een uitzondering evenwel voor de (verlengde) herfstvakantie.
Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 31 oktober 2020 houdende de tijdelijke politieverordening bij hoogdringendheid met aanvullende maatregelen ter beperking van de verspreiding van het coronavirus.
Er wordt een beroep gedaan op het VEB als aankoopcentrale voor de levering van aardgas.
Het contract met Luminus nv voor de levering van aardgas loopt af op 31 december 2020 en dus moet een nieuwe opdracht geplaatst worden die ingaat op 1 januari 2021.
Gelet op het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid dient de gemeente zelf zijn leverancier van aardgas te kiezen.
Sinds 2010 bundelden 8 steden en gemeenten (Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kortrijk, Kuurne, Lendelede, Wevelgem, Zwevegem), Fluvia en Leiedal zich om gezamenlijk energie (gas en elektriciteit) aan te kopen voor eigen gebouwen en openbare verlichting.
De gemeenteraad hechtte op 3 juli 2020 zijn goedkeuring aan de intergemeentelijke samenaankoop energie 2021-2023 (opdrachtdocumenten en bilaterale samenwerkingsovereenkomst), waarbij de Intercommunale Leiedal (Leiedal), President Kennedypark 10, 8500 Kortrijk, als aanbestedende overheid werd aangesteld voor deze opdracht.
De raad van bestuur van Leiedal besliste in zijn zitting van 9 oktober 2020:
Overeenkomstig artikel 47, §2 van de wet inzake overheidsopdrachten zijn de aanbestedende overheden die beroep doen op de aankoopcentrale, in casu VEB, vrijgesteld van de verplichting om zelf plaatsingsprocedures te organiseren. Volgens artikel 47, §4 van dezelfde wet kunnen aanbesteders bovendien, opnieuw zonder toepassing van een plaatsingsprocedure, een overheidsopdracht voor diensten betreffende gecentraliseerde aankoopactviteiten, via het VEB bekomen.
Het VEB werd in 2012 opgericht door de Vlaamse regering op basis van het decreet van 15 juli 2011. Het VEB is een extern verzelfstandigd agentschap van privaat recht (nv) en heeft rechtspersoonlijkheid. Eén van de haar toegewezen taken volgens het decreet van 15 juli 2011 is het leveren van gas en elektriciteit en het faciliteren, het aanbieden en het coördineren van energiediensten om energiebesparende maatregelen en milieuvriendelijke energieproductie in gebouwen te verwezenlijken. In de beleidsnota 2014–2019 van toenmalig minister Muyters werd dit herhaald als 'Het VEB zal […] specialiseren op het gebied van georganiseerde en besparende energielevering'.
Het gemeentebestuur behartigt niet enkel haar eigen behoeften, maar eveneens deze van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en de overige openbare besturen op het grondgebied van de gemeente aan wie werkingstoelagen worden toegekend door het gemeentebestuur, zijnde de diverse kerkbesturen:
De deelname aan deze samenaankoop wordt ook voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 november 2020.
Het gemeentelijk aandeel in deze opdracht wordt geraamd op basis van een gasverbruik van ca. 6 059 MWh/jaar en een gemiddelde energieprijs van ca. 20 euro/MWh (excl. btw, distributie, taksen en heffingen) op ca. 122 000 euro op jaarbasis. Deze raming behelst maar ca. 60% van de totale gemeentelijke kostprijs (incl. btw, distributie, taksen en heffingen). Deze raming is richtinggevend gelet dat de kostprijs sterk kan fluctueren en het verbruik per jaar kan schommelen.
Het aandeel OCMW in deze opdracht wordt geraamd op basis van een gasverbruik van ca. 2 996 MWh/jaar en een gemiddelde energieprijs van ca. 20 euro/MWh (excl. btw, distributie, taksen en heffingen) op ca. 60 000 euro. Deze raming behelst maar ca. 60% van de totale kostprijs (incl. btw, distributie, taksen en heffingen). Deze raming is richtinggevend, gelet dat de kostprijs sterk kan fluctueren en het verbruik per jaar kan schommelen.
Het betreft een contract van 4 jaar, met automatische verlenging met telkens één jaar onder dezelfde voorwaarden, tenzij een partij hiervan afziet door een schrijven, uiterlijk 3 maanden voor het einde van de lopende leveringsperiode.
Aan het VEB is een kostendekkende vergoeding verschuldigd.
De uitgave, ten laste van de gemeente, wordt benomen van het exploitatiekrediet, op de algemene rekening 611100 en het beleidsitem gelinkt aan het respectievelijke gebouw.
Artikel 1
Neemt kennis van de overeenkomst en de algemene voorwaarden voor de levering van aardgas door het VEB aan de gemeente Wevelgem.
Artikel 2
Er wordt een beroep gedaan op het VEB als aankoopcentrale voor de levering van aardgas voor openbare besturen, en dat voor de gemeente en de andere deelnemende besturen die hiervoor een mandaat hebben gegeven aan de gemeente.
Er wordt een beroep gedaan op het VEB als aankoopcentrale voor de levering van elektriciteit.
Het contract met Luminus nv voor de levering van elektriciteit loopt af op 31 december 2020 en dus moet een nieuwe opdracht geplaatst worden die ingaat op 1 januari 2021.
Gelet op het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid dient de gemeente zelf zijn leverancier van elektriciteit te kiezen.
Sinds 2010 bundelden 8 steden en gemeenten (Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kortrijk, Kuurne, Lendelede, Wevelgem, Zwevegem), Fluvia en Leiedal zich om gezamenlijk energie (gas en elektriciteit) aan te kopen voor eigen gebouwen en openbare verlichting.
De gemeenteraad hechtte op 3 juli 2020 zijn goedkeuring aan de intergemeentelijke samenaankoop energie 2021-2023 (opdrachtdocumenten en bilaterale samenwerkingsovereenkomst), waarbij de Intercommunale Leiedal (Leiedal), President Kennedypark 10, 8500 Kortrijk, als aanbestedende overheid werd aangesteld voor deze opdracht.
De raad van bestuur van Leiedal beslist in zijn zitting van 9 oktober 2020:
Overeenkomstig artikel 47, §2 van de wet inzake overheidsopdrachten zijn de aanbestedende overheden die beroep doen op de aankoopcentrale, in casu VEB, vrijgesteld van de verplichting om zelf plaatsingsprocedures te organiseren. Volgens artikel 47, §4 van dezelfde wet kunnen aanbesteders bovendien, opnieuw zonder toepassing van een plaatsingsprocedure, een overheidsopdracht voor diensten betreffende gecentraliseerde aankoopactviteiten, via het VEB bekomen.
Het VEB werd in 2012 opgericht door de Vlaamse regering op basis van het decreet van 15 juli 2011. Het VEB is een extern verzelfstandigd agentschap van privaat recht (nv) en heeft rechtspersoonlijkheid. Eén van de haar toegewezen taken volgens het decreet van 15 juli 2011 is het leveren van gas en elektriciteit en het faciliteren, het aanbieden en het coördineren van energiediensten om energiebesparende maatregelen en milieuvriendelijke energieproductie in gebouwen te verwezenlijken. In de beleidsnota 2014–2019 van toenmalig minister Muyters werd dit herhaald als 'Het VEB zal […] specialiseren op het gebied van georganiseerde en besparende energielevering'
Het gemeentebestuur behartigt niet enkel haar eigen behoeften, maar eveneens deze van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en de overige openbare besturen op het grondgebied van de gemeente aan wie werkingstoelagen worden toegekend door het gemeentebestuur, zijnde de diverse kerkbesturen:
De deelname aan deze samenaankoop wordt ook voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 november 2020.
Het gemeentelijk aandeel in deze opdracht wordt geraamd op basis van een elektriciteitsverbruik van ca. 3 955 MWh/jaar en een gemiddelde energieprijs van ca. 75 euro/MWh (excl. btw, transport, distributie, taksen en heffingen) op ca. 297 000 euro op jaarbasis. Deze raming behelst maar ca. 45% van de totale gemeentelijke kostprijs (incl. btw, transport, distributie, taksen en heffingen). Deze raming is richtinggevend, gelet dat voor sommige recente of toekomstige aansluitingen het verbruik niet gekend is en de energieprijs sterk kan fluctueren. Idem verbruiksgegevens van de openbare verlichting gelet op de versnelde verledding.
Het aandeel OCMW in deze opdracht wordt geraamd op basis van een elektriciteitsverbruik van ca. 1 038 MWh/jaar en een gemiddelde energieprijs van ca. 75 euro/MWh (excl. btw, transport, distributie, taksen en heffingen) op ca. 78 000 euro op jaarbasis. Deze raming behelst maar ca. 45% van de totale kostprijs (incl. btw, transport, distributie, taksen en heffingen). Deze raming is richtinggevend, gelet dat voor sommige recente of toekomstige aansluitingen het verbruik niet gekend is en de energieprijs sterk kan fluctueren.
Het betreft een contract van 4 jaar, met automatische verlenging met telkens één jaar onder dezelfde voorwaarden, tenzij een partij hiervan afziet door schrijven, uiterlijk 3 maanden voor het einde van de lopende leveringsperiode.
Aan het VEB is een kostendekkende vergoeding verschuldigd.
De uitgave, ten laste van de gemeente, wordt benomen van het exploitatiekrediet, op de algemene rekening 611000 en het beleidsitem gelinkt aan het respectievelijke gebouw.
Artikel 1
Neemt kennis van de overeenkomst en de algemene voorwaarden voor de levering van groene elektriciteit door het VEB aan de gemeente Wevelgem.
Artikel 2
Er wordt een beroep gedaan op het VEB als aankoopcentrale voor de levering van groene elektriciteit voor openbare besturen, en dat voor de gemeente en de andere deelnemende besturen die hiervoor een mandaat hebben gegeven aan de gemeente.
- Er wordt beslist tot participatie in de hydronautstudie voor het zuiveringsgebied Heule van Aquafin, inclusief actualisatie in de deelgebieden die afwateren naar het zuiveringsgebied Harelbeke.
Raming: 69 000 euro (excl. btw), gemeentelijk aandeel.
- Aquafin staat in voor de kwaliteitsborging van de studie, inclusief de actualisatie.
Raming: 11 000 euro (excl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In 2007 werd door Aquafin nv (hierna Aquafin) een hydronautstudie opgemaakt over de gemeente Wevelgem, maar toen werd de hydronautstudie niet uitgevoerd voor de RWA-rioleringen.
De gemeenteraad verleende in zitting van 10 mei 2019 goedkeuring aan de deelname aan een nieuwe hydronautstudie (projectnummer 218ME, zuiveringsgebied Menen) van Aquafin, waarbij Aquafin optreedt als aanbestedende overheid. De gemeente sloot zich aan bij de bestaande overeenkomst tussen Aquafin en Bureau Cnockaert nv die werd aangesteld na een plaatsingsprocedure door Aquafin. Door samen te werken konden de uitgaven gedrukt worden. Aquafin nam 60% van de uitgaven verbonden aan deze hydronautstudie ten laste, terwijl enkel de overige 40% ten laste van de gemeente waren.
Omdat het nuttig is dat Wevelgem over een geactualiseerd totaal rioleringsplan beschikt, dus ook de delen die naar de zuiveringsgebieden Heule en Harelbeke afwateren, besliste de gemeenteraad op 10 mei 2019 om de modellen voor de deelgebieden die afwateren naar Heule en Harelbeke te actualiseren via voornoemde hydronautstudie.
Beide actualisaties werden nog niet opgestart.
Ondertussen kreeg Aquafin opdracht om een hydronautstudie uit te voeren voor het zuiveringsgebied Heule. Dit biedt de mogelijkheid voor de gemeente Wevelgem om voor het deel dat afwatert naar Heule mee te stappen in dit project. Deze hydronautstudie kan immers uitgebreid worden met de gemeenteriolering, die niet tot de bevoegdheid van Aquafin behoort. Door ook hier samen te werken, kunnen de uitgaven gedrukt worden. Aquafin wil 60% van de uitgaven verbonden aan de hydronautstudie ten laste nemen en de overige 40% zijn ten laste van de gemeente. Het is nuttig dat Wevelgem, ook voor dit deel, over een geactualiseerd totaal rioleringsplan beschikt.
Waar, cfr. de beslissing van de gemeenteraad van 10 mei 2019, enkel was voorzien om de hydraulische modellen van de bestaande en de geplande toestand te actualiseren (zonder verder berekeningen), zullen in de hydronautstudie voor het zuiveringsgebied Heule ook de modellen doorgerekend worden en waar nodig optimalisaties voorgesteld worden (cfr. de studie over het zuiveringsgebied Menen). De uitgaven ten laste van de gemeente Wevelgem voor deze meer uitgebreide studie zouden niet hoger liggen door de tenlastename van 60% van de uitgaven door Aquafin.
Voor het beperkt gedeelte van Wevelgem dat naar het zuiveringsgebied Harelbeke afwatert, blijft de aanpak volgens het initiële voorstel ongewijzigd vermits er voor dit zuiveringsgebied geen hydronautstudie wordt uitgevoerd. De hydraulische modellen van de bestaande en de geplande toestand zullen louter geactualiseerd worden op basis van de as built-dossiers. De uitgaven zijn volledig ten laste van de gemeente.
De raming voor het gemeentelijk aandeel die initieel voorzien was voor de zuiveringsgebieden Heule en Harelbeke, zal volstaan voor de gewijzigde aanpak:
- Model bestaande toestand (*): 23 000 euro
- Model geplande toestand (*): 46 000 euro
- Totaal modellen (*): 69 000 euro
- Kwaliteitsborging studie door Aquafin: 11 000 euro
Totaal studie + opvolging: 80 000 euro (excl. btw)
(*) = aandeel van 40% in de hydronautstudie voor het zuiveringsgebied Heule + 100% voor de actualisatie met as built-dossiers voor het zuiveringsgebied Harelbeke.
Voor de aanstelling van het studiebureau voor de hydronautstudie over het zuiveringsgebied Heule moet nog een plaatsingsprocedure gevoerd worden door Aquafin. Om redenen van efficiëntie en volledigheid zal het studiebureau dat zal worden aangesteld door Aquafin ook de actualisatie voor het deelgebied dat afwatert naar Harelbeke uitvoeren.
De uitgave wordt benomen van het investeringskrediet, op rekening 0630-00/214100/IP-OVERIG. Het wijzigen van de opdracht heeft geen invloed op het reeds voorziene investeringskrediet.
Artikel 1
Stelt vast dat artikel 2 van zijn beslissing van 10 mei 2019 zonder voorwerp is.
Artikel 2
Beslist om deel te nemen aan de hydronautstudie voor het zuiveringsgebied Heule van Aquafin, waarbij Aquafin optreedt als aanbestedende overheid.
Artikel 3
Een actualisatie van de hydronautstudie in de deelgebieden die afwateren naar het zuiveringsgebied Harelbeke wordt, naar aanleiding en in aansluiting van de hydronautstudie zoals bedoeld in artikel 2, ook uitgevoerd door het studiebureau dat zal worden aangesteld door Aquafin voor de in artikel 2 bedoelde hydronautstudie.
Artikel 5
De kwaliteitsborging van de hydronautstudie en de actualisatie wordt gegund via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en zonder een beroep te doen op de mededinging.
De 'dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente Wevelgem en Aquafin inzake de uitbouw van de gemeentelijke afvalwaterzuiveringsinfrastructuur - RioHerrekening - Kwaliteitsborging' wordt goedgekeurd.
Artikel 6
De uitgave (gemeentelijk aandeel) voor de hydronautstudie voor het zuiveringsgebied Heule en de actualisatie in de deelgebieden die afwateren naar het zuiveringsgebied Harelbeke wordt geraamd op 69 000 euro (excl. btw). De kwaliteitsborging door Aquafin voor de opmaak van de hydronautstudie (inclusief actualisatie, projectnummer WEV08RH) wordt geraamd op 11 000 euro (excl. btw). De totale uitgave voor de gemeente wordt derhalve geraamd op 80 000 euro (excl. btw).
De toetreding tot Cipal dienstverlenende vereniging wordt goedgekeurd.
Vanuit C-smart, merknaam van Cipal dienstverlenende vereniging (Cipal), wordt ondersteuning aangeboden inzake informatieveiligheid. Vennoten van Cipal kunnen beroep doen op een externe functionaris gegevensbescherming (DPO) van Cipal om hun volledig informatieveiligheidsbeleid te organiseren. Er kan echter ook gekozen worden om voor bepaalde aspecten en op afroep een beroep te doen op een expert om het eigen veiligheidsbeleid te ondersteunen, deze dienstverlening gebeurt aan een goedkoper tarief voor vennoten.
De gemeente beschikt intern over een DPO. De regelgeving rond informatieveiligheid is complex, het lijkt dan ook aangewezen dat de interne DPO een beroep kan doen op externe expertise. Door vennoot te worden van Cipal kan dit tegen voordeligere voorwaarden.
Om vennoot te worden in Cipal moet de gemeente 64 aandelen aankopen aan 125 euro per aandeel.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0119-00/281100/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
64 aandelen = 8 000 euro.
Artikel 1
Beslist om toe te treden tot de dienstverlenende vereniging Cipal, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van Cipal en door een kapitaalsinbreng waartegenover 64 aandelen staan.
Artikel 2
Onderhavige beslissing wordt aan Cipal meegedeeld.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Een aantal retributietarieven uit het retributiereglement recyclagepark wordt gewijzigd.
De gemeenteraad keurde het retributiereglement recyclagepark goed op 8 november 2013, met wijzigingen op 12 december 2014, 12 februari 2016, 9 december 2016, 8 december 2017, 14 december 2018 en 13 december 2019.
De raad van bestuur van MIROM Menen (Mirom) heeft op 1 oktober 2020 de lijst met retributies/contantbelastingen voor 2021 vastgelegd. Een aantal retributietarieven werden aangepast. Er wordt gevraagd aan de respectievelijke gemeenten die lid zijn van Mirom om deze aangepaste retributies goed te keuren.
Artikel 1
Artikel 3 van het retributiereglement recyclagepark (zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 8 november 2013 en na wijziging door de gemeenteraad van 12 december 2014, 12 februari 2016, 9 december 2016, 8 december 2017, 14 december 2018 en 13 december 2019) wordt hervastgesteld als volgt:
§1. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn, betalende afvalstoffen met vrijstelling en betalende afvalstoffen zonder vrijstelling.
§2. Volgende afvalstoffen zijn steeds gratis (groene groep):
Elektro (AEEA, afgedankte elektrische en elektronische apparaten) |
Elektriciteitskabels |
Frituurolie |
Glazen flessen en bokalen (glasbol) |
KGA (batterijen, motorolie, TL-lamp, …) |
Kurk |
Metaal |
Papier en karton |
PMD (verplicht in PMD-zak) |
Textiel |
Restafval (verplicht in restafvalzak) |
§3. Volgende afvalstoffen zijn betalend maar met vrijstelling zoals bedoeld in artikel 4 (oranje groep):
|
Retributie |
Aarde |
40 euro/1 000 kg |
Asbestcement |
165 euro/1 000 kg |
Personenwagenbanden |
45 euro/1 000 kg |
Gips |
145 euro/1 000 kg |
Harde plastic |
255 euro/1 000 kg |
Hout |
85 euro/1 000 kg |
Niet recycleerbaar afval |
80 euro/1 000 kg |
Piepschuim |
135 euro/1 000 kg |
Piepschuim (1 500 l zak) |
1,35 euro per zak |
Steenpuin |
25 euro/1 000 kg |
Tuinafval |
50 euro/1 000 kg |
Vlak glas (vensterglas) |
45 euro/1 000 kg |
§4. Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling (rode groep):
|
Retributie |
Brandbaar grofvuil (particulieren) |
200 euro/1 000 kg |
Artikel 2
Handhaaft voor het overige zijn reglement.
Artikel 3
Deze wijziging is van toepassing vanaf 1 januari 2021.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het retributiereglement recyclagepark.
Er wordt akte genomen van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius keurde het budget 2021 goed op 25 mei 2020. Dit budget werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 29 september 2020.
De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 2 oktober 2020.
Exploitatie ontvangsten | 20 799,22 euro |
Exploitatie uitgaven | -131 593,08 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -110 793,86 euro |
Overschot exploitatie 2019 | 15 504,01 euro |
Exploitatie voor toelage | -95 289,85 euro |
Exploitatietoelage | 95 289,85 euro |
Investeringsontvangsten | 0,00 euro |
Investeringsuitgaven | 0,00 euro |
Investeringstoelage | 0,00 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 95 289,85 euro, de investeringstoelage bedraagt 0 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplan van de kerkfabriek.
Er wordt akte genomen van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Hilarius dat past in het goedgekeurde meerjarenplan, waarbij de exploitatietoelage ten laste van de gemeente Wevelgem 95 289,85 euro bedraagt en de investeringstoelage 0 euro bedraagt.
Er wordt akte genomen van het budget 2021 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
De kerkraad van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria keurde het budget 2021 goed op 15 juni 2020. Dit budget werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 29 september 2020.
De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 2 oktober 2020.
Exploitatie ontvangsten | 2 830,00 euro |
Exploitatie uitgaven | -40 409,40 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -37 579,40 euro |
Overschot exploitatie 2019 | 6 593,95 euro |
Exploitatie voor toelage | -30 985,45 euro |
Exploitatietoelage | 30 985,45 euro |
Investeringsontvangsten | 4 373,57 euro |
Investeringsuitgaven | -4 373,57 euro |
Investeringstoelage | 4 373,57 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 30 985,45 euro, de investeringstoelage bedraagt 4 373,57 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplan van de kerkfabriek.
Er wordt akte genomen van het budget 2021 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria dat past in het goedgekeurde meerjarenplan, waarbij de exploitatietoelage ten laste van de gemeente Wevelgem 30 985,45 euro bedraagt en de investeringstoelage ten laste van de gemeente Wevelgem 4 373,57 euro bedraagt.
Er wordt akte genomen van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus keurde het budget 2021 goed op 13 juli 2020. Dit budget werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 29 september 2020.
De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 2 oktober 2020.
Exploitatie ontvangsten | 1 900,00 euro |
Exploitatie uitgaven | -38 385,00 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -36 485,00 euro |
Overschot exploitatie 2019 | 8 654,14 euro |
Exploitatie voor toelage | -27 830,86 euro |
Exploitatietoelage | 27 830,86 euro |
> Wevelgem | 24 352,00 euro |
> Menen | 3 478,86 euro |
Investeringsontvangsten | 10 000,00 euro |
Investeringsuitgaven | -10 000,00 euro |
Investeringstoelage | 10 000,00 euro |
> Wevelgem | 8 750 euro |
> Menen | 1 250 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 27 830,86 euro, waarvan 24 352 euro ten laste van de gemeente Wevelgem. De investeringstoelage bedraagt 10 000 euro, waarvan 8 750 euro ten laste van de gemeente Wevelgem. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplan van de kerkfabriek.
Er wordt akte genomen van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus dat past in het goedgekeurde meerjarenplan, waarbij de exploitatietoelage 27 830,86 euro bedraagt, waarvan 24 352 euro ten laste van de gemeente Wevelgem en de investeringstoelage 10 000 euro bedraagt, waarvan 8 750 euro ten laste van de gemeente Wevelgem.
Er wordt akte genomen van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus keurde het budget 2021 goed op 17 juni 2020. Dit budget werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 29 september 2020.
De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 2 oktober 2020.
Exploitatie ontvangsten | 32 952,00 euro |
Exploitatie uitgaven | -100 574,90 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -67 622,90 euro |
Overschot exploitatie 2019 | 20 015,52 euro |
Exploitatie voor toelage | -47 607,38 euro |
Exploitatietoelage | 47 607,38 euro |
Investeringsontvangsten | 26 500,00 euro |
Investeringsuitgaven | -26 500,00 euro |
Investeringstoelage | 26 500,00 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 47 607,38 euro, de investeringstoelage bedraagt 26 500 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplan van de kerkfabriek.
Er wordt akte genomen van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Amandus dat past in het goedgekeurde meerjarenplan, waarbij de exploitatietoelage ten laste van de gemeente Wevelgem 47 607,38 euro bedraagt en de investeringstoelage ten laste van de gemeente Wevelgem 26 500 euro bedraagt.
Er wordt akte genomen van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel keurde het budget 2021 goed op 28 september 2020. Dit budget werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 29 september 2020.
De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 2 oktober 2020.
Exploitatie ontvangsten | 7 021,57 euro |
Exploitatie uitgaven | -113 212,71 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -106 191,14 euro |
Overschot exploitatie 2019 | 12 074,89 euro |
Exploitatie voor toelage | -94 116,25 euro |
Exploitatietoelage | 94 116,25 euro |
Investeringsontvangsten | 12 500,00 euro |
Investeringsuitgaven | -12 500,00 euro |
Investeringstoelage | 12 500,00 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 94 116,25 euro, de investeringstoelage bedraagt 12 500 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplan van de kerkfabriek.
Er wordt akte genomen van het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel dat past in het goedgekeurde meerjarenplan, waarbij de exploitatietoelage ten laste van de gemeente Wevelgem 94 116,25 euro bedraagt en de investeringstoelage ten laste van de gemeente Wevelgem 12 500 euro bedraagt.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Intercommunale Leiedal (Leiedal).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 12 oktober 2020 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Leiedal van 10 december 2020.
Op het ogenblik van de uitnodiging voor deze buitengewone algemene vergadering geldt de federale fase van het rampenplan naar aanleiding van de 'Corona-Covid-19'-crisis. Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Leiedal van 10 december 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Jaaractieplan
2. Gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten voor 2021
3. Begroting 2021
4. Aanstelling commissaris-revisor
5. Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordigers wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 16 oktober 2020 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Psilon van 15 december 2020.
Op het ogenblik van de uitnodiging voor deze buitengewone algemene vergadering geldt de federale fase van het rampenplan naar aanleiding van de 'Corona-Covid-19'-crisis. Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Psilon van 15 december 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Vaststelling werkprogramma 2021
2. Vaststelling begroting 2021.
Artikel 2
De vertegenwoordigers van de gemeente zullen hun stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Goedkeuring wordt gehecht aan het 'regionaal energie- en klimaatactieplan (SECAP)', alsook aan de folder en de brochure 'een ruimtelijke energiestrategie voor Zuid-West-Vlaanderen', waarin werd becijferd hoe de regio de doelstellingen van het burgemeestersconvenant kan halen.
Formuleert wel een voorbehoud bij de tekening in de brochure en de folder rond de ontwikkeling van warmtenetten in de gemeente, daar de studie, die de gemeente hiervoor besteld heeft, nog lopende is en de resultaten onzeker blijken.
Het Intergouvernementeel Panel voor Klimaatverandering (IPCC) is een intergouvernementele organisatie opgericht door de Verenigde Naties. Hun doel is de beschikbare kennis op het gebied van klimaat, klimaatverandering en de gevolgen in kaart te brengen. Het IPCC heeft in zijn vijfde beoordelingsverslag opnieuw bevestigd dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat op aarde blijven beïnvloeden. Volgens de bevindingen van het IPCC zijn beperking en aanpassing elkaar aanvullende benaderingen ter vermindering van de risico's van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdschalen. Nationale regeringen zijn in het kader van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering (UNFCC) een gemeenschappelijke doelstelling overeengekomen om de gemiddelde opwarming van de aarde ruim onder 2°C te houden ten opzichte van de pre-industriële niveaus. Nationale regeringen zijn in het kader van de Rio+20-Conferentie van de Verenigde Naties een reeks duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) overeengekomen. Deze vereisen onder meer dat de internationale gemeenschap 'de toegang tot betaalbare, betrouwbare, duurzame en moderne energie voor iedereen verzekert' (SDG7), dat 'steden en woonplaatsen inclusiever, veiliger, veerkrachtiger en duurzamer worden gemaakt' (SDG11) en dat 'dringend actie wordt ondernomen om klimaatverandering en de gevolgen daarvan te bestrijden' (SDG13).
De Europese Commissie heeft in 2008 het burgemeestersconvenant en in 2014, als essentiële maatregel van de EU-strategie voor aanpassing aan de klimaatverandering (Europese Commissie, 2013), het 'Mayors Adapt'-initiatief in het leven geroepen om lokale overheden te betrekken en te ondersteunen bij de uitvoering van maatregelen met het oog op respectievelijk de beperking van en aanpassing aan de klimaatverandering. De gemeenteraad besliste op 11 oktober 2013 om het burgemeestersconvenant van de Europese Commissie te onderschrijven.
De EU heeft in oktober 2014 het klimaat- en energiebeleidskader 2030 aangenomen waarin nieuwe klimaat- en energiedoelstellingen zijn vastgesteld: interne vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met ten minste 40%, ten minste 27% van de verbruikte energie in de EU uit hernieuwbare energiebronnen en een energiebesparing van ten minste 27%.
Het klimaat verandert en dat is voelbaar. Warmterecords sneuvelen, hittegolven volgen elkaar op, droogte en regenval worden extremer. Op 18 juni 2019 publiceerde de Europese Commissie haar analyse van de nationale energie- en klimaatplannen met het oog op de doelstellingen voor 2030. De conclusie is dat België laag scoort en dat de lat hoger moet gelegd worden.
Op 14 juni 2019 ondertekenden de 13 burgemeesters van Zuid-West-Vlaanderen het vernieuwde burgemeestersconvenant. Een CO₂-reductie van 40% tegen 2030 is een stevige uitdaging: ondanks diverse inspanningen werd in 2017 gestrand op een daling van 11,2% ten opzichte van 2005. Tijd dus voor actie. Naar aanleiding van het engagement dat de regio is aangegaan in het kader van het vernieuwde burgemeestersconvenant werd in het afgelopen jaar, samen met de lokale besturen, een regionale actietabel opgemaakt – het SECAP (Sustainable Energy and Climate Action Plan). Gelijktijdig organiseerde Intercommunale Leiedal (Leiedal) in het voorjaar van 2019 voor iedere stad en gemeente een energieworkshop. De resultaten van deze workshops werden gebundeld in de brochure 'een ruimtelijke energiestrategie voor Zuid-West-Vlaanderen'. Met deze energiestrategie werd becijferd hoe de regio de doelstellingen van het burgemeestersconvenant kan halen, net door kansen voor hernieuwbare energie en duurzame warmte in kaart te brengen.
De gelijktijdigheid waarmee de regionale energiestrategie en het SECAP werden opgemaakt, heeft ervoor gezorgd dat beide documenten volledig op elkaar werden afgestemd. Waar de regionale ruimtelijke energiestrategie echter uitsluitend mitigatie meeneemt, capteert het SECAP ook adaptieve maatregelen.
Het 'regionaal energie- en klimaatactieplan (SECAP)' (inclusief ahesion form), alsook de folder en de brochure 'een ruimtelijke energiestrategie voor Zuid-West-Vlaanderen' worden ter goedkeuring voorgelegd.
Actieplan PB3-AP2: Wevelgem neemt in het kader van het burgemeestersconvenant de nodige maatregelen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het 'regionaal energie- en klimaatactieplan (SECAP)' dat werd opgesteld door Intercommunale Leiedal, door de Europese Commissie aangesteld als Territoriaal Coördinator voor het burgemeestersconvenant.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanvulling en ondertekening van de adhesion form door de burgemeester. Enkel wanneer dit formulier ondertekend wordt, kan het SECAP officieel worden ingediend bij de EU, wat voorzien is voor december (mits goedkeuring door alle lokale besturen).
Artikel 3
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het 'regionaal energie- en klimaatactieplan (SECAP)', alsook aan de folder en de brochure 'een ruimtelijke energiestrategie voor Zuid-West-Vlaanderen', waarin werd becijferd hoe de regio de doelstellingen
van het burgemeestersconvenant kan halen.
Formuleert wel een voorbehoud bij de tekening in de brochure en de folder rond de ontwikkeling van warmtenetten in de gemeente, daar de studie, die de gemeente hiervoor besteld heeft, nog lopende is en de resultaten onzeker blijken.
Artikel 4
Een afschrift van deze beslissing, net zoals het ondertekende adhesion form, worden overgemaakt aan de Intercommunale Leiedal, President Kennedypark 10, 8500 Kortrijk.
De algemene politieverordening wordt aangepast in functie van dierenwelzijn.
De gemeenteraad gaf, in zitting van 11 oktober 2019, een mandaat aan het college van burgemeester en schepenen om een reglement uit te werken rond de aanwezigheid van dieren op een evenement. Daarnaast is in het meerjarenplan de intentie opgenomen om te kiezen voor diervriendelijk vuurwerk. Voor beide zaken is een wijziging van de algemene politieverordening (APV) noodzakelijk.
Er wordt voorgesteld om een verbod in te schrijven op het gebruik van dieren als entertainment op evenementen, met uitzondering van:
Huisdieren zijn in de hogere wetgeving geen juridisch vastgelegd begrip. Door dit te definiëren als dieren die toegelaten zijn om als particulier te houden, wordt voldoende houvast geboden om dit te kunnen hanteren bij concrete discussies, zonder dat dit in gemeentelijke reglementering uitgebreid wordt vastgelegd. Voor sommige diergroepen (zoogdieren, reptielen) bestaat in de Vlaamse wetgeving een positieve lijst van wat mag gehouden worden en is dit strikt afgebakend, voor andere diergroepen bestaat dit niet en is het ook niet haalbaar om zoiets op te maken op gemeentelijk niveau. Gezien je als particulier ook landbouwdieren mag houden, vallen deze daar ook onder (vb. paarden).
De uitzonderingsmogelijkheid voor huisdieren is noodzakelijk teneinde vb. paardenwedstrijden, tentoonstellingen van neerhofdieren, schoonheidswedstrijden voor honden of katten, vinkensport, ... mogelijk te maken
Bij het gebruik van dieren als entertainment bij evenementen dient ook voorzien te worden in een rustige verblijfsplaats voor de dieren.
PB2-AP15 Diverse acties bevorderen het welzijn van de dieren.
Artikel 1
In de algemene politieverordening deel 4 Bijzonder deel - lokaal, wordt onder titel 5 Dieren een artikel 336bis toegevoegd:
§1. Het is verboden om levende dieren als entertainment te gebruiken op evenementen, met uitzondering van:
§2. Naar aanleiding van feestelijkheden kan de bevoegde gemeentelijke overheid machtiging verlenen om feestvuurwerk af te steken.
In de nacht van 31 december op 1 januari mag zonder voorafgaande machtiging feestvuurwerk afgestoken worden tussen 22 uur en 1 uur.
Voormelde uitzondering op de voorafgaande machtiging is niet van toepassing op het oplaten van wensballonnen, wat te allen tijde verboden is.
Artikel 3
Deze beslissing treedt in werking per 1 december 2020.
Het gebruikersreglement De Zwemkom wordt goedgekeurd.
Het gemeentebestuur stelt het zwembad ter beschikking van de bevolking, verenigingen en particulieren met het oog op een verantwoorde, veilige en hygiënische sportbeoefening, het ondersteunen van activiteiten en de gemeenschapsvorming op zijn grondgebied. Tot op heden werd het gebruik van het zwembad geregeld in het huishoudelijk reglement, vastgelegd door de gemeenteraad op 1 juli 2016, en in artikel 3 van het retributiereglement sport, vastgelegd door de gemeenteraad van 13 december 2013, waarbij de tarieven voor het gebruik van het zwembad werden vastgelegd. Er is evenwel geen gebruikersreglement dat de reservatiemodaliteiten voor deze infrastructuur regelt. Een gebruikersreglement beoogt een correct en duurzaam gebruik van de infrastructuur. Naar aanleiding van de ingebruikname van het nieuwe zwembad lijkt het aangewezen een gebruikersreglement vast te stellen.
Voor het nieuwe gemeentelijk zwembad De Zwemkom werd een nieuwe prijszetting opgesteld voor de verschillende gebruikers. Deze retributies worden integraal opgenomen in het gebruikersreglement. Dit biedt het voordeel dat de klant de informatie en richtlijnen in één document kan vinden. Het gebruikersreglement wordt aangevuld met een huishoudelijk reglement dat in een latere fase opgesteld wordt bij de eigenlijke opstart van het nieuwe zwembad. Dit laat toe om de nodige afspraken af te toetsen aan de praktijk.
Het ontwerp van het gebruikersreglement De Zwemkom werd opgemaakt door de sportdienst, naar analogie van het gebruikersreglement sportinfrastructuur. Beide reglementen hebben dezelfde structuur en lopen inhoudelijk gelijk. Zo zijn er dezelfde mogelijke categorieën gebruikers, een gelijkaardige structuur in de retributies, dezelfde basis afspraken/richtlijnen en modaliteiten voor het aanvragen en reserveren. Het ontwerp werd doorgenomen met de sportraad en positief geadviseerd in de vergadering van maandag 12 oktober 2020.
De prijszetting voor de individuele bezoekers van het zwembad werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en toegelicht op de gemeenteraadscommissie algemeen beleid van 23 juni 2020.
De retributies voor de verenigingen, scholen en particuliere of commerciële aanvragers werden in een volgende fase opgemaakt en voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen op 9 september 2020. Deze retributies werden ook voorgelegd en positief bevonden op de sportraad van 12 oktober 2020.
PB2 - AP1: Wevelgem ondersteunt verenigingen structureel in hun werking.
PB2 - ACT15: Op de site Sportspoor worden een nieuw zwembad en atletiekpiste gerealiseerd.
Het gebruikersreglement De Zwemkom wordt als volgt goedgekeurd:
HOOFDSTUK 1: INLEIDENDE BEPALINGEN.
Artikel 1: Doelstelling
Het gemeentebestuur stelt de zweminfrastructuur van De Zwemkom ter beschikking van de bevolking, verenigingen en particulieren met het oog op een verantwoorde, veilige en hygiënische sportbeoefening, het ondersteunen van activiteiten en de gemeenschapsvorming op zijn grondgebied. Dit gebruikersreglement beoogt een correct en duurzaam gebruik van de infrastructuur en accommodatie.
Artikel 2: Onderwerp
Een vereniging of een individu kan een aanvraag indienen voor gebruik van het gemeentelijk zwembad De Zwemkom dat volgens het huishoudelijk reglement niet vrij toegankelijk is. De modaliteiten van aanvraag en toekenning en de tarifering is afhankelijk van de categorie aanvrager.
Er zijn verschillende categorieën
Om te voldoen als Wevelgemse erkende zwemvereniging moeten de betrokken verenigingen voldoen aan volgende criteria:
1° opgericht zijn door een particulier initiatief als feitelijke vereniging of als vzw. De werking van de zwemvereniging is niet op dergelijke wijze georganiseerd dat zij als feitelijke primaire of secundaire doelstelling winsten of baten genereert voor haarzelf of (één van) haar bestuurders of verantwoordelijken. Het college van burgemeester en schepenen kan alle middelen aanwenden die zij nodig acht om na te gaan of aan deze voorwaarden voldaan wordt. Desgevallend is het aan de vereniging om het tegendeel aan te tonen;
2° een autonome werking ontwikkelen met een eigen bestuur, een aparte boekhouding voeren, haar secretariaat of maatschappelijke zetel te Wevelgem hebben;
3° minstens de helft van haar activiteiten in het gemeentelijk zwembad van Wevelgem organiseren of minstens de helft van haar leden is gedomicilieerd in Wevelgem;
4° aangesloten zijn bij een erkende Vlaamse sportfederatie of omnisportfederatie (vb. Sportievak);
5° een structureel en duurzaam aanbod hebben voor elk lid met als primaire doelstelling zwemsport te beoefenen en zwemsportactiviteiten te organiseren;
6° een open vereniging zijn, waarbij iedereen lid kan worden op voorwaarde dat hij of zij de waarden en normen, reglementen en doelstelling van de vereniging eerbiedigt;
7° de vereniging heeft een gestructureerde volwassenen- en jeugdwerking als aanbod.
Om als vereniging met maatschappelijke zetel in een omliggende gemeente of stad gelijkgesteld te worden aan categorie 1. moet de vereniging voldoen aan volgende criteria:
1° voldoen aan criteria 1°, 4°, 5°, 6° en 7° zoals bij punt 1 (erkende Wevelgemse zwemverenigingen);
2° een autonome werking ontwikkelen met een eigen bestuur, een aparte boekhouding voeren, haar secretariaat of maatschappelijke zetel in een omliggende gemeente of stad hebben;
3° minstens 75% van de leden, die deelnemen aan het aanbod dat in Wevelgem georganiseerd wordt, moet gedomicilieerd zijn in Wevelgem.
Elke vereniging die aangesloten is bij een Wevelgemse adviesraad, voor zover de werking ervan niet op dergelijke wijze georganiseerd is dat hij/zij als feitelijke primaire of secundaire doelstelling winsten of baten genereert voor zichzelf.
De effectieve aanvrager en organisator van de activiteit is in Wevelgem gedomicilieerd, voor zover de werking ervan niet op dergelijke wijze georganiseerd is dat hij/zij als feitelijke primaire of secundaire doelstelling winsten of baten genereert voor zichzelf.
De effectieve aanvrager en organisator van de activiteit is niet in Wevelgem gedomicilieerd, voor zover de werking ervan niet op dergelijke wijze georganiseerd is dat hij/zij als feitelijke primaire of secundaire doelstelling winsten of baten genereert voor zichzelf.
Elke partij waarvan de werking op dergelijke wijze georganiseerd is dat hij/zij als feitelijke primaire of secundaire doelstelling winsten of baten genereert voor zichzelf.
Artikel 3: Bijzonderheden
§1. Voor verenigingen van wie de activiteiten specifieke afspraken, zoals het werken met een eigen redder, het gebruiken van eigen materiaal,… vereisen, wordt een aparte gebruiksovereenkomst opgesteld. Deze gebruikersovereenkomst wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen.
§2. Voor private zwemlesgevers is een apart reglement voorzien met de modaliteiten voor erkenning en gebruik van het zwembad. Dit reglement wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 4: Voorwerp
Het gebruikersreglement is van toepassing op het gemeentelijk zwembad De Zwemkom.
Het gemeentelijk zwembad De Zwemkom wordt beheerd door het college van burgemeester en schepenen. Binnen de voorwaarden van dit reglement kan het college van burgemeester en schepenen bijkomende modaliteiten vastleggen in het huishoudelijk reglement van het zwembad.
Artikel 5: Openingsuren
De openingsuren en sluitingsdagen, vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen, zijn opgenomen in het huishoudelijk reglement van De Zwemkom.
Artikel 6: Reglementen
Iedere bezoeker en gebruiker van De Zwemkom verbindt zich er toe het gebruikersreglement en het huishoudelijk reglement na te leven. Onverminderd de bepalingen in dit reglement zal iedere bezoeker en gebruiker zich voegen naar de geldende politievoorschriften, algemene politieverordening en veiligheidsvoorschriften.
HOOFDSTUK 2: ALGEMENE RICHTLIJNEN EN REGELS TEN AANZIEN VAN GEBRUIKERS.
Artikel 7: Toezichthoudend personeel
Gebruikers en bezoekers volgen de richtlijnen van het toezichthoudend personeel. De aanwezigheid van dit personeel ontslaat de gebruikers/bezoekers van geen enkele verantwoordelijkheid, ook niet ten aanzien van derden. Alle gebruikers zien er actief op toe dat er gehandeld wordt naar het huishoudelijk en gebruikersreglement door hun leden en door supporters, zowel voor, tijdens als na de sportactiviteiten.
Artikel 8: Diefstallen en beschadigingen
§1. Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor diefstal en beschadigingen aan persoonlijke voorwerpen van gebruikers, hun leden en bezoekers.
§2. Het achterlaten in kleedkamers van waardevolle voorwerpen is niet toegelaten en is steeds op eigen risico. Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor het openen en sluiten van de kleedkamers.
§3. Bij schade dient dit onmiddellijk gemeld aan het toezichthoudend personeel of aan de sportdienst. De herstellingskosten voor vastgestelde beschadigingen aan de infrastructuur en accommodatie worden aangerekend aan de bezoeker(s) of gebruiker(s) die de schade heeft (hebben) veroorzaakt. Indien deze schade niet rechtstreeks kan aangerekend worden, blijft de aanvragende gebruiker altijd verantwoordelijk voor schade veroorzaakt door de eigen leden of leden die deelnemen aan activiteiten van de organiserende gebruiker. De schadevergoeding wordt gelijkgesteld aan de herstellingskost of vervangprijs.
Artikel 9: Verzekeringen
§1. Het gemeentebestuur heeft voor De Zwemkom een brandverzekeringspolis afgesloten met afstand van verhaal ten aanzien van gebruikers. Indien de gebruiker evenwel zelf materiaal plaatst in de infrastructuur, dient hij zelf een brandverzekering te onderschrijven voor deze goederen. In deze brandverzekering dient hij ook afstand van verhaal te voorzien t.a.v. het gemeentebestuur.
§2. De gebruiker is aansprakelijk voor ongevallen en schade ten gevolge het gebruik van de accommodatie, zowel tegenover derden, als tegenover de gemeente (artikel 8, §3). De gebruiker staat zelf in voor een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid die de schade dekt die hijzelf of zijn aangestelden veroorzaakt.
HOOFDSTUK 3: RETRIBUTIETARIEVEN VOOR RESERVATIES.
Artikel 10: Tarieven
Wevelgemse verenigingen of inwoners worden aanzien als de belangrijkste doelgroep en gebruikers van het zwembad.
De retributies worden vastgesteld door de gemeenteraad.
Voor toepassing van de tarieven wordt verstaan:
- Tarief inwoner: tarief voor inwoners die gedomicilieerd zijn in Wevelgem.
- Tarief niet-inwoner: tarief voor inwoners die niet gedomicilieerd zijn in Wevelgem.
- Jaarpas: tarief voor een all-access-pas tijdens publieksuren, dat 1 jaar geldig is vanaf aankoopdatum.
- Familiepas: tarief voor een gezin, met enkel kinderen onder 12 jaar en gedomicilieerd op hetzelfde adres, met all-access tijdens publieksuren. De pas is 1 jaar geldig vanaf aankoopdatum.
- Baantarief: tarief voor de huur van 1 baan in het groot bad.
- Badtarief: tarief voor de huur van het volledige groot bad. In dit geval worden geen banen afzonderlijk verhuurd.
- Klein badtarief: tarief voor het klein bad, de helft van het klein bad kan afzonderlijk gehuurd worden.
- Wevelgems tarief: tarief voor de categorieën 1, 2, 3 en 4.
- Niet-Wevelgems tarief: tarief voor categorie 5.
- Jeugd tarief: tarief voor alle categorieën voor activiteiten waarbij jeugd (-18 jaar) de doelgroep is.
- Volwassen tarief: tarief voor alle activiteiten die niet onder het jeugd tarief vallen.
- Commercieel – Wevelgems tarief: tarief voor categorie 6 in combinatie met categorie 4.
- Commercieel – niet-Wevelgems tarief: tarief voor categorie 6 in combinatie met categorie 5.
§1. Zwembad De Zwemkom
Onderstaande retributies zijn van toepassing voor de beoefening van activiteiten in de betreffende zweminfrastructuur:
a) Individuele bezoekers
b) Groepen en verenigingen
Voor commerciële aanvragen van categorie 6 moet naast de retributie ook het geldend tarief voor individuele bezoekers betaald worden.
c) Scholen
d) Private zwemlesgevers
§2. Inbegrepen in de retributie:
1° In de retributies voor zweminfrastructuur is inbegrepen: het effectieve gebruik van het bad/baan met inbegrip van de nodige tijd voor klaarzetten, opwarming en ontruimen, het water- en energieverbruik in de zweminfrastructuur, het gebruik van de aanwezige vaste uitrusting en aanwezige zwemmateriaal verbonden aan de discipline, het gebruik van kleedkamers en het normale onderhoud.
2° SABAM: het gemeentebestuur heeft een jaarabonnement voor het gebruik van muziek in de binneninfrastructuur (enkel zwemhal) als achtergrondmuziek en dit is in de retributie inbegrepen. Bij ieder ander gebruik of bijkomende weergavebronnen dient de gebruiker zelf in te staan voor de regeling van de auteursrechten en billijke vergoeding.
§3. Didactische ruimte
De didactische ruimte kan enkel gereserveerd worden door de scholen tijdens de schooluren in combinatie met reservaties van het zwembad. In dit geval wordt geen retributie aangerekend.
HOOFDSTUK 4: AANVRAAG ZWEMINFRASTRUCTUUR.
Artikel 11: Vaste reservaties
§1. Vaste reservaties zijn alle wekelijks en tweewekelijks terugkerende reservaties die voor een termijn van één lopend zwemseizoen worden vastgelegd. Ook de vooraf geplande éénmalige en terugkerende activiteiten of evenementen worden hierbij gerekend.
§2. De aanvragen voor vaste reservaties dienen uiterlijk op 31 maart van het voorafgaande zwemjaar te worden ingediend. Enkel de aanvragen voor scholen dienen uiterlijk tegen 30 juni te worden ingediend. Jaarlijks terugkerende activiteiten worden niet automatisch gereserveerd voor het daaropvolgende jaar. De verenigingen/scholen/particulieren moeten jaarlijks een nieuwe aanvraag indienen.
De aanvraag en de bevestiging gebeurt volgens de modaliteiten vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. Door het indienen van een aanvraag stemt de organisator in met het geldende gebruikersreglement en huishoudelijk reglement.
§3. Aanvraagrondes
- Ronde 0: aanvragen van sportdienst voor sportpromotie.
- Ronde 1: alle aanvragen van categorieën 1, 2, 3 en 4 die het voorafgaande jaar vaste reservaties toegekend kregen, worden in een eerste ronde behandeld.
- Ronde 2: alle aanvragen van categorieën 1, 2, 3 en 4 die nog geen reservaties in het Wevelgemse zwembad hadden, worden in tweede instantie behandeld.
- Ronde 3: alle aanvragen van categorieën 5 en 6 worden in een laatste derde ronde behandeld.
§4. Trainingsblokken
Voor het optimaal gebruik van het zwembad wordt voor vaste reservaties vertrokken van voorziene openingsuren voor het publiek en de voorziene bezetting van het personeel. De voorziene uren voor verenigingen worden vastgelegd in het bezettingsrooster. Afwijkingen kunnen enkel na voorafgaandelijke aanvraag en goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.
§5. Competitiewedstrijden moeten minstens 30 dagen voor de activiteit aangevraagd worden.
Artikel 12: Losse reservaties
§1. Losse reservaties zijn de bijkomende en niet-terugkerende reservatie-aanvragen tijdens het seizoen.
§2. Wie wenst gebruik te maken van het zwembad voor losse reservaties, moet daartoe een aanvraag indienen bij de gemeentelijke sportdienst. Ook wijzigingen op reservaties onder artikel 11 vallen hieronder. Alle aanvragen gebeuren:
- Ofwel via de website: https://www.wevelgem.be/sport
- Ofwel via e-mail naar: sportdienst@wevelgem.be
- Ofwel aan de balie of per schrijven aan de sportdienst van Wevelgem.
De aanvraag en de bevestiging van de toelating gebeurt volgens de modaliteiten vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. Door het indienen van een aanvraag stemt de organisator in met het geldende gebruikersreglement en huishoudelijk reglement.
§3. De aanvrager moet de werkelijke organisator/gebruiker zijn. Indien niet, dient dit expliciet vermeld te worden bij de aanvraag. De aard van de activiteit en de duur mag niet afwijken van de oorspronkelijke omschrijving bij de aanvraag. De ter beschikking gestelde infrastructuur kan niet worden onderverhuurd noch het gebruik aan derden afgestaan.
§4. Bij de aanvraag worden de effectieve gebruiksuren vermeld, dit is met inbegrip van de nodige tijd voor klaarzetten, opwarming en ontruimen. De activiteit kan niet uitlopen als een andere activiteit gepland staat en zonder extra reservatiekosten indien van toepassing.
§5. De sportinfrastructuur kan enkel gereserveerd worden voor zwemactiviteiten. De sportdienst kan bepalen om niet op de aanvraag in te gaan als die meent dat de aanvraag hieraan niet voldoet of de infrastructuur daartoe niet geschikt is.
§6. Voorwaarden
- Losse aanvragen kunnen enkel toegestaan worden binnen de voorziene openingsuren en indien de activiteit haalbaar is in de beschikbare ruimte, in eventuele combinatie met andere gebruikers.
- Losse reservaties dienen minstens 10 werkdagen op voorhand aangevraagd worden.
- Vaste reservaties hebben voorrang op losse reservaties.
- Maximaal 1 losse reservaties per aanvraag, een nieuwe aanvraag kan pas na het verlopen van de vorige.
Artikel 13: Betalingen retributies
De retributies vermeld in dit reglement, artikel 10, §1 punten b, c en d, worden ingevorderd door middel van een factuur. Deze factuur dient te worden betaald hetzij door overschrijving op de vermelde bankrekening van het gemeentebestuur, hetzij door storting in contanten in de gemeentekas. Met storting in contanten wordt gelijkgesteld de betaling via elektronische weg, zoals bancontact of gelijkaardige mogelijkheden.
De betaling dient te gebeuren binnen de periode zoals vermeld op de factuur. Bij gebrek aan enige specifieke vermelding inzake de betalingstermijn, dient de retributie onmiddellijk te worden betaald.
Bij gebrek aan minnelijke betaling wordt de retributie burgerrechtelijk, hetzij door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, ingevorderd.
Artikel 14: Annuleringen door de gebruiker
§1. Volgende annulatiekosten zijn van toepassing op de infrastructuur:
- tot 3 werkdagen op voorhand: geen annulatiekosten.
- Minder dan 3 werkdagen: laattijdige melding, 100% van het verschuldigde bedrag.
Een annulatie dient steeds via sportdienst@wevelgem.be te gebeuren.
Indien een annulering niet wordt gemeld of er wordt vastgesteld dat er geen gebruik was, wordt dit beschouwd als een laattijdige melding minder dan 3 dagen op voorhand.
§2. Wanneer men in geval van overmacht een annulatie doorvoert, kunnen bovenstaande annulatiekosten door het college van burgemeester en schepenen worden verminderd of kwijtgescholden. Dit dient binnen de 2 weken na annulatie aangetoond te worden met de nodige stavingsstukken.
Artikel 15:
Indien herstellingen, onvoorziene oorzaken of andere activiteiten het nodig maken, kan het gemeentebestuur de infrastructuur of een deel ervan tijdelijk ontoegankelijk verklaren.
HOOFDSTUK 5: SANCTIES.
Artikel 16: Weigering toegang en sancties
Bij het niet naleven van dit reglement wordt de gebruiker schriftelijk verwittigd. Het college van burgemeester en schepenen kan elk verder gebruik ontzeggen alsook passende sancties invoeren wanneer de gebruiker in gebreke blijft bij het betalen van de retributies of annuleringskosten, of bij elke niet-naleving van dit reglement of het huishoudelijk reglement.
Artikel 17: Beschadigingen, onaanvaardbare sociale handelingen, misbruiken en vervuiling
§1. Elke individuele gebruiker of club is volledig aansprakelijk voor de schade die hij/zij veroorzaakt. De club is ook verantwoordelijk voor de schade of vervuiling die andere partijen tijdens de eigen organisatie veroorzaken. De gebruiker is verantwoordelijk voor orde en netheid in de door hem gebruikte ruimte.
§2. Alle vastgestelde, veroorzaakte vervuiling zal doorgerekend worden aan de gebruiker of club. Indien het personeel extra belast wordt met het opkuisen van de achtergelaten vervuiling, zal een personeelskost van 25 euro per begonnen werkuur aangerekend worden.
§3. Bij ernstige schade zal er contact opgenomen worden met de politie om een proces-verbaal op te maken.
§4. Het toezichthoudend personeel kan op elk moment een persoon die een (sociaal) onaanvaardbare handeling stelt, verwijderen uit het zwembad.
HOOFDSTUK 6: DRANKVERKOOP, CONCESSIE EN CATERING.
Artikel 18: Concessieovereenkomst voor de cafetaria
De gebruiker van het zwembad is er toe gehouden rekening te houden met de gesloten concessieovereenkomst voor de cafetaria in het zwembad. De concessie geldt voor alle eet- en drankgelegenheden in het gebouw en de openluchtinfrastructuur verbonden aan het gebouw. Afwijkingen kunnen worden toegestaan door het college van burgemeester en schepenen voor socio-culturele activiteiten en niet-sportieve evenementen.
HOOFDSTUK 7: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN.
Artikel 19:
§1. Artikel 3 van het retributiereglement sport zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 13 december 2013 wordt opgeheven vanaf de openingsdatum van het nieuwe zwembad De Zwemkom, zoals vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen.
§2. Het huishoudelijk reglement voor het zwembad zoals vastgelegd door de gemeenteraad van 1 juli 2016 wordt opgeheven met ingang vanaf de openingsdatum van het nieuwe zwembad De Zwemkom, zoals vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen.
§3. Dit reglement is van toepassing op het gebruik van het gemeentelijk zwembad De Zwemkom vanaf de openingsdatum zoals vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen.
§4. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de toepassing en de uitvoering van dit besluit en met de coördinatie bij eventuele wijzigingen in het reglement.
In alle gevallen van betwisting of waar dit gebruikersreglement geen uitsluitsel over geeft, beslist het college van burgemeester en schepenen.
Het college kan voor de infrastructuur specifieke tarieven vastleggen voor zover deze de retributies uit artikel 10 niet overstijgen.
§5. Het college van burgemeester en schepenen kan een huishoudelijk reglement uitvaardigen ter aanvulling van dit gebruikersreglement omtrent gedragsregels van bezoekers/gebruikers.
Het subsidiereglement schoolzwemmen wordt, naar aanleiding van de coronacrisis, hervastgesteld.
De gemeenteraad keurde op 10 december 2010 het subsidiereglement schoolzwemmen goed. Wevelgemse scholen gelegen op zekere afstand van het zwembad krijgen een tegemoetkoming in de kosten van het leerlingenvervoer van en naar het zwembad. Deze tegemoetkoming bedraagt 5 euro per leerling als deze leerlingen in de loop van het schooljaar minstens 10 keer met de klas gaan zwemmen.
Naar aanleiding van de coronacrisis was het zwembad in het voorjaar 2020 een tijd gesloten waardoor heel wat klassen minder dan 10 keer gingen zwemmen tijdens het schooljaar 2019-2020. Ondertussen is het zwembad sedert 29 oktober 2020 opnieuw gesloten, tot nader orde tot en met 13 december 2020. Het lijkt billijk en redelijk om alsnog een (pro rata) tussenkomst te voorzien als het minimum aantal verplichte zwembeurten niet wordt gehaald door een overmachtssituatie, zoals een sluiting van het zwembad naar aanleiding van de coronacrisis, en dit voor de effectieve zwembeurten.
De sportraad adviseerde voornoemd voorstel gunstig.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0740-00/649651 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Het subsidiereglement schoolzwemmen wordt hervastgesteld als volgt:
Artikel 1
Scholen uit het basisonderwijs kunnen, met ingang van het schooljaar 2019-2020, een subsidie krijgen als tegemoetkoming in de kosten van het leerlingenvervoer van en naar het zwembad onder de volgende voorwaarden:
- de school is gelegen op het grondgebied van de gemeente Wevelgem.
- de afstand tussen het zwembad en de school bedraagt minstens 1,5 km over de weg, meer bepaald het normale traject tussen school en zwembad. Voor scholen gelegen buiten een straal van 1 km van het zwembad komen enkel de leerlingen van de eerste graad in aanmerking.
- de school maakt slechts gebruik van een ander zwembad wanneer er geen ruimte meer beschikbaar is in het zwembad van Wevelgem.
Artikel 2
De tegemoetkoming bedraagt 5 euro per leerling, per jaar (x). Hiervoor komen enkel de leerlingen in aanmerking die in de loop van het schooljaar (jaar (x-1) - jaar x) minstens 10 keer met de klas gaan zwemmen. Indien door overmacht geen 10 zwembeurten behaald worden, wordt een vermindering van 0,5 euro per leerling, per gemiste zwembeurt toegepast.
Artikel 3
De school die wenst in aanmerking te komen voor deze subsidie zal jaarlijks een lijst voorleggen aan de sportdienst met vermelding van het aantal leerlingen per klas dat voldoet aan artikel 2.
Artikel 2 Overgangsbepalingen
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking en vervangt integraal de beslissing van de gemeenteraad van 10 december 2010 houdende het subsidiereglement schoolzwemmen. Dit reglement wordt integraal toegepast op de subsidieaanvragen vanaf het schooljaar 2019-2020 die nog geen positief gevolg kregen krachtens het subsidiereglement van 10 december 2010.
Geeft aan het college van burgemeester en schepenen de opdracht om zo snel als mogelijk de opdracht te geven aan de bevoegde diensten om de kerstversiering aan te brengen en aan te steken in groot Wevelgem.
Volgend toegelicht voorstel van beslissing werd bezorgd door raadslid Joachim Naert van de fractie N-VA:
'Corona slaat hard toe in onze maatschappij. Om de zorgsector alle ruimte te geven om dit virus te bestrijden, zitten we helaas terug in een lockdown. Een lockdown die noodzakelijk is, maar tegelijkertijd een ramp is voor onze economie, maar zeker ook voor ons mentale welzijn.
De dagen worden korter en de mensen van wie we het meest houden, hebben we nu even niet dichtbij. Om toch wat licht en hoop te brengen in deze donkere tijden stel ik voor dat we zo snel als mogelijk de kerstversiering aanbrengen in onze gemeente. Licht is een teken van verbondenheid en hoop dat we sterk nodig hebben in deze gitzwarte periode. Niet alleen voor de zorg, maar ook voor elkaar.
Net als de actie 'zorg voor licht' van VTM en HLN, wil ik ook bij deze de inwoners van groot Wevelgem oproepen om zelf ook wat licht aan te brengen. Haal de kerstversiering voor één keer vroeger uit en breng licht in deze duistere periode, Sinterklaas zal het voor één keer niet erg vinden denk ik'.
Voorstel tot beslissing:
Geeft aan het college van burgemeester en schepenen de opdracht om zo snel als mogelijk de opdracht te geven aan de bevoegde diensten om de kerstversiering aan te brengen en aan te steken in groot Wevelgem.
Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijk.
Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijk.
Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijk.
Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijk.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de heer Carlo De Winter, fractieleider van de fractie Groen, en de heer Filip Daem, fractieleider van de fractie N-VA.
Vraag ingediend door de heer Carlo De Winter, fractieleider van de fractie Groen, en de heer Filip Daem, fractieleider van de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Filip Daem, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Filip Daem, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Filip Daem, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Filip Daem, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de sp.a-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de sp.a-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de sp.a-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de sp.a-fractie.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter