Het reglement betreffende de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie wordt hervastgesteld.
In de gemeente worden traditioneel kermissen georganiseerd. De organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbaar domein dient geregeld bij gemeentelijk reglement. De gemeenteraad stelde het reglement betreffende de organisatie van kermisactiviteiten en kermisgastronomie opnieuw vast op 24 april 2020.
De Vlaamse overheid wijzigde de regelgeving inzake kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie in 2023. De belangrijkste wijziging betrof het afschaffen van de machtiging voor kermis- en ambulante activiteiten.
Er wordt voorgesteld het bestaande reglement te actualiseren in functie van de nieuwe regelgeving. Verder wordt het ontwerp van nieuw reglement aangevuld met de mogelijkheid voor het college van burgemeester en schepenen om een kermis af te schaffen of te verplaatsen wanneer, i.k.v. samenwerking met een lokale vereniging of n.a.v. een lokaal evenement, wordt beslist de kermis op een alternatieve locatie of in een andere vorm te organiseren. Een dergelijke afschaffing of wijziging gebeurt steeds via besluit van het college van burgemeester en schepenen, waarbij abonnementhouders een standplaats kunnen innemen op deze alternatieve kermis tegen dezelfde retributie. In 2025 werd dit principe reeds toegepast in de samenwerking tussen de gemeente en de organisator van Gullegem Koerse, dit n.a.v. de verplaatsing van de kermis door de werken i.k.v. de centrumvernieuwing van Gullegem. Tijdens deze centrumvernieuwing van Gullegem zal het Marktplein voor een zekere duur onbeschikbaar zijn, daarom worden de openbare kermissen die n.a.v. deze centrumvernieuwing niet kunnen worden ingericht op het Marktplein tijdelijk verplaatst naar de parking Peperstraat-zuid, onverminderd voorgaande mogelijkheid van alternatieve organisatie.
Het ontwerp van nieuw reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
Artikel 1
Het reglement betreffende de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie wordt vastgesteld als volgt:
AFDELING 1 Organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare kermissen
Artikel 1 Toepassingsgebied (wet art. 1, 5°, art. 2, §2)
Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.
Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.
Artikel 2 Gegevens van openbare kermissen (wet art. 8, §2)
De gemeente richt op het openbaar domein onderstaande openbare kermissen in:
|
Benaming en plaats(en)
|
Periode |
minimale openingsdagen |
|
WEVELGEM – Guldenbergplein ‘mei-kermis’ |
O.-L.-H. Hemelvaart |
O.-L-H. Hemelvaart, vrijdagavond, zaterdag, zondag en maandagavond na O.-L.-H. Hemelvaart |
| WEVELGEM – Guldenbergplein ‘september-kermis’ |
derde zondag van september |
Vrijdagavond, zaterdag, zondag en maandagavond
|
| GULLEGEM – Marktplein ‘carnaval-kermis’ |
zondag vóór aswoensdag |
Zondagnamiddag
|
| GULLEGEM – Marktplein ‘juni-kermis’ |
eerste zondag van juni |
Zaterdag, zondag en dinsdagnamiddag
|
| GULLEGEM – Marktplein ‘september-kermis’ |
derde zondag van september |
Zaterdag, zondag en dinsdagnamiddag |
| MOORSELE – St.-Maartensplein ‘juli-kermis’ |
laatste zondag van juli |
Zaterdag, zondag en maandagavond |
| MOORSELE – St.-Maartensplein ‘september-kermis’ |
vierde zondag van september |
Zaterdag, zondag en maandagavond |
De standplaatsen ingenomen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan gedurende de in dit artikel vermelde periodes.
Het college van burgemeester en schepenen zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en de bestemming (specialisatie) bepalen en keurt het kermisplan goed. De burgemeester, zijn afgevaardigde of concessionaris houdt een plan of register voor elke toegewezen standplaats bij.
De gemeenteraad geeft volmacht aan het college van burgemeester en schepenen om de exacte data voor de kermissen te bepalen, alsook om eventuele afwijkingen toe te staan op de voorziene openingsdagen. Het college van burgemeester en schepenen krijgt ook de bevoegdheid om te beslissen wanneer de kermissen mogen oprijden voor het opstellen en afbreken. Om redenen van overmacht of algemeen belang kan het college van burgemeester en schepenen ook beslissen om een kermis te verplaatsen dan wel af te schaffen.
De gemeenteraad geeft volmacht aan het college van burgemeester en schepenen om een openbare kermis af te schaffen of te verplaatsen in functie van een alternatieve organisatie, op voorwaarde dat dit gebeurt in overleg en samenwerking met een lokale vereniging in de betrokken deelgemeente. Een dergelijke beslissing kan enkel genomen worden indien de alternatieve organisatie waarborgt dat:
het standgeld, voor zover de kermis doorgaat op privé-terrein, gelijk is aan de retributie die van toepassing is op foorinrichtingen op het openbaar domein;
de abonnementhouders en standhouders een standplaats krijgen.
Artikel 3 Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8, §2, art. 10, §1 en KB art. 4, §2 en art. 10)
De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen aan: de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat via de persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt.
Deze persoon moet desgevallend de stukken voorleggen die de volgende zaken aantonen:
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.
Artikel 4 Verhouding abonnement – losse plaatsen (KB art. 8 en art. 9, §1)
De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel.
De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:
- in geval van absolute noodzaak;
- wanneer de verplichtingen onafscheidelijk zijn verbonden aan de hernieuwing van de kermis (bijvoorbeeld introductie van nieuwe attracties).
De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die eenzelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.
Artikel 5 Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen (KB art. 13, art. 14 en art. 15)
5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats (KB art. 13 en 14)
Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren via de gemeentelijke website.
De kandidaturen worden digitaal ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.
5.2. Onderzoek van de kandidaturen (KB art. 15)
Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in artikel 3 van dit reglement.
De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria die worden vermeld in de vacature:
Als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris op basis van deze criteria, geen onderscheid tussen de kandidaturen kan maken, is een loting mogelijk.
Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.
Deze kan geraadpleegd worden overeenkomstig de bepalingen betreffende openbaarheid van bestuur.
5.3. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats (KB art. 15, §5)
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee op een van de volgende wijzen:
Artikel 6 Het register of plan van de toegewezen standplaatsen (KB art. 16)
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats de volgende zaken worden vermeld:
Artikel 7 Spoedprocedure (KB art. 17)
Indien, in de 15 dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,
kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:
Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.
De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van het eerstvolgende college van burgemeester en schepenen.
Artikel 8 Duur abonnement (KB art. 12, §1 en §2)
1. Het abonnement heeft een duur van 5 jaar.
Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten (cfr. artikel 9 van dit reglement) of het afstand doen van het abonnement (cfr. artikel 10 van dit reglement).
2. De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan. Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt het af van de beoordeling van de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.
Artikel 9 Opschorten abonnement (KB art. 12, §3)
§1. De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:
1. hij tijdelijk ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:
De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op op het einde van de kermis.
Indien de tijdelijke ongeschiktheid 1 jaar overschrijdt, moet de bekendmaking van de verdere ongeschiktheid minstens 30 dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden.
2. hij over een abonnement beschikt voor een andere kermis die op hetzelfde ogenblik plaats heeft. De opschorting moet worden bekendgemaakt tenminste 3 maanden voor de begindatum van de kermis. Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden.
§2. De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst van het abonnement voortkomen.
§3. De vraag tot opschorting dient te gebeuren:
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris bevestigen onmiddellijk de ontvangst ervan.
Artikel 10 Afstand van het abonnement (KB art. 12, §4)
§1. De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen:
De houder kan een vervroegde beëindiging van zijn abonnement aanvragen voor andere motieven dan deze vermeld in het 1ste lid. De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris beslissen over deze aanvraag,
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
§2. De vraag tot afstand dient te gebeuren:
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris bevestigen onmiddellijk de ontvangst ervan.
Artikel 11 Schorsing en opzegging van het abonnement (KB art. 12, §6)
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan het abonnement intrekken of opschorten:
1. hetzij omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke of reglementaire verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging;
2. hetzij omdat de titularis van de standplaats niet of niet tijdig betaalt;
3. hetzij omdat de titularis van de standplaats zonder voorafgaande verwittiging of zonder geldige reden van de kermis wegblijft;
4. hetzij bij wijziging van de uitbating in strijd met de modaliteiten van de standplaatsen;
5. hetzij bij het herhaaldelijk niet naleven van de onderrichtingen van de plaatsmeester;
6. hetzij omdat de titularis tijdens de kermis de openbare rust en orde verstoord heeft;
7. hetzij op het einde van de abonnementsperiode blijkt dat het college van burgemeester en schepenen een abonnement niet wenst te verlengen mits een kennisgeving hiervan aan de titularis tenminste 6 maanden voorafgaand aan het einde van de abonnementsperiode;
8. hetzij omdat de kermis niet langer meer bestaat.
De titularis van de standplaats zal bij aangetekende brief in kennis worden gesteld van de schorsing of intrekking van het abonnement, met vermelding van de uiterlijke datum waartegen de standplaats volledig zal moeten ontruimd zijn. In geen geval zal de titularis van de standplaats aanspraak kunnen maken op een schadevergoeding, van welke aard ook.
Het college van burgemeester en schepenen kan hierbij zelf de duur van deze schorsing bepalen.
De rechter zal desgevallend enkel dienen vast te stellen dat de in dit artikel uitdrukkelijk voorziene ontbindende voorwaarde vervuld is.
Wanneer het abonnement wordt ingetrokken ingevolge een tekortkoming aan de voorschriften van dit reglement, kan het college van burgemeester en schepenen tevens beslissen dat betrokkene voor een maximale termijn van twee jaar niet meer in aanmerking zal komen voor een standplaats op een door de gemeente Wevelgem ingerichte kermis.
Het college van burgemeester en schepenen kan de aanvraag voor een standplaats weigeren wanneer betrokken kermisreiziger op een voorgaande kermis de openbare rust of orde heeft verstoord.
Artikel 12 Overdracht standplaats (KB art. 18)
De overdracht van een standplaats is toegelaten aan de overnemer:
Binnen het 1ste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde.
De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat de overnemer voldoet aan de bepalingen van artikel 3 van dit reglement.
Artikel 13 Inname standplaatsen (KB art. 11)
De standplaatsen die zijn toegewezen aan de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, kunnen ingenomen worden door de volgende personen:
1° de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, die een kermisactiviteit uitoefenen;
2° de personen die belast zijn met het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen;
3° de echtgenoot of echtgenote of wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;
4° de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een kermisactiviteit voor eigen rekening uitoefenen;
5° de personen die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke personen, maatschap of rechtspersonen, vermeld in punt 1° tot en met 4°.
De personen, vermeld in het 1ste lid, 2° tot en met 5°, kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermisactiviteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen.
Artikel 14 Vooropzeg vanuit de gemeente (wet art. 8, §2)
Wanneer de openbare kermis of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.
Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.
Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare kermis of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.
In gevallen van absolute noodzakelijkheid is geen minimumtermijn van vooropzegging van toepassing.
AFDELING 2 Organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein buiten openbare kermissen
Artikel 15 Toepassingsgebied (KB art. 19 en art. 20)
15.1. Op aanvraag van een kermisuitbater
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen buiten de openbare kermissen om een kermisactiviteit uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.
15.2. Van uit de gemeente
Wanneer de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in artikel 5 van dit reglement gevolgd.
Artikel 16 Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen (KB art. 21)
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (zie artikel 3) en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis (zie artikel 13) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen. De gemeente beslist hierover overeenkomstig artikel 5.
Artikel 17 Duur machtiging (KB art. 22 en art. 23)
De machtiging wordt door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris toegekend voor een bepaalde locatie:
- voor een bepaalde periode
- of per abonnement.
Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater eenzelfde standplaats heeft verkregen gedurende 3 opeenvolgende jaren.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van 3 jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.
Artikel 18 Abonnementen (KB art. 23)
De artikelen 8, 9, 10, 11 en 12 zijn van toepassing op de abonnementen toegekend krachtens afdeling 2.
AFDELING 3
Artikel 19 (KB art. 24)
De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris zijn gemachtigd om de documenten vermeld in artikel 3 van dit reglement te controleren.
Artikel 20
De kermisreiziger mag noch de bestemming, noch de afmetingen van de standplaats wijzigen zonder toelating van het college van burgemeester en schepenen. Dergelijke wijziging geeft aanleiding tot intrekking of schorsing van het abonnement voor inname van de standplaats zonder teruggave van de betaalde retributie.
Artikel 21
Op het kermisterrein worden enkel die wagens geplaatst die onmisbaar zijn voor de exploitatie van de inrichting. Laadwagens, voorraadwagens, personenwagens en woonwagens worden opgesteld op de plaats aangeduid door de plaatsmeester.
De wagens die onmisbaar zijn voor de exploitatie van de inrichting moeten, indien mogelijk, onmiddellijk tegen de inrichting worden opgesteld.
Artikel 22
De aansluiting op één van de gemeentelijke elektriciteitskasten gebeurt overeenkomstig de richtlijnen van de plaatsmeester. De elektriciteitskasten moeten voor, tijdens en na gebruik te allen tijde behoorlijk afgesloten worden.
Bij stroomonderbreking ten gevolge van een defect aan de stroomtoevoer zal de kermisreiziger geen aanspraak kunnen maken op een schadevergoeding van welke aard ook.
Artikel 23
Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen om de kermis om één of andere reden, hetzij tijdelijk, hetzij definitief, niet meer te laten doorgaan. In deze gevallen hebben de kermisreizigers geen enkel recht op een vergoeding.
Indien beslist wordt de kermis tijdelijk niet te laten doorgaan bv. ten gevolge van renovatie- of aanpassingswerken van het openbaar domein waar de kermis plaatsvindt, worden de houders hiervan voorafgaandelijk schriftelijk in kennis gesteld, voor zover als mogelijk. Wanneer de standplaatsen definitief worden opgeheven, worden de houders van het abonnement hiervan schriftelijk in kennis gesteld met een vooropzegtermijn van 12 maanden, behalve in geval van dringende noodwendigheid.
Artikel 24
Voor muziekuitvoeringen en micro-aankondigingen dienen de kermisreizigers zich te schikken naar de algemene politieverordening of de onderrichtingen van de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.
Artikel 25
Het kermisterrein en elk ander plein ter beschikking gesteld van de kermisreizigers, moet door hen ontruimd zijn en in oorspronkelijke staat van netheid herschikt of hersteld worden uiterlijk de dag na het einde van de kermis.
Artikel 26
De gemeente neemt geen bewaking op zich van de inrichtingen en wagens die op het kermisterrein of elders zijn opgesteld.
De gemeente is evenmin aansprakelijk voor beschadiging, diefstal of verlies van de in de wagens of inrichtingen geborgen of tentoongestelde zaken.
Artikel 27
De gemeente kan in geen enkel geval aansprakelijk gesteld worden voor de schade of een ongeval veroorzaakt door de kermisinrichtingen, hun uitbater of zijn personeel, zowel binnen de inrichting als op de openbare weg.
Artikel 28
De doorgangen langs en door de kermisattracties zullen met het oog op brandbestrijding van de aanpalende bebouwing of voor vlotte doorgang van de veiligheidsdiensten te allen tijde vrijgehouden worden.
Artikel 29
Elke kermisreiziger moet de nodige voorzorgen treffen om vervuiling van de omgeving door weggeworpen verpakking e.d. te voorkomen.
Hiervoor zal de kermisreiziger, met inachtname van Vlarema:
Artikel 30
Elke kermisreiziger zal alle wetten, decreten en besluiten o.a. deze m.b.t. de voedingsmiddelen, ambulante activiteiten, handelspraktijken en alle verordeningen van de gemeente Wevelgem stipt naleven. Bij gebreke hieraan kan de opening van een attractie geweigerd worden, zelfs voor een abonnementhouder, en dit zonder enig recht op schadevergoeding, noch teruggave van de betaalde retributie.
Artikel 31
In elke inrichting moet, goed zichtbaar, een bord worden aangebracht met vermelding van de naam van de kermisreiziger, het ondernemingsnummer en de vereiste machtiging om een kermisactiviteit uit te oefenen.
Artikel 32
Het is verboden:
Artikel 33
De gemeente heeft te allen tijde het recht bijkomende verplichtingen aan de kermisreizigers op te leggen, die het nodig acht om de veiligheid en de goede orde op het kermisterrein te verzekeren.
Deze bijkomende verplichtingen mogen evenwel niet strijdig zijn met de wettelijke modaliteiten.
Artikel 2
§1. Dit reglement treedt in werking op 15 september 2025 en vervangt integraal het gemeentelijk reglement betreffende de organisatie van kermisactiviteiten en kermisgastronomie van 24 april 2020.
§2. Voor wat betreft de berekening van de duur van abonnementen of de verkrijging van een standplaats (in functie van het verkrijgen van een abonnement) onder huidig reglement wordt rekening gehouden met de reeds gelopen duur van abonnementen of de verkrijging van een standplaats (in functie van het verkrijgen van een abonnement) onder het toepassingsgebied van het reglement betreffende de organisatie van kermisactiviteiten en kermisgastronomie van 24 april 2020.
§3. De openbare kermissen uit artikel 2 van het reglement die ingericht worden in deelgemeente Gullegem en die tijdens de werken n.a.v. de centrumvernieuwing van Gullegem niet kunnen doorgaan op het Marktplein worden verplaatst naar de parking Peperstraat-zuid.
§4. Dit reglement wordt toegevoegd als bijlage 6 bij de algemene politieverordening.