Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt aangepast in functie van de invoering van de mogelijkheid om digitaal of hybride te vergaderen.
Naar aanleiding van de wijziging van artikel 20 (juncto artikel 74) van het decreet lokaal bestuur (door het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie) kan het digitaal of hybride vergaderen van de raad voor maatschappelijk welzijn uitdrukkelijk voorzien worden in het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn. De raad voor maatschappelijk welzijn kan enkel digitaal of hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden, vermeld in het huishoudelijk reglement.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt aangepast in uitvoering van artikel 20 juncto artikel 74 van het decreet lokaal bestuur.
Het ontwerp van wijziging van huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd besproken op de agendacommissie van 8 oktober 2021. Voor de raad voor maatschappelijk welzijn wordt een analoge wijziging voorzien.
Artikel 1
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 8 februari 2019, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
In artikel 2 wordt een §3 en een §4 toegevoegd:
§3.
Het fysiek vergaderen is het uitgangspunt. De digitale en hybride vergaderingen van de OCMW-raad vinden plaats onder de voorwaarden zoals bepaald door het besluit van de Vlaamse regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
§4.
In uitzonderlijke omstandigheden kunnen de vergaderingen digitaal of hybride doorgaan.
Als uitzonderlijke omstandigheden voor een digitale of hybride vergadering worden onder meer aanzien: de noodzaak omwille van een pandemie, weersomstandigheden, niet-beschikbaarheid van de raadszaal, het niet-beschikbaar zijn van de mogelijkheid tot livestreaming bij een fysieke vergadering, algemene gezondheids- of veiligheidsredenen, de onmogelijkheid van een raadslid om fysiek te vergaderen. Een raadslid dat zich in dit laatste geval bevindt, laat dit tijdig, d.i. ten minste 2 werkdagen vooraleer de oproeping voor een geplande OCMW-raadszitting moet worden bezorgd, weten aan de voorzitter en aan de algemeen directeur, met het uitdrukkelijk verzoek voor een hybride of digitale zitting. Indien een raadslid in de onmogelijkheid is om fysiek te vergaderen omwille van ‘overmacht’ (bv. ziekte, ongeval of quarantainemaatregel), kan hij alsnog om een hybride vergadering verzoeken (via mail aan de voorzitter en de algemeen directeur) ten laatste om 9 uur op de dag van de vergadering, in dit geval worden alle raadsleden tegen 14 uur op de dag van de vergadering via mail verwittigd dat de vergadering hybride doorgaat. Hiervan wordt ook melding gemaakt op de webstek van de gemeente.
De voorzitter van de OCMW-raad kan in bovenstaande omstandigheden beslissen de vergadering digitaal of hybride te laten doorgaan.
In geval van een gezamenlijke oproeping, verlopen de gemeenteraad en de OCMW-raad op dezelfde wijze (fysiek, digitaal of hybride).
Artikel 2
Artikel 20, §2 wordt integraal vervangen als volgt:
§2.
De voorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt, uit de vergadering doen verwijderen.
De voorzitter kan bovendien een proces-verbaal opmaken tegen die persoon en dat proces-verbaal bezorgen aan het openbaar ministerie met het oog op de eventuele vervolging van de betrokkene.
Artikel 3
Artikel 22 wordt integraal vervangen als volgt:
Wanneer de vergadering rumoerig wordt, zodat het normale verloop van de bespreking in het gedrang wordt gebracht, kondigt de voorzitter aan dat hij, bij voortzetting van het rumoer, de vergadering zal schorsen of sluiten.
Indien de wanorde toch aanhoudt, schorst of sluit hij de vergadering. De voorzitter kan dan beslissen dat de leden van de raad de vergadering onmiddellijk moeten verlaten.
Van deze schorsing of sluiting wordt melding gemaakt in de notulen.
Artikel 4
Artikel 26, §2 wordt integraal vervangen als volgt:
§2.
Er zijn drie mogelijke werkwijzen van stemmen:
1° de stemming bij handopsteking, tenzij elektronisch uitgebrachte naamstemming mogelijk is;
2° de mondelinge stemming;
3° de geheime stemming.
Bij een stemming in digitale of hybride vergaderingen van de OCMW-raad moeten de voorwaarden zoals bepaald door het besluit van de Vlaamse regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen vervuld zijn.
Artikel 5
Artikel 29 wordt integraal vervangen als volgt:
§1.
Voor een geheime stemming worden vooraf gemaakte stembriefjes gebruikt en wordt eenvormig schrijfgerief ter beschikking gesteld.
De raadsleden stemmen ‘ja’, ‘neen’ of onthouden zich. De onthouding gebeurt door het afgeven van een blancostembriefje.
De stemopneming gebeurt door de voorzitter, de raadsleden die door de voorzitter eventueel verzocht worden hem daartoe bij te staan, de algemeen directeur en/of eventueel een door hem aangewezen personeelslid. Ieder raadslid is gemachtigd de regelmatigheid van de stemopnemingen na te gaan.
§2.
Bij een geheime stemming in digitale of hybride vergaderingen van de OCMW-raad moeten de voorwaarden zoals bepaald door het besluit van de Vlaamse regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen vervuld zijn.
Artikel 6
Artikel 30 wordt integraal vervangen als volgt:
Vooraleer tot de stemopneming over te gaan, vraagt de voorzitter uitdrukkelijk of alle stemmen ingediend werden.
Artikel 2
Deze wijziging treedt in werking op 15 november 2021.
Het vast bureau wordt belast met de coördinatie van het huishoudelijk reglement.