Terug
Gepubliceerd op 11/10/2021

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

vr 10/09/2021 - 19:00 CC Guldenberg
Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, raadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, raadsleden
  • Openbaar

    • Opvolgingsrapportering 2021

      Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
      Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, raadsleden
      Kurt Parmentier, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, raadsleden

      Er wordt kennis genomen van de opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2021 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021).

      Feiten, context en argumentatie

      Overeenkomstig artikel 263 van het decreet over het lokaal bestuur wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.

      Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen moet bevatten:

      1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
      2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
      3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
      4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.

      Voornoemde vereisten werden vertaald in volgende rapporten:

      • Overzicht van de prioritaire doelstellingen en actieplannen
      • Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard
      • Schema J1: Doelstellingenrekening
      • Nota financiële risico's (incl. assumptie).

      De opvolgingsrapportering werd besproken in de cluster algemeen beleid en ondersteuning van 26 augustus 2021.

      Vorige beslissingen
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 februari 2021: overdracht investeringskrediet 2020-2021.
      • Beslissing van het vast bureau van 24 februari 2021: overdracht investeringskrediet 2020-2021.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 11 december 2020: meerjarenplan 2020-2025 (2021): definitieve vaststelling.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 11 december 2020: meerjarenplan 2020-2025 (2021): deel gemeente.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 december 2020: meerjarenplan 2020-2025 (2021): deel OCMW.
      Hogere regelgeving
      • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
      • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 263.
      Beslissing

      Neemt kennis van de opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2021 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2021).

    • Woonzorgcentrum Elckerlyc - blaasvorming dakafdichting: voorstel dading

      Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
      Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, raadsleden
      Kurt Parmentier, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, raadsleden

      Dit punt wordt verdaagd naar een volgende zitting.

      Feiten, context en argumentatie

      Dit agendapunt werd als volgt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

      De bouw van het woonzorgcentrum Elckerlyc startte op 13 december 2010. Het woonzorgcentrum Elckerlyc werd in gebruik genomen op 23 oktober 2013. De voorlopige oplevering van het lot ruwbouw en voltooiing vond plaats op 19 september 2013.

      De aannemer van de ruwbouwwerken was Algemene Ondernemingen Chris Vuylsteke nv, Pittemstraat 56, 8760 Meulebeke. Dit bedrijf werd intussen overgenomen door Eiffage en omgevormd tot Vuylsteke-Eiffage nv. De onderaannemer van de asfaltwerken van de platte daken was Bernard Vandenbulcke uit Zwevegem.

      In de loop van 2020 werd op verschillende plaatsen op het dak blaasvorming vastgesteld. Op 3 juni 2020 werd een eerste brief gestuurd naar aannemer Vuylsteke-Eiffage nv en VK studio (architect). Met alle betrokken partijen (OCMW, Belfius bank als bouwheer en houder van het opstelrecht, VK Studio, Vuylsteke-Eiffage nv, Bernard Vandenbulcke, Soprema als leverancier van het materiaal) werd verschillende malen ter plaatse samengekomen.

      Ook het WTCB (Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf) werd om advies gevraagd.

      Uiteindelijk bood Vuylsteke-Eiffage nv op 11 februari een commerciële regeling aan met 2 opties:

      • optie 1: lokale herstelling van de grootste blazen. Dit zonder meerkosten.
      • optie 2: totaal vernieuwen van alle horizontale vlakken waarbij 99 110 euro ten laste komt van het OCMW.
       
      Het OCMW laat zich bijstaan in dit dossier door het advocatenkantoor Ockier en Partners advocaten, Beneluxpark 3, 8500 Kortrijk. Advocaat Ockier adviseerde om niet akkoord te gaan met dergelijke beperkte toegift vanwege Vuylsteke-Eiffage nv.
       
      In overleg met advocaat Ockier werd met Vuylsteke-Eiffage nv onderhandeld om tot een akkoord te komen.

      Op 26 augustus 2021 werd in overleg met aannemer Vuylsteke-Eiffage nv, tot een voorstel van dading gekomen, opgesteld door advocaat Ockier. 

      In dit voorstel wordt vanuit het OCMW, als bouwheer, vertrokken van de inbreng van 10/25 van de renovatiekost (rekening houdend met een gemiddelde levensduur van 25 jaar van de dakbedekking; het dak ligt er bijna 10 jaar) en wordt dit vastgelegd op een forfait van 45 000 euro all in.

      Aannemer Vuysteke-Eiffage kan, via een onderaannemer, de renovatie uitvoeren.


      Er werd aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgesteld om in te gaan op het voorstel van dading, zoals in bijlage toegevoegd.

      Tegenpartij bezorgde op donderdagavond 9 september 2021 een nieuw voorstel van dading. De dading die ter zitting geagendeerd werd, is niet getekend door tegenpartij. De heer Jo Libeer, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, stelt dan ook voor om deze dading te verdagen.

       
      Meerjarenplan en budget

      Er werd geen specifiek krediet voorzien voor een nieuwe dakbedekking. Via een interne kredietverschuiving zullen de nodige kredieten vrijgemaakt worden.

      Vorige beslissingen
      • Beslissing van het vast bureau van 1 september 2021: voorstel dading: doorverwijzing naar de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Beslissing van het vast bureau van 25 augustus 2021: woonzorgcentrum Elckerlyc - blaasvorming dakafdichting.
      • Beslissing van het vast bureau van 2 juni 2021: woonzorgcentrum Elckerlyc - blaasvorming dakafdichting.
      • Beslissing van het vast bureau van 17 maart 2021: aanstellen raadsman Ockier.
      Hogere regelgeving

      Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 78, 2de lid, 15°.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Kurt Parmentier
      Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslissing

      Dit punt wordt verdaagd naar een volgende zitting.

    • Sociale dienst: minimale gaslevering bij budgetmeterklanten: wijziging tussenkomst

      Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
      Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, raadsleden
      Kurt Parmentier, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jelle Stragier, Tommy Vansteenkiste, raadsleden

      De wijziging van het reglement steun minimale gaslevering, meer bepaald de opties voor toekenning minimale levering aardgas, wordt goedgekeurd.

      Feiten, context en argumentatie

      Mensen die gedropt worden bij hun energiemaatschappij, krijgen energie door de sociale distributienetbeheerder.

      Indien mensen ook een schuld opbouwen bij de sociale distributienetbeheerder, komt hun situatie voor de Lokale Advies Commissie of de LAC. Dit is een adviescommissie, samengesteld uit afgevaardigden van de sociale distributienetbeheerder, de raad voor maatschappelijk welzijn en een medewerker van het OCMW als LAC-voorzitter. Deze commissie kan beslissen om een budgetmeter te laten installeren in geval van gas- of elektriciteitsschuld. Dit houdt in dat mensen geen voorschotfactuur en jaarlijkse afrekening moeten betalen, maar dat ze slechts de hoeveelheid energie kunnen gebruiken die ze opladen.

      Bij een budgetmeter betaalt men vooraf zijn te verbruiken bedrag. Omdat de bedragen voor de budgetmeter gas stevig oplopen in de wintermaanden, wordt geadviseerd om in de zomerperiode extra bedragen op te laden, meer dan er verbruikt wordt, om een betaalbare winterperiode tegemoet te gaan. De voorzitter van de LAC in Wevelgem vermijdt daarom zoveel mogelijk nieuwe installaties van budgetmeters gas na de zomer.

       

      Met de ‘minimale levering via de aardgasbudgetmeter’ (artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19 november 2010) wil de Vlaamse Regering via een jaarlijks steunprincipe de OCMW’s een middel aanreiken om gezinnen die de middelen ontberen om de budgetmeter aardgas op te laden en die dus het risico lopen zonder verwarming te vallen in de winterperiode (1 november tot en met 31 maart, eventueel verlengbaar), te ondersteunen door hen een ‘minimale hoeveelheid’ aardgas ter beschikking te stellen:

      • via periodieke stortingen en opladingen van de budgetmeterkaart bij klassieke budgetmeters
      • via periodieke stortingen voor de digitale meters waarbij de budgetmeterfunctionaliteit is geactiveerd.

      De kost hiervoor kan deels (70%) worden gerecupereerd bij de distributienetbeheerder (DNB). De overige 30% wordt ten laste genomen door het OCMW en wordt opgenomen in het sociale energiefonds. 

      Het betreft halfmaandelijkse tussenkomsten. Afhankelijk van de datum van de aanvraag wordt dit de 1e of de 16e van de maand toegekend.

      Het bedrag van de steun ligt vast per woningtype. De bedragen voor de periode 2020 – 2021:

      WONINGTYPE

      NIET-BESCHERMDE AFNEMER

      BESCHERMDE AFNEMER

      = recht op sociale maximumprijs

      APPARTEMENT

      24,66 euro

      10,66 euro

      RIJHUIS/HOEKHUIS

      (max 2 open gevels)

      34,66 euro

      14,66 euro

      VRIJSTAAND OF HALFOPEN

      (meer dan 2 open gevels)

      41,66 euro

      17,66 euro

       

       

       

       

       

       

      Huidig reglement

      Mensen die een inkomen hebben lager dan het referentiebudget menswaardig inkomen (mini REMI) en een budgetmeter aardgas hebben, komen in aanmerking voor deze ‘minimale levering aardgas’ tijdens de winterperiode.


      Winterperiode 2020 – 2021 (covid-periode)


      De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 3 juli 2020 de toepassing van de steun minimale gaslevering bij alle gezinnen bij wie na juli 2020 een budgetmeter wordt geplaatst, zonder aftoetsing aan de referentiebudgetten menswaardig inkomen en enkel voor de winterperiode 2020-2021, goed.

      Bijgevolg waren er voor deze winterperiode 2 opties binnen de toekenning minimale levering aardgas:

      1. Minimale levering aardgas gekoppeld aan een sociaal financieel onderzoek (mini REMI).
      2. Minimale levering aardgas zonder een sociaal financieel onderzoek. Dit was een covid-maatregel gezien er in 2020 ook in het najaar budgetmeters werden geïnstalleerd. Normaal wordt de installatie van budgetmeters in het najaar (= winterperiode) vermeden. Omwille van covid-19 konden er echter geen budgetmeters geïnstalleerd worden in het voorjaar, waardoor een installatie in het najaar noodzakelijk was. Mensen hadden hierdoor geen tijd om een reserve op hun budgetmeter aardgas op te bouwen om de winterperiode door te komen. Hierdoor werd beslist om aan deze mensen een tussenkomst in minimale levering aardgas te geven zonder een sociaal en financieel onderzoek.

      Cijfers: aantal toekenningen 'minimale levering aardgas' doorheen de jaren

      2017 – 2018: 8

      2018 – 2019: 6

      2019 – 2020: 6

      2020 – 2021: 7 + 8 op basis van covidmaatregel

       

      Door de covidmaatregel hebben er dubbel zoveel mensen een minimale levering aardgas ontvangen.


      Voorstel tot wijziging bestaand reglement minimale levering aardgas

      Deze eenmalige covidmaatregel werd door de Sociale dienst als positief geëvalueerd.
      Mensen krijgen een budgetmeter aardgas omdat ze een schuldenproblematiek hebben.
      Tijdens het eerste jaar dat ze een budgetmeter aardgas hebben, is het niet evident om voldoende reserve te creëren op hun budgetmeter aardgas om de hele winterperiode door te komen.
      Daarom wordt voorgesteld om het huidig reglement als volgt aan te passen:

      2 opties binnen de toekenning minimale levering aardgas:

      1. Minimale levering aardgas gekoppeld aan een sociaal financieel onderzoek (mini REMI).
      2. Minimale levering aardgas zonder een sociaal financieel onderzoek bij mensen die sinds de vorige winterperiode (vanaf april) een budgetmeter gas geïnstalleerd hebben gekregen. Deze mensen hebben immers onvoldoende tijd om reserve op te bouwen om de volgende winterperiode door te komen.
      Meerjarenplan en budget

      Cijfers: besteed budget door de jaren heen

      2018: 1 649,46 euro

      2019: 1 735,04 euro

      2020: 3 218,68 euro (toepassing van covidmaatregel)

      Van deze bedragen werd telkens 70% teruggevorderd van de distributienetbeheerder. 

      Een verdubbeling van de gebruikers heeft geleid tot ongeveer een verdubbeling van het budget. 

      In de toekomst wordt minimaal hetzelfde aantal gebruikers als de voorbije winterperiode verwacht.

      Vorige beslissingen
      • Beslissing van het vast bureau van 1 september 2021: doorverwijzing naar de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 juli 2020: de toepassing van de steun minimale gaslevering bij alle gezinnen bij wie na juli 2020 een budgetmeter werd geplaatst zonder aftoetsing aan de referentiebudgetten menswaardig inkomen en enkel voor de winterperiode 2020-2021, wordt goedgekeurd.
      • Beslissing van het vast bureau van 17 juni 2020: doorverwijzing naar de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst van 15 juni 2020: gunstig advies met betrekking tot verruiming van de doelgroep.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 november 2017: het OCMW neemt 30% van de tussenkomst zelf ten laste als niet terugvorderbare steun.
      Hogere regelgeving
      • Besluit van de Vlaamse regering van 19 november 2010 houdende de algemene bepalingen over het energiebeleid.
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 78.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Kurt Parmentier
      Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Joke De Smet, Henk Louf, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslissing

      Het huidig reglement steun minimale gaslevering wordt als volgt aangepast:

      Er zijn 2 opties binnen de toekenning minimale levering aardgas:

      1. Minimale levering aardgas gekoppeld aan een sociaal financieel onderzoek (mini REMI).
      2. Minimale levering aardgas zonder een sociaal financieel onderzoek bij mensen die sinds de vorige winterperiode (vanaf april) een budgetmeter gas geïnstalleerd hebben gekregen. Deze mensen hebben onvoldoende tijd om reserve op te bouwen om de volgende winterperiode door te komen.