Raming: 675 314 euro (excl. btw), hetzij 817 129,94 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
In het kader van de opdracht 'aanleg en heraanleg voetpaden op diverse plaatsen 2023-2024-2025' werd een bestek met nr. 2813/05523 opgesteld door de heer Dave Vanleeuwen, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Basisopdracht (aanleg en heraanleg voetpaden op diverse plaatsen 2023-2024), raming: 337 657 euro (excl. btw), hetzij 408 564,97 euro (incl. btw);
* Verlenging 1 (aanleg en heraanleg voetpaden op diverse plaatsen 2024-2025), raming: 337 657 euro (excl. btw), hetzij 408 564,97 euro (incl. btw).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 675 314 euro (excl. btw), hetzij 817 129,94 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekeningen 0200-00/224007/I-PB5-AP1 (PB5-ACT1), 0200-00/224007/I-PB4-AP8 (PB4-ACT12) en 0680-00/220007/I-PB3-AP4 (PB3-ACT10) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2813/05523 en de raming voor de opdracht 'aanleg en heraanleg voetpaden op diverse plaatsen 2023-2024-2025', opgesteld door de heer Dave Vanleeuwen, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 675 314 euro (excl. btw), hetzij 817 129,94 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 77 192 euro (excl. btw), hetzij 93 402,32 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht ‘aanpassen hoofdpaden begraafplaatsen Gullegem en Moorsele’ werd een bestek met nr. 2810/05223 opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 77 192 euro (excl. btw), hetzij 93 402,32 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0990-00/220007/I-PB1-AP8 (PB1-ACT34) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2810/05223 en de raming voor de opdracht ‘aanpassen hoofdpaden begraafplaatsen Gullegem en Moorsele’, opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt:
De totale raming bedraagt 77 192 euro (excl. btw), hetzij 93 402,32 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 63 042 euro (excl. btw), hetzij 76 280,82 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht ‘renovatie paden groen lint Moorsele’ werd een bestek met nr. 2811/05323 opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 63 042 euro (excl. btw), hetzij 76 280,82 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0680-00/220007/I-PB5-AP1 (PB5-ACT4) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2811/05323 en de raming voor de opdracht ‘renovatie paden groen lint Moorsele’, opgesteld door de heer Geert Delaere, dienst Openbaar Groen en Netheid, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 63 042 euro (excl. btw), hetzij 76 280,82 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De samenwerkingsovereenkomsten met de Vlaamse Milieumaatschappij met betrekking tot de actualisatie en verdere uitwerking van de visie 'Heerlijke Heulebeek' in Wevelgem, respectievelijk voor het deelgebied Gullegem-Oost en voor het deelgebied Heulebeek Moorsele/site Devos, worden goedgekeurd.
Voor het project 'Heerlijke Heulebeek' werd in 2009 een visie opgemaakt door Intercommunale Leiedal voor de gemeenten Kortrijk, Kuurne en Wevelgem (eindrapport in bijlage). Heel wat acties voor gebieden langsheen de Heulebeek zijn inmiddels gerealiseerd (Groen Lint Moorsele en Gullegem, Bergelen, ...) of zijn in uitvoering (centrumvernieuwing Gullegem). Voor een aantal gebieden is de visie niet of slechts gedeeltelijk gerealiseerd (vb. signaalgebied site Primus, coulissenlandschap, site Beaulieu, Heulebeekvallei ten westen van Moorsele, site Devos, ...). Met de nieuwe (klimaat)uitdagingen waarvoor de gemeente staat, is het van belang om de visie voor deze gebieden te actualiseren en te laten samengaan met nieuwe acties op het terrein.
Recent heeft de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) laten weten dat er middelen beschikbaar zijn om een actualisatie-traject voor het project Heerlijke Heulebeek op te starten. In totaal is voor het volledige traject ongeveer 280 000 euro beschikbaar.
VMM en gemeente Wevelgem willen samen werk maken van de actualisatie en de verdere uitwerking van de visie 'Heerlijke Heulebeek' op het grondgebied van Wevelgem, meer bepaald is het de bedoeling om tot een inrichtingsplan te komen voor volgende deelgebieden:
De samenwerking en onderlinge relaties worden nader omschreven in het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst dat werd opgesteld voor de respectievelijke deelgebieden.
De actualisatie behelst een participatief traject en een diepgaand (ontwerpend) onderzoek dat moet uitmonden in een inrichtingsplan voor vermelde deelgebieden. Hiervoor zal een ontwerper worden aangesteld, waarbij gemeente Wevelgem het mandaat krijgt van VMM om de ontwerper aan te stellen. De kosten van de ontwerper voor dit onderzoek worden volledig gedragen door VMM. De gemeente zal hiervoor een beroep doen op Intercommunale Leiedal, in dit verband worden in zitting van heden de nodige afsprakennota's voorgelegd ter goedkeuring.
Tijdens het traject zal de gemeente instaan voor de communicatie en voor de organisatie van de overlegmomenten met de betrokken partners, de eigen interne kosten hiervoor worden gedragen door de gemeente. Zo worden de resultaten van de ontwerpsessies via gerichte communicatie teruggekoppeld met de bevolking en diverse betrokken actoren/organisaties.
De samenwerkingsovereenkomsten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomsten met de Vlaamse Milieumaatschappij, in bijlage, met betrekking tot de actualisatie en verdere uitwerking van de visie 'Heerlijke Heulebeek' in Wevelgem, respectievelijk voor het deelgebied Gullegem-Oost en voor het deelgebied Heulebeek Moorsele/site Devos.
De afsprakennota's 2023-27 en 2023-28 met Intercommunale Leiedal 'actualisatie en verdere uitbouw van de visie Heerlijke Heulebeek' voor respectievelijk Gullegem-Oost en Heulebeek Moorsele/site Devos in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' worden goedgekeurd.
Voor het project 'Heerlijke Heulebeek' werd in 2009 een visie opgemaakt door Intercommunale Leiedal voor de gemeenten Kortrijk, Kuurne en Wevelgem (eindrapport in bijlage). Heel wat acties voor gebieden langsheen de Heulebeek zijn inmiddels gerealiseerd (Groen Lint Moorsele en Gullegem, Bergelen, ...) of zijn in uitvoering (centrumvernieuwing Gullegem). Voor een aantal gebieden is de visie niet of slechts gedeeltelijk gerealiseerd (vb. signaalgebied site Primus, coulissenlandschap, site Beaulieu, Heulebeekvallei ten westen van Moorsele, site Devos, ...). Met de nieuwe (klimaat)uitdagingen waarvoor de gemeente staat, is het van belang om de visie voor deze gebieden te actualiseren en te laten samengaan met nieuwe acties op het terrein.
Recent heeft de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) laten weten dat er middelen beschikbaar zijn om een actualisatie-traject voor het project Heerlijke Heulebeek op te starten. In totaal is voor het volledige traject ongeveer 280 000 euro beschikbaar.
VMM en gemeente Wevelgem willen samen werk maken van de actualisatie en de verdere uitwerking van de visie 'Heerlijke Heulebeek' op het grondgebied van Wevelgem, meer bepaald is het de bedoeling om tot een inrichtingsplan te komen voor volgende deelgebieden:
De samenwerking en onderlinge relaties worden nader omschreven in de samenwerkingsovereenkomsten die in zitting van heden werden goedgekeurd voor de respectievelijke deelgebieden.
De actualisatie behelst een participatief traject en een diepgaand (ontwerpend) onderzoek dat moet uitmonden in een inrichtingsplan voor vermelde deelgebieden. Hiervoor zal een ontwerper worden aangesteld, waarbij gemeente Wevelgem het mandaat krijgt van VMM om de ontwerper aan te stellen. De kosten van de ontwerper voor dit onderzoek worden volledig gedragen door VMM.
De gemeente wenst, op basis van voorliggende afsprakennota's 2023-27 en 2023-28 'actualisatie en verdere uitbouw van de visie Heerlijke Heulebeek' in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal, een beroep te doen op Intercommunale Leiedal, waarbij deze laatste instaat voor de uitvoering van het onderzoek en de organisatie van ontwerpworkshops (twee per (deel)site). De workshops worden telkens voorafgegaan door een basisinventarisatie en het opstellen van een goede projectdefinitie in samenspraak met VMM en gemeente.
Intercommunale Leiedal factureert haar prestaties aan gemeente Wevelgem (volgens de afsprakennota's), deze worden doorgerekend aan VMM volgens de samenwerkingsovereenkomsten.
Overeenkomstig de afsprakennota's zal gemeente Wevelgem instaan voor de organisatie van het participatietraject.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 30.
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Keurt de afsprakennota's 2023-27 en 2023-28 met Intercommunale Leiedal 'actualisatie en verdere uitbouw van de visie Heerlijke Heulebeek' voor respectievelijk Gullegem-Oost en Heulebeek Moorsele/site Devos in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal goed.
Raming: 303 955,09 euro (excl. btw), hetzij 367 785,66 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 11 april 2023 om de ontwerpopdracht voor de opdracht ‘heraanleg omgeving oud zwembad Vanackerestraat’ te gunnen aan Bureau Cnockaert nv, Hoogweg 40 te 8940 Wervik.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. WL0189 opgesteld door de ontwerper, Bureau Cnockaert nv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 303 955,09 euro (excl. btw), hetzij 367 785,66 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0680-00/220007/I-PB4-AP1 (PB4-ACT1) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. WL0189 en de raming voor de opdracht ‘heraanleg omgeving oud zwembad Vanackerestraat’, opgesteld door de ontwerper, Bureau Cnockaert nv, Hoogweg 40 te 8940 Wervik, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 303 955,09 euro (incl. btw), hetzij 367 785,66 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 166 836 euro (excl. btw), hetzij 201 871,56 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
De gemeenteraad keurde op 12 maart 2021 het charter 'Masterplan toegankelijke haltes' goed. De gemeente engageert zich hierbij om:
In het kader van de opdracht 'inrichten van een Hoppinpunt aan het station te Wevelgem' werd een bestek met nr. 22007 opgesteld door studiebureau Group D, Gentsestraat 79, 8530 Harelbeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 166 836 euro (excl. btw), hetzij 201 871,56 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door het departement Mobiliteit en Openbare Werken, Koning Albert II laan 20 (bus 2), Graaf de Ferrarisgebouw te 1000 Brussel:
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0200-00/224007/I-PB5-AP3 (PB5-ACT9) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 22007 en de raming voor de opdracht 'inrichten van een Hoppinpunt aan het station te Wevelgem', opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 166 836 euro (excl. btw), hetzij 201 871,56 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie (departement Mobiliteit en Openbare Werken, Koning Albert II laan 20 (bus 2), Graaf de Ferrarisgebouw te 1000 Brussel).
Artikel 4
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 2 517 050,70 euro (excl. btw), hetzij 2 668 073,74 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
De gemeenteraad verleende in zitting van 12 november 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'aanstellen ontwerpteam voor de uitvoering van een eerste fase van het masterplan GBS Wevelgem'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 2 maart 2022 deze ontwerpopdracht toe te wijzen aan Corbey Ringoir Architects bv.
De gemeenteraad verleende in zitting van 11 mei 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'gemeentelijke basisschool, uitbreiding en renovatie bestaande basisschool inclusief omgevingsaanleg'. De plaatsingsprocedure voor deze opdracht werd evenwel stopgezet (beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 juli 2023).
De procedure wordt herstart met een nieuw dossier dat inhoudelijk niet gewijzigd is, maar opgesplitst wordt in 2 opdrachten, nl. de bouwwerken enerzijds en de omgevingsaanleg anderzijds.
In het kader van de opdracht 'gemeentelijke basisschool, uitbreiding en renovatie bestaande basisschool, bouw- en renovatiewerken' werd een bestek met nr. 2118-1-20230825 opgesteld door de ontwerper, Corbey Ringoir Architects bv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 2 517 050,70 euro (excl. btw), hetzij 2 668 073,74 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Er werd een subsidieaanvraag voor een nieuwbouw ingediend bij AGION (agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs). AGION stemt principieel toe met de realisatie van de nieuwbouwwerken via een promotieopdracht. Deze principiële toestemming houdt nog geen subsidierecht in, na de ingebruikname van het gebouw en het doorlopen van de wachttijd, wordt het dossier afgehandeld overeenkomstig de bestaande subsidiëringsprocedure 'aankoop'.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0800-00/221007/I-PB2-AP13 (PB2-ACT37) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2118-1-20230825 en de raming voor de opdracht 'gemeentelijke basisschool, uitbreiding en renovatie bestaande basisschool, bouw- en renovatiewerken', opgesteld door de ontwerper, Corbey Ringoir Architects bv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 2 517 050,70 euro (excl. btw), hetzij 2 668 073,74 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 303 883,68 euro (excl. btw), hetzij 322 116,70 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
De gemeenteraad verleende in zitting van 12 november 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'aanstellen ontwerpteam voor de uitvoering van een eerste fase van het masterplan GBS Wevelgem'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 2 maart 2022 deze ontwerpopdracht toe te wijzen aan Corbey Ringoir Architects bv.
De gemeenteraad verleende in zitting van 11 mei 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'gemeentelijke basisschool, uitbreiding en renovatie bestaande basisschool inclusief omgevingsaanleg'. De plaatsingsprocedure voor deze opdracht werd evenwel stopgezet (beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 juli 2023).
De procedure wordt herstart met een nieuw dossier dat inhoudelijk niet gewijzigd is, maar opgesplitst wordt in 2 opdrachten, nl. de bouwwerken enerzijds en de omgevingsaanleg anderzijds.
In het kader van de opdracht 'gemeentelijke basisschool, uitbreiding en renovatie bestaande basisschool, omgevingswerken' werd een bestek met nr. 2118-2-20230825 opgesteld door de ontwerper, Corbey Ringoir Architects bv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 303 883,68 euro (excl. btw), hetzij 322 116,70 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0800-00/221007/I-PB2-AP13 (PB2-ACT37) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2118-2-20230825 en de raming voor de opdracht 'gemeentelijke basisschool, uitbreiding en renovatie bestaande basisschool, omgevingswerken', opgesteld door de ontwerper, Corbey Ringoir Architects bv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 303 883,68 euro (excl. btw), hetzij 322 116,70 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Er wordt een beroep gedaan op de aankoopcentrale van provincie West-Vlaanderen voor de overheidsopdracht 'operationele leasing van fietsen voor het gemeentepersoneel in het kader van fietsmobiliteit'.
Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau beslisten om vanaf 1 januari 2024 te starten met fietsmobiliteit voor het personeel (cfr. beslissingen van 12 juli 2023).
Hiervoor werd de mogelijkheid tot het toepassen van fietsmobiliteit ingeschreven in de rechtspositieregelingen van het gemeente- en OCMW-personeel.
Bij 'fietsmobiliteit' stelt de werkgever fietsen ter beschikking aan de werknemers. Er kunnen ook bijkomende elementen in verband met fietsen worden aangeboden, zoals een fietsverzekering (een verzekering voor lichamelijke letsels bij het fietsen of een fietsdiefstalverzekering), de aankoop van diverse artikelen die het fietsen vergemakkelijken zoals een fiets-gps, aangepast veiligheidsmateriaal, aangepaste kledij, enzovoort. Ook een onderhoudscontract om de fiets in optimale conditie te houden, behoort tot de mogelijkheden.
Er wordt voorgesteld om te werken met de formule van operationele leasing, waarbij de werkgever de fiets leaset die de werknemer heeft uitgekozen, vervolgens de fiets ter beschikking stelt aan de werknemer en het leasingbedrag doorrekent aan de werknemer via omzetting van de eindejaarstoelage of een deel ervan, en/of via omzetting van maximaal 5 vakantiedagen die per kalenderjaar boven de 24 jaarlijkse vakantiedagen uitstijgen, dit over een periode van 36 maanden. De werknemer die instapt, bepaalt hoeveel eindejaarstoelage of hoeveel vakantiedagen hij/zij laat omzetten.
De werknemer heeft de mogelijkheid om, op het einde van de periode van 36 maanden, de fiets over te kopen aan een restwaarde.
De meeste besturen werken via het systeem van operationele leasing.
Er wordt voorgesteld om hiervoor een beroep te doen op de raamovereenkomst van provincie West-Vlaanderen die hiervoor optreedt als aankoopcentrale. Provincie West-Vlaanderen heeft als aankoopcentrale een overheidsopdracht geplaatst met als voorwerp 'levering van fietsen (leasing) via een raamovereenkomst waarbij de provincie optreedt als aankoopcentrale' en heeft hiertoe een raamovereenkomst afgesloten met Cyclis Bike Lease nv (Cyclis) uit Hasselt. Heel wat lokale besturen zijn aangesloten bij de aankoopcentrale.
Het voordeel van het werken met Cyclis:
De geraamde uitgave voor de gemeente bedraagt 214 190,91 euro (excl. btw) of 259 171 euro (incl. btw) over een periode van 3 jaar, hetzij 71 396,97 euro (excl. btw) of 86 390,33 euro (incl. btw) per jaar.
Deze uitgave wordt teruggevorderd van de deelnemende werknemers zoals hierboven vermeld via de omzetting van hun eindejaarstoelage, verhoogd met de verschuldigde patronale sociale zekerheidsbijdragen op de omgezette eindejaarstoelage en/of via de omzetting van vakantiedagen.
De raamovereenkomst tussen provincie West-Vlaanderen en Cyclis loopt tot en met 21 september 2024.
De uitgave wordt aangerekend op algemene rekening 613112 van de verschillende beleidsitems van de exploitatiekredieten van 2024 en volgende kalenderjaren.
De geraamde uitgave bedraagt 214 190,91 euro (excl. btw) of 259 171 euro (incl. btw) over een periode van 3 jaar, hetzij 71 396,97 euro (excl. btw) of 86 390,33 euro (incl. btw) per jaar.
Deze uitgave wordt teruggevorderd van de deelnemende werknemers zoals hierboven vermeld via de omzetting van hun eindejaarstoelage, verhoogd met de verschuldigde patronale sociale zekerheidsbijdragen op de omgezette eindejaarstoelage, en/of vakantiedagen.
Beslist om vanaf 1 januari 2024 een beroep te doen op de aankoopcentrale van provincie West-Vlaanderen voor de plaatsing van de overheidsopdracht 'operationele leasing van fietsen voor het gemeentepersoneel in het kader van fietsmobiliteit', waarbij de opdracht werd gegund aan Cyclis Bike Lease nv.
De opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2023 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2023) wordt voorgelegd.
Overeenkomstig artikel 263 van het decreet lokaal bestuur wordt er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen moet bevatten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.
Voornoemde vereisten werden vertaald in volgende rapporten:
Er zijn geen wijzigingen van de assumpties.
De opvolgingsrapportering werd besproken in het managementteam van 29 augustus 2023.
Neemt kennis van de opvolgingsrapportering die betrekking heeft op het eerste semester van het boekjaar 2023 uit het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2023).
Het subsidiereglement houdende financiële ondersteuning van kinderopvanginitiatieven wordt hervastgesteld.
Wevelgem hecht een groot belang aan het jonge gezin en wil maximale inspanningen leveren om zoveel als mogelijk een kindvriendelijke gemeente te zijn. Kinderopvang maakt hier onlosmakelijk deel van uit. Het is waardevol dat de gemeente structureel investeert in kwaliteitsvolle en duurzame kinderopvanginitiatieven.
Uit cijfers van lokaal onderzoek blijkt dat er een grote vraag inzake kinderopvang is. De vraag overstijgt het aanbod. Het is omwille van die reden absoluut noodzakelijk om startende en duurzame initiatieven zoveel als mogelijk verder te ondersteunen.
De ondersteuning via een starterssubsidie om initiatieven te helpen investeren in voldoende duurzaam materiaal blijft bestaan. Wel wordt het basisbedrag van de starterssubsidie verhoogd én geïndexeerd en uitbetaald door middel van een storting op de bankrekening.
Het ondersteunen van de bestaande initiatieven door middel van een jaarlijkse subsidie wordt gecontinueerd. Er wordt gekozen om de subsidie te verhogen en te differentiëren naargelang de subsidietrap en de vorm van kinderopvang. Verder wordt de subsidie geïndexeerd en uitbetaald door middel van een storting op de bankrekening.
De buitenschoolse kinderopvanginitiatieven blijven verder een Wevelgemse kadobon ontvangen (tot en met het kalenderjaar 2025).
Het voorstel van subsidiereglement werd besproken en positief geadviseerd op het Lokaal Overleg Kinderopvang van 20 juni 2023.
De subsidies voor kinderopvanginitiatieven worden aangerekend op rekening 0945-00/649634 van het exploitatiekrediet.
Het subsidiereglement houdende financiële ondersteuning van kinderopvanginitiatieven wordt hervastgesteld als volgt:
Artikel 1
De subsidie kinderopvanginitiatieven (0-3 jaar) wordt toegekend onder de vorm van een storting op het bankrekeningnummer opgegeven in het daartoe jaarlijks vervolledigde invulformulier, bezorgd door het Huis van het Kind Wevelgem.
De subsidie buitenschoolse opvang wordt toegekend onder de vorm van een Wevelgemse kadobon. Deze wordt jaarlijks verdeeld via het Huis van het Kind.
Artikel 2
§1. Het basisbedrag van de subsidie wordt bepaald in functie van 2 factoren:
- Subsidietrap zoals geldend krachtens de regelgeving van het agentschap Opgroeien
- Vorm van kinderopvang: groepsopvang, gezinsopvang, buitenschoolse opvang.
§2. De basisbedragen worden jaarlijks geïndexeerd met toepassing van de consumptieprijsindex volgens de hierna vermelde formule (waarbij de basisindex de consumptieprijsindex van januari 2023 is en de nieuwe index de consumptieprijsindex van de maand januari van het betreffende kalenderjaar) en dit voor het eerst in 2024:
Geïndexeeerde subsidie kalenderjaar x = basissubsidie * nieuwe index januari x
basisindex januari 2023
§3. Het basisbedrag van de subsidie bedraagt:
- 500 euro per locatie van een startend kinderopvanginitiatief (0-3 jaar) in het kalenderjaar waarin het kinderopvanginitiatief voor het eerst operationeel is.
- 150 euro per locatie van een groepsopvang met subsidietrap T2 of T3, per jaar, behoudens voor het jaar waarin de groepsopvang een subsidie als startend kinderopvanginitiatief heeft ontvangen.
- 150 euro per locatie van een buitenschools opvanginitiatief, per jaar.
- 200 euro per onthaalouder, per jaar, behoudens voor het jaar waarin de onthaalouder een subsidie als startend kinderopvanginitiatief heeft ontvangen.
- 400 euro per locatie van een groepsopvang met subsidietrap T0 of T1 of samenwerkende onthaalouders T2 die maandelijks een onkostenvergoeding ontvangen per opgevangen kind, per jaar, behoudens voor het jaar waarin deze een subsidie als startend kinderopvanginitiatief hebben ontvangen.
Artikel 3
De kinderopvanginitiatieven moeten aan volgende cumulatieve voorwaarden voldoen:
Artikel 4
De aanvrager verbindt zich ertoe elke wijziging, die een invloed zou hebben op de toekenning van de gemeentelijke subsidie, onmiddellijk bekend te maken aan het college van burgemeester en schepenen. Onrechtmatig toegekende subsidies worden teruggevorderd.
Artikel 5
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en vervangt integraal het subsidiereglement van 9 september 2016 houdende de financiële ondersteuning van kinderopvanginitiatieven.
Alle kinderopvangintiatieven (0-3 jaar) die werden opgestart vanaf 1 januari 2023 komen in aanmerking voor de subsidie als startend kinderopvanginitiatief voor zover ze nog actief zijn op het moment van uitbetaling voor het kalenderjaar 2023.
De lijst van bijkomende nominatieve subsidies voor 2023 wordt goedgekeurd.
Volgens de BBC-regels behoort het overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies tot de documentatie bij het meerjarenplan. Deze lijst is raadpleegbaar via www.wevelgem.be/meerjarenplan2020-2025.
Overeenkomstig artikel 41, 2de lid, 23° van het decreet lokaal bestuur is het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies een (niet-delegeerbare) bevoegdheid van de gemeenteraad.
In zitting van de gemeenteraad van 8 december 2022 werd een lijst goedgekeurd van nominatieve subsidies voor 2023.
Er wordt voorgesteld om deze lijst aan te vullen met:
Keurt volgende bijkomende nominatieve subsidies voor 2023 goed:
710 Feesten en plechtigheden 3 150 euro
- 649606 Bascuulfeesten door vzw Bascuulfeesten voor een bedrag van 2 500 euro
- 649606 Wijkfeesten Ter Walle door vzw Ter Walle voor een bedrag van 150 euro
- 649606 Carnavalsactiviteiten Moorsele door De Stekselorde voor een bedrag van 500 euro
709 Overige culturele instellingen 500 euro
- 649606 Publicatie 'het verhaal van Gullegem' door Heemkundige kring De Meiboom voor een bedrag van 500 euro.
Verleent gunstig advies over
De bisschop van het bisdom Brugge besliste bij decreet van 14 maart 2023 om de parochie Sint-Theresia van het Kind Jezus te Wevelgem op te heffen en te voegen bij de parochie Sint-Hilarius te Wevelgem alsook het territorium van de parochie Sint-Theresia van het Kind Jezus te Wevelgem dat gelegen is op het grondgebied van de stad Menen te voegen bij het territorium van de parochie Sint-Vedastus te Menen, en dit met ingang van 1 september 2023. De bisschop bezorgde hiertoe een gemotiveerde aanvraag tot samenvoeging en tot wijziging van de gebiedsomschrijving aan de Vlaamse regering (agentschap Binnenlands Bestuur, ABB).
De samenvoeging van de parochies en de wijziging van de gebiedsomschrijving zijn het sluitstuk van een traject dat opgestart werd in 2020. Toen werd ingetekend op de 7de projectoproep herbestemming kerken, waardoor een ontwerpopdracht uitgeschreven werd voor de kerk Sint-Theresia van het Kind Jezus.
Op 3 mei 2023 gaf de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus gunstig advies aan voornoemde aanvragen tot samenvoeging en wijziging van de gebiedsomschrijving.
Op 3 mei 2023 gaf de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius gunstig advies aan voornoemde aanvragen tot samenvoeging en wijziging van de gebiedsomschrijving.
Op 26 april 2023 gaf de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Vedastus te Menen gunstig advies aan voornoemde aanvragen tot samenvoeging en wijziging van de gebiedsomschrijving.
Op 19 juni 2023 vroeg ABB advies aan de gemeente omtrent de aanvraag tot samenvoeging van de parochie Sint-Theresia van het Kind Jezus te Wevelgem met de te behouden parochie Sint-Hilarius te Wevelgem alsook omtrent de aanvraag tot wijziging van de gebiedsomschrijving van de parochie Sint-Theresia van het Kind Jezus te Wevelgem, en dit overeenkomstig respectievelijk artikel 39 en artikel 32 van het erkenningsdecreet lokale geloofsgemeenschappen.
PB4-AP7: Het kerkenbeleidsplan wordt uitgevoerd, zo nodig geactualiseerd, in overleg met de kerkbesturen.
Artikel 1
Verleent gunstig advies over
Artikel 2
Dit advies wordt overgemaakt aan het agentschap Binnenlands Bestuur.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente werd uitgenodigd bij aangetekend schrijven van 14 juli 2023 om deel te nemen aan de (digitale) zitting van de buitengewone algemene vergadering van Cipal op 12 oktober 2023 en dit met het oog op het doorvoeren van een wijziging van de statuten van Cipal.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1-2. Wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal
3. Verplaatsing van de zetel van Cipal
4-61. Andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp
62. Wijziging aan het opschrift van de statuten om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten
63. Machten te verlenen tot uitvoering van de genomen besluiten.
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan de voorgestelde statutenwijziging van Cipal.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
De samenstelling van de toewijzingsraad van SW+ wordt goedgekeurd.
Sinds 9 juni 2023 is de nieuwe woonmaatschappij SW+ (Kortrijk-Wevelgem) een feit.
Alle nieuwe woonmaatschappijen volgen de nieuwe regelgeving, onder andere wat betreft het toewijzen van woningen aan kandidaat-huurders.
In het besluit Vlaamse codex Wonen van 2021 (regels van toepassing met ingang van 1 oktober 2023) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels lokale accenten te leggen, uitgedrukt in een eigen toewijzingsreglement. De opmaak van een eigen toewijzingsreglement komt tot stand in overleg met alle relevante lokale huisvestings- en welzijnsactoren. De lokale toewijzingsraad speelt een trekkersrol in de opmaak van dit toewijzingsreglement.
De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten en zit de toewijzingsraad voor. De woonmaatschappij kan beslissen om haar werkingsgebied op te delen in deelgebieden. In dat geval wordt voor elk deelgebied een toewijzingsraad opgericht.
Alle gemeenten in het werkingsgebied of deelgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het werkingsgebied of deelgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht.
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op.
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen.
De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Op de stuurgroep van SW+ van 16 maart 2023 werd beslist om voor het werkingsgebied van SW+ één toewijzingsraad te installeren. Deze toewijzingsraad krijgt het mandaat om een toewijzingsreglement uit te werken voor SW+, rekening houdend met de komst van het centraal inschrijvingsregister (CIR) (voorlopig januari 2024) en het nieuwe Vlaamse toewijzingssysteem dat daaraan gekoppeld wordt.
Om naar een gedragen voorstel van samenstelling van de toewijzingsraad te komen en vast te leggen wat het mandaat van deze toewijzingsraad zou kunnen zijn, werd afgesproken dat de directie van SW+ verder initiatief zou nemen om dit met de lokale besturen te bekijken. Er werd gepolst wat de lokale visie is qua invulling en mandaat. Gelijklopend hiermee bekeken Wevelgem en Kortrijk of het wenselijk is om lokale welzijnsorganisaties te laten deel uitmaken van de toewijzingsraad. Een administratief overleg tussen de directie van SW+, stad Kortrijk en gemeente Wevelgem werkte een voorstel uit.
Voor de samenstelling van de toewijzingsraad wordt volgend voorstel gedaan:
De samenstelling van de toewijzingsraad en het nog op te maken nieuwe toewijzingsreglement moeten goedgekeurd worden op niveau van het bestuursorgaan van SW+ en de gemeenteraden van Kortrijk en Wevelgem. De toewijzingsraad kan gezien worden als een platform dat het toewijzingsreglement vastlegt, op tijd evalueert en indien nodig zal bijsturen, telkens mits goedkeuring door de bevoegde organen.
Het voorstel van de samenstelling van de toewijzingsraad werd goedgekeurd op de raad van bestuur van SW+.
De samenstelling van de toewijzingsraad van SW+ wordt als volgt goedgekeurd:
De toetreding tot Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw wordt goedgekeurd.
De gemeente is momenteel lid van het Stadlandschap Leie en Schelde (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 15 mei 2020). Dit samenwerkingsverband brengt de provincie West-Vlaanderen, de 13 gemeenten van de regio Zuid-West-Vlaanderen, middenveldorganisaties en inwoners samen om in overleg een wervend verhaal voor de regio uit te schrijven en uit te voeren.
Het Stadlandschap Leie en Schelde focust hierbij op het verfraaien en beheren van het landschap, het verhogen van de biodiversiteit, informeren en sensibiliseren over de eigen leefomgeving via omgevings-, natuur- en milieueducatie, landschaps- en natuurbeleving via omgevingsrecreatie en verspreiden van kennis over waardevol landschappelijk erfgoed.
Gezien de nieuwe evoluties op Vlaams niveau is de transitie van Stadlandschap Leie en Schelde naar Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw een logische beslissing. Op deze manier kan het Landschap een beroep doen op extra Vlaamse en Europese middelen.
Deze transitie betekent enkel een wijziging in de structuur. De partners binnen het Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw blijven in de toekomst op eenzelfde constructieve manier samenwerken om in overleg en rekening houdend met de lokale economische dynamiek en landschappelijke context een wervend verhaal voor de Zuid-West-Vlaamse regio te schrijven en uit te voeren.
Om snel te kunnen schakelen werd afgesproken om de vzw in eerste instantie met een beperkt aantal partners - nl. provincie West-Vlaanderen en steden Kortrijk en Harelbeke - op te richten en te laten erkennen als regionaal landschap. Daarna kunnen alle andere gemeenten en partners toetreden tot de vzw. Op 31 maart 2023 vond de oprichtingsvergadering van Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw plaats en op 7 april 2023 werd de oprichtingsakte in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.
Aangezien de vzw voldeed aan de voorwaarden opgenomen in (het toenmalige) artikel 54, §1 en §2, van het natuurdecreet, besliste de provincieraad in zitting van 20 april 2023 om Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw te erkennen als regionaal landschap.
De gemeente wordt nu uitgenodigd om toe te treden tot Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw.
Artikel 1
Beslist om toe te treden tot Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw en hecht zijn goedkeuring aan de statuten van Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw.
Artikel 2
Onderhavige beslissing wordt aan Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw meegedeeld.
Er wordt een vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de algemene vergadering van Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw aangeduid.
Bij besluit van de gemeenteraad van 14 september 2023 werd de toetreding tot en de statuten van Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw goedgekeurd.
Door de toetreding tot Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw, kan gemeente Wevelgem, als lid, overeenkomstig artikel 10 van de statuten, een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de algemene vergadering aanduiden (tot einde legislatuur).
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-vertegenwoordiger:
- Charlotte Bonte
- Jelle Stragier.
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-plaatsvervanger:
- Hendrik Libeer
- Jelle Stragier.
Artikel 1
Mevrouw Charlotte Bonte wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Artikel 2
De heer Hendrik Libeer wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Er wordt een kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw voorgedragen.
Bij besluit van de gemeenteraad van 14 september 2023 werd de toetreding tot en de statuten van Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw goedgekeurd.
Door de toetreding tot Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw, kan gemeente Wevelgem, als lid, overeenkomstig artikel 14 van de statuten, een kandidaat-bestuurder voordragen (tot einde legislatuur).
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-bestuurder:
- Heidi Craeynest
- Stijn Tant.
De heer Stijn Tant wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van Regionaal Landschap Leie en Schelde vzw tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Beslist tot de opheffing van een deel van de gemeenteweg Vliegveld, meer bepaald ten oosten vanaf het nr. 49.
Context
Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem nv (ILKW) diende een omgevingsvergunningsaanvraag in voor een hervergunning van de exploitatie van de luchthaven en de regularisatie van een aantal infrastructuurwerken. Het aanvraagdossier omvat ook de vraag om een deel van de gemeenteweg Vliegveld op te heffen via het ontwerp van grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn.
De verantwoordingsnota uit het aanvraagdossier geeft het volgende aan:
'Het deel van de openbare weg Vliegveld dat ten noordoosten op het projectgebied loopt is niet in bovenstaande opsomming van de infrastructuurwerken opgenomen. Hoewel de toegang tot het gebruik van deze weg vanaf nr. 49 is beperkt omwille van de regelmatige vliegtuigbewegingen die hier op plaatsvinden, wordt deze weg enkel gebruikt door de luchthavengebonden ondernemingen en niet door de ILKW nv. Deze openbare weg fungeert als ontsluitingsweg voor de noordelijk gelegen luchtvaartgebonden bedrijvigheid. De vraag stelt zich als dit perceel deel is van de luchthavenexploitatie of niet.
Volgens een lezing van bepaalde definities uit de Verordening burgerluchtvaart kan het afgesloten deel van de weg ‘Vliegveld’ tot de luchthavenexploitatie behoren. […].
Na de infrastructuurwerken van 2019-2021 kruisen de vliegtuigen van de luchthavengebonden ondernemingen over de weg ‘Vliegveld’ tussen de noordelijke nieuwe taxieweg met intersecties en de bedrijven.
De weg ‘Vliegveld’ werd voor de infrastructuurwerken echter even intensief gebruikt (of zelfs intensiever), aangezien de vliegtuigen over de hele afstand van deze weg moesten taxiën en er op dat ogenblik geen noordelijke taxieweg bestond. De weg Vliegveld werd reeds in 1998 voorzien van een poort vanaf huisnummer 49 (afsluiting) en vormt samen met de private terreinen van de luchtvaartgebonden bedrijven de zone ‘Demarcated Area Noord’. In 2019 werd een toegangscontrole toegevoegd bij die poort.
Volgens de RvVb [n.v.d.r. Raad voor Vergunnigsbetwistingen] blijkt alleszins uit bovenstaande definities en het feitelijk gebruik van de weg dat het afgesloten deel van de weg ‘Vliegveld’ behoort tot de luchtzijde van het luchthaventerrein en dus deel uitmaakt van de exploitatie (en dus het luchtvaartterrein).
Aan het gemeentebestuur van Wevelgem [n.v.d.r. en Kortrijk] is gevraagd een beslissing te nemen inzake de zaak der wegen, met name de wijziging van het statuut van de ontsluitingsweg ‘Vliegveld’ vanaf nr. 49 van openbaar naar privé. Voor de duidelijkheid wordt er dan ook voor gekozen om het afgesloten deel van de weg ‘Vliegveld’ […] op te nemen binnen het projectgebied.
Concreet zal de aanvraag gepaard gaat met een opheffing van een gemeenteweg, waartoe het betreffende gemeentebestuur bevoegd is om over te beslissen. De aanvraag bevat hiertoe een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn, conform art. 20 Gemeentewegendecreet. De procedure voor de opheffing van de gemeenteweg gebeurt geïntegreerd in de omgevingsvergunningsprocedure conform art. 12§2 jo. 31 van het Gemeentewegendecreet.'
Procedure
De gemeenteraad is bevoegd om te beslissen over de opheffing van (een deel van) een gemeenteweg via de goedkeuring van het grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn. In dit dossier verloopt de procedure voor de opheffing van de gemeenteweg geïntegreerd in de omgevingsvergunningsprocedure conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet. In de verantwoordingsnota wordt vermeld dat het grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn wordt aangegeven met de naam: '19M0020B_2023-05-10_rooilijnplan'. Dit ontbreekt als dusdanig in het dossier. Het dossier bevat wel de plannen '19M0020B_2023-05-10_bestaande rooilijn' en '19M0020B_2023-05-10_ontworpen rooilijn'. Het plan '19M0020B_2023-05-10_bestaande rooilijn' kan beschouwd worden als een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet.
Aangezien de aanvraag de opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, de gemeenteraad samen om te beslissen over de opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek en betrekking hebben op de zaak der wegen. Er werden geen bezwaren omtrent de zaak der wegen ingediend.
In haar beslissing over de zaak der wegen kan de gemeenteraad voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid daarna in de eventuele omgevingsvergunning opneemt. De gemeenteraad mag daarbij wel niet in de beoordeling van de goede ruimtelijke ordening treden.
Een vergunning voor een aanvraag met opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad. Als de gemeenteraad de opheffing niet heeft goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd. Ook als een beslissing van de gemeenteraad over de opheffing van een gemeenteweg uitblijft, moet de omgevingsvergunning geweigerd worden.
Inhoudelijke beoordeling
De opheffing van dit deel van de gemeenteweg en dus de overdracht van deze openbare weg vanuit het openbaar domein naar het private domein van de zakelijk gerechtigde heeft tot gevolg dat de aangelande percelen langs de op te heffen gemeenteweg en luchtvaartgebonden bedrijven in de afgebakende zone niet meer aan de openbare weg liggen. Deze aangelande percelen worden wel ontsloten via Vliegveld richting de gewestweg.
De aangelande percelen liggen op heden in de 'demarcated area 'airside noord'' die de facto reeds afgesloten is met een luchthaventoegangscontrolesysteem en de facto op heden dus niet voor iedereen vrij toegankelijk is. Hiertoe werden de nodige afspraken gemaakt met de aangelande zakelijk gerechtigden door de luchthavenuitbater ILKW.
Door het opheffen van dit deel van de gemeenteweg wordt een feitelijke status juridisch bevestigd. Wel blijft de vlotte bereikbaarheid van de aangelande percelen voor de nutsmaatschappijen (incl. rioolbeheerder) en de hulpdiensten uiteraard noodzakelijk.
ILKW is als eigenaar van de bedding van de op te heffen weg verantwoordelijk voor het goede beheer ervan.
Conform artikel 3 van het decreet gemeentewegen moet onderzocht worden welke rol de opheffing van dit deel van de gemeenteweg kan spelen in de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen op recreatief en functioneel vlak.
Aangezien er in de feiten in functie van de veiligheid reeds een poort is geplaatst tussen de percelen met nr. 47 en nr. 49 en de aangelande percelen ten oosten van deze poort luchtvaartgebonden bedrijven huisvesten met een rechtstreekse link naar de luchthavenexploitatie, lijkt het ruimtelijk niet wenselijk het openbaar karakter van deze weg te behouden. Vliegtuigen taxiën op deze weg en er is heel wat luchtvaartverkeer, het is niet veilig om publiek hier op toe te laten. Er lijkt geen meerwaarde voor het algemeen belang om het openbaar karakter te behouden. Het privatiseren van dit deel van de gemeenteweg is in het algemeen belang van de gebruikers en de luchthavenomgeving.
De gemeenteraad houdt bij haar beslissing verder rekening met volgende principes (artikel 4 van het gemeentewegendecreet):
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Vanuit de actuele situatie en gebruik van deze gemeenteweg (de afsluiting is immers de facto al lang gerealiseerd, cfr. hoger), het feit dat de afsluiting van dit deel van de weg nodig is voor het verder exploiteren van de luchthaven, het feit dat binnen de afgebakende zone op de aangelande percelen luchtvaartgebonden activiteiten plaatsvinden, de verkeersveiligheid door de genomen maatregelen gegarandeerd wordt en er geen negatieve impact is voor de Wevelgemse weggebruiker (daar op dit deel van deze op te heffen weg geen doorgaand verkeer plaats vindt maar louter plaatselijk verkeer) noch voor het deel van de weg op grondgebied Kortrijk (dit is geen verbindingsweg naar het wegennet in Kortrijk, de weg loopt dood; de luchthaven is bovendien een bovenlokaal gegeven), kan geoordeeld worden dat deze principes niet geschonden worden.
Gelet op voorgaande lijkt er geen bezwaar tegen de opheffing van dit deel van de gemeenteweg Vliegveld. De toegang voor de nutsmaatschappijen (incl. rioolbeheerder) en de hulpdiensten dient op gepaste wijze verzekerd te worden.
Artikel 1
Keurt de voorliggende beslissing over de opheffing van een deel van de gemeenteweg Vliegveld voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2022155986 (op 1 februari 2023 ingediend voor de hervergunning van de exploitatie en infrastructuurwerken van de Internationale Luchthaven Kortrijk Wevelgem nv (ILKW)), zoals aangeduid op het pan met als naam '19M0020B_2023-05-10_bestaande rooilijn', goed.
Artikel 2
Keurt het grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn met als naam '19M0020B_2023-05-10_bestaande rooilijn' goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:
De gemeente koopt een onbebouwd perceel grond gelegen tussen Artoisstraat 43 en 49 aan om een doorsteek te realiseren tussen de Kloosterstraat en de Artoisstraat.
Om de wandel- en fietsdoorsteek Kloosterstraat-Artoisstraat te kunnen realiseren, dient de gemeente de grond kadastraal gekend 1ste afdeling, sectie C, perceelnr. 350V4 aan te kopen. Na meerdere onderhandelingen is de eigenaar akkoord om het volledige perceel te verkopen uitgezonderd een kleine aanpalende strook tegen de zijgevel van de woning met huisnummer 49 en dit voor een bedrag van 110 278,80 euro.
Landmeter-expert Koen Roelandt heeft het opmetingsplan van lot 1, met een gemeten oppervlakte van 759 m² opgemaakt op 18 april 2023.
Voor het lot 1 werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 4 juli 2022.
Het bedrag waartegen de eigenaar bereid is te verkopen, is veel hoger dan de schattingswaarde (64 183 euro). Deze schattingswaarde is de waarde voor de bestemming volgens het huidige BPA nr. 40 Artoisstraat Oost, nl. zone voor voetgangers- en fietsersdoorgang. Vóór de goedkeuring van dit BPA kon op dit perceel gebouwd worden.
In dit dossier mag/moet rekening gehouden worden met de juridische vaststelling dat in een onteigeningsprocedure het principe van de doelneutraliteit zou spelen, met waardering van dit perceel als bouwgrond (dus voor de nieuwe bestemming van het huidige BPA). In dit verband werd een nieuwe waardebepaling opgemaakt voor lot 1 volgens de bestemming van het BPA Goudberg wijziging H, het geldende BPA vóór de inwerkingtreding van het huidige BPA 40 Artoisstraat Oost. In dit laatste schattingsverslag, ook opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 4 juli 2022, is de schattingswaarde 127 735 euro voor lot 1. De verkoopprijs waartoe de verkoper bereid is te verkopen valt binnen deze marge.
De aankoop van voorliggend perceel tegen de vraagprijs van de verkoper is verantwoordbaar omwille van volgende redenen:
In de ontwerpakte zijn een aantal voorwaarden opgenomen die tijdens de onderhandelingen werden besproken:
Bovenstaande voorwaarden komen overeen met de principes inzake de schadeloosstelling bij een onteigening (plaatsing afsluitingen, aktekosten voor gemeente), zodat dit verantwoordt waarom deze ook in de minnelijke fase toegepast worden. Ook de wachtgevelafwerking kan hieronder gebracht worden.
Notaris Strobbe bereidde de akte voor.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB5-ACT4/0200-00/220007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt een perceel grond aan, gekadastreerd 1ste afdeling, sectie C, deel van nr. 350V4 (lot 1), met een oppervlakte van 759 m², volgens het opmetingsplan van landmeter-expert Koen Roelandt van 18 april 2023, voor een bedrag van 110 278,80 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven grond, deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Er wordt een bod uitgebracht om de garages in de Kloosterstraat, achter het Sociaal Huis, aan te kopen.
De garages in de Kloosterstraat, gelegen aan de achterkant van het Sociaal Huis op het kadastraal perceel Wevelgem, 1ste afdeling, sectie C, nr. 515F14 met een kadastrale oppervlakte van 71 m², staan momenteel te koop bij Era at home. De vraagprijs is 50 000 euro.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 13 juni 2023.
De aankoop van dit perceel biedt de opportuniteit om de toegang tot een toekomstige garageweg, zoals voorzien in het bijzonder plan van aanleg, te realiseren. Er is dan ook grote interesse om dit perceel met garages aan te kopen.
De eigenaar liet eerder weten niet akkoord te gaan met de prijs die geboden werd - onder voorbehoud van een goedkeuring van de gemeenteraad - volgens het schattingsverslag.
Het immokantoor heeft per mail bevestigd dat de eigenaar akkoord gaat met een bedrag van 48 000 euro, onder voorbehoud van een goedkeuring van de gemeenteraad uiterlijk op 15 september 2023. Dit bedrag is binnen de grenzen van het schattingsverslag, verhoogd met de wederbeleggingswaarde (die verschuldigd zou zijn in geval van een onteigening).
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB4-ACT2/0119-03/221007/I-PB4-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Om redenen van openbaar nut, meer bepaald om de toegang tot een toekomstige garageweg zoals voorzien in het bijzonder plan van aanleg mogelijk te maken, kan een bod uitgebracht worden van 48 000 euro op de garages, gelegen Kloosterstraat, achter het Sociaal Huis, kadastraal gekend als Wevelgem, 1ste afdeling, sectie C, nr. 515F14.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Een stuk grond van de groenzone palend aan Reynsakkerstraat 14, met een oppervlakte van 22 m², wordt verkocht aan de aangelande eigenaar.
De eigenaar van Reynsakkerstraat 14 wenst een deeltje van de aanpalende groenzone (openbaar domein) aan te kopen. Dit deeltje is reeds 'visueel' ingenomen door zijn tuin (door geplaatste afsluiting). De huidige eigenaar heeft zijn perceel te goeder trouw gekocht waarbij de afsluiting reeds geplaatst was (inclusief de wederrechtelijke inname van het aanpalende stukje groenzone).
Het betwiste stukje grond is gekend volgens recent kadastraal uittreksel onder 1ste afdeling, sectie A, deel van nr. 147N P0000. Landmeter-expert Joel Van Tyghem uit Langemark-Poelkapelle maakte op 29 november 2022 een opmetingsplan op en duidde het betwiste deel aan met een gele kleur met een gemeten oppervlakte van 22 m².
Er werd op 17 januari 2023 een schattingsverslag opgemaakt door Bureau Callens bv. Er is een akkoord van de eigenaar om dit perceel tegen schattingsprijs (4 950 euro) aan te kopen.
Notaris Strobbe bereidde de akte voor.
De ontvangst wordt geboekt op rekening 0610-00/220500/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Desaffecteert de te verkopen grond omschreven in artikel 2, deze maakt voortaan geen deel meer uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 2
Gemeente Wevelgem verkoopt het perceeltje grond, kadastraal gekend 1ste afdeling, sectie A, deel van nr. 147N P0000, gelegen in de Reynsakkerstraat, aangeduid in gele kleur, met een oppervlakte van 22 m², volgens het opmetingsplan van 29 november 2022, opgemaakt door landmeter-expert Joel Van Tyghem, voor een bedrag van 4 950 euro aan de eigenaar van Reynsakkerstraat 14.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte tot verkoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Er wordt een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de toewijzingsraad voor het werkingsgebied van SW+ aangeduid.
Bij besluit van de gemeenteraad van 14 september 2023 werd de samenstelling van de toewijzingsraad voor het werkingsgebied van de nieuwe woonmaatschappij SW+ goedgekeurd.
De samenstelling van de toewijzingsraad is als volgt:
Namens gemeente Wevelgem dient 1 vertegenwoordiger aangeduid te worden.
De heer Pieter Decruynaere, diensthoofd Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Wonen, wordt voorgedragen als vertegenwoordiger namens de gemeente, vanuit zijn expertise.
Mevrouw Ingrid Catteeuw, huisvestingsconsulent, dienst Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Wonen, wordt voorgedragen als plaatsvervanger.
Bij geheime stemming.
De heer Pieter Decruynaere bekomt 29 stemmen, er is 1 neen-stem.
Mevrouw Ingrid Catteeuw bekomt 29 stemmen, er is 1 neen-stem.
Artikel 1
De heer Pieter Decruynaere wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger namens gemeente Wevelgem in de toewijzingsraad voor het werkingsgebied van SW+.
Artikel 2
Mevrouw Ingrid Catteeuw wordt afgevaardigd als plaatsvervangend vertegenwoordiger namens gemeente Wevelgem in de toewijzingsraad voor het werkingsgebied van SW+.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter