Terug
Gepubliceerd op 22/06/2023

Besluit  college van burgemeester en schepenen

wo 14/06/2023 - 17:00

Aanvullend verkeersreglement voor Warandestraat en Karrestraat: uitbreiden en invoeren van zone 30

Aanwezig: Jan Seynhaeve, burgemeester
Mathieu Desmet, Kevin Defieuw, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Bas Surmont, Marie De Clerck, schepenen
Lisa Yserbyt, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Kurt Parmentier, algemeen directeur

Het aanvullend verkeersreglement 'Warandestraat Karrestraat uitbreiden en invoeren van zone 30' wordt vastgesteld.

Feiten, context en argumentatie

De Warandestraat werd recent heraangelegd. 
Voor de heraanleg was er een plateau op het kruispunt met de Karrestraat. Daar lag ook een zebrapad. Er waren geen fietsvoorzieningen tussen de Secretaris Vanmarckelaan en de Karrestraat 109. 
Nu is er vanaf de Karrestraat tot in de deelgemeente Wevelgem aan beide kanten van de weg een afgescheiden strook voor fietsers en voor voetgangers. 
Tussen de Secretaris Vanmarckelaan en de Karrestraat blijft er gemengd verkeer, weliswaar nu met gemarkeerde fietssuggestiestroken.
Ten oosten van het kruispunt met de Karrestraat kwamen er een tiental woningen bij. 
De Warandestraat en de Karrestraat zijn gemeentewegen. De Karrestraat en het kruispunt Warandestraat/Karrestraat liggen volledig in de bebouwde kom.

Op heden is 50 km/uur er de maximum snelheid. 
Het is wenselijk om de bestaande zone 30 in het centrum van Moorsele in de Warandestraat uit te breiden tot en met het kruispunt met de Karrestraat en die ook in te voeren in de Karrestraat in de oostelijke richting tot en met het nummer 92.
Het verlagen van de maximum snelheid moet de verkeersveiligheid verhogen. 

Beslissing

Artikel 1
De zone 30 in het centrum van Moorsele wordt in de Warandestraat uitgebreid tot en met het kruispunt met de Karrestraat. De zone 30 wordt aansluitend ingevoerd in de Karrestraat in oostelijke richting tot en met het nummer 92.

 

Artikel 2
De afbakening van de nieuwe zone 30 gebeurt met verkeersborden F4a en F4b. 

 

Artikel 3

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.