Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:
De gemeenteraad besliste in zitting van vandaag om het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW als volgt te wijzigen:
Het voorontwerp van wijziging van organogram werd in overleg met het managementteam opgemaakt en werd besproken op het themateam Personeel en gunstig geadviseerd.
Er werd een protocol van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten.
Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:
Het gewijzigde ontwerp van statuten van de nieuw op te richten woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio wordt goedgekeurd.
Het decreet van 9 juli 2021 wijzigde diverse decreten met betrekking tot wonen. Tegen 1 januari 2023 (verlengd tot 30 juni 2023) moesten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) in principe één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij is dan uitsluitend actief binnen het werkingsgebied waarvoor ze erkend is.
Bij besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werd het werkingsgebied Kortrijk-regio vastgelegd, waartoe ook gemeente Wevelgem behoort. Ook het OCMW zal lid zijn van de nieuw op te richten woonmaatschappij.
De fusiegesprekken voor de vorming van één woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Kortrijk-regio werden ondertussen afgerond.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde het ontwerp van statuten voor de nieuwe woonmaatschappij goed op 20 april 2023.
Vlaams Minister van Financiën, Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele besliste tot erkenning van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio, en keurde tevens het ontwerp van statuten goed, zij het dat nog een aantal wijzigingen dienen te gebeuren aan het ontwerp van statuten, deze zijn beperkt of in functie van conformiteit met het wetboek van vennootschappen en verenigingen. Deze wijzigingen doen verder geen afbreuk aan de afspraken die gemaakt werden tijdens de fusiegesprekken.
Hecht zijn goedkeuring aan het gewijzigde ontwerp van statuten van de nieuw op te richten woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
Het OCMW is lid van cvba De Vlashaard (De Vlashaard).
Het OCMW werd uitgenodigd bij brief van 5 mei 2023 en nazendingen van 8 en 25 mei 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van De Vlashaard op 9 juni 2023.
Het decreet van 9 juli 2021 wijzigde diverse decreten met betrekking tot wonen. Tegen 1 januari 2023 (verlengd tot 30 juni 2023) moesten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) in principe één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij is dan uitsluitend actief binnen het werkingsgebied waarvoor ze erkend is.
Bij besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werd het werkingsgebied Kortrijk-regio vastgelegd, waartoe ook gemeente Wevelgem behoort. Ook het OCMW zal lid zijn van de nieuw op te richten woonmaatschappij.
De fusiegesprekken voor de vorming van één woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Kortrijk-regio werden ondertussen afgerond. De raad voor maatschappelijk welzijn keurde het ontwerp van statuten voor de nieuwe woonmaatschappij goed in zitting van 20 april 2023. Het gewijzigde ontwerp van statuten werd goedgekeurd in zitting van heden.
Op vermelde buitengewone algemene vergadering staat onder meer het fusievoorstel door overneming, de omzetting van de vennootschap in een besloten vennootschap (incl. statutenwijziging) en het partieel splitsingsvoorstel i.k.v. de oprichting van de nieuwe woonmaatschappij geagendeerd.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van De Vlashaard van 9 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
Eerste notariële akte:
1. Fusie door overneming
2. Ontbinding van de vennootschap zonder vereffening
3. Machtiging bestuursorgaan
4. Machtiging bestuursorgaan overnemende vennootschap
5. Opschortende voorwaarde
Tweede notariële akte (2de deel akte, gezamenlijke buitengewone algemene vergadering met aandeelhouders Wonen Regio Kortrijk):
1. Omzetting vennootschap in een besloten vennootschap
2. Organisatie bestuursorganen
3. Wijziging naam
4. Wijziging voorwerp
5. Nieuwe statuten
6. Vaststelling zetel vennootschap
7. Partiële splitsing door overneming.
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan het fusievoorstel door overneming, de omzetting van de vennootschap in een besloten vennootschap (incl. statutenwijziging) en het partieel splitsingsvoorstel door overneming, waarvan de documentatie werd bezorgd met de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 9 juni 2023.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
Het OCMW is lid van cvba Wonen Regio Kortrijk (Wonen Regio Kortrijk).
Het OCMW werd uitgenodigd bij brief van 4 mei 2023 en nazendingen van 8 en 25 mei 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Wonen Regio Kortrijk op 9 juni 2023.
Het decreet van 9 juli 2021 wijzigde diverse decreten met betrekking tot wonen. Tegen 1 januari 2023 (verlengd tot 30 juni 2023) moesten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) in principe één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij is dan uitsluitend actief binnen het werkingsgebied waarvoor ze erkend is.
Bij besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werd het werkingsgebied Kortrijk-regio vastgelegd, waartoe ook gemeente Wevelgem behoort. Ook het OCMW zal lid zijn van de nieuw op te richten woonmaatschappij.
De fusiegesprekken voor de vorming van één woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Kortrijk-regio werden ondertussen afgerond. De raad voor maatschappelijk welzijn keurde het ontwerp van statuten voor de nieuwe woonmaatschappij goed in zitting van 20 april 2023. Het gewijzigde ontwerp van statuten werd goedgekeurd in zitting van heden.
Op vermelde buitengewone algemene vergadering staat onder meer het fusievoorstel door overneming, de omzetting van de vennootschap in een besloten vennootschap (incl. statutenwijziging) en het partieel splitsingsvoorstel i.k.v. de oprichting van de nieuwe woonmaatschappij geagendeerd.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Wonen Regio Kortrijk van 9 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Fusie door overneming
2. Vaststelling verwezenlijking fusie door overneming
3. Omzetting vennootschap in een besloten vennootschap
4. Organisatie bestuursorgaan
5. Wijziging naam
6. Wijziging voorwerp
7. Nieuwe statuten
8. Vaststelling zetel vennootschap
9. Partiële splitsing door overneming.
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan het fusievoorstel door overneming, de omzetting van de vennootschap in een besloten vennootschap (incl. statutenwijziging) en het partieel splitsingsvoorstel door overneming, waarvan de documentatie werd bezorgd met de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 9 juni 2023.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
De aanpassing aan het intern huurreglement sociale woningen OCMW wordt goedgekeurd.
De Vlaamse codex Wonen van 2021 wijzigt met ingang van 1 januari 2023 enkele vereisten inzake toewijzing voor sociale woningen: de taalkennisvereiste wordt strenger en de inschrijving bij de VDAB is verplicht voor elke huurder. Deze strengere eisen zijn ook van toepassing op de 26 sociale huurwoningen die momenteel door het OCMW verhuurd worden.
Taalvereiste (de huurder moet beschikken over een basistaalvaardigheid Nederlands)
Inschrijving VDAB
Vanaf 1 januari 2023 is dit verplicht voor huurders die niet werken en jonger zijn dan 64 jaar. Deze verplichting geldt niet voor wie een leefloon ontvangt of arbeidsongeschikt is.
Uit een telefoongesprek met de toezichthouder van het agentschap Wonen in Vlaanderen, mevrouw Storms, bleek dat de sociale dienst dit nog niet opnam in zowel het inschrijvingsdocument als het intern huurreglement die gebruikt worden voor de sociale woningen. Een formele goedkeuring van deze documenten is vereist. De sociale dienst neemt de informatie en communicatie rond deze voorwaarden op ten aanzien van de zittende huurders.
Het inschrijvingsdocument sociale huur werd goedgekeurd door het vast bureau op 10 mei 2023.
Het intern huurreglement sociale huur wordt goedgekeurd.
Intern huurreglement sociale woningen
OCMW Wevelgem
Artikel 1
Dit intern huurreglement is een openbaar document waarin het OCMW Wevelgem een aantal concrete regels, aangepast aan de lokale situatie, vastlegt over het verhuren van sociale woningen.
Daarnaast zijn de regels vastgelegd in het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 van toepassing.
Artikel 2
De bepalingen van dit intern huurreglement zijn met ingang van 9 mei 2017 van toepassing voor alle sociale woningen die het OCMW verhuurt die vallen onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 tot reglementering van het sociale huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode, gewijzigd bij besluit van 4 oktober 2013 van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen betreffende het woonbeleid en gewijzigd bij besluit van 23 december 2016 van de Vlaamse regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 12 oktober 2007 tot reglementering van het sociale huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode. Ze werden goedgekeurd door de Raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 8 mei 2017 en gewijzigd bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 november 2017 en 8 oktober 2018.
Artikel 3 - inschrijvingsregister
Iedereen die voldoet aan de in het Sociaal Huurbesluit gestelde voorwaarden kan zich inschrijven in het register van kandidaat-huurders voor een sociale woning van het OCMW Wevelgem.
Bij inschrijving is kennis van het Nederlands geen voorwaarde om in te schrijven. Wel wordt vanaf heden uitdrukkelijk nagegaan of de toekomstige referentiehuurder en zijn partner een basiskennis hebben. Kan dit niet aangetoond worden, wordt de naam van betrokkene doorgegeven aan het Agentschap voor Integratie en Inburgering.
Bij toewijzing zal opnieuw worden nagegaan of de kandidaat-huurder kennis heeft van het Nederlands. Ten laatste 2 jaar na toewijzing moet de kandidaat-huurder kunnen bewijzen dat hij een basiskennis Nederlands heeft. Dit is het niveau van het Nederlands dat overeenstemt met niveau A2 van het Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen.
Artikel 4 – schrappen van een kandidatuur uit het inschrijvingsregister
Naast de schrappingsgronden vermeld in artikel 12 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 kan de verhuurder beslissen over te gaan tot schrapping van een kandidatuur uit het inschrijvingsregister bij het onbestelbaar terugkeren van een brief bij actualisering van het register of bij het aanbod van een woning op voorwaarde dat de verhuurder de brief bij actualisering van het register of bij het aanbod van een woning, verzendt naar het laatst bekende adres dat in het Rijksregister wordt vermeld, tenzij de kandidaat-huurder uitdrukkelijk heeft gevraagd om de briefwisseling naar een ander adres te verzenden.
Artikel 5 – toewijzen van een sociale woning – verschillende criteria
Voor het toewijzen van een sociale woning aan een kandidaat-huurder wordt er achtereenvolgens rekening gehouden met volgende criteria:
Artikel 6 – toewijzingscriterium 1: rationele bezetting van de woning
Onder de term ‘rationele’ bezetting wordt verstaan: het aantal beschikbare slaapkamers van een toe te wijzen woning moet zo dicht mogelijk aansluiten bij het aantal slaapkamers dat volgens de samenstelling van het gezin nodig is.
Bij het beoordelen van de rationele bezetting wordt rekening gehouden met kinderen die geplaatst zijn of waarvoor de kandidaat-huurder een co-ouderschap of een omgangsrecht heeft en die daardoor niet permanent in de woning zullen verblijven. Met de kinderen die meerderjarig worden, blijft men rekening houden zolang zij de leeftijd van 25 jaar niet hebben bereikt en zolang hun deeltijdse verblijf in de woning blijft voortduren. De kandidaat-huurder kan schriftelijk verzaken aan de toepassing van dit recht. Hij kan de verzaking aan dit recht op elk ogenblik herroepen.
Als iemand zich wil inschrijven voor een woning die niet voldoet aan de rationele bezetting, kan deze woning slechts worden toegewezen als de gezinssamenstelling op het moment van de toewijzing de rationele bezetting het meest benadert en voor zover er voor die woning op dat ogenblik geen andere kandidaat-huurders met een aangepaste rationele bezetting ingeschreven zijn.
Voor de woningen in de Lagestraat 32 en 34 is het vooropgestelde aantal bewoners als volgt bepaald:
- woningen met 1 ruime en 1 kleine slaapkamer:
Voor de appartementen in de Overheulestraat-Berkenlaan en Lauwestraat en de woningen in de Minister De Taeyelaan is het vooropgestelde aantal bewoners als volgt bepaald:
- appartementen met 1 slaapkamer: 1 alleenstaande of 1 koppel
- appartementen of woningen met 2 slaapkamers:
- Omwille van de discrepantie tussen de inschrijvingen op de wachtlijsten en de aangeboden woningtypes maakt het OCMW 4 uitzonderingen mogelijk op de bovengenoemde rationele bezetting:
- aangepaste woningen aan rolstoelgebruikers: bij elk van de opgesomde gezinstypes dient minstens 1 persoon rolstoelgebruiker te zijn
- Als de kandidaat-huurder een tweede keer het aanbod van een woning die aan zijn keuze qua ligging, type en maximale huurprijs beantwoordt, weigert met ongegronde redenen, wordt zijn totale puntenscore verminderd met drie punten. Die vermindering vervalt na een jaar te rekenen vanaf de datum van de tweede ongegronde weigering.
Enkel in geval geen personen ingeschreven staan op de wachtlijst voor woningen voor rolstoelgebruikers, kan deze woning toegewezen worden aan personen met eenzelfde gezinssamenstelling, zonder dat een van de leden van het gezin rolstoelgebruiker is.
Artikel 7 – toewijzingscriterium 2: de absolute voorrangsregels
Zonder afbreuk te doen aan het principe van de rationele bezetting, geniet achtereenvolgens absolute voorrang voor de toewijzing van een woning de kandidaat-huurder:
1° de kandidaat-huurder of een van zijn gezinsleden met een fysieke handicap of beperking, uitsluitend als de beschikbare woning door de daarop gerichte investeringen specifiek is aangepast aan de huisvesting van personen met die fysieke handicap of beperking of de kandidaat-huurder die ingeschreven is voor een sociale assistentiewoning, als de beschikbare woning een sociale assistentiewoning is.
2° de kandidaat-huurder van wie het beroep overeenkomstig artikel 30, 4e lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 ontvankelijk en gegrond werd verklaard
3° de kandidaat-huurder die opnieuw moet worden gehuisvest in het kader van operaties en werken voor sociale huisvestingdoeleinden.
Artikel 8 – toewijzingscriterium 3: het puntensysteem
Het puntensysteem wordt gebaseerd op enerzijds 4 verplichte gewogen prioriteiten, namelijk de woonnood, de kinderlast, het actueel besteedbaar inkomen en de mutatievraag van een zittende huurder van de verhuurder en anderzijds 2 optionele gewogen prioriteiten, nl. het aantal jaren dat de kandidaat-huurder in het inschrijvingsregister ingeschreven is, en het aantal jaren dat de kandidaat-huurder in de gemeente of het werkingsgebied verblijft.
Binnen iedere situatie is geen cumul van punten mogelijk en geldt enkel de hoogste puntenscore die op de kandidaat-huurder eventueel van toepassing is, met andere woorden de meest benarde situatie van de woningzoekende.
4 verplichte gewogen prioriteiten
- 1° Prioriteit woonnood
- Deze prioriteit omvat de volgende deelaspecten:
|
Punten |
|
A. Effectieve of een dreigende dakloosheid |
|
|
geen huisvesting of opvang of verblijf in nachtopvang |
20 |
|
Instelling, opvangtehuis of gevangenis kunnen of moeten verlaten en geen woonrecht meer hebben elders |
20 |
|
verblijf in noodwoning, crisisopvang, transitwoning, hotel |
17 |
|
verlies recht van bewoning en ter voorkoming dakloosheid opvang bij vrienden of familie |
17 |
|
gerechtelijke uithuiszetting en betekend vonnis |
17 |
|
opzegging huurovereenkomst door eigenaar met een opzegtermijn van minder dan 3 maanden of de woning verplicht en rechtsgeldig moeten verlaten binnen een termijn van minder dan 3 maanden |
17
|
|
Gerechtelijke uithuiszetting zonder betekend vonnis |
14 |
|
opzegging huurovereenkomst door eigenaar met een resterende opzegtermijn tussen 3 en 6 maanden of de woning verplicht en rechtsgeldig moeten verlaten binnen een termijn van 3 tot 6 maanden |
14 |
|
|
|
|
B. Wonen in een goed dat niet geschikt is voor wonen |
|
|
Wonen in een roerend of onroerend goed dat niet geschikt is voor wonen, waarvoor een stakingsbevel werd uitgevaardigd |
20 |
|
Wonen in een roerend of onroerend goed dat niet geschikt is voor wonen, waarvoor geen stakingsbevel werd uitgevaardigd |
17 |
|
Wonen op een camping zonder permanent woonrecht (eenzelfde campingverblijf kan slechts eenmaal aanleiding geven tot een puntentoekenning) |
17 |
|
Wonen in een niet hoofdzakelijk vergunde woning |
11 |
|
|
|
|
C. Verminderde kwaliteit of de overbewoning van een woning |
|
|
Onbewoonbaarverklaring of conformiteitsonderzoek met advies tot onbewoonbaarverklaring |
20 |
|
Ongeschiktverklaring of conformiteitsonderzoek met advies tot ongeschiktverklaring met in beide gevallen op het technisch verslag minimaal 3 gebreken in categorie III in de hoofdrubrieken Omhulsel en Binnenstructuur of 3 gebreken in categorie IV en 60 strafpunten |
17 |
|
Overschrijding van de bezettingsnorm, vastgesteld in de technische verslagen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12.07.2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen of onaangepast aan de fysieke mogelijkheden van een bejaarde of van een persoon met een handicap |
17 |
|
Ongeschiktheidsverklaring of conformiteitsonderzoek met advies tot ongeschiktverklaring |
11 |
|
Ernstige gebreken woning vastgesteld in een verslag van een officiële instantie (bv. van gemeente, woonwinkel, logo, politie, …) |
11 |
|
|
|
|
D. De betaalbaarheid van de huurprijs |
|
|
De te betalen huurprijs, verminderd met een eventuele huursubsidie, is hoger dan 50 % van het actueel besteedbare inkomen |
14 |
|
De te betalen huurprijs, verminderd met een eventuele huursubsidie, is meer dan 35 % en minder dan 50 % van het actueel besteedbare inkomen |
11 |
|
|
|
|
E. Het zelfstandig wonen of gaan wonen van een minderjarige met begeleiding door een erkende dienst |
|
|
Zelfstandig wonen of gaan wonen met begeleiding door een erkende dienst |
17 |
|
2° Prioriteit kinderlast (maximaal 6 punten)
Per kind, inclusief kinderen die geplaatst zijn of waarvoor de kandidaat-huurder een co-ouderschap of een omgangsrecht heeft en die daardoor niet permanent in de woning zullen verblijven, wordt een punt toegekend.
3° Actueel besteedbaar inkomen (minimaal 5 punten, maximaal 20 punten)
INKOMEN ALLEENSTAANDEN |
Punten |
|
1° tot en met 50 euro boven het toepasselijke leefloon |
20 |
|
2° hoger dan bedrag vermeld in 1°, tot en met € 150 boven het leefloon |
17 |
|
3° hoger dan bedrag vermeld in 2°, tot en met € 300 boven leefloon |
14 |
|
4° hoger dan bedrag vermeld in 3°, tot en met € 500 boven leefloon |
11 |
|
5° hoger dan bedrag vermeld in 4°, tot en met € 700 boven leefloon |
8 |
|
6° hoger dan bedrag vermeld in 5° |
5 |
|
|
|
|
INKOMEN GEZINNEN |
Punten |
|
1° tot en met 120 euro boven het toepasselijke leefloon |
20 |
|
2° hoger dan het bedrag vermeld in 1°, tot en met € 240 boven leefloon |
17 |
|
3° hoger dan het bedrag vermeld in 2°, tot en met € 420 boven leefloon |
14 |
|
4° hoger dan het bedrag vermeld in 3°, tot en met € 660 boven leefloon |
11 |
|
5° hoger dan het bedrag vermeld in 4°, tot en met € 900 boven leefloon |
8 |
|
6° hoger dan het bedrag vermeld in 5° |
5 |
|
4° Mutatieaanvraag van een zittende huurder van de verhuurder (7 punten)
2 uitzonderingen:
|
Punten |
Als SVK kamerwoningen verhuurt en voor die woningen een begeleidingsovereenkomst heeft afgesloten met een welzijnsdienst, kunnen die kamerwoningen gesubsidieerd worden. Een huurder van zo’n kamer-met-begeleiding, die de begeleiding niet langer nodig heeft, krijgt 17 punten |
17 |
Als de sociale huurwoning niet meer voldoet aan de rationele bezetting |
14 |
Optionele gewogen prioriteit
Het aantal jaren dat de kandidaat-huurder in de gemeente verblijft (maximaal 6 punten)
De verhuurder kan aan de kandidaat-huurder die inwoner is van de gemeente waar de toe te wijzen woning gelegen is maximaal 6 punten toekennen. De verhuurder kan die punten verdelen door een aantal punten toe te kennen voor het inwoner zijn van de gemeente.
Met inwoner van de gemeente wordt de persoon bedoeld die:
- op het ogenblik van de toewijzing effectief verblijft in de gemeente
- in de periode van 6 jaar voorafgaand aan de toewijzing ingeschreven is of geweest is in het bevolkingsregister van de gemeente.
Artikel 9: toewijzingscriterium 4: de chronologische volgorde van de inschrijvingen in het inschrijvingsregister
Dit betekent dat als bij een toewijzing 2 of meer kandidaat-huurders eenzelfde puntenaantal verwerven, de kandidaat die het langst ingeschreven is in het inschrijvingsregister voorrang krijgt op de anderen.
Artikel 10: Verplicht ingeschreven bij de VDAB
De huurdersverplichting om zich in te schrijven bij de VDAB geldt voor de niet-beroepsactieve huurder met arbeidspotentieel.
Deze verplichting geldt voor alle huurders vanaf 1 januari 2023. De verplichting geldt pas vanaf een definitieve toewijzing van een woning.
De uitzonderingen hierop zijn:
- Personen vanaf 64 jaar
- Uitkeringsgerechtigde personen voor wie ene uitzondering geldt door billijkheidsredenen.
- Personen die niet kunnen werken door arbeidsongeschiktheid.
- Invaliditeit of erkende handicap.
Artikel 11: het opzeggen van een huurovereenkomst
Naast een aantal verplichte opzeggingsgronden, bepaald in art. 33 §1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007, past de verhuurder ook volgende facultatieve opzeggingsgrond toe.
Als bij een huurprijsaanpassing op 1 januari blijkt dat de huurder voor het derde jaar op rij de basishuurprijs van de woning zal betalen en dat zijn inkomen voor het derde jaar op rij minimaal gelijk is aan het dubbele van de toepasselijke inkomensgrens, kan de verhuurder de opzeg van de huurovereenkomst betekenen, met een opzegtermijn van 12 maanden.
De jaarrekening 2022, voor wat betreft het gedeelte van het OCMW, wordt goedgekeurd.
Het voorontwerp van deze jaarrekening was voorwerp van overleg tussen de leden van het managementteam in het bijzonder en werd besproken binnen het themateam Strategie en Financiën, dat de opmaak van de beleidsrapporten coördinerend opvolgt.
Het voorstel tot jaarrekening 2022 werd besproken op de gemeenteraadscommissie algemeen beleid en ondersteuning van 23 mei 2023.
De financiële toestand van de jaarrekening 2022 (in euro):
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
6 405 530 |
a. Ontvangsten |
60 824 768 |
b. Uitgaven |
54 419 238 |
II. Investeringssaldo |
-8 029 137 |
a. Ontvangsten |
3 577 055 |
b. Uitgaven |
11 606 192 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
-1 623 607 |
IV. Financieringssaldo |
-321 725 |
a. Ontvangsten |
4 519 005 |
b. Uitgaven |
4 840 730 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-1 945 331 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
37 014 524 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
35 069 193 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
35 069 193 |
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
6 405 530 |
II. Netto periodieke aflossingen |
4 023 326 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
4 806 788 |
b. Periodieke terugvordering leningen |
783 461 |
III. Autofinancieringsmarge |
2 382 204 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Autofinancieringsmarge |
2 382 204 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen |
670 358 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
4 806 788 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden |
4 136 430 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
3 052 562 |
Keurt de jaarrekening 2022 goed, voor wat betreft het gedeelte van het OCMW, waaruit volgende financiële toestand blijkt:
Beschikbaar budgettair resultaat | 35 069 193 euro |
Autofinancieringsmarge | 2 382 204 euro |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
3 052 562 euro |
Er wordt kennis genomen van de rapportering over organisatiebeheersing 2022.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 217 tot en met artikel 219, verplicht de gemeente en het OCMW om te werken aan organisatiebeheersing. Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
De gemeente en het OCMW dienen hierbij over een algemeen kader - goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn – te beschikken.
Het kader organisatiebeheersing voor de gemeente en het OCMW werd goedgekeurd door respectievelijk de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 14 juni 2019.
Het verslag organisatiebeheersing 2022 werd besproken in de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning van 23 mei 2023.
Om stappen vooruit te kunnen zetten op het vlak van organisatiebeheersing voorziet het kader organisatiebeheersing onder meer dat er iedere drie jaar een zelfevaluatie gebeurt op het vlak van organisatiebeheersing. Deze zelfevaluatie werd voorbereid in 2019 en werd middels een interne bevraging en via de werking van de diverse themateams in het voorjaar van 2020 afgerond. Dit resulteerde in het najaar van 2020 in de opmaak van een actualisatie van het actieplan organisatiebeheersing voor de periode 2020-2022. In 2022 werd verder uitvoering gegeven aan dit actieplan.
Aan deze rapportering over de organisatiebeheersing worden ook nog het jaarverslag informatieveiligheid 2022 voor gemeente en OCMW en het jaarverslag klachten 2022 voor gemeente en OCMW toegevoegd.
Neemt kennis van:
- het verslag organisatiebeheersing 2022
- het jaarverslag informatieveiligheid 2022
- het jaarverslag klachten 2022.
Er worden geen opmerkingen geformuleerd betreffende de jaarrekening 2022 van W13.
Het OCMW Wevelgem is lid van de welzijnsvereniging W13.
In toepassing van artikel 490, §2 van het decreet lokaal bestuur heeft de algemene vergadering van W13 op 26 mei 2023 de jaarrekening 2022 vastgesteld.
De jaarrekening 2022 werd op 30 mei 2022 overgemaakt aan het OCMW.
Artikel 490, §3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de raden voor maatschappelijk welzijn advies kunnen uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsverenigingen. Als de raad voor maatschappelijk welzijn geen advies verstuurd heeft aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van 50 dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het OCMW, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Er worden geen opmerkingen geformuleerd over de jaarrekening 2022 van W13.