Raming:
* Perceel 1 (bouwkundig), raming: 447 589,87 euro (excl. btw), hetzij 541 583,74 euro (incl. btw);
* Perceel 2 (technieken), raming: 197 389,63 euro (excl. btw), hetzij 238 841,45 euro (incl. btw).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 644 979,50 euro (excl. btw), hetzij 780 425,19 euro (incl. btw).
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
CC Guldenberg werd ontworpen in 1979. In het meerjarenplan 2020-2025 is de renovatie van CC Guldenberg tot een eigentijds en toegankelijk gebouw voorzien.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 13 september 2023 de ontwerpopdracht 'CC Guldenberg: ontwerper voor renovatie publieke ruimte' toe te wijzen aan VLarchitect, Kozakstraat 25 te 8560 Wevelgem.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2842/00224 opgesteld door de ontwerper, mevrouw Lieze Vanhove van VLarchitect.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 644 979,50 euro (excl. btw), hetzij 780 425,19 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT19/0701-00/221007/I-PB2-AP7 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2842/00224 en de raming voor de opdracht 'CC Guldenberg: aannemer voor renovatie publieke ruimte', opgesteld door de ontwerper, mevrouw Lieze Vanhove van VLarchitect, Kozakstraat 25 te 8560 Wevelgem, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 644 979,50 euro (excl. btw), hetzij 780 425,19 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst met de provincie West-Vlaanderen betreffende de aanleg van de (weg)infrastructuur op het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk (fietsfonds), meer bepaald de aanleg van fietsvoorzieningen langs de Wittemolenstraat.
Aan de gemeenteraad van heden wordt de goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'realisatie fietspaden Wittemolenstraat en het saneren groene cluster Wittemolenstraat/Dadizelestraat' voorgelegd.
Dit project omvat tevens de aanleg van veilige fietspaden in de Wittemolenstraat, medegefinancierd door de provincie via het fietsfonds. In dit verband werd een samenwerkingsovereenkomst betreffende de aanleg van de (weg)infrastructuur op het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk (fietsfonds) voorbereid waarin de wederzijdse verbintenissen van provincie en gemeente worden vastgelegd.
Deze overeenkomst werd goedgekeurd door de deputatie op 22 februari 2024 en ligt nu ook ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst met de provincie West-Vlaanderen, in bijlage, betreffende de aanleg van de (weg)infrastructuur op het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk (fietsfonds), meer bepaald de aanleg van fietsvoorzieningen langs de Wittemolenstraat.
Raming: 4 258 044,25 euro (excl. btw), hetzij 4 643 128,61 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
Het dossier 'saneren groene cluster Wittemolenstraat en Dadizelestraat' staat op het gemeentelijk subsidieprogramma 2022 van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). Volgende voorwaarde is onder meer van toepassing: 'Het gunningsdossier dient voor 30 juni 2024 bij VMM via AWIS-Projecten ingediend te worden. Conform het subsidiebesluit dient dit te gebeuren binnen 30 dagen na sluiting.'
Gelet op voorgaande voorwaarde moeten de lastvoorwaarden tijdig vastgesteld worden.
Dit project omvat tevens de aanleg van veilige fietspaden in de Wittemolenstraat, medegefinancierd door de provincie via het fietsfonds. Voor dit laatste werd een samenwerkingsovereenkomst met provincie West-Vlaanderen voorbereid die werd voorgelegd aan de gemeenteraad van heden.
De gemeenteraad verleende in zitting van 10 mei 2019 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'aanstellen ontwerper en veiligheidscoördinator, saneren groene cluster Wittemolenstraat en Dadizelestraat'. Deze ontwerpopdracht werd door het college van burgemeester en schepenen op 22 oktober 2019 gegund aan Bureau Cnockaert nv, Hoogweg 40 te 8940 Wervik.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. WL 0175 opgesteld door de ontwerper, Bureau Cnockaert nv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 4 258 044,25 euro (excl. btw), hetzij 4 643 128,61 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure, waarbij de gemeente optreedt als aanbestedende overheid.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door VMM. De subsidie van VMM wordt geraamd op 1 125 200,38 euro.
Een deel van de kostprijs is ten laste van provincie West-Vlaanderen, dit deel wordt geraamd op 1 327 557,67 euro.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/227007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet. De subsidies worden geboekt op rekening PB3-ACT14/0310-00/150000/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. WL 0175 en de raming voor de opdracht 'realisatie fietspaden Wittemolenstraat en het saneren groene cluster Wittemolenstraat/Dadizelestraat', opgesteld door de ontwerper, Bureau Cnockaert nv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 4 258 044,25 euro (excl. btw), hetzij 4 643 128,61 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 120 099 euro (vrij van btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Gemeente Wevelgem en VMM willen samen werk maken van de opwaardering van de publieke ruimte en de herinrichting en openlegging van de Heulebeek op het grondgebied Gullegem. Daarbij staan ook het bouwen van een nieuw ontmoetingscentrum, het ontwerpen van een centrumplein en het opwaarderen van centrale groenzones op de planning.
In het kader van de centrumvernieuwing Gullegem dienen er door De Watergroep aanpassingswerken te gebeuren aan hun leidingen. Een aantal werken zijn op vraag van de gemeente of leidingen moeten aangepast worden voor het plaatsen van een nieuw rioleringsstelsel. Een technische plan met als referentie 03_000023248 werd opgemaakt door De Watergroep.
De uitgave van deze opdracht ten laste van gemeente Wevelgem wordt geraamd op 120 099 euro (vrij van btw), dit voor grondwerk, leidingen, herstel en boringen onder de Heulebeek.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor deze opdracht wordt geen beroep gedaan op de mededinging omdat de opdracht slechts door één bepaalde inschrijver kan worden uitgevoerd, daar de gemeente aangesloten is bij De Watergroep.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB4-ACT5/0630-00/228300/I-PB4-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het plan met nr. 03_000023248 en de offerte voor de aanpassingswerken aan de nutsleidingen i.k.v. de centrumvernieuwing Gullegem, opgesteld door De Watergroep, worden goedgekeurd. De raming bedraagt 120 099 euro (vrij van btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Er wordt geen beroep gedaan op de mededinging.
Raming: 150 000 euro (excl. btw), hetzij 181 500 euro (incl. btw).
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad verleende in zitting van 14 september 2023 gunstig advies over de samenvoeging van de parochie Sint-Theresia van het Kind Jezus met de te behouden parochie Sint-Hilarius en de wijziging van gebiedsomschrijving van de parochie Sint-Theresia van het kind Jezus. De samenvoeging van de parochies en de wijziging van de gebiedsomschrijving waren het sluitstuk van een traject dat opgestart werd in 2020. Toen werd ingetekend op de 7de projectoproep herbestemming kerken, waardoor een ontwerpopdracht uitgeschreven werd voor de kerk Sint-Theresia van het Kind Jezus.
Bij besluit van 30 november 2023 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen werd de samenvoeging van de erkende lokale geloofsgemeenschap Sint-Theresia van het Kind Jezus te Wevelgem met de te behouden erkende lokale geloofsgemeenschap Sint-Hilarius te Wevelgem, erkend.
Ondertussen is er een overeenkomst tussen de kerkfabriek Sint-Hilarius en vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg tot aankoop van het kerkgebouw. De herbestemming van deze kerk biedt ook een opportuniteit voor de gemeente om in het kerkgebouw een polyvalente zaal en een antennepunt voor het lokaal dienstencentrum te voorzien (cfr. meerjarenplan 2020-2025). Het college van burgemeester en schepenen uit daarom de intentie om als partner op te treden bij de herbestemming van de kerk en stelt om deze reden voor om gezamenlijk een ontwerper aan te stellen.
In het kader van de opdracht 'aanstelling van een ontwerpteam voor de herbestemming/verbouwing van de kerk Sint-Theresia van het Kind Jezus' werd een bestek met nr. 2860/02024 opgesteld door de heer Koen Bekaert, dienst Gebouwen, en de heer Wim Coolsaet, vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 150 000 euro (excl. btw), hetzij 181 500 euro (incl. btw), waarbij het gemeentelijk aandeel wordt geraamd op 75 000 euro (excl. btw), hetzij 90 750 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB4-ACT8/0119-03/221007/I-PB4-AP7 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2860/02024 voor de opdracht 'aanstelling van een ontwerpteam voor de herbestemming/verbouwing van de kerk Sint-Theresia van het Kind Jezus', opgesteld door de heer Koen Bekaert, dienst Gebouwen, en de heer Wim Coolsaet, vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 150 000 euro (excl. btw), hetzij 181 500 euro (incl. btw), waarbij het gemeentelijk aandeel wordt geraamd op 75 000 euro (excl. btw), hetzij 90 750 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 4
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Artikel 5
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau. Vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg wordt gemandateerd om de formaliteiten ter zake te volbrengen.
Zal een beroep doen op EFIN/SUNFIN om over te gaan tot de plaatsing van zonnepanelen op WZC Elckerlyc.
De gemeente heeft op 13 november 2020 het burgemeesterconvenant ondertekend en is zo het engagement aangegaan een vermindering van CO2-uitstoot te willen realiseren door projecten van hernieuwbare energie op het openbaar domein te initiëren en te ondersteunen.
Er werd nog geen PV-installatie geplaatst op WZC Elckerlyc wegens de uitvoering van een dakrenovatie (cfr. beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 oktober 2021).
Vanaf 30 juni 2025 is een PV-installatie verplicht op overheidsgebouwen waar de elektriciteitsafname hoger is dan 250 MWh (megawattuur) per jaar. Tegen dan moet er op WZC Elckerlyc minimum 50 kWp (kilowattpiek) aan zonnepanelen geïnstalleerd zijn. Vanaf 1 januari 2035 moet op WZC Elckerlyc minimum een PV-installatie van 100 kWp geïnstalleerd zijn.
Investeren in een PV-installatie is zowel voor de CO2-reductie als kosten-baten een goede investering. Door de plaatsing van zonnepanelen op WZC Elckerlyc kan het OCMW een jaarlijks terugkerende netto-energiebesparing realiseren.
Als klant bij het Vlaams Energiebedrijf (VEB) kan de gemeente een beroep doen op de raamcontracten van het VEB.
Gemeente Wevelgem is ook aandeelhouder van EFIN bv (EFIN) en kan als aangesloten gemeente gebruik maken van de in house-regeling om zonnepanelen te laten plaatsen door EFIN of door haar dochters waarover EFIN de controle heeft. EFIN heeft de controle over haar dochtervennootschap SUNFIN bv (SUNFIN). Een eventuele opdracht om over te gaan tot de plaatsing van zonnepanelen door EFIN/SUNFIN kan enkel verlopen via de gemeente.
De beleidsrapporten van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel. Een goede kostenbesparende investering ten voordele van het OCMW komt onrechtstreeks ook ten goede aan de gemeente.
Er werd een prijsofferte opgevraagd bij EFIN/SUNFIN en het VEB. De offerte van EFIN/SUNFIN blijkt voordeliger. Het voorstel van EFIN/SUNFIN behelst marktconforme voorwaarden waartegen de zonnepanelen zouden geplaatst worden. Het voorstel van EFIN/SUNFIN houdt in dat er 262,44 kWp aan zonnepanelen worden geplaatst en dat deze eigendom worden van de gemeente.
Er wordt dan ook voorgesteld om een beroep te doen op EFIN/SUNFIN en dit onder voorbehoud dat de gemeente in functie van de plaatsing van zonnepanelen op WZC Elckerlyc een opstalrecht verkrijgt van Belfius Bank nv (Belfius), huidig opstalhouder van WZC Elckerlyc, en dit voor de duur van dit opstalrecht (d.i. in principe tot in 2033). De gemeente wordt eigenaar van de geplaatste zonnepanelen voor de duur van het aan haar toegekende opstalrecht. De opbrengsten van de te plaatsen zonnepanelen komen ten goede van WZC Elckerlyc, de lokale productie wordt geraamd op 37% van het totale verbruik van WZC Elckerlyc. De terugverdientermijn van deze investering wordt (geconsolideerd) geraamd op 3,2 jaar.
Op het einde van voornoemde opstalrechten, worden de zonnepanelen eigendom van het OCMW door natrekking, voor zover als nodig worden de zonnepanelen op dat moment geschonken via handgift door de gemeente aan het OCMW.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT4/0640-00/220007/I-PB3-AP2 van het investeringskrediet.
Artikel 1
§1. De gemeente geeft aan EFIN/SUNFIN opdracht om over te gaan tot de plaatsing van zonnepanelen op WZC Elckerlyc, Elckerlycplein 1, 8560 Wevelgem, onder voorbehoud dat de gemeente in functie van de plaatsing van zonnepanelen op dit goed een opstalrecht verkrijgt van Belfius, opstalhouder van het goed, en dit voor de duur dat zij opstalhouder is.
§2. Het opstalrecht voor WZC Elckerlyc zoals bedoeld in §1. betreft een onvergolden recht van opstal om niet voor de duur van het opstalrecht van Belfius en is beperkt tot de rechten die nodig zijn voor de plaatsing en exploitatie van bedoelde zonnepanelen.
Na het verstrijken van het opstalrecht verwerft de gemeente gratis de eigendom van de PV-installaties.
De gemeenteraad geeft machtiging aan de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur om de notariële akte recht van opstal namens de gemeente te ondertekenen.
Artikel 2
De gemeente schenkt via handgift, voor zover als nodig, de zonnepanelen geplaatst in uitvoering van artikel 1, aan het OCMW op het einde van haar opstalrecht zoals bedoeld in artikel 1 en dit voor zover het OCMW op dat ogenblik nog eigenaar is van het gebouw zoals bedoeld in artikel 1.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen staat in voor de verdere uitvoering van deze beslissing.
Het betreft de kennisgeving van het verslag van de besteding van de fractietoelage 2023.
Artikel 38, §5 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt dat de fracties in de gemeenteraad een toelage kunnen krijgen ter ondersteuning van hun werking. Deze toelage wordt berekend a rato van 125 euro per raadslid per jaar dat deel uitmaakt van de fractie (met uitzondering van de leden van het college van burgemeester en schepenen), tenzij het raadslid kiest voor een elektronisch hulpmiddel dat ter beschikking wordt gesteld (ten belope van de reële tegenwaarde) of wordt aangekocht door het raadslid (waarvan de tegenwaarde de fractietoelage bedraagt).
Jaarlijks wordt een overzicht gemaakt van de aanwending van deze middelen, dat wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0100-00/649604 van het exploitatiekrediet.
Neemt kennis van het verslag van de fractietoelage 2023.
De dotatie aan hulpverleningszone Fluvia voor 2023, ten laste van gemeente Wevelgem, meer bepaald de bijdrage in de investeringsuitgave voor de kazernering wordt vastgesteld op 266 671,29 euro, hetzij een stijging van 24 871,29 euro.
Gemeente Wevelgem maakt deel uit van hulpverleningszone Fluvia.
Artikel 68 van de wet betreffende de civiele veiligheid stelt dat voor de financiering van de hulpverleningszone de gemeentelijke dotatie wordt vastgelegd op basis van een akkoord tussen de betrokken gemeenteraden.
De gemeenteraad stelde in zitting van 8 december 2022 de dotatie aan hulpverleningszone Fluvia voor 2023, ten laste van gemeente Wevelgem, vast, in het bijzonder werd een dotatie voor de kazernering vastgelegd op 241 800 euro.
De zoneraad van hulpverleningszone Fluvia heeft in zitting van 27 oktober 2023 de budgetwijzigingen 2023/1 en 2023/2, alsook de begroting 2024 besproken. De financiële verdeelsleutel, die vastgelegd werd voor de eigenlijke opstart van de zone, meer bepaald een bijdrage van 8,06% in de uitgaven voor gemeente Wevelgem, blijft ongewijzigd.
De gemeenteraad nam in zitting van 14 december 2023 enkel kennis van de budgetwijzigingen 2023/1 en 2023/2 en stemde in met de dotatie aan hulpverleningszone Fluvia voor het dienstjaar 2024. Er dient nog een uitdrukkelijke instemming te gebeuren voor wat betreft de stijging van de dotatie voor de kazernering voor het dienstjaar 2023, ten laste van gemeente Wevelgem, hetzij een stijging van 24 871,29 euro tot een investeringsuitgave voor wat betreft de kazernering van 266 671,29 euro voor 2023.
Met dit akkoord wordt uitvoering gegeven aan volgend actieplan uit het meerjarenplan 2020-2025: 'het lokale veiligheidsbeleid wordt gerealiseerd, waarvoor sterk samengewerkt wordt met de partners in de politie- en de hulpverleningszone'.
De bijdrage in de exploitatie- en investeringsuitgaven voor 2023 en de geraamde bijdragen voor de periode 2024-2025 passen in het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025.
Stemt in met de verhoogde dotatie van gemeente Wevelgem aan hulpverleningszone Fluvia voor dienstjaar 2023, meer bepaald een stijging van 24 871,29 euro voor wat betreft de bijdrage in de investeringsuitgaven voor de kazernering. De totale investeringsbijdrage voor de kazernering ten laste van gemeente Wevelgem bedraagt 266 671,29 euro voor 2023.
Het algemeen retributiereglement wordt gewijzigd in functie van de modernisering van verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de twaalf jaar.
De afgifte van verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de 12 jaar werd vanaf 15 januari 2024 gemoderniseerd.
Naar analogie met Belgen onder de 12 jaar (cfr. Kids-ID) wordt er aan vreemdelingen onder de 12 jaar een elektronische kaart afgegeven. Concreet werd het (kartonnen) identiteitsbewijs voor vreemdelingen onder de 12 jaar vervangen door elektronische verblijfskaarten en dit vanaf 15 januari 2024.
Net als de Kids-ID voor Belgen onder de 12 jaar is het bezit van de elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen onder de 12 jaar niet verplicht.
De afgifte gebeurt enkel op verzoek.
Er wordt niet langer afgifte van één document voor vreemdelingen onder de 12 jaar voorzien, maar de elektronische verblijfskaart wordt verleend volgens het verblijfsstatuut waarover men beschikt.
Onderstaand een overzichtstabel met de kaarttypes en productiekost zoals voorzien door FOD Binnenlandse Zaken aan de gemeente:
Type kaart |
Tarief normale procedure |
Tarief spoedprocedure |
Derdelanders |
|
|
A-kaart (beperkt verblijf) |
10,70 euro |
116,50 euro |
B-kaart (onbeperkt verblijf) |
10,70 euro |
116,50 euro |
K-kaart (gevestigde vreemdeling) |
10,70 euro |
116,50 euro |
L-kaart (EU-langdurig ingezetene) |
10,70 euro |
116,50 euro |
M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf) |
7,70 euro |
105 euro |
EU-burgers |
|
|
EU-kaart |
7,70 euro |
105 euro |
EU+-kaart |
7,70 euro |
105 euro |
Familieleden van EU-burgers |
|
|
F-kaart |
7,70 euro |
105 euro |
F+-kaart |
7,70 euro |
105 euro |
De geldigheidsduur van de elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen onder de 12 jaar wordt bepaald op basis van het verblijfsrecht van het kind.
De maximale duur van een verblijfskaart bedraagt evenwel 3 jaar (cfr. Kids-ID).
Bij afgifte van administratieve stukken door de gemeente, wordt er een gemeentelijke retributie toegepast zoals voorzien in het algemeen retributiereglement.
In het huidig algemeen retributiereglement wordt in artikel 7.2 het bedrag van de gemeentelijke retributie als volgt vastgesteld:
De bedragen, vermeld in dit artikel, worden verhoogd met de rechten en kosten van aanmaak, aangerekend door en ten gunste van de hogere overheid, op basis van de wetten, normen of onderrichtingen bepaald door deze overheid. De totale verschuldigde retributie wordt steeds afgerond op de hogere gehele euro.
Het is noodzakelijk artikel 7.2 van het algemeen retributiereglement aan te passen zodat de gemeentelijke retributie bij afgifte van elektronische kaarten aan Belgische kinderen en aan niet- Belgische kinderen gelijkgesteld wordt.
Technisch gezien moet hier ook de opdeling tussen kinderen boven de 12 jaar en kinderen beneden de 12 jaar aan worden toegevoegd.
Artikel 1
Artikel 7.2 van het algemeen retributiereglement (zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2019 en gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020, 13 maart 2020, 11 december 2020, 2 april 2021, 8 oktober 2021, 8 december 2022, 9 maart 2023, 20 april 2023, 12 oktober 2023 en 14 december 2023 en gecoördineerd door het college van burgemeester en schepenen op 10 januari 2024) wordt integraal vervangen als volgt:
Het bedrag van de gemeentelijke retributie wordt vastgesteld als volgt:
> Nieuwe reispas/reisdocument: 10,01 euro
> Spoedprocedure: 11,12 euro
> 1ste eID en 1ste eVK aan kinderen boven de 12 jaar en beneden de 18 jaar: 0 euro
> Elke andere aflevering van eID en eVK (1ste afgifte, vernieuwing, verlenging,vervanging): 2,78 euro
> Spoedprocedure: 3,34 euro
> Gewone procedure: 0 euro
> Spoedprocedure: 0 euro
De bedragen, vermeld in dit artikel, worden verhoogd met de rechten en kosten van aanmaak, aangerekend door en ten gunste van de hogere overheid, op basis van de wetten, normen of onderrichtingen bepaald door deze overheid.
De totale verschuldigde retributie wordt steeds afgerond op de hogere gehele euro.
Artikel 2
§1. Deze beslissing treedt in werking op 18 maart 2024.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van deze beslissing.
Het gebruikers- en tariefreglement socio-culturele infrastructuur wordt gewijzigd.
Het aantal fuiven in OC de Cerf is de laatste jaren fors geminderd. In de periode voor corona waren er elk jaar minstens vijf fuiven in de polyvalente zaal. In 2022 en 2023 waren dat er nog twee en dit jaar staat er nog maar één fuif gepland. Organisatoren geven aan dat ze het lastig hebben om winst te maken met fuiven. De opkomst daalt de laatste jaren en de kosten stijgen (techniek, acts, inkleding,...). Vanuit de jeugdverenigingen kwam het signaal dat een kleinere fuifzaal wenselijk is in Gullegem. Er werd onderzocht hoe de gemeente hieraan tegemoet kan komen.
Er wordt voorgesteld om de polyvalente zaal op de bovenverdieping voor 1/3 van de totale oppervlakte ter beschikking te stellen. De zaal wordt nu al gebruikt voor fuiven en kan vrij eenvoudig gecompartimenteerd worden naar de gewenste oppervlakte. Het hoger gedeelte van de zaal, afgescheiden met een laag muurtje, leent zich daartoe. Bij verhuur van 1/3 van de zaal zou de organisator het hoger gelegen deel van de zaal met bar, de inkom, de toiletblokken en keuken kunnen gebruiken (165 m²). Het lager gelegen deel zou volledig afgezet moeten worden met een vijftal werfafsluitingen. Die werfafsluitingen kunnen samen met de werfafsluitingen voor de perimeter ter beschikking gesteld worden in OC de Cerf. Twee van de drie nooddeuren moeten beschikbaar blijven en dat lukt prima. Dat resulteert in een maximale capaciteit van 165 personen (op basis van 1 persoon per m²). Na overleg en een rondgang met Fluvia werd een nieuw brandpreventieverslag opgemaakt.
Om de polyvalente zaal van OC de Cerf op 1/3 van de oppervlakte te kunnen verhuren, moet het gebruikers- en tariefreglement socio-culturele infrastructuur aangepast worden. De verhuur op 1/3 beperkt zich enkel tot fuiven.
De huurprijs op 1/3 van de oppervlakte zou precies 1/3 van de normale zaalhuur (forfait + gebruikte uren) bedragen. De kostprijs van uren technische bijstand en voor het gebruik technisch materiaal blijven uiteraard gelijk. Voor verenigingen die lid zijn van een adviesraad gaat de huur van 300 euro forfait en 9 euro per uur voor de volledige zaal, naar 100 euro forfait en 3 euro per uur voor 1/3 van de zaal.
Daarnaast worden enkele bepalingen rond goed gebruik van de zaal op 1/3 toegevoegd en wordt de capaciteitsbepaling voor OC de Cerf geactualiseerd.
De jeugdraad Wevelgem adviseert dit voorstel positief met 2 aandachtspunten (in bijlage).
Artikel 1
Het gebruikers- en tariefreglement socio-culturele infrastructuur, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 3 juli 2020 en gewijzigd door de gemeenteraad op 8 december 2022 en gecoördineerd door het college van burgemeester en schepenen op 18 januari 2023, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
Artikel 18 van het gebruikers- en tariefreglement socio-culturele infrastructuur wordt integraal vervangen als volgt:
§1. Elk lokaal heeft een maximumcapaciteit. Het is aan de organisator om er op toe te zien dat deze bepalingen worden gevolgd. Alle nooddeuren moeten beschikbaar zijn. Is dat niet het geval, dan moet de capaciteit evenredig verminderd worden.
Indien er vaste opstellingen in de ruimte worden aangebracht door de organisator (bv. bar, podium, verkoopstand,…) dan moet de ingenomen ruimte ook in mindering gebracht worden bij de bepaling van de capaciteit. Het is daarom belangrijk een grondplan toe te voegen bij de zaalaanvraag met de ingenomen oppervlakte.
CC Guldenberg
schouwburg: maximaal 400 personen
benedenzaal: maximaal 50 personen*
blauwe zaal: maximaal 25 personen*
cafetaria: maximaal 130 personen
(*)Totaal aantal personen in benedenzaal en blauwe zaal mag samen nooit meer dan 50 zijn.
De Porseleinhallen
bureau jeugddienst + leskeuken + repetitieruimtes: maximaal 50 personen tegelijk
cafetaria: maximaal 100 personen
vergaderzaal 1: maximaal 60 personen
vergaderzaal 2: maximaal 50 personen
gymzaal: maximaal 480 personen
grote polyvalente zaal:
aard activiteit |
maximale capaciteit |
fuif |
2 300 |
staande receptie |
1 500 |
banket met tafels |
1 100 |
zittend |
1 500 |
Alle nooddeuren moeten beschikbaar zijn. Dit zijn de nooddeuren in de zaal (10 x 150 cm), de sasdeur naar de gymzaal (1 x 180 cm), het inkomsas (2 x 180 cm) en de deur tussengang backstage (1 x 60 cm). Daarbij geldt dat de sasdeur naar de gymzaal en de deur tussengang backstage permanent open moeten staan. Zoniet moeten deze deuren afgetrokken worden van de maximale capaciteit in bovenstaande tabel.
Indien de turnzaal wordt gebruikt, moeten er 40 personen afgetrokken worden van de maximale capaciteit van de grote polyvalente zaal.
kleine polyvalente zaal:
aard activiteit |
maximale capaciteit |
staande receptie |
490 |
banket met tafels |
350 |
zittend |
490 |
OC De Stekke
vergaderzaal 1: maximaal 75 personen
leskeuken + vergaderzaal 3: maximaal 50 personen verspreid over de twee ruimtes.
cafetaria:
aard activiteit |
maximale capaciteit |
staande receptie |
150 |
banket met tafels |
110 |
zittend |
150 |
Er moeten tenminste twee van de drie nooddeuren beschikbaar zijn (3 x 120 cm). Zoniet, moet dit afgetrokken worden van de maximale capaciteit in bovenstaande tabellen.
polyvalente zaal:
aard activiteit |
maximale capaciteit |
fuif |
480 |
staande receptie |
400 |
banket met tafels |
340 |
zittend |
400 |
Bij fuiven is een uitbreiding van de maximale capaciteit mogelijk wanneer zowel polyvalente zaal als cafetaria worden gebruikt. Het absolute maximum wordt dan 720 personen. Voorwaarde is dat de deur tussen polyvalente zaal en cafetaria permanent open blijft staan. De polyvalente zaal en de cafetaria blijven gezien worden als twee afzonderlijke zalen. Het is niet toegelaten om de capaciteit te cumuleren en alle bezoekers in één zaal te laten vertoeven.
OC de Cerf
leskeuken en repetitielokaal: maximaal 50 personen verspreid over de twee ruimtes
tentoonstellingsruimte: maximaal 50 personen (1 nooduitgang)
repetitielokaal 1 en 2 (eerste verdieping): maximaal 50 personen verspreid over de twee ruimtes.
cafetaria:
aard activiteit |
maximale capaciteit |
staande receptie |
170 |
banket |
120 |
zittend |
170 |
polyvalente zaal:
aard activiteit |
maximale capaciteit |
fuif |
376 |
staande receptie |
370 |
banket |
260 |
zittend |
370 |
De capaciteit bij gebruik 1/3 van de polyvalente zaal voor fuiven is maximaal 165 personen. Vaste installaties moeten in mindering worden gebracht van deze maximale capaciteit. De nooduitgang aan de ingang van de polyvalente zaal en de nooduitgang richting Bankstraat moeten te allen tijde beschikbaar blijven.
De Dwarsschuur
De Dwarsschuur beschikt over twee dubbele deuren en vier houten poorten. Wanneer de twee deurvleugels van de dubbele deuren open worden gezet, is de maximale capaciteit 240 personen. Zoniet is de maximale capaciteit 120 personen. De grote poortdeuren kunnen in rekening gebracht worden indien ze in open stand gehouden worden.
deuren |
maximale capaciteit |
2 dubbele deuren half open |
120 |
2 dubbele deuren volledig open |
240 |
houten poorten open |
300 |
§2. Bij podiumactiviteiten in de polyvalente zalen van OC de Cerf, OC De Stekke, De Porseleinhallen en de schouwburg van CC Guldenberg waarbij het aantal deelnemers backstage groter is dan 120 personen, worden er bijkomende veiligheidsmaatregelen opgelegd, deze zijn te krijgen bij het secretariaat van het cultuurcentrum. De organisator moet zich strikt houden aan deze bepalingen.
Artikel 2
Artikel 46 van het gebruikers- en tariefreglement socio-culturele infrastructuur wordt integraal vervangen als volgt:
Voor het gebruik van de polyvalente zalen in OC de Cerf en OC De Stekke voor fuiven (T.D., bals, fuiven, …), wordt volgend tarief gehanteerd:
1° voor plaatselijke organisatoren die lid zijn van een erkende Wevelgemse adviesraad op het ogenblik van de reservatie-aanvraag:
De vergoeding voor gebruik van deze zalen is de optelsom van:
- forfait van 300 euro per fuif;
- het aantal uren gebruik aan 9 euro per uur voor de polyvalente zalen van OC de Cerf en OC De Stekke met een maximum van 16 uur per dag;
- het aantal uren technische bijstand door een theatertechnieker aan 20 euro per uur;
- het gebruik van technisch materiaal volgens een prijslijst die door het college van burgemeester en schepenen wordt vastgesteld.
De vergoeding voor het gebruik van deze zalen bedraagt steeds minimaal 300 euro per fuif.
2° voor plaatselijke organisatoren die geen lid zijn van een erkende Wevelgemse adviesraad op het ogenblik van de reservatie-aanvraag:
De vergoeding voor gebruik van deze zalen is de optelsom van:
- forfait van 420 euro per fuif
- het aantal uren gebruik aan 9 euro per uur voor de polyvalente zalen van OC de Cerf en OC De Stekke, met een maximum van 16 uur per dag;
- het aantal uren technische bijstand door een theatertechnieker aan 20 euro per uur;
- het gebruik van technisch materiaal volgens een prijslijst die door het college van burgemeester en schepenen wordt vastgesteld.
De vergoeding voor het gebruik van deze zalen bedraagt steeds minimaal 420 euro per fuif.
3° voor commerciële of niet-Wevelgemse organisatoren:
De vergoeding voor gebruik van deze zalen is de optelsom van:
- forfait van 720 euro per fuif;
- het aantal uren gebruik aan 20 euro per uur voor de polyvalente zalen van OC de Cerf en OC De Stekke met een maximum van 16 uur per dag;
- het aantal uren technische bijstand door een theatertechnieker aan 25 euro per uur op weekdagen en 50 euro per uur op zater-, zon- en feestdagen;
- het gebruik van technisch materiaal volgens een prijslijst die door het college van burgemeester en schepenen wordt vastgesteld.
De vergoeding voor het gebruik van deze zalen bedraagt steeds minimaal 720 euro per fuif.
4° Bij fuiven kan de polyvalente zaal van OC de Cerf ook op 1/3 van de zaal gehuurd worden. In dat geval wordt één derde van het forfait en één derde van het aantal uren gebruik aangerekend zoals vermeld in paragraaf 1, 2 en 3 van dit artikel. De kostprijs van uren technische bijstand en voor het gebruik technisch materiaal blijft gelijk.
Bij verhuur 1/3 van de zaal mag de organisator het hoger gelegen deel van de zaal, de inkom, de toiletblokken en de keuken gebruiken. Het lager gelegen deel moet volledig afgezet worden met werfafsluitingen door de organisator. De organisator mag dit deel niet gebruiken, ook niet als opslagruimte van materiaal of als vestiaire. Indien hier inbreuken op worden vastgesteld zal bovenop de huurprijs een forfait van 300 euro worden aangerekend.
Artikel 2
§1. Deze beslissing treedt in werking op 18 maart 2024.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het gebruikers- en tariefreglement socio-culturele infrastructuur.
De samenwerkingsovereenkomst in het kader van de samengevoegde opdracht voor de herstructurering van de kleinhandelszones in de omgeving van de N8 te Wevelgem wordt goedgekeurd.
De gemeente staat in voor de betaling van de externe studieopdracht, geraamd op 121 000 euro (incl. btw). Vervolgens vraagt de gemeente de vastgestelde participaties op bij provincie West-Vlaanderen en departement Omgeving. Het gemeentelijk aandeel van deze externe studieopdracht wordt geraamd op 46 750 euro (incl. btw).
De gemeente staat ook in voor het declareren van alle subsidiabele uitgaven bij VLAIO (maximaal 201 500 euro (incl. btw)). Na het ontvangen van de subsidies worden deze (deels) doorgestort aan provincie West-Vlaanderen en Intercommunale Leiedal. Gemeente Wevelgem zal voor het aandeel in de externe opdracht en de personeelsinzet ongeveer 34 411,93 euro aan subsidies ontvangen.
De uitgaven en participaties worden geboekt op rekening PB2-ACT50/0600-00/214100/I-PB2-AP12 van het investeringskrediet. De subsidie wordt geboekt op rekening PB2-ACT50/0600-00/150000/I-PB2-AP12 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De samenwerkingsovereenkomst in het kader van de samengevoegde opdracht voor de herstructurering van de kleinhandelszones in de omgeving van de N8 te Wevelgem, in bijlage, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de subsidieaanvraag binnen de subsidieoproep in het kader van de '(her)aanleg van bedrijventerreinen' van het Vlaams agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) verder voor te bereiden voor indiening.
Er wordt geen goedkeuring gegeven aan het wegenistracé en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden voor 17 loten voor woningbouw en 1 lot voor een HS-cabine t.h.v. Laagweide, op de grens met Kortrijk.
Er werd een aanvraag ingediend voor het verkavelen van een perceel bouwgrond met aanleg van wegenis en het slopen van niet-vrijstaande gebouwen of constructies, dit op de grens tussen Kortrijk en Wevelgem. Het betreft de vroegere erfplaats van een boerderij met een kleine weide waarrond de aanliggende gronden reeds lang verkaveld en bebouwd zijn, met name de verkavelingen Laagweide in Gullegem en Hoogweide op het grondgebied van Kortrijk.
Het project komt voor op de 'provinciale lijst' (bijlage II bij het besluit van de Vlaamse regering van 13 februari 2015 tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten ter uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning). Conform artikel 15 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning is de deputatie bevoegd voor voorliggende aanvraag. De respectievelijke colleges van burgemeester en schepenen van gemeente Wevelgem en stad Kortrijk zijn adviesverlener in dit dossier voor wat betreft de omgevingsvergunningsaanvraag.
De rooilijn en de zaak der wegen worden voorgelegd aan beide gemeenteraden.
De bouwplaats is gelegen ten oosten van de dorpskern van Gullegem, op de gemeentegrens met Heule (Kortrijk). De verkaveling ontsluit volledig op grondgebied van Gullegem, op Laagweide, een residentiële verkaveling met een doodlopende wegenis, die ontsluit op de Heulestraat.
De motivatienota bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden stipuleert: 'Het ontwerp voorziet een verkaveling met 17 loten in een eerste fase voor grondgebonden woningen en 1 lot voor een HS-cabine. Zoals aangeduid op de plannen kan er in de nabije toekomst nog een uitbreiding mogelijk zijn voor 2 loten. Hiervoor dient tussen de gemeente Wevelgem en de projectontwikkelaar nog een akkoord tot stand te komen aangezien een deel van deze uitbreiding op een resterend deel van het openbaar domein is gelegen.
3 woningen liggen op grondgebied Wevelgem en sluiten rechtstreeks aan op de bestaande weg ‘Laagweide’. 14 loten liggen op grondgebied Kortrijk en ontsluiten via de nieuwe wegenis. Hiernaast wordt de aanleg van openbaar/gemeenschappelijk groen voorzien.
Voorafgaandelijk zal de aanwezige bebouwing afgebroken worden. De afbraak maakt deel uit van deze omgevingsvergunningsaanvraag inclusief de bestaande verhardingen en afsluitingen op het terrein.
De verkaveling wordt ontsloten via de Laagweide in Wevelgem. De wegenis wordt aangelegd als een zone 30 met een wegdek van 570 cm breed en twee aanliggende onverharde bermen voor de nutsvoorzieningen. De wegenis in de verkaveling is doodlopend, behalve voor fietsers en voetgangers. Deze laatste krijgen de mogelijkheid door te rijden en via de bestaande weg voor zachte weggebruikers, terug te keren naar de Gullegemsestraat.
Voor deze laatstvernoemde is er een 2e ontsluitingsmogelijkheid via de gemeenschappelijke groenzone, gelegen aan de zuidkant van de verkaveling, die alsook aansluit op de bestaande wandel- en fietsverbinding.
De verkaveling voorziet een residentieel woonproject dat bestaat uit gesloten, halfopen en open bebouwingen (...).
Het grootste perceel is 419 m², het kleinste is 218 m². (...). De aangeduide bouwzones zijn tevens maximale bouwdieptes. (...).'
Tijdens het openbaar onderzoek werden 7 bezwaarschriften ingediend. De gemeenteraad neemt kennis van het bezwaar m.b.t. de mobiliteit en het gegeven dat de bijkomende woningen voor veel extra wagens zullen zorgen en het feit dat binnen Laagweide nog onbebouwde percelen zijn die alles samengeteld voor te veel bijkomende autobewegingen zullen zorgen en voor filevorming.
Wat het wegenistracé betreft, is er op dit moment geen akkoord over de ontsluiting over grond in eigendom van gemeente Wevelgem, terwijl de ontsluiting van de nieuwe verkaveling ook over dit eigendom zou verlopen. Bovendien is er ook geen enkel akkoord over de aankoop of het verlenen van enig recht tot inrichting van dit gemeentelijk perceel.
De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De toetsing van voormelde doelstellingen en principes op dit dossier leidt tot een negatieve beslissing omtrent het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn om volgende redenen:
Deze aanvraag leidt niet tot een uitbouw van een veilig wegennet op lokaal (gemeentelijk) niveau, integendeel, er wordt bijkomende bewoning gecreëerd, vnl. buiten de gemeente, terwijl de ontsluiting (en dus bijkomende vervoerbewegingen) van deze nieuwe verkaveling volledig op grondgebied van gemeente Wevelgem komt te liggen. Deze nieuwe verkaveling biedt dan ook weinig meerwaarde voor de lokale buurt van gemeente Wevelgem maar belast deze buurt wel met bijkomend verkeer. Er kan dan ook moeilijk beweerd worden dat deze wijzigingen van het gemeentelijk wegennet ten dienste staan van het algemeen belang van de gemeente of haar bewoners. Een gunstige beslissing van de gemeenteraad over de rooilijn zou de verkeersveiligheid voor de Wevelgemse verkaveling Laagweide niet ten goede komen, omdat het bijkomende gemotoriseerd verkeer uitsluitend via deze Wevelgemse verkaveling zou worden ontsloten.
In het licht van het gemeentegrensoverschrijdend perspectief lijkt er een eenzijdige benadering voor de ontsluiting van de nieuwe verkaveling aangezien deze volledig ontsluit op grondgebied Wevelgem. Uit het dossier blijken geen alternatieve ontsluitingen overwogen.
Er wordt vastgesteld dat de voorgestelde toekomstige rooilijn deels op eigendom van gemeente Wevelgem komt te liggen, terwijl de aanvrager geen enkel recht heeft om de gevraagde ontsluiting op de voorgestelde wijze te realiseren aangezien hij geen eigenaar is, noch enig ander recht heeft op de nodige grond om de ontsluiting effectief te realiseren. Het rooilijnplan is minstens dubbelzinnig te bestempelen, aangezien er enerzijds een toekomstige rooilijn wordt getekend buiten de projectzone en anderzijds het toekomstig openbaar domein (geel ingekleurd op het rooilijnplan) niet aansluit op de huidige bestaande rooilijn... Het is de gemeente die eigenaar is van dit strookje grond, aansluitend op de rooilijn van de toekomstige verkaveling, het is ook aan de gemeente om, in het algemeen belang (van haar burgers) deze grond op de meest gepaste manier te ontwikkelen/bestemmen of net niet te ontwikkelen. Het beheer van deze gronden betreft een bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen, het beschikkingsrecht daarover ligt bij de gemeenteraad. Om redenen van algemeen (economisch) belang moet dit ten gronde onderzocht worden en kan er geen voorafname gebeuren door het goedkeuren van een rooilijn die een eventuele toekomstige bestemming van deze grond zou hypothekeren, dit kan ook de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang brengen.
Voorgaande doet besluiten dat geen goedkeuring kan worden gegeven aan het wegenistracé, noch aan de rooilijn.
Artikel 1
Keurt de voorliggende beslissing over de aanleg van een gemeenteweg voor de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden voor 17 loten voor woningbouw en 1 lot voor een HS-cabine t.h.v. Laagweide, op de grens met Kortrijk, met dossiernummer OMV_2023142467, zoals aangeduid op het rooilijnplan, niet goed.
Artikel 2
Keurt het voorliggende wegenistracé en het rooilijnplan, in bijlage, niet goed en bezorgt deze beslissing aan de vergunningverlenende overheid.
Artikel 3
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het vernieuwen van de dorpskern van Gullegem.
Gemeente Wevelgem en VMM willen samen werk maken van de opwaardering van de publieke ruimte en de herinrichting en openlegging van de Heulebeek op het grondgebied van deelgemeente Gullegem, daarbij staan ook het bouwen van een nieuw ontmoetingscentrum, het ontwerpen van een centrumplein en het opwaarderen van centrale groenzones te Gullegem op de planning.
Er werd een omgevingsvergunningsaanvraag voor het vernieuwen van de dorpskern van Gullegem ingediend.
Het departement Omgeving is vergunningverlenende overheid.
Het voorwerp van deze aanvraag betreft de kernvernieuwing van Gullegem. Het project omvat:
De projectsite ligt in de kern van Gullegem en omvat:
De elementen met betrekking tot de wegenis zijn de volgende:
Tijdens het openbaar onderzoek werden 8 bezwaarschriften ingediend, 1 ervan heeft betrekking op de rooilijn. De bezwaarindiener argumenteert in dit verband als volgt:
- er is onvoldoende informatie over de aan te leggen weg tussen de woning Bankstraat 13 en de overloopparking
- de principes uit het gemeentewegendecreet worden niet gerespecteerd
- de aanvraag is niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening
- een mogelijke vergunning is onuitvoerbaar omdat ze geen rekening houdt met de gemene tuinmuur tussen de woning Bankstraat 13 en de overloopparking.
Wat betreft de huidige toestand ter hoogte van de perceelsgrens tussen het perceel van de bezwaarindiener en dat van het huidige OC de Cerf, op een plan, opgemaakt door een landmeter, horende bij een vergunning van 3 juni 1992 voor het bouwen van een tuinmuur met een hoogte van 2,80 meter op de achterkavelgrens en voor het bouwen van een muur vooraan de eigendom met dezelfde hoogte als de bestaande muur, die aan de bezwaarindiener werd verleend staan de muren ter hoogte van de perceelsgrens én het gebouw van het huidige OC de Cerf volledig op het eigendom van de gemeente.
Het is niet gebruikelijk dat de gemeente op rooilijnen afsluitingen plaatst, echter om enige continuïteit in de afsluiting te bekomen, is het aangewezen de muur ter hoogte van de perceelsgrens bij de afbraak van het OC de Cerf te verlagen tot een niveau dat overeenstemt met de hoogte van het bestaande muurtje in de Bankstraat.
Het voorliggende ontwerp beantwoordt aan een projectvraag om op duurzame wijze de ingekokerde Heulebeek in het centrum terug open te leggen, de publieke ruimte binnen het projectgebied te vernieuwen, de groenstructuren te versterken en een nieuw OC in te plannen.
De Heulebeek loopt dwars door het centrum, maar de waterloop is momenteel amper zichtbaar. Ook mist het centrum een polyvalent centrumplein. Daarnaast heeft de bestaande publieke ruimte nood aan een kwaliteitssprong, onder meer door vergroening. Een belangrijke hefboom voor de toekomst en herinrichting van het centrum is de nood aan een nieuw OC.
Er werd gekozen voor een nieuwe locatie voor het OC, die kansen biedt voor een bredere centrumvernieuwing, zoals het opwaarderen van de publieke ruimte en het creëren van een nieuw centrumplein tussen kerk en OC. De gemeente ging ook een samenwerking aan met de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) om de relatie tussen de ingekokerde Heulebeek en het centrum te verbeteren. Daaraan gekoppeld kunnen de bestaande centrale groenzones heropleven, waaronder feestweide De Gulle. Gemeente Wevelgem en VMM hebben ervoor gekozen deze deelprojecten samen te brengen in één integrale ontwerpopdracht. Hoewel ze elk hun specifieke technische uitdagingen stellen, zijn beide opgaven ontwerpmatig immers sterk met elkaar verbonden. De Heulebeek wordt een belangrijke schakel tussen het Groen Lint en het provinciedomein Bergelen, een belangrijk beeld- en sfeerbepalend element. Ze brengt het centrum tot leven, geeft het meer karakter en biedt ecologische voordelen. De waterloop biedt de kans om groen tot diep in het centrum te brengen en vorm te geven aan een klimaatrobuust projectvoorstel.
Er is gekozen voor een zo natuurlijk mogelijke opzet van de beek, met groene, flauwe oevers en een overtuigende beekvallei met ecologische waarde tot aan de kerk van Gullegem. Men is spaarzaam omgesprongen met verharding langs de beek. Enkel aan het centrumplein en de Kerkstraat wordt de beekvallei versmald ter hoogte van de brug. Deze aanpak heeft zowel aandacht voor beleving als voor ecologie en klimaatrobuustheid. Minder steile overs in combinatie met enkele plekken om af te dalen tot het waterniveau versterken de beleefbaarheid van de beek in het centrum. Er is aandacht voor verschillende gebruikers door zowel speelprikkels als rustplekken te voorzien langsheen het beektraject. Daarnaast is er ook ruimte voor niet geprogrammeerde wildere oevers wat de natuur- en ecologische waarde ten goede komt. Het voorgestelde centrumplein heeft een langwerpige vorm die overal ongeveer even breed is en heeft door zijn vormgeving een open karakter. Vanop het plein zijn er verschillende zichten op de omgeving. Door het centrumplein te verlengen langsheen het OC wordt het plein niet alleen vergroot in oppervlakte, deze ingreep vergroot ook de belevingswaarde voor bezoekers van het plein. Door het gemotoriseerd verkeer over de beek te knippen, treedt de auto meer op de achtergrond. Er is een duidelijk onderscheid tussen pleinruimte en logistieke ruimte in functie van de belevingswaarde van het plein. Het ontwerp heeft aandacht voor de aantrekkingskracht van de kerk als belangrijk publiek gebouw in Gullegem. De kerk wordt nadrukkelijk in een kerktuin geplaatst. Met deze tuin wordt de vergroening doorgetrokken tot aan het Dorpsplein. Daarnaast heeft deze groenzone potentie voor bijkomend gebruik als leestuin, ontspanningsruimte personeel, ... bij eventuele toekomstige nevenbestemming van de kerk. Men is overtuigd dat de aantrekkingskracht van het totale ontwerp een motor kan zijn voor de verdere vernieuwing van het centrum.
De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met volgende principes (artikel 4 van het gemeentewegendecreet):
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Met het vernieuwen van de dorpskern van Gullegem wordt de omgeving duidelijk opgewaardeerd naar een binnenstad voor iedereen, die voor iedereen integraal en comfortabel toegankelijk is. Daarbij zal het project verbeterd doorwaadbaar zijn voor fietsers en voetgangers. Er zijn geen gevolgen vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief. Het voorstel is om de nieuwe rooilijn en de voorgestelde inrichting van het openbaar domein goed te keuren.
Artikel 1
Keurt de voorliggende beslissing houdende het goedkeuren van het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het vernieuwen van de dorpskern van Gullegem met dossiernummer OMV_2023082167, zoals aangeduid op het rooilijnplan, goed.
Artikel 2
Keurt het rooilijnplan, in bijlage, goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:
Vraag ingediend door raadslid Charlotte Bonte, onafhankelijk.
Vraag ingediend door raadslid Charlotte Bonte, onafhankelijk.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Lien Vanderjeugt.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter