Terug
Gepubliceerd op 21/03/2024

Besluit  gemeenteraad

do 14/03/2024 - 19:00

Algemeen retributiereglement - wijziging in functie van modernisering van verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de 12 jaar

Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

Het algemeen retributiereglement wordt gewijzigd in functie van de modernisering van verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de twaalf jaar.

Feiten, context en argumentatie

De afgifte van verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de 12 jaar werd vanaf 15 januari 2024 gemoderniseerd.

Naar analogie met Belgen onder de 12 jaar (cfr. Kids-ID) wordt er aan vreemdelingen onder de 12 jaar een elektronische kaart afgegeven. Concreet werd het (kartonnen) identiteitsbewijs voor vreemdelingen onder de 12 jaar vervangen door elektronische verblijfskaarten en dit vanaf 15 januari 2024.

Net als de Kids-ID voor Belgen onder de 12 jaar is het bezit van de elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen onder de 12 jaar niet verplicht.
De afgifte gebeurt enkel op verzoek. 

Er wordt niet langer afgifte van één document voor vreemdelingen onder de 12 jaar voorzien, maar de elektronische verblijfskaart wordt verleend volgens het verblijfsstatuut waarover men beschikt.
Onderstaand een overzichtstabel met de kaarttypes en productiekost zoals voorzien door FOD Binnenlandse Zaken aan de gemeente:

Type kaart

Tarief normale procedure

Tarief spoedprocedure

Derdelanders

 

 

A-kaart (beperkt verblijf)

10,70 euro

116,50 euro

B-kaart (onbeperkt verblijf)

10,70 euro

116,50 euro

K-kaart (gevestigde vreemdeling)

10,70 euro

116,50 euro

L-kaart (EU-langdurig ingezetene)

10,70 euro

116,50 euro

M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf)

7,70 euro

105 euro

EU-burgers

 

 

EU-kaart            

7,70 euro

105 euro

EU+-kaart          

7,70 euro

105 euro

Familieleden van EU-burgers

 

 

F-kaart

7,70 euro

105 euro

F+-kaart

7,70 euro

105 euro

 

De geldigheidsduur van de elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen onder de 12 jaar wordt bepaald op basis van het verblijfsrecht van het kind.
De maximale duur van een verblijfskaart bedraagt evenwel 3 jaar (cfr. Kids-ID). 

Bij afgifte van administratieve stukken door de gemeente, wordt er een gemeentelijke retributie toegepast zoals voorzien in het algemeen retributiereglement. 
In het huidig algemeen retributiereglement wordt in artikel 7.2 het bedrag van de gemeentelijke retributie als volgt vastgesteld:

  • Elektronische identiteitskaart (eID) en elektronische vreemdelingenkaart (eVK):
  • 1ste eID en 1ste eVK aan kinderen onder 18 jaar: 0 euro.
  • Afleveren van Kids-ID:
    • Gewone procedure: 0 euro
    • Spoedprocedure: 0 euro.
  • Afleveren kartonnen kinderidentiteitsbewijs (vreemdelingen): 1,11 euro.

De bedragen, vermeld in dit artikel, worden verhoogd met de rechten en kosten van aanmaak, aangerekend door en ten gunste van de hogere overheid, op basis van de wetten, normen of onderrichtingen bepaald door deze overheid. De totale verschuldigde retributie wordt steeds afgerond op de hogere gehele euro.

Het is noodzakelijk artikel 7.2 van het algemeen retributiereglement aan te passen zodat de gemeentelijke retributie bij afgifte van elektronische kaarten aan Belgische kinderen en aan niet- Belgische kinderen gelijkgesteld wordt.
Technisch gezien moet hier ook de opdeling tussen kinderen boven de 12 jaar en kinderen beneden de 12 jaar aan worden toegevoegd.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2024: modernisering van verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de 12 jaar (retributie).
  • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019 en latere wijzigingen: algemeen retributiereglement.
Hogere regelgeving
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het rijk verblijven en latere wijzigingen.
  • Ministerieel besluit van 7 december 2023 betreffende de modernisering van de verblijfsdocumenten en verblijfstitels afgegeven aan vreemdelingen onder de twaalf jaar.
  • Koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en latere wijzigingen.
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2de lid, 14°.
Publieke stemming
Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Artikel 1

Artikel 7.2 van het algemeen retributiereglement (zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2019 en gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020, 13 maart 2020, 11 december 2020, 2 april 2021, 8 oktober 2021, 8 december 2022, 9 maart 2023, 20 april 2023, 12 oktober 2023 en 14 december 2023 en gecoördineerd door het college van burgemeester en schepenen op 10 januari 2024) wordt integraal vervangen als volgt:

 

Het bedrag van de gemeentelijke retributie wordt vastgesteld als volgt:

  • Reispassen (volwassenen en kinderen) en reisdocumenten vreemdelingen, staatlozen en vluchtelingen:

          > Nieuwe reispas/reisdocument: 10,01 euro
          > Spoedprocedure: 11,12 euro

  • Rijbewijzen, voorlopige rijbewijzen en internationale rijbewijzen: 4,17 euro (per bewijs)
  • Elektronische identiteitskaart (eID) en elektronische vreemdelingenkaart (eVK) boven de 12 jaar:

          > 1ste eID en 1ste eVK aan kinderen boven de 12 jaar en beneden de 18 jaar: 0 euro
          > Elke andere aflevering van eID en eVK (1ste afgifte, vernieuwing, verlenging,vervanging): 2,78 euro
          > Spoedprocedure: 3,34 euro

  • Afleveren van Kids-ID en eVK aan kinderen beneden de 12 jaar:

          > Gewone procedure: 0 euro
          > Spoedprocedure: 0 euro

  • Eénzijdige beëindiging wettelijke samenwoonst: 200 euro
  • Afleveren attest immatriculatie (vreemdelingen): 6,67 euro
  • Afleveren personenlijsten onder de vorm van adresetiketten - per etiket: 0,03 euro.

De bedragen, vermeld in dit artikel, worden verhoogd met de rechten en kosten van aanmaak, aangerekend door en ten gunste van de hogere overheid, op basis van de wetten, normen of onderrichtingen bepaald door deze overheid.
De totale verschuldigde retributie wordt steeds afgerond op de hogere gehele euro.


Artikel 2

§1. Deze beslissing treedt in werking op 18 maart 2024.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van deze beslissing.