Het algemeen retributiereglement wordt gewijzigd in functie van de modernisering van verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de twaalf jaar.
De afgifte van verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de 12 jaar werd vanaf 15 januari 2024 gemoderniseerd.
Naar analogie met Belgen onder de 12 jaar (cfr. Kids-ID) wordt er aan vreemdelingen onder de 12 jaar een elektronische kaart afgegeven. Concreet werd het (kartonnen) identiteitsbewijs voor vreemdelingen onder de 12 jaar vervangen door elektronische verblijfskaarten en dit vanaf 15 januari 2024.
Net als de Kids-ID voor Belgen onder de 12 jaar is het bezit van de elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen onder de 12 jaar niet verplicht.
De afgifte gebeurt enkel op verzoek.
Er wordt niet langer afgifte van één document voor vreemdelingen onder de 12 jaar voorzien, maar de elektronische verblijfskaart wordt verleend volgens het verblijfsstatuut waarover men beschikt.
Onderstaand een overzichtstabel met de kaarttypes en productiekost zoals voorzien door FOD Binnenlandse Zaken aan de gemeente:
Type kaart |
Tarief normale procedure |
Tarief spoedprocedure |
Derdelanders |
|
|
A-kaart (beperkt verblijf) |
10,70 euro |
116,50 euro |
B-kaart (onbeperkt verblijf) |
10,70 euro |
116,50 euro |
K-kaart (gevestigde vreemdeling) |
10,70 euro |
116,50 euro |
L-kaart (EU-langdurig ingezetene) |
10,70 euro |
116,50 euro |
M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf) |
7,70 euro |
105 euro |
EU-burgers |
|
|
EU-kaart |
7,70 euro |
105 euro |
EU+-kaart |
7,70 euro |
105 euro |
Familieleden van EU-burgers |
|
|
F-kaart |
7,70 euro |
105 euro |
F+-kaart |
7,70 euro |
105 euro |
De geldigheidsduur van de elektronische verblijfskaart voor vreemdelingen onder de 12 jaar wordt bepaald op basis van het verblijfsrecht van het kind.
De maximale duur van een verblijfskaart bedraagt evenwel 3 jaar (cfr. Kids-ID).
Bij afgifte van administratieve stukken door de gemeente, wordt er een gemeentelijke retributie toegepast zoals voorzien in het algemeen retributiereglement.
In het huidig algemeen retributiereglement wordt in artikel 7.2 het bedrag van de gemeentelijke retributie als volgt vastgesteld:
De bedragen, vermeld in dit artikel, worden verhoogd met de rechten en kosten van aanmaak, aangerekend door en ten gunste van de hogere overheid, op basis van de wetten, normen of onderrichtingen bepaald door deze overheid. De totale verschuldigde retributie wordt steeds afgerond op de hogere gehele euro.
Het is noodzakelijk artikel 7.2 van het algemeen retributiereglement aan te passen zodat de gemeentelijke retributie bij afgifte van elektronische kaarten aan Belgische kinderen en aan niet- Belgische kinderen gelijkgesteld wordt.
Technisch gezien moet hier ook de opdeling tussen kinderen boven de 12 jaar en kinderen beneden de 12 jaar aan worden toegevoegd.
Artikel 1
Artikel 7.2 van het algemeen retributiereglement (zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2019 en gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020, 13 maart 2020, 11 december 2020, 2 april 2021, 8 oktober 2021, 8 december 2022, 9 maart 2023, 20 april 2023, 12 oktober 2023 en 14 december 2023 en gecoördineerd door het college van burgemeester en schepenen op 10 januari 2024) wordt integraal vervangen als volgt:
Het bedrag van de gemeentelijke retributie wordt vastgesteld als volgt:
> Nieuwe reispas/reisdocument: 10,01 euro
> Spoedprocedure: 11,12 euro
> 1ste eID en 1ste eVK aan kinderen boven de 12 jaar en beneden de 18 jaar: 0 euro
> Elke andere aflevering van eID en eVK (1ste afgifte, vernieuwing, verlenging,vervanging): 2,78 euro
> Spoedprocedure: 3,34 euro
> Gewone procedure: 0 euro
> Spoedprocedure: 0 euro
De bedragen, vermeld in dit artikel, worden verhoogd met de rechten en kosten van aanmaak, aangerekend door en ten gunste van de hogere overheid, op basis van de wetten, normen of onderrichtingen bepaald door deze overheid.
De totale verschuldigde retributie wordt steeds afgerond op de hogere gehele euro.
Artikel 2
§1. Deze beslissing treedt in werking op 18 maart 2024.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van deze beslissing.