Het gemeentelijke reglement thuiszorgtoelage wordt vastgesteld.
De gemeenteraad stelde in zitting van 12 februari 2010 het gemeentelijke reglement sociaal pedagogische toelage, toelage voor thuisverzorging en vakantietoelage opnieuw vast. Via dit reglement komt de gemeente financieel tegemoet aan thuiswonende personen met een grote zorgnood.
Speerpunten bestaand reglement
Er zijn onder het vigerende reglement 3 soorten gemeentelijke zorgtoelage, op basis van leeftijd, zorgbehoefte (en doelstelling):
Binnen de sociaal pedagogische toelage en de toelage voor thuisverzorging worden verschillende categoriebedragen toegekend op basis van de zorgbehoefte.
De gemeentelijke thuiszorgtoelage is er voor wie continu thuis woont en niet in een residentiële zorginstelling verblijft, met uitzondering voor de sociaal pedagogische toelage, waar deze voorwaarde voor thuis wonen niet opgenomen werd. Ook voor de -18-jarige die voltijds in een instelling verblijft en niet naar huis komt, kan de sociaal pedagogische toelage op vandaag aangevraagd worden. Het loket Sociale Zaken heeft geen zicht op wie wel of niet voltijds in een voorziening verblijft bij -18-jarigen.
Doelstelling aanpassing reglement
Speerpunten van de nieuwe thuiszorgtoelage
Bepalen van de zorggraad
De zorggraad wordt bepaald op basis van de twee meest gangbare meetinstrumenten:
De scores zoals voorgesteld in het nieuwe reglement zouden vanuit beide meetinstrumenten een toelage toekennen vanaf een vergelijkbare zorgbehoefte.
De afkappunten voor de BelRAI, een instrument dat tot op heden niet gebruikt wordt voor de thuiszorgtoelage, zijn gebaseerd op het voorstel van VVSG specifiek voor gemeentelijke thuiszorgtoelagen (op basis van de onderzoeken ter voorbereiding en evaluatie van de BelRAI), afgetoetst bij een thuiszorgdienst die deze afkappunten reeds gebruikt en mee ingeschat door de lokale dienst Thuiszorg, die de BelRAI Screener zelf afneemt. Deze afkappunten openen het recht op de gemeentelijke thuiszorgtoelage iets vroeger dan het recht op zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, maar bakenen de doelgroep af met een zorgbehoefte die overeenstemt met categorie 3 van de medisch sociale schaal.
Impact van deze wijziging op de doelgroep:
De bestaande doelgroep van de gemeentelijke thuiszorgtoelage zit bijna volledig vervat in de toekomstige doelgroep.
De nieuwe voorwaarden maken de toelage toegankelijker. Zij wordt toegekend op basis van erkenning van een handicap en niet op basis van het ontvangen van een specifieke federale of Vlaamse zorgtoelage. Zorgbehoevenden met een erkenning van handicap en zonder deze specifieke zorgtoelagen kunnen met dit nieuwe reglement, recht openen op de gemeentelijke thuiszorgtoelage. De koppeling aan de verhoogde tegemoetkoming geldt als financiële afbakening van deze bijkomende doelgroep.
In het bestaande reglement uit 2010 werden overgangsmaatregelen opgenomen in artikel 7: 'Personen met een handicap, die voor het dienstjaar 1988 gerechtigd waren op een jaarlijkse toelage hulp van derden van de gemeente (beslissing van de gemeenteraad van 18 november 1977), blijven deze genieten zolang ze een attest van minimum 66% invaliditeit kunnen voorleggen en bestendig de hulp van derden behoeven. Worden als bestendig de hulp van derden behoevend beschouwd, de personen met een handicap die minimum 8 punten totaliseren op de schaal van het Ministerie van Sociale Voorzorg voor het ramen van de graad van behoefte aan hulp van derden'.
In 2022 werden nog 5 toelagen van telkens 100 euro toegekend op basis van deze overgangsmaatregel. Zij voldoen niet aan de nieuwe voorwaarden van erkenning van handicap. Dit zijn de enige personen die bij toepassing van de nieuwe reglementering geen recht meer openen.
Aantal gerechtigden
Het aantal personen in Wevelgem met een erkenning verminderde zelfredzaamheid via de FOD Sociale Zekerheid/Groeipakket volgens het nieuwe reglement: 945 volwassenen en ongeveer 50 kinderen.
Het aantal personen in Wevelgem met een toereikende score op de BelRAI Screener volgens het nieuwe reglement: onbekend. Er wordt uitgegaan van een grote overlap tussen de verschillende meetwijzen en dat de doelgroep er dus niet significant door groeit.
374 personen hiervan zijn zwaar zorgbehoevende personen in een residentiële instelling (op basis van tegemoetkoming van zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden in de residentiële zorg) en vallen uit de doelgroep.
In Wevelgem hebben 4 803 personen recht op de verhoogde tegemoetkoming in de ziekteverzekering.
De gekruiste data 'erkenning handicap volgens medisch sociale schaal', 'scores BelRAI' en 'verhoogde tegemoetkoming' zijn tot nog toe niet beschikbaar.
Op basis van deze aantallen en de inschatting van de gecombineerde voorwaarden, wordt verwacht dat een 500-tal personen recht zal openen op deze thuiszorgtoelage van 200 euro per jaar. Dit betekent dat een budget vereist is van 100 000 euro.
Automatische toekenning van de toelage
Zowel in functie van toegankelijkheid voor de burger als voor maximale toekenning van de toelage aan elke gerechtigde, wordt onderzocht om de toekenning van deze toelage te automatiseren. Met het agentschap Opgroeien en de FOD Sociale Zekerheid wordt bekeken in hoeverre de identiteitsgegevens ter beschikking gesteld kunnen worden. Van zodra mogelijk wordt dit toegepast.
Zolang dit niet mogelijk is, zal de communicatie over deze toelage verlopen via rechtstreekse info aan de burger alsook via intermediairen zoals mutualiteiten, voorzieningen,...
Het ontwerp van nieuwe reglement werd besproken op de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg van 14 november 2023.
Verwachte uitgave: 100 000 euro per jaar. De uitgave wordt aangerekend op rekening 0911-00/00649608 van het exploitatiekrediet.
Het reglement gemeentelijke thuiszorgtoelage wordt vastgesteld als volgt:
Artikel 1
Dit reglement voor een gemeentelijke thuiszorgtoelage heeft tot doel zorgvragers met een handicap te ondersteunen die op 1 januari van het kalenderjaar thuis verzorgd worden.
Het gemeentebestuur kan aan een zorgvrager, die voldoet aan de voorwaarden van dit reglement, een toelage toekennen.
Artikel 2
Kan de aanvraag indienen:
Artikel 3
Criteria om recht te openen op de thuiszorgtoelage:
Artikel 4
De aanvraag:
Artikel 5
De toelage: