Terug
Gepubliceerd op 10/03/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 09/02/2023 - 19:00 Kleine Porsies
Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, raadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, raadsleden
  • Openbaar

    • Renovatie van een doorgangswoning Warandestraat 9, lot 3: HVAC en sanitair

      Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
      Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, raadsleden
      Kurt Parmentier, algemeen directeur
      Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, raadsleden

      Raming: 33 500 euro (excl. btw), hetzij 35 510 euro (incl. btw).
      Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      Feiten, context en argumentatie

      Het vast bureau besliste in zitting van 9 december 2020 de ontwerpopdracht 'Warandestraat 9 - renovatie - aanstellen ontwerper' toe te wijzen aan BCQ architecten, Kardinaal Cardijnlaan 45 te 8930 Menen. In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2020.529.03 (lot 3 - HVAC en sanitair) opgesteld door de ontwerper, de heer Regi Bouciqué van BCQ architecten.
      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 33 500 (excl. btw), hetzij 35 510 euro (incl. btw).

      Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      Meerjarenplan en budget

      De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT23/0930-01/221600/I-PB3-AP8 van het investeringskrediet.

      Vorige beslissingen
      • Beslissing van het vast bureau van 9 december 2020: Warandestraat 9 - renovatie - aanstellen ontwerper - gunning.
      Hogere regelgeving
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 78, 2, 10°.
      • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 140 000,00 euro niet).
      • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
      Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslissing

      Artikel 1
      Het bestek met nr. 2020.529.03 en de raming voor de opdracht 'renovatie van een doorgangswoning Warandestraat 9, lot 3: HVAC en sanitair', opgesteld door de ontwerper, de heer Regi Bouciqué van BCQ architecten, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 33 500 euro (excl. btw), hetzij 35 510 euro (inclusief btw).

      Artikel 2
      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Samenwerkingsovereenkomst 'Design & Build Campus Noord'

      Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
      Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, raadsleden
      Kurt Parmentier, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lobke Maes, Filip Daem, raadsleden
      Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, raadsleden

      De samenwerkingsovereenkomst met vzw Woonzorgcentrum Sint-Camillus, vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg en gemeente Wevelgem, getiteld 'Design and Build Campus Noord' met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design and Build dossier tot aanstelling van een bouwteam, wordt goedgekeurd.

      Feiten, context en argumentatie

      Intercommunale Leiedal maakte het inrichtingsplan Campus Noord op in het kader van de afsprakennota 2020-33 ‘inrichtingsplan Campus Noord’ en de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot ‘het ontwerpend onderzoek voor de site in Wevelgem gelegen tussen de Deken Jonckheerestraat-Kloosterstraat–Acaciastraat–Schoolstraat’. Alle betrokken actoren ondertekenden hiertoe eerder deze eerste samenwerkingsovereenkomst.

      Het project 'inrichtingsplan Campus Noord’ betreft o.a. volgende aspecten:

      • Het WZC Sint-Camillus wenst een vervangbouw te realiseren voor een deel van de bestaande gebouwen en nieuwe, specifieke doelgroepen aan te spreken.
      • De kleuterschool, onderdeel van SPWe basis, dient vervangen te worden.
      • OCMW Wevelgem en WZC Sint-Camillus willen samen op termijn nieuwe assistentiewoningen realiseren ter vervanging van de bestaande.
      • In deze omgeving wensen de actoren de momenteel verspreid liggende parkeerplaatsen te bundelen in een gemeenschappelijke parking die in consensus met alle partijen ook publiek gebruikt zal worden.

       

      Als resultaat van dit ontwerpend onderzoek werd het vlekkenplan ‘Campus Noord’ opgemaakt. Dit vlekkenplan legt de randvoorwaarden vast voor de realisatie van het project ‘Design and Build Campus Noord’.

      Aansluitend willen de betrokken partijen verder gaan met de uitwerking en realisatie van de 'Campus Noord'. Met de ondertekening van een nieuwe (tweede) samenwerkingsovereenkomst 'Design & Build Campus Noord’ met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design and Build (D&B) dossier tot aanstelling van een bouwteam, wordt de inhoud van het vlekkenplan en het engagement om hier in samenwerking een uitwerking aan te geven (her)bevestigd door de partijen.

      Deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst legt de afspraken (o.a. onderlinge verdeling van de kosten) vast omtrent het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de uitwerking van een D&B dossier voor de aanstelling van een bouwteam voor het project ‘Design & Build Campus Noord’. Voornoemde partners geven ook het mandaat aan gemeente Wevelgem voor het aanstellen van de externe projectbegeleider.

      Gemeente Wevelgem wenst op basis van de afsprakennota 2023-05 Wevelgem: 'projectregie 'Design & Build Campus Noord' in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' van 24 januari 2023, Intercommunale Leiedal aan te duiden als externe projectbegeleider voor het project ‘Design & Build Campus Noord’. Daartoe zal vernoemde afsprakennota voorgelegd worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring.

      Deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Meerjarenplan en budget

      De totale uitgave voor de externe projectbegeleiding wordt geraamd op 50 000 euro (vrij van btw) voor 2023 en 30 000 euro (vrij van btw) voor 2024. Er zijn in principe geen uitgaven ten laste van OCMW Wevelgem.

      Eventuele kosten voor bijkomende prestaties, verlengingen van de opdracht of externe expertise die evenwel betrekking zouden hebben op OCMW Wevelgem kunnen desgevallend wel doorgerekend worden aan OCMW Wevelgem.

      Vorige beslissingen
      • Beslissing van het vast bureau van 24 juni 2020: afsprakennota 2020-33 'inrichtingsplan Campus Noord' en 'samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het ontwerpend onderzoek voor de site tussen het gemeentebestuur en de partners'.
      Hogere regelgeving
      • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 77.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
      Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslissing

      Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst met vzw Woonzorgcentrum Sint-Camillus, vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg en gemeente Wevelgem, in bijlage, getiteld 'Design and Build Campus Noord' met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design and Build dossier tot aanstelling van een bouwteam.

    • W13: kennisname aanpassing meerjarenplan 2020-2025

      Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
      Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, raadsleden
      Kurt Parmentier, algemeen directeur
      Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, raadsleden

      Er wordt kennis genomen van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van W13.

      Feiten, context en argumentatie

      Op 23 april 2015 werd de OCMW-vereniging genaamd ‘W13’ overeenkomstig titel VIII, hoofdstuk 1 van het vroegere OCMW-decreet met de OCMW’s van de gemeenten Avelgem, Anzegem, Deerlijk, Harelbeke, Kortrijk, Kuurne, Menen, Spiere-Helkijn, Waregem, Wervik, Wevelgem en Zwevegem en met het Centrum voor Algemeen Welzijnswerk Zuid-West-Vlaanderen opgericht.

      In 2017 trad OCMW Wielsbeke toe tot W13.

      W13 maakte in 2019 het meerjarenplan 2020-2025 op. Dit meerjarenplan werd vastgesteld door de raad van bestuur op 25 oktober 2019. Het meerjarenplan werd goedgekeurd door de algemene vergadering op 29 november 2019.

      W13 paste het meerjarenplan 2020-2025 aan via beslissing van de algemene vergadering op 18 december 2020, 17 december 2021 en 16 december 2022.

      De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit is geen decretale verplichting.

      Vorige beslissingen
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 december 2020: kennisname aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van W13.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 december 2019: kennisname van het meerjarenplan 2020-2025 van W13.
      Hogere regelgeving
      • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 77 en artikel 490.
      Beslissing

      Neemt kennis van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van W13.

    • Samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen Zuid-West-Vlaanderen, W13 en VDAB West-Vlaanderen

      Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
      Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, raadsleden
      Kurt Parmentier, algemeen directeur
      Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, raadsleden

      De samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen Zuid-West-Vlaanderen, W13 en VDAB West-Vlaanderen 'samen sterk voor lokaal werk' 2022-2025 wordt goedgekeurd.

      Feiten, context en argumentatie

      Het Vlaamse regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120 000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% tegen 2030 is het doel. In dat Vlaamse regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking tussen VDAB (Vlaamse dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) en de lokale besturen naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie.  

      De opdracht van VDAB wordt door het Vlaamse regeerakkoord uitgebreid tot de centrale datagedreven en resultaatsgerichte werkzaamheids- en loopbaanregisseur van het volledige activeringsbeleid in Vlaanderen. De samenwerking met lokale besturen en bedrijven wordt versterkt. 

      De opdracht van de lokale besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zet aanvullend op het Vlaamse beleid in op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.

      Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen van Zuid-West-Vlaanderen en VDAB West-Vlaanderen.

      VDAB en alle lokale besturen van de regio Zuid-West-Vlaanderen engageren zich daarom met deze samenwerkingsovereenkomst om samen de regiefunctie rond tewerkstelling op te nemen. Alle partners engageren zich om, elk vanuit zijn eigen expertise, in dialoog te gaan en concrete acties uit te werken. Het uitgangspunt van deze overeenkomst is de gedeelde missie van de partners om elk talent op de juiste plek te krijgen met een specifieke aandacht voor mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.

      Deze regionale samenwerkingsovereenkomst is complementair met de overeenkomst die op 2 juli 2021 werd afgesloten tussen VDAB West-Vlaanderen, provincie West-Vlaanderen en POM West-Vlaanderen. De provinciale overeenkomst omvat de uitdagingen, ambities en acties op provinciaal niveau en kan als dusdanig versterkend en/of flankerend werken aan deze regionale samenwerkingsovereenkomst.

      Het is duidelijk dat zowel gemeente als OCMW een rol te spelen hebben in vernoemd werkgelegenheidsbeleid. Krachtens de beheersovereenkomst gemeente-OCMW betreffende samenwerking op het gebied van personeel kan gemeente- en/of OCMW-personeel worden ingezet voor de uitvoering van het beleid van de gemeente en het OCMW en de realisatie van de beleidsdoelstellingen ter zake.


      Regionale samenwerkingsovereenkomst

      Binnen de regio Zuid-West-Vlaanderen worden al een aantal jaar stappen gezet in functie van een samenwerkingsovereenkomst met VDAB. Er wordt gekozen voor een regionale overeenkomst, met daarbinnen ruimte voor elk deelnemend lokaal bestuur om specifieke noden, punten en afspraken op te nemen in een bijkomend addendum.

      Na overleg op regionaal niveau tussen de lokale besturen en VDAB werd gekozen om eerst werk te maken van een regionale basisovereenkomst waarin een aantal principes, prioritaire doelgroepen en thema’s worden aangestipt.

      De keuze werd gemaakt om de focus te leggen op ‘kansengroepen’, meer bepaald op het overbruggen van de afstand van deze kwetsbare doelgroep tot de arbeidsmarkt.

      Omdat men het vanuit W13 en de lokale besturen belangrijk vindt dat de samenwerkingsovereenkomst zich niet beperkt tot 'holle woorden', werd de nodige tijd genomen om te onderzoeken en uit te klaren waar de noden zich specifiek situeren voor de lokale besturen. Daarnaast werd er gewerkt aan het creëren van een draagvlak en uitwerken van methodieken om ervoor te zorgen dat na het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst er effectief aan de slag gegaan wordt met concrete acties.

      Vanuit het overleg en afstemming met zowel beleidsfora als interne stakeholders (OCMW’s, W13 en VDAB), werden er 8 thema’s gekozen waarop zal ingezet worden tijdens de duurtijd van de samenwerkingsovereenkomst: nabijheidsstrategie VDAB versus uitkantelingsstrategie lokale besturen, jongeren, mensen met een migratieachtergrond, digitalisering, taal, kinderopvang, mobiliteit en lokale werkgelegenheid.

      De samenwerkingsovereenkomst gaat van start op 1 januari 2023 en wordt aangegaan voor de duur van de legislatuur, plus een jaar met als uiterste einddatum 31 december 2025.

      Er werd een uitgebreid inhoudelijk en formeel traject afgelegd om te komen tot een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst dat gedragen wordt door alle partijen (lokale besturen Zuid-West-Vlaanderen, W13 en VDAB West-Vlaanderen). De raad van bestuur van W13 keurde het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst goed op 16 december 2022.

      Actieplan 2023

      Elk jaar zal er een actieplan opgemaakt worden. Het doel van dit actieplan is om de algemene doelstellingen van de samenwerkingsovereenkomst jaarlijks te concretiseren. Er is ruimte voor aanpak van actuele noden.

      Voor het verder concretiseren van acties, werd er een stuurgroep opgericht. De raad van bestuur van W13 geeft mandaat aan deze stuurgroep om de acties verder te finaliseren.

      De stuurgroep bestaat uit vertegenwoordiging vanuit de lokale besturen (OCMW’s en afvaardiging raad van bestuur W13), VDAB en POM West-Vlaanderen.

      Voor het actieplan van 2023 wordt er ingezet op 3 prioritaire thema’s en 11 acties die hieruit voortvloeien (zie bijlage actieplan 2023).

      Voor het kiezen van de prioritaire thema’s en acties van 2023 werd een inhoudelijk traject doorlopen.

      Er werd gevraagd aan de OCMW diensthoofden om voor de 8 beleidsprioriteiten subdoelstellingen en acties op te lijsten. Vanuit VDAB hebben ze dezelfde oefening gedaan. Beide input werd samengelegd en op de stuurgroep werd er beslist met welke thema’s en acties er prioritair in 2023 aan de slag zal worden gegaan.
      De raad van bestuur van W13 keurde het ontwerp van actieplan 2023 goed op 16 december 2022.

      Het jaaractieplan wordt jaarlijks voorgelegd aan het vast bureau ter goedkeuring.

      Meerjarenplan en budget

      PB1-AP4: Wevelgem voert een inclusief beleid.

      PB1-ACT13: Aan de hand van begeleiding op het vlak van opleiding, tewerkstelling en werkervaring, leiden we inwoners naar duurzaam werk.

      Vorige beslissingen
      • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: beheersovereenkomst gemeente - OCMW betreffende samenwerking op het gebied van personeel. 
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 maart 2019: beheersovereenkomst gemeente - OCMW betreffende samenwerking op het gebied van personeel.
      Hogere regelgeving
      • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 77.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
      Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Beslissing

      Artikel 1

      Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen Zuid-West-Vlaanderen, W13 en VDAB West-Vlaanderen 'samen sterk voor lokaal werk' 2022-2025.

      Artikel 2

      Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van deze overeenkomst, in het bijzonder het vaststellen en goedkeuren van het jaarlijks actieplan.

    • Kennisgeving beslissing vast bureau betreffende bevel tot uitvoering betaling

      Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
      Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, raadsleden
      Kurt Parmentier, algemeen directeur
      Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, raadsleden

      Kennisname van de beslissing van het vast bureau van 30 januari 2023 houdende bevel de betaling van een aantal betalingsopdrachten uit te voeren in toepassing van artikel 272 van het decreet lokaal bestuur.

      Feiten, context en argumentatie

      Het krediet voor de exploitatie-uitgaven voor het boekjaar 2022 van het OCMW bedroeg in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2022) in totaal 18 913 271 euro (beslissingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 10 december 2021).

      In de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2023) werd het exploitatiekrediet van het OCMW voor het boekjaar 2022 verhoogd naar 19 701 435,80 euro (beslissingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 8 december 2022).

      Het vast bureau keurde in zitting van 30 januari 2023 een aantal lijsten van aanrekeningen goed waardoor het aangerekende exploitatiekrediet zou oplopen tot 19 700 501,61 euro euro, d.i. het bedrag exclusief de aanrekeningslijst 2023/89 (bedragende 285 923,95 euro). Het saldo exploitatiekrediet voor de uitgaven in het boekjaar 2022 van het OCMW zou hiermee 934,19 euro bedragen. Het was duidelijk dat dit krediet onvoldoende was om aanrekeningslijst 2023/89, die ook werd goedgekeurd door het vast bureau op 30 januari 2023, te voldoen. De betaling van aanrekeningslijst 2023/89 zou - volgens voormelde cijfergegevens - evident het exploitatiekrediet, zoals opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2023), overschrijden.

      Vanuit deze vaststelling kon de algemeen directeur niet bevestigen dat de uitgave van de betalingsopdrachten opgenomen op aanrekeningslijst 2023/89 wettig en regelmatig was, gelet op vermeld krediettekort. Vandaar dat hij, in toepassing van artikel 272 juncto artikel 273 decreet lokaal bestuur, de betalingsopdrachten zoals opgenomen op de aanrekeningslijst 2023/89, geweigerd heeft te ondertekenen (beslissing van de algemeen directeur van 30 januari 2023).

      Hierop heeft het vast bureau, in zitting van 30 januari 2023, bevolen om de betaling van de betalingsopdrachten opgenomen op de aanrekeningslijst 2023/89 uit te voeren.

      Evenwel werd de algemeen directeur op 31 januari 2023 op de hoogte gesteld dat er op dat moment toch een grotere beschikbare kredietmarge was omdat er nog creditnota’s verwerkt werden, daardoor zijn de uitgaven verminderd en is het kredietsaldo toegenomen tot 6 470,13 euro. Hierdoor kon aanrekeningslijst 2023/89 worden opgesplitst in 2 betaalopdrachten, betaalopdracht 2023/39 (bedragende 4 877,67 euro) en betaalopdracht 2023/40 (bedragende 281 046,28 euro). Op 31 januari 2023 heeft de algemeen directeur dan ook beslist tot gedeeltelijke intrekking van de weigering tot het ondertekenen van de girale betalingen opgenomen op aanrekeningslijst 2023/89, meer bepaald wat betreft de girale betalingen opgenomen op betaalopdracht 2023/39. De weigering tot het ondertekenen van de girale betalingen werd dan ook gereduceerd tot betaalopdracht 2023/40 (bedragende 281 046,28 euro).

      Door deze aanvullende beslissing van de algemeen directeur van 31 januari 2023 is het betalingsbevel van het vast bureau zonder voorwerp voor wat betreft betaalopdracht 2023/39. Door het samenlezen van de betreffende beslissingen van het vast bureau van 30 januari 2023 en de betreffende beslissingen van de algemeen directeur van 30 en 31 januari 2023 geldt er enkel nog een betalingsbevel van het vast bureau (cfr. artikel 272, §2 juncto artikel 273 decreet lokaal bestuur) voor betaalopdracht 2023/40 (bedragende 281 046,28 euro).

      In toepassing van artikel 272, §2 juncto artikel 273 decreet lokaal bestuur wordt de raad voor maatschappelijk welzijn op de hoogte gebracht van het betalingsbevel van het vast bureau voor de betalingsopdrachten opgenomen op betaalopdracht 2023/40. De door het vast bureau bevolen betaling kan pas worden uitgevoerd nadat de raad voor maatschappelijk welzijn hiervan kennis heeft genomen.

      Deze beslissing heeft geen negatieve gevolgen voor het financieel evenwicht van het lokaal bestuur.

      Vorige beslissingen
      • Beslissing van de algemeen directeur van 31 januari 2023: intrekking weigering tot ondertekening van de betalingen op betaalopdracht 2023/39.
      • Beslissing van het vast bureau van 30 januari 2023: bevel tot betaling van lijst 2023/89.
      • Beslissing van de algemeen directeur van 30 januari 2023: weigering ondertekening betalingsopdrachten op aanrekeningenlijst 2023/89.
      • Beslissing van het vast bureau van 30 januari 2023: goedkeuring betalingsopdrachten op lijst 2023/89.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 8 december 2022: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2023): definitieve vaststelling.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 december 2022: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2023): vaststelling deel OCMW.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 10 december 2021: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2022): definitieve vaststelling.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 december 2021: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2022): vaststelling deel OCMW.
      Hogere regelgeving
      • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 272 juncto 273.
      Beslissing

      Neemt kennis van de beslissing van het vast bureau van 30 januari 2023 - samen te lezen met de beslissing van de algemeen directeur van 31 januari 2023 ter zake - houdende bevel de betaling van de betalingsopdrachten opgenomen op betaalopdracht 2023/40 uit te voeren na weigering van de algemeen directeur om vermelde betalingsopdrachten te ondertekenen.

    • Dak- en thuisloosheid in Wevelgem

      Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
      Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, raadsleden
      Kurt Parmentier, algemeen directeur
      Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, raadsleden

      Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

      Beslissing

      Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Inge Goemaere.