Beslist om een beroep te doen op de raamovereenkomsten ICT van Het Facilitair Bedrijf (raamovereenkomst 01 - desktopapparatuur) en de stad Brugge (raamovereenkomst 02 - licenties).
De gemeenteraad besliste op 8 maart 2019 om in te stappen in de ICT aankoopcentrale van stad Brugge, die intussen afgelopen is. Stad Brugge lanceerde intussen een aantal nieuwe opdrachten in samenwerking met Het Facilitair Bedrijf. Lokale besturen kunnen instappen in deze raamovereenkomsten. De raamovereenkomsten die het meest relevant zijn voor gemeente Wevelgem werden intussen gegund:
Bij afname wordt een beheersvergoeding van respectievelijk 1% (01) en 0,25% (02) van de afnameprijs aangerekend door de opdrachtnemer ten voordele van respectievelijk Het Facilitair Bedrijf en de stad Brugge.
De instap in deze raamovereenkomsten laat toe vlot hard- en software aan te kopen binnen deze raamovereenkomsten zonder zelf een plaatsingsprocedure te moeten organiseren en dit zonder dat er een aankoopverplichting is. In dossiers waar dit de betere optie is, kan nog steeds gekozen worden om zelf naar de markt te stappen of de prijzen van diverse raamovereenkomsten kunnen tegenover elkaar afgewogen worden.
Gelet op de ICT-integratie tussen gemeente en OCMW wordt het voorstel tot instap ook voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De uitgave voor afname van raamovereenkomst 01 wordt geraamd op 250 000 euro (excl. btw) voor de gemeente.
De uitgave voor afname van raamovereenkomst 02 wordt geraamd op 350 000 euro (excl. btw) voor de gemeente.
Beslist om een beroep te doen op de raamovereenkomsten ICT van Het Facilitair Bedrijf (raamovereenkomst 01 - desktopapparatuur) en de stad Brugge (raamovereenkomst 02 - licenties).
De uitgave voor afname van raamovereenkomst 01 wordt geraamd op 250 000 euro (excl. btw), de uitgave voor afname van raamovereenkomst 02 wordt geraamd op 350 000 euro (excl. btw). De plaatsing van bestellingen binnen deze raamovereenkomsten kan in uitvoering van onderhavige beslissing gebeuren door het college van burgemeester en schepenen zolang de totale waarde van alle bestellingen samen voor de respectievelijke raamovereenkomsten binnen voornoemde ramingen blijft.
De selectieleidraad voor de opdracht 'afsluiten van de volgende verzekeringscontracten: personenverzekeringen, verzekeringen materiële schade, verzekeringen aansprakelijkheid, verzekeringen auto en gezondheidszorg voor de gemeente en het OCMW 2026-2029' wordt goedgekeurd.
De huidige verzekeringspolissen van de gemeente lopen af op 31 december 2025 waardoor een nieuwe overheidsopdracht dient geplaatst te worden. De verzekeringspolissen van het OCMW lopen op diezelfde datum af. Het is opportuun om de overheidsopdracht gezamenlijk te voeren waarbij de gemeente de procedure mede zal voeren namens en voor rekening van het OCMW. Gezamenlijk aanbesteden kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 26 maart 2025 om de plaatsingsprocedure te starten voor de opdracht 'begeleiding overheidsopdracht verzekeringen voor gemeente en OCMW'. Het vast bureau gaf in zitting van 26 maart 2025 mandaat aan de gemeente Wevelgem voor het voeren van de volledige gunningsprocedure van de opdracht 'begeleiding overheidsopdracht verzekeringen voor gemeente en OCMW'.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 30 april 2025 om deze opdracht toe te wijzen aan de firma AON Belgium bv, Telecomlaan 5-7 te 1831 Diegem.
In het kader van de opdracht 'verzekeringen gemeente en OCMW 2026-2029' werd door AON Belgium bv een selectieleidraad opgesteld.
De opdracht is opgedeeld als volgt:
Het bestek en de ramingen worden ter goedkeuring voorgelegd aan een volgende gemeenteraad.
De percelen worden afgesloten voor een duurtijd van 1 jaar met verlenging van opeenvolgende periodes van 1 jaar, met een totale duurtijd van maximaal 4 jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling (met Belgische en Europese bekendmaking).
De inhoud van de verzekeringsdekkingen is immers van die aard dat de specificiteiten van de markt niet met de nodige precisie opgesteld kunnen worden onder de vorm van een definitieve polistekst zonder onderhandeling.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn van heden wordt voorgesteld om een mandaat te verlenen aan de gemeente Wevelgem voor het voeren van de volledige gunningsprocedure van de opdracht 'afsluiten van de volgende verzekeringscontracten: personenverzekeringen, verzekeringen materiële schade, verzekeringen aansprakelijkheid, verzekeringen auto en gezondheidszorg voor de gemeente en het OCMW 2026-2029'.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op de algemene rekeningen 612000 en 623060 en op het beleidsitem waarop de verzekering betrekking heeft.
Artikel 1
De selectieleidraad voor de opdracht 'afsluiten van de volgende verzekeringscontracten: personenverzekeringen, verzekeringen materiële schade, verzekeringen aansprakelijkheid, verzekeringen auto en gezondheidszorg voor de gemeente en het OCMW 2026-2029', opgesteld door de ontwerper, AON Belgium bv, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De inhoudelijke en financiële eindrapportering voor het eerste projectjaar van het lokaal activeringspact (1 december 2023 - 30 november 2024) wordt goedgekeurd.
Het eerste projectjaar van het lokaal activeringspact is achter de rug (1 december 2023 tot en met 30 november 2024, met resultaatsmeting tot eind maart 2025).
Lokaal bestuur Wevelgem ontving al een voorschot op de subsidie. De afrekening is afhankelijk van het behaalde resultaat. De goedkeuring van de inhoudelijke en financiële eindrapportering door de gemeenteraad is een vereiste. Dit dient te gebeuren voor eind juni 2025.
Uitgangspunt lokaal activeringspact 1
De Vlaamse regering had in 2023 de ambitie om meer mensen aan de slag te krijgen en zette een werkzaamheidsgraad van 80% voorop. Om dit te bereiken werd er ook gekeken naar mensen die niet beroepsactief zijn. Het activeren naar de arbeidsmarkt vormt een belangrijke hefboom in het gevoel te mogen deelnemen aan de maatschappij. Werken zorgt voor structuur, een inkomen en is belangrijk voor de ontwikkeling van de eigenwaarde. Inzetten op oriëntatie, op bijbrengen van algemene en specifieke competenties vraagt vaak intensieve, langdurige en creatieve trajecten. De tijd en middelen ontbreken vaak in kleinere OCMW’s om dit te combineren met andere opdrachten binnen de sociale dienst.
De oproep ‘lokaal activeringspact’ beoogde een hogere uitstroom naar werk van (equivalent) leefloongerechtigden op Vlaams niveau. Via deze oproep stelde de Vlaamse regering tijdelijk - voor de kalenderjaren 2023 en 2024 - extra middelen ter beschikking om de activering van (equivalent) leefloongerechtigden te stimuleren.
Het lokaal bestuur Wevelgem is ingestapt in de twee oproepen, telkens met een andere insteek. Deze rapportage betreft enkel het eerste projectjaar. Het tweede projectjaar is lopende, hierover dient gerapporteerd voor eind juni 2026.
Bedrag en rapportering
Het lokaal bestuur Wevelgem kon in deze oproep maximaal 33 000 euro ontvangen. Hiervoor moet het maximaal aantal duurzame doorstroom naar werk bereikt zijn (i.e. een uitstroom van 69 (equivalent) leefloongerechtigden, cfr. infra).
Dit bedrag was berekend op basis van een proportionele verdeling van het totale oproepbudget volgens het aantal (equivalent) leefloongerechtigden die op 31 december 2022 door de programmatorische federale overheidsdienst Maatschappelijke Integratie (POD MI) was vastgesteld.
Wevelgem ontving al een voorschot op de subsidie. De afrekening is afhankelijk van het behaalde resultaat en verloopt in 2 fasen:
Voor de berekening vertrok men van een totaal van 181 leefloongerechtigden (totaal aantal RMI (recht op maatschappelijke integratie) + Oekraïense ontheemden).
Het lokaal bestuur engageerde zich om het voorziene trekkingsrecht aan te gaan en daarbij het subsidiebedrag te laten vastleggen à rato van 1 000 euro per bijkomend duurzaam geactiveerde (equivalent) leefloongerechtigde. Dit komt neer op de realisatie van een uitstroom van 69 (equivalent) leefloongerechtigden naar duurzaam werk waarbij 60 contractdagen binnen een periode van 4 maanden als voldoende 'duurzaam' wordt beschouwd.
De besteding van de middelen liep tot eind november 2024. De meting van de duurzame uitstroom liep tot eind maart 2025.
De behaalde uitstroom bedraagt uiteindelijk 59 duurzame activeringen of 33% van het aantal leefloongerechtigden, waarvoor een subsidie van 23 000 euro wordt bekomen.
2. Inhoudelijke rapportering
Het lokaal bestuur Wevelgem had een plan van aanpak uitgewerkt met acties, om toe te werken naar het vooropgestelde uitstroomengagement. De acties vonden plaats tussen 1 december 2023 en 30 november 2024.
Enkel additionele acties werden opgenomen die niet al via andere subsidies werden gefinancierd (bv. via Plan Samenleven, via VDAB-tenders en subsidies, via subsidies voor lokale besturen in het kader van de regie sociale economie en werk, via subsidies voor lokale partnerschappen van Europa WSE, …).
Met dit plan van aanpak wil Wevelgem vooral inzetten op activering binnen het NEC (normaal economisch circuit), zowel door in te zetten op type leefloondossiers die tot nog toe niet opgenomen worden door de cel Activering, als door het versterken van de werkgeversbenadering.
Omdat de sociale dienst anderstalige nieuwkomers die het Nederlands te weinig machtig zijn en een sterke basishouding hebben, versneld wil activeren, werd ook geïnvesteerd in taalstages op de sociale opleidings- en tewerkstellingsvloer Twerk. Ook werden fietslessen aangeboden.
3. Financiële rapportering
KOST |
TOELICHTING |
GERAAMD BEDRAG |
EFFECTIEVE KOST |
Personeelskost |
0,3 VTE trajectbegeleider |
19 222,31 euro |
20 064,82 euro |
Personeelskost |
0,5 werkvloerbegeleider Twerk |
21 126,92 euro |
21 976,32 euro |
Werkingskost |
fietslessen |
4 402 euro |
2 807,94 euro |
Totaal |
|
44 751,23 euro |
44 849,08 euro |
De inhoudelijke en financiële rapportering worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Keurt de inhoudelijke en financiële eindrapportering, in bijlage, voor het eerste projectjaar van het lokaal activeringspact (1 december 2023 - 30 november 2024) goed.
Binnen de gemeente werden in de loop van de jaren diverse raden en overlegstructuren opgericht en samengesteld die als opdracht hebben het gemeentebestuur op regelmatige en systematische wijze te adviseren. Met de nieuwe legislatuur dienen deze raden en overlegstructuren bevestigd, heropgericht en/of hersamengesteld te worden. De hersamenstelling is in een aantal gevallen statutair geregeld. Voor wat betreft de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) is dit decretaal geregeld (artikel 1.3.3 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening).
Het 'participatiereglement, afdeling adviesraden' werd vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 14 juni 2019 (cfr. artikel 304, §3 van het decreet lokaal bestuur). Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur werd dit reglement geëvalueerd. Hieromtrent werd overlegd en geadviseerd binnen de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning op 24 maart 2025. Rekening houdende met de geformuleerde adviezen wordt voorgesteld om volgende adviesraden te wijzigen:
Daarnaast zal, op voorstel van de commissie, binnen de statuten van de lokale adviesraden ruimte voorzien worden om via alternatieve vormen participatieve initiatieven uit te werken.
Er wordt geopteerd om niet langer een economische raad in te richten. De stakeholders zullen op een alternatieve manier samengebracht en geconsulteerd worden. Het college van burgemeester en schepenen engageert zich hiertoe.
Aan de gemeenteraad wordt nu voorgesteld om de adviesraden (her) vast te leggen waaraan op regelmatige en systematische wijze advies zal worden gevraagd.
Volgende adviesraden worden ingesteld via het participatiereglement voor adviesraden: culturele raad, sportraad, jeugdraad, ouderenraad, milieu- en klimaatraad, lokaal overleg kinderopvang, mobiliteitsforum, mondiale raad en in de toekomst ook een bouwkundig erfgoedforum (onder voorbehoud van opmaak actieplan bouwkundig erfgoed).
Het participatiereglement, afdeling adviesraden, wordt hervastgesteld als volgt:
TITEL I. INLEIDENDE BEPALINGEN
Artikel 1
Dit reglement geeft uitvoering aan artikel 304, §3 van het decreet lokaal bestuur.
TITEL II. ADVIESRADEN
Artikel 2
§1. De gemeenteraad legt hierbij de gemeentelijke adviesraden met burgers, verenigingen en/of doelgroepen vast die officieel ingesteld worden met als opdracht om het gemeentebestuur op regelmatige en systematische wijze te adviseren:
- culturele raad
- sportraad
- jeugdraad
- ouderenraad
- milieu- en klimaatraad
- lokaal overleg kinderopvang
- mobiliteitsforum
- mondiale raad
- bouwkundig erfgoedforum (onder voorbehoud van opmaak actieplan bouwkundig erfgoed).
§2. Culturele raad
Het gemeentebestuur zal de culturele raad betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk cultuurbeleid. Dit houdt in dat het gemeentebestuur de culturele raad om advies zal vragen over de culturele aangelegenheden zoals vermeld in artikel 4, 1° tot en met 10°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, met uitzondering van punt 7° (jeugdbeleid) en 9° (sport).
§3. Sportraad
Het gemeentebestuur zal de sportraad betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. Dit houdt in dat het gemeentebestuur de sportraad om advies zal vragen over de aangelegenheden zoals vermeld in artikel 4, 9° van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, met name lichamelijke opvoeding, sport en openluchtleven.
§4. Jeugdraad
Het gemeentebestuur zal de jeugdraad betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk jeugdbeleid. Dit houdt in dat het gemeentebestuur de jeugdraad om advies zal vragen over de aangelegenheden zoals vermeld in artikel 4, 7° van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, met name het jeugdbeleid.
§5. Ouderenraad
Het gemeentebestuur zal de ouderenraad betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk ouderenbeleid.
§6. Milieu- en klimaatraad
Het gemeentebestuur zal de milieu- en klimaatraad betrekken bij de voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk milieu- en klimaatbeleid en het gemeentelijk beleid inzake dierenwelzijn.
§7. Lokaal overleg kinderopvang (LOK)
Het gemeentebestuur zal het LOK betrekken bij materies die relevant zijn voor kinderopvang, meer bepaald bij de voorbereiding en uitvoering van het lokaal beleidsplan kinderopvang en de uitbouw van opvangvoorzieningen binnen de gemeente.
§8. Mobiliteitsforum
Het gemeentebestuur zal het mobiliteitsforum betrekken bij de voorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk beleid inzake mobiliteit, verkeer en verkeersleefbaarheid. De samenstelling van dit forum kan wisselend zijn naargelang de locatie en het te bespreken thema.
§9. Mondiale raad
Het gemeentebestuur zal de mondiale raad betrekken bij de voorbereiding en uitvoering van het lokaal mondiaal beleid.
§10. Bouwkundig erfgoedforum
Het gemeentebestuur zal het bouwkundig erfgoedforum betrekken bij de advisering van bouwaanvragen voor gebouwen met een bepaalde erfgoedwaarde, vastgesteld volgens een actieplan bouwkundig erfgoed.
Artikel 3
§1. De gemeenteraad stelt voor elke adviesraad de statuten vast, met daarin een nadere omschrijving van het adviesdomein, de wijze van samenstelling en de belangrijkste werkingsregels.
De wijze van samenstelling wordt door de gemeenteraad bepaald in functie van voldoende representativiteit voor het betrokken domein. Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn.
Ten hoogste twee derde van de leden van een adviesraad mag van hetzelfde geslacht zijn. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
§2. Voor adviesorganen die door specifieke hogere regelgeving ingesteld zijn, gelden onverminderd de betreffende hogere voorschriften uit deze regelgeving inzake o.m. taak, bevoegdheid, samenstelling en werking.
§3. In de statuten wordt de mogelijkheid voorzien om open vergaderingen of andere alternatieve vormen van participatie te organiseren rond specifieke thema’s of projecten waaraan burgers en organisaties die in de thema’s of projecten geïnteresseerd zijn, kunnen deelnemen. In de statuten wordt éénieder de mogelijkheid geboden om voorstellen en vragen te richten aan de adviesraden over materies binnen het adviesdomein van deze raden.
§4. Aan elke adviesraad worden de middelen ter beschikking gesteld voor een vlotte werking en vervulling van de adviesopdracht. De ter beschikking gestelde middelen worden omschreven in de statuten.
TITEL III. ADVIESFUNCTIE
Artikel 4
Om de adviesfunctie mogelijk te maken, zal de adviesraad door het gemeentebestuur tijdig en regelmatig geïnformeerd en geraadpleegd worden over beleidsintenties en beslissingen inzake de voor hen van toepassing zijnde domeinen.
Op basis van de beschikbare informatie – bepaald door de publicatieverplichtingen van het lokaal bestuur en rekening houdend met de regelgeving inzake openbaarheid van bestuur – worden de adviesraden op de vergaderingen van hun organen geïnformeerd omtrent beslissingen van de gemeentelijke beleidsorganen met betrekking tot het beleidsdomein waar zij een adviserende functie hebben.
Anderzijds zal elke adviesraad regelmatig de betrokken doelgroep(en) binnen zijn adviesdomein informeren en consulteren, transparant werken door het gemeentebestuur, andere adviesraden, doelgroepen binnen zijn adviesdomein en de burger op de hoogte te houden van de interne werking en de beslissingen van de adviesraad.
Artikel 5
Het gemeentebestuur zal de adviesvragen steeds schriftelijk stellen met duidelijke omschrijving van de vraag om advies. Daarnaast heeft de adviesraad de mogelijkheid om op eigen initiatief een advies uit te brengen en voor te leggen aan de bevoegde gemeentelijke organen.
Wanneer het gemeentebestuur om advies vraagt, zal het bij de adviesvraag alle nodige informatie voegen. Wanneer de adviesraad op eigen initiatief een advies wenst uit te brengen kan deze steeds informatie opvragen via de algemeen directeur, die deze informatie zal (laten) ter beschikking stellen tenzij er wettelijke bezwaren zijn.
Artikel 6
De adviesraad zal de adviezen die het uitbrengt steeds schriftelijk bezorgen aan het gemeentebestuur. Het advies maakt steeds deel uit van het desbetreffende dossier dat wordt voorgelegd aan het gemeentelijk orgaan dat bevoegd is voor de behandeling van het dossier.
Artikel 7
Het gemeentebestuur licht binnen een redelijke termijn toe aan de adviesraad welk gevolg werd gegeven aan zijn advies.
TITEL IV. OVERGANGSBEPALINGEN
Artikel 8
§1. De bestaande adviesraden blijven in functie totdat het nieuw samengesteld orgaan is geïnstalleerd en dit uiterlijk op 15 december 2025, waarbij met onmiddellijke ingang:
§2. Voor de samenstelling van de diverse adviesraden wordt een oproep voor lidmaatschap gepubliceerd op de gemeentelijke website en in de gemeentelijke infokrant van oktober 2025, zodat de nieuwe adviesraden samengesteld kunnen worden voor ten laatste 15 december 2025, onverminderd §3.
§3. Het bouwkundig erfgoedforum wordt geïnstalleerd na de opmaak van een actieplan bouwkundig erfgoed.
Artikel 9
Overeenkomstig artikel 3 gelden, tot de hervaststelling van de statuten van de respectieve adviesraden, onverkort de bestaande statuten van de respectieve adviesraden.
Artikel 10
Het 'participatiereglement, afdeling adviesraden' zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 14 juni 2019 wordt opgeheven.
De statuten van het lokaal overleg kinderopvang worden goedgekeurd.
De gemeenteraad stelde in zitting van heden het participatiereglement, afdeling adviesraden, opnieuw vast. In uitvoering van artikel 3 van het besluit van de Vlaams regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang wordt verder een lokaal overleg kinderopvang (LOK) ingericht. In uitvoering van artikel 3 van voornoemd participatiereglement en overeenkomstig artikel 4 van voornoemd besluit van de Vlaamse regering worden de statuten van het LOK geactualiseerd. Immers, uiterlijk 6 maanden na de start van een nieuwe bestuursperiode dienen de concrete samenstelling en de bepalingen rond de interne werking van het LOK vastgelegd te worden door de gemeenteraad.
De statuten van het lokaal overleg kinderopvang worden goedgekeurd als volgt:
TITEL 1: VOORWERP EN DOELSTELLINGEN
Artikel 1
Het lokaal overleg kinderopvang (LOK) wordt erkend als adviesorgaan in uitvoering van artikel 304 van het decreet lokaal bestuur en het gemeentelijk participatiereglement, afdeling adviesraden.
Artikel 2
Het LOK stelt zich tot doel:
Los van deze opdrachten kan het lokaal bestuur het LOK aanvullende opdrachten geven.
TITEL 2: SAMENSTELLING VAN HET LOKAAL OVERLEG KINDEROPVANG
HOOFDSTUK 1: STEMGERECHTIGDE LEDEN
Artikel 3
Stemgerechtigde leden zijn lid van de algemene vergadering en kunnen:
Artikel 4
§1. Stemgerechtigde leden zijn:
a) Vertegenwoordiging van lokale actoren:
Elke actor kan slechts 1 vertegenwoordiger aanstellen.
De opvanginitiatieven die onder een dienst vallen kunnen maar 1 stemgerechtigde afvaardigden per dienst. Andere afgevaardigden binnen die dienst mogen aansluiten zonder stemrecht.
b) Vertegenwoordiging van gebruikers:
Ten hoogste 3 vertegenwoordigers van gebruikers kunnen aangesteld worden.
c) Gecoöpteerde leden:
Personen die interesse of expertise hebben op het vlak van kinderopvang.
§2. De stemgerechtigde leden, kunnen zich op het LOK steeds laten vervangen door een ander stemgerechtigd lid, mits voorlegging van een schriftelijk en ondertekend mandaat aan de voorzitter vóór de aanvang van de vergadering.
Elke actor of gebruiker kan te allen tijde een andere vertegenwoordiger aanstellen. Deze wijziging moet schriftelijk worden meegedeeld aan het secretariaat van het LOK.
§3. Ten hoogste 2/3 van de stemgerechtigde leden mag van hetzelfde geslacht zijn.
§4. Stemgerechtigde leden kunnen geen gemeenteraadslid, lid van het college van burgemeester en schepenen zijn, noch politiek mandataris zijn.
Artikel 5
De aanvraag tot toetreding wordt schriftelijk gericht aan de voorzitter van het LOK.
Het lidmaatschap gaat pas in na aanvaarding door de algemene vergadering. De oproep voor kandidaten gebeurt via een oproep in de gemeentelijke infokrant en sociale media.
Voor de oprichting van deze adviesraad of de nieuwe samenstelling na de start van een nieuwe legislatuur dienen de kandidaturen overgemaakt te worden aan het college van burgemeester en schepenen, dat ook zal oordelen over de eerste samenstelling van deze raad (na de start van een nieuwe legislatuur).
Artikel 6
De coöptatie van leden zoals voorzien in artikel 4 §1, c) gebeurt door de algemene vergadering bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
Een gecoöpteerd lid kan tegelijkertijd geen stemgerechtigd lid zijn als afgevaardigde van de lokale actoren of gebruikers.
Artikel 7
Het mandaat van de stemgerechtigde leden geldt voor een periode van 6 jaar en vervalt ten laatste 6 maand na de start van een nieuwe legislatuur.
Artikel 8
Een stemgerechtigd lid dat herhaaldelijk niet verontschuldigd, afwezig bleef, wordt geacht ontslag genomen te hebben. Het lid en, indien van toepassing, de verantwoordelijke van de vertegenwoordigde organisatie, wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht door het secretariaat van het LOK.
HOOFDSTUK 2: WAARNEMERS
Artikel 9
§1. Waarnemers zijn:
a) de gemeentelijke ambtenaar, aangeduid door het college van burgemeester en schepenen om de vergaderingen van het LOK bij te wonen en het secretariaat ervan waar te nemen;
b) de leden van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden vermeld in artikel 2 van deze statuten;
c) afgevaardigden van de politieke fracties uit de gemeenteraad. Elke politieke fractie uit de gemeenteraad mag 1 vertegenwoordiger afvaardigen naar het overleg. De afgevaardigde hoeft niet noodzakelijk gemeenteraadslid te zijn;
d) een afgevaardigde namens Kind en Gezin;
e) afgevaardigde onthaalouders binnen een erkende dienst voor onthaalouders (max. 3 per overkoepelende dienst);
g) indien nuttig kunnen deskundigen uitgenodigd worden.
§2. De waarnemers hebben geen stemrecht in het LOK.
TITEL 3: STRUCTUUR
Artikel 10
Het LOK is operationeel door middel van een algemene vergadering en een dagelijks bestuur.
Omtrent specifieke activiteiten en/of thema's kunnen op initiatief van het dagelijks bestuur of de algemene vergadering werkgroepen in het leven geroepen worden.
HOOFDSTUK 1: DE ALGEMENE VERGADERING
Artikel 11
De algemene vergadering van het LOK komt ten minste 1 keer per jaar samen.
Artikel 12
De bijeenroeping gebeurt via een digitale uitnodiging, minstens een maand voor de vergadering. De uitnodiging vermeldt datum, uur en plaats. De agenda dient 7 kalenderdagen voor de vergadering doorgegeven te worden.
De agenda vermeldt alle punten door het dagelijks bestuur vastgesteld of door een schepen of door de stemgerechtigde leden schriftelijk of digitaal ingediend, ten laatste 14 kalenderdagen voor de datum van de vergadering.
Indien daartoe aanleiding bestaat, kan de algemene vergadering van het LOK ook voor een bijkomende vergadering worden bijeengeroepen door de voorzitter, nl. wanneer minstens 1/10 van de stemgerechtigde leden daartoe een schriftelijk (kan per mail) verzoek richt aan de voorzitter. Hierna dient de voorzitter de algemene vergadering van het LOK bijeen te roepen binnen de maand na de ontvangst van dit verzoek. Dergelijk verzoek dient de agenda van de vergadering te bevatten samen met een toelichting van de aangebrachte agendapunten.
Artikel 13
De secretaris stelt het verslag op van de bijeenkomsten. Dit verslag wordt toegezonden aan alle leden van het LOK en aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 14
De algemene vergadering van het LOK kiest onder zijn leden een voorzitter bij eenvoudige meerderheid.
Naar aanleiding van de hersamenstelling van het LOK wordt een nieuwe voorzitter gekozen.
Bij elke aanstelling van de voorzitter, verkiest de algemene vergadering van het LOK eveneens een ondervoorzitter, die tot taak heeft de vergadering te leiden wanneer de voorzitter verontschuldigd is.
Bij het voortijdig wegvallen van de voorzitter en/of ondervoorzitter, om welke reden dan ook, wordt in de opvolging tot het einde van het voorzittersmandaat voorzien door een tussentijdse verkiezing.
Artikel 15
De algemene vergadering van het LOK brengt schriftelijk advies uit aan het college van burgemeester en schepenen of aan de gemeenteraad, overeenkomstig de doelstellingen op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad, respectievelijk het vast bureau of de raad voor maatschappelijk welzijn of op eigen initiatief.
Artikel 16
Beslissingen van het college en burgemeester en schepenen en de gemeenteraad, respectievelijk het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn, in functie van kinderopvang, worden overgemaakt aan het secretariaat van het LOK.
Deze worden meegedeeld op de eerstvolgende algemene vergadering van het LOK.
Artikel 17
De algemene vergadering kan geldige besluiten treffen, ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigde leden. De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
HOOFDSTUK 2: HET DAGELIJKS BESTUUR
Artikel 18
De voorzitter, de ondervoorzitter, de secretaris, de schepen bevoegd voor Kinderopvang en de schepen bevoegd voor Huis van het Kind vormen samen het dagelijks bestuur.
Het dagelijks bestuur heeft als opdracht de algemene vergaderingen van het LOK voor te bereiden en de genomen beslissingen uit te voeren. De voorzitter leidt de vergaderingen.
Het dagelijks bestuur kan een algemene vergadering beleggen telkens als het dagelijks bestuur het nodig acht.
Artikel 19
Het dagelijks bestuur wordt samengeroepen zodra de voorzitter dit nodig acht. De agenda wordt samengesteld door de voorzitter. De voorzitter wordt hierin ondersteund door de aangestelde ambtenaar, secretaris.
TITEL 4: TRANSPARANTE WERKING en BURGERPARTICIPATIE
Artikel 20
§1. Het LOK verbindt er zich toe om transparant te werken en het gemeentebestuur, de andere adviesraden en de burger op de hoogte te houden van de interne werking en de beslissingen van het LOK.
§2. De samenkomsten van de algemene vergadering zijn openbaar en worden publiek bekend gemaakt. De verslagen zijn raadpleegbaar op de gemeentelijke website.
TITEL 5: ONDERSTEUNING
Artikel 21
Het gemeentebestuur ondersteunt het LOK door:
- een ambtenaar ter beschikking te stellen voor de ondersteuning van het adviesorgaan. Dit houdt minimaal het bijwonen van de vergaderingen van de algemene vergadering en het dagelijks bestuur in en het opnemen van de secretariaatswerkzaamheden van het adviesorgaan. Een verdergaande inhoudelijke ondersteuning kan gebeuren na beslissing door het college van burgemeester en schepenen na expliciet overleg met de organen;
- ter beschikking stellen van de logistieke diensten van het gemeentebestuur voor de secretariaatswerkzaamheden (kopieën, verzendingen, …).
TITEL 6: SLOTBEPALINGEN
Artikel 22
§1. Iedere wijziging van de statuten tijdens de lopende legislatuur is slechts rechtsgeldig na bekrachtiging door de gemeenteraad. Iedere wijziging zal voorafgegaan worden door een advies van de algemene vergadering van het LOK.
De gemeenteraad behoudt het recht om de erkenning van het LOK in te trekken. Deze intrekking zal voorafgegaan worden door een advies van de algemene vergadering van het LOK.
Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad beslist deze over de ontbinding of heroprichting van het LOK. De (her)oprichting gebeurt door bekrachtiging of wijziging van deze statuten. Het adviesorgaan wordt daarop opnieuw samengesteld. De bestaande raad blijft in functie tot aan de ontbinding of totdat het nieuw samengesteld orgaan is geïnstalleerd.
§2. De algemene vergadering van het LOK kan in een huishoudelijk reglement de statuten verder aanvullen. De algemene vergadering van het LOK legt het huishoudelijk reglement en latere wijzigingen voor aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 23
De statuten van het LOK zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 juli 2019 worden hierbij opgeheven.
De jaarrekening 2024, voor wat betreft het gedeelte van de gemeente, wordt goedgekeurd.
Het voorontwerp van deze jaarrekening was voorwerp van overleg tussen de leden van het managementteam in het bijzonder en werd besproken binnen het themateam Strategie en Financiën, dat de opmaak van de beleidsrapporten coördinerend opvolgt.
Het voorstel tot jaarrekening 2024 werd besproken op de gemeenteraadscommissie algemeen beleid en ondersteuning van 2 juni 2025.
De financiële toestand van de jaarrekening 2024 (in euro):
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
16 985 092 |
a. Ontvangsten |
78 224 200 |
b. Uitgaven |
61 239 108 |
II. Investeringssaldo |
-21 091 185 |
a. Ontvangsten |
6 138 076 |
b. Uitgaven |
27 229 260 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
-4 106 092 |
IV. Financieringssaldo |
-823 986 |
a. Ontvangsten |
4 231 387 |
b. Uitgaven |
5 055 373 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-4 930 078 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
32 958 083 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
28 028 004 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
28 028 004 |
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
16 985 092 |
II. Netto periodieke aflossingen |
4 248 756 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
5 032 901 |
b. Periodieke terugvordering leningen |
784 145 |
III. Autofinancieringsmarge |
12 736 336 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Autofinancieringsmarge |
12 736 336 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen |
1 073 089 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
5 032 901 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden |
3 959 812 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
13 809 425 |
Artikel 1
Keurt de jaarrekening 2024 goed, voor wat betreft het gedeelte van de gemeente, waaruit volgende financiële toestand blijkt:
Beschikbaar budgettair resultaat | 28 028 004 euro |
Autofinancieringsmarge | 12 736 336 euro |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
13 809 425 euro |
De jaarrekening 2024 wordt definitief vastgesteld.
Het voorontwerp van deze jaarrekening was voorwerp van overleg tussen de leden van het managementteam in het bijzonder en werd besproken binnen het themateam Strategie en Financiën, dat de opmaak van de beleidsrapporten coördinerend opvolgt.
Het voorstel tot jaarrekening 2024 werd besproken op de gemeenteraadscommissie algemeen beleid en ondersteuning van 2 juni 2025.
De financiële toestand van de jaarrekening 2024 (in euro):
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
16 985 092 |
a. Ontvangsten |
78 224 200 |
b. Uitgaven |
61 239 108 |
II. Investeringssaldo |
-21 091 185 |
a. Ontvangsten |
6 138 076 |
b. Uitgaven |
27 229 260 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
-4 106 092 |
IV. Financieringssaldo |
-823 986 |
a. Ontvangsten |
4 231 387 |
b. Uitgaven |
5 055 373 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-4 930 078 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
32 958 083 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
28 028 004 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
28 028 004 |
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
16 985 092 |
II. Netto periodieke aflossingen |
4 248 756 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
5 032 901 |
b. Periodieke terugvordering leningen |
784 145 |
III. Autofinancieringsmarge |
12 736 336 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Autofinancieringsmarge |
12 736 336 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen |
1 073 089 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
5 032 901 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden |
3 959 812 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
13 809 425 |
Gaat over tot definitieve vaststelling van de jaarrekening 2024, waaruit volgende financiële toestand blijkt:
Beschikbaar budgettair resultaat | 28 028 004 euro |
Autofinancieringsmarge | 12 736 336 euro |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
13 809 425 euro |
Het betreft de kennisname van de rapportering over organisatiebeheersing 2024.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 217 tot en met artikel 219, verplicht de gemeente en het OCMW om te werken aan organisatiebeheersing. Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
De gemeente en het OCMW dienen hierbij over een algemeen kader - goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn – te beschikken.
Het kader organisatiebeheersing voor de gemeente en het OCMW werd goedgekeurd door respectievelijk de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 14 juni 2019.
Het verslag organisatiebeheersing 2024 werd besproken in de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning van 2 juni 2025.
Aan deze rapportering over de organisatiebeheersing worden ook nog het jaarverslag informatieveiligheid 2024 voor gemeente en OCMW en het jaarverslag klachten 2024 voor gemeente en OCMW toegevoegd.
Neemt kennis van:
- het verslag organisatiebeheersing 2024
- het jaarverslag informatieveiligheid 2024
- het jaarverslag klachten 2024.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2025) van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius keurde de wijziging van het meerjarenplan goed op 9 april 2025. De wijziging van het meerjarenplan werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 9 mei 2025. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 12 mei 2025.
In deze aanpassing van het meerjarenplan worden twee investeringen voorzien voor 2025, nl. de herstelling van de dakgoten aan de kerk en werken aan de grot. Gelet op het ontbreken van voorafgaandelijk overleg met het gemeentebestuur voor wat betreft de werken aan de grot, wordt deze investering gefinancierd middels eigen reserves (9 055,48 euro). Voor de herstellingswerken aan de dakgoten wordt een investeringstoelage voorzien (7 574,60 euro).
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2025) van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2025 van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
In de zitting van de gemeenteraad van heden werd een wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 (2025) goedgekeurd.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius besliste in zitting van 9 april 2025 tot wijziging van het budget 2025. Op 12 mei 2025 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 14 mei 2025.
In deze budgetwijziging worden wijzigingen binnen het investeringsbudget doorgevoerd.
De budgetwijziging past binnen het goedgekeurd gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2025) van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort blijft 110 310,72 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 7 574,60 euro. De overige investering wordt gefinancierd middels eigen reserves. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2025) (dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).
Oorspronkelijk (euro) | Na wijziging (euro) | |
Exploitatie ontvangsten | 33 350,00 euro | 33 350,00 euro |
Exploitatie-uitgaven | -204 025,00 euro | -204 025,00 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -170 675,00 euro | -170 675,00 euro |
Overschot exploitatie 2023 | 60 364,28 euro | 60 364,28 euro |
Exploitatie voor toelage | -110 310,72 euro | -110 310,72 euro |
Exploitatietoelage | 110 310,72 euro | 110 310,72 euro |
Investeringsontvangsten | 0,00 euro | 16 630,08 euro |
Investeringsuitgaven | 0,00 euro | -16 630,08 euro |
Investeringstoelage | 0,00 euro | 7 574,60 euro |
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2025 van de kerkfabriek Sint-Hilarius die past in het goedgekeurde gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2025). De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 110 310,72 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 7 574,60 euro.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 3 april 2025, 26 mei 2025 en 10 juni 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Fluvius West van 26 juni 2025.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Fluvius West van 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. a) Kennisneming verslagen van de raad van bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024
b) Kennisneming verslagen van de raad van bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024
2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
b) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV (wetboek van vennootschappen en verenigingen)
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030
7. Statutaire benoemingen
8. Benoeming van een commissaris
9. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordigers wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 25 april 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Psilon van 18 juni 2025.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Psilon van 18 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2024:
1.1. Verslag van de raad van bestuur
1.2. Verslag van de commissaris
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2024
3. Kwijting van bestuurders en commissaris
4. Kennisname evaluatieverslag 2019-2024
5. Vaststelling bedrag presentievergoeding raad van bestuur 2025-2030.
Artikel 2
De vertegenwoordigers van de gemeente zullen hun stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente werd uitgenodigd bij mail van 9 mei 2025 om deel te nemen aan de (digitale) zitting van de algemene vergadering van Cipal op 24 juni 2025.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor een bouwproject ter hoogte van Dreef Ter Winkel.
Er is een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van 2 appartementsgebouwen en het uitvoeren van infrastructuur- en omgevingswerken ter hoogte van Dreef Ter Winkel. De projectzone ligt op het grondgebied van de gemeente Wevelgem, langs Dreef Ter Winkel en de Sint-Amandusdreef.
Er werd reeds een rooilijnplan goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 12 september 2024 naar aanleiding van een eerdere omgevingsvergunningsaanvraag. De omgevingsvergunningsaanvraag onderging een beperkte wijziging voor wat betreft de inplanting van een fietsenstalling. Dit wijzigt evenwel niets aan het aanvankelijk goedgekeurde rooilijnplan. Het op heden voorgelegde rooilijnplan is dus ongewijzigd tegenover het rooilijnplan zoals eerder goedgekeurd.
Het project voorziet voor beide meergezinswoningen gebundeld parkeren. De beide parkings worden aangelegd in waterdoorlatende betonstraatstenen (220 x 110 x 100 mm in elleboogverband). Een streklaag bakent de parkeervakken onderling af. Witte betonstraatstenen accentueren de hoekpunten. Een trottoirband (type ID1) of een kantstrook (IIE1) stutten de randen van de parking ter hoogte van de inritten. De noordelijke parking telt 12 parkeerplaatsen en 1 parkeerplaats voor personen met een handicap. Deze voorziet ook een zone voor vuilnisophaling en plaats voor een elektriciteitscabine. De zuidelijke parking telt 5 parkeerplaatsen en 1 parkeerplaats voor personen met een handicap. De wandelpaden doorheen de projectzone worden in halfverharding aangelegd, afgeboord door een trottoirband (type ID4).
De inplanting van de gebouwen houdt maximaal rekening met de bestaande beplanting. De meest waardevolle bomen blijven behouden, slechts een aantal wordt gerooid. Doorheen de site creëren betonnen zitbanken rustpunten. Het plan voorziet ook in enkele natuurlijke speelelementen. De bestaande ronde zitbank wordt gerecupereerd en geïntegreerd in het project. Ook krijgt een kunstwerk van een lokale kunstenaar een plaats in de projectzone. De inrichting van de groenzones tussen de wandelpaden bestaat uit grote oppervlakten biodivers gazon, bloemenrijk grasland voor wadi’s, bloemenrijk grasland voor droge gronden, vaste planten, streekeigen bosplantsoen en een aantal klimplanten. De aanplant van nieuwe bomen gebeurt in een grote plantmaat om meteen al enige omvang te creëren.
De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met
Het project voorziet een nieuwe woonontwikkeling en de aanleg van de omgeving na de sloop van de bestaande bebouwing en het ontharden van een deel wegenis. Na realisatie wordt de omgevingsaanleg overgedragen naar het openbaar domein.
Door het realiseren van meergezinswoningen na sloop van eengezinswoningen blijft de bebouwde footprint beperkt, ondanks het aantal entiteiten. Het parkeren wordt gebundeld voorzien aansluitend op de bestaande wegen Dreef Ter Winkel en Sint-Amandusdreef. Doorheen het projectgebied worden trage wegen aangelegd als aansluiting op de achterliggende wijk. De bestaande groenzone wordt maximaal gerespecteerd en versterkt.
Het project creëert een veilige verkeerssituatie voor de weggebruiker, in het bijzonder voor de zwakke weggebruiker door de aanleg van nieuwe trage wegen, dit kan dan ook beschouwd worden als ten dienste van het algemeen belang. De bestaande verkeersveiligheid en ontsluiting van aangrenzende percelen worden niet gehinderd. Er zijn geen gevolgen vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief. De aanleg vult het bestaande wegennet aan, past zich ruimtelijk in de omgeving in en brengt op die manier de behoeften van de actuele en de toekomstige generaties niet in het gedrang.
Het voorstel is om de nieuwe rooilijn en de voorgestelde aanleg van de wegenis goed te keuren.
Artikel 1
Keurt de ligging, breedte en uitrusting van de wegenis en het wijzigen van de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van 2 appartementsgebouwen en het uitvoeren van infrastructuur- en omgevingswerken ter hoogte van Dreef Ter Winkel en de Sint-Amandusdreef, met dossiernummer OMV_2025011851, zoals aangeduid op het rooilijnplan, goed.
Artikel 2
Keurt het rooilijnplan, in bijlage, goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:
Het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voor de verplaatsing van voetweg nr. 31 ter hoogte van Torrestraat 161 wordt voorlopig vastgesteld.
Voetweg nr. 31 staat ingetekend in de atlas der buurtwegen. Na een bezoek ter plaatse bleek dat de (oude) voetweg volgens de atlas dwars door een bestaand gebouw loopt. Het tracé van de voetweg volgens de atlas kan de facto op heden dus onmogelijk gebruikt worden.
Er wordt dan ook, in overleg met de eigenaar, voorgesteld om de voetweg te verplaatsen. Er werd een ontwerp van rooilijnplan opgemaakt door landmeter Sander D'haene op 3 december 2024. Het originele tracé (rode aanduiding op het ontwerp van rooilijnplan) en het voorgestelde (verplaatste) tracé (groene aanduiding op het ontwerp van rooilijnplan) liggen beide op grond in eigendom van de eigenaar.
In toepassing van artikel 3 van het decreet houdende de gemeentewegen moet onderzocht worden welke rol dit deel van de gemeenteweg kan spelen in functie van de huidige en toekomstige behoeften aan (zachte) mobiliteit. De voorgestelde verplaatsing is minimaal, het startpunt en eindpunt blijven gelijk en hierdoor wordt dit deel van de voetweg terug bruikwaar, waar dit deel op heden de facto 'geknipt' is door bebouwing.
Naast een toetsing aan deze algemene doelstelling, moet elke beslissing over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet, overeenkomstig artikel 4 van dit decreet, ook rekening houden met volgende principes:
De voorgestelde verplaatsing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Procedureel wordt, na de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad van het ontwerp van rooilijnplan, gedurende 30 dagen een openbaar onderzoek georganiseerd en worden de nodige adviezen (deputatie en departement Mobiliteit en Openbare Werken) opgevraagd. Vervolgens komt het aan de gemeenteraad toe het gemeentelijk rooilijnplan definitief vast te stellen. Tegen deze definitieve vaststelling is een georganiseerd administratief beroep bij de Vlaamse regering mogelijk. Bij het uitblijven van een administratief beroep heeft het besluit uitwerking 14 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Artikel 1
Gaat akkoord met het verplaatsen van een deel van de voetweg nr. 31 ter hoogte van de Torrestraat 161.
Artikel 2
Voorliggend ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan met een verplaatsing van een deel van de voetweg nr. 31 ter hoogte van de Torrestraat 161 wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Het betreft de kosteloze verwerving van een perceel grond in Schoonwater met een oppervlakte van 67 m².
In de omgevingsvergunning OMV_2020042631 'aanvraag voor het verkavelen van gronden voor het creëren van 2 bouwloten voor halfopen bebouwing', goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 26 augustus 2020, werd opgenomen dat de westelijke kant van de projectgrond aansluitend op de openbare wegenis wordt afgestaan in de staat waarin ze verkeert aan de gemeente. En verder: De verkavelaar neemt alle voorziene en/of onvoorziene kosten (notaris, opmetings- en schattingskosten, registratie, interesten, boetes of taksen die verband houden met de omschreven werken in het algemeen, alle andere vergoedingen en prezie of andere vergoedingen waarop de gebruiker van de kosteloze af te stane gronden zou kunnen aanspraak maken, …) op zich. Onder dit kosteloos te verwerven stukje grond ligt een riolering.
Er werd een metingsplan opgemaakt door landmeter Delfien De Burghgraeve op 2 november 2020. Het lot 4 heeft een oppervlakte van 67 m². Het huidig kadastraal nummer is Gullegem, 3de afdeling, sectie C, nr. 754D.
Notaris Van Damme uit Brugge heeft de ontwerpakte opgemaakt.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de grond in Schoonwater overeenkomstig de omgevingsvergunning OMV_2020042631. Het betreft het perceel grond gekadastreerd 3de afdeling, sectie C, nr. 754D met een oppervlakte van 67 m² volgens metingsplan opgemaakt door landmeter Delfien De Burghgraeve op 2 november 2020. Het plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34012/10420.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor de kosteloze verwerving goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven grond, deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
Belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt 3 percelen in de Wittemolenstraat aan.
Voor het project 'aanleggen van fietspaden en saneren van groene cluster Wittemolenstraat en Dadizelestraat' - waarvoor de rooilijn werd goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 14 november 2024 - is het noodzakelijk om verschillende gronden te verwerven.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door Bureau Vandenbogaerde bv op 12 juli 2023 (loten 11 en 11bis) en op 4 april 2025 (lot 12). Deze plannen werden opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie respectievelijk onder refertenummer 34029/10493 (loten 11 en 11bis) en 34029/10534 (lot 12). Er werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeetbureau Caesens bv respectievelijk op 17 juli 2023 (lot 11bis) en op 21 mei 2024 (loten 11 en 12). Het gaat om een deel van de percelen grond respectievelijk gekadastreerd 4de afdeling, sectie C, nr. 325B (loten 11 en 11bis) en nr. 282A (lot 12).
Een akkoord werd bereikt met de eigenaars voor de loten 11 (95,83 m²), 11bis (1 005,50 m²) en 12 (446,66 m²) voor een bedrag van 30 000 euro. Dit ligt binnen de marges van het schattingsverslag (schattingsprijs verhoogd met wederbeleggingsvergoeding en wachtintrest).
Lot 12 was bezwaard met een pacht, hiervoor werd een akkoord bereikt met de pachters voor een eindepachtvergoeding van 447 euro euro, volgens het schattingsverslag opgemaakt door Landmetersbureau Luc Demeulenaere bv op 24 september 2024.
De eigenaars tekenden een verkoopbelofte en een vervroegde ingenottreding. De pachters tekenden een belofte pachtbeëindiging.
Notaris Moens heeft de ontwerpakte opgemaakt.
De kosten worden aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/220007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt gronden in de Wittemolenstraat aan voor een bedrag van 30 000 euro. Het gaat om een deel van de percelen grond gekadastreerd 4de afdeling, sectie C, nummers 325B (loten 11 en 11bis) met een respectievelijke oppervlakte van 95,83 m² en 1 005,50 m² volgens het opmetingsplan van Bureau Vandenbogaerde bv van 12 juli 2023 dat is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34029/10493 en een deel van het perceel grond gekadastreerd 4de afdeling, sectie C, nummers 282A (lot 12) met een oppervlakte van 446,66 m² volgens het opmetingsplan van Bureau Vandenbogaerde bv van 4 april 2025 dat is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34029/10534. Voor de pachtontbinding van het lot 12, opgenomen in voorliggende akte, vergoedt de gemeente 447 euro aan de pachters.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt 3 percelen in de Wittemolenstraat aan.
Voor het project 'aanleggen van fietspaden en saneren van groene cluster Wittemolenstraat en Dadizelestraat' - waarvoor de rooilijn werd goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 14 november 2024 - is het noodzakelijk om verschillende gronden te verwerven.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door Bureau Vandenbogaerde bv op 4 april 2025. Dit plan werd opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34029/10535. Er werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeetbureau Caesens bv op 21 mei 2024. Het gaat om een deel van de percelen grond gekadastreerd 4de afdeling, sectie C, nrs. 466A (lot 21), 465A (lot 22) en 464A (lot 23).
Een akkoord werd bereikt met de eigenaar voor de loten 21 (146,76 m²), 22 (695,53 m²) en 23 (558,28 m²) voor een bedrag van 20 822 euro. Dit ligt binnen de marges van het schattingsverslag (schattingsprijs verhoogd met wederbeleggingsvergoeding en wachtintrest).
Deze 3 loten zijn verpacht aan dezelfde pachter. Er werd een akkoord bereikt met de pachter voor een eindepachtvergoeding van 1 401 euro, volgens het schattingsverslag opgemaakt door Landmetersbureau Luc Demeulenaere bv op 24 september 2024.
De eigenaar tekende een verkoopbelofte en een vervroegde ingenottreding. De pachter tekende een belofte pachtbeëindiging en een vervroegde ingenottreding.
Notaris Moens heeft de ontwerpakte opgemaakt.
De kosten worden aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/220007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt gronden in de Wittemolenstraat aan voor een bedrag van 20 822 euro. Het gaat om een deel van de percelen grond gekadastreerd 4de afdeling, sectie C, nummers 466A (lot 21), 465A (lot 22) en 464A (lot 23) met een respectievelijke oppervlakte van 146,76 m², 695,53 m² en 558,28 m² volgens het opmetingsplan van Bureau Vandenbogaerde bv van 4 april 2025 dat is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34029/10535. Voor de pachtontbinding van de loten 21, 22 en 23, opgenomen in voorliggende akte, vergoedt de gemeente 1 401 euro aan de pachter.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt een grondstrook ter hoogte van Heerweg 93 aan.
Om een nieuwe veilige wandel- en fietsverbinding te creëren tussen de begraafplaats met het sportcentrum Moorsele langs de zuidkant van tribune 1 is het noodzakelijk om een strook grond van de aanpalende percelen aan te kopen.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Koen Roelandt op 30 april 2024. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34029/10529.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 21 mei 2024.
De voorliggende aankoop betreft een deel van het perceel grond gekadastreerd 4de afdeling, sectie B, nrs. 1139S4 en 1139T4, zijnde lot 1 op bedoeld opmetingsplan (190,87 m²).
Een akkoord werd bereikt met de eigenaars van lot 1 voor een bedrag van 25 000 euro. Dit ligt binnen de marges van het schattingsverslag.
In de ontwerpakte werd een bijzondere voorwaarde opgenomen met betrekking tot het plaatsen van een afsluiting en poort alsook met betrekking tot het onderhoud van de afsluiting en de eventuele bestaande ondergrondse afwatering op lot 1.
De eigenaars tekenden een verkoopbelofte en een vervroegde ingenottreding.
Notaris Moens heeft de ontwerpakte opgemaakt.
De kosten worden aangerekend op rekening PB5-act4/0680-00/220007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt een grondstrook aan in de Heerweg 93 voor een bedrag van 25 000 euro. Het gaat om een deel van het perceel grond gekadastreerd 4de afdeling, sectie B, nrs. 1139S4 en 1139T4 (lot 1) met een oppervlakte van 190,87 m², volgens het opmetingsplan van landmeter-expert koen Roelandt van 30 april 2024 dat is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34029/10529.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven grond, deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem koopt een grondstrook ter hoogte van Heerweg 55 aan.
Om een nieuwe veilige wandel- en fietsverbinding te creëren tussen de begraafplaats met het sportcentrum Moorsele langs de zuidkant van tribune 1 is het noodzakelijk om een strook grond van de aanpalende percelen aan te kopen.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Koen Roelandt op 30 april 2024. Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34029/10529.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 21 mei 2024.
De voorliggende aankoop betreft een deel van het perceel grond gekadastreerd 4de afdeling, sectie B, nr. 1139D5, zijnde lot 2 op bedoeld opmetingsplan (129,48 m²).
Een akkoord werd bereikt met de eigenaars van lot 2 voor een bedrag van 17 738,76 euro. Dit ligt binnen de marges van het schattingsverslag.
In de ontwerpakte werd een bijzonder voorwaarde opgenomen met betrekking tot het plaatsen van een afsluiting en poort alsook met betrekking tot het onderhoud van de rij populieren.
De eigenaars tekenden een verkoopbelofte.
Notaris Moens heeft de ontwerpakte opgemaakt.
De kosten worden aangerekend op rekening PB5-act4/0680-00/220007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt een grondstrook in de Heerweg 55 aan voor een bedrag van 17 738,76 euro. Het gaat om een deel van het perceel grond gekadastreerd 4de afdeling, sectie B, nr. 1139D5 (lot 2) met een oppervlakte van 129,48 m², volgens het opmetingsplan van landmeter-expert Koen Roelandt van 30 april 2024 dat is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34029/10529.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven grond, deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De samenwerkingsovereenkomst voor toerisme en recreatie (STER) met Westtoer apb wordt goedgekeurd.
Als autonoom provinciebedrijf verbindt Westtoer mensen rond toerisme en recreatie. Ze versterkt met de toeristische sector de kwaliteit van leven in West-Vlaanderen op economisch, sociaal en ecologisch vlak. Westtoer is een motor voor de positieve kracht en ontwikkeling van toerisme en recreatie voor inwoners, bezoekers, ondernemers en andere organisaties. Ze maakt werk van betekenisvol en verantwoord toerisme en creëert geluksmomenten voor iedereen met een hart voor West-Vlaanderen.
Westtoer stelt een bestemmingsteam ter beschikking voor de toeristische en recreatieve ontwikkeling van bestemming Leiestreek. Daarnaast heeft Westtoer 4 expertiseteams (recreatie, toeristische ontwikkeling, marketing, kenniscentrum) die ook bestemmingsgericht werken.
In dit verband stelt Westtoer voor om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten voor toerisme en recreatie (STER). Daarbij wordt de gemeentelijke jaarlijkse bijdrage vastgelegd op 2 521 euro (te indexeren) voor de ondersteunende acties van de expertiseteams van Westtoer en 6 500 euro (te indexeren) voor de bestemmingspool Leiestreek. De samenwerkingsovereenkomst gaat in op 1 januari 2026 tot en met 31 december 2030, stilzwijgend verlengd voor 1 jaar tot en met 31 december 2031 behoudens eerdere schriftelijke opzeg.
Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst met Westtoer apb, in bijlage, voor toerisme en recreatie (STER).
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Nico Dupont.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Nico Dupont.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie N-VA en gesteld door raadslid Heidi Craeynest.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie N-VA en gesteld door raadslid Heidi Craeynest.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Michaël Picquart
voorzitter gemeenteraad