Terug
Gepubliceerd op 18/09/2025

Besluit  gemeenteraad

do 12/06/2025 - 19:00

Statuten Lokaal Overleg Kinderopvang

Aanwezig: Michaël Picquart, voorzitter gemeenteraad
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Filip Daem, Sofie Mol, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Vicky Claeys, Jelle Stragier, Inge Goemaere, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Viktor Maes, Eva Parmentier, Dennis Bels, Ayrton Buyse, Stefaan Leon, Virginie Vermeersch, Nico Dupont, Bram Deltour, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur

De statuten van het lokaal overleg kinderopvang worden goedgekeurd.

Feiten, context en argumentatie

De gemeenteraad stelde in zitting van heden het participatiereglement, afdeling adviesraden, opnieuw vast. In uitvoering van artikel 3 van het besluit van de Vlaams regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang wordt verder een lokaal overleg kinderopvang (LOK) ingericht. In uitvoering van artikel 3 van voornoemd participatiereglement en overeenkomstig artikel 4 van voornoemd besluit van de Vlaamse regering worden de statuten van het LOK geactualiseerd. Immers, uiterlijk 6 maanden na de start van een nieuwe bestuursperiode dienen de concrete samenstelling en de bepalingen rond de interne werking van het LOK vastgelegd te worden door de gemeenteraad.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van de gemeenteraad van 12 juni 2025: participatiereglement - afdeling adviesraden.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 5 juli 2019: statuten lokaal overleg kinderopvang.
Hogere regelgeving
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 304, §3 en artikel 41, 2de lid, 9°.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang, in het bijzonder artikel 3 en artikel 4.
Publieke stemming
Aanwezig: Michaël Picquart, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Filip Daem, Sofie Mol, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Vicky Claeys, Jelle Stragier, Inge Goemaere, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Viktor Maes, Eva Parmentier, Dennis Bels, Ayrton Buyse, Stefaan Leon, Virginie Vermeersch, Nico Dupont, Bram Deltour, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Filip Daem, Sofie Mol, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Vicky Claeys, Jelle Stragier, Inge Goemaere, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Viktor Maes, Michaël Picquart, Eva Parmentier, Dennis Bels, Ayrton Buyse, Stefaan Leon, Virginie Vermeersch, Nico Dupont, Bram Deltour
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

De statuten van het lokaal overleg kinderopvang worden goedgekeurd als volgt:

TITEL 1: VOORWERP EN DOELSTELLINGEN

Artikel 1

Het lokaal overleg kinderopvang (LOK) wordt erkend als adviesorgaan in uitvoering van artikel 304 van het decreet lokaal bestuur en het gemeentelijk participatiereglement, afdeling adviesraden.

Artikel 2

Het LOK stelt zich tot doel:

  • het lokaal bestuur adviseren bij de opmaak van het beleid rond kinderopvang
  • het lokaal bestuur adviseren over de uitvoering van het lokaal beleid rond kinderopvang en waar nodig bijsturingen voorstellen. In deze heeft het LOK m.a.w. een opdracht inzake beleidsopvolging en -evaluatie en bewaakt het de dwarsverbindingen naar beleidsplannen uit aanverwante beleidsdomeinen
  • het lokaal bestuur adviseren m.b.t. de uitbouw van opvangvoorzieningen binnen de gemeente.

Los van deze opdrachten kan het lokaal bestuur het LOK aanvullende opdrachten geven.


TITEL 2: SAMENSTELLING VAN HET LOKAAL OVERLEG KINDEROPVANG

HOOFDSTUK 1: STEMGERECHTIGDE LEDEN

Artikel 3
Stemgerechtigde leden zijn lid van de algemene vergadering en kunnen:

  • vragen en voorstellen indienen bij de voorzitter van het LOK over materies binnen het adviesdomein van deze raad. De voorzitter zal deze voorleggen aan het dagelijks bestuur en een antwoord bezorgen aan de verzoeker.
  • agendapunten agenderen op de algemene vergaderingen voor zover ze minstens 14 kalenderdagen voor de samenkomst schriftelijk of digitaal door een lid werden ingediend bij de voorzitter.
  • verzoeken om een algemene vergadering te laten plaatsvinden voor zover 1/10 van de stemgerechtigde leden daarom schriftelijk verzoekt bij de voorzitter, met een opgave van de te bespreken agenda. De gevraagde samenkomst dient plaats te vinden binnen de maand na het indienen van het verzoek. Buitengewone vergaderingen op verzoek van de leden kunnen niet worden bijeengeroepen tijdens de maanden juli en augustus.

Artikel 4

§1. Stemgerechtigde leden zijn:

a) Vertegenwoordiging van lokale actoren:

  • wie plaatselijk (binnen de gemeente Wevelgem) een functie vervult in de opvang van kinderen;
  • wie plaatselijk invulling geeft aan de vrije tijd van kinderen voor en zolang ze naar de basisschool gaan.

Elke actor kan slechts 1 vertegenwoordiger aanstellen.

De opvanginitiatieven die onder een dienst vallen kunnen maar 1 stemgerechtigde afvaardigden per dienst. Andere afgevaardigden binnen die dienst mogen aansluiten zonder stemrecht.

 

b) Vertegenwoordiging van gebruikers:

  • wie plaatselijk een beroep doet op kinderopvang of een behoefte heeft aan kinderopvang;
  • een vertegenwoordiger van een plaatselijke organisatie die representatief is voor gebruikers inzake kinderopvang.

Ten hoogste 3 vertegenwoordigers van gebruikers kunnen aangesteld worden.


c) Gecoöpteerde leden:

Personen die interesse of expertise hebben op het vlak van kinderopvang.


§2. De stemgerechtigde leden, kunnen zich op het LOK steeds laten vervangen door een ander stemgerechtigd lid, mits voorlegging van een schriftelijk en ondertekend mandaat aan de voorzitter vóór de aanvang van de vergadering.

Elke actor of gebruiker kan te allen tijde een andere vertegenwoordiger aanstellen. Deze wijziging moet schriftelijk worden meegedeeld aan het secretariaat van het LOK.


§3. Ten hoogste 2/3 van de stemgerechtigde leden mag van hetzelfde geslacht zijn. 

§4. Stemgerechtigde leden kunnen geen gemeenteraadslid, lid van het college van burgemeester en schepenen zijn, noch politiek mandataris zijn.


Artikel 5

De aanvraag tot toetreding wordt schriftelijk gericht aan de voorzitter van het LOK. 
Het lidmaatschap gaat pas in na aanvaarding door de algemene vergadering. De oproep voor kandidaten gebeurt via een oproep in de gemeentelijke infokrant en sociale media.

Voor de oprichting van deze adviesraad of de nieuwe samenstelling na de start van een nieuwe legislatuur dienen de kandidaturen overgemaakt te worden aan het college van burgemeester en schepenen, dat ook zal oordelen over de eerste samenstelling van deze raad (na de start van een nieuwe legislatuur).


Artikel 6

De coöptatie van leden zoals voorzien in artikel 4 §1, c) gebeurt door de algemene vergadering bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
Een gecoöpteerd lid kan tegelijkertijd geen stemgerechtigd lid zijn als afgevaardigde van de lokale actoren of gebruikers.

Artikel 7

Het mandaat van de stemgerechtigde leden geldt voor een periode van 6 jaar en vervalt ten laatste 6 maand na de start van een nieuwe legislatuur.


Artikel 8

Een stemgerechtigd lid dat herhaaldelijk niet verontschuldigd, afwezig bleef, wordt geacht ontslag genomen te hebben. Het lid en, indien van toepassing, de verantwoordelijke van de vertegenwoordigde organisatie, wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht door het secretariaat van het LOK.

 

HOOFDSTUK 2: WAARNEMERS

Artikel 9

§1. Waarnemers zijn:
a) de gemeentelijke ambtenaar, aangeduid door het college van burgemeester en schepenen om de vergaderingen van het LOK bij te wonen en het secretariaat ervan waar te nemen;
b) de leden van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden vermeld in artikel 2 van deze statuten;

c) afgevaardigden van de politieke fracties uit de gemeenteraad. Elke politieke fractie uit de gemeenteraad mag 1 vertegenwoordiger afvaardigen naar het overleg. De afgevaardigde hoeft niet noodzakelijk gemeenteraadslid te zijn;

d) een afgevaardigde namens Kind en Gezin;

e) afgevaardigde onthaalouders binnen een erkende dienst voor onthaalouders (max. 3 per overkoepelende dienst);

g) indien nuttig kunnen deskundigen uitgenodigd worden.

§2. De waarnemers hebben geen stemrecht in het LOK.

 

TITEL 3: STRUCTUUR

Artikel 10

Het LOK is operationeel door middel van een algemene vergadering en een dagelijks bestuur.

Omtrent specifieke activiteiten en/of thema's kunnen op initiatief van het dagelijks bestuur of de algemene vergadering werkgroepen in het leven geroepen worden.


HOOFDSTUK 1: DE ALGEMENE VERGADERING

Artikel 11

De algemene vergadering van het LOK komt ten minste 1 keer per jaar samen.

 

Artikel 12

De bijeenroeping gebeurt via een digitale uitnodiging, minstens een maand voor de vergadering. De uitnodiging vermeldt datum, uur en plaats. De agenda dient 7 kalenderdagen voor de vergadering doorgegeven te worden.

De agenda vermeldt alle punten door het dagelijks bestuur vastgesteld of door een schepen of door de stemgerechtigde leden schriftelijk of digitaal ingediend, ten laatste 14 kalenderdagen voor de datum van de vergadering.

Indien daartoe aanleiding bestaat, kan de algemene vergadering van het LOK ook voor een bijkomende vergadering worden bijeengeroepen door de voorzitter, nl. wanneer minstens 1/10 van de stemgerechtigde leden daartoe een schriftelijk (kan per mail) verzoek richt aan de voorzitter. Hierna dient de voorzitter de algemene vergadering van het LOK bijeen te roepen binnen de maand na de ontvangst van dit verzoek. Dergelijk verzoek dient de agenda van de vergadering te bevatten samen met een toelichting van de aangebrachte agendapunten.

 

Artikel 13

De secretaris stelt het verslag op van de bijeenkomsten. Dit verslag wordt toegezonden aan alle leden van het LOK en aan het college van burgemeester en schepenen.

 

Artikel 14

De algemene vergadering van het LOK kiest onder zijn leden een voorzitter bij eenvoudige meerderheid.

Naar aanleiding van de hersamenstelling van het LOK wordt een nieuwe voorzitter gekozen.

Bij elke aanstelling van de voorzitter, verkiest de algemene vergadering van het LOK eveneens een ondervoorzitter, die tot taak heeft de vergadering te leiden wanneer de voorzitter verontschuldigd is.

Bij het voortijdig wegvallen van de voorzitter en/of ondervoorzitter, om welke reden dan ook, wordt in de opvolging tot het einde van het voorzittersmandaat voorzien door een tussentijdse verkiezing.

 

Artikel 15

De algemene vergadering van het LOK brengt schriftelijk advies uit aan het college van burgemeester en schepenen of aan de gemeenteraad, overeenkomstig de doelstellingen op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad, respectievelijk het vast bureau of de raad voor maatschappelijk welzijn of op eigen initiatief. 

 

Artikel 16

Beslissingen van het college en burgemeester en schepenen en de gemeenteraad, respectievelijk het vast bureau en de raad voor maatschappelijk welzijn, in functie van kinderopvang, worden overgemaakt aan het secretariaat van het LOK.

Deze worden meegedeeld op de eerstvolgende algemene vergadering van het LOK.

 

Artikel 17

De algemene vergadering kan geldige besluiten treffen, ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigde leden. De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.

 
HOOFDSTUK 2: HET DAGELIJKS BESTUUR

Artikel 18

De voorzitter, de ondervoorzitter, de secretaris, de schepen bevoegd voor Kinderopvang en de schepen bevoegd voor Huis van het Kind vormen samen het dagelijks bestuur.

Het dagelijks bestuur heeft als opdracht de algemene vergaderingen van het LOK voor te bereiden en de genomen beslissingen uit te voeren. De voorzitter leidt de vergaderingen.

Het dagelijks bestuur kan een algemene vergadering beleggen telkens als het dagelijks bestuur het nodig acht.

 

Artikel 19

Het dagelijks bestuur wordt samengeroepen zodra de voorzitter dit nodig acht. De agenda wordt samengesteld door de voorzitter. De voorzitter wordt hierin ondersteund door de aangestelde ambtenaar, secretaris.

 

TITEL 4: TRANSPARANTE WERKING en BURGERPARTICIPATIE

Artikel 20
§1. Het LOK verbindt er zich toe om transparant te werken en het gemeentebestuur, de andere adviesraden en de burger op de hoogte te houden van de interne werking en de beslissingen van het LOK.

§2. De samenkomsten van de algemene vergadering zijn openbaar en worden publiek bekend gemaakt. De verslagen zijn raadpleegbaar op de gemeentelijke website.

TITEL 5: ONDERSTEUNING

Artikel 21

Het gemeentebestuur ondersteunt het LOK door:
- een ambtenaar ter beschikking te stellen voor de ondersteuning van het adviesorgaan. Dit houdt minimaal het bijwonen van de vergaderingen van de algemene vergadering en het dagelijks bestuur in en het opnemen van de secretariaatswerkzaamheden van het adviesorgaan. Een verdergaande inhoudelijke ondersteuning kan gebeuren na beslissing door het college van burgemeester en schepenen na expliciet overleg met de organen;
- ter beschikking stellen van de logistieke diensten van het gemeentebestuur voor de secretariaatswerkzaamheden (kopieën, verzendingen, …).

 

TITEL 6: SLOTBEPALINGEN

Artikel 22
§1. Iedere wijziging van de statuten tijdens de lopende legislatuur is slechts rechtsgeldig na bekrachtiging door de gemeenteraad. Iedere wijziging zal voorafgegaan worden door een advies van de algemene vergadering van het LOK.
De gemeenteraad behoudt het recht om de erkenning van het LOK in te trekken. Deze intrekking zal voorafgegaan worden door een advies van de algemene vergadering van het LOK.
Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad beslist deze over de ontbinding of heroprichting van het LOK. De (her)oprichting gebeurt door bekrachtiging of wijziging van deze statuten. Het adviesorgaan wordt daarop opnieuw samengesteld. De bestaande raad blijft in functie tot aan de ontbinding of totdat het nieuw samengesteld orgaan is geïnstalleerd. 


§2. De algemene vergadering van het LOK kan in een huishoudelijk reglement de statuten verder aanvullen. De algemene vergadering van het LOK legt het huishoudelijk reglement en latere wijzigingen voor aan het college van burgemeester en schepenen. 

Artikel 23
De statuten van het LOK zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 juli 2019 worden hierbij opgeheven.