Terug
Gepubliceerd op 18/09/2025

Besluit  gemeenteraad

do 12/06/2025 - 19:00

Bouwproject ter hoogte van Dreef Ter Winkel - goedkeuring van het wegenistracé en de rooilijn

Aanwezig: Michaël Picquart, voorzitter gemeenteraad
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Filip Daem, Sofie Mol, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Vicky Claeys, Jelle Stragier, Inge Goemaere, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Viktor Maes, Eva Parmentier, Dennis Bels, Ayrton Buyse, Stefaan Leon, Virginie Vermeersch, Nico Dupont, Bram Deltour, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Mathieu Desmet, gemeenteraadslid

Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor een bouwproject ter hoogte van Dreef Ter Winkel.

Feiten, context en argumentatie

Er is een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van 2 appartementsgebouwen en het uitvoeren van infrastructuur- en omgevingswerken ter hoogte van Dreef Ter Winkel. De projectzone ligt op het grondgebied van de gemeente Wevelgem, langs Dreef Ter Winkel en de Sint-Amandusdreef.

Er werd reeds een rooilijnplan goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 12 september 2024 naar aanleiding van een eerdere omgevingsvergunningsaanvraag. De omgevingsvergunningsaanvraag onderging een beperkte wijziging voor wat betreft de inplanting van een fietsenstalling. Dit wijzigt evenwel niets aan het aanvankelijk goedgekeurde rooilijnplan. Het op heden voorgelegde rooilijnplan is dus ongewijzigd tegenover het rooilijnplan zoals eerder goedgekeurd. 

Het project voorziet voor beide meergezinswoningen gebundeld parkeren. De beide parkings worden aangelegd in waterdoorlatende betonstraatstenen (220 x 110 x 100 mm in elleboogverband). Een streklaag bakent de parkeervakken onderling af. Witte betonstraatstenen accentueren de hoekpunten. Een trottoirband (type ID1) of een kantstrook (IIE1) stutten de randen van de parking ter hoogte van de inritten. De noordelijke parking telt 12 parkeerplaatsen en 1 parkeerplaats voor personen met een handicap. Deze voorziet ook een zone voor vuilnisophaling en plaats voor een elektriciteitscabine. De zuidelijke parking telt 5 parkeerplaatsen en 1 parkeerplaats voor personen met een handicap. De wandelpaden doorheen de projectzone worden in halfverharding aangelegd, afgeboord door een trottoirband (type ID4).

De inplanting van de gebouwen houdt maximaal rekening met de bestaande beplanting. De meest waardevolle bomen blijven behouden, slechts een aantal wordt gerooid. Doorheen de site creëren betonnen zitbanken rustpunten. Het plan voorziet ook in enkele natuurlijke speelelementen. De bestaande ronde zitbank wordt gerecupereerd en geïntegreerd in het project. Ook krijgt een kunstwerk van een lokale kunstenaar een plaats in de projectzone. De inrichting van de groenzones tussen de wandelpaden bestaat uit grote oppervlakten biodivers gazon, bloemenrijk grasland voor wadi’s, bloemenrijk grasland voor droge gronden, vaste planten, streekeigen bosplantsoen en een aantal klimplanten. De aanplant van nieuwe bomen gebeurt in een grote plantmaat om meteen al enige omvang te creëren.

Er werden tijdens het openbaar onderzoek 2 bezwaarschriften ingediend. De bezwaarbehandeling van het deel van de bezwaren dat betrekking heeft op de zaak der wegen of de rooilijn door de gemeentelijke omgevingsambtenaar wordt in bijlage toegevoegd. De overige bezwaren worden verder behandeld binnen de eigenlijke vergunningsprocedure.
 

De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met

  • volgende doelstellingen (artikel 3 van het gemeentewegendecreet):
    1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
    2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
  • en volgende principes (artikel 4 van het gemeentewegendecreet):
    1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
    2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
    3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
    4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
    5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

 

Het project voorziet een nieuwe woonontwikkeling en de aanleg van de omgeving na de sloop van de bestaande bebouwing en het ontharden van een deel wegenis. Na realisatie wordt de omgevingsaanleg overgedragen naar het openbaar domein.

Door het realiseren van meergezinswoningen na sloop van eengezinswoningen blijft de bebouwde footprint beperkt, ondanks het aantal entiteiten. Het parkeren wordt gebundeld voorzien aansluitend op de bestaande wegen Dreef Ter Winkel en Sint-Amandusdreef. Doorheen het projectgebied worden trage wegen aangelegd als aansluiting op de achterliggende wijk. De bestaande groenzone wordt maximaal gerespecteerd en versterkt. 

Het project creëert een veilige verkeerssituatie voor de weggebruiker, in het bijzonder voor de zwakke weggebruiker door de aanleg van nieuwe trage wegen, dit kan dan ook beschouwd worden als ten dienste van het algemeen belang. De bestaande verkeersveiligheid en ontsluiting van aangrenzende percelen worden niet gehinderd. Er zijn geen gevolgen vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief. De aanleg vult het bestaande wegennet aan, past zich ruimtelijk in de omgeving in en brengt op die manier de behoeften van de actuele en de toekomstige generaties niet in het gedrang.

Het voorstel is om de nieuwe rooilijn en de voorgestelde aanleg van de wegenis goed te keuren.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van de gemeenteraad van 12 september 2024: bouwproject ter hoogte van Dreef Ter Winkel - goedkeuring van het wegenistracé en de rooilijn.
Hogere regelgeving
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 8 en artikel 12, §2.
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47.
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
Publieke stemming
Aanwezig: Michaël Picquart, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Filip Daem, Sofie Mol, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Vicky Claeys, Jelle Stragier, Inge Goemaere, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Viktor Maes, Eva Parmentier, Dennis Bels, Ayrton Buyse, Stefaan Leon, Virginie Vermeersch, Nico Dupont, Bram Deltour, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Bas Surmont, Charlotte Bonte, Vicky Claeys, Jelle Stragier, Inge Goemaere, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Viktor Maes, Michaël Picquart, Eva Parmentier, Dennis Bels, Virginie Vermeersch, Nico Dupont, Bram Deltour
Onthouders: Hendrik Vanhaverbeke, Filip Daem, Heidi Craeynest, Luc Vanderhaeghe, Ayrton Buyse, Stefaan Leon
Resultaat: Met 24 stemmen voor, 6 onthoudingen
Beslissing

Artikel 1

Keurt de ligging, breedte en uitrusting van de wegenis en het wijzigen van de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van 2 appartementsgebouwen en het uitvoeren van infrastructuur- en omgevingswerken ter hoogte van Dreef Ter Winkel en de Sint-Amandusdreef, met dossiernummer OMV_2025011851, zoals aangeduid op het rooilijnplan, goed.


Artikel 2

Keurt het rooilijnplan, in bijlage, goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.


Artikel 3

Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.


Artikel 4

Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:

  • de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2025011851 niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd
  • wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.