Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de heraanleg van de Warandestraat.
De gemeente voert een rioleringsproject uit in de Warandestraat. De staat van de riolering voldoet niet meer aan de huidige standaarden, het afval- en regenwater wordt niet gescheiden. De gemeente grijpt deze gelegenheid aan om ook de bovenbouw in de straat aan te passen, opdat een veiligere situatie voor alle weggebruikers - en in het bijzonder voor de zwakke weggebruiker - tot stand komt. Momenteel zijn er in de Warandestraat geen of onveilige fietspaden aanwezig en het parkeren op de weg creëert gevaarlijke situaties voor de fietsers.
Voorliggend project, de heraanleg van de Warandestraat, is een provinciaal project (cfr. artikel 2, 9° van het decreet betreffende de omgevingsvergunning) aangezien het (ook) betrekking heeft op een onbevaarbare waterloop van de tweede categorie (cfr. bijlage 2 bij het besluit van de Vlaamse regering tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten ter uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning). Bijgevolg is de deputatie bevoegd om in eerste administratieve aanleg een beslissing te nemen en wordt dus een omgevingsvergunning aangevraagd bij de provincie West-Vlaanderen. Het college van burgemeester en schepenen dient hierover een advies te verlenen aan de provincie West-Vlaanderen.
Gelet op het feit dat er aanpassingen gebeuren aan de huidige rooilijn wordt het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn voor de heraanleg van de Warandestraat ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het project voorziet de heraanleg van:
· de Warandestraat tussen de Sint-Janstraat en de Karrestraat
· de Warandestraat tussen de Karrestraat en de Stierbeek
· een gedeelte van de Zuidhoekstraat
· een gedeelte van de Karrestraat
· de zijstreng Warandestraat tussen de woningen 75 en 87
·
de zijstreng Warandestraat ambachtelijke zone.
Aan de kruising van de Sint-Janstraat en de Warandestraat wordt de rijweg versmald om plaats te bieden aan een nieuwe fietsenstalling (14 plaatsen) alsook om het voetpad te vergroten en een terras te creëren voor Jeugdhuis Den Bascuul.
In de huidige toestand kan men zich langs de straatzijde van de Warandestraat parkeren. Momenteel kunnen er 106 personenwagens parkeren op de weg. Om het fietspad en voetpad langs de Warandestraat veilig te kunnen uitbouwen zal de parkeermogelijkheid aan de westzijde van de Warandestraat vervallen. Op deze manier kan er voldoende ruimte geboden worden aan de zwakke weggebruiker.
In de zone tussen de Sint-Janstraat en de Karrestraat wordt een parkeerstrook (28 parkeerplaatsen + 2 parkeerplaatsen stop & shop) voorzien die wordt uitgevoerd in zwarte betonstraatstenen (22x11x8cm, elleboogverband). In de zone tussen de Karrestraat en de brug over de Al9 worden geschrankt parkeervakken (13 parkeerplaatsen) op de rijweg aangebracht. Deze parkeerplaatsen bieden plaats aan 41 wagens. Dit wil zeggen dat er t.o.v. de huidige situatie 65 parkeerplaatsen gesupprimeerd worden.
Om de gesupprimeerde parkeerplaatsen te compenseren worden twee nieuwe parkeerhavens voorzien, die worden uitgebouwd als mobipunt. De parkeerhaven gelegen op het perceel met nr. 1322/G7 voorziet 41 parkeerplaatsen, waarvan 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap. De tweede parkeerhaven gelegen op het perceel met nr. 1322/P5 voorziet 33 parkeerplaatsen, waarvan 2 parkeerplaatsen voor personen met een handicap. Beide parkeerhavens worden uitgevoerd met respect voor het aanwezige landelijke karakter; parkeervakken worden uitgevoerd in betongrasdallen, de beperkte verharding van de rijloper wordt uitgevoerd in uitgewassen beton, er worden nieuwe bomen aangeplant en beplanting voorzien.
In totaal zullen er in de nieuwe toestand 111 parkeerplaatsen en 4 parkeerplaatsen voor personen met een handicap worden voorzien.
De wegkoffer zal vernieuwd worden en kruispunten zullen heraangelegd worden. De nieuwe rijweg zal 6 m tot 6,40 m breed zijn en wordt uitgevoerd in asfaltverharding. De kruispunten worden geaccentueerd door deze aan te leggen in okerkleurig, uitgewassen beton.
De voetpaden (1,30 m/1,50 m) worden aan weerszijden van de straat vernieuwd. Deze zullen worden uitgevoerd in grijze betonstraatstenen (22x22x8cm, halfsteensverband). Ook de terrasinrichting op de kruising van de Warandestraat en de Sint-Janstraat wordt aangelegd in dezelfde grijze betonstraatstenen.
Binnen de zone die heraangelegd wordt tussen de Sint-Janstraat en de Karrestraat worden er fietssuggestiestroken (breedte: 1,60 m) op de rijweg aangebracht d.m.v. witte wegmarkeringen. Voorbij de Karrestraat wordt langs weerszijden van de rijweg een fietspad (breedte: 1,50 m) voorzien, uitgevoerd in fietspadklinker.
De Warandestraat is een lokale weg (categorie 2) waarlangs zich een bovenlokale fietsroute (BFF) bevindt, die deel uitmaakt van het provinciaal fietsroutenetwerk.
De Warandestraat ligt op de route van een ontsluitende streeklijn (De Lijn). Bus 82 Kortrijk-Marke-Lauwe-Wevelgem-Moorsele bedient op heden 2 bushaltes in de Warandestraat.
Mobipunten (zie ook bijlage mobiliteitsnota):
· T.h.v. bushalte Moorsele Karrestraat. De bushalte Moorsele Karrestraat wordt hiervoor ca. 130 m zuidelijker verplaatst en hiervoor worden 2 nieuwe busperrons ingericht. Landbouwvoertuigen zullen nog steeds achtergelegen akkers kunnen bereiken via de parkeerhaven. Het mobipunt voorziet parkeerplaatsen voor wagens en biedt ook overdekte fietsenstallingen aan.
· T.h.v. bushalte Moorsele Warandestraat. Dit mobipunt voorziet twee bushaltes en een parkeerhaven. Via de parkeerhaven kunnen landbouwvoertuigen hun akkers bereiken.
Om de veiligheid van de weggebruiker te vergroten wordt de weg ter hoogte van de parkeerhavens/mobipunten lokaal verbreed en een middengeleider aangelegd. Op deze manier wordt de snelheid van aankomend verkeer afgeremd. Er wordt op beide plekken een zebrapad voorzien waardoor de voetganger en fietser veilig kunnen oversteken.
Na afronding van de omgevings-, riolerings- en wegeniswerken in de Warandestraat verwacht men geen toename van het verkeer.
Langs beide zijden van de rijweg in de Warandestraat is in de zijstroken een bestaande gemengde leiding aanwezig. Deze leiding stroomt af in drie richtingen:
· Richting Karrestraat waar deze is aangesloten op de bestaande gemengde leiding in de Karrestraat
· Richting Gaverbeek (provincie - 2de categorie) met lozing op de overwelfde Gaverbeek
· Richting Stierbeek (provincie - 2de categorie) met lozing op de Stierbeek t.h.v. de duiker onder de vroegere Warandestraat.
Ter hoogte van de nieuwe wegenis wordt een nieuw gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. De bestaande riolering verkeert in slechte staat, het is dan ook niet opportuun om deze te gebruiken voor de RWA-afvoer.
Er zal daarom een nieuwe RWA-leiding worden aangelegd in de Warandestraat. Er is gekozen om het volledige projectgebied door te voeren naar de Stierbeek. Om zo weinig mogelijk debiet aan te sluiten op de Stierbeek zal de RWA-leiding afwaarts worden aangesloten op een koker. Om het stelsel te beveiligen tegen wateroverlast worden noodoverlaten voorzien naar de Gaverbeek. Onder deze noodoverlaten worden knijpopeningen voorzien om het maximale debiet te beperken naar de Gaverbeek.
Er wordt een nieuwe DWA-leiding aangelegd die afwaarts d.m.v. een pompstation aangesloten is op de bestaande gemengde leiding in de A. Vanhoornelaan. In deze straat is een bestaande riolering die afwaarts aangesloten is op de Aquafin-collector Wevelgem-Moorsele.
Er worden 2 nieuwe pompstations voorzien, waarvan één onder de parkeerhaven tussen de woningen met huisnr. 109 en 143. De DWA-leiding van de Warandestraat zal hierop worden aangesloten (semi-gescheiden stelsel). Het pompstation wordt beveiligd door 2 overstorten. Het tweede pompstation bevindt zich in de ambachtelijke zone. Opwaarts het pompstation is een gescheiden stelsel aangesloten.
In de Karrestraat wordt een nieuwe DWA-leiding aangelegd die afwaarts gravitair wordt aangesloten op de Warandestraat. Er wordt ook een nieuwe RWA-leiding aangelegd en aangesloten op de Warandestraat.
Opwaarts sluiten in de Karrestraat twee baangrachten aan.
In de Zuidhoekstraat is momenteel geen riolering aanwezig. Er wordt een DWA-leiding aangelegd die afwaarts gravitair wordt aangesloten op de Warandestraat. Het regenwater zal hier, zoals in de bestaande toestand, ter plaatse blijven en infiltreren in de bodem.
De Warandestraat heeft een zijtak (openbaar domein) die leidt naar woningen 75 t.e.m. 87. De woningen zijn via een leiding aangesloten op de Karrestraat. Het is de bedoeling om de bestaande leiding te behouden voor de DWA-afvoer. Onder de rijweg van deze zijtak wordt een nieuwe RWA-afvoer voorzien die afwaarts aangesloten dient te worden op de nieuwe RWA-leiding van de Warandestraat. De voorste dakhelft wordt hierop aangesloten, de achterste dakhelft blijft aangesloten op de gemengde leiding gelegen achter de woningen.
De zijtak ambachtelijke zone zal zijn bestaande leidingen behouden. Wegens de topografie is het niet mogelijk om de DWA-leiding van deze zijstreng gravitair aan te sluiten op de Warandestraat. De bestaande leiding blijft behouden voor de RWA-afvoer.
De bestaande bomen langs de Warandestraat worden behouden. Er zullen 66 nieuwe bomen worden aangeplant langs het traject. Dit zullen Tilia henryana, Acer platanoides 'Grenoble' of Parrotia persico 'Vanessa' zijn. Enkele bomen zullen geplaatst worden ter hoogte van de langsparkeerplaatsen in de Warandestraat maar het grootste aantal bomen zal voornamelijk geplaatst worden t.h.v. de parkeerhavens. Er zal ook extra beplanting worden voorzien ter hoogte van de middengeleiders en parkeerhavens.
Binnen het projectgebied vallen twee geklasseerde waterlopen van de tweede categorie nl. de Stierbeek (VHA 4659) en de Gaverbeek (VHA 4705). De Stierbeek kruist de Warandestraat naast huisnr. 254.
Ter hoogte van de zijstreng Warandestraat huisnr. 182 start een waterloop die zuidwestelijk afwatert in de Gaverbeek. De nodige buffering wordt verwezenlijkt in de leidingen.
Uit het infiltratieonderzoek is gebleken dat de infiltratiecapaciteit van de grond voldoende is om te kunnen infiltreren (zie bijlage infiltratieonderzoek). Het regenwater van de nieuwe parkeerhavens zal infiltreren in de bodem daar deze in waterdoorlatende verharding worden aangelegd. In de Zuidhoekstraat zal het water zoals in de bestaande toestand ter plaatse blijven en infiltreren naar de bodem.
Volgens het RUP Moorsele kern valt het projectgebied grotendeels binnen de bestemmingen zone voor wonen en gemengde functies, zone voor wonen in de ruime zin en zone voor wonen met beperkte nevenfuncties.
De delen die niet binnen dit RUP vallen, vallen binnen het gewestplan Kortrijk. Het gewestplan Kortrijk is van toepassing op het gedeelte van het projectgebied waar de parkeerhavens komen. Deze vallen binnen de bestemmingen agrarisch gebied.
De geplande werken zijn in overeenstemming met de voorschriften voor het heraanleggen van de riolering, grotendeels het heraanleggen van de verharding (rijbaan, fiets- en voetpaden), het aanleggen van verkeersremmende ingrepen en het planten van bomen.
De geplande werken zijn niet in overeenstemming met de voorschriften voor agrarisch gebied voor het aanleggen van twee nieuwe parkeerhavens, die beide mobipunten zullen vormen. Voor het verbreden van de rijweg t.h.v. de parkeerhavens zal gedeeltelijk ook agrarisch gebied ingenomen moeten worden. Dit zodat de middengeleiders geplaatst kunnen worden i.f.v. de veiligheid van de zwakke weggebruiker en volwaardige dubbelzijdige fiets- en voetpaden kunnen aangelegd worden.
De gemeente is gestart met de opmaak van een RUP 'Open ruimte Moorsele' waarin deze parkeerhavens zullen worden opgenomen. Gezien het belang voor de mobiliteit en de verkeersveiligheid wordt reeds een tijdelijke omgevingsvergunning van 5 jaar aangevraagd voor het deel van het projectgebied in agrarisch gebied (zie verslag projectvergadering van 17 mei 2021).
Er wordt een afwijking aangevraagd voor werken van algemeen belang zoals voorzien in artikel 4.1.1, 5° en artikel 4.4.7, §2 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening en artikel 2 en artikel 3, §1 van het besluit van de Vlaamse regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, §2 en artikel 4.7.1, §2, tweede lid, van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening:
De werken kunnen beschouwd worden als handelingen van algemeen belang aangezien ze betrekking hebben op:
· Artikel 2, 1° van het uitvoeringsbesluit: de openbare wegen, met inbegrip van de bijbehorende infrastructuur, zoals tunnels, viaducten, bruggen, duikers, langsgrachten, tolinfrastructuur en parkings.
De werken kunnen beschouwd worden als handelingen van algemeen belang die een beperkte ruimtelijke impact hebben of als dergelijke handelingen beschouwd kunnen worden, aangezien ze betrekking hebben op:
· Artikel 3, §1, 1° van het uitvoeringsbesluit: het aanleggen van openbare fiets- en wandelpaden
· Artikel 3, §1, 9° van het uitvoeringsbesluit: het aanleggen van voorzieningen voor het verzamelen en afvoeren van hemel-, oppervlakte- en afvalwater en de bijhorende kleinschalige infrastructuur, zoals een pompstation.
Tijdens het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend.
Concluderend moet in toepassing van artikel 3 van het decreet houdende de gemeentewegen onderzocht worden welke rol dit deel van de gemeenteweg kan spelen in functie van de huidige en toekomstige behoeften aan (zachte) mobiliteit. Naast een toetsing aan deze algemene doelstelling, moet elke beslissing over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet, overeenkomstig artikel 4 van dit decreet, ook rekening houden met volgende principes:
De voorgestelde wijziging is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de heraanleg van de Warandestraat.