Terug
Gepubliceerd op 19/06/2023

Notulen  gemeenteraad

do 11/05/2023 - 19:00 Kleine Porsies
Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Overheidsopdrachten

      • Wijze van gunnen

        • Aankoop mobiele geluidsinstallatie

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Raming: 49 586,76 euro (excl. btw), hetzij 59 999,98 euro (incl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad verleende in zitting van 13 oktober 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'aankoop mobiele geluidsinstallatie'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 15 februari 2023 om de plaatsingsprocedure voor deze opdracht stop te zetten, gelet op de overschrijding van de raming door de ingediende offertes.

          In het kader van de opdracht 'aankoop mobiele geluidsinstallatie' werd een aangepast bestek met nr. 2783/02523 opgesteld door de heer Servaas Boucquey, dienst Cultuur.

          In dit bestek werden aanpassingen gedaan aan de technische bepalingen. Die zijn minder specifiek, om de inschrijvers meer ruimte te laten om een goeie invulling te geven aan de opdracht. Dit zou de prijs ten goede moeten komen zonder kwaliteitsverlies. Bij de luidsprekers vallen de specificaties rond geluidsdruk en frequenties weg en de inschrijver krijgt meer keuze om luidsprekers te combineren. Ook bij de versterkers zijn er minder eisen opgenomen, daardoor is de keuze voor een passief of actief systeem groter.
          Bij de luidsprekers valt de eis dat de installatie zowel 'gestackt' of 'gevlogen' moet kunnen worden weg en wordt gekozen voor een ‘gestackt’ systeem. Dat laatste systeem is minder duur.

          De bijgeleverde laptop is nu optioneel.


          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 49 586,76 euro (excl. btw), hetzij 59 999,98 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0710-00/230100/IP-OVERIG van het investeringskrediet. 

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 februari 2023: aankoop mobiele geluidsinstallatie - stopzetting van de plaatsingsprocedure.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 oktober 2022: aankoop mobiele geluidsinstallatie - wijze van gunnen.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 140 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2783/02523 en de raming voor de opdracht 'aankoop mobiele geluidsinstallatie', opgesteld door de heer Servaas Boucquey, dienst Cultuur, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 49 586,76 euro (excl. btw), hetzij 59 999,98 euro (incl. btw).

          Artikel 2
          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Kerstverlichting Moorsele-Gullegem-Wevelgem

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Raming: 65 000 euro (excl. btw), hetzij 78 650 euro (incl. btw) per eindejaarsperiode.
          Openbare procedure.

          Feiten, context en argumentatie

          De opdracht 'kerstverlichting Moorsele-Gullegem-Wevelgem', zoals gegund door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 augustus 2017, is afgelopen. In functie van de komende eindejaarsperiodes wordt een nieuwe overheidsopdracht gelanceerd. In het kader van de opdracht 'kerstverlichting Moorsele-Gullegem-Wevelgem' werd een bestek met nr. 2784/02623 opgesteld door mevrouw Nathalie Versavel, cluster Grondgebiedszaken. In dit bestek worden ook 3 bijkomende sfeerverlichtingselementen (1 per deelgemeente) geïntegreerd, deze werden de voorbije jaren vanuit de cluster Vrije Tijd jaarlijks afzonderlijk besteld i.k.v. de geplande evenementen in de eindejaarsperiode.

          De richtprijs van de totaalkost per eindejaarsperiode voor de 3 deelgemeenten samen wordt geraamd op 65 000 euro (excl. btw), hetzij 78 650 euro (incl. btw). De uitgave voor deze opdracht voor 3 jaar wordt geraamd op 195 000 euro (excl. btw), hetzij 235 950 euro (incl. btw), en het maximale bestelbedrag wordt geraamd op 390 000 euro (excl. btw), hetzij 471 900 euro (incl. btw) gelet op de verlengingsmogelijkheid met 1 jaar, en dit maximum 3 keer.

          De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van minimum 3 jaar (maximum 6 jaar).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0710-00/613000 van het exploitatiekrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2017: kerstverlichting Moorsele-Gullegem-Wevelgem - gunning.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2784/02623 en de raming voor de opdracht 'kerstverlichting Moorsele-Gullegem-Wevelgem', opgesteld door mevrouw Nathalie Versavel, cluster Grondgebiedszaken, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 195 000 euro (excl. btw), hetzij 235 950 euro (incl. btw) voor 3 jaar.

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

           

          Artikel 3

          De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

        • Gemeentelijke basisschool, uitbreiding en renovatie bestaande basisschool inclusief omgevingsaanleg

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Raming: 2 811 904,52 euro (excl. btw), hetzij 2 980 618,79 euro (incl. btw).

          Openbare procedure.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad verleende in zitting van 12 november 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'aanstellen ontwerpteam voor de uitvoering van een eerste fase van het masterplan GBS Wevelgem'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 2 maart 2022 deze ontwerpopdracht toe te wijzen aan Corbey Ringoir Architects bv.

          Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 21 september 2022 goedkeuring aan het voorontwerp van de ontwerper, Corbey Ringoir Architects bv, voor de opdracht 'GBS Wevelgem, uitbreiding en renovatie bestaande basisschool inclusief omgevingsaanleg'.

          In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2118-1-20230331 opgesteld door de ontwerper, Corbey Ringoir Architects bv.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 2 811 904,52 euro (excl. btw), hetzij 2 980 618,79 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Er werd een subsidieaanvraag voor een nieuwbouw ingediend bij AGION (agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs). AGION stemt principieel toe met de realisatie van de nieuwbouwwerken via een promotieopdracht. Deze principiële toestemming houdt nog geen subsidierecht in, na de ingebruikname van het gebouw en het doorlopen van de wachttijd, wordt het dossier afgehandeld overeenkomstig de bestaande subsidiëringsprocedure 'aankoop'.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB2-ACT37/0800-00/221007/I-PB2-AP13 en rekening PB2-ACT37/0800-00/220007/I-PB2-AP13 van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 september 2022: eerste fase masterplan GBS Hoogstraat - voorontwerp.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 maart 2022: aanstellen ontwerpteam voor de uitvoering van een eerste fase van het masterplan GBS Wevelgem - gunning.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 12 november 2021: aanstellen ontwerpteam voor de uitvoering van een eerste fase van het masterplan GBS Wevelgem - wijze van gunnen.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          Beslissing

          Artikel 1
          Het bestek met nr. 2118-1-20230331 en de raming voor de opdracht 'GBS Wevelgem, uitbreiding en renovatie bestaande basisschool inclusief omgevingsaanleg', opgesteld door de ontwerper, Corbey Ringoir Architects bv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 2 811 904,52 euro (excl. btw), hetzij 2 980 618,79 euro (incl. btw).

          Artikel 2
          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

          Artikel 3
          De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

    • Algemeen bestuur

      • Erediensten

        • Kerkfabriek Sint-Hilarius: rekening 2022

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Gunstig advies voor de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Hilarius afsluitend met een exploitatieoverschot van 67 678,11 euro.

          Feiten, context en argumentatie

          De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius keurde de jaarrekening 2022 goed op 9 februari 2023. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2023. 
          De termijn waarbinnen de gemeenteraad haar advies moet bezorgen aan de provinciegouverneur liep tot 7 mei 2023. Bij ontstentenis van het tijdig versturen van haar advies, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
          Het college van burgemeester en schepenen nam binnen deze termijn, meer bepaald op 2 mei 2023, kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Hilarius en stelt de gemeenteraad voor om een gunstig advies te verlenen. De provinciegouverneur werd onmiddellijk op de hoogte gebracht van deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen alsook van de kleine vertraging van het formele advies van de gemeenteraad. Er wordt dan ook voorgesteld om alsnog een advies over de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Hilarius uit te brengen.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023: kennisname en voorstel tot gunstig advies over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 december 2021: aktename van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 december 2021: goedkeuring gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 55, §2.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Adviseert gunstig de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Hilarius met:

          Opbouw exploitatieresultaat:

          - exploitatieoverschot (jaarrekening 2021)       

          78 899,94 euro

          - exploitatietoelage (gemeenten)

          87 274,31 euro

          - exploitatieontvangsten

          19 403,74 euro

          - exploitatie-uitgaven

          - 117 899,88 euro

          - totaal exploitatieresultaat 2022

          67 678,11 euro

          Opbouw investeringsresultaat:

          - investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2021)     

          0,00 euro

          - overboekingen

          0,00 euro

          - investeringsontvangsten

          0,00 euro

          - investeringsuitgaven

          - 0,00 euro

          - totaal investeringsresultaat 2022

          0,00 euro

        • Kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria: rekening 2022

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Gunstig advies voor de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria afsluitend met een exploitatieoverschot van 10 976,30 euro.

          Feiten, context en argumentatie

          De kerkraad van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria keurde de jaarrekening 2022 goed op 10 februari 2023. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2023.

          De termijn waarbinnen de gemeenteraad haar advies moet bezorgen aan de provinciegouverneur liep tot 7 mei 2023. Bij ontstentenis van het tijdig versturen van haar advies, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
          Het college van burgemeester en schepenen nam binnen deze termijn, meer bepaald op 2 mei 2023, kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria en stelt de gemeenteraad voor om een gunstig advies te verlenen. De provinciegouverneur werd onmiddellijk op de hoogte gebracht van deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen alsook van de kleine vertraging van het formele advies van de gemeenteraad. Er wordt dan ook voorgesteld om alsnog een advies over de rekening 2022 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria uit te brengen.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023: kennisname en voorstel tot gunstig advies over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 december 2022: aktename van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 december 2022: goedkeuring gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 55, §2.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Adviseert gunstig de rekening 2022 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria met:

          Opbouw exploitatieresultaat:

          - exploitatieoverschot (jaarrekening 2021)

          20 034,68 euro

          - exploitatietoelage (gemeenten)

          28 320,58 euro

          - exploitatieontvangsten

          8 560,33 euro

          - exploitatieuitgaven

          - 45 939,29 euro

          - totaal exploitatieresultaat 2022

          10 976,30 euro

          Opbouw investeringsresultaat:

          - investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2021)

          0,00 euro

          - overboekingen

          0,00 euro

          - investeringsontvangsten

          0,00 euro

          - investeringsuitgaven

          - 0,00 euro

          - totaal investeringsresultaat 2022

          0,00 euro

        • Kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus: rekening 2022

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Gunstig advies voor de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus afsluitend met een exploitatieoverschot van 20 609,88 euro.

          Feiten, context en argumentatie

          De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus keurde de jaarrekening 2022 goed op 3 februari 2023. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2023. 

          De termijn waarbinnen de gemeenteraad haar advies moet bezorgen aan de provinciegouverneur liep tot 7 mei 2023. Bij ontstentenis van het tijdig versturen van haar advies, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
          Het college van burgemeester en schepenen nam binnen deze termijn, meer bepaald op 2 mei 2023, kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus en stelt de gemeenteraad voor om een gunstig advies te verlenen. De provinciegouverneur werd onmiddellijk op de hoogte gebracht van deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen alsook van de kleine vertraging van het formele advies van de gemeenteraad. Er wordt dan ook voorgesteld om alsnog een advies over de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus uit te brengen.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023: kennisname en voorstel tot gunstig advies over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 december 2022: aktename van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 december 2021: goedkeuring gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus.
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 55, §2.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Adviseert gunstig de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus met:

          Opbouw exploitatieresultaat:

          - exploitatieoverschot (jaarrekening 2021)

          30 186,95 euro

          - exploitatietoelage (gemeenten)

          23 966,45 euro

          - exploitatieontvangsten

          16 400,20 euro

          - exploitatieuitgaven

          - 49 943,72 euro

          - totaal exploitatieresultaat 2022

          20 609,88 euro

          Opbouw investeringsresultaat:

          - investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2021)

           -1 864,83 euro

          - overboekingen

          0,00 euro

          - investeringsontvangsten

          1 864,83 euro

          - investeringsuitgaven

          -0,00  euro

          - totaal investeringsresultaat 2022

          0,00 euro

        • Kerkfabriek Sint-Amandus: rekening 2022

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Gunstig advies voor de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus afsluitend met een exploitatieoverschot van 19 831,24 euro.

          Feiten, context en argumentatie

          De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus keurde de jaarrekening 2022 goed op 26 januari 2023. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2023. 

          De termijn waarbinnen de gemeenteraad haar advies moet bezorgen aan de provinciegouverneur liep tot 7 mei 2023. Bij ontstentenis van het tijdig versturen van haar advies, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
          Het college van burgemeester en schepenen nam binnen deze termijn, meer bepaald op 2 mei 2023, kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus en stelt de gemeenteraad voor om een gunstig advies te verlenen. De provinciegouverneur werd onmiddellijk op de hoogte gebracht van deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen alsook van de kleine vertraging van het formele advies van de gemeenteraad. Er wordt dan ook voorgesteld om alsnog een advies over de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus uit te brengen.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023: kennisname en voorstel tot gunstig advies over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 november 2022: aktename van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 november 2022: goedkeuring gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 55, §2.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Adviseert gunstig de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus met:

          Opbouw exploitatieresultaat:

          - exploitatieoverschot (jaarrekening 2021)

          40 504,97 euro

          - exploitatietoelage (gemeenten)

          44 672,74 euro

          - exploitatieontvangsten

          28 595,06 euro

          - exploitatie-uitgaven

          - 93 941,53 euro

          - totaal exploitatieresultaat 2022

          19 831,24 euro

          Opbouw investeringsresultaat:

          - investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2021)

          0,00 euro

          - overboekingen

          0,00 euro

          - investeringsontvangsten

          17 442,68 euro

          - investeringsuitgaven

          - 17 442,68 euro

          - totaal investeringsresultaat 2022

          0,00 euro

        • Kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel: rekening 2022

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Gunstig advies voor de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel afsluitend met een exploitatieoverschot van 21 015,26 euro.

          Feiten, context en argumentatie

          De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel keurde de jaarrekening 2022 goed op 16 februari 2023. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2023. 

          De termijn waarbinnen de gemeenteraad haar advies moet bezorgen aan de provinciegouverneur liep tot 7 mei 2023. Bij ontstentenis van het tijdig versturen van haar advies, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
          Het college van burgemeester en schepenen nam binnen deze termijn, meer bepaald op 2 mei 2023, kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel en stelt de gemeenteraad voor om een gunstig advies te verlenen. De provinciegouverneur werd onmiddellijk op de hoogte gebracht van deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen alsook van de kleine vertraging van het formele advies van de gemeenteraad. Er wordt dan ook voorgesteld om alsnog een advies over de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel uit te brengen.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023: kennisname en voorstel tot gunstig advies over de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 september 2022: aktename van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 september 2022: goedkeuring van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 55, §2.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Adviseert gunstig de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel met:

          Opbouw exploitatieresultaat:

          - exploitatieoverschot (jaarrekening 2021)             

          29 666,78 euro

          - exploitatietoelage (gemeenten)

          107 442,07 euro

          - exploitatieontvangsten

          6 007,75 euro

          - exploitatieuitgaven

          - 122 101,34 euro

          - totaal exploitatieresultaat 2022

          21 015,26 euro

          Opbouw investeringsresultaat:

          - investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2021)   

          0,00 euro

          - overboekingen

          0,00 euro

          - investeringsontvangsten

          24 325,84 euro

          - investeringsuitgaven

          - 24 325,84 euro

          - totaal investeringsresultaat 2022

          0,00 euro

      • Intercommunales

        • Gaselwest: algemene vergadering: vaststellen mandaat vertegenwoordiger

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intercommunale Maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest).

          De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gaselwest van 20 juni 2023.

          Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Gaselwest tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4° en artikel 432.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Gaselwest van 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

          1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022

          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2022
          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
          6. Statutaire benoemingen

          7. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.

        • Fluvius West: algemene vergadering: vaststellen mandaat vertegenwoordiger

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

          De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Fluvius West van 26 juni 2023.

          Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Infrax West (ondertussen Fluvius West) tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4° en artikel 432.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Fluvius West van 26 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

          1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2022
          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
          6. Statutaire benoemingen
          7. Benoeming van een commissaris
          8. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.

        • Fluvius Opdrachthoudende Vereniging: algemene vergadering: vaststellen mandaat vertegenwoordiger

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.

          De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 11 april 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 7 juni 2023.

          Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4° en artikel 432.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 7 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

          1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over het boekjaar 2022

          2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022

          3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris

          4. Benoeming van een commissaris

          5. Statutaire benoemingen

          6. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.

        • Leiedal: algemene vergadering: vaststellen mandaat vertegenwoordiger

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Intercommunale Leiedal (Leiedal).

          De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 31 maart 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Leiedal van 31 mei 2023.

          Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Leiedal tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4° en artikel 432.
          Beslissing

          Artikel 1
          Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Leiedal van 31 mei 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

          1. Verslag over de activiteiten in 2022

          1.1 Verslag van de raad van bestuur

          1.2 Verslag van de commissaris-revisor
          2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2022
          3. Kwijting van bestuurders en commissaris-revisor
          4. Vervanging van bestuurders zonder stemrecht
          5. Varia.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.

        • Psilon: algemene vergadering: vaststellen mandaat vertegenwoordigers

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het mandaat van de vertegenwoordigers wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).

          De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 17 april 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Psilon van 21 juni 2023.

          Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: aanduiden vertegenwoordigers en plaatsvervangend vertegenwoordigers van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Psilon tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4° en artikel 432.
          Beslissing

          Artikel 1
          Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Psilon van 21 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

          1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2022:

          1.1. Verslag van de raad van bestuur

          1.2. Verslag van de commissaris

          2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2022

          3. Kwijting van bestuurders en commissaris

          4. Vervanging raadgevend bestuurder (voordracht door gemeenteraad Avelgem)

          4. Vernieuwing mandaat commissaris.

          Artikel 2

          De vertegenwoordigers van de gemeente zullen hun stemgedrag afstemmen op deze beslissing.

        • MIROM Menen: algemene vergadering: vaststellen mandaat vertegenwoordiger

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging MIROM Menen (Mirom).

          De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 17 april 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Mirom van 1 juni 2023.

          Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 februari 2019: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Mirom tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4° en artikel 432.
          Beslissing

          Artikel 1
          Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Mirom van 1 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

          1. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering (voor goedkeuring)

          2. Verslag van de commissaris (voor kennisname)

          3. Jaarrekening per 31 december 2022 (voor goedkeuring)

          4. Kwijting van de bestuurders en commissaris (voor goedkeuring)

          5. Statutaire aanpassing aandelen (voor kennisname)

          6. Varia.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.

        • TMVS: algemene vergadering: vaststellen mandaat vertegenwoordiger

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS).

          De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 6 april 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van TMVS van 20 juni 2023.

          Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van TMVS tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4° en artikel 432.
          Beslissing

          Artikel 1
          Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van TMVS van 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

          1. Wijziging van vermogen

          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

          3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022

          4. Verslag van de commissaris

          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022

              b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022

          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          7. Actualisering presentievergoeding

          8. Statutaire benoemingen

          Varia.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing. 

    • Grondgebiedszaken

      • Overige punten grondgebiedszaken

        • RUP Gullegem Kern - voorlopige vaststelling

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan Gullegem Kern wordt voorlopig vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          In functie van een efficiënter ruimtelijk beleid wenst de gemeente de stedenbouwkundige voorschriften op een éénduidige en rechtszekere wijze te integreren in de nieuwe ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP). Momenteel worden voor de woonkernen van de verschillende deelgemeenten gebiedsdekkende RUP's opgemaakt. Deze RUP's vervangen het lappendeken van de bijzondere plannen van aanleg (BPA's) en beogen dus administratieve vereenvoudiging en flexibilisering. Op 13 april 2018 stelde de gemeenteraad het RUP Moorsele Kern definitief vast. Dit RUP is ondertussen van kracht. De RUP's Gullegem Kern en Wevelgem Kern volgen nog.

          In april 2018 werd de startnota voor het RUP Gullegem Kern afgerond. De eerste raadpleging (bevolking) en adviesronde (hogere besturen) vonden plaats van 9 april 2018 tot en met 7 juni 2018. In het kader hiervan werden voor de bevolking ook een 4-tal infovergaderingen georganiseerd (3 op woensdag 11 april 2018 en 1 op maandag 16 april 2018).

          Intussen werd ook een voorontwerp opgemaakt. Dit werd door de adviserende instanties beoordeeld. De opmerkingen en adviezen werden op de plenaire vergadering van 29 maart 2023 behandeld. In het verslag van de plenaire vergadering wordt geconcludeerd dat, mits te voldoen aan de gemaakte opmerkingen, het voorontwerp RUP Gullegem Kern gunstig geadviseerd kan worden.

           

          Inmiddels werd het voorontwerp verder aangepast naar de gegeven adviezen. Het ontwerp RUP Gullegem Kern, in bijlage, wordt voorgelegd in functie van de voorlopige vaststelling.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 oktober 2022: afsprakennota 2022-41 'opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Gullegem Kern in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' - gunning aan Leiedal.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 oktober 2022: goedkeuring afsprakennota 2022-41 'opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Gullegem Kern in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal'.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 september 2017: RUP Gullegem Kern - gunning.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 7 juli 2017: goedkeuring afsprakennota RUP Gullegem Kern.
          Hogere regelgeving
          • Vlaamse codex ruimtelijke ordening, in het bijzonder titel 2 Planning, hoofdstuk 2 Ruimtelijke uitvoeringsplannen.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°
          Beslissing

          Artikel 1

          Het ontwerp van gemeentelijk RUP Gullegem Kern wordt voorlopig vastgesteld.

          Artikel 2

          Het ontwerp van gemeentelijk RUP Gullegem Kern wordt onderworpen aan de formaliteiten voorgeschreven door artikel 2.2.21 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening.

          Artikel 3

          Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.

        • Subsidiereglement voor het ontharden en vergroenen van private voortuinen

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het subsidiereglement voor het ontharden en vergroenen van private voortuinen wordt goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          Door de klimaatverandering krijgen we meer periodes van droogte en hittegolven, maar ook meer periodes van intensere regen. Om deze extreme weersomstandigheden zo optimaal mogelijk op te vangen, moet de gemeente een grote spons worden. Enerzijds door te ontharden en ervoor te zorgen dat regenwater ter plekke de bodem in kan. Anderzijds door bomen en struiken te planten, waardoor we meer schaduw en verkoeling creëren.

          Dit leidt tot schonere lucht, een woonplaats voor dieren en een aardoppervlak dat beter bestand is tegen droogte en overstroming.

          Daarnaast dempen beplantingen heel wat verkeersgeluid en het vergroenen draagt ook bij tot een betere straatkwaliteit, waar het aangenaam is om te wonen en de biodiversiteit verhoogt. Beplantingen bieden een meerwaarde t.o.v. gras. Om die reden wordt ook een ander subsidiebedrag gegeven.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 23°.
          Beslissing

          Het subsidiereglement voor het ontharden en vergroenen van private voortuinen wordt vastgesteld als volgt:

          Artikel 1. Doelgroep

          De subsidie voor het ontharden en vergroenen van een voortuin kan aangevraagd worden door particuliere zakelijk gerechtigden en gebruikers van woningen/appartementen met een voortuin op het grondgebied van Wevelgem, voor zover de ontharding niet wordt opgelegd krachtens hogere regelgeving.

          Als de gebruiker van de voortuin de subsidie aanvraagt, moet(en) de zakelijk gerechtigde(n) het aanvraagformulier mede ondertekenen.

          In geval van onverdeeldheid van de voortuin moeten alle zakelijk gerechtigden de subsidieaanvraag mede ondertekenen.

          Artikel 2. Definities

          In dit subsidiereglement wordt verstaan onder:

          • voortuin: gedeelte van het goed dat voor de voorgevellijn van het hoofdgebouw ligt (tussen gebouw en openbaar domein)
          • verharding:
            * gesloten verharding: een oppervlakte bestaande uit niet-waterdoorlatende materialen zoals tegels, asfalt, …
            * open verharding: een oppervlakte bestaande uit waterdoorlatende materialen zoals kiezel, grastegels, dolomiet, …
          • beplanting (wintervast, meerjarig): vaste planten, hagen, wadi’s, struiken en/of bomen. De plantdichtheid wordt in die mate bepaald dat een gesloten plantoppervlak wordt bekomen.

           

          Artikel 3. Subsidiebedrag

          §1. Voorwaarden

          • Er wordt minimum 5 m² (open) verharding opgebroken
          • De opgebroken (open) verharding wordt vervangen door gazon, vaste planten, hagen, wadi’s, struiken en/of bomen (uitgezonderd exotische of invasieve soorten) zonder het gebruik van worteldoeken.
            Met exotische soorten wordt o.a. bedoeld: bepaalde palmsoorten, yucca’s, bananenboom, agave,…
            Invasieve planten zijn planten die door de mens buiten hun oorspronggebied zijn geïntroduceerd en zich verspreiden in hun nieuw leefgebied en zo een bedreiging vormen voor de lokale biodiversiteit, o.a. reuzenbereklauw, hemelboom, reuzenbalsemien, Afghaanse duizendknoop.
          • De nieuwe aanplant moet minimaal gedurende 10 jaar in stand gehouden worden. Afgestorven planten dienen vervangen te worden. Hiertoe ondertekent de aanvrager een verklaring op eer.
          • Het verwijderen van anti-worteldoek, boomschors, e.d. komt niet in aanmerking voor subsidie.
          • Per adres kan er slechts één maximale subsidie bekomen worden over een periode van 5 jaar, dit kan door middel van verschillende aanvragen.
          • Er wordt geen subsidie toegekend indien het ontharden moet uitgevoerd worden in het kader van de regularisatie van een vergunning.
          • Het opbreken van verhardingen die zonder een vereiste vergunning zijn aangelegd na 2016 worden niet gesubsidieerd, tenzij de woning verkocht werd na de aanleg van de verharding.

          §2. Subsidiebedrag

          De subsidie voor het verwijderen van de verharding in de voortuin bedraagt:

          • gazon ter vervanging van een verharding: 10 euro/m² met een minimum van 50 euro en een maximum van 500 euro
          • beplanting (cfr. artikel 2 juncto artikel 3, §1) ter vervanging van een verharding: 15 euro/m² met een minimum van 75 euro en een maximum van 750 euro.

          Artikel 4. Aanvraag en procedure

          De aanvraag gebeurt door middel van het online aanvraagformulier dat beschikbaar is via de website van de gemeente. Bij de aanvraag worden de gevraagde bijlages toegevoegd. Indien van toepassing (cfr. artikel 1) wordt ook een schriftelijk akkoord van de zakelijk gerechtigde(n) toegevoegd.

          Artikel 5. Controle

          Het college van burgemeester en schepenen is gemachtigd alle onderzoeken in te stellen of te laten instellen om controle uit te oefenen op de naleving van de voorwaarden van dit reglement.

          Ingeval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.

          Indien de aanleg niet overeenstemt met de beschrijving in de aanvraag moet de subsidie terugbetaald worden.

          Indien blijkt dat door de aanvrager onjuiste gegevens werden verstrekt of indien de voorwaarden van dit reglement of de voorwaarden waaronder de subsidie werd verleend niet werden nageleefd, kan de subsidie gedeeltelijk of volledig worden teruggevorderd.

          De toekenning van de subsidie betekent niet dat de gemeente Wevelgem verantwoordelijkheid opneemt voor wat betreft materialen en/of resultaten.

          Artikel 6. Inwerkingtreding

          Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2023 en is van toepassing op onthardingen die uitgevoerd worden vanaf 1 juni 2023.

    • Vrije tijd

      • Sport

        • Subsidiereglement schoolzwemmen

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het subsidiereglement schoolzwemmen wordt, naar aanleiding van de fors gestegen kosten voor het busvervoer naar De Zwemkom, hervastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad keurde op 13 november 2020 het aangepaste subsidiereglement schoolzwemmen goed. Wevelgemse basisscholen op bepaalde afstand van De Zwemkom (minstens 1,5 km voor de tweede en derde graad en 1 km voor de eerste graad) krijgen een tegemoetkoming in de kosten van het leerlingenvervoer van en naar het zwembad. Deze subsidie bedraagt 5 euro per leerling als deze leerlingen in de loop van het schooljaar minstens 10 keer met de klas gaan zwemmen. Deze subsidie wordt met 0,5 euro per zwembeurt verminderd indien door overmacht een zwembeurt niet kan doorgaan.

          Er zijn 5 Wevelgemse scholen die aanspraak maken op een tegemoetkoming voor het inleggen van busvervoer voor het schoolzwemmen. De directies geven aan dat de kostprijs van het busvervoer sterk gestegen is, gelet op o.m. de stijgende brandstofprijzen en loonkosten.

          Het lijkt inderdaad aangewezen om de subsidie voor de tegemoetkoming in de kosten van het vervoer voor het schoolzwemmen sterk te verhogen. Er wordt voorgesteld om de subsidie voor het schoolzwemmen te verdrievoudigen van 5 euro per leerling naar 15 euro per leerling.

          Om de scholen te motiveren om vanaf een haalbare afstand te voet of met de fiets naar De Zwemkom te komen, wordt voorgesteld om deze subsidie enkel te voorzien voor de basisscholen waarvan de leerlingen van de eerste en tweede graad minstens 2 km moeten afleggen. Voor de leerlingen van de derde graad moet de afstand minstens 4 km zijn. De afstand te voet tussen de school en De Zwemkom wordt genomen als referentie.
          Er wordt verder voorgesteld om de subsidie toe te kennen vanaf 8 zwembeurten. De praktijk leert immers dat bepaalde klassen, vooral van de derde graad, vaak maar 8 of 9 zwembeurten hebben omwille van een korter derde trimester.

          De sportraad adviseerde het ontwerp van subsidiereglement schoolzwemmen gunstig.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave wordt aangerekend op rekening 0740-00/649651 van het exploitatiekrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 november 2020: subsidiereglement schoolzwemmen.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 23°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het subsidiereglement schoolzwemmen wordt hervastgesteld als volgt:

          Artikel 1

          Scholen uit het basisonderwijs kunnen, met ingang van het schooljaar 2022-2023, een subsidie krijgen als tegemoetkoming in de kosten van het leerlingenvervoer van en naar het zwembad onder de volgende voorwaarden:

          - de school is gelegen op het grondgebied van de gemeente Wevelgem

          - de afstand tussen De Zwemkom, Menenstraat 78, Wevelgem, en de school bedraagt minstens 4 km voor het normale traject tussen school en zwembad, de afstand te voet geldt als referentie. Voor scholen waarvan de afstand naar de school minder dan 4 km bedraagt, maar die verder gelegen zijn dan een afstand van 2 km van het zwembad komen enkel de leerlingen van de eerste en de tweede graad in aanmerking

          - de school maakt slechts gebruik van een ander zwembad wanneer er geen ruimte meer beschikbaar is in De Zwemkom.

          Artikel 2

          De tegemoetkoming bedraagt 15 euro per leerling, per jaar (x). Hiervoor komen enkel de leerlingen in aanmerking die in de loop van het schooljaar (jaar (x-1) - jaar x) minstens 8 keer met de klas gaan zwemmen. Indien door overmacht geen 8 zwembeurten behaald worden, wordt een vermindering van 2 euro per leerling, per gemiste zwembeurt toegepast.

          Artikel 3

          De school die wenst in aanmerking te komen voor deze subsidie zal jaarlijks een lijst voorleggen aan de sportdienst met vermelding van het aantal leerlingen per klas dat voldoet aan artikel 2.

          Artikel 2 Overgangsbepalingen

          Dit reglement treedt onmiddellijk in werking en vervangt integraal de beslissing van de gemeenteraad van 13 november 2020 houdende het subsidiereglement schoolzwemmen. Dit reglement wordt integraal toegepast op de subsidieaanvragen vanaf het schooljaar 2022-2023 die nog geen positief gevolg kregen krachtens het subsidiereglement van 13 november 2020.

        • Subsidiereglement wielerwedstrijden

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Het subsidiereglement wielerwedstrijden wordt hervastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad keurde op 13 december 2013 het subsidiereglement wielerwedstrijden goed. Inrichters van wielerwedstrijden op grondgebied Wevelgem kunnen een subsidie bekomen. Er worden enkele aanpassingen aan dit reglement voorgesteld.

          De inrichters van wielerwedstrijden dienen een organisatievergunning te betalen per toegewezen wedstrijd. De kostprijs van deze vergunning is met 10% gestegen ten opzichte van vorige wielerseizoenen. Deze kostprijs valt voor bijna alle categorieën binnen de voorziene subsidie.
          Enkel voor de categorie 1.15 dames elite is de vergunningsprijs sterk verhoogd, waardoor de subsidie ontoereikend is. Er wordt voorgesteld om deze subsidie te verhogen van 500 naar 1 000 euro.

          Het is verder aangewezen om de subsidies in het subsidiereglement wielerwedstrijden te indexeren. Aangezien de voorziene basissubsidies toereikend zijn in functie van de organisatievergunningen, wordt voorgesteld om de subsidies te indexeren vanaf 2023.

          Om in aanmerking te komen voor de subsidie wielerwedstrijden worden ook enkele basisvoorwaarden gesteld, conform andere gemeentelijke subsidiereglementen.

          De sportraad adviseerde het ontwerp van subsidiereglement wielerwedstrijden gunstig.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave wordt aangerekend op rekening 0740-00/649662 van het exploitatiekrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2013: subsidiereglement wielerwedstrijden.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 23°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het subsidiereglement wielerwedstrijden wordt hervastgesteld als volgt:

          Artikel 1 Begunstigden

          Komen in aanmerking voor deze subsidie:

          1. Alle Wevelgemse verenigingen die aangesloten zijn bij een erkende Wevelgemse adviesraad.
          2. Niet-aangesloten Wevelgemse verenigingen of particuliere organisaties van wie de zetel zich in Wevelgem bevindt en waarvan de helft van de leden van het bestuur woonachtig is in de gemeente Wevelgem.
          3. Een ter bepaalde gelegenheid opgerichte (feitelijke) vereniging of particuliere organisatie, waarvan minstens de helft van de deelnemende personen woonachtig is te Wevelgem. Het college van burgemeester en schepenen kan weigeren om wielerwedstrijden te subsidiëren van een ter bepaalde gelegenheid opgerichte vereniging, wanneer het oordeelt dat de bewuste activiteit past in de jaarwerking van een bestaande Wevelgemse vereniging.
          4. Een samenwerkingsverband tussen verenigingen. Indien twee of meerdere verenigingen of organisaties samen een wielerwedstrijd inrichten, kan maar één als subsidieaanvrager optreden. Bij de aanvraag staat de verdeelsleutel vermeld tussen de partners voor de onderlinge verdeling van het subsidiebedrag.

          Artikel 2  Basisvoorwaarden

          Om in aanmerking te komen, moet de organisatie voldoen aan volgende basisvoorwaarden:

          1. De wielerwedstrijd vindt plaats op het grondgebied van de gemeente Wevelgem en heeft zijn aankomst op het grondgebied van de gemeente Wevelgem.
          2. De organisator ontvangt geen andere financiële ondersteuning van de gemeente of gemeentelijke adviesraad voor dezelfde wielerwedstrijd.
          3. Vermelding van het gemeentelijke logo, dat ter beschikking wordt gesteld door de gemeentelijke diensten, op alle promotiemateriaal.

          Artikel 3 Subsidies wielerwedstrijden

          §1. Basissubsidies

          1. Aan de inrichter, de organisator van een wedstrijd uit de categorie 1.12 IC 1 (elite met contract IC), wordt een subsidie toegekend van 1 000 euro per georganiseerde wielerwedstrijd.
          2. Aan de inrichter, de organisator van een wedstrijd uit de categorie 1.12 IC 2 (elite 2 IC), wordt een subsidie toegekend van 614 euro per georganiseerde wielerwedstrijd.
          3. Aan de inrichter, de organisator van een wedstrijd uit de categorie 1.12 (elite 2 U23) wordt een subsidie toegekend van 500 euro per georganiseerde wielerwedstrijd.
          4. Aan de inrichter, de organisator van een wedstrijd uit de categorie 1.13 (beloften U23) wordt een subsidie toegekend van 500 euro per georganiseerde wielerwedstrijd.
          5. Aan de inrichter, de organisator van een wedstrijd uit de categorie 1.14 (juniores) wordt een subsidie toegekend van 500 euro per georganiseerde wielerwedstrijd.
          6. Aan de inrichter, de organisator van een wedstrijd uit de categorie 1.15 (dames elite) wordt een subsidie toegekend van 1 000 euro per georganiseerde wielerwedstrijd. 
          7. Aan de inrichter, de organisator van een wedstrijd uit de categorie 1.16 (dames nieuwelingen en dames juniores) wordt een subsidie toegekend van 500 euro per georganiseerde wielerwedstrijd. 
          8. Aan de inrichter, de organisator van een wedstrijd uit de categorie 1.17 (nieuwelingen) wordt een subsidie toegekend van 500 euro per georganiseerde wielerwedstrijd.
          9. Aan de inrichter, de organisator van een wedstrijd voor aspiranten wordt een subsidie toegekend van 500 euro per georganiseerde wielerwedstrijd.
          10. Aan de inrichter, de organisator van een wedstrijd voor miniemen wordt een subsidie toegekend van 500 euro per georganiseerde wielerwedstrijd.   
          11. Aan de inrichter, de organisator van een wedstrijd voor gentlemen, dorpelingen of gelijkaardig wordt een subsidie toegekend van 500 euro per georganiseerde wielerwedstrijd.
          12. Aan de inrichter, de organisator van een tijdrit voor wielertoeristen wordt een subsidie toegekend van 500 euro per georganiseerde wielerwedstrijd.

          §2. Indexering

          De subsidies zoals opgenomen in §1. (basissubsidies) zijn jaarlijks indexeerbaar vanaf 2023 en dit automatisch en van rechtswege volgens de index van de consumptieprijzen. De subsidies zijn voor het eerst indexeerbaar voor wielerwedstrijden georganiseerd in 2023 en dit volgens de formule:

          Basissubsidie x nieuw indexcijfer = geïndexeerde subsidie wielerwedstrijden.
                aanvangsindexcijfer

          Het aanvangsindexcijfer is de consumptieprijsindex van de maand maart 2022. De 'nieuwe index' is de consumptieprijsindex van maart van het jaar waarin de indexatie plaatsvindt.

          Artikel 4

          Wanneer een wielerwedstrijd wordt georganiseerd met deelname van verschillende categorieën deelnemers, dan komt de organisator in aanmerking voor een subsidie die overeenstemt met deze toegekend voor de hoogste categorie van deelnemers.

          Artikel 5

          Deze subsidie wordt slechts bekomen wanneer de wedstrijd effectief plaats vindt of indien de wedstrijd omwille van overmacht niet heeft kunnen plaatsvinden.

           

          Artikel 6

          Voor het bekomen van de subsidie richt de organisator een aanvraag aan het college van burgemeester en schepenen, dat belast is met de verdere uitvoering van deze beslissing.

           

          Artikel 2 Overgangsbepalingen

          Dit reglement treedt onmiddellijk in werking en vervangt integraal de beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2013 houdende het subsidiereglement wielerwedstrijden. Dit reglement wordt integraal toegepast op de subsidieaanvragen voor wielerwedstrijden vanaf het wielerjaar 2023 die nog geen positief gevolg kregen krachtens het subsidiereglement van 13 december 2013.

    • Agendapunten en vragen van raadsleden

      • Mondelinge vragen

        • Wanneer Wipt Wevelgem?

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Carine Quidousse, Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

           
          Feiten, context en argumentatie

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Jelle Stragier.

           
          Meerjarenplan en budget

           

           
          Vorige beslissingen

           

           
          Hogere regelgeving

           

           
          Beslissing

           

           

Namens gemeenteraad,

Kurt Parmentier
algemeen directeur

Jo Libeer
voorzitter