Raming: 49 586,76 euro (excl. btw), hetzij 59 999,98 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeenteraad verleende in zitting van 13 oktober 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'aankoop mobiele geluidsinstallatie'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 15 februari 2023 om de plaatsingsprocedure voor deze opdracht stop te zetten, gelet op de overschrijding van de raming door de ingediende offertes.
In het kader van de opdracht 'aankoop mobiele geluidsinstallatie' werd een aangepast bestek met nr. 2783/02523 opgesteld door de heer Servaas Boucquey, dienst Cultuur.
In dit bestek werden aanpassingen gedaan aan de technische bepalingen. Die zijn minder specifiek, om de inschrijvers meer ruimte te laten om een goeie invulling te geven aan de opdracht. Dit zou de prijs ten goede moeten komen zonder kwaliteitsverlies. Bij de luidsprekers vallen de specificaties rond geluidsdruk en frequenties weg en de inschrijver krijgt meer keuze om luidsprekers te combineren. Ook bij de versterkers zijn er minder eisen opgenomen, daardoor is de keuze voor een passief of actief systeem groter.
Bij de luidsprekers valt de eis dat de installatie zowel 'gestackt' of 'gevlogen' moet kunnen worden weg en wordt gekozen voor een ‘gestackt’ systeem. Dat laatste systeem is minder duur.
De bijgeleverde laptop is nu optioneel.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 49 586,76 euro (excl. btw), hetzij 59 999,98 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0710-00/230100/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2783/02523 en de raming voor de opdracht 'aankoop mobiele geluidsinstallatie', opgesteld door de heer Servaas Boucquey, dienst Cultuur, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 49 586,76 euro (excl. btw), hetzij 59 999,98 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 65 000 euro (excl. btw), hetzij 78 650 euro (incl. btw) per eindejaarsperiode.
Openbare procedure.
De opdracht 'kerstverlichting Moorsele-Gullegem-Wevelgem', zoals gegund door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 augustus 2017, is afgelopen. In functie van de komende eindejaarsperiodes wordt een nieuwe overheidsopdracht gelanceerd. In het kader van de opdracht 'kerstverlichting Moorsele-Gullegem-Wevelgem' werd een bestek met nr. 2784/02623 opgesteld door mevrouw Nathalie Versavel, cluster Grondgebiedszaken. In dit bestek worden ook 3 bijkomende sfeerverlichtingselementen (1 per deelgemeente) geïntegreerd, deze werden de voorbije jaren vanuit de cluster Vrije Tijd jaarlijks afzonderlijk besteld i.k.v. de geplande evenementen in de eindejaarsperiode.
De richtprijs van de totaalkost per eindejaarsperiode voor de 3 deelgemeenten samen wordt geraamd op 65 000 euro (excl. btw), hetzij 78 650 euro (incl. btw). De uitgave voor deze opdracht voor 3 jaar wordt geraamd op 195 000 euro (excl. btw), hetzij 235 950 euro (incl. btw), en het maximale bestelbedrag wordt geraamd op 390 000 euro (excl. btw), hetzij 471 900 euro (incl. btw) gelet op de verlengingsmogelijkheid met 1 jaar, en dit maximum 3 keer.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van minimum 3 jaar (maximum 6 jaar).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0710-00/613000 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2784/02623 en de raming voor de opdracht 'kerstverlichting Moorsele-Gullegem-Wevelgem', opgesteld door mevrouw Nathalie Versavel, cluster Grondgebiedszaken, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 195 000 euro (excl. btw), hetzij 235 950 euro (incl. btw) voor 3 jaar.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Raming: 2 811 904,52 euro (excl. btw), hetzij 2 980 618,79 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
De gemeenteraad verleende in zitting van 12 november 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'aanstellen ontwerpteam voor de uitvoering van een eerste fase van het masterplan GBS Wevelgem'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 2 maart 2022 deze ontwerpopdracht toe te wijzen aan Corbey Ringoir Architects bv.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 21 september 2022 goedkeuring aan het voorontwerp van de ontwerper, Corbey Ringoir Architects bv, voor de opdracht 'GBS Wevelgem, uitbreiding en renovatie bestaande basisschool inclusief omgevingsaanleg'.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 2118-1-20230331 opgesteld door de ontwerper, Corbey Ringoir Architects bv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 2 811 904,52 euro (excl. btw), hetzij 2 980 618,79 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Er werd een subsidieaanvraag voor een nieuwbouw ingediend bij AGION (agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs). AGION stemt principieel toe met de realisatie van de nieuwbouwwerken via een promotieopdracht. Deze principiële toestemming houdt nog geen subsidierecht in, na de ingebruikname van het gebouw en het doorlopen van de wachttijd, wordt het dossier afgehandeld overeenkomstig de bestaande subsidiëringsprocedure 'aankoop'.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB2-ACT37/0800-00/221007/I-PB2-AP13 en rekening PB2-ACT37/0800-00/220007/I-PB2-AP13 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2118-1-20230331 en de raming voor de opdracht 'GBS Wevelgem, uitbreiding en renovatie bestaande basisschool inclusief omgevingsaanleg', opgesteld door de ontwerper, Corbey Ringoir Architects bv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 2 811 904,52 euro (excl. btw), hetzij 2 980 618,79 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gunstig advies voor de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Hilarius afsluitend met een exploitatieoverschot van 67 678,11 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius keurde de jaarrekening 2022 goed op 9 februari 2023. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2023.
De termijn waarbinnen de gemeenteraad haar advies moet bezorgen aan de provinciegouverneur liep tot 7 mei 2023. Bij ontstentenis van het tijdig versturen van haar advies, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het college van burgemeester en schepenen nam binnen deze termijn, meer bepaald op 2 mei 2023, kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Hilarius en stelt de gemeenteraad voor om een gunstig advies te verlenen. De provinciegouverneur werd onmiddellijk op de hoogte gebracht van deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen alsook van de kleine vertraging van het formele advies van de gemeenteraad. Er wordt dan ook voorgesteld om alsnog een advies over de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Hilarius uit te brengen.
Adviseert gunstig de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Hilarius met:
Opbouw exploitatieresultaat:
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2021) |
78 899,94 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
87 274,31 euro |
- exploitatieontvangsten |
19 403,74 euro |
- exploitatie-uitgaven |
- 117 899,88 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2022 |
67 678,11 euro |
Opbouw investeringsresultaat:
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2021) |
0,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
0,00 euro |
- investeringsuitgaven |
- 0,00 euro |
- totaal investeringsresultaat 2022 |
0,00 euro |
Gunstig advies voor de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria afsluitend met een exploitatieoverschot van 10 976,30 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria keurde de jaarrekening 2022 goed op 10 februari 2023. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2023.
De termijn waarbinnen de gemeenteraad haar advies moet bezorgen aan de provinciegouverneur liep tot 7 mei 2023. Bij ontstentenis van het tijdig versturen van haar advies, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het college van burgemeester en schepenen nam binnen deze termijn, meer bepaald op 2 mei 2023, kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria en stelt de gemeenteraad voor om een gunstig advies te verlenen. De provinciegouverneur werd onmiddellijk op de hoogte gebracht van deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen alsook van de kleine vertraging van het formele advies van de gemeenteraad. Er wordt dan ook voorgesteld om alsnog een advies over de rekening 2022 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria uit te brengen.
Adviseert gunstig de rekening 2022 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria met:
Opbouw exploitatieresultaat:
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2021) |
20 034,68 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
28 320,58 euro |
- exploitatieontvangsten |
8 560,33 euro |
- exploitatieuitgaven |
- 45 939,29 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2022 |
10 976,30 euro |
Opbouw investeringsresultaat:
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2021) |
0,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
0,00 euro |
- investeringsuitgaven |
- 0,00 euro |
- totaal investeringsresultaat 2022 |
0,00 euro |
Gunstig advies voor de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus afsluitend met een exploitatieoverschot van 20 609,88 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus keurde de jaarrekening 2022 goed op 3 februari 2023. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2023.
De termijn waarbinnen de gemeenteraad haar advies moet bezorgen aan de provinciegouverneur liep tot 7 mei 2023. Bij ontstentenis van het tijdig versturen van haar advies, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het college van burgemeester en schepenen nam binnen deze termijn, meer bepaald op 2 mei 2023, kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus en stelt de gemeenteraad voor om een gunstig advies te verlenen. De provinciegouverneur werd onmiddellijk op de hoogte gebracht van deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen alsook van de kleine vertraging van het formele advies van de gemeenteraad. Er wordt dan ook voorgesteld om alsnog een advies over de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus uit te brengen.
Adviseert gunstig de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus met:
Opbouw exploitatieresultaat:
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2021) |
30 186,95 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
23 966,45 euro |
- exploitatieontvangsten |
16 400,20 euro |
- exploitatieuitgaven |
- 49 943,72 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2022 |
20 609,88 euro |
Opbouw investeringsresultaat:
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2021) |
-1 864,83 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
1 864,83 euro |
- investeringsuitgaven |
-0,00 euro |
- totaal investeringsresultaat 2022 |
0,00 euro |
Gunstig advies voor de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus afsluitend met een exploitatieoverschot van 19 831,24 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus keurde de jaarrekening 2022 goed op 26 januari 2023. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2023.
De termijn waarbinnen de gemeenteraad haar advies moet bezorgen aan de provinciegouverneur liep tot 7 mei 2023. Bij ontstentenis van het tijdig versturen van haar advies, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het college van burgemeester en schepenen nam binnen deze termijn, meer bepaald op 2 mei 2023, kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus en stelt de gemeenteraad voor om een gunstig advies te verlenen. De provinciegouverneur werd onmiddellijk op de hoogte gebracht van deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen alsook van de kleine vertraging van het formele advies van de gemeenteraad. Er wordt dan ook voorgesteld om alsnog een advies over de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus uit te brengen.
Adviseert gunstig de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus met:
Opbouw exploitatieresultaat:
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2021) |
40 504,97 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
44 672,74 euro |
- exploitatieontvangsten |
28 595,06 euro |
- exploitatie-uitgaven |
- 93 941,53 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2022 |
19 831,24 euro |
Opbouw investeringsresultaat:
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2021) |
0,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
17 442,68 euro |
- investeringsuitgaven |
- 17 442,68 euro |
- totaal investeringsresultaat 2022 |
0,00 euro |
Gunstig advies voor de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel afsluitend met een exploitatieoverschot van 21 015,26 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel keurde de jaarrekening 2022 goed op 16 februari 2023. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 maart 2023.
De termijn waarbinnen de gemeenteraad haar advies moet bezorgen aan de provinciegouverneur liep tot 7 mei 2023. Bij ontstentenis van het tijdig versturen van haar advies, wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Het college van burgemeester en schepenen nam binnen deze termijn, meer bepaald op 2 mei 2023, kennis van de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel en stelt de gemeenteraad voor om een gunstig advies te verlenen. De provinciegouverneur werd onmiddellijk op de hoogte gebracht van deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen alsook van de kleine vertraging van het formele advies van de gemeenteraad. Er wordt dan ook voorgesteld om alsnog een advies over de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel uit te brengen.
Adviseert gunstig de rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel met:
Opbouw exploitatieresultaat:
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2021) |
29 666,78 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
107 442,07 euro |
- exploitatieontvangsten |
6 007,75 euro |
- exploitatieuitgaven |
- 122 101,34 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2022 |
21 015,26 euro |
Opbouw investeringsresultaat:
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2021) |
0,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
24 325,84 euro |
- investeringsuitgaven |
- 24 325,84 euro |
- totaal investeringsresultaat 2022 |
0,00 euro |
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intercommunale Maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gaselwest van 20 juni 2023.
Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Gaselwest van 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2022
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
6. Statutaire benoemingen
7. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Fluvius West van 26 juni 2023.
Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Fluvius West van 26 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 11 april 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 7 juni 2023.
Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 7 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over het boekjaar 2022
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris
4. Benoeming van een commissaris
5. Statutaire benoemingen
6. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Intercommunale Leiedal (Leiedal).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 31 maart 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Leiedal van 31 mei 2023.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Leiedal van 31 mei 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Verslag over de activiteiten in 2022
1.1 Verslag van de raad van bestuur
1.2 Verslag van de commissaris-revisor
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2022
3. Kwijting van bestuurders en commissaris-revisor
4. Vervanging van bestuurders zonder stemrecht
5. Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordigers wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 17 april 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Psilon van 21 juni 2023.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Psilon van 21 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2022:
1.1. Verslag van de raad van bestuur
1.2. Verslag van de commissaris
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2022
3. Kwijting van bestuurders en commissaris
4. Vervanging raadgevend bestuurder (voordracht door gemeenteraad Avelgem)
4. Vernieuwing mandaat commissaris.
Artikel 2
De vertegenwoordigers van de gemeente zullen hun stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging MIROM Menen (Mirom).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 17 april 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Mirom van 1 juni 2023.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Mirom van 1 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering (voor goedkeuring)
2. Verslag van de commissaris (voor kennisname)
3. Jaarrekening per 31 december 2022 (voor goedkeuring)
4. Kwijting van de bestuurders en commissaris (voor goedkeuring)
5. Statutaire aanpassing aandelen (voor kennisname)
6. Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 6 april 2023 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van TMVS van 20 juni 2023.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van TMVS van 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan Gullegem Kern wordt voorlopig vastgesteld.
In functie van een efficiënter ruimtelijk beleid wenst de gemeente de stedenbouwkundige voorschriften op een éénduidige en rechtszekere wijze te integreren in de nieuwe ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP). Momenteel worden voor de woonkernen van de verschillende deelgemeenten gebiedsdekkende RUP's opgemaakt. Deze RUP's vervangen het lappendeken van de bijzondere plannen van aanleg (BPA's) en beogen dus administratieve vereenvoudiging en flexibilisering. Op 13 april 2018 stelde de gemeenteraad het RUP Moorsele Kern definitief vast. Dit RUP is ondertussen van kracht. De RUP's Gullegem Kern en Wevelgem Kern volgen nog.
In april 2018 werd de startnota voor het RUP Gullegem Kern afgerond. De eerste raadpleging (bevolking) en adviesronde (hogere besturen) vonden plaats van 9 april 2018 tot en met 7 juni 2018. In het kader hiervan werden voor de bevolking ook een 4-tal infovergaderingen georganiseerd (3 op woensdag 11 april 2018 en 1 op maandag 16 april 2018).
Intussen werd ook een voorontwerp opgemaakt. Dit werd door de adviserende instanties beoordeeld. De opmerkingen en adviezen werden op de plenaire vergadering van 29 maart 2023 behandeld. In het verslag van de plenaire vergadering wordt geconcludeerd dat, mits te voldoen aan de gemaakte opmerkingen, het voorontwerp RUP Gullegem Kern gunstig geadviseerd kan worden.
Inmiddels werd het voorontwerp verder aangepast naar de gegeven adviezen. Het ontwerp RUP Gullegem Kern, in bijlage, wordt voorgelegd in functie van de voorlopige vaststelling.
Artikel 1
Het ontwerp van gemeentelijk RUP Gullegem Kern wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2
Het ontwerp van gemeentelijk RUP Gullegem Kern wordt onderworpen aan de formaliteiten voorgeschreven door artikel 2.2.21 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Het subsidiereglement voor het ontharden en vergroenen van private voortuinen wordt goedgekeurd.
Door de klimaatverandering krijgen we meer periodes van droogte en hittegolven, maar ook meer periodes van intensere regen. Om deze extreme weersomstandigheden zo optimaal mogelijk op te vangen, moet de gemeente een grote spons worden. Enerzijds door te ontharden en ervoor te zorgen dat regenwater ter plekke de bodem in kan. Anderzijds door bomen en struiken te planten, waardoor we meer schaduw en verkoeling creëren.
Dit leidt tot schonere lucht, een woonplaats voor dieren en een aardoppervlak dat beter bestand is tegen droogte en overstroming.
Daarnaast dempen beplantingen heel wat verkeersgeluid en het vergroenen draagt ook bij tot een betere straatkwaliteit, waar het aangenaam is om te wonen en de biodiversiteit verhoogt. Beplantingen bieden een meerwaarde t.o.v. gras. Om die reden wordt ook een ander subsidiebedrag gegeven.
Het subsidiereglement voor het ontharden en vergroenen van private voortuinen wordt vastgesteld als volgt:
Artikel 1. Doelgroep
De subsidie voor het ontharden en vergroenen van een voortuin kan aangevraagd worden door particuliere zakelijk gerechtigden en gebruikers van woningen/appartementen met een voortuin op het grondgebied van Wevelgem, voor zover de ontharding niet wordt opgelegd krachtens hogere regelgeving.
Als de gebruiker van de voortuin de subsidie aanvraagt, moet(en) de zakelijk gerechtigde(n) het aanvraagformulier mede ondertekenen.
In geval van onverdeeldheid van de voortuin moeten alle zakelijk gerechtigden de subsidieaanvraag mede ondertekenen.
Artikel 2. Definities
In dit subsidiereglement wordt verstaan onder:
Artikel 3. Subsidiebedrag
§1. Voorwaarden
§2. Subsidiebedrag
De subsidie voor het verwijderen van de verharding in de voortuin bedraagt:
Artikel 4. Aanvraag en procedure
De aanvraag gebeurt door middel van het online aanvraagformulier dat beschikbaar is via de website van de gemeente. Bij de aanvraag worden de gevraagde bijlages toegevoegd. Indien van toepassing (cfr. artikel 1) wordt ook een schriftelijk akkoord van de zakelijk gerechtigde(n) toegevoegd.
Artikel 5. Controle
Het college van burgemeester en schepenen is gemachtigd alle onderzoeken in te stellen of te laten instellen om controle uit te oefenen op de naleving van de voorwaarden van dit reglement.
Ingeval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie.
Indien de aanleg niet overeenstemt met de beschrijving in de aanvraag moet de subsidie terugbetaald worden.
Indien blijkt dat door de aanvrager onjuiste gegevens werden verstrekt of indien de voorwaarden van dit reglement of de voorwaarden waaronder de subsidie werd verleend niet werden nageleefd, kan de subsidie gedeeltelijk of volledig worden teruggevorderd.
De toekenning van de subsidie betekent niet dat de gemeente Wevelgem verantwoordelijkheid opneemt voor wat betreft materialen en/of resultaten.
Artikel 6. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2023 en is van toepassing op onthardingen die uitgevoerd worden vanaf 1 juni 2023.
Het subsidiereglement schoolzwemmen wordt, naar aanleiding van de fors gestegen kosten voor het busvervoer naar De Zwemkom, hervastgesteld.
De gemeenteraad keurde op 13 november 2020 het aangepaste subsidiereglement schoolzwemmen goed. Wevelgemse basisscholen op bepaalde afstand van De Zwemkom (minstens 1,5 km voor de tweede en derde graad en 1 km voor de eerste graad) krijgen een tegemoetkoming in de kosten van het leerlingenvervoer van en naar het zwembad. Deze subsidie bedraagt 5 euro per leerling als deze leerlingen in de loop van het schooljaar minstens 10 keer met de klas gaan zwemmen. Deze subsidie wordt met 0,5 euro per zwembeurt verminderd indien door overmacht een zwembeurt niet kan doorgaan.
Er zijn 5 Wevelgemse scholen die aanspraak maken op een tegemoetkoming voor het inleggen van busvervoer voor het schoolzwemmen. De directies geven aan dat de kostprijs van het busvervoer sterk gestegen is, gelet op o.m. de stijgende brandstofprijzen en loonkosten.
Het lijkt inderdaad aangewezen om de subsidie voor de tegemoetkoming in de kosten van het vervoer voor het schoolzwemmen sterk te verhogen. Er wordt voorgesteld om de subsidie voor het schoolzwemmen te verdrievoudigen van 5 euro per leerling naar 15 euro per leerling.
Om de scholen te motiveren om vanaf een haalbare afstand te voet of met de fiets naar De Zwemkom te komen, wordt voorgesteld om deze subsidie enkel te voorzien voor de basisscholen waarvan de leerlingen van de eerste en tweede graad minstens 2 km moeten afleggen. Voor de leerlingen van de derde graad moet de afstand minstens 4 km zijn. De afstand te voet tussen de school en De Zwemkom wordt genomen als referentie.
Er wordt verder voorgesteld om de subsidie toe te kennen vanaf 8 zwembeurten. De praktijk leert immers dat bepaalde klassen, vooral van de derde graad, vaak maar 8 of 9 zwembeurten hebben omwille van een korter derde trimester.
De sportraad adviseerde het ontwerp van subsidiereglement schoolzwemmen gunstig.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0740-00/649651 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Het subsidiereglement schoolzwemmen wordt hervastgesteld als volgt:
Artikel 1
Scholen uit het basisonderwijs kunnen, met ingang van het schooljaar 2022-2023, een subsidie krijgen als tegemoetkoming in de kosten van het leerlingenvervoer van en naar het zwembad onder de volgende voorwaarden:
- de school is gelegen op het grondgebied van de gemeente Wevelgem
- de afstand tussen De Zwemkom, Menenstraat 78, Wevelgem, en de school bedraagt minstens 4 km voor het normale traject tussen school en zwembad, de afstand te voet geldt als referentie. Voor scholen waarvan de afstand naar de school minder dan 4 km bedraagt, maar die verder gelegen zijn dan een afstand van 2 km van het zwembad komen enkel de leerlingen van de eerste en de tweede graad in aanmerking
- de school maakt slechts gebruik van een ander zwembad wanneer er geen ruimte meer beschikbaar is in De Zwemkom.
Artikel 2
De tegemoetkoming bedraagt 15 euro per leerling, per jaar (x). Hiervoor komen enkel de leerlingen in aanmerking die in de loop van het schooljaar (jaar (x-1) - jaar x) minstens 8 keer met de klas gaan zwemmen. Indien door overmacht geen 8 zwembeurten behaald worden, wordt een vermindering van 2 euro per leerling, per gemiste zwembeurt toegepast.
Artikel 3
De school die wenst in aanmerking te komen voor deze subsidie zal jaarlijks een lijst voorleggen aan de sportdienst met vermelding van het aantal leerlingen per klas dat voldoet aan artikel 2.
Artikel 2 Overgangsbepalingen
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking en vervangt integraal de beslissing van de gemeenteraad van 13 november 2020 houdende het subsidiereglement schoolzwemmen. Dit reglement wordt integraal toegepast op de subsidieaanvragen vanaf het schooljaar 2022-2023 die nog geen positief gevolg kregen krachtens het subsidiereglement van 13 november 2020.
Het subsidiereglement wielerwedstrijden wordt hervastgesteld.
De gemeenteraad keurde op 13 december 2013 het subsidiereglement wielerwedstrijden goed. Inrichters van wielerwedstrijden op grondgebied Wevelgem kunnen een subsidie bekomen. Er worden enkele aanpassingen aan dit reglement voorgesteld.
De inrichters van wielerwedstrijden dienen een organisatievergunning te betalen per toegewezen wedstrijd. De kostprijs van deze vergunning is met 10% gestegen ten opzichte van vorige wielerseizoenen. Deze kostprijs valt voor bijna alle categorieën binnen de voorziene subsidie.
Enkel voor de categorie 1.15 dames elite is de vergunningsprijs sterk verhoogd, waardoor de subsidie ontoereikend is. Er wordt voorgesteld om deze subsidie te verhogen van 500 naar 1 000 euro.
Het is verder aangewezen om de subsidies in het subsidiereglement wielerwedstrijden te indexeren. Aangezien de voorziene basissubsidies toereikend zijn in functie van de organisatievergunningen, wordt voorgesteld om de subsidies te indexeren vanaf 2023.
Om in aanmerking te komen voor de subsidie wielerwedstrijden worden ook enkele basisvoorwaarden gesteld, conform andere gemeentelijke subsidiereglementen.
De sportraad adviseerde het ontwerp van subsidiereglement wielerwedstrijden gunstig.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0740-00/649662 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Het subsidiereglement wielerwedstrijden wordt hervastgesteld als volgt:
Artikel 1 Begunstigden
Komen in aanmerking voor deze subsidie:
Artikel 2 Basisvoorwaarden
Om in aanmerking te komen, moet de organisatie voldoen aan volgende basisvoorwaarden:
Artikel 3 Subsidies wielerwedstrijden
§1. Basissubsidies
§2. Indexering
De subsidies zoals opgenomen in §1. (basissubsidies) zijn jaarlijks indexeerbaar vanaf 2023 en dit automatisch en van rechtswege volgens de index van de consumptieprijzen. De subsidies zijn voor het eerst indexeerbaar voor wielerwedstrijden georganiseerd in 2023 en dit volgens de formule:
Basissubsidie x nieuw indexcijfer = geïndexeerde subsidie wielerwedstrijden.
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is de consumptieprijsindex van de maand maart 2022. De 'nieuwe index' is de consumptieprijsindex van maart van het jaar waarin de indexatie plaatsvindt.
Artikel 4
Wanneer een wielerwedstrijd wordt georganiseerd met deelname van verschillende categorieën deelnemers, dan komt de organisator in aanmerking voor een subsidie die overeenstemt met deze toegekend voor de hoogste categorie van deelnemers.
Artikel 5
Deze subsidie wordt slechts bekomen wanneer de wedstrijd effectief plaats vindt of indien de wedstrijd omwille van overmacht niet heeft kunnen plaatsvinden.
Artikel 6
Voor het bekomen van de subsidie richt de organisator een aanvraag aan het college van burgemeester en schepenen, dat belast is met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Artikel 2 Overgangsbepalingen
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking en vervangt integraal de beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2013 houdende het subsidiereglement wielerwedstrijden. Dit reglement wordt integraal toegepast op de subsidieaanvragen voor wielerwedstrijden vanaf het wielerjaar 2023 die nog geen positief gevolg kregen krachtens het subsidiereglement van 13 december 2013.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter