Ingevolge de verhindering wegens ouderschapsverlof van gemeenteraadslid Elyn Stragier wordt de eerstvolgende opvolger op dezelfde lijst, de heer Bram Deltour, aangesteld als plaatsvervangend gemeenteraadslid.
Mevrouw Elyn Stragier, gemeenteraadslid, vroeg - per mail van 23 april 2025 gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad - om, voor de uitoefening van haar mandaat als gemeenteraadslid, vanaf donderdag 1 mei 2025 ouderschapsverlof te krijgen en voor deze periode een plaatsvervanger aan te stellen.
Artikel 12, 2° van het decreet lokaal bestuur stelt dat een gemeenteraadslid wegens ouderschapsverlof vervangen kan worden.
Mevrouw Elyn Stragier, gemeenteraadslid, kan vervangen worden in het kader van ouderschapsverlof vanaf donderdag 1 mei 2025 tot en met maximaal woensdag 13 augustus 2025.
De opvolger op lijst nr. 3 (CD&V 8560) zoals blijkt uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau opgesteld naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 is de heer Bram Deltour. De heer Bram Deltour heeft niet laten weten afstand te willen doen van zijn mandaat zodat hij mevrouw Elyn Stragier kan vervangen.
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de heer Bram Deltour, dit zijn de schriftelijke bewijsstukken waaruit blijkt dat hij op wettige wijze is verkozen en dat er tegen zijn installatie geen bezwaren zijn. Er werden geen bezwaren ingediend inzake de geloofsbrieven.
Uit de recent ingewonnen inlichtingen (met name gestuigschrift van woonst en uittreksel uit het strafregister) en de verklaring op eer blijkt dat de heer Bram Deltour nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid wegens het uitoefenen van bepaalde ambten, functies of wegens bloed- of aanverwantschap bevindt overeenkomstig artikel 10 van het decreet lokaal bestuur.
Derhalve kunnen de geloofsbrieven goedgekeurd worden en kan de heer Bram Deltour toegelaten worden tot het afleggen van de voorgeschreven eed, bepaald in artikel 6, §3 van het decreet lokaal bestuur, teneinde het mandaat te kunnen opnemen.
Artikel 1
Er wordt akte genomen van de verhindering van mevrouw Elyn Stragier, gemeenteraadslid, voor de uitoefening van haar mandaat als gemeenteraadslid wegens ouderschapsverlof vanaf donderdag 1 mei 2025.
Artikel 2
Er wordt akte genomen van het verzoek van mevrouw Elyn Stragier om vervangen te worden als gemeenteraadslid vanaf donderdag 1 mei 2025.
Artikel 3
De geloofsbrieven van de heer Bram Deltour (CD&V 8560) worden onderzocht en er wordt vastgesteld dat er geen bezwaren zijn tegen de installatie van de heer Bram Deltour als plaatsvervangend gemeenteraadslid. De geloofsbrieven worden goedgekeurd.
Er wordt akte genomen van de eedaflegging van de heer Bram Deltour in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, als volgt: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
De heer Bram Deltour is als plaatsvervangend gemeenteraadslid geïnstalleerd voor de duur van het ouderschapsverlof van mevrouw Elyn Stragier, zijnde vanaf 1 mei 2025.
De gemeenteraad zal akte nemen van de beëindiging van de periode van verhindering.
Raming: 55 000 euro (excl. btw), hetzij 66 550 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht ‘vervanging rotatieve frontmaaier cel Groen Gullegem 2025’ werd een bestek met nr. 2940/02025 opgesteld door mevrouw Sophie Lecompte, dienst Openbaar Groen en Netheid.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 55 000 euro (excl. btw), hetzij 66 550 euro (incl. btw).
De overnameprijs van de oude maaier (Grillo FD2200) wordt geraamd op 2 500 euro (vrij van btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0680-00/240500/IP-OVERIG van het investeringskrediet. De overnameprijs wordt als investeringsontvangst geboekt op rekening 0680-00/240500/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2940/02025 en de raming voor de opdracht ‘vervanging rotatieve frontmaaier cel Groen Gullegem 2025’, opgesteld door mevrouw Sophie Lecompte, dienst Openbaar Groen en Netheid worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt op 55 000 euro (excl. btw), hetzij 66 550 euro (incl. btw).
De overnameprijs van de oude maaier (Grillo FD2200) wordt geraamd op 2 500 euro (vrij van btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De samenwerkingsovereenkomst binnen de regio Zuid-West-Vlaanderen voor het delen van gespecialiseerde IT-profielen wordt goedgekeurd.
Het project SHIFT is een project binnen de regio Zuid-West-Vlaanderen dat werd uitgewerkt rond digitale transformatie met subsidiemiddelen van 'Gemeentehuis van de toekomst' (de nieuwe naam van het relanceproject 'Gemeente zonder gemeentehuis' van Vlaamse Veerkracht, het relanceplan van de Vlaamse regering dat gefinancierd werd door de Europese Unie via NextGenerationEU). SHIFT zet in op het faciliteren van digitale transformatie bij de betrokken besturen.
Binnen het project SHIFT werden de activiteiten gegroepeerd in 5 ateliers (of 5 pijlers). In atelier 3 'We delen wie we hebben' wordt ingezet op de pijler 'de digitale dimensie zijnde IT en software' en wordt de samenwerking tussen de lokale besturen geconcretiseerd. De bedoeling is om IT-collega's makkelijker te laten samenwerken, om bepaalde profielen ook te delen. Hiertoe wordt een samenwerkingsovereenkomst voorgesteld voor het delen van gespecialiseerde IT-profielen binnen de regio. Dit regionale kader biedt de mogelijkheid om expertises optimaal te benutten en gezamenlijke uitdagingen aan te pakken. Het delen van IT-professionals kan leiden tot innovatie, efficiëntie en een snellere digitale transformatie binnen de deelnemende besturen. Deze samenwerkingsovereenkomst biedt de mogelijkheid om verschillende samenwerkingsvormen op te nemen, zowel inhoudelijk als organisatorisch. Dit betekent dat de deelnemende besturen flexibel kunnen samenwerken op basis van hun specifieke behoeften en projecten, waarbij kennis en expertise efficiënt gedeeld en uitgewisseld kunnen worden.
Concreet komt het erop neer dat wanneer een bestuur nood heeft aan extra mankracht of een gespecialiseerd profiel, door middel van deze overeenkomst de mogelijkheid bestaat hiervoor tijdelijk een medewerker van een ander bestuur in te zetten aan kostprijs (loonkost).
Zeker bij calamiteiten (bv. hacking) kan dit opportuniteiten bieden. Er is geen verplichting tot inzet van IT-medewerkers, de samenwerkingsovereenkomst betreft eerder een principieel engagement.
Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst binnen de regio Zuid-West-Vlaanderen, in bijlage, voor het delen van gespecialiseerde IT-profielen.
Het kerkenbeleidsplan 2025 wordt goedgekeurd.
Eind 2022 werd de actualisatie van het kerkenbeleidsplan voor de parochiekerken van de gemeente Wevelgem goedgekeurd door de bisschop van het bisdom Brugge en door het gemeentebestuur (beslissing van de gemeenteraad van 8 december 2022).
Sedert de opmaak van het toekomstplan zijn een aantal omgevingsfactoren gewijzigd en zijn er significante stappen richting valorisatie en nevenbestemming gezet. Intussen is er ook de herbestemming van de Sint-Theresiakerk.
Daarnaast is er nieuwe regelgeving in werking getreden vanaf 1 januari 2025 waarin gesteld wordt dat de meerjarenplannen van de diverse kerkfabrieken gebaseerd moeten zijn op een actueel kerkenbeleidsplan, dat niet ouder mag zijn dan 6 maanden.
Voorgaande heeft geleid tot de opmaak van een nieuw kerkenbeleidsplan. De toekomstideeën voor de verschillende kerken werden afgetoetst met de verschillende kerkfabrieken, het team van de pastorale eenheid, het centraal kerkbestuur (9 april 2025), de leden van de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning (24 maart 2025) en het college van burgemeester en schepenen (beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 april 2025).
Het kerkenbeleidsplan 2025 werd goedgekeurd door de bisschop van het bisdom Brugge op 15 april 2025.
Hecht zijn goedkeuring aan het kerkenbeleidsplan 2025.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Intercommunale Leiedal (Leiedal).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 28 maart 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Leiedal van 22 mei 2025.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Leiedal van 22 mei 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Verslag over de activiteiten in 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2024
3. Kwijting van bestuurders en commissaris
4. Benoeming bestuurders en deskundigen
5. Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging MIROM Menen (Mirom).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 25 april 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Mirom van 18 juni 2025.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Mirom van 18 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering
2. Verslag van de commissaris
3. Jaarrekening per 31 december 2024
4. Kwijting van de bestuurders en commissaris
5. Statutaire aanpassing aandelen
6. Mandaat commissaris
7. Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 3 april 2025 om op digitale wijze deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 4 juni 2025.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 4 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris
4. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030
5. Statutaire benoemingen
6. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Creat Services (Creat).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 21 maart 2025 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Creat van 17 juni 2025.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Creat van 17 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van woonmaatschappij SW+ bv (SW+) en van woonmaatschappij Elan bv (WM Elan) .
De gemeente werd uitgenodigd op 30 april 2025 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van SW+ van 3 juni 2025. De gemeente kreeg ook bericht dat zij zal uitgenodigd worden om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van WM Elan van 3 juni 2025.
In het voorjaar 2023 werden de woonmaatschappijen SW+ (bevoegd voor het werkingsgebied Kortrijk en Wevelgem) en WM Elan (bevoegd voor het werkingsgebied Kuurne, Zwevegem, Avelgem en Spiere-Helkijn) gevormd. Woonmaatschappijen moeten al het sociaal vastgoed binnen hun eigen werkingsgebied (en beperkt daartoe) beheren. In dit opzicht werd eerder een partiële splitsing door overneming tussen beide woonmaatschappijen goedgekeurd (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 14 december 2023).
Op heden wordt opnieuw sociaal vastgoed van SW+, gelegen binnen het werkingsgebied van WM Elan, overgedragen aan WM Elan. Dit zal gebeuren via de juridische procedure van partiële splitsing door overneming, waartoe door een buitengewone algemene vergadering moet worden besloten.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van SW+ van 3 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Partiële splitsing door overneming
2. Vaststelling verwezenlijking partiële splitsing en vermogensvermindering
3. Machtiging.
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van WM Elan van 3 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Statutenwijziging
2. Partiële splitsing door overneming
3. Machtiging.
Artikel 3
Er wordt goedkeuring verleend aan de voorgestelde statutenwijziging van WM Elan.
Artikel 4
De vertegenwoordiger van de gemeente in de respectievelijke buitengewone algemene vergaderingen zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Brengt advies uit over het ontwerp van provinciaal Beleidsplan Ruimte van de provincie West-Vlaanderen.
Aanleiding
Momenteel maakt de provincie West-Vlaanderen een Beleidsplan Ruimte op. In dit beleidsdocument worden de krijtlijnen voor de toekomstige ruimte van de provincie West-Vlaanderen uitgetekend. Het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen is de opvolger van het provinciaal ruimtelijk structuurplan (PRS). Daar waar het PRS allesomvattend is en heel breed ingaat op zeer diverse thema’s, beperkt een beleidsplan zich tot een strategische visie en één of meerdere beleidskaders. De strategische visie omschrijft de langetermijnvisie op de West-Vlaamse ruimte en wordt verder geconcretiseerd in 6 beleidskaders die meer operationeel en actiegericht zijn. Beleidskaders kunnen worden herzien, toegevoegd of opgeheven.
Op 27 september 2018 nam de provincieraad van West-Vlaanderen de beslissing om een Beleidsplan Ruimte op te maken.
Gelijktijdig met de uitwerking van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen werd ook het plan-MER (plan-milieueffectrapport) uitgewerkt door een erkende MER-coördinator, in casu Sweco. Het proces van het plan-MER wordt daarbij ingepast in het proces voor het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen, beide processen lopen parallel en vullen elkaar aan vanuit een stapsgewijze wisselwerking. Het plan-MER gaat dieper in op de milieueffecten van het provinciaal Beleidsplan Ruimte.
In aanloop naar het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen dat nu voorligt, werden reeds de conceptnota en het voorontwerp geadviseerd door het college van burgemeester en schepenen op respectievelijk 21 december 2022 en 3 januari 2024.
De provincieraad stelde het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voorlopig vast en nam kennis van het ontwerp plan-MER op 20 juni 2024.
Momenteel loopt voor het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen een openbaar onderzoek van 24 februari 2025 tot en met 25 mei 2025 (90 dagen). Het openbaar onderzoek m.b.t. het ontwerp plan-MER werd inmiddels verlengd t.e.m. 30 juli 2025.
Elkeen kan over de inhoud van het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en/of over de inhoud van het ontwerp plan-MER een reactie indienen. Tevens heeft de gemeenteraad de mogelijkheid om binnen de termijn van het openbaar onderzoek een advies te formuleren.
De adviezen, bezwaren en opmerkingen uit dit openbaar onderzoek worden behandeld door de provinciale commissie voor Ruimtelijke Ordening. Deze commissie neemt een standpunt in over het ontwerp Beleidsplan Ruimte en geeft aan welk gevolg het best kan gegeven worden aan de reacties uit het openbaar onderzoek.
Op basis van de adviezen, bezwaren en opmerkingen zal het plan al dan niet worden bijgestuurd en aan de provincieraad worden voorgelegd voor definitieve vaststelling.
Het college van burgemeester en schepenen legt een voorstel van advies voor aan de gemeenteraad. In aanloop naar dit gemeentelijk advies was er op 20 februari 2025 een regionale voorbereiding door Intercommunale Leiedal. Het gemeentelijk advies is hierop geënt, legt een aantal lokale accenten en focust tevens op een aantal bezorgdheden aangaande de gemeente Wevelgem.
Het gemeentelijk advies werd intussen ook besproken op de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken van 28 april 2025.
Het gemeentelijk advies wordt ook geagendeerd op de gemeentelijke commissie voor Ruimtelijke Ordening van 13 mei 2025.
Naast een gemeentelijk advies wordt er door Intercommunale Leiedal ook een regionaal advies opgemaakt. Dit advies wordt formeel voorgelegd aan de raad van bestuur van Intercommunale Leiedal van 9 mei 2025. Ook het provinciaal bestuur van Boerenbond West-Vlaanderen heeft de gemeente per brief van 2 april 2025 op de hoogte gebracht van haar advies.
Gemeentelijk advies ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen op voorstel van het college van burgemeester en schepenen:
Onderstaand gemeentelijk advies focust vooral op het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen.
Gemeenten die nog niet over een goedgekeurd Beleidsplan Ruimte beschikken, kunnen ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) opmaken in uitvoering van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) maar niet in uitvoering van een 'hoger' provinciaal of Vlaams beleidskader. Anderzijds wordt gesteld dat lopende gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen - voor de gemeente zijn dit RUP Wevelgem Kern en RUP open ruimte Moorsele - verenigbaar moeten zijn met de provinciale beleidskaders (in ontwerp of goedgekeurd).
Advies: Deze overgangsmaatregel lijkt wat contradictorisch. Gemeentelijke RUP's kunnen niet worden opgemaakt in uitvoering van hogere beleidskaders maar moeten er wel mee verenigbaar zijn. Er wordt geadviseerd om deze overgangsmaatregel te herzien zodat gemeenten zonder goedgekeurd Beleidsplan Ruimte ook beroep kunnen doen op hogere beleidskaders (voor bijvoorbeeld de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan).
In dit beleidskader wordt vooral de rol van de provincie geschetst in de gebiedsgerichte aanpak. In de voorgestelde methodiek worden gebiedsvisies als instrumenten voor maatwerk naar voor geschoven. Een nieuwe invulling of bestemming is enkel mogelijk op basis van een geïntegreerde en gedragen visie op de stad, het dorp of de wijk waarin de site gelegen is … Deze visie komt tot stand door participatie.
Advies: De geschetste methodiek is ook voor de gemeente zeer waardevol. Er wordt aangegeven op welk schaalniveau een gebiedsvisie het beste wordt opgemaakt, welke kwaliteiten er moeten worden nagestreefd en waar eventueel koppelkansen liggen. Voor bepaalde gebiedsgerichte projecten fungeert de provincie reeds als trekker. Zo neemt de provincie de regierol op voor de stedelijke open ruimte rond het klaverblad E403/A19. Er wordt geadviseerd om voldoende middelen en personeel in te zetten om deze rol daadwerkelijk te kunnen opnemen. Ook is er een grote nood aan data om een gebiedsvisie en bijhorend actieplan te onderbouwen.
Met dit beleidskader zet de provincie in op klimaatbestendigheid van de ruimte en dit door het versterken van het watersysteem, als belangrijk onderdeel van het fysisch systeem. Naast een generiek waterbeleid wordt ook een gebiedsspecifieke aanpak voorgesteld. Voor deze laatste wordt gebruik gemaakt van de watersysteemkaart.
Advies: De gemeente herhaalt haar advies van 3 januari 2024 om binnen dit beleidskader naast de watersysteemkaart ook een geomorfologische landschapsstructurenkaart te ontwikkelen (of ter beschikking te stellen). Met deze kaart krijgt men niet alleen inzicht in het waterbergend vermogen van een gebied maar ook in het functioneren van een watersysteem. Zo blijkt een zeer groot deel van het grondgebied van Wevelgem gelegen in de geomorfologische structuur van de 'Vlaamse Vallei', dit is een gebied met een groot potentieel waterbergend vermogen.
Landbouw is in de open ruimte een zeer belangrijke ruimtegebruiker en kent verschillende verschijningsvormen: akkerbouw, tuinbouw, veehouderij, ... De landbouwsector is een leverancier van voedsel, grondstoffen, energiegewassen, … Maar landbouw kan ook bijdragen aan een gezonde bodem, waterinfiltratie, erosiebestrijding, de verhoging van de biodiversiteit. In die zin is landbouw sterk afhankelijk van het fysisch systeem, maar heeft de sector tegelijkertijd ook een grote impact op het fysisch systeem. Gezien de klimaatveranderingen is er meer dan ooit nood aan een duurzaam landbouwmodel.
Advies: De economische factor van de landbouw wordt in dit beleidskader onderbelicht. De landbouwer moet kunnen leven van zijn productie. Vaak is dit een rem om mee te stappen in verhalen van waterveiligheid en klimaatrobuustheid. Er wordt geadviseerd om binnen dit beleidskader ook voldoende aandacht te hebben voor het perspectief van de landbouwer.
Advies: Er wordt geadviseerd om binnen het provinciaal Beleidsplan Ruimte ook sterker in te zetten op natuurverbindingen. Het aaneenschakelen van natuurgebieden met de nodige verbindingen vormt een randvoorwaarde om de populaties van onze fauna en flora voldoende divers te houden. Ook buiten natuurkernen en natuurverbindingen kan biologisch waardevolle natuur te vinden zijn. Ook deze natuur dient gekoesterd te worden.
Dit advies ligt ook in de lijn van de aanbeveling van het plan-MER, nl. dat er binnen het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen te weinig wordt ingezet op natuurverbindingen en dat de provincie hierin een belangrijke rol kan opnemen.
Met dit beleidskader wil men vooral de woon- en leefkwaliteit van alle dorps- en stadskernen versterken. Daarnaast is het ook belangrijk om inzicht te krijgen in het functioneren van het netwerk van dorps- en stadskernen. Hiertoe werd een onderzoek uitgevoerd dat weergeeft hoe een dorps- of stadskern zich vandaag ruimtelijk en functioneel tot haar omgeving verhoudt. Per kern worden zo twee parameters bepaald: de positie in het netwerk van kernen en de graad van stedelijkheid. Op basis hiervan kunnen dan specifieke behoeften (wonen, voorzieningen, ...) toegekend worden aan kernen.
Advies: Wat betreft de eerste parameter - d.i. de positie in het netwerk - valt op dat de 3 Wevelgemse deelgemeenten dezelfde positie innemen (nl. positie 2). De deelgemeente Wevelgem vervult eerder een bovenlokale rol en dan voelt het vreemd aan dat de deelgemeenten Wevelgem en Moorsele voor deze parameter gelijkgesteld worden. Daarnaast is er ook de bedenking dat voor de tweede parameter - d.i. de graad van stedelijkheid - de deelgemeenten Moorsele en Gullegem gelijkgesteld worden (nl. stedelijkheid 3). Binnen de gemeente wordt dit op een andere manier gepercipieerd. Er wordt gevraagd om dit kader bijkomend te evalueren (in overleg met de gemeente) en indien nodig ook bij te sturen.
Om het kernenbeleid verder uit te werken op het terrein is het van belang om te bepalen wat de beleidsmatige grens is tussen wat we beschouwen als (woon)kern en wat we beschouwen als open ruimte. De provincie stelt daarom voor om samen met de gemeenten de contouren van dorps- en stadskernen vast te leggen, dit in voorbereiding van de beleidsmatige kernafbakening voor een gemeentelijk Beleidsplan Ruimte.
Advies: Kernversterking is maatwerk. Een kern afbakenen om er een generiek beleid ‘kernversterking’ op te projecteren, lijkt dus niet nuttig. Het bepalen van waar we als gemeente géén kernversterking willen, is wel generiek en lijkt dus zinvoller. Er wordt voorgesteld om de focus te verleggen naar een afbakening van zones waar een open ruimte beleid moet gevoerd worden. Daarom wordt voorgesteld om net andersom de open ruimte af te bakenen.
Binnen dit beleidskader zijn er 3 beleidslijnen:
Advies: Binnen de 3de beleidslijn wordt opgenomen dat zonnepanelen kunnen worden toegestaan in de bebouwde ruimte (met een harde bestemming) als het gaat om restpercelen. De vraag is of het toelaten van zonnepanelen op het maaiveld op restpercelen wenselijk is. Vandaag is er nog een groot potentieel aan daken die onbenut zijn. Er wordt geadviseerd om dergelijke restpercelen bij voorkeur in te zetten voor vergroening of kwalitatieve verdichting voor zover deze op een geschikte locatie gelegen zijn.
Neemt kennis van het voorstel van advies van het college van burgemeester en schepenen aangaande het ontwerp van provinciaal Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en het bijhorende ontwerp plan-MER.
Bevestigt het advies van het college van burgemeester en schepenen ter zake en vraagt om dit advies over te maken aan de provincie West-Vlaanderen, voor het einde van het openbaar onderzoek.
Het betreft het afsluiten van een opstalovereenkomst met vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg naar aanleiding van de herinrichting van de schoolomgeving Rozenstraat.
In de Rozenstraat waren de voetpaden ter hoogte van de basisschool in slechte staat. Dit werd aangepakt, waarbij het voetpad deels werd verlegd op grond van de school, het muurtje dat er stond, werd weggenomen. Hiertoe werd het bestek voor de opdracht 'herinrichting schoolomgeving Rozenstraat' goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 4 juli 2024.
Zoals gesteld, ligt deze herinrichting gedeeltelijk op grond van de school. Het gaat over een deeltje van het perceel, kadastraal gekend als Wevelgem, 4de afdeling, sectie B, perceelnummer 959W, met een oppervlakte van 197 m². Dit deel tussen het vroegere muurtje en het schoolgebouw is grond in eigendom van vzw Schoolgebouwen Dekenij Menen, waarop vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg een erfpacht heeft.
Landmeetkantoor Koen Roelandt bv heeft het metingsplan opgemaakt op 15 april 2024, dat werd opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34029-10514.
Vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg is akkoord om de gemeente kosteloos een opstalrecht te geven voor een periode van 15 jaar, waarbij de gemeente de omgeving aanlegt en onderhoudt gedurende de periode van de opstal in ruil voor het gebruik van deze grond. De uitgaven, die het gevolg zijn van deze akte, zijn ten laste van de gemeente.
De eigenaar, vzw Schoolgebouwen Dekenij Menen, heeft geen enkel bezwaar tegen het verlenen van een opstal.
De raad van bestuur van AGION (agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs) gaf haar akkoord op 23 oktober 2024.
De aktekosten worden aangerekend op rekening PB3-ACT30/0200-00/224007/I-PB3-AP4 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos met uitzondering van de aktekosten, het opstalrecht op een deel van het perceel grond gekadastreerd 4de afdeling, sectie B, nummer 959W, met een oppervlakte van 197 m² (geel ingekleurd), volgens het opmetingsplan van Landmeetkantoor Koen Roelandt bv van 15 april 2024.
Artikel 2
Keurt de voorliggende akte voor het verkrijgen van een opstalrecht goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Het betreft de kosteloze verwerving van een perceel grond op de hoek van de Nachtegaalstraat en de Toekomststraat om het eventueel in te richten als rustpunt na de plaatsing van een nieuwe cabine.
Woonmaatschappij SW+ is eigenaar van het perceel, 2de afdeling, sectie B, nr. 520W3, met een oppervlakte van 43 m², op de hoek van de Nachtegaalstraat en de Toekomststraat. Op dit perceel staat een nutscabine die Fluvius wenst te vernieuwen en te verplaatsen naar de kant van de gevel van de woning, gelegen Nachtegaalstraat 128.
De heer Karel Maddens, directeur van SW+, bevestigde op mail dat de woonmaatschappij akkoord is om dit kosteloos af te staan aan de gemeente.
Na het plaatsen van de vernieuwde cabine kan bekeken worden om dit hoekje als rustpunt aan te leggen.
Notaris Strobbe heeft de ontwerpakte opgemaakt. De gemeente Wevelgem kan kosteloos verwerven, de aktekosten zijn ten laste van de gemeente.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0680-00/220007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de grond op de hoek van de Nachtegaalstraat en de Toekomststraat om het eventueel in te richten als rustpunt na het plaatsen van een nieuwe cabine. Het gaat om het perceel grond gekadastreerd 2de afdeling, sectie B, nr. 520W3, met een kadastrale oppervlakte van 43 m².
Artikel 2
Keurt de voorliggende akte voor aankoop en kosteloze verwerving goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven grond, deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
Belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Een stuk grond wordt verkocht aan de aangelande eigenaar en er wordt een erfdienstbaarheid gevestigd ten voordele van de gemeente op de hoek Nachtegaalstraat-Oleanderstraat.
De eigenaar van een aantal percelen in de Nachtegaalstraat-Oleanderstraat wenst zijn gronden te ontwikkelen. Bij de voorbereiding van zijn dossier bleek op basis van het kadaster dat het eigendom doorkruist wordt door grond in eigendom van de gemeente, meer bepaald door een oude beekbedding. Na onderzoek door de gemeentelijke diensten blijkt dat de oude beek werd ingebuisd, zij het via een ander traject van deze oude bedding.
Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 15 mei 2024 kennis van de vraag van de eigenaar om het eigendom van de gemeente dat zijn percelen doorkruist aan te kopen en om de ingebuisde beek op zijn kosten te verleggen. Het college van burgemeester en schepenen formuleerde geen bezwaar tegen deze vraag.
Naast het voorstel om te verkopen wordt tevens voorgesteld een erfdienstbaarheid te vestigen ten voordele van de gemeente voor het onderhoud van de ondergrondse riolering.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 25 maart 2024 met aanduiding van het te verkopen lot (in geel aangeduid, 95 m²) en een lot waarop de erfdienstbaarheid wordt gevestigd (blauw gearceerd).
Het schattingsverslag werd opgemaakt door Landmeterskantoor Van Eester bv op 12 februari 2025. Enerzijds werd een waardebepaling gemaakt voor de verkoop van het in geel aangeduide lot met een oppervlakte van 95 m², zijnde 25 270 euro. Anderzijds werd er ook een waardebepaling gemaakt voor de blauw gearceerde strook voor het vestigen van een erfdienstbaarheid, deze bedraagt een eenmalig bedrag van 2 766 euro. Deze erfdienstbaarheid betreft het aanleggen, herstellen, vervangen en onderhouden van ondergrondse rioleringen/leidingen en aanhorigheden alsook de toegang voor het personeel of aangestelden in functie van werken aan deze ondergrondse rioleringen/leidingen.
De eigenaar ondertekende een aankoopbelofte op 21 februari 2025.
Notaris Strobbe bereidde de ontwerpakte voor.
De ontvangst wordt geboekt op rekening 0200-00/220600/IP-OVERIG van het investeringskrediet. Het vestigen van de erfdienstbaarheid wordt geboekt als een investeringsuitgave op rekening 0200-00/220600/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Beslist om de gronden beschreven in artikel 2 te desaffecteren, deze behoren niet langer tot het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 2
Beslist om de gronden kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, nr. 525/02 en deel van nr. 522D3, met een totale oppervlakte van 95 m² en geel ingekleurd op het opmetingsplan van Landmeetkantoor Koen Roelandt bv van 25 maart 2024 dat opgenomen is in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 34302/10621 te verkopen voor een bedrag van 25 270 euro, mits de vestiging van een erfdienstbaarheid zoals bedoeld in artikel 3.
Artikel 3
Gaat akkoord met de vestiging van een erfdienstbaarheid voor het aanleggen, herstellen, vervangen en onderhouden van ondergrondse rioleringen/leidingen en aanhorigheden alsook de toegang voor het personeel of aangestelden voor onbepaalde duur, in het voordeel van de gemeente, op het blauw gearceerd lot, aangeduid op het opmetingsplan zoals bedoeld in artikel 2, voor een eenmalig te betalen bedrag van 2 766 euro.
Artikel 4
Keurt de voorliggende akte voor verkoop en vestigen van een erfdienstbaarheid goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 5
Belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Een stuk restgrond gelegen in de Parkstraat wordt verkocht aan de eigenaar van het aanpalende perceel.
Na de realisatie van de Parkstraat - Visserijstraat bleef nog restgrond langs deze nieuwe gerealiseerde weg. Deze ligt in een zone voor halfopen en open bebouwing in het BPA. Er werd een opmetingsplan opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 7 juli 2021. Het restperceel werd daarbij opgesplitst volgens de aansluiting met de percelen uit de Menenstraat (171 tot en met 183).
Het lot 5 werd reeds eerder verkocht (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 8 oktober 2021). Op lot 5 en het aangelande perceel van Menenstraat 175 werd een verkaveling gerealiseerd in functie van het bouwen van een nieuwe woning t.h.v. de Parkstraat (huisnr. 74). De riolering van deze woning en toekomstige woningen sluiten aan/zullen aansluiten op de voorziene aansluiting in de Parkstraat. Een bijkomende buis werd hiervoor parallel met de Parkstraat aangelegd. De grond (lot 7) boven deze rioleringsbuis wordt niet mee verkocht, lot 7 blijft opgenomen in het openbaar domein.
De verkoop van lot 4 werd beslist door de gemeenteraad op 13 oktober 2022, maar de akte werd uiteindelijk niet verleden. De toenmalige eigenaar van Menenstraat 177 wou lot 4 niet meer aankopen. Het perceel (Menenstraat 177) werd kadastraal opgesplitst en het deel, kant Parkstraat, werd verkocht (deel boven bedoeld lot 4) aan de eigenaar van Parkstraat 74. De eigenaar van het aanpalende perceel (Parksraat 74) wenst nu lot 4 (46,71 m²) aan te kopen. Er werd een schattingsverslag door Landmeterskantoor Van Eester bv opgemaakt op 27 november 2024. Er werd een aankoopbelofte ondertekend voor de geschatte marktwaarde.
De kosten voor de opmaak van de authentieke akte zijn voor rekening van de koper (inclusief kosten opmaak schattingsverslag). Dit met uitzondering van de kosten verbonden aan de leveringsplicht, deze zijn ten laste van de verkoper.
De ontvangst wordt geboekt op rekening 0200-00/220600/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Beslist om lot 4 te desaffecteren, dit lot behoort niet langer tot het openbaar domein.
Artikel 2
Beslist een stuk grond langs de Parkstraat met een oppervlakte van 46,71 m², met voorbehouden perceelsidentificatienummer Wevelgem, 1ste afdeling, sectie C, nr. 287A3 P0000, te verkopen. Het gaat om het lot 4 op het opmetingsplan van Landmeetkantoor Koen Roelandt bv van 7 juli 2021.
Artikel 3
Verkoopt dit stuk grond aan de eigenaar van de Parkstraat 74 voor de prijs van 14 000 euro.
Artikel 4
Keurt de voorliggende akte tot verkoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 5
Belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Punt gevraagd door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Dit punt wordt niet goedgekeurd.
Volgend toegelicht voorstel van beslissing werd bezorgd door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit:
Tijdens de gemeenteraadscommissie Algemene Beleid en Ondersteuning van een aantal weken geleden werd een eerste overzicht gegeven van meevallers en tegenvallers in de context van de financiële situatie binnen de gemeente.
Ons oog viel daarbij op volgende, vermoedelijke meevaller: Kosten voor PFAS-sanering zouden in de toekomst ten laste genomen worden door de hogere overheid.
Nader onderzoek leert ons dat er daaromtrent verre van zekerheden zijn. In het Vlaamse regeerakkoord is het basisprincipe trouwens nog steeds dat de vervuiler betaalt.
Er zijn wel OVAM-middelen, maar die worden voornamelijk ingezet op hoog risico spots en acute probleemlocaties. Er is ook een co-financiering mogelijk voor het bodemonderzoek op bijvoorbeeld (voormalige) brandweerkazernes, maar kosten van sanering ten laste nemen over heel Vlaanderen is nog heel ver weg. Men is daarnaast bezig met een zogenaamd sectorfonds waarbij de verantwoordelijkheid van producenten wordt bekeken. Ook daar zit alles nog in een onderzoeksfase.
Naar aanleiding van een brief van de gemeente aan omwonenden van vervuilde sites in onze gemeente stelden wij een vraag op de gemeenteraad van juli 2022.
Sindsdien is het stil omtrent het PFAS-verhaal. Of vergissen wij ons? Werden er verdere onderzoeken uitgevoerd - zoals toen gesteld - en werd zo het geheel van de problematiek tot in detail in kaart gebracht?
Hoe dan ook, deze problematiek mogen we niet minimaliseren of anders gezegd, niet uit het oog verliezen (problemen grondwater rond enkele sites, geen gewassen uit de tuin gebruiken, …).
Vanuit de wetenschap dat subsidies voor sanering absoluut niet zeker zijn (en allicht nog heel ver weg zijn) wil Vooruit Wevelgem een (natuurlijk) progressief voorstel doen:
We verwijzen daarbij naar het onderzoek op de Campus Vesta (januari 2025) waarbij op korte tijd de bodem van de brandweerschool in Ranst gesaneerd werd (20 x sneller dan verwacht) door de aanplanting van hennep. PFAS wordt opgeslagen in de bladeren waardoor de plant zelf herbruikt kan worden voor industriële toepassingen. Bladeren worden via een eenvoudig procedé verwerkt, PFAS wordt definitief vernietigd.
Laat ons niet altijd wachten op hogere overheden, maar een voorloper zijn over heel Vlaanderen. Concreet stellen we voor om hennep aan te planten op de vervuilde sites in onze gemeente en de plant aan te bieden bij particulieren voor wie dit wil. Dit is mits aangifte (en het feit dat dit industriële hennep is - niet hallucinerend werkend) volstrekt legaal.
Voorstel van beslissing door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit:
Hennep aan te planten op de vervuilde sites in onze gemeente en de plant aan te bieden bij particulieren voor wie dit wil. Dit is mits aangifte (en het feit dat dit industriële hennep is - niet hallucinerend werkend) volstrekt legaal.
Dit punt wordt niet goedgekeurd.
Vraag ingediend door raadslid Charlotte Bonte, namens de fractie CD&V 8560.
Vraag ingediend door raadslid Charlotte Bonte, namens de fractie CD&V 8560.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Libeer, namens de fractie CD&V 8560.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Libeer, namens de fractie CD&V 8560.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Jelle Stragier.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Michaël Picquart
voorzitter gemeenteraad