Het pand Wijnbergstraat 60-62 (kadastraal gekend onder sectie B, nr. 199G3, met een oppervlakte van 255 ca) wordt verkocht aan vzw Sint-Aloysiuscollege Menen (vzw SAM) voor de prijs van 280 000 euro.
Het pand op de hoek van de Wijnbergstraat-Kleine Wijnbergstraat staat leeg sinds de verhuis van het tewerkstellingsproject. Er is interesse vanuit vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg om het pand aan te kopen in functie van de uitbreiding van de naastgelegen Vrije Basisschool Wijnberg. Overeenkomstig artikel 293 van het decreet lokaal bestuur moeten onroerende goederen altijd vervreemd worden volgens de principes van mededinging en transparantie, behalve als er een motivering wordt gegeven voor een afwijking daarvan. In haar brief van 3 juli 2020 motiveert vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg de unieke opportuniteit die zich aanbiedt met dit pand voor de Vrije Basisschool Wijnberg, waarvan vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg de inrichtende macht is.
Er wordt hier afgeweken van het principe van de mededinging. Immers, de school staat in voor een opdracht van algemeen belang, namelijk het verstrekken van goed onderwijs, een duidelijk pedagogisch project dat mee de toekomst bepaalt. De school vervult hiermee een belangrijke maatschappelijke rol van algemeen belang waarbij ze er mede voor zorgt dat verantwoordelijkheden en competenties worden belicht en ontwikkeld die noodzakelijk zijn voor een geordende en welvarende samenleving. Om zich behoorlijk van haar taak te kunnen kwijten, is het belangrijk dat dit in infrastructuur gebeurt die aangepast is aan de huidige normen en verwachtingen van goed en kwaliteitsvol onderwijs.
De Vrije Basisschool Wijnberg kampt, door de gestage aangroei van haar leerlingen (omwille van nieuwe verkavelingen en verjonging van de buurt), de laatste jaren met een steeds nijpender plaatsgebrek. Het pand gelegen in de Wijnbergstraat 60-62 biedt een unieke gelegenheid voor de school qua uitbreidingsmogelijkheden. De aankoop van dit pand, in functie van de noodzakelijke uitbreiding en herschikking van de schoolinfrastructuur, maakt het de inrichtende macht mogelijk de tekorten van de huidige schoolgebouwen op te vangen en in te zetten op schoolinfrastructuur die tegemoet komt aan de opgelegde normen qua oppervlakte en ruimte en waar het organiseren van hedendaags onderwijs nu en in de toekomst mogelijk is. In de onmiddellijke omgeving is er trouwens geen alternatieve locatie beschikbaar die de nodige uitbreiding mogelijk maakt.
Vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg is nog steeds vragende partij om op deze grond een uitbreiding voor de Vrije Basisschool Wijnberg te realiseren. Ondertussen kreeg het OCMW het bericht dat de aankoop van betreffend pand niet langer door vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg zou gebeuren, maar wel door vzw Sint-Aloysiuscollege Menen (vzw SAM). Vzw SAM is een patrimonium-vzw die heel wat schoolgebouwen in de dekenij Menen 'in portefeuille' heeft en in erfpacht geeft aan de scholen.
Voor dit pand werd een schattingsverslag opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties. Vzw SAM is bereid dit pand aan te kopen tegen de schattingsprijs om vervolgens in erfpacht te geven aan vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg in functie van de uitbreidingsplannen van de Vrije Basisschool Wijnberg. De finale motivering van de verkoop blijft dus gelijk, namelijk de Vrije Basisschool Wijnberg uitbreidingsmogelijkheden geven.
De notaris maakte de ontwerpakte. Deze kan worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 1
Beslist het pand Wijnbergstraat 60-62 (kadastraal gekend onder sectie B, nr. 199G3, met een oppervlakte van 255 ca) te verkopen aan vzw Sint-Aloysiuscollege Menen (vzw SAM) voor de prijs van 280 000 euro.
Artikel 2
De voorliggende akte tot verkoop van het onroerend goed wordt goedgekeurd en aan deze raadsbeslissing gehecht.
Artikel3
Belast het vast bureau met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Het OCMW wordt lid van de vzw Samenaankoop AZO uit Ingelmunster.
De toetreding van het OCMW tot het raamcontract voor de aankoop van schoonmaakproducten, afgesloten door vzw Samenaankoop AZO uit Ingelmunster met de firma De Bruycker-Van Lierop bv (Salubris) uit Aalter voor de woonzorgcentra Het Gulle Heem en Elckerlyc wordt goedgekeurd.
Tot 1 september 2021 kon het WZC Het Gulle Heem schoonmaakproducten aankopen bij de firma De Bruycker-Van Lierop bv (Salubris), Léon Bekaertlaan 32, 9880 Aalter, via het raamcontract van Creat cv.
Het raamcontract, afgesloten tussen Salubris en Creat, startte op 15 april 20017 en liep oorspronkelijk tot 14 april 2021. Creat meldde dat er geen regelmatige offertes werden ingediend tijdens de nieuwe procedure die ze opgestart waren, waardoor het raamcontract verlengd werd tot 1 september 2021.
De nieuwe opdracht die Creat uitschreef werd toegewezen aan Boma nv, Noorderlaan 131, 2030 Antwerpen.
Vanuit de werking van het WZC Het Gulle Heem werd voorgesteld om niet dadelijk in te stappen in het nieuwe raamcontract, met volgende motivatie:
Sinds 2009 kocht het OCMW voor het WZC Het Gulle Heem schoonmaakproducten bij de firma De Bruycker-Van Lierop (Salubris) na het voeren van een overheidsopdracht in 2009. De raad voor maatschappelijk welzijn van 12 maart 2018 besliste om aan te sluiten bij het bovenvermeld raamcontract van Creat omdat dit voordeliger was.
In het WZC Het Gulle Heem zijn heel wat toestellen gratis in bruikleen van de firma Salubris. Heel wat doseertoestellen zijn door de faiences aan de muur gevezen, zoals bv. houders papieren wegwerphanddoeken in toiletten, houders voor handzeep, houders toiletpapier. Doseertoestellen aan de wasmachines zijn gratis in bruikleen bij de firma Salubris, met een gratis onderhoudscontract.
Ingaan op het raamcontract van Creat waardoor samengewerkt zou worden met de firma Boma, betekent heel wat nieuw boorwerk (met schade van dien) én wijziging van schoonmaakmethodes. Salubris biedt ondersteuning bij het schoonmaakproces.
Daarnaast zijn de werkmethodes afgestemd op de specifieke materialen die bij Salubris aangekocht werden, waarover grote tevredenheid is.
Sinds 1 september 2021 werden verder schoonmaakproducten gekocht bij de firma Salubris tegen aanvaarde factuur en werd de markt verder verkend.
Vzw Samenaankoop AZO (Advies voor Zorg Organisaties), Lammekensknokstraat 68, 8870 Ingelmunster is een opdrachtencentrale die ten behoeve van haar leden overheidsopdrachten uitschrijft.
Vzw Samenaankoop AZO schreef vorig jaar een nieuwe overheidsopdracht voor schoonmaakproducten uit. Vrijblijvend gaf het OCMW Wevelgem zich op als potentiële aankoper. De opdracht werd gegund aan de firma Salubris. De overheidsopdracht loopt van 14 oktober 2021 voor 4 jaar.
De prijzen die bij Salubris bekomen werden in deze overheidsopdracht zijn goedkoper dan de prijzen die nu betaald worden aan de firma Salubris. Het is daarnaast zelfs in de meeste gevallen goedkoper dan de prijzen die betaald werden aan dezelfde firma onder het raamcontract via Creat.
Voor de producten die niet opgenomen zijn in het bestek is een cataloguskorting voorzien van 20 tot 40%.
Zelf een overheidsopdracht uitschrijven zal nooit goedkoper uitvallen dan de prijzen die bekomen kunnen worden via vzw Samenaankoop AZO wegens de schaalvoordelen die vzw Samenaankoop AZO kan bekomen.
WZC Elckerlyc koopt momenteel schoonmaakproducten aan bij Verpa, Nikelaan 4, 2430 Laakdal (tegen aanvaarde factuur). Ook voor dit woonzorgcentrum is een instap in het raamcontract van vzw Samenaankoop AZO voordelig.
Het OCMW Wevelgem kan aansluiten bij het raamcontract van vzw Samenaankoop AZO voor de aankoop van schoonmaakproducten op voorwaarde dat het OCMW lid wordt van de vzw Samenaankoop AZO. Het jaarlijks lidgeld bedraagt 299 euro (excl. btw).
De uitgaven worden aangerekend op rekeningen 0953-02/610320 en 0953-01/610320 (onderhoudsproducten) en rekeningen 0953-02/613000 en 0953-01/613000 (papierwaren en zepen).
Artikel 1
Het OCMW wordt lid van de vzw Samenaankoop AZO, Lammekensknopstraat 68, 8870 Ingelmunster.
Artikel 2
De toetreding van het OCMW tot het raamcontract voor de aankoop van schoonmaakproducten, afgesloten door vzw Samenaankoop AZO, Lammekensknopstraat 68, 8870 Ingelmunster met de firma De Bruycker-Van Lierop bv (Salubris), Léon Bekaertlaan 32, 9880 Aalter voor de woonzorgcentra Het Gulle Heem en Elckerlyc wordt goedgekeurd.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt aangepast in functie van de timing van het indienen van mondelinge vragen en het indienen van amendementen en subamendementen.
Het college van burgemeester en schepenen verzocht de voorzitter van de gemeenteraad op 12 januari 2022 om de gemeenteraad bijeen te roepen op een aantal data voor het kalenderjaar 2022. Na overleg op de agendacommissie werd voorgesteld om vanaf september 2022 de gemeenteraad niet langer te plannen op een vrijdag maar op een donderdag. Hierbij wordt verwezen naar artikel 1, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn dat stipuleert dat de voorzitter de gemeente- en OCMW-raad kan bijeenroepen door een gezamenlijke oproeping met als bedoeling de vergaderingen aansluitend te laten doorgaan.
Om die reden wordt, conform het voorstel voor de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, voorgesteld om artikel 11 betreffende de timing van het indienen van mondelinge vragen aan te passen. Verder wordt ook voorgesteld om artikel 18 betreffende het indienen van amendementen en subamendementen te actualiseren.
Het ontwerp van wijziging van huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd besproken op de agendacommissie van 8 oktober 2021 en 11 februari 2022. Voor de raad voor maatschappelijk welzijn wordt een analoge wijziging voorzien.
Artikel 1
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 8 februari 2019 en gewijzigd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 12 november 2021, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
Artikel 11 wordt integraal vervangen als volgt:
De OCMW-raadsleden hebben het recht aan de voorzitter van het vast bureau en het vast bureau mondelinge en schriftelijke vragen te stellen, voor zover die vragen betrekking hebben op de bevoegdheden van de voorzitter van het vast bureau of het vast bureau. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Vragen die uiterlijk 5 dagen vóór de raadzitting schriftelijk of elektronisch worden gesteld, kunnen op uitdrukkelijke aanvraag toegevoegd worden aan de agenda en zullen op de raadzitting mondeling beantwoord worden.
Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de OCMW-raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over aangelegenheden van het OCMW, die niet op de agenda van de OCMW-raad staan. Deze mondelinge vragen worden ten laatste twee werkdagen voor de zitting van de OCMW-raad om 14 uur overgemaakt aan de algemeen directeur, die hiervan onverwijld de voorzitter van de OCMW-raad en de voorzitter van het vast bureau op de hoogte stelt. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
Artikel 2
Artikel 18 wordt integraal vervangen als volgt:
§1. OCMW-raadsleden kunnen uiterlijk een werkdag voor de vergadering om 14 uur schriftelijk amendementen (d.i. een voorstel tot wijziging van een voorstel van beslissing) indienen ter stemming via een duidelijk voorstel van beslissing. Hiervoor bezorgen de OCMW-raadsleden het amendement aan de algemeen directeur, die het bezorgt aan de voorzitter van de OCMW-raad. De amendementen worden aan de raadsleden bezorgd via mail of via annotatie in de notulensoftware, ten laatste de dag van de vergadering om 9 uur.
OCMW-raadsleden kunnen uiterlijk voor de aanvang van de zitting schriftelijk subamendementen (d.i. een voorstel tot wijziging van een amendement) indienen ter stemming via een duidelijk voorstel van beslissing. Hiervoor bezorgen de OCMW-raadsleden het subamendement aan de algemeen directeur, die het bezorgt aan de voorzitter van de OCMW-raad voor de aanvang van de zitting. De subamendementen worden aan de raadsleden ter stemming voorgelegd ter zitting.
Over eventuele (sub)amendementen die ter zitting zelf worden voorgesteld n.a.v. de beraadslaging van een agendapunt wordt eerst gestemd over het behandelen ervan. Indien beslist wordt tot de behandeling van dit (sub)amendement wordt het vervolgens ter stemming voorgelegd.
§2. De amendementen worden vóór de hoofdvraag en de subamendementen vóór de amendementen ter stemming gelegd.
Artikel 2
Deze wijziging treedt in werking op 14 maart 2022.
Het vast bureau wordt belast met de coördinatie van het huishoudelijk reglement.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van vzw Schuldbemiddeling.
In maart 2001 werd de Intergemeentelijke Dienst voor Schuldbemiddeling Zuid-West-Vlaanderen operationeel, na de ondertekening van een samenwerkingsprotocol tussen de deelnemende OCMW's (waaronder OCMW Wevelgem) en CAW's en de toenmalige vzw Welzijnsconsortium.
In de aanvangsfase was de dienst ingebed in de vzw Welzijnsconsortium, die optrad als juridisch werkgever van juristen die instaan voor schuldbemiddeling en juridische ondersteuning van de sociale diensten van de deelnemende OCMW's en CAW's.
De stuurgroep van de Intergemeentelijke Dienst voor Schuldbemiddeling besliste op 26 mei 2004 een afzonderlijke juridische entiteit op te richten, de vzw Schuldbemiddeling Zuid-West-Vlaanderen, onder meer om organisatorische redenen en na overleg met vzw Welzijnsconsortium.
In de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 oktober 2004 werd de beslissing tot oprichting van de nieuwe vzw Schuldbemiddeling Zuid-West-Vlaanderen goedgekeurd.
Op 22 oktober 2020 besliste de algemene vergadering van de vzw om de statuten aan te passen om deze in overeenstemming te brengen met het wetboek van vennootschappen en verenigingen.
In de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 oktober 2004 werden de heer Stefaan Oosthuyse, adjunct-algemeendirecteur, en mevrouw Hilde Ravau (vervanger), maatschappelijk werker, aangeduid als vertegenwoordigers van het OCMW Wevelgem in de vzw Schuldbemiddeling Zuid-West-Vlaanderen.
De heer Stefaan Oosthuyse ging met ingang van 1 maart 2022 op pensioen, waardoor in zijn vervanging moet voorzien worden.
Vanuit het vast bureau wordt mevrouw Katrien Kindt, diensthoofd secretariaat OCMW, voorgedragen. Zij woont, na delegatie van de algemeen directeur, de zittingen bij van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De vzw Schuldbemiddeling heeft 32 aangesloten besturen (waaronder ook een CAW). Er zijn 32 effectieve leden in de algemene vergadering.
De algemene vergadering bestaat momenteel uit:
Er wordt geheim gestemd.
Vertegenwoordiger vzw Schuldbemiddeling: algemene vergadering.
Mevrouw Katrien Kindt bekomt 29 stemmen.
Artikel 1
Voor de vzw Schuldbemiddeling, voor de algemene vergadering, ter vervanging van de heer Stefaan Oosthuyse, adjunct-algemeendirecteur op pensioen, wordt Katrien Kindt afgevaardigd met ingang van 12 maart 2022.