Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:
Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau beslisten op 24 april 2024 om een functie van coördinerend bibliotheekmedewerker (C4-C5-niveau) in te voeren ter aansturing van de bibliotheekmedewerkers, wat een wijziging van het personeelsplan inhoudt.
De invoering van deze functie kwam er naar aanleiding van een analyse door CC Consult in het voorjaar van 2023 van de personeelsbezetting in de dienst Cultuur-Bibliotheek.
CC Consult gaf in de analyse aan dat het bijsturen van de leidinggevende structuur het belangrijkste aandachtspunt is binnen de dienst:
Er wordt voorgesteld om voor de dienst Cultuur-Bibliotheek met 1 diensthoofd te blijven werken, maar om de rechtstreekse aansturing verder te verdelen en scherp te zetten als volgt:
Daarnaast beslisten het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau op 24 april 2024 om 0,25 VTE (voltijds equivalent) administratief medewerker in te voeren in het lokaal dienstencentrum Martha (dienstencentrum Moorsele) ter ondersteuning van de centrumleider. Deze administratief medewerker zal aangestuurd worden door het diensthoofd Thuiszorg,
Het invoeren van een functie van coördinerend bibliotheekmedewerker op C4-C5-niveau die de bibliotheekmedewerkers zal aansturen en het invoeren van 0,25 VTE administratief medewerker in het lokaal dienstencentrum Martha, houden ook een wijziging van het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW in, dat voorgelegd moet worden aan de vakorganisaties en goedgekeurd moet worden door de gemeenteraad.
Het voorontwerp van wijziging van organogram werd in overleg met het managementteam opgemaakt en werd besproken op het themateam Personeel en gunstig geadviseerd.
Er werden protocollen van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten en ACOD Lokale en Regionale Besturen.
Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:
Raming: 447 589,87 euro (excl. btw), hetzij 541 583,74 euro (incl. btw).
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
CC Guldenberg werd ontworpen in 1979. In het meerjarenplan 2020-2025 is de renovatie van CC Guldenberg tot een eigentijds en toegankelijk gebouw voorzien.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 13 september 2023 de ontwerpopdracht 'CC Guldenberg: ontwerper voor renovatie publieke ruimte' toe te wijzen aan VLarchitect, Kozakstraat 25 te 8560 Wevelgem.
De gemeenteraad verleende in zitting van 14 maart 2024 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'CC Guldenberg: aannemer voor renovatie publieke ruimte', opdracht opgesplitst in 2 percelen, respectievelijk bouwkundig (perceel 1) en technieken (perceel 2).
Er werden geen offertes ontvangen voor perceel 1. Het college van burgemeester en schepenen besliste dan ook, in zitting van 24 april 2024, om de plaatsingsprocedure voor perceel 1 stop te zetten en de procedure later opnieuw op te starten.
In het kader van de opdracht 'CC Guldenberg: aannemer voor renovatie publieke ruimte - bouwkundig' werd een bestek met nr. 2877/03724 opgesteld door de ontwerper, mevrouw Lieze Vanhove van VLarchitect. Dit betreft quasi hetzelfde bestek voor perceel 1 dat opnieuw wordt voorgelegd, zij het met een aangepaste uitvoeringstermijn, nl. vanaf het najaar 2024 tot augustus 2025.
Bepaalde zaken kunnen doorheen het jaar uitgevoerd worden, in overleg met de aannemers (de ramen, de luchtgroep, ...). Hierbij moet de normale publiekswerking gegarandeerd blijven. Het gros van de werken zal in het tussenseizoen 2025 plaatsvinden. De nieuwe hoogspanningscabine (apart dossier, cfr. beslissing van de gemeenteraad van 8 februari 2024) wordt ook eind mei 2025 geplaatst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 447 589,87 euro (excl. btw), hetzij 541 583,74 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT19/0701-00/221007/I-PB2-AP7 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2877/03724 en de raming voor de opdracht 'CC Guldenberg: aannemer voor renovatie publieke ruimte -bouwkundig', opgesteld door de ontwerper, mevrouw Lieze Vanhove van VLarchitect, Kozakstraat 25 te 8560 Wevelgem, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 447 589,87 euro (excl. btw), hetzij 541 583,74 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 1 247 178,34 euro (excl. btw), hetzij 1 509 085,79 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
De kerk Onbevlekt Hart van Maria moet een dakrestauratie ondergaan.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 12 januari 2022 de ontwerpopdracht 'kerk Onbevlekt Hart van Maria - aanstellen ontwerper voor de restauratie van 2 platte daken' toe te wijzen aan Pluspunt Architectuur, Leeuwkestraat 44a te 8790 Waregem.
Voor de dakrestauratie werd een subsidieaanvraag volgens de standaardprocedure in 2 loten ingediend (cfr. beslissingen van het college van burgemeester en schepenen van 21 juni 2023 en 25 oktober 2023). Hiervoor werd een toekenning van subsidie ontvangen, telkens voor 150 000 euro (in bijlage), zijnde dus 300 000 euro in totaal.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 093/22 opgesteld door de ontwerper, mevrouw Ellen Vertommen van Pluspunt Architectuur.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1 247 178,34 euro (excl. btw), hetzij 1 509 085,79 euro (incl. btw). Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB4-ACT9/0790-03/270007/I-PB4-AP7 van het investeringskrediet. Subsidies die worden ontvangen, worden geboekt op rekening PB4-ACT9/0790-03/150000/I-PB4-AP7 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 093/22 en de raming voor de opdracht 'parochiekerk Onbevlekt Hart van Maria - dakwerken', opgesteld door de ontwerper, mevrouw Ellen Vertommen van Pluspunt Architectuur. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 1 247 178,34 euro (excl. btw), hetzij 1 509 085,79 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 37 120 euro (excl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeente werkt reeds enkele jaren samen met Aquafin/De Watergroep binnen de samenwerkingsovereenkomst Riopact om de riolering periodiek te inspecteren en de ondergrondse toestand op te volgen. De meest kritische leidingen worden onderworpen aan een rijdende camera-inspectie. Dit betreffen riolen onder gebouwen of infrastructuur.
In februari 2023 vond een rijdende inspectie plaats in de Gullegemstraat om het riool onder de spoorwegovergang na te zien. Er kwam naar voren dat de streng in structureel slechte staat is, waarbij een vergroot risico op falen aanwezig is. Navraag bij spoorwegbeheerder Infrabel, die eveneens periodiek nazicht doet van hun overwegen, leert dat er plaatselijk nog geen zettingen opgetreden zijn ten gevolge van mogelijk instabiele ondergrond.
De dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit wenst gevolg te geven aan de aanbevelingen van Aquafin om over te gaan tot een sleufloze renovatie. Daarbij zal een ter plaatse uit te harden kous (GVK, glasvezel versterkte kunststof) aangebracht worden in de bestaande riolering. Dit is de meest aangewezen werkmethode met geringe impact op de omgeving qua duurtijd.
In het kader van de opdracht 'rioolrenovatie onder spoorwegovergang - GVK kousrelining - Gullegemstraat L69OW15' werd een bestek met nr. 2875/03524 opgesteld door de heer Gilles Parent, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 37 120 euro (excl. btw). Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/227007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2875/03524 en de raming voor de opdracht 'rioolrenovatie onder spoorwegovergang - GVK kousrelining - Gullegemstraat L69OW15', opgesteld door de heer Gilles Parent, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 37 120 euro (excl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De bijkomende nominatieve subsidie voor 2024 wordt goedgekeurd.
Volgens de BBC-regels behoort het overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies tot de documentatie bij het meerjarenplan. Deze lijst is raadpleegbaar via www.wevelgem.be/meerjarenplan2020-2025.
Overeenkomstig artikel 41, 2de lid, 23° van het decreet lokaal bestuur is het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies een (niet-delegeerbare) bevoegdheid van de gemeenteraad.
In zitting van de gemeenteraad van 14 december 2023 werd een lijst goedgekeurd van nominatieve subsidies voor 2024.
Er wordt voorgesteld om deze lijst aan te vullen met:
Keurt volgende bijkomende nominatieve subsidie voor 2024 goed:
740 Sport
- 649606 vzw Leiemarathon voor een bedrag van 3 000 euro.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intercommunale Maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 en 6 mei 2024 om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gaselwest van 18 juni 2024.
Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Gaselwest van 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV (wetboek van vennootschappen en verenigingen) van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (artikel 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de raad van bestuur (artikel 12:61 WVV) en van de commissaris (artikel 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (artikel 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de algemene vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de raad van bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto-actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de algemene vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de raad van bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Fluvius West van 19 juni 2024.
Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Fluvius West van 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordigers wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 17 april 2024 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Psilon van 19 juni 2024.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Psilon van 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2023:
1.1. Verslag van de raad van bestuur
1.2. Verslag van de commissaris
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2023
3. Kwijting van bestuurders en commissaris.
Artikel 2
De vertegenwoordigers van de gemeente zullen hun stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Creat Services (voorheen TMVS).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 17 april 2024 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Creat Services van 18 juni 2024.
Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Creat Services van 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
De kaderovereenkomst betreffende de recreatieve opwaardering van de Leieas - beleefpunten Leie - wordt goedgekeurd.
De Vlaamse Waterweg werkt aan de realisatie van het grootschalige project Seine Schelde Vlaanderen. Dit project bestaat uit verschillende deelluiken. Het deelluik binnenvaart omvat de realisatie van nieuwe sluizen, bruggen en de eigenlijke aanpassing van de vaarweg. Het deelluik beleving zet via Rivierherstel Leie in op natuurherstel, maar zet eveneens in op het versterken van de recreatieve ontsluiting en ontwikkeling van de Leieas.
De Leievallei is een bruisende regio die toeristisch-recreatief veel troeven heeft. De Leie is de centrale blauwgroene as die de streek haar naam, geschiedenis en identiteit geeft. Vele actoren dragen bij aan het toeristisch-recreatieve aanbod in de streek en werken actief aan de uitstraling die dit aan de Leiestreek geeft.
De Vlaamse Waterweg wil via gerichte initiatieven het toeristisch-recreatieve potentieel van de Leie mee helpen uitbouwen en versterken.
Partners die lokaal actief zijn, hebben een goed overzicht van de potenties die verschillende locaties te bieden hebben. Bovendien hebben zij op allerlei locaties zelf projecten in voorbereiding die het recreatief potentieel vergroten.
De Vlaamse Waterweg wenst de partners te betrekken bij haar eigen initiatieven en de complementariteit met de verschillende projecten van de diverse partners te borgen. Zo kan er een synergie ontstaan die groter is dan de som van de aparte projecten.
Op vraag van De Vlaamse Waterweg wordt hiervoor een kader vastgelegd die de recreatieve opwaardering van de Leieas op een gecoördineerde wijze moet faciliteren, met alle relevante partners die actief zijn in de Leievallei. Het ontwerp van kaderovereenkomst behandelt het flankerend beleid voor recreatie vanuit het project Seine Schelde Vlaanderen voor een deel van de hoofdas, nl. de gekanaliseerde Leie tussen Deinze en Wervik. De recreatieve opwaardering zal op het terrein gerealiseerd worden via de uitbouw van een netwerk 'beleefpunten' langs de jaagpaden van de Leie, een netwerk dat deels zal bestaan uit nieuw te ontwikkelen punten, deels zal bestaan uit bestaande of reeds geplande punten (zoals de omgevingsaanleg rond de brug in Wevelgem). In geval van uitgebreidere samenwerking voor een bepaald beleefpunt, kan een overeenkomst opgemaakt worden voor dit specifieke beleefpunt, en dit geënt op de afspraken vastgelegd in voorliggende kaderovereenkomst. Deze overeenkomsten worden dan als addenda bij de kaderovereenkomst gevoegd.
De overeenkomst heeft op geen enkele manier de intentie om te interfereren met bestaande overeenkomsten. De samenwerkingsovereenkomst betreffende studie en realisatie van de vernieuwing van de wegbrug Wevelgem-Lauwe die de gemeenteraad in zitting van 8 februari 2024 goedkeurde, primeert dus.
De kaderovereenkomst betreffende de recreatieve opwaardering van de Leieas - beleefpunten Leie -, in bijlage, wordt goedgekeurd.
Er wordt goedkeuring gegeven aan de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden voor 5 woningen t.h.v. Nieuwe Markt 17.
Er is een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van gronden voor 5 woningen waarvan 4 met gesloten bebouwing en 1 met halfopen bebouwing op Nieuwe Markt 17.
Gemeente Wevelgem is vergunningverlenende overheid.
Het project omvat het slopen van de bestaande woning en het verkavelen van de huidige kadastrale percelen.
De verkaveling is gelegen langs de Nieuwe Markt te Wevelgem. Het centrum van Wevelgem is gelegen op ca. 500 m van de verkaveling. In het noorden grenst de verkaveling aan een bestaande parking van de assistentiewoningen van de Koperdraadstraat. In het oosten grenst de verkaveling aan de oprit naar voornoemde parking, langs deze oprit bevindt zich een appartementsblok van woonmaatschappij SW+. In het zuiden grenst de verkaveling aan de straat Nieuwe Markt langsheen de spoorweg. In het westen grenst de verkaveling aan een bestaande woning langs de Nieuwe Markt. Er is een busstation op ca. 200 m van de verkaveling. Het treinstation van Wevelgem is gelegen op ca. 100 m van de verkaveling. De Nieuwe Markt is een gemeenteweg.
Er wordt een strook grond afgestaan ten behoeve van de verbreding van het voetpad, dat zo op een breedte van 1,50 m komt.
Tijdens het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend, dat evenwel geen betrekking heeft op de zaak der wegen of de rooilijn.
De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met
Aan de loop van de rijweg Nieuwe Markt wordt niets gewijzigd. Door deze percelen te verkavelen wordt ingezet op een efficiënt grondgebruik, zonder dat deze bijkomende wooneenheden een al te grote impact hebben op het verkeer in de Nieuwe Markt. Iedere woning heeft een autostalplaats of carport, op wandelafstand liggen de openbare parkeerplaatsen van de parking 'Nieuwe Markt'. De verbreding van het voetpad komt ten goede aan de veiligheid van de zwakke weggebruikers, in het bijzonder de voetgangers, dit kan dan ook beschouwd worden als ten dienste van het algemeen belang. Er zijn geen gevolgen vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief.
Het voorstel is om de nieuwe rooilijn goed te keuren.
Artikel 1
Keurt de voorliggende beslissing houdende het wijzigen van de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden voor 5 woningen, met dossiernummer OMV_2023151265, zoals aangeduid op het rooilijnplan, goed.
Artikel 2
Keurt het rooilijnplan, in bijlage, goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:
Er wordt een dading afgesloten om een personeelsdossier af te sluiten.
De gemeenteraad besliste in zitting van 18 april 2024 om de statutaire aanstelling van de heer Jan Festjens, toenmalig financieel directeur, eenzijdig te beëindigen met ingang van 1 mei 2024 middels ontslag wegens beroepsongeschiktheid overeenkomstig artikelen 32, 37, 37/2 en 39 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten (arbeidsovereenkomstenwet), in toepassing van artikel 194/1 juncto artikel 194, 4de lid van het decreet lokaal bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad werd ter kennis gebracht aan de heer Jan Festjens aangetekend en per e-mail op 30 april 2024.
Overeenkomstig artikelen 37/2 en 39 van de arbeidsovereenkomstenwet werd op 2 mei 2024 een verbrekingsvergoeding betaald aan de heer Jan Festjens gelijk aan het lopend loon dat overeenstemt met 39 weken.
Op 3 mei 2024 stelde meester Tom De Sutter, raadsman van de heer Jan Festjens, gemeente Wevelgem in gebreke en kondigde hij een beroep aan bij de arbeidsrechtbank waarbij de regelmatigheid en de rechtmatigheid van het ontslag zal worden betwist en dit om volgende redenen:
De heer Jan Festjens meent derhalve dat er sprake is van een kennelijk onredelijk ontslag waarbij de gemeente misbruik heeft gemaakt van haar grondwettelijk precaire ontslagmacht. Volgens de heer Jan Festjens werd op onrechtmatige wijze een einde gemaakt aan zijn statutaire tewerkstelling.
De hoorplicht werd inderdaad niet nageleefd. Voor de duidelijkheid en de sereniteit binnen de dienst en de organisatie leek een weloverwogen, zij het spoedige beslissing aangewezen.
Daarnaast klopt het dat er diverse beroepen tot nietigverklaring van het ontslagdecreet aanhangig zijn bij het Grondwettelijk Hof, waarvan de uitkomst onzeker is. Bij (gedeeltelijke) vernietiging van het ontslagdecreet is in een bepaald scenario re-integratie van de heer Jan Festjens als financieel directeur zelfs niet uitgesloten. Het is duidelijk (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 18 april 2024) dat een eventuele re-integratie bijzonder moeilijk, quasi onmogelijk zou zijn in functie van een goede (samen)werking.
Het argument dat het verschil in berekeningswijze van de verbrekingsvergoeding (voor contractuelen tegenover statutairen bij ontslag van beiden overeenkomstig de arbeidsovereenkomstenwet) het gelijkheids- en non-discriminatiebeginsel niet respecteert, lijkt niet volledig gratuit. Het blijft uiteraard een beslissing van het Grondwettelijk Hof, maar daarbij valt het zeker niet bij voorbaat uit te sluiten dat het Grondwettelijk Hof deze argumentatie naast zich neer zou leggen.
Er is de lopende procedure bij de Raad van State tot nietigverklaring van de beslissing van het evaluatiecomité van 29 maart 2023 houdende de ongunstige evaluatie van de heer Jan Festjens en tot nietigverklaring van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2023 houdende de passende maatregelen in het kader van het verbetertraject van de heer Jan Festjens. De uitkomst van deze procedure is onzeker, het is bij voorbaat niet uitgesloten dat de gemeente in het ongelijk zal worden gesteld door de Raad van State.
Gelet op de kostprijs en tevens duurtijd van bovenvermelde procedure bij de Raad van State alsook van een eventuele procedure bij de arbeidsrechtbank inzake betwisting van de regelmatigheid en de rechtmatigheid van het ontslag en van het bedrag van de verbrekingsvergoeding, gelet ook op de onzekere uitkomst van de hangende procedures voor het Grondwettelijk Hof betreffende het ontslagdecreet en de mogelijkse gevolgen van een (gedeeltelijke) nietigverklaring, wordt voorgesteld om een dadingsovereenkomst af te sluiten met de heer Jan Festjens, waarbij een einde gesteld wordt aan alle bestaande en/of toekomstige betwistingen, zonder dat partijen de gegrondheid van het standpunt van de andere partij erkennen, tegen betaling van een schadevergoeding van in het totaal 44 197,23 euro, bestaande uit verschillende componenten. Voor een detail hiervan wordt verwezen naar de dadingsovereenkomst die toegevoegd is als bijlage. De dading strekt ertoe rechtszekerheid te bieden aan beide partijen.
De uitgave wordt geraamd op 44 197,23 euro aan te rekenen op rekening 0111-00/643010 van het exploitatiekrediet van 2023.
Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 10 stemmen onthouden.
Artikel 1
Neemt kennis van de ingebrekestelling van gemeente Wevelgem door meester Tom De Sutter, raadsman van de heer Jan Festjens, voormalig financieel directeur, inzake de beëindiging van de statutaire aanstelling van de heer Jan Festjens.
Artikel 2
Gaat akkoord met het afsluiten van een dadingsovereenkomst met de heer Jan Festjens, voormalig financieel directeur, wonende Koningin Astridlaan 82, 8930 Menen, volgens het als bijlage toegevoegde ontwerp van dadingsovereenkomst.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter