Terug
Gepubliceerd op 12/08/2024

Notulen  gemeenteraad

do 16/05/2024 - 19:00 Kleine Porsies
Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Personeelsaangelegenheden

      • Personeelsbeleid

        • Wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: herstructurering dienst Cultuur-Bibliotheek - administratie dienstencentrum Moorsele (dienst Thuiszorg)

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:

          • invoering van een functie van coördinerend bibliotheekmedewerker ter aansturing van de bibliotheekmedewerkers;
          • invoering van administratief personeel (= administratie) in het dienstencentrum Moorsele dat aangestuurd wordt door het diensthoofd Thuiszorg.
          Feiten, context en argumentatie

          Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau beslisten op 24 april 2024 om een functie van coördinerend bibliotheekmedewerker (C4-C5-niveau) in te voeren ter aansturing van de bibliotheekmedewerkers, wat een wijziging van het personeelsplan inhoudt.

          De invoering van deze functie kwam er naar aanleiding van een analyse door CC Consult in het voorjaar van 2023 van de personeelsbezetting in de dienst Cultuur-Bibliotheek.

          CC Consult gaf in de analyse aan dat het bijsturen van de leidinggevende structuur het belangrijkste aandachtspunt is binnen de dienst:

          • Na de integratie is de leidinggevende structuur onduidelijk geworden voor de medewerkers.
          • Het diensthoofd heeft te veel taken (inhoudelijk, leidinggevend en beleidsmatig). Een deel van deze taken zou naar de stafmedewerkers moeten kunnen gaan.
          • De spanwijdte van het diensthoofd is te groot met 23 aan te sturen medewerkers. Mogelijkheden tot delegatie van leidinggevende taken moeten onderzocht worden.

          Er wordt voorgesteld om voor de dienst Cultuur-Bibliotheek met 1 diensthoofd te blijven werken, maar om de rechtstreekse aansturing verder te verdelen en scherp te zetten als volgt: 

          • De techniekers worden verder aangestuurd door een hoofdtechnieker;
          • De bibliotheekmedewerkers worden aangestuurd door een coördinerend bibliotheekmedewerker op C4-C5-niveau, d.i. een nieuwe functie, waarbij de stafmedewerkers enkel een inhoudelijk coachende rol hebben;
          • De stafmedewerkers, de coördinerend bibliotheekmedewerker, de administratief medewerkers CC en de hoofdtechnieker worden rechtstreeks aangestuurd door het diensthoofd. Een totaal van 11 personeelsleden in plaats van de huidige 23 zullen dus aangestuurd worden door het diensthoofd.

          Daarnaast beslisten het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau op 24 april 2024 om 0,25 VTE (voltijds equivalent) administratief medewerker in te voeren in het lokaal dienstencentrum Martha (dienstencentrum Moorsele) ter ondersteuning van de centrumleider. Deze administratief medewerker zal aangestuurd worden door het diensthoofd Thuiszorg,

          Het invoeren van een functie van coördinerend bibliotheekmedewerker op C4-C5-niveau die de bibliotheekmedewerkers zal aansturen en het invoeren van 0,25 VTE administratief medewerker in het lokaal dienstencentrum Martha, houden ook een wijziging van het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW in, dat voorgelegd moet worden aan de vakorganisaties en goedgekeurd moet worden door de gemeenteraad.

          Het voorontwerp van wijziging van organogram werd in overleg met het managementteam opgemaakt en werd besproken op het themateam Personeel en gunstig geadviseerd.

          Er werden protocollen van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten en ACOD Lokale en Regionale Besturen.

          Vorige beslissingen
          • Beslissingen van het college van burgemeester en schepenen en van het vast bureau van 24 april 2024: wijziging personeelsplan: dienst Cultuur-Bibliotheek, LDC Martha en sociale dienst.
          • Beslissing van het vast bureau van 27 maart 2024: personeelsbezetting LDC Martha.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 maart 2024: herstructurering dienst Cultuur en Bibliotheek.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 juni 2023: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: integratie van de cel Atelier voor Plastische Kunsten binnen de dienst Vrije Tijd - opdeling dienst Vrije Tijd in de cel Jeugd, Verenigingen en Evenementen en de cel Atelier voor Plastische Kunsten.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 maart 2023: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW - dienst Vrije Tijd.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 juni 2022: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: schrapping functie groenambtenaar.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 februari 2022: wijziging samenstelling managementteam - wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam verbonden is.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 februari 2021: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: invoering functie ploegverantwoordelijke OGN, cel Netheid - vervanging functie technisch medewerker OGN door functie van werkleider OGN, cel Openbaar Groen.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 oktober 2020: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: verplaatsing van de cel Milieuvergunningen naar de dienst Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Wonen.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 september 2019: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: integratie dienst Cultuur-Bibliotheek.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 maart 2019: gezamenlijk organogram gemeente-OCMW.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 161.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
          Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:

          • invoering van een functie van coördinerend bibliotheekmedewerker ter aansturing van de bibliotheekmedewerkers;
          • invoering van administratief personeel (= administratie) in het dienstencentrum Moorsele dat aangestuurd wordt door het diensthoofd Thuiszorg.
    • Overheidsopdrachten

      • Wijze van gunnen

        • CC Guldenberg: aannemer voor renovatie publieke ruimte - bouwkundig

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Raming: 447 589,87 euro (excl. btw), hetzij 541 583,74 euro (incl. btw).

          Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          CC Guldenberg werd ontworpen in 1979. In het meerjarenplan 2020-2025 is de renovatie van CC Guldenberg tot een eigentijds en toegankelijk gebouw voorzien.

          Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 13 september 2023 de ontwerpopdracht 'CC Guldenberg: ontwerper voor renovatie publieke ruimte' toe te wijzen aan VLarchitect, Kozakstraat 25 te 8560 Wevelgem.

          De gemeenteraad verleende in zitting van 14 maart 2024 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'CC Guldenberg: aannemer voor renovatie publieke ruimte', opdracht opgesplitst in 2 percelen, respectievelijk bouwkundig (perceel 1) en technieken (perceel 2).

          Er werden geen offertes ontvangen voor perceel 1. Het college van burgemeester en schepenen besliste dan ook, in zitting van 24 april 2024, om de plaatsingsprocedure voor perceel 1 stop te zetten en de procedure later opnieuw op te starten.


          In het kader van de opdracht 'CC Guldenberg: aannemer voor renovatie publieke ruimte - bouwkundig' werd een bestek met nr. 2877/03724 opgesteld door de ontwerper, mevrouw Lieze Vanhove van VLarchitect. Dit betreft quasi hetzelfde bestek voor perceel 1 dat opnieuw wordt voorgelegd, zij het met een aangepaste uitvoeringstermijn, nl. vanaf het najaar 2024 tot augustus 2025.
          Bepaalde zaken kunnen doorheen het jaar uitgevoerd worden, in overleg met de aannemers (de ramen, de luchtgroep, ...). Hierbij moet de normale publiekswerking gegarandeerd blijven. Het gros van de werken zal in het tussenseizoen 2025 plaatsvinden. De nieuwe hoogspanningscabine (apart dossier, cfr. beslissing van de gemeenteraad van 8 februari 2024) wordt ook eind mei 2025 geplaatst.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 447 589,87 euro (excl. btw), hetzij 541 583,74 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT19/0701-00/221007/I-PB2-AP7 van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 april 2024: CC Guldenberg: aannemer voor renovatie publieke ruimte - perceel 1 (bouwkundig) - stopzetting plaatsingsprocedure.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 april 2024: CC Guldenberg: aannemer voor publieke ruimte - stand van zaken.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 14 maart 2024: CC Guldenberg: aannemer voor renovatie publieke ruimte.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 februari 2024: CC Guldenberg, nieuwe HS-cabine.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2024: CC Guldenberg: ontwerp publieke ruimte.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 november 2023: CC Guldenberg ontwerp publieke ruimte: aftoetsen voorontwerp.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 oktober 2023: CC Guldenberg: ontwerp publieke ruimte.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 september 2023: CC Guldenberg: ontwerper voor renovatie publieke ruimte - wijze van gunnen en gunning.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag (excl. btw) overschrijdt de drempel van 750 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
          Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2877/03724 en de raming voor de opdracht 'CC Guldenberg: aannemer voor renovatie publieke ruimte -bouwkundig', opgesteld door de ontwerper, mevrouw Lieze Vanhove van VLarchitect, Kozakstraat 25 te 8560 Wevelgem, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 447 589,87 euro (excl. btw), hetzij 541 583,74 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

           

          Artikel 3

          De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        • Parochiekerk Onbevlekt Hart van Maria - dakwerken

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Raming: 1 247 178,34 euro (excl. btw), hetzij 1 509 085,79 euro (incl. btw).

          Openbare procedure.

          Feiten, context en argumentatie

          De kerk Onbevlekt Hart van Maria moet een dakrestauratie ondergaan.

          Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 12 januari 2022 de ontwerpopdracht 'kerk Onbevlekt Hart van Maria - aanstellen ontwerper voor de restauratie van 2 platte daken' toe te wijzen aan Pluspunt Architectuur, Leeuwkestraat 44a te 8790 Waregem.
          Voor de dakrestauratie werd een subsidieaanvraag volgens de standaardprocedure in 2 loten ingediend (cfr. beslissingen van het college van burgemeester en schepenen van 21 juni 2023 en 25 oktober 2023). Hiervoor werd een toekenning van subsidie ontvangen, telkens voor 150 000 euro (in bijlage), zijnde dus 300 000 euro in totaal.

          In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 093/22 opgesteld door de ontwerper, mevrouw Ellen Vertommen van Pluspunt Architectuur.


          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1 247 178,34 euro (excl. btw), hetzij 1 509 085,79 euro (incl. btw). Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB4-ACT9/0790-03/270007/I-PB4-AP7 van het investeringskrediet. Subsidies die worden ontvangen, worden geboekt op rekening PB4-ACT9/0790-03/150000/I-PB4-AP7 van het investeringskrediet. 

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2023: kerk Wijnberg: aanvraag erfgoedpremie volgens standaardprocedure.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 juni 2023: kerk Wijnberg - kennisgeving niet-selectie preselectiedossier.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 januari 2022: kerk Onbevlekt Hart van Maria - aanstellen ontwerper voor de restauratie van 2 platte daken - gunning.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
          Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Luc Vanderhaeghe
          Onthouders: Vicky Claeys, Yves Goddeeris
          Resultaat: Met 25 stemmen voor, 2 onthoudingen
          Beslissing

          Artikel 1

          Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 093/22 en de raming voor de opdracht 'parochiekerk Onbevlekt Hart van Maria - dakwerken', opgesteld door de ontwerper, mevrouw Ellen Vertommen van Pluspunt Architectuur. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 1 247 178,34 euro (excl. btw), hetzij 1 509 085,79 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

           

          Artikel 3

          De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        • Rioolrenovatie onder spoorwegovergang - GVK kousrelining - Gullegemstraat L69OW15

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Raming: 37 120 euro (excl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente werkt reeds enkele jaren samen met Aquafin/De Watergroep binnen de samenwerkingsovereenkomst Riopact om de riolering periodiek te inspecteren en de ondergrondse toestand op te volgen. De meest kritische leidingen worden onderworpen aan een rijdende camera-inspectie. Dit betreffen riolen onder gebouwen of infrastructuur. 

          In februari 2023 vond een rijdende inspectie plaats in de Gullegemstraat om het riool onder de spoorwegovergang na te zien. Er kwam naar voren dat de streng in structureel slechte staat is, waarbij een vergroot risico op falen aanwezig is. Navraag bij spoorwegbeheerder Infrabel, die eveneens periodiek nazicht doet van hun overwegen, leert dat er plaatselijk nog geen zettingen opgetreden zijn ten gevolge van mogelijk instabiele ondergrond.

          De dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit wenst gevolg te geven aan de aanbevelingen van Aquafin om over te gaan tot een sleufloze renovatie. Daarbij zal een ter plaatse uit te harden kous (GVK, glasvezel versterkte kunststof) aangebracht worden in de bestaande riolering. Dit is de meest aangewezen werkmethode met geringe impact op de omgeving qua duurtijd.

           

          In het kader van de opdracht 'rioolrenovatie onder spoorwegovergang - GVK kousrelining - Gullegemstraat L69OW15' werd een bestek met nr. 2875/03524 opgesteld door de heer Gilles Parent, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 37 120 euro (excl. btw). Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/227007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 1 april 2022: samenwerkingsovereenkomst Riopact.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 143 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
          Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2875/03524 en de raming voor de opdracht 'rioolrenovatie onder spoorwegovergang - GVK kousrelining - Gullegemstraat L69OW15', opgesteld door de heer Gilles Parent, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 37 120 euro (excl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Algemeen bestuur

      • Financiën

        • Overige punten financiën

          • Nominatieve subsidies - aanvulling lijst

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
            Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

            De bijkomende nominatieve subsidie voor 2024 wordt goedgekeurd.

            Feiten, context en argumentatie

            Volgens de BBC-regels behoort het overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies tot de documentatie bij het meerjarenplan. Deze lijst is raadpleegbaar via www.wevelgem.be/meerjarenplan2020-2025.
            Overeenkomstig artikel 41, 2de lid, 23° van het decreet lokaal bestuur is het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies een (niet-delegeerbare) bevoegdheid van de gemeenteraad.


            In zitting van de gemeenteraad van 14 december 2023 werd een lijst goedgekeurd van nominatieve subsidies voor 2024.
            Er wordt voorgesteld om deze lijst aan te vullen met:

            • een basissubsidie van 3 000 euro voor vzw Leiemarathon
              Vzw Leiemarathon organiseerde tot op heden tweejaarlijks een loopmanifestatie in september. Hiervoor wordt een convenant afgesloten en ontvangt de vereniging een nominatieve subsidie van 3 000 euro. Na een succesvolle post-corona editie in 2023 wil de vereniging vanaf 2024 graag haar loopmanifestatie jaarlijks laten doorgaan. 
            Vorige beslissingen
            • Beslissing van de gemeenteraad van 14 december 2023: nominatieve subsidies.
            Hogere regelgeving
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 23°.
            Publieke stemming
            Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
            Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Beslissing

            Keurt volgende bijkomende nominatieve subsidie voor 2024 goed:

             740  Sport

            - 649606 vzw Leiemarathon voor een bedrag van 3 000 euro.

      • Intercommunales

        • Gaselwest: algemene vergadering: vaststellen mandaat vertegenwoordiger

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intercommunale Maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest).

          De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 en 6 mei 2024 om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gaselwest van 18 juni 2024.

          Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Gaselwest tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4° en artikel 432.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
          Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Gaselwest van 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

          1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV (wetboek van vennootschappen en verenigingen) van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
          a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
          b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (artikel 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de raad van bestuur (artikel 12:61 WVV) en van de commissaris (artikel 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (artikel 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
          De deelnemers kunnen één maand voor de algemene vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
          c. Goedkeuring van:
          i. De partiële splitsing door overneming van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
          ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
          iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
          d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
          e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de raad van bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
          i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
          ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
          iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
          iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto-actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
          v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
          vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de algemene vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.

          2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.

          3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.

          5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.

          6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.

          7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

          8. Statutaire benoemingen.

          9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de raad van bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.

          10. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.

        • Fluvius West: algemene vergadering: vaststellen mandaat vertegenwoordiger

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

          De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Fluvius West van 19 juni 2024.

          Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Infrax West (ondertussen Fluvius West) tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4° en artikel 432.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
          Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Fluvius West van 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

          1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV (wetboek van vennootschappen en verenigingen)
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2023
          5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T
          6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
          7. Statutaire benoemingen
          8. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.

        • Psilon: algemene vergadering: vaststellen mandaat vertegenwoordigers

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Het mandaat van de vertegenwoordigers wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).

          De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 17 april 2024 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Psilon van 19 juni 2024.

          Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: aanduiden vertegenwoordigers en plaatsvervangend vertegenwoordigers van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van Psilon tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4° en artikel 432.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
          Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1
          Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Psilon van 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

          1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2023:

          1.1. Verslag van de raad van bestuur

          1.2. Verslag van de commissaris

          2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2023

          3. Kwijting van bestuurders en commissaris.

           

          Artikel 2

          De vertegenwoordigers van de gemeente zullen hun stemgedrag afstemmen op deze beslissing.

        • Creat Services: algemene vergadering: vaststellen mandaat vertegenwoordiger

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Creat Services (voorheen TMVS).

          De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 17 april 2024 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Creat Services van 18 juni 2024.

          Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van TMVS (ondertussen Creat Services) tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4° en artikel 432.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
          Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          Artikel 1
          Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Creat Services van 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):

          1. Wijziging van vermogen

          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

          3. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023

          4. Verslag van de commissaris

          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023

              b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023

          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          7. Actualisering presentievergoeding

          8. Statutaire benoemingen

          Varia.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing. 

    • Grondgebiedszaken

      • Openbare infrastructuur en mobiliteit

        • Kaderovereenkomst betreffende de recreatieve opwaardering van de Leieas - beleefpunten Leie

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          De kaderovereenkomst betreffende de recreatieve opwaardering van de Leieas - beleefpunten Leie - wordt goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          De Vlaamse Waterweg werkt aan de realisatie van het grootschalige project Seine Schelde Vlaanderen. Dit project bestaat uit verschillende deelluiken. Het deelluik binnenvaart omvat de realisatie van nieuwe sluizen, bruggen en de eigenlijke aanpassing van de vaarweg. Het deelluik beleving zet via Rivierherstel Leie in op natuurherstel, maar zet eveneens in op het versterken van de recreatieve ontsluiting en ontwikkeling van de Leieas.
          De Leievallei is een bruisende regio die toeristisch-recreatief veel troeven heeft. De Leie is de centrale blauwgroene as die de streek haar naam, geschiedenis en identiteit geeft. Vele actoren dragen bij aan het toeristisch-recreatieve aanbod in de streek en werken actief aan de uitstraling die dit aan de Leiestreek geeft.
          De Vlaamse Waterweg wil via gerichte initiatieven het toeristisch-recreatieve potentieel van de Leie mee helpen uitbouwen en versterken.

          Partners die lokaal actief zijn, hebben een goed overzicht van de potenties die verschillende locaties te bieden hebben. Bovendien hebben zij op allerlei locaties zelf projecten in voorbereiding die het recreatief potentieel vergroten.
          De Vlaamse Waterweg wenst de partners te betrekken bij haar eigen initiatieven en de complementariteit met de verschillende projecten van de diverse partners te borgen. Zo kan er een synergie ontstaan die groter is dan de som van de aparte projecten.

          Op vraag van De Vlaamse Waterweg wordt hiervoor een kader vastgelegd die de recreatieve opwaardering van de Leieas op een gecoördineerde wijze moet faciliteren, met alle relevante partners die actief zijn in de Leievallei. Het ontwerp van kaderovereenkomst behandelt het flankerend beleid voor recreatie vanuit het project Seine Schelde Vlaanderen voor een deel van de hoofdas, nl. de gekanaliseerde Leie tussen Deinze en Wervik. De recreatieve opwaardering zal op het terrein gerealiseerd worden via de uitbouw van een netwerk 'beleefpunten' langs de jaagpaden van de Leie, een netwerk dat deels zal bestaan uit nieuw te ontwikkelen punten, deels zal bestaan uit bestaande of reeds geplande punten (zoals de omgevingsaanleg rond de brug in Wevelgem). In geval van uitgebreidere samenwerking voor een bepaald beleefpunt, kan een overeenkomst opgemaakt worden voor dit specifieke beleefpunt, en dit geënt op de afspraken vastgelegd in voorliggende kaderovereenkomst. Deze overeenkomsten worden dan als addenda bij de kaderovereenkomst gevoegd.

          De overeenkomst heeft op geen enkele manier de intentie om te interfereren met bestaande overeenkomsten. De samenwerkingsovereenkomst betreffende studie en realisatie van de vernieuwing van de wegbrug Wevelgem-Lauwe die de gemeenteraad in zitting van 8 februari 2024 goedkeurde, primeert dus.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 februari 2024: samenwerkingsovereenkomst betreffende studie en realisatie van de vernieuwing van de wegbrug Wevelgem-Lauwe.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
          Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Beslissing

          De kaderovereenkomst betreffende de recreatieve opwaardering van de Leieas - beleefpunten Leie -, in bijlage, wordt goedgekeurd.

      • Ruimtelijke ordening, stedenbouw en wonen

        • Stedenbouw en verkavelingen

          • Verkavelen van gronden t.h.v. Nieuwe Markt - goedkeuring van de rooilijn

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
            Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

            Er wordt goedkeuring gegeven aan de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden voor 5 woningen t.h.v. Nieuwe Markt 17.

            Feiten, context en argumentatie

            Er is een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van gronden voor 5 woningen waarvan 4 met gesloten bebouwing en 1 met halfopen bebouwing op Nieuwe Markt 17. 

            Gemeente Wevelgem is vergunningverlenende overheid.

            Het project omvat het slopen van de bestaande woning en het verkavelen van de huidige kadastrale percelen.

            De verkaveling is gelegen langs de Nieuwe Markt te Wevelgem. Het centrum van Wevelgem is gelegen op ca. 500 m van de verkaveling. In het noorden grenst de verkaveling aan een bestaande parking van de assistentiewoningen van de Koperdraadstraat. In het oosten grenst de verkaveling aan de oprit naar voornoemde parking, langs deze oprit bevindt zich een appartementsblok van woonmaatschappij SW+. In het zuiden grenst de verkaveling aan de straat Nieuwe Markt langsheen de spoorweg. In het westen grenst de verkaveling aan een bestaande woning langs de Nieuwe Markt. Er is een busstation op ca. 200 m van de verkaveling. Het treinstation van Wevelgem is gelegen op ca. 100 m van de verkaveling. De Nieuwe Markt is een gemeenteweg.

            Er wordt een strook grond afgestaan ten behoeve van de verbreding van het voetpad, dat zo op een breedte van 1,50 m komt.

            Tijdens het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend, dat evenwel geen betrekking heeft op de zaak der wegen of de rooilijn.

             

            De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met

            • volgende doelstellingen (artikel 3 van het gemeentewegendecreet):
              1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
              2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
            • en volgende principes (artikel 4 van het gemeentewegendecreet):
              1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
              2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
              3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
              4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
              5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

            Aan de loop van de rijweg Nieuwe Markt wordt niets gewijzigd. Door deze percelen te verkavelen wordt ingezet op een efficiënt grondgebruik, zonder dat deze bijkomende wooneenheden een al te grote impact hebben op het verkeer in de Nieuwe Markt. Iedere woning heeft een autostalplaats of carport, op wandelafstand liggen de openbare parkeerplaatsen van de parking 'Nieuwe Markt'. De verbreding van het voetpad komt ten goede aan de veiligheid van de zwakke weggebruikers, in het bijzonder de voetgangers, dit kan dan ook beschouwd worden als ten dienste van het algemeen belang. Er zijn geen gevolgen vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief.

            Het voorstel is om de nieuwe rooilijn goed te keuren.

            Hogere regelgeving
            • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 8 en artikel 12, §2.
            • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31.
            • Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47.
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
            Publieke stemming
            Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
            Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Beslissing

            Artikel 1

            Keurt de voorliggende beslissing houdende het wijzigen van de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden voor 5 woningen, met dossiernummer OMV_2023151265, zoals aangeduid op het rooilijnplan, goed.

             

            Artikel 2

            Keurt het rooilijnplan, in bijlage, goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.

            Artikel 3

            Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.

            Artikel 4

            Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:

            • de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2023151265 niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd
            • wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
  • Besloten

    • Personeelsaangelegenheden

      • Individuele personeelszaken

        • Personeelsdossier

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Elyn Stragier, Inge Goemaere, Carine Quidousse, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Er wordt een dading afgesloten om een personeelsdossier af te sluiten.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad besliste in zitting van 18 april 2024 om de statutaire aanstelling van de heer Jan Festjens, toenmalig financieel directeur, eenzijdig te beëindigen met ingang van 1 mei 2024 middels ontslag wegens beroepsongeschiktheid overeenkomstig artikelen 32, 37, 37/2 en 39 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten (arbeidsovereenkomstenwet), in toepassing van artikel 194/1 juncto artikel 194, 4de lid van het decreet lokaal bestuur.

          Het besluit van de gemeenteraad werd ter kennis gebracht aan de heer Jan Festjens aangetekend en per e-mail op 30 april 2024.

          Overeenkomstig artikelen 37/2 en 39 van de arbeidsovereenkomstenwet werd op 2 mei 2024 een verbrekingsvergoeding betaald aan de heer Jan Festjens gelijk aan het lopend loon dat overeenstemt met 39 weken.

          Op 3 mei 2024 stelde meester Tom De Sutter, raadsman van de heer Jan Festjens, gemeente Wevelgem in gebreke en kondigde hij een beroep aan bij de arbeidsrechtbank waarbij de regelmatigheid en de rechtmatigheid van het ontslag zal worden betwist en dit om volgende redenen:

          • Het niet naleven van de hoorplicht
            De gemeenteraad hoorde de heer Jan Festjens niet voorafgaand aan de ontslagbeslissing. De hoorplicht is een algemeen beginsel van behoorlijk bestuur.
          • De grondwettigheid van het ontslagdecreet (decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid) dat het mogelijk heeft gemaakt om lokale statutaire ambtenaren te ontslaan overeenkomstig de arbeidsovereenkomstenwet wordt principieel betwist.
            Er zijn diverse beroepen tot nietigverklaring van het ontslagdecreet aanhangig bij het Grondwettelijk Hof. In het kader van een betwisting voor de arbeidsrechtbank kunnen daarover diverse principiële prejudiciële vragen worden gesteld aan het Grondwettelijk Hof.
          • Het niet toepassen van de artikelen 67 en 68 van de wet betreffende de invoering van een eenheidsstatuut tussen arbeiders en bedienden inzake de opzeggingstermijnen en de carenzdag en begeleidende maatregelen, op het vlak van de berekening van de verbrekingsvergoeding. Deze artikelen voorzien in een overgangsregeling voor werknemers die voor 1 januari 2014 een arbeidsovereenkomst hebben afgesloten. Voor hen geldt dat de oude berekeningswijze voor de periode van tewerkstelling tot 31 december 2013 moet worden gehanteerd. Vanaf 1 januari 2014 wordt vervolgens de nieuwe berekeningswijze gebruikt.
            In het ontslagdecreet dat toelaat om statutaire personeelsleden met ingang van 1 oktober 2023 op dezelfde wijze te ontslaan als contractuele personeelsleden werd niet opgenomen dat de bovengenoemde overgangsregeling ook van toepassing is op de lokale statutaire ambtenaren die voor 1 januari 2014 in dienst zijn getreden. Voor statutaire personeelsleden wordt bijgevolg de verbrekingsvergoeding berekend vanaf de datum van indiensttreding volgens de nieuwe berekeningswijze, zonder opsplitsing in periodes voor en na 1 januari 2014. Dit is niet conform het gelijkheids- en non-discriminatiebeginsel.

          De heer Jan Festjens meent derhalve dat er sprake is van een kennelijk onredelijk ontslag waarbij de gemeente misbruik heeft gemaakt van haar grondwettelijk precaire ontslagmacht. Volgens de heer Jan Festjens werd op onrechtmatige wijze een einde gemaakt aan zijn statutaire tewerkstelling.

           

          De hoorplicht werd inderdaad niet nageleefd. Voor de duidelijkheid en de sereniteit binnen de dienst en de organisatie leek een weloverwogen, zij het spoedige beslissing aangewezen. 

          Daarnaast klopt het dat er diverse beroepen tot nietigverklaring van het ontslagdecreet aanhangig zijn bij het Grondwettelijk Hof, waarvan de uitkomst onzeker is. Bij (gedeeltelijke) vernietiging van het ontslagdecreet is in een bepaald scenario re-integratie van de heer Jan Festjens als financieel directeur zelfs niet uitgesloten. Het is duidelijk (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 18 april 2024) dat een eventuele re-integratie bijzonder moeilijk, quasi onmogelijk zou zijn in functie van een goede (samen)werking.
          Het argument dat het verschil in berekeningswijze van de verbrekingsvergoeding (voor contractuelen tegenover statutairen bij ontslag van beiden overeenkomstig de arbeidsovereenkomstenwet) het gelijkheids- en non-discriminatiebeginsel niet respecteert, lijkt niet volledig gratuit. Het blijft uiteraard een beslissing van het Grondwettelijk Hof, maar daarbij valt het zeker niet bij voorbaat uit te sluiten dat het Grondwettelijk Hof deze argumentatie naast zich neer zou leggen.

           

          Er is de lopende procedure bij de Raad van State tot nietigverklaring van de beslissing van het evaluatiecomité van 29 maart 2023 houdende de ongunstige evaluatie van de heer Jan Festjens en tot nietigverklaring van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2023 houdende de passende maatregelen in het kader van het verbetertraject van de heer Jan Festjens. De uitkomst van deze procedure is onzeker, het is bij voorbaat niet uitgesloten dat de gemeente in het ongelijk zal worden gesteld door de Raad van State.

          Gelet op de kostprijs en tevens duurtijd van bovenvermelde procedure bij de Raad van State alsook van een eventuele procedure bij de arbeidsrechtbank inzake betwisting van de regelmatigheid en de rechtmatigheid van het ontslag en van het bedrag van de verbrekingsvergoeding, gelet ook op de onzekere uitkomst van de hangende procedures voor het Grondwettelijk Hof betreffende het ontslagdecreet en de mogelijkse gevolgen van een (gedeeltelijke) nietigverklaring, wordt voorgesteld om een dadingsovereenkomst af te sluiten met de heer Jan Festjens, waarbij een einde gesteld wordt aan alle bestaande en/of toekomstige betwistingen, zonder dat partijen de gegrondheid van het standpunt van de andere partij erkennen, tegen betaling van een schadevergoeding van in het totaal 44 197,23 euro, bestaande uit verschillende componenten. Voor een detail hiervan wordt verwezen naar de dadingsovereenkomst die toegevoegd is als bijlage. De dading strekt ertoe rechtszekerheid te bieden aan beide partijen.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave wordt geraamd op 44 197,23 euro aan te rekenen op rekening 0111-00/643010 van het exploitatiekrediet van 2023.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 18 april 2024: definitieve beëindiging van de statutaire aanstelling van de heer Jan Festjens.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
          • Burgerlijk wetboek (oud), in het bijzonder artikel 2044 e.v.
          Geheime stemming
          Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
          Gestemd: Bas Surmont, Geert Breughe, Charlotte Bonte, Jo Libeer, Katleen Messely, Jelle Stragier, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Sander Deflo, Vicky Claeys, Jessica Corty, Joachim Naert, Heidi Craeynest, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Hendrik Libeer, Filip Daem, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Stijn Tant, Marie De Clerck, Luc Defraye, Lobke Maes, Lien Vanderjeugt, Luc Vanderhaeghe, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke
          Stemmen voor: 17
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 10
          Resultaat:

          Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 10 stemmen onthouden.

          Beslissing


          Artikel 1

          Neemt kennis van de ingebrekestelling van gemeente Wevelgem door meester Tom De Sutter, raadsman van de heer Jan Festjens, voormalig financieel directeur, inzake de beëindiging van de statutaire aanstelling van de heer Jan Festjens.


          Artikel 2

          Gaat akkoord met het afsluiten van een dadingsovereenkomst met de heer Jan Festjens, voormalig financieel directeur, wonende Koningin Astridlaan 82, 8930 Menen, volgens het als bijlage toegevoegde ontwerp van dadingsovereenkomst.

Namens gemeenteraad,

Kurt Parmentier
algemeen directeur

Jo Libeer
voorzitter