Terug
Gepubliceerd op 26/09/2025

Besluit  college van burgemeester en schepenen

wo 17/09/2025 - 17:00

Aanvullend verkeersreglement - invoeren of aanpassen verscheidene parkeermaatregelen in de Ieperstraat, Lauwestraat, Neerhofstraat, Nieuwstraat en Sint-Janstraat

Aanwezig: Kevin Defieuw, Geert Breughe, Mathieu Desmet, Lobke Maes, Stijn Tant, Bas Surmont, Marie De Clerck, schepenen
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Seynhaeve, burgemeester

Het aanvullend verkeersreglement 'invoeren of aanpassen verscheidene parkeermaatregelen in de Ieperstraat, Lauwestraat, Neerhofstraat, Nieuwstraat en Sint-Janstraat' wordt vastgesteld.

Feiten, context en argumentatie

Vrij frequent komen op de dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit vragen binnen om de parkeersituatie aan te passen:

  • naar parkeerplaatsen voor personen met een handicap
  • naar parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen
  • om expliciete parkeerverboden in te voeren of aan te passen
  • om meer parkeerplaatsen te creëren, hetzij voor klanten van handelszaken, hetzij voor bewoners. 


Volgende vragen werden genoteerd en beoordeeld zoals hierna aangegeven:

  • Vanuit de Ieperstraat is er de vraag naar een parkeerplaats voor personen met een handicap.
  • Vanuit de Roeselarestraat is er een vraag naar een laadpaal (paal volgt wagen) voor elektrische auto's op openbaar domein. Een rustig nabijgelegen pleintje met enkele parkeerplaatsen in de Neerhofstraat is meer geschikt om 2 parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen aan te leggen dan de drukke Roeselarestraat. 
  • Er zijn reeds enkele jaren problemen in de Lauwestraat met zogenaamde wildparkeerders in de omgeving van de Porseleinhallen. Fluvia adviseerde er een parkeerverbod in te voeren.
  • Recent werd de Sint-Janstraat licht gewijzigd. Zo kwam er ter hoogte van de nieuwe Sint-Janstuin een parkeerstrook bij. Nu zijn er in de Sint-Janstraat 3 parkeerstroken. In het belang van het warenhuis en de bewoners krijgt de nieuwe parkeerstrook best hetzelfde parkeerregime als de andere parkeerstroken, i.c. blauwe-zonereglementering met uitzondering voor bewoners.
  • In februari 2023 reeds kwam de vraag om in de Nieuwstraat het parkeerverbod van het nummer 150 tot het einde van de straat op te heffen om zo meer parkeerplaatsen voor de omwonenden te bekomen. Het is echter niet haalbaar, dicht bij het kruispunt met de Moorselestraat, het parkeerverbod volledig te supprimeren. Het wordt deels gesupprimeerd. Parkeren zal weer toegelaten zijn ter hoogte van de nummers 150–154 en deels voor het nummer 156.

Met het implementeren van de in dit reglement gestipuleerde verkeersmaatregelen wordt de parkeersituatie in 5 straten gewijzigd.   
De Ieperstraat, de Lauwestraat, de Neerhofstraat, de Nieuwstraat en de Sint-Janstraat zijn gemeentewegen. De locaties waar de parkeersituatie gewijzigd wordt, liggen in de bebouwde kom.
Deze maatregelen bieden een antwoord op een aantal vragen naar een wijziging en een optimalisering van parkeersituaties op verscheidene locaties. Met het signaleren van de maatregelen, door het aanbrengen van verkeerstekens, wordt het voor de weggebruikers duidelijk welke voertuigen waar wel en waar niet mogen parkeren.     

Beslissing

Artikel 1
§1. In de Ieperstraat wordt ter hoogte van het nummer 22 een parkeerplaats voor personen met een handicap aangelegd.
§2. Deze parkeerplaats voor personen met een handicap wordt gesignaleerd met een verkeersbord E9a met het pictogram 'persoon met een handicap' op het bord afgebeeld en met witte wegmarkeringen.   

 

Artikel 2
§1. Er wordt een zone verboden te parkeren ingevoerd in de Lauwestraat, op de toegangsweg naar de achterzijde van de Porseleinhallen, naar de schoolkeuken.  
§2. Dit wordt gesignaleerd met verkeersborden E1 met zonale geldigheid. 
§3. Binnen deze zone worden de parkeerplaatsen, waar toch mag geparkeerd worden, met witte wegmarkeringen afgebakend.     

 

Artikel 3
§1. In de Neerhofstraat worden in de omgeving van het nummer 11, op het pleintje daar, 2 parkeerplaatsen aangelegd waar het parkeren wordt voorbehouden voor elektrische en hybride elektrische voertuigen.      
§2. Deze parkeerplaatsen worden gesignaleerd met verkeersborden E9a met onderbord type VII(d) met pictogram 'elektrisch snoer' of met dit pictogram op het verkeersbord E9a zelf afgebeeld.   

 

Artikel 4
§1. In de Nieuwstraat is het verboden te parkeren van het punt tussen de deur en de poort van het nummer 156 tot aan het zebrapad ter hoogte van de hoek met de Moorselestraat. 
§2. Het parkeerverbod wordt gesignaleerd met een gele onderbroken streep die de werkelijke rand van de rijbaan weergeeft. 
§3. In de Nieuwstraat wordt het parkeren weer toegelaten ter hoogte van de nummers 150–154 en deels voor het nummer 156.
§4. Dit wordt aan de weggebruikers duidelijk gemaakt met het wegnemen van het verkeersbord E1, dat ter hoogte van het nummer 150 staat.   

 

Artikel 5
§1.In de Sint-Janstraat wordt een blauwe-zonereglementering met uitzondering voor bewoners ingevoerd op de parkeerstrook gelegen tussen de nummers 12 en 20.

§2. Dit wordt gesignaleerd met verkeersborden E9a met het pictogram ‘parkeerschijf’ op het bord afgebeeld en een onderbord ’uitgezonderd bewoners.’    

 

Artikel 6
Dit aanvullend reglement  wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.