Het aanvullend verkeersreglement 'invoeren of aanpassen verscheidene parkeermaatregelen in de Ieperstraat, Lauwestraat, Neerhofstraat, Nieuwstraat en Sint-Janstraat' wordt vastgesteld.
Vrij frequent komen op de dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit vragen binnen om de parkeersituatie aan te passen:
Volgende vragen werden genoteerd en beoordeeld zoals hierna aangegeven:
Met het implementeren van de in dit reglement gestipuleerde verkeersmaatregelen wordt de parkeersituatie in 5 straten gewijzigd.
De Ieperstraat, de Lauwestraat, de Neerhofstraat, de Nieuwstraat en de Sint-Janstraat zijn gemeentewegen. De locaties waar de parkeersituatie gewijzigd wordt, liggen in de bebouwde kom.
Deze maatregelen bieden een antwoord op een aantal vragen naar een wijziging en een optimalisering van parkeersituaties op verscheidene locaties. Met het signaleren van de maatregelen, door het aanbrengen van verkeerstekens, wordt het voor de weggebruikers duidelijk welke voertuigen waar wel en waar niet mogen parkeren.
Artikel 1
§1. In de Ieperstraat wordt ter hoogte van het nummer 22 een parkeerplaats voor personen met een handicap aangelegd.
§2. Deze parkeerplaats voor personen met een handicap wordt gesignaleerd met een verkeersbord E9a met het pictogram 'persoon met een handicap' op het bord afgebeeld en met witte wegmarkeringen.
Artikel 2
§1. Er wordt een zone verboden te parkeren ingevoerd in de Lauwestraat, op de toegangsweg naar de achterzijde van de Porseleinhallen, naar de schoolkeuken.
§2. Dit wordt gesignaleerd met verkeersborden E1 met zonale geldigheid.
§3. Binnen deze zone worden de parkeerplaatsen, waar toch mag geparkeerd worden, met witte wegmarkeringen afgebakend.
Artikel 3
§1. In de Neerhofstraat worden in de omgeving van het nummer 11, op het pleintje daar, 2 parkeerplaatsen aangelegd waar het parkeren wordt voorbehouden voor elektrische en hybride elektrische voertuigen.
§2. Deze parkeerplaatsen worden gesignaleerd met verkeersborden E9a met onderbord type VII(d) met pictogram 'elektrisch snoer' of met dit pictogram op het verkeersbord E9a zelf afgebeeld.
Artikel 4
§1. In de Nieuwstraat is het verboden te parkeren van het punt tussen de deur en de poort van het nummer 156 tot aan het zebrapad ter hoogte van de hoek met de Moorselestraat.
§2. Het parkeerverbod wordt gesignaleerd met een gele onderbroken streep die de werkelijke rand van de rijbaan weergeeft.
§3. In de Nieuwstraat wordt het parkeren weer toegelaten ter hoogte van de nummers 150–154 en deels voor het nummer 156.
§4. Dit wordt aan de weggebruikers duidelijk gemaakt met het wegnemen van het verkeersbord E1, dat ter hoogte van het nummer 150 staat.
Artikel 5
§1.In de Sint-Janstraat wordt een blauwe-zonereglementering met uitzondering voor bewoners ingevoerd op de parkeerstrook gelegen tussen de nummers 12 en 20.
§2. Dit wordt gesignaleerd met verkeersborden E9a met het pictogram ‘parkeerschijf’ op het bord afgebeeld en een onderbord ’uitgezonderd bewoners.’
Artikel 6
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.