Er wordt een beroep gedaan op de 'raamovereenkomst voor de behandeling van fysiek aangeleverde uitgaande (rest)post - perceel 1' van aankoopcentrale Creat voor de ophaling en verwerking van de uitgaande fysieke post.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 11 december 2019 om een beroep te doen op de aankoopcentrale voor de plaatsing van een overheidsopdracht voor postdiensten via het 'raamcontract voor de sluiting van individuele contracten inzake universele postdiensten voor Vlaamse lokale besturen' waarbij VVSG optreedt als aanbestedende overheid en bpost werd aangesteld als opdrachtnemer. Het contract, afgesloten met bpost, in uitvoering van voornoemde raamovereenkomst loopt af per 31 december 2023. Er dient dus een nieuwe opdrachtnemer aangesteld te worden voor het ophalen en verwerken van uitgaande fysieke post.
Gemeente Wevelgem kan als lid van TMVS een beroep doen op de raamovereenkomsten van aankoopcentrale Creat. TMVW (ondertussen Farys) heeft als aankoopcentrale voor Creat, die op haar beurt als aankoopcentrale optreedt, een overheidsopdracht geplaatst voor een 'raamovereenkomst voor de behandeling van fysieke aangeleverde uitgaande (rest)post - perceel 1: dagelijkse nationale en internationale zendingen omvattend de ophaling van zendingen, eventuele frankering en distributie van de zendingen'.
Creat biedt als aankoopcentrale de mogelijkheid aan gemeente Wevelgem om toe te treden tot de nieuwe raamovereenkomst die werd afgesloten met Postalia Belgium bv (merknaam Easypost). Deze raamovereenkomst voor perceel 1 loopt tot en met 31 januari 2027, waarbij deelopdrachten steeds afgesloten worden voor een periode van 4 jaar en waarbij bijgevolg de einddatum van de basisraamovereenkomst kan overschreden worden. Er wordt voorgesteld om in te stappen in bedoelde raamovereenkomst met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2027.
Ook voor het OCMW zal voorgesteld worden om in te stappen in deze raamovereenkomst, deze beslissing kan genomen worden door het vast bureau (cfr. beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 maart 2019: definitie dagelijks bestuur in het kader van overheidsopdrachten en delegatie van een aantal bevoegdheden).
De geraamde jaarlijkse uitgave aan frankeerkosten bedraagt ongeveer 55 000 euro (excl. btw).
De jaarlijkse kost voor de externe ophaling wordt geraamd op 1 241,28 euro (excl. btw), te verhogen met een geraamde jaarlijkse verwerkingskost op aangetekende zendingen van 1 375,40 euro (excl. btw).
De overstap naar het raamcontract met Easypost zal een besparing opleveren omdat Easypost een korting geeft op de frankeertarieven en ook een lagere maandelijkse ophalingskost aanrekent.
De algemene uitgaven voor deze opdracht worden aangerekend op rekening 0119-02/613000 van het exploitatiekrediet. Wanneer het een dienstspecifieke verzending betreft, worden de uitgaven benomen van de algemene rekening 613000 en het desbetreffend beleidsitem van de dienst.
Beslist om een beroep te doen op de raamovereenkomst voor de behandeling van fysiek aangeleverde uitgaande (rest)post - perceel 1 (dagelijkse nationale en internationale zendingen omvattend de ophaling van zendingen, eventuele frankering en distributie van de zendingen) van aankoopcentrale Farys opdrachthoudende vereniging, die optreedt als aankoopcentrale voor Creat.
Er wordt beslist om 5 elektrische bestelwagens aan te kopen voor de dienst Openbaar Groen en Netheid via de 'raamovereenkomst aankoop duurzame voertuigen’, waarbij IGEMO optreedt als aankoopcentrale en waarbij de kostprijs geraamd wordt op 218 045,62 euro (excl. btw), hetzij 263 835,20 euro (incl. btw).
In het kader van de 'raamovereenkomst aankoop duurzame voertuigen’, een initiatief van de Vlaamse Streekintercommunales dat getrokken wordt door IGEMO (Intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het Gewest Mechelen en Omgeving), werd in zitting van de gemeenteraad van 8 september 2022 het contract met nr. 20220804 opgesteld door Gestroomd.be (het aankoopplatform van de aankoopcentrale) voor de aankoop van 2 elektrische bestelwagens voor de dienst Openbaar Groen en Netheid (OGN) van het merk Goupil-G6, goedgekeurd.
De 2 bestelwagens werden besteld op 18 oktober 2022 in uitvoering van de gunningsbeslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 oktober 2022. Uiteindelijk werd dit contract ontbonden omdat de samenwerking binnen het raamcontract met de leverancier van bedoelde elektrische bestelwagens werd stopgezet (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 oktober 2023).
Om voormelde reden wordt overgegaan tot een nieuwe aankoop van 2 elektrische bestelwagens.
Ondertussen zijn er bijkomend 2 wagens uit het bestaande wagenpark van de dienst OGN aan vervanging toe. Er zouden te veel kosten moeten gedaan worden om ze nog inzetbaar te houden. Er wordt dan ook voorgesteld om 2 bijkomende elektrische bestelwagens aan te kopen.
Verder wordt vanuit duurzaamheidoverwegingen voorgesteld om ook de oude dienstwagen voor de administratieve medewerkers van de dienst OGN te vervangen. Het behouden van een dienstwagen voor de administratie van de dienst OGN en deze te vervangen door een elektrische bestelwagen met meer laadruimte werd reeds principieel beslist door het college van burgemeester en schepenen op 28 april 2021.
Met onderhavige beslissing ligt de aankoop van 5 elektrische bestelwagens voor. Dit past in het kader van de vergroening van het gemeentelijk wagenpark.
In het kader van bedoelde 'raamovereenkomst aankoop duurzame voertuigen’ werd door mevrouw Sophie Lecompte, werkleider OGN, een voorstel opgevraagd aan Gestroomd.be. Gestroomd.be bezorgde offertes overeenkomstig de technische vereisten zoals gewenst door de dienst OGN.
Het betreft volgende voertuigen:
De kostprijs voor de aankoop van de 5 elektrische bestelwagens bedraagt 218 045,62 euro (excl. btw), hetzij 263 835,20 euro (incl. btw).
Daarbij komt een kostprijs voor de 'commissie uitvoerende administratie' van de aankoopcentrale van 5 520 euro (excl. btw), hetzij 6 679,20 euro (incl. btw).
De totale kostprijs, commissie inbegrepen, bedraagt 223 565,62 euro (excl. btw), hetzij 270 514,40 euro (incl. btw).
De totale uitgave voor deze opdracht bedraagt 223 565,62 euro (excl. btw), hetzij 270 514,40 euro (incl. btw) en wordt aangerekend op rekeningen PB3-ACT8/0309-00/240400/I-PB3-AP3, 0680-00/240400/I-PB3-AP3 en 0990-00/240400/I-PB3-AP3 van het investeringskrediet.
Er wordt beslist om 5 elektrische bestelwagens aan te kopen voor de dienst Openbaar Groen en Netheid via de 'raamovereenkomst aankoop duurzame voertuigen’, waarbij IGEMO optreedt als aankoopcentrale en waarbij de kostprijs geraamd wordt op 218 045,62 euro (excl. btw), hetzij 263 835,20 euro (incl. btw) voor de 5 voertuigen, te verhogen met een 'commissie uitvoerende administratie' geraamd op 5 520 euro (excl. btw), hetzij 6 679,20 euro (incl. btw).
Raming: 56 500 euro (excl. btw), hetzij 71 995 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht ‘aankoop van een minigraver, binnendraaiend model voor cel Onderhoud’ werd een bestek met nr. 2820/06223 opgesteld door de heer Peter Vangeersdaele, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 56 500 euro (excl. btw), hetzij 71 995 euro (incl. btw). De oude minigraver dient overgenomen te worden, de te ontvangen overnameprijs wordt geraamd op 3 000 euro (vrij van btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor de aankoop van de nieuwe minigraver en de ontvangst voor de oude minigraver worden aangerekend op rekening 0200-00/230100/IP-OVERIG (actie GBB-OIM) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2820/06223 en de raming voor de opdracht ‘aankoop van een minigraver, binnendraaiend model voor cel Onderhoud’, opgesteld door de heer Peter Vangeersdaele, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 56 500 euro (excl. btw), hetzij 71 995 euro (incl. btw, excl. overnameprijs oude minigraver).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023.2) van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius keurde de wijziging van het meerjarenplan goed op 4 september 2023. De documenten werden ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 6 september 2023. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 3 oktober 2023.
In deze wijziging van het meerjarenplan wordt het investeringskrediet voor 2024 geactualiseerd. Er wordt krediet voorzien voor de vernieuwing van de projectie-installatie. Dit wordt geraamd op 35 000 euro.
Daarnaast wordt de verkoop van de kerk Sint-Theresia van het Kind Jezus budgettair verwerkt (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 14 september 2023).
Gelet op de stijgende energieprijzen en loonkosten wordt ook het exploitatiekrediet aangepast.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023.2) van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius keurde het budget 2024 goed op 4 september 2023. Dit budget werd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 6 september 2023. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 3 oktober 2023.
Exploitatie ontvangsten | 37 360,00 euro |
Exploitatie uitgaven | -178 330,00 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -140 970,00 euro |
Overschot exploitatie 2022 | 21 373,86 euro |
Exploitatie voor toelage | -119 596,14 euro |
Exploitatietoelage | 119 596,14 euro |
Investeringsontvangsten | 241 000,00 euro |
Investeringsuitgaven | -241 000,00 euro |
Investeringstoelage | 35 000,00 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 119 596,14 euro. De investeringstoelage bedraagt 35 000 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2023.2) van de kerkfabriek (dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).
Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Hilarius dat past in het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2023.2), waarbij de exploitatietoelage 119 596,14 euro bedraagt en de investeringstoelage 35 000 euro.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
De kerkraad van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria keurde de wijziging van het meerjarenplan goed op 2 juni 2023. De documenten werden ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 24 augustus 2023. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 3 oktober 2023.
In deze wijziging van het meerjarenplan wordt een stijging in de exploitatie-uitgaven doorgevoerd gelet op de stijgende energieprijzen.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria.
De kerkraad van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria keurde het budget 2024 goed op 2 juni 2023. Dit budget werd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 31 augustus 2023. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 3 oktober 2023.
Exploitatie ontvangsten | 3 030,00 euro |
Exploitatie uitgaven | -45 048,20 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -42 018,20 euro |
Overschot exploitatie 2022 | 3 281,91 euro |
Exploitatie voor toelage | -38 736,29 euro |
Exploitatietoelage | 38 736,29 euro |
Investeringsontvangsten | 0,00 euro |
Investeringsuitgaven | 0,00 euro |
Investeringstoelage | 0,00 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 38 736,29 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek (dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).
Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria dat past in het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2023), waarbij de exploitatietoelage 38 736,29 euro bedraagt.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek Sint-Amandus.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus keurde de wijziging van het meerjarenplan goed op 28 juni 2023. De documenten werden ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 25 augustus 2023. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 3 oktober 2023.
Bij de opmaak van het origineel meerjarenplan 2020-2025 werd er afgesproken om de investeringen te spreiden over het meerjarenplan en naar aanleiding van concrete dossiers de nodige kredieten te voorzien. Er zijn onderhoudswerken nodig aan het dak van de kerk. De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus zou dit investeringsdossier graag opstarten in 2024. Er is hiervoor een investeringskrediet van 150 000 euro nodig. De uitgave wordt gespreid over 2024 en 2025.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek Sint-Amandus.
Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus keurde het budget 2024 goed op 28 juni 2023. Dit budget werd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 31 augustus 2023. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 3 oktober 2023.
Exploitatie ontvangsten | 33 780,00 euro |
Exploitatie uitgaven | -98 666,87 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -64 886,87 euro |
Overschot exploitatie 2022 | 186,76 euro |
Exploitatie voor toelage | -64 700,11 euro |
Exploitatietoelage | 64 700,11 euro |
Investeringsontvangsten | 75 000,00 euro |
Investeringsuitgaven | -75 000,00 euro |
Investeringstoelage | 75 000,00 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 64 700,11 euro. De investeringstoelage bedraagt 75 000 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek (dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).
Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus dat past in het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2023), waarbij de exploitatietoelage 64 700,11 euro bedraagt en de investeringstoelage 75 000 euro.
Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel keurde het budget 2024 goed op 10 juli 2023. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan dit budget op 3 oktober 2023. Dit budget werd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 6 oktober 2023.
Exploitatie ontvangsten | 6 710,32 euro |
Exploitatie uitgaven | -124 764,00 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -118 053,68 euro |
Overschot exploitatie 2022 | 7 604,82 euro |
Exploitatie voor toelage | -110 448,86 euro |
Exploitatietoelage | 110 448,86 euro |
Investeringsontvangsten | 0 euro |
Investeringsuitgaven | 0 euro |
Investeringstoelage | 0 euro |
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort bedraagt 110 448,86 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2022) van de kerkfabriek.
Er wordt akte genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel dat past in het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2022), waarbij de exploitatietoelage 110 448,86 euro bedraagt.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Intercommunale Leiedal (Leiedal).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 13 oktober 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Leiedal van 7 december 2023. Op deze buitengewone algemene vergadering staat ook een statutenwijziging gepland, goedkeuring aan deze statutenwijziging werd reeds verleend in zitting van de gemeenteraad van 12 oktober 2023. De verdere vaststelling van het mandaat wordt voorgelegd in huidige zitting.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Leiedal van 7 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Jaaractieplan
2. Gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten voor 2024
3. Begroting 2024
4. Statutenwijziging
5. Benoeming bedrijfsrevisor als commissaris
6. Benoeming bestuurders en deskundigen
7. Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing en de beslissing van 12 oktober 2023.
Het mandaat van de vertegenwoordigers wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 12 oktober 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Psilon van 6 december 2023.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Psilon van 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Vaststelling werkprogramma 2024
2. Vaststelling begroting 2024.
Artikel 2
De vertegenwoordigers van de gemeente zullen hun stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 29 augustus 2023, 3 oktober 2023 en 6 november 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van TMVS van 12 december 2023. Op deze buitengewone algemene vergadering staat een statutenwijziging gepland (zie toelichtingsnota door de raad van bestuur) waarin onder andere een naamswijziging (naar Creat Services) wordt voorgesteld.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS van 12 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 van het decreet lokaal bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 van het decreet lokaal bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten.
Varia.
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan de voorgestelde statutenwijziging van TMVS.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 28 september 2023 en 27 oktober 2023 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest van 19 december 2023.
Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest van 19 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden)
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 28 september 2023 en 23 oktober 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West van 11 december 2023.
Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West van 11 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 om op digitale wijze deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 6 december 2023.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2024
2. Statutaire benoemingen
3. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van EFIN bv (EFIN).
De gemeente werd uitgenodigd per mail van 23 oktober 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van EFIN op 5 december 2023.
Op deze algemene vergadering staat onder meer een statutenwijziging in functie van de toetreding van gemeente Zonnebeke en stad Veurne voor de solaractiviteit geagendeerd.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van EFIN van 5 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Afstand van verslagverplichting bij uitgifte van nieuwe aandelen tot vergoeding van inbrengen in geld
2. Afstand van wettelijk en statutair voorkeurrecht
3. Inbrengen in geld met uitgifte van nieuwe aandelen
4. Diverse specifieke aanpassingen/wijzigingen in de statuten
5. Vaststelling nieuwe statuten
6. Ontslag, tussentijdse kwijting en (her)benoemingen
7. Bijzondere machtigingen en volmachten
8. Rondvraag.
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan de voorgestelde statutenwijziging van EFIN.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening cv (De Watergroep).
De gemeente werd op de hoogte gebracht per mail van 28 september 2023 dat een buitengewone algemene vergadering van De Watergroep gepland staat op 15 december 2023 en dat een statutenwijziging geagendeerd wordt voor deze buitengewone algemene vergadering. Deze statutenwijziging betreft in het bijzonder de oprichting van Waterunie Operator, nv van pubilek recht, door wiens tussenkomst De Watergroep en Farys opdrachthoudende vereniging al hun operationele activiteiten gaan uitvoeren en waarbij deze operator (werkmaatschappij) het unieke aanspreekpunt wordt voor klanten en leveranciers.
Het ontwerp van statutenwijziging wordt nader toegelicht in de bijgevoegde documentatiebundel.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van De Watergroep van 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht 'Waterunie Operator'
2. Goedkeuring wijziging van de statuten van de cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening
3. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan de voorgestelde statutenwijziging van De Watergroep.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Vraag ingediend door raadslid Joachim Naert, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Joachim Naert, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
De heer Dylan Hoornaert, personeelslid van MIROM Menen, wordt aangesteld als vaststellend ambtenaar in het kader van gemeentelijke administratieve sancties, in toepassing van artikel 21, §1, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging MIROM Menen (Mirom).
De gemeenteraad stelde op 13 februari 2015 en 9 juni 2017 een personeelslid van Mirom aan als vaststellend ambtenaar in het kader van gemeentelijke administratieve sancties (GAS) om inbreuken vast te stellen die betrekking hebben op de werkingssfeer van Mirom.
In het kader van de strijd tegen zwerfvuil/sluikstort en andere afvalgerelateerde overtredingen, wordt door Mirom voorgesteld om een bijkomend personeelslid aan te stellen als vaststellend ambtenaar in het kader van GAS. Het is inderdaad aangewezen bij identificatie van een mogelijke dader ook verbaliserend te kunnen optreden.
Mirom stelt voor om de heer Dylan Hoornaert, personeelslid van Mirom, aan te stellen als vaststellend ambtenaar. Betrokkene heeft met succes de nodige opleiding gevolgd om zelf vaststellingen in het kader van GAS te kunnen uitvoeren in het hele werkingsgebied van Mirom. Hij voldoet derhalve aan de gestelde voorwaarden van het koninklijk besluit van 21 december 2013.
Het is aangewezen om betrokkene de bevoegdheid te geven om inbreuken vast te stellen die betrekking hebben op de werkingssfeer van Mirom.
De heer Dylan Hoornaert, personeelslid van Mirom, wordt aangesteld als vaststellend ambtenaar die bevoegd is tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie, meer bepaald heeft hij de bevoegdheid om inbreuken op volgende artikelen uit de algemene politieverordening vast te stellen:
- artikel 103
- artikelen 119 tot en met 127
- artikelen 311 tot en met 336.1.
Het betreft de herroeping van de aanduiding van een vaststellend ambtenaar in het kader van gemeentelijke administratieve sancties n.a.v. zijn pensioen.
Voor de vaststelling van overtredingen van de algemene politieverordening werden er vaststellende ambtenaren aangewezen. De gemeenteraad stelde, o.m. op 13 februari 2015 een personeelslid van MIROM Menen (Mirom) aan als vaststellend ambtenaar in het kader van gemeentelijke administratieve sancties (GAS) om inbreuken vast te stellen die betrekking hebben op de werkingssfeer van Mirom, meer bepaald de heer Laurent Jourdain.
De heer Laurent Jourdain gaat met pensioen per 1 mei 2024 en zal vanaf dan niet langer tewerkgesteld zijn bij Mirom, zijn aanstelling als vaststellend ambtenaar dient dan ook herroepen te worden met ingang van 1 mei 2024.
De aanstelling van de heer Laurent Jourdain als vaststellend ambtenaar wordt met ingang van 1 mei 2024 herroepen.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter