Er wordt beslist om 5 elektrische bestelwagens aan te kopen voor de dienst Openbaar Groen en Netheid via de 'raamovereenkomst aankoop duurzame voertuigen’, waarbij IGEMO optreedt als aankoopcentrale en waarbij de kostprijs geraamd wordt op 218 045,62 euro (excl. btw), hetzij 263 835,20 euro (incl. btw).
In het kader van de 'raamovereenkomst aankoop duurzame voertuigen’, een initiatief van de Vlaamse Streekintercommunales dat getrokken wordt door IGEMO (Intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het Gewest Mechelen en Omgeving), werd in zitting van de gemeenteraad van 8 september 2022 het contract met nr. 20220804 opgesteld door Gestroomd.be (het aankoopplatform van de aankoopcentrale) voor de aankoop van 2 elektrische bestelwagens voor de dienst Openbaar Groen en Netheid (OGN) van het merk Goupil-G6, goedgekeurd.
De 2 bestelwagens werden besteld op 18 oktober 2022 in uitvoering van de gunningsbeslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 oktober 2022. Uiteindelijk werd dit contract ontbonden omdat de samenwerking binnen het raamcontract met de leverancier van bedoelde elektrische bestelwagens werd stopgezet (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 oktober 2023).
Om voormelde reden wordt overgegaan tot een nieuwe aankoop van 2 elektrische bestelwagens.
Ondertussen zijn er bijkomend 2 wagens uit het bestaande wagenpark van de dienst OGN aan vervanging toe. Er zouden te veel kosten moeten gedaan worden om ze nog inzetbaar te houden. Er wordt dan ook voorgesteld om 2 bijkomende elektrische bestelwagens aan te kopen.
Verder wordt vanuit duurzaamheidoverwegingen voorgesteld om ook de oude dienstwagen voor de administratieve medewerkers van de dienst OGN te vervangen. Het behouden van een dienstwagen voor de administratie van de dienst OGN en deze te vervangen door een elektrische bestelwagen met meer laadruimte werd reeds principieel beslist door het college van burgemeester en schepenen op 28 april 2021.
Met onderhavige beslissing ligt de aankoop van 5 elektrische bestelwagens voor. Dit past in het kader van de vergroening van het gemeentelijk wagenpark.
In het kader van bedoelde 'raamovereenkomst aankoop duurzame voertuigen’ werd door mevrouw Sophie Lecompte, werkleider OGN, een voorstel opgevraagd aan Gestroomd.be. Gestroomd.be bezorgde offertes overeenkomstig de technische vereisten zoals gewenst door de dienst OGN.
Het betreft volgende voertuigen:
De kostprijs voor de aankoop van de 5 elektrische bestelwagens bedraagt 218 045,62 euro (excl. btw), hetzij 263 835,20 euro (incl. btw).
Daarbij komt een kostprijs voor de 'commissie uitvoerende administratie' van de aankoopcentrale van 5 520 euro (excl. btw), hetzij 6 679,20 euro (incl. btw).
De totale kostprijs, commissie inbegrepen, bedraagt 223 565,62 euro (excl. btw), hetzij 270 514,40 euro (incl. btw).
De totale uitgave voor deze opdracht bedraagt 223 565,62 euro (excl. btw), hetzij 270 514,40 euro (incl. btw) en wordt aangerekend op rekeningen PB3-ACT8/0309-00/240400/I-PB3-AP3, 0680-00/240400/I-PB3-AP3 en 0990-00/240400/I-PB3-AP3 van het investeringskrediet.
Er wordt beslist om 5 elektrische bestelwagens aan te kopen voor de dienst Openbaar Groen en Netheid via de 'raamovereenkomst aankoop duurzame voertuigen’, waarbij IGEMO optreedt als aankoopcentrale en waarbij de kostprijs geraamd wordt op 218 045,62 euro (excl. btw), hetzij 263 835,20 euro (incl. btw) voor de 5 voertuigen, te verhogen met een 'commissie uitvoerende administratie' geraamd op 5 520 euro (excl. btw), hetzij 6 679,20 euro (incl. btw).