Terug
Gepubliceerd op 14/12/2022

Besluit  gemeenteraad

do 08/12/2022 - 19:00

Wijziging algemeen retributiereglement

Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Carine Quidousse, gemeenteraadslid
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

Het algemeen retributiereglement wordt gewijzigd.

Feiten, context en argumentatie

Het algemeen retributiereglement wordt aangepast naar aanleiding van een aantal tarieven die worden geïndexeerd.

De tarieven worden geactualiseerd gelet op de stijgende inflatie, de stijgende uitgaven voor personeel en gelet op een vergelijkingstoets die gebeurde bij andere lokale besturen voor dezelfde prestaties.

Volgende aanpassingen worden doorgevoerd:

  • aanpassing van de tarieven voor het afleveren van omgevingsdossiers, documenten en inlichtingen inzake stedenbouw, milieu en omgevingsvergunningen;
  • aanpassing van de tarieven op de diensten geleverd door de bibliotheek;
  • aanpassing van de tarieven op de afgifte van administratieve stukken;
  • invoeren van een tarief voor het elektriciteitsverbruik tijdens ambulante activiteiten op de openbare markten en op andere plaatsen;
  • aanpassing van de retributie op frituurkramen op het openbaar domein, meer bepaald voor het elektriciteitsverbruik;
  • aanpassing van de retributie op foorinrichtingen op het openbaar domein, meer bepaald voor het elektriciteitsverbruik;
  • delegatie aan het college van burgemeester en schepenen voor het vaststellen van tarieven voor het ontlenen van verkleedkledij. 

Het voorstel tot aanpassing van de tarieven werd besproken op de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning van 25 oktober 2022, dit in voorbereiding van de opmaak van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2023).
De wijziging van hoofdstuk 6 (diensten geleverd door de Biblitheek) werd afgestemd op de culturele raad en er werd positief advies verleend op 29 november 2022.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2019 en latere wijzigingen: algemeen retributiereglement.
Hogere regelgeving
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2de lid, 14°.
Publieke stemming
Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Bas Surmont, Elyn Stragier, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris
Onthouders: Hendrik Vanhaverbeke, Filip Daem, Joachim Naert, Heidi Craeynest, Luc Vanderhaeghe
Resultaat: Met 24 stemmen voor, 5 onthoudingen
Beslissing

Artikel 1

Het algemeen retributiereglement van 13 december 2019, zoals gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020, 13 maart 2020, 11 december 2020, 2 april 2021 en 8 oktober 2021, wordt gewijzigd als volgt:


Artikel 1

'Hoofdstuk 5. Retributie op het afleveren van omgevingsdossiers, documenten en inlichtingen inzake stedenbouw, milieu en omgevingsvergunningen' wordt integraal vervangen als volgt:

Hoofdstuk 5. Retributie op het afleveren van omgevingsdossiers, documenten en inlichtingen inzake stedenbouw, milieu en omgevingsvergunningen

Artikel 5.1. 

Er wordt een retributie gevestigd op het behandelen van omgevingsdossiers, het opmaken van documenten en het opmaken en versturen van inlichtingen inzake stedenbouw, milieu, omgeving en wonen voor notarissen, vastgoedmakelaars en andere.

Artikel 5.2. Retributie voor het afleveren van stedenbouwkundige en planologische attesten

Voor het afleveren van stedenbouwkundige attesten in de zin van artikel 5.3.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening of planologische attesten in de zin van artikel 4.4.24 e.v. van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening is een retributie verschuldigd van 
respectievelijk 50 euro (stedenbouwkundig attest) en 250 euro (planologisch attest).

Artikel 5.3. Retributie voor dossier- en administratiekosten bij een omgevingsvergunning  Voor dossier- en administratiekosten wordt een vast recht gevraagd van:

  • 50 euro voor het behandelen van aanvragen met betrekking tot meldingen en dossiers met een eenvoudige dossiersamenstelling
  • 50 euro voor het behandelen van een omgevingsvergunningsaanvraag in de vereenvoudigde procedure, verhoogd met: 
    >  een bijkomend vast recht van 15 euro per bijkomende woongelegenheid, indien de aanvraag betrekking heeft op een gebouw dat meerdere woongelegenheden omvat
    >  een bijkomend vast recht van 15 euro per bijkomende schijf van 500 m² indien het gebouw groter is dan 500 m²
  • 100 euro voor het behandelen van een stedenbouwkundige aanvraag in de gewone procedure, verhoogd met:
    >  een bijkomend vast recht van 15 euro per bijkomende woongelegenheid, indien de aanvraag betrekking heeft op een gebouw dat meerdere woongelegenheden omvat
    >  een bijkomend vast recht van 15 euro per bijkomende schijf van 500 m² indien het gebouw groter is dan 500 m²
  • 100 euro voor het behandelen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden tot 5 loten en 25 euro bijkomend per extra lot boven deze 5 loten
  • 100 euro voor het behandelen van een aanvraag tot bijstelling van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.

Voor dossiers met een openbaar onderzoek worden eveneens de effectieve portkosten en de kosten voor publicatie in de pers teruggevorderd.

Het verschuldigd zijn van de retributie is niet gekoppeld aan het al dan niet verkrijgen van de vergunning.


Artikel 5.4. Retributie voor dossierkosten voor het afleveren van een conformiteitsattest na een woningonderzoek   

De vergoeding voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest, bedraagt:

  • 105 euro voor een zelfstandige woning,
  • 105 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 20 euro per kamer, met een maximum van 2 000 euro per gebouw.

Deze bedragen worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex conform de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex/gezondheidsindex november 2022.


Artikel 5.5. Overdracht onroerend goed  

Er wordt een retributie van 60 euro aangerekend per aanvraag naar alle vereiste vastgoedinformatie betreffende één volledig dossier door notarissen, vastgoedmakelaars en andere naar aanleiding van de overdracht van een onroerend goed.

Als volledig dossier wordt begrepen alle noodzakelijke informatie betreffende één kadastraal perceel of verschillende kadastrale percelen (met een maximum van vijf), aan elkaar grenzend en in handen van dezelfde eigenaar.

Voor de vastgoeddossiers die via het Vastgoedinformatieplatform aan notarissen en vastgoedmakelaars worden ter beschikking gesteld, geldt onderhavig artikel niet, maar is de beslissing van de gemeenteraad van 8 december 2022 (retributiereglement vastgoedinformatie n.a.v. aansluiting Vastgoedinformatieplatform) van toepassing.

 

Artikel 5.6. Inlichtingen omgevings-, milieu- en stedenbouwkundige gegevens  

Voor het opzoekingswerk en het afleveren van inlichtingen inzake omgevings-, milieu- en stedenbouwkundige vergunningen en gegevens op vraag van notarissen, vastgoedmakelaars, studiebureaus, bodemsaneringsdeskundigen en andere wordt volgende retributie aangerekend:

  • 60 euro voor maximaal 5 afschriften van exploitatie-/milieu-/stedenbouwkundige/omgevingsvergunnings- of andere dossiers per locatie
  • 150 euro wanneer 6 tot maximaal 10 afschriften worden gevraagd van exploitatie-/milieu-/stedenbouwkundige/omgevingsvergunnings- of andere dossiers per locatie
  • Indien meer dan 10 afschriften worden gevraagd van exploitatie-/milieu-/stedenbouwkundige/omgevingsvergunnings- of andere dossiers per locatie, wordt het bedrag van 150 euro verhoogd met 50 euro per schijf van 10 afschriften.

Onder afschrift wordt hier begrepen elke opzoeking die resulteert in een afzonderlijk document dat wordt bezorgd, digitaal of in kopie. 

Deze bedragen worden verhoogd met de retributie voor afleveren van fotokopies, zoals bepaald in hoofdstuk 2 van dit reglement.

 

Artikel 5.7. Aanpassingen aan het grondeninformatieregister voor een deel van een perceel of bij het splitsen van percelen

Voor een aanpassing aan het grondeninformatieregister voor een deel van een perceel of bij het splitsen van percelen wordt een retributie van 50 euro aangerekend per perceel waarvoor een aanpassing moet gebeuren.


Artikel 5.8.

Deze retributie is verschuldigd door de persoon die de vergunning, de inlichtingen of de aanpassing aanvraagt. 

De retributie is niet verschuldigd voor overheidsinstellingen of instellingen die opgericht zijn door overheden.

 

Artikel 2

Artikel 6.2. van het algemeen retributiereglement wordt integraal vervangen als volgt:

§1. Inschrijvingsgeld

Het inschrijvingsgeld bedraagt:

tot 18 jaar

gratis

voltijdse studenten

gratis

vanaf 18 jaar (lidgeld is 1 jaar geldig)

5,00 euro

houders van een UiTPAS met kortingstarief

1,00 euro

eerste lenerspas

gratis

verlies lenerspas

2,50 euro

vervanging door eID-kaart

gratis

De lenerspas wordt automatisch geblokkeerd als de geldigheid ervan 31 dagen verstreken is, de openstaande retributie meer dan 20 euro bedraagt of langer dan 8 weken open staat.

Het inschrijvingsgeld is geldig in alle bibliotheken uit de regio zuidwest.

 

§2. Uitleenmodaliteiten

Uitleenvoorwaarden

Leengeld

Uitleentermijn

Maningsgeld per dag

Alle materialen

gratis

28 dagen

 0,15 euro

De uitleentermijn van de materialen kan 1 keer verlengd worden. Voor speciale passen (klassen, instellingen, bib-aan-huis, …) gelden andere uitleenvoorwaarden.

 

§3. Dienstverlening

Reservering van eigen bibliotheekmateriaal

1,00 euro

 

Reservering van bibliotheekmateriaal uit andere bibliotheken (IBL)

5,00 euro, eventueel vermeerderd met de kosten aangerekend door de wetenschappelijke bibliotheek

Gebruik internetpc’s

gratis mits geldige lenerspas

Gebruik hotspot

gratis

Gebruik kopieermachine / prints

  • A4 enkelzijdig per stuk
  • A4 recto-verso of A3 per stuk
  • A4 enkelzijdig in kleur per stuk
  • A4 recto-verso in kleur of A3 in kleur per stuk

Tarieven mits geldige lenerspas

0,10 euro
0,20 euro
0,30 euro
0,60 euro

Aankoop bibliotheektas

1,00 euro

Aankoop UiTPAS

3,00 euro

Vervanging UiTPAS

1,00 euro

 

§4. Verlies of beschadiging

Bij verlies of totale beschadiging moet de gebruiker de kostprijs betalen die noodzakelijk is voor de vervanging van het verloren of vernietigd materiaal. Voor materialen, die niet meer verkrijgbaar zijn, wordt bovendien een door het diensthoofd Cultuur-Bibliotheek of zijn vervanger te bepalen toeslag aangerekend die moet volstaan om in de vervanging van gelijkwaardig materiaal te voorzien.

Bij gedeeltelijke beschadiging en wanneer de kostprijs van een verloren materiaal niet meer kan achterhaald worden, bepaalt het diensthoofd Cultuur-Bibliotheek of zijn vervanger het bedrag van de schadevergoeding.


§5. Overige

De retributie is verschuldigd door de persoon die gebruik maakt van de betrokken dienst of, ingeval van verlies of beschadiging, de persoon op wiens naam het betrokken materiaal werd uitgeleend.


Artikel 3

Artikel 7.2. van het algemeen retributiereglement wordt integraal vervangen als volgt:

Het bedrag van de gemeentelijke retributie wordt vastgesteld als volgt:

  • Reispassen (volwassenen en kinderen) en reisdocumenten vreemdelingen, staatlozen en vluchtelingen:

      > nieuwe reispas/reisdocument: 10,01 euro
      > spoedprocedure 11,12 euro

  • Rijbewijzen, voorlopige rijbewijzen en internationale rijbewijzen: 4,17 euro (per bewijs)
  • Elektronische identiteitskaart (eID) en elektronische vreemdelingenkaart (eVK):
  • 1ste eID en 1ste eVK aan kinderen beneden 18 jaar: 0,00 euro
  • Elke andere aflevering van eID en eVK (1ste afgifte, vernieuwing, verlenging, vervanging): 2,78 euro
     > Spoedprocedure: 3,34  euro
  • Afleveren van Kids-ID:
      > gewone procedure: 0,00 euro
      > spoedprocedure: 0,00 euro
  • Eénzijdige beëindiging wettelijke samenwoonst: 200,00 euro
  • Afleveren attest immatriculatie (vreemdelingen): 6,67 euro
  • Afleveren kartonnen kinderidentiteitsbewijs (vreemdelingen): 1,11 euro
  • Afleveren personenlijsten onder de vorm van adresetiketten - per etiket: 0,03 euro

De bedragen, vermeld in dit artikel, worden verhoogd met de rechten en kosten van aanmaak, aangerekend door en ten gunste van de hogere overheid, op basis van de wetten, normen of onderrichtingen bepaald door deze overheid.

De totale verschuldigde retributie wordt steeds afgerond op de hogere gehele euro.

 

Artikel 4

§1. Artikel 12.1. van het algemeen retributiereglement wordt integraal vervangen als volgt:

Grondslag van de belasting

Er wordt een retributie, hierna standgeld genoemd, geheven op het gebruik van het openbaar domein ter gelegenheid van de openbare markt die door de gemeente op haar grondgebied wordt georganiseerd alsook voor de inname van het openbaar domein voor een ambulante handel, en op het elektriciteitsgebruik.

§2. Artikel 12.2. van het algemeen retributiereglement wordt integraal vervangen als volgt:
Bedrag van het standgeld

§1. Standplaats naar aanleiding van een openbare markt

Het standgeld bedraagt 1 euro per lopende meter tentoongestelde waren en per dag. Voor de berekening van het verschuldigd recht wordt de ruimte in aanmerking genomen die effectief wordt ingenomen voor de uitstalling van te koop aangeboden waren of goederen. Elk gedeelte van een meter wordt als een volle meter beschouwd.  

Voor de inname van een standplaats op de openbare markt door standhouders zonder abonnement, bedraagt het standgeld minimum 5 euro per daggedeelte van 6 uur.

§2. Standplaats op het openbaar domein

Het standgeld voor de inname van het openbaar domein bedraagt 1 euro per lopende meter en per daggedeelte van 6 uur, waarbij elke begonnen periode van 6 uur als een volle periode wordt beschouwd.

Voor de berekening van het verschuldigd recht wordt de ruimte in aanmerking genomen die effectief wordt ingenomen voor de uitstalling van te koop aangeboden waren of goederen.

Elk gedeelte van een meter wordt als een volle meter beschouwd.

§3. Gebruik elektriciteit

De tarieven die worden aangerekend voor het elektriciteitsverbruik worden bepaald bij wijze van beslissing door het college van burgemeester en schepenen.


Artikel 5

Artikel 13.1. van het algemeen retributiereglement wordt integraal vervangen als volgt:

§1. Plaatsrecht

Er wordt voor het gebruik van het openbaar domein door een foorinrichting naar aanleiding van een kermis of foor een plaatsrecht geheven. Dit plaatsrecht wordt berekend in verhouding tot de oppervlakte van de foorinrichting. Als basis voor de berekening van het verschuldigd standgeld wordt de oppervlakte van de attractie zelf in aanmerking genomen, met inbegrip van alle elementen die erbij horen (stroomgroep, woonwagen en andere bijhorigheden) wanneer die onmiddellijk aan de attractie worden opgesteld.

§2. Gebruik elektriciteit

Bij het gebruik van het openbaar domein door een foorinrichting naar aanleiding van een kermis of foor wordt ook het elektriciteitsverbruik aangerekend. De tarieven die worden aangerekend voor het elektriciteitsverbruik worden bepaald bij wijze van beslissing door het college van burgemeester en schepenen.


Artikel 6

Artikel 14.2. van het algemeen retributiereglement wordt integraal vervangen als volgt:

Deze retributie valt ten laste van de natuurlijke of de rechtspersoon die in de loop van het jaar een frituur uitbaat, die gelegen is op het openbaar domein van de gemeente. Deze retributie wordt vastgesteld als volgt:

Oppervlakte frituur                                                          Bedrag retributie

Tot 25 m²                                                                       1 000 euro

Tussen 25 en 50 m²                                                         2 000 euro

Groter dan 50 m²                                                            3 000 euro

Onder oppervlakte wordt begrepen de oppervlakte die wordt ingenomen door de frituur zelf, vermeerderd met rondom 1 m voor de stalling van alle noodzakelijke toebehoren en met de oppervlakte van de eventuele terrassen die erbij horen.


Artikel 7

Artikel 20.2. van het algemeen retributiereglement wordt integraal vervangen als volgt:

Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om tarieven voor onderstaande prestaties van de gemeentelijke diensten vast te stellen, dit zowel naar aard als naar het bedrag en aan zijn reglement alle wijzigingen aan te brengen die het noodzakelijk acht.

De lijst van tarieven die door het college van burgemeester en schepenen bepaald kunnen worden:

-  De toegangsprijzen voor optredens in het cultuurcentrum (eigen programmatie)

-  De tarieven voor verkoop van dranken e.a.

-  Het tarief voor vormingsactiviteiten, lezingen en uitstappen

-  De prijs van een schoolmaaltijd (exclusief het remgeld)

-  De prijs voor allerlei uitstappen

-  De prijs voor schoolactiviteiten

-  Het tarief voor sportkampen en sportlessen

-  Het tarief voor de vakantiewerking

-  Het tarief voor het ontlenen van verkleedkledij

-  Het tarief van plannen horende bij bestekken

-  Tarief voor inschrijvingsgeld niet-gesubsidieerd onderwijs

-  Tarief voor occasionele prestaties van gemeentepersoneel

-  Tarief voor toeristische prestaties en activiteiten

-  Tarief voor soortgelijke prestaties of administratieve kosten verbonden aan gemeentelijke dienstverlening waarvoor geen retributiereglement door de gemeenteraad is vastgesteld.

Het college van burgemeester en schepenen houdt bij de bepaling van het tarief rekening met de kostprijs van de verstrekte dienst. Een differentiatie van het tarief kan gemotiveerd worden binnen een doelgroepenbeleid, zeker indien dit kadert binnen de beleidsdoelstellingen door de gemeenteraad vastgelegd. De tariefbepaling kan ook rekening houden met promotionele acties die de burger meer met de dienstverlening vertrouwd kunnen maken. De vastlegging van tarieven binnen specifieke beleidsdomeinen wordt voor advies voorgelegd aan de beheersorganen of aan de betrokken adviesraden.



Artikel 2

§1. Deze beslissing treedt in werking vanaf 1 januari 2023.

§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het algemeen retributiereglement.