Terug
Gepubliceerd op 14/12/2022

Besluit  gemeenteraad

do 08/12/2022 - 19:00

Aanmeldingsprocedure gewoon basisonderwijs

Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Carine Quidousse, gemeenteraadslid
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

Er wordt verder gewerkt met een gezamenlijke aanmeldingsprocedure voor het gewoon basisonderwijs vanaf het schooljaar 2023-2024. In dit verband wordt het reglement van orde van de ombudsdienst inschrijvingen goedgekeurd.

Feiten, context en argumentatie

De gemeenteraad keurde op 6 juli 2018 het voorstel van aanmeldingsprocedure goed, in functie van de inschrijvingen voor schooljaar 2019-2020, en dit in overleg met alle Wevelgemse basisscholen (exclusief het buitengewoon basisonderwijs). Dit werd bevestigd door de gemeenteraad op 8 november 2019.

Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn er enkele wijzigingen inzake het recht op inschrijving in het gewoon onderwijs, meer bepaald:

  • er moet gewerkt worden met een centrale tijdslijn. Op die manier starten de aanmeldingen en inschrijvingen van alle scholen basisonderwijs op dezelfde dag.
  • er kan gewerkt worden met een centraal aanmeldingssysteem;
  • er kan gekozen worden voor een facultatieve voorrangsgroep voor ondervertegenwoordigde groepen, voor maximaal 20% van de maximale capaciteit, naast leerlingen van dezelfde leefentiteit (broers/zussen) en kinderen van personeel;
  • er moet gewerkt worden met een ombudsdienst inschrijvingen.

De respectievelijke schoolbesturen moeten zich opnieuw akkoord verklaren om in te stappen in een gezamenlijke aanmeldingsprocedure volgens voornoemde nieuwe modaliteiten, hierbij moet gemeente Wevelgem opnieuw gemandateerd worden met de coördinatie van de aanmeldingsprocedure door de respectievelijke schoolbesturen. Op het OOR (onderwijsoverlegraad Wevelgem) van 18 oktober 2022 gingen alle onderwijsnetten (elk onderwijsnet was vertegenwoordigd) akkoord met de gezamenlijke aanmeldingsprocedure en de mandatering.

De kerngroep aanmeldingsprocedure (= overleggroep met een vertegenwoordiger uit het vrije net, het gemeenschapsonderwijs, het gemeentelijk onderwijs en het freinetonderwijs) stelt voor om vanaf schooljaar 2023-2024 verder te werken volgens de afspraken die vorige schooljaren werden vastgelegd, aangepast aan voornoemde wijzigingen.

Concreet betekent dit dat:

  • er wordt gewerkt met de Vlaamse centrale tijdslijn;
  • de ordeningscriteria in volgorde zijn: rangorde van keuze, afstand van het domicilieadres van de leerling tot de vestigingsplaats en toeval;
  • er wordt gewerkt met het standaarddossier C en eventuele afwijkingen die voldoen aan bovenstaande ordeningscriteria;
  • er wordt verder gewerkt met het softwarepakket V-ict-or (zoals voorgaande jaren) zolang het mogelijk is om hier een financiële tussenkomst voor te krijgen. Indien de financiële tussenkomst wegvalt of de regelgeving hieromtrent wijzigt, zal worden gekozen om te werken met het centraal aanmeldingssysteem, beschikbaar gesteld door het agentschap voor Onderwijsdiensten.

Vanaf de start van de aanmeldingsprocedure voor de inschrijvingen voor schooljaar 2023-2024 moet er een ombudsdienst inschrijvingen worden ingericht.

De ombudsdienst inschrijvingen staat in voor de eerstelijnsbehandeling van:

  • klachten of vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen voor of na de definitieve toewijzing (bv. intikken foutief huisnummer bij aanmelden, uitvallen registratiesysteem, ...);
  • vragen over een erkenning van een uitzonderlijke situatie (wanneer die inschrijving de enige mogelijkheid is om de toegang tot onderwijs te garanderen).
  • de evaluatie van de behandelde klachten en vaststellingen met het oog op eventuele bijsturing van de aanmeldingsprocedure.

De ombudsdienst inschrijvingen bevat minstens volgende leden:

  • een vertegenwoordiger van een erkende oudervereniging;
  • een vertegenwoordiging van alle schoolbesturen die de aanmeldingsprocedure organiseren waarvoor de ombudsdienst inschrijvingen instaat;
  • een vertegenwoordiging van het lokaal bestuur of de Vlaamse gemeenschapscommissie (niet van toepassing voor Wevelgem) indien een voorstel voor ondervertegenwoordigde groep van het LOP (lokaal overlegplatform) werd bekrachtigd door de gemeenteraad of de Vlaamse gemeenschapscommissie.

Concreet betekent dit voor de ombudsdienst inschrijvingen in Wevelgem:

  • minimaal 1 ouder uit een erkende oudervereniging. Er zou geopteerd worden om elk net de mogelijkheid te geven een vertegenwoordiger uit hun oudervereniging af te vaardigen;
  • namens de schoolbesturen zullen de coördinerend directeur van het vrije net, de directeur gemeentelijke basisschool, de directeur van het gemeenschapsonderwijs en de directeur van De Levensboom deelnemen;
  • namens het lokaal bestuur zal de schepen bevoegd voor Onderwijs deelnemen.

De werking van de ombudsdienst inschrijvingen wordt geregeld in een reglement van orde die minstens volgende zaken omvat:

  • de procedure voor het adviseren over klachten of vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen;
  • de procedure om de vraag tot erkenning van een uitzonderlijke situatie voor te leggen;
  • de wijze waarop in de plaatsvervanging van afwezige participanten wordt voorzien;
  • de aanwezigheids- en stemquota om tot besluitvorming te komen als er geen consensus is;
  • de wijze waarop de ouders en de leerlingen en hun vertrouwenspersoon of raadsman bij de behandeling van de klacht of vaststelling of de behandeling van de vraag tot erkenning van een uitzonderlijke situatie gehoord worden;
  • de termijn waarin vaststellingen, klachten of vragen tot erkenning van een uitzonderlijke situatie behandeld worden;
  • de mogelijkheid tot wraking van de leden van de ombudsdienst inschrijvingen.

Het reglement van orde bevat tevens een bijlage waarin de nominatieve lijst van de leden van de ombudsdienst inschrijvingen is opgenomen.

Aangezien de aanmeldingsprocedure door meerdere schoolbesturen samen georganiseerd wordt, moeten de respectievelijke schoolbesturen samen de samenstelling van de ombudsdienst inschrijvingen en het reglement van orde goedkeuren. Bedoeld reglement van orde wordt dan ook nog voorgelegd aan de respectievelijke schoolbesturen.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van de gemeenteraad van 8 december 2022: instappen aanmeldingsprocedure vanaf schooljaar 2023-2024.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 8 november 2019: aanmeldingsprocedure gewoon basisonderwijs schooljaar 2020-2021.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 6 juli 2018: aanmeldingsprocedure onderwijs. 
  • Beslissing van de gemeenteraad van 8 december 2017: aanmeldingsprocedure basisscholen.
Hogere regelgeving
  • Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, in het bijzonder artikel 37/12 en artikel 37/15 en volgende.
  • Omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022 betreffende inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 en volgende.
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §1.
Publieke stemming
Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Artikel 1

Hecht zijn goedkeuring aan het verder werken met een gezamenlijke aanmeldingsprocedure voor alle Wevelgemse basisscholen, met uitzondering van het buitengewoon basisonderwijs, mits goedkeuring van de schoolbesturen van de andere onderwijsnetten.

Hecht zijn goedkeuring aan het voorstel dat de gemeente Wevelgem verder de coördinatie van de aanmeldingsprocedure op zich neemt.

Artikel 2

Gaat akkoord met de samenstelling van de ombudsdienst inschrijvingen als volgt:

  • minimaal 1 ouder uit een erkende oudervereniging. Er wordt geopteerd om elk net de mogelijkheid te geven een vertegenwoordiger uit hun oudervereniging af te vaardigen;
  • namens de schoolbesturen zullen de coördinerend directeur van het vrije net, de directeur gemeentelijke basisschool, de directeur van het gemeenschapsonderwijs en de directeur van De Levensboom deelnemen;
  • namens het lokaal bestuur zal de schepen bevoegd voor Onderwijs deelnemen.

 

Artikel 3

Hecht zijn goedkeuring aan het reglement van orde van de ombudsdienst inschrijvingen, in bijlage.
De vaststelling van de bijlage bij het reglement van orde waarin de nominatieve lijst van de leden van de ombudsdienst inschrijvingen is opgenomen, wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.