De heer Luc Vanderhaeghe legt de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De heer Luc Vanderhaeghe, verkozen gemeenteraadslid, van wie de geloofsbrieven zijn goedgekeurd op de installatievergadering van 2 december 2024, was verontschuldigd voor de installatievergadering. Hij werd opgeroepen voor de huidige zitting om zijn eed af te leggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Er wordt akte genomen van de eedaflegging van de heer Luc Vanderhaeghe in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, als volgt: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
De heer Luc Vanderhaeghe is als effectief gemeenteraadslid geïnstalleerd en cfr. de beslissing van de gemeenteraad van 2 december 2024 houdende de bepaling van de rangorde van de gemeenteraadsleden neemt hij rang 23 in.
Er wordt kennis genomen van de goedkeuringsbeslissing over de jaarrekening 2023 van de provinciegouverneur.
De gemeenteraad stelde de jaarrekening 2023 vast op 13 juni 2024 (deel gemeente en definitieve vaststelling). De jaarrekening 2023 werd bezorgd aan de toezichthoudende overheid via het loket BBC-DR op 26 juni 2024. De beslissingen van de gemeenteraad en de jaarrekening 2023 werden tevens via het digitaal loket doorgestuurd op 20 juni 2024.
De provinciegouverneur heeft, in het kader van het bestuurlijk toezicht, de jaarrekening 2023 goedgekeurd. Het nazicht van dit beleidsrapport gaf aanleiding tot een aantal bemerkingen van technische aard. Het wegwerken van deze bemerkingen strekt tot aanbeveling.
Neemt kennis van de goedkeuringsbeslissing van de provinciegouverneur van 13 november 2024 naar aanleiding van het bestuurlijk toezicht op de jaarrekening 2023, alsook van de technische opmerkingen bij dit beleidsrapport.
De gemeentelijke vertegenwoordiger in de vervoerregioraad van de vervoerregio Kortrijk wordt aangeduid.
Het decreet betreffende de basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de minimale samenstelling en de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de vervoerregio Kortrijk. Per vervoerregio wordt een vervoerregioraad opgericht.
In de afgelopen legislatuur heeft de vervoerregio Kortrijk een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 22 maart 2024 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad.
De gemeente kan een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de vervoerregioraad Kortrijk. De gemeente kan ook verzoeken om te worden uitgenodigd in de vervoerregioraad van aangrenzende vervoerregio’s. Het lijkt aangewezen dat dezelfde vertegenwoordiger hiervoor wordt aangeduid.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om mevrouw Lobke Maes, schepen voor Mobiliteit, aan te duiden als vertegenwoordiger in de vervoerregioraad Kortrijk, en de heer Jan Seynhaeve, burgemeester, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Volgende persoon wordt voorgedragen als kandidaat-vertegenwoordiger:
Volgende persoon wordt voorgedragen als kandidaat-plaatsvervanger:
Er wordt geheim gestemd.
Mevrouw Lobke Maes bekomt 28 stemmen, er zijn 3 onthoudingen.
De heer Jan Seynhaeve bekomt 28 stemmen, er zijn 3 onthoudingen.
Artikel 1
Mevrouw Lobke Maes wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de vervoerregioraad van de vervoerregio Kortrijk tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad na de gemeenteraadsverkiezingen in 2030.
Artikel 2
De heer Jan Seynhaeve wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de vervoerregioraad van de vervoerregio Kortrijk tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad na de gemeenteraadsverkiezingen in 2030.
Artikel 3
De in artikel 1 aangeduide vertegenwoordiger is tevens de vertegenwoordiger van de gemeente in de vervoerregioraad van de aangrenzende vervoerregio's en de in artikel 2 aangeduide plaatsvervangend vertegenwoordiger is tevens de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de vervoerregioraad van de aangrenzende vervoerregio's.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aangepast.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024, werden de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd op de installatievergadering van 2 december 2024.
De agendacommissie (cfr. artikel 36, §7 van het huishoudelijk reglement) kwam in haar nieuwe samenstelling bijeen op 19 december 2024. Op deze vergadering werd een eerste aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad voorbereid. Het betreft concreet de aanpassing van een aantal artikelen waarvan een wijziging op korte termijn, bij aanvang van de nieuwe legislatuur, opportuun lijkt. De belangrijkste wijzigingen betreffen in het bijzonder:
Een volledige hervaststelling van het huishoudelijk reglement kan dan in een volgende fase voorbereid worden.
Artikel 1
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 februari 2019 en gewijzigd door de gemeenteraad op 7 mei 2021, 12 november 2021 en 11 maart 2022, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
Artikel 35, §2 wordt vervangen als volgt:
§2. In functie van de fractiewerking kan gratis gemeentelijke accommodatie gebruikt worden, mits voorafgaande aanvraag, indien van toepassing conform de bepalingen van de diverse gebruikersreglementen.
Enkel het gebruik van de accommodatie is gratis, drank wordt aangerekend cfr. de diverse gebruikersreglementen.
Artikel 2
Artikel 36 wordt integraal vervangen als volgt:
§1. De gemeenteraad richt, wanneer gewenst, commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden. De commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
§2. De gemeenteraad bepaalt het aantal leden per gemeenteraadscommissie op 8.
De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld, volgens het systeem D’Hondt. Na toepassing van de evenredigheidsregel wordt volgende samenstelling vastgelegd:
- CD&V 8560: 5 leden
- N-VA: 2 leden
- VLAAMS BELANG: 1 lid.
Deze evenredigheid voldoet aan de decretale regel die stelt dat de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties waarvan leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen steeds hoger is dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties. Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig deze berekeningswijze toekomen, door middel van een voordracht, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. De voordracht kan bezorgd worden aan de algemeen directeur (overeenkomstig artikel 35, §3) die deze voordracht overmaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad. Als de voorzitter van de gemeenteraad voordrachten ontvangt voor meer kandidaten dan er mandaten te begeven zijn voor een fractie, dan worden de mandaten toegewezen volgens de volgorde van voorkomen op de akte van voordracht. Op deze akte van voordracht kan voor elk effectief voorgedragen kandidaat-commissielid voor de commissie eveneens een plaatsvervanger aangeduid worden.
§3. Tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt een fractie geacht eenzelfde aantal leden in de commissies te behouden. Indien één of meerdere leden verklaren niet meer te behoren tot de fractie kan dit lid niet meer zetelen, noch als lid van deze fractie, noch als lid van een andere fractie. Niettemin behouden deze fracties het oorspronkelijke aantal leden in de commissie.
De commissies worden echter opnieuw samengesteld na aanname van een collectieve of een individuele constructieve motie van wantrouwen als daardoor het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties waarvan leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen niet hoger is dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties.
§4. Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht voor elk van de kandidaat-commissieleden ten minste ondertekend zijn door een meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-commissielid deel van uitmaakt. Indien de fractie van het kandidaat-commissielid slechts uit twee verkozenen bestaat, volstaat de handtekening van een van hen. Niemand kan meer dan een akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.
Raadsleden die op basis van artikel 12 decreet lokaal bestuur tijdelijk in de raad zetelen ter vervanging van een verhinderd raadslid, vervangen dat raadslid tijdens de periode van verhindering ook in de commissies waar het verhinderd lid normaal gezien zetelt.
§5. Als ten gevolge van de toepassing van de evenredige vertegenwoordiging een fractie niet vertegenwoordigd is in een commissie, kan de fractie een raadslid aanwijzen dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt.
De fractie Meer dan GROEN en de fractie Vooruit kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
§6. Elke commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid, dat bij de eerste commissievergadering verkozen wordt onder de commissieleden. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie.
Zolang geen voorzitter werd aangewezen, wordt het voorzitterschap waargenomen door het eerste raadslid in rangorde.
Bij afwezigheid of verhindering kan de voorzitter een ander commissielid, evenwel geen lid van het college van burgemeester en schepenen, aanduiden als plaatsvervangend voorzitter. De commissievoorzitter deelt dit schriftelijk mee aan de algemeen directeur, die hiervan de voorzitter van de gemeenteraad op de hoogte brengt.
Indien de commissievoorzitter geen vervanger aangeduid heeft, wordt het voorzitterschap waargenomen door het eerste raadslid in rangorde.
§7. Een bureau van de raad wordt opgericht. Deze is samengesteld uit de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester en de respectieve fractieleiders. Een fractieleider kan zich laten vervangen door een ander fractielid.
De algemeen directeur staat in voor het secretariaat van het bureau van de raad, hij kan zich hiervoor laten bijstaan door een personeelslid van de gemeente.
Het bureau van de raad pleegt overleg en bereidt de agenda van de vergaderingen van de respectieve gemeenteraadscommissies voor. Concreet bepaalt het bureau van de raad de agenda, locatie en het tijdstip van de respectieve gemeenteraadscommissies, onverminderd het recht van de voorzitter van de gemeenteraadscommissie of een derde van de leden van de commissie om een commissie bijeen te roepen.
§8. De commissies worden door hun voorzitter bijeengeroepen, minstens op de tijdstippen zoals vastgelegd door het bureau van de raad. De eerste commissievergadering wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de gemeenteraad. Een derde van de leden van de commissie kan de voorzitter vragen de commissie bijeen te roepen. De oproeping vermeldt plaats, dag en tijdstip en de agenda en gebeurt naar alle raadsleden. Het fysiek vergaderen is het uitgangspunt, maar de vergaderingen van de commissies kunnen te allen tijde digitaal of hybride doorgaan, dit kan omwille van de uitzonderlijke omstandigheden zoals bedoeld in artikel 2, §4 of om andere redenen en enkel mits instemming van het bureau van de raad. De digitale en hybride vergaderingen van commissies vinden plaats onder de voorwaarden zoals bepaald door het besluit van de Vlaamse regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
De agenda bevat in ieder geval de punten die door het bureau van de raad aan de voorzitter worden meegedeeld. De oproeping wordt voor alle raadsleden elektronisch ter beschikking gesteld via de notulensoftware, ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. Voor zover de notulensoftware buiten dienst zou zijn, wordt de oproeping verzonden via e-mail. Een raadslid kan, behoudens indien hij opteert voor een elektronisch hulpmiddel met de onkostenvergoeding zoals bedoeld in artikel 38, §5, ervoor opteren om de oproeping op papier aan huis bezorgd te krijgen. Van deze keuze brengt hij de algemeen directeur schriftelijk of elektronisch op de hoogte.
De oproeping op papier wordt uiterlijk de werkdag volgend op de elektronische terbeschikkingstelling per gewone post verstuurd.
Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de webstek van de gemeente.
Indien verdere nuttige informatie (informatieve, voorbereidende of toelichtende nota’s, plannen of presentaties), na het versturen van de agenda, in aanloop van een gemeenteraadscommissie bezorgd wordt via de notulensoftware, worden de commissie- en raadsleden hiervan verwittigd via een annotatie in de notulensoftware.
De commissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden.
De vergaderingen van de commissies zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie artikelen 4 tot en met 6 van dit reglement).
Het openbaar gedeelte van de vergaderingen wordt gelivestreamd.
De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in artikel 26, §4 van dit reglement.
Bij aanvang van de zitting deelt de commissievoorzitter mee welke commissieleden (effectief of met raadgevende stem) verontschuldigd zijn en wie op dat ogenblik niet aanwezig is. De secretaris noteert de aanwezigen bij het begin van de zitting in de notulensoftware en maakt melding van uur van aankomst of vertrek van commissieleden tijdens de zitting.
Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door de algemeen directeur of, een of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen.
De algemeen directeur kan de commissievergaderingen bijwonen, ook al is een personeelslid aangewezen om het secretariaat waar te nemen.
Het college van burgemeester en schepenen zal voor elk agendapunt een collegelid afvaardigen in functie van beleidsmatige insteek of beleidsmatige vragen over het betreffende agendapunt.
§9. Alle stukken die betrekking hebben op de gemeenteraadscommissie worden ondertekend door de voorzitter van die commissie en medeondertekend door de secretaris.
Artikel 3
Artikel 38 wordt integraal vervangen als volgt:
§1. Conform de dienstverlening, zoals bepaald in dit reglement, hebben de gemeenteraadsleden op het gemeentehuis toegang tot telefoon en internet, en kunnen ze kopieën bekomen van gemeentelijke bestuursdocumenten binnen de grenzen van hun inzagerecht. Voor de ondersteuning van de eigen fractiewerking kunnen ook kopieën bekomen worden via de dienst Secretariaat.
In een daartoe voorbehouden lokaal kunnen de diverse gemeenteraadsfracties alle nodige informatie inkijken.
Alle raadsleden krijgen ook een beveiligde toegang tot de notulensoftware van de gemeente.
§2. Aan de leden van de gemeenteraad, inclusief de leden van het college van burgemeester en schepenen, worden volgende specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van hun mandaat en die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van het mandaat terugbetaald:
De kosten voor vorming, inclusief de daarvoor gedane verplaatsingskosten, in de mate dat deze door de algemeen directeur, in voorkomend geval in overleg met de vormingsverantwoordelijke, qua onderwerp van de vorming relevant en qua omvang van de kosten als aanvaardbaar beoordeeld worden. Het is in die zin aangewezen de geplande vorming tijdig aan te geven aan de algemeen directeur.
Deze kosten moeten worden verantwoord met bewijsstukken.
De terugvorderbare kosten mogen niet buitensporig zijn en moeten vergelijkbaar zijn met deze van vormingsinitiatieven voor gemeente- en OCMW-personeel. Ze betreffen in principe enkel vormingscycli of studiedagen in het binnenland. Er worden geen kosten vergoed voor het behalen van bijkomende diploma’s.
§3. Terugbetaling van bijkomende kosten veroorzaakt door een specifieke gezinssituatie (bv. opvang van kinderen, ouderen, zieke of mindervalide gezinsleden), wegens aanwezigheid op een raads- of commissievergadering, is mogelijk. Een verzoek tot terugbetaling met verantwoordingsstukken kan worden ingediend bij de algemeen directeur.
Verplaatsingskosten van raadsleden, noodzakelijk voor de uitoefening van hun mandaat, worden door het gemeentebestuur terugbetaald na voorlegging van bewijsstukken, op basis van de wettelijk vastgestelde tarieven.
Jaarlijks wordt een overzicht gemaakt van de terugbetaling van de kosten van de mandatarissen. Dat document is openbaar.
§4. De gemeente sluit een verzekering af om de burgerlijke aansprakelijkheid, met inbegrip van de rechtsbijstand, te dekken die bij de normale uitoefening van hun mandaat persoonlijk ten laste komt van de gemeenteraadsleden. De gemeente sluit daarnaast ook een verzekering af voor ongevallen die de gemeenteraadsleden overkomen in het kader van de normale uitoefening van hun ambt, alsook een omniumverzekering privévoertuigen voor dienstverplaatsingen.
§5. Onverminderd de terugbetaling van de kosten zoals bedoeld in §2 en §3, kunnen andere kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat en die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van het mandaat – binnen de grenzen hierna bepaald – worden terugbetaald, voor zover ze gestaafd worden met bewijsstukken.
Deze terugbetaling is beperkt a rato van 150 euro per raadslid per jaar dat het raadslid deel uitmaakt van de gemeenteraad, exclusief de leden van het college van burgemeester en schepenen. Deze onkostenvergoeding kan onmiddellijk en vooruit worden uitbetaald a rato van maximaal 150 euro per werkjaar van de lopende legislatuur, mits voorlegging van de nodige bewijsstukken.
Door de keuze van een raadslid voor de onmiddellijke uitbetaling van deze onkostenvergoeding, kan deze of zijn opvolger nog enkel de terugbetaling vragen ten belope van het saldo van 900 euro minus de reeds uitbetaalde (en niet teruggevorderde) onkostenvergoeding. Mocht het mandaat als gemeenteraadslid, om gelijk welke reden, eindigen voor het einde van de legislatuur dan kan de gemeente de reeds uitbetaalde onkostenvergoeding die de 150 euro per begonnen jaar (vanaf 2025) van zijn mandaat overschrijdt, terugvorderen.
§6. Elektronische hulpmiddelen kunnen ter beschikking worden gesteld aan de burgemeester en de schepenen. Deze elektronische hulpmiddelen blijven eigendom van de gemeente.
Voor middelen met een duidelijk gemengd gebruik (bv. een smartphone) nemen de mandatarissen de abonnementskosten op zich.
Andere specifieke kosten die nodig zijn voor de uitoefening van het mandaat, kunnen worden terugbetaald aan de burgemeester en de schepenen, voor zover ze gestaafd worden met bewijsstukken en in de mate dat deze door de algemeen directeur qua voorwerp relevant en qua omvang van de kosten als aanvaardbaar beoordeeld worden. Het is in die zin aangewezen de geplande aankoop tijdig aan te geven aan de algemeen directeur.
Artikel 2
§1. Deze wijziging treedt in werking op 10 januari 2025.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het huishoudelijk reglement.
De gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning wordt opgericht en samengesteld.
Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.
In zitting van 2 april 2021 richtte de gemeenteraad een gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning op. Het bureau van de raad (voorheen de agendacommissie, cfr. artikel 36, §7 van het huishoudelijk reglement) kwam bijeen op 19 december 2024 en besliste om de huidige gemeenteraadscommissies ook voor de nieuwe legislatuur opnieuw in te richten. Deze (4) gemeenteraadscommissies zijn geënt op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectievelijke gemeenteraadscommissies gerichter opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.
Via de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Algemeen Beleid en Ondersteuning voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V 8560, 2 van N-VA en 1 van VLAAMS BELANG.
De fracties Meer dan GROEN en Vooruit kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fracties CD&V 8560, N-VA en VLAAMS BELANG hebben de respectievelijke mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fracties Meer dan GROEN en Vooruit hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning zetelt.
Artikel 1
Een gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning wordt opgericht.
Artikel 2
Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:
Namens CD&V 8560:
- de heer Hendrik Libeer, plaatsvervanger mevrouw Elyn Stragier
- mevrouw Eva Parmentier, plaatsvervanger mevrouw Charlotte Bonte
- mevrouw Sofie Mol, plaatsvervanger mevrouw Jessica Corty
- mevrouw Liese Vandoorne, plaatsvervanger de heer Luc Defraye
- de heer Michaël Picquart, plaatsvervanger de heer Viktor Maes.
Namens N-VA:
- de heer Ayrton Buyse, plaatsvervanger de heer Filip Daem
- de heer Hendrik Vanhaverbeke, plaatsvervanger de heer Filip Daem.
Namens VLAAMS BELANG:
- de heer Dennis Bels, plaatsvervanger mevrouw Virginie Vermeersch.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Meer dan GROEN de heer Jelle Stragier heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en mevrouw Inge Goemaere als plaatsvervanger.
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit de heer Yves Goddeeris heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en mevrouw Vicky Claeys als plaatsvervanger.
Artikel 4
Deze beslissing heft de beslissing van 2 april 2021 op.
De gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken wordt opgericht en samengesteld.
Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.
In zitting van 2 april 2021 richtte de gemeenteraad een gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken op. Het bureau van de raad (voorheen de agendacommissie, cfr. artikel 36, §7 van het huishoudelijk reglement) kwam bijeen op 19 december 2024 en besliste om de huidige gemeenteraadscommissies ook voor de nieuwe legislatuur opnieuw in te richten. Deze (4) gemeenteraadscommissies zijn geënt op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectievelijke gemeenteraadscommissies gerichter opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.
Via de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Grondgebiedszaken voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V 8560, 2 van N-VA en 1 van VLAAMS BELANG.
De fracties Meer dan GROEN en Vooruit kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fracties CD&V 8560, N-VA en VLAAMS BELANG hebben de respectievelijke mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fracties Meer dan GROEN en Vooruit hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken zetelt.
Artikel 1
Een gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken wordt opgericht.
Artikel 2
Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:
Namens CD&V 8560:
- mevrouw Liese Vandoorne, plaatsvervanger mevrouw Jessica Corty
- mevrouw Eva Parmentier, plaatsvervanger mevrouw Sofie Mol
- mevrouw Elyn Stragier, plaatsvervanger mevrouw Charlotte Bonte
- de heer Luc Defraye, plaatsvervanger de heer Hendrik Libeer
- de heer Viktor Maes, plaatsvervanger de heer Michaël Picquart.
Namens N-VA:
- de heer Stefaan Leon, plaatsvervanger de heer Luc Vanderhaeghe
- mevrouw Heidi Craeynest, plaatsvervanger de heer Filip Daem.
Namens VLAAMS BELANG:
- de heer Dennis Bels, plaatsvervanger mevrouw Virginie Vermeersch.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Meer dan GROEN de heer Jelle Stragier heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en mevrouw Inge Goemaere als plaatsvervanger.
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit de heer Yves Goddeeris heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en mevrouw Vicky Claeys als plaatsvervanger.
Artikel 4
Deze beslissing heft de beslissing van 2 april 2021 op.
De gemeenteraadscommissie Vrije Tijd wordt opgericht en samengesteld.
Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.
In zitting van 2 april 2021 richtte de gemeenteraad een gemeenteraadscommissie Vrije Tijd op. Het bureau van de raad (voorheen de agendacommissie, cfr. artikel 36, §7 van het huishoudelijk reglement) kwam bijeen op 19 december 2024 en besliste om de huidige gemeenteraadscommissies ook voor de nieuwe legislatuur opnieuw in te richten. Deze (4) gemeenteraadscommissies zijn geënt op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectievelijke gemeenteraadscommissies gerichter opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.
Via de gemeenteraadscommissie Vrije tijd worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Vrije Tijd voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V 8560, 2 van N-VA en 1 van VLAAMS BELANG.
De fracties Meer dan GROEN en Vooruit kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fracties CD&V 8560, N-VA en VLAAMS BELANG hebben de respectievelijke mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fracties Meer dan GROEN en Vooruit hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd zetelt.
Artikel 1
Een gemeenteraadscommissie Vrije Tijd wordt opgericht.
Artikel 2
Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:
Namens CD&V 8560:
- mevrouw Elyn Stragier, plaatsvervanger de heer Hendrik Libeer
- mevrouw Charlotte Bonte, plaatsvervanger mevrouw Eva Parmentier
- mevrouw Jessica Corty, plaatsvervanger mevrouw Sofie Mol
- de heer Luc Defraye, plaatsvervanger mevrouw Liese Vandoorne
- de heer Viktor Maes, plaatsvervanger de heer Michaël Picquart.
Namens N-VA:
- mevrouw Heidi Craeynest, plaatsvervanger de heer Ayrton Buyse
- de heer Stefaan Leon, plaatsvervanger de heer Hendrik Vanhaverbeke.
Namens VLAAMS BELANG:
- de heer Nico Dupont, plaatsvervanger de heer Dennis Bels.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Meer dan GROEN mevrouw Inge Goemaere heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en de heer Jelle Stragier als plaatsvervanger.
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit mevrouw Vicky Claeys heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en de heer Yves Goddeeris als plaatsvervanger.
Artikel 4
Deze beslissing heft de beslissing van 2 april 2021 op.
De gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg wordt opgericht en samengesteld.
Artikel 40, §2 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad het beleid van de gemeente bepaalt. Overeenkomstig artikel 37, §1 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad commissies oprichten die de besprekingen in de gemeenteraadszittingen voorbereiden.
In zitting van 2 april 2021 richtte de gemeenteraad een gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg op. Het bureau van de raad (voorheen de agendacommissie, cfr. artikel 36, §7 van het huishoudelijk reglement) kwam bijeen op 19 december 2024 en besliste om de huidige gemeenteraadscommissies ook voor de nieuwe legislatuur opnieuw in te richten. Deze (4) gemeenteraadscommissies zijn geënt op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectievelijke gemeenteraadscommissies gerichter opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.
Via de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg worden de dossiers die in eerste instantie worden opgevolgd/voorbereid vanuit de cluster Welzijn en Zorg voorbereid, verder uitgewerkt en nader toegelicht.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V 8560, 2 van N-VA en 1 van VLAAMS BELANG.
De fracties Meer dan GROEN en Vooruit kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fracties CD&V 8560, N-VA en VLAAMS BELANG hebben de respectievelijke mandaten toegewezen door middel van een voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fracties Meer dan GROEN en Vooruit hebben een raadslid aangewezen dat als lid met raadgevende stem in de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg zetelt.
Artikel 1
Een gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg wordt opgericht.
Artikel 2
Volgende raadsleden worden als lid van deze commissie verkozen verklaard:
Namens CD&V 8560:
- mevrouw Jessica Corty, plaatsvervanger mevrouw Liese Vandoorne
- mevrouw Sofie Mol, plaatsvervanger mevrouw Eva Parmentier
- mevrouw Charlotte Bonte, plaatsvervanger mevrouw Elyn Stragier
- de heer Hendrik Libeer, plaatsvervanger de heer Luc Defraye
- de heer Michaël Picquart, plaatsvervanger de heer Viktor Maes.
Namens N-VA:
- de heer Ayrton Buyse, plaatsvervanger de heer Filip Daem
- de heer Hendrik Vanhaverbeke, plaatsvervanger mevrouw Heidi Craeynest.
Namens VLAAMS BELANG:
- mevrouw Virginie Vermeersch, plaatsvervanger de heer Dennis Bels.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Meer dan GROEN mevrouw Inge Goemaere heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en de heer Jelle Stragier als plaatsvervanger.
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit mevrouw Vicky Claeys heeft aangewezen als lid met raadgevende stem in deze commissie en de heer Yves Goddeeris als plaatsvervanger.
Artikel 4
Deze beslissing heft de beslissing van 2 april 2021 op.
Er wordt akte genomen van de eedaflegging van de financieel directeur in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Mevrouw Stephie Dezutter werd in huidige zitting aangesteld als financieel directeur.
Zij wordt verzocht om de decretaal voorgeschreven eed af te leggen.
Er wordt akte genomen van de eedaflegging van mevrouw Stephie Dezutter, financieel directeur, met ingang van 10 januari 2025, in handen van de voorzitter van de gemeenteraad als volgt: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen'.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Vooruit en gesteld door raadslid Vicky Claeys.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Nico Dupont.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Meer dan GROEN en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie VLAAMS BELANG en gesteld door raadslid Dennis Bels.
Het proces-verbaal van de selectieprocedure voor financieel directeur wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad besliste op 4 juli 2024 om de functie van financieel directeur vacant te verklaren en om een selectieprocedure te organiseren voor de statutaire functie van financieel directeur bij wijze van aanwerving en bevordering, met toepassing van externe personeelsmobiliteit.
De selectieprocedure werd beëindigd op 3 december 2024.
Het proces-verbaal van de selectieprocedure voor financieel directeur wordt goedgekeurd.
De werfreserve van de selectieprocedure voor de functie van financieel directeur wordt opgemaakt.
De gemeenteraad besliste op 4 juli 2024 om de functie van financieel directeur vacant te verklaren en om een selectieprocedure te organiseren voor de statutaire functie van financieel directeur bij wijze van aanwerving en bevordering, met toepassing van externe personeelsmobiliteit.
De selectieprocedure werd beëindigd op 3 december 2024.
Er is 1 geslaagde kandidaat:
De werfreserve van de selectieprocedure voor de functie van financieel directeur wordt als volgt opgemaakt met een geldigheidsduur van één jaar, zijnde van 10 januari 2025 tot en met 9 januari 2026:
Er wordt een voltijds statutair financieel directeur aangesteld.
De functie van financieel directeur is sinds 1 mei 2024 niet meer voor onbepaalde duur ingevuld. De functie wordt voorlopig tijdelijk ingevuld.
Er werd een selectieprocedure gevoerd voor de invulling van de functie van financieel directeur op statutaire basis.
Mevrouw Stephie Dezutter slaagde als enige in de selectieprocedure en werd opgenomen in de werfreserve.
Er wordt voorgesteld om mevrouw Stephie Dezutter aan te stellen als statutair financieel directeur met ingang van 10 januari 2025, waarbij de effectieve startdatum wordt vastgelegd in overleg tussen mevrouw Stephie Dezutter en het college van burgemeester en schepenen en ter kennis gebracht wordt aan de gemeenteraad in een volgende gemeenteraadszitting.
Mevrouw Stephie Dezutter legt een blanco uittreksel uit het strafregister voor.
De uitgave wordt aangerekend op rekeningnummer 0111-00/620110 van de exploitatiekredieten van 2025 en volgende jaren.
De waarnemend financieel directeur verleende een visum.
Er wordt geheim gestemd.
Met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1
Mevrouw Stephie Dezutter, Eikenstraat 1, 8560 Wevelgem, wordt aangesteld als voltijds statutair financieel directeur met ingang van 10 januari 2025.
Artikel 2
De wekelijkse arbeidsprestaties van mevrouw Stephie Dezutter worden vastgelegd op 38 uur per week.
Artikel 3
De effectieve startdatum wordt vastgelegd in overleg tussen mevrouw Stephie Dezutter en het college van burgemeester en schepenen en wordt ter kennis gebracht aan de gemeenteraad.
De individuele wedde van de financieel directeur wordt vastgesteld.
Mevrouw Stephie Dezutter is met ingang van 10 januari 2025 aangesteld als statutair financieel directeur.
Haar individuele wedde moet vastgesteld worden.
Op grond van artikel 120bis, §2bis en artikel 170, §2bis van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt relevante beroepservaring in de privésector of als zelfstandige tot een beloop van maximaal 16 jaar in aanmerking genomen voor de toekenning van anciënniteit.
Mevrouw Stephie Dezutter beschikt over ca. 14 jaar relevante beroepservaring.
Mevrouw Stephie Dezutter bezorgt zelf een motivatie voor het beschouwen van haar ervaring bij EY Bedrijfsrevisoren en bij Sioen als relevante werkervaring.
Haar ervaring situeert zich zowel op het leidinggevende vlak dit in boekhoudkundige en financiële materies als op het vlak van het opbouwen van kennis en vaardigheden op het financieel-economisch - boekhoudkundig vlak. Deze ervaring is inherent aan en bijgevolg als relevant te beschouwen voor de functie van financieel directeur.
Inhoudelijk is de ervaring als volgt te omschrijven:
Mevrouw Stephie Dezutter somt in haar motivatie een aantal grote dossiers op.
Ze wijst ook nog eens op de leidinggevende ervaring die ze heeft opgebouwd bij EY Bedrijfsrevisoren: vanaf haar vijfde jaar van tewerkstelling was ze steeds coach van 5 junior en senior auditors (personen met 1 tot 5 jaar ervaring). Hierbij was ze verantwoordelijk voor praktische en inhoudelijke ondersteuning en voor hun functionerings- en evaluatiegesprekken.
Daarnaast wordt ook een functie-omschrijving toegevoegd van manager/senior manager bij EY.
Mevrouw Stephie Dezutter is ook bedrijfsrevisor. Zij is momenteel nog steeds geregistreerd als bedrijfsrevisor, maar staat geregistreerd als tijdelijk verhinderd daar ze het beroep niet uitoefent. Om de titel van bedrijfsrevisor te behouden, moet ze minstens 40 uur per jaar training volgen aan het IBR (Instituut der Bedrijfsrevisoren).
Er wordt voorgesteld om alle werkervaring die mevrouw Stephie Dezutter opgebouwd heeft bij EY Bedrijfsrevisoren en bij Sioen als relevant te beschouwen. Op grond van de stavingsstukken die mevrouw Stephie Dezutter bezorgd heeft, wordt haar als relevant te beschouwen mee te nemen ervaring geraamd op 14 jaar.
Met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1
Aan mevrouw Stephie Dezutter, financieel directeur met ingang van 10 januari 2025, wordt 14 jaar administratieve en geldelijke anciënniteit toegekend.
Artikel 2
De individuele jaarwedde van mevrouw Stephie Dezutter, financieel directeur, wordt als volgt vastgesteld:
10.01.2025 63.977,70 euro (basisjaarbedrag aan 100% - nog te indexeren).
Artikel 3
Mevrouw Stephie Dezutter wordt bezoldigd in volgende weddeschaal:
Weddeschaal financieel directeur: 25 001 tot 35 000 inwoners
Periodieke verhogingen |
1 x 1 x 3 380,630 7 x 2 x 2 587,020 |
Trap |
Basisjaarwedde aan 100 % |
0 |
45.074,95 |
1 |
48.455,58 |
2 |
48.455,98 |
3 |
51.042,60 |
4 |
51.042,60 |
5 |
53.629.62 |
6 |
53.629.62 |
7 |
56.216,64 |
8 |
56.216,64 |
9 |
58.803,66 |
10 |
58.803,66 |
11 |
61.390,68 |
12 |
61.390,68 |
13 |
63.977,70 |
14 |
63.977,70 |
15 |
66.564,72 |
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Michaël Picquart
voorzitter gemeenteraad