De opnameovereenkomsten en interne afsprakennota's van de woonzorgcentra Elckerlyc en Het Gulle Heem en van de centra voor kortverblijf Elckerlyc en De Tussentijd worden goedgekeurd.
Het nieuwe decreet van 15 februari 2019 betreffende de woonzorg (het 'woonzorgdecreet') is in werking getreden op 1 januari 2020. Hierbij aansluitend trad het besluit van 28 juni 2019 van de Vlaamse regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers ook in werking op 1 januari 2020.
Deze wetgeving bepaalt nieuwe voorwaarden waaraan de schriftelijke opnameovereenkomsten en interne afsprakennota's van o.m. woonzorgcentra en centra voor kortverblijf moeten voldoen.
Voorzieningen hebben tijd tot 31 december 2022 om de overeenkomsten en interne afsprakennota's in overeenstemming te brengen met de nieuwe regelgeving.
De opnameovereenkomsten en interne afsprakennota's van de woonzorgcentra Het Gulle Heem en Elckerlyc en de centra voor kortverblijf Elckerlyc en De Tussentijd worden aan deze wetgeving aangepast.
De opnameovereenkomsten en interne afsprakennota's van de woonzorgcentra Elckerlyc en Het Gulle Heem en van de centra voor kortverblijf Elckerlyc en De Tussentijd worden goedgekeurd.
Betreft de toetreding tot OFP PROLOCUS voor de aanleg van een tweede pensioenpijler voor het contractueel tewerkgesteld gemeentepersoneel met ingang van 1 januari 2022 en de oprichting van een MIPS-groep samen met gemeente Wevelgem in dit verband.
Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen. Daartoe wordt voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Gemeente en OCMW Wevelgem zijn hiervoor, net zoals de meeste lokale besturen, aangesloten bij DIB-ETHIAS LOKALE CONTRACTANTEN, een tijdelijke handelsvennootschap opgericht door Belfius Insurance en Ethias. Deze groepsverzekering kwam in 2010 tot stand na een overheidsopdracht door de toenmalige RSZPPO, mede op initiatief van VVSG. De beide verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst in juni 2021 opgezegd, met ingang van 1 januari 2022. Bijgevolg moet er gekeken worden voor een alternatief. De VVSG en OFP PROLOCUS hebben intussen samen voor een nieuw aanbod gezorgd.
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP, pensioenfonds).
Na onderhandelingen met VVSG werd OFP PROVANT (een organisme voor de financiering van pensioenen van de contractuele medewerkers van de publieke werkgevers in de provincie Antwerpen) omgevormd tot OFP PROLOCUS, een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse gewest kunnen toetreden (IBP met ondernemingsnummer 0809.537.155).
Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering, waarbij, in tegenstelling tot een groepsverzekering, het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt. Naast controlebevoegdheid heeft het bestuur zo ook de mogelijkheid om, indien nodig, punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Bovendien streeft de IBP, in tegenstelling tot een groepsverzekering, geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf. Een IBP heeft daarbij ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21-verzekering, zonder dat dit evenwel enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een inhouse-opdracht voldaan is gezien:
OFP Prolocus zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, sterk inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen, en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Daarbij bestaat de mogelijkheid van een zogeheten 'steprate'-bijdrage. Dat is de mogelijkheid om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijk pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan 3 soorten pensioenplannen: defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen. De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen, zodat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimumrendement behaald wordt. Dit is momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (een aangeslotene in dienst van het bestuur) en 0% voor passieve aangeslotenen (een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en die zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan.
Als bijkomende veiligheid wordt verwacht dat het bestuur de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de eigenlijke pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen (als reserve).
Daarnaast kan het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, gemeente) een MIPS-groep (Multi Inrichters Pensioenstelsel) vormen. Door toe te treden tot een zogenaamde MIPS-groep kunnen besturen enkele door de wet bepaalde gevolgen van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst opvangen. Binnen een MIPS-groep is er mogelijkheid tot interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Ook speelt er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit. De besturen binnen een MIPS-groep kunnen voor de verplichtingen in dit kader een beroep doen op elkaars vrije reserves, wat de kans op een extra tussenkomst kleiner maakt.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1 000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Met het oog op de toetreding worden de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de toetredingsakte overgemaakt. Met het oog op de pensioentoezegging worden het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement overgemaakt. Voor dit kaderreglement werd binnen het Comité C1 een protocol van akkoord bekomen.
Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau stelden in zitting van 9 maart 2022 voor om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de er aan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
Daarbij wordt de intentie geuit om met gemeente Wevelgem een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beide entiteiten te bevorderen en de onderlinge solidariteit te laten spelen.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS. De nodige kredieten zijn en worden voorzien in de meerjarenplanning.
Voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 23 maart 2022 besproken. Deze bespreking leidde tot volgend niet-bindend advies van ACV Openbare Diensten: akkoord.
Bij toetreding tot OFP PROLOCUS kan een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Na de beslissing tot toetreding moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en moet de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur goedkeuren.
Artikel 1
Er wordt kennis genomen van en ingestemd met:
Er wordt kennis genomen van het kaderreglement.
Er wordt kennis genomen van de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (SIP, statement of investment principles) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2
Aanpassingen van het bijzonder pensioenreglement kunnen worden vastgesteld door het vast bureau (cfr. beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 maart 2019 houdende delegatie vastlegging/wijziging personeelsreglementering), en, in toepassing van onderstaand artikel 6, door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 3
Met ingang van 1 januari 2022 wordt toegetreden tot OFP PROLOCUS (afzonderlijk vermogen VVSG) en hiertoe wordt onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de algemene vergadering gericht tot OFP PROLOCUS.
Artikel 4
Er wordt ingestemd met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS geïnd zullen worden door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 5
De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Artikel 6
OCMW Wevelgem vormt samen met gemeente Wevelgem een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 7
Het vast bureau wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Er wordt een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid om het OCMW Wevelgem te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Het OCMW zal toetreden tot OFP PROLOCUS voor de aanleg van de tweede pensioenpijler voor het contractueel OCMW-personeel met ingang van 1 januari 2022.
Hierbij is er de intentie om samen met de gemeente een MIPS-groep te vormen.
Er moet per lid dat deel uitmaakt van de MIPS (gemeente en OCMW) een vaste vertegenwoordiger aangeduid worden in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. De vaste vertegenwoordiger is een mandataris of werknemer van het OCMW.
Volgende persoon wordt voorgedragen als kandidaat-vaste vertegenwoordiger:
Er werden geen personen voorgedragen als kandidaat-plaatsvervanger.
Er wordt geheim gestemd.
De heer Kevin Defieuw bekomt 30 stemmen.
Artikel 1
De heer Kevin Defieuw wordt aangeduid als vaste vertegenwoordiger van het OCMW om deel te nemen aan alle zittingen van de algemene vergadering van OFP PROLOCUS tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de raad voor maatschappelijk welzijn in 2025 en dit onder voorbehoud van aanvaarding van de kandidatuur tot toetreding van het OCMW door de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.