Terug
Gepubliceerd op 06/12/2024

Besluit  Vast bureau

wo 27/11/2024 - 17:00

Wijziging arbeidsreglement woonzorgcentra, dienstencentra en assistentiewoningen

Aanwezig: Jan Seynhaeve, voorzitter vast bureau
Mathieu Desmet, Kevin Defieuw, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Bas Surmont, Marie De Clerck, schepenen
Kurt Parmentier, algemeen directeur

Het arbeidsreglement van het personeel van de woonzorgcentra, dienstencentra en groep van assistentiewoningen wordt als volgt gewijzigd:

  • Invoering van een reglement glijdende uurregeling, als bijlage bij het arbeidsreglement van het personeel van de woonzorgcentra, dienstencentra en groep van assistentiewoningen;
  • Invoering van een tijdsregistratiereglement, als bijlage bij het arbeidsreglement van het personeel van de woonzorgcentra, dienstencentra en groep van assistentiewoningen.
Feiten, context en argumentatie

Volgende wijziging van het arbeidsreglement van het personeel van de woonzorgcentra, dienstencentra en groep van assistentiewoningen werd ter goedkeuring voorgelegd aan het syndicaal overleg- en onderhandelingscomité: 

  • Invoering van een reglement glijdende uurregeling, als bijlage bij het arbeidsreglement van het personeel van de woonzorgcentra, dienstencentra en groep van assistentiewoningen;
  • Invoering van een tijdsregistratiereglement, als bijlage bij het arbeidsreglement van het personeel van de woonzorgcentra, dienstencentra en groep van assistentiewoningen.

Er wordt namelijk voorgesteld om voor de woonassistent van de assistentiewoningen Ter Meersch dezelfde glijdende werktijdregeling toe te passen als voor de functie van maatschappelijk werker Thuiszorg.

De woonassistent wordt halftijds tewerkgesteld, dit in combinatie met een halftijdse tewerkstelling als maatschappelijk werker Thuiszorg.

Voor de maatschappelijk werker Thuiszorg geldt een glijdende werktijdregeling, die opgenomen is als werktijdregeling A in het reglement 'glijdende werktijdregeling', die als bijlage is toegevoegd aan het arbeidsreglement van de dienst Thuiszorg.

Door toepassing van een uniforme werktijdregeling kunnen de twee halftijdse tewerkstellingen vlotter op elkaar aansluiten en is meer flexibiliteit mogelijk op het vlak van invulling van beide functies.

Via invoering van de bovenvermelde reglementen kan de bovenvermelde glijtijdregeling toegepast worden op de woonassistent.

 

Er werd een protocol van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten en ACOD Lokale en Regionale Besturen op 20 november 2024.

 

Er wordt voorgesteld om bovengenoemde reglementen in te voeren als bijlage bij het arbeidsreglement van het personeel van de woonzorgcentra, dienstencentra en groep van assistentiewoningen en deze reglementen van toepassing te verklaren op de woonassistent van de assistentiewoningen Ter Meersch.

Beslissing

Artikel 1
Het arbeidsreglement van het personeel van de woonzorgcentra, dienstencentra en groep van assistentiewoningen wordt als volgt gewijzigd:

  • Invoering van een reglement glijdende uurregeling, zoals als bijlage toegevoegd, als bijlage bij het arbeidsreglement van het personeel van de woonzorgcentra, dienstencentra en groep van assistentiewoningen;
  • Invoering van een tijdsregistratiereglement, zoals als bijlage toegevoegd, als bijlage bij het arbeidsreglement van het personeel van de woonzorgcentra, dienstencentra en groep van assistentiewoningen.
 

Artikel 2
Het reglement glijdende uurregeling (werktijdregeling A) en het tijdsregistratiereglement zijn van toepassing op de woonassistent van de assistentiewoningen Ter Meersch.