Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 28 april 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de openbare vergaderingen in de maanden mei en juni 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus COVID-19).
Neemt kennis van de beslissing van de heer burgemeester van 28 april 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de openbare vergaderingen in de maanden mei en juni 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus COVID-19).
De huidige coronacrisis en de strijd tegen de verdere verspreiding hiervan is te beschouwen als een onvoorziene gebeurtenis die rechtvaardigt dat de heer burgemeester een besluit heeft genomen, en dit voor alle openbare vergaderingen binnen ons bestuur die nog plaatsvinden in mei en juni 2021, om deels virtueel, deels fysiek te vergaderen waarbij de voorzitter van de vergadering, de vergadering zal voorzitten vanop een fysieke locatie waar maximaal 9 personen mogen aanwezig zijn (met inachtname voor de regels van social distancing), en dit om redenen van volksgezondheid, maar waarbij voor het overige de gebruikelijke openbaarheid zal worden toegepast.
Bekrachtigt de beslissing van de heer burgemeester van 28 april 2021 houdende de politieverordening over het hybride karakter van de openbare vergaderingen in de maanden mei en juni 2021 om redenen van volksgezondheid (i.k.v. de strijd tegen het coronavirus COVID-19).
Raming: 94 249,29 euro (excl. btw), hetzij 114 041,64 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'doorsteek Moorselestraat, slopen woning' werd een bestek opgesteld door de ontwerper, de heer Regi Bouciqué van BCQ architecten, Kardinaal Cardijnlaan 45 te 8930 Menen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 94 249,29 euro (excl. btw), hetzij 114 041,64 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/227007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek en de raming voor de opdracht 'doorsteek Moorselestraat, slopen woning', opgesteld door de ontwerper, de heer Regi Bouciqué van BCQ architecten, Kardinaal Cardijnlaan 45 te 8930 Menen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 94 249,29 euro (excl. btw), hetzij 114 041,64 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 39 215,71 euro (vrij van btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van het project 'verleggen lagedruk en middendruk gasnet Roeselarestraat' werd een technische beschrijving met nr. 353870 opgesteld door Fluvius System Operator cvba.
De uitgave voor dit project wordt geraamd op 39 215,71 euro (vrij van btw) voor het verleggen van een lagedruk en middendruk gasnet in de Roeselarestraat.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor deze opdracht wordt geen beroep gedaan op de mededinging omdat de opdracht slechts door één bepaalde inschrijver kan worden uitgevoerd daar de gemeente aangesloten is bij Fluvius West, met als exploitatiebedrijf Fluvius System Operator cvba.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT3/0650-00/228500/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De technische beschrijving met respectievelijk nr. 353870 en de raming voor de opdracht 'verleggen lagedruk en middendruk gasnet Roeselarestraat', opgesteld door Fluvius System Operator cvba worden goedgekeurd. De totale raming bedraagt 39 215,71 euro (vrij van btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Er wordt geen beroep gedaan op de mededinging.
Hecht zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Milieumaatschappij betreffende het ontwerpproces voor de openlegging, herinrichting en opwaardering van de Heulebeek in Gullegem samen met en in afstemming met de bouw van het nieuwe ontmoetingscentrum.
Binnen de realisatie van de centrumvernieuwing van Gullegem is de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) als beheerder van de Heulebeek, een belangrijke betrokken partij.
Gemeente en VMM willen samen werk maken van de opwaardering van de publieke ruimte en de herinrichting en openlegging van de Heulebeek op het grondgebied van de deelgemeente Gullegem. Deze opwaardering behelst in het bijzonder het terug openleggen van de ingekokerde Heulebeek, de herinrichting van de oevers en oeverzones van de Heulebeek, het aantrekkelijker maken van open water in de gemeente en het verhogen van de belevingswaarde van de Heulebeek voor inwoners en passanten. De gemeente Wevelgem zal daarbij een nieuw ontmoetingscentrum (OC) realiseren, palend aan de open te leggen Heulebeek in het centrum van Gullegem.
Beide trajecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en dienen afgestemd te worden, zelfs al zal de uitvoering niet tegelijk kunnen gebeuren. Beide partijen streven een hoog kwaliteitsniveau na voor deze gekoppelde ontwikkelingen en realisaties.
De gemeente en VMM beschouwen de opdracht voor het centrum van Gullegem als één geïntegreerde opdracht (bouwen nieuw OC en opwaardering van de publieke ruimte en de Heulebeek) en wensen de ontwerpopdracht via een open oproep van de Vlaamse Bouwmeester te laten verlopen.
Beide partijen wensen de volgende elementen samen uit te dragen:
Aangezien beide partijen van oordeel zijn dat de werken in het algemeen belang best gezamenlijk verder worden ontworpen, wordt een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt.
Als op het einde van de open oproep overgegaan wordt tot de gunning van de opdracht aan een ontwerpteam, wordt bij gunning een nieuwe ‘realisatieovereenkomst’ opgemaakt tussen beide partijen.
In deze ‘realisatieovereenkomst’ worden afspraken gemaakt omtrent de kostenverdeling en verdere onderlinge afstemming voor alle aspecten (erelonen voor het ontwerp der werken, aanneming, uitvoering, projectbegeleiding,…) van de uitvoering van het project of een deel van het project, om dit project gezamenlijk te realiseren dan wel twee deeltrajecten los van elkaar - maar met onderlinge afstemming - verder in realisatie te brengen.
De VMM geeft met de ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst (in bijlage) een mandaat aan de gemeente voor het aanstellen van een projectbegeleider voor de begeleiding van het traject van de open oproep en het daarop volgend ontwerpproces in al zijn facetten. De afsprakennota 2021-20 'Wevelgem: projectregie centrum Gullegem - Ontmoetingscentrum de Cerf en Heulebeek in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' van 12 maart 2021, in dit verband, wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van heden.
De kosten voor deze projectbegeleiding, geraamd op 60 000 euro voor 2021 en telkens 40 000 euro voor 2022, 2023, 2024, worden voor 1/3 gedragen door de gemeente Wevelgem en voor 2/3 door de VMM. De VMM zal de kosten vereffenen t.a.v. de gemeente d.m.v. een voorschot van 50%, bij aanvang van ieder kalenderjaar en voor 2021 bij ondertekening van de overeenkomst. Het saldo wordt op het einde van ieder jaar verrekend.
De kosten voor de projectbegeleiding worden geraamd op 60 000 euro voor 2021 en telkens 40 000 euro voor 2022, 2023, 2024. Deze kosten worden voor 1/3 gedragen door de gemeente Wevelgem en voor 2/3 door de VMM. Deze projectbegeleiding wordt binnen de afsprakennota 2021-20 'Wevelgem: projectregie centrum Gullegem - Ontmoetingscentrum de Cerf en Heulebeek in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' van 12 maart 2021 geregeld.
Hecht zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Milieumaatschappij betreffende het ontwerpproces voor de openlegging, herinrichting en opwaardering van de Heulebeek in Gullegem samen met en in afstemming met de bouw van het nieuwe ontmoetingscentrum.
De afsprakennota 2021-20 met de Intercommunale Leiedal 'Wevelgem: projectregie centrum Gullegem - Ontmoetingscentrum de Cerf en Heulebeek in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' wordt goedgekeurd.
In het kader van de realisatie van de centrumvernieuwing van Gullegem wordt voorgesteld om een beroep te doen op Intercommunale Leiedal (Leiedal) voor een algemene en permanente procesbegeleiding voor de ontwerpfase tot en met omgevingsvergunning(en) en aanbestedingsdossiers van het nieuwe ontmoetingscentrum de Cerf te Gullegem, de opwaardering van de publieke ruimte en de openlegging en herinrichting van de Heulebeek te Gullegem.
Overeenkomstig het ‘inwendig reglement zelfstandige groepering Leiedal’ kan Leiedal dienstverlening aanbieden – als verlengstuk van de gemeente – voor noodzakelijke, ondersteunende diensten aan de gemeente bij het uitvoeren van haar taken. Daarbij treedt Leiedal op als zelfstandige groepering t.a.v. de deelnemende gemeenten/aandeelhouders en is deze dienstverlening van btw vrijgesteld.
In het bijzonder wordt hier gedacht aan het voeren van de projectregie in het kader van de realisatie van de centrumvernieuwing Gullegem. Binnen deze projectregie worden o.a. overleggen met extern betrokken actoren voorbereid en gevoerd, wordt er samengewerkt met de gemeentelijke ambtenaren en deskundigen in alle gerelateerde dossiers aan dit project.
De afsprakennota 2021-20 'Wevelgem: projectregie centrum Gullegem - Ontmoetingscentrum de Cerf en Heulebeek in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' van 12 maart 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze afsprakennota loopt voor een periode van 4 jaar (2021-2024). Het gemeentelijk aandeel wordt geraamd op 20 000 euro voor 2021 en 13 333 euro/jaar voor de resterende periode 2022, 2023 en 2024. Het resterende deel, nl. 2/3 van de prestaties i.k.v. de projectregie, wordt gedragen door de Vlaamse Milieumaatschappij in uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst ter zake afgesloten.
De verrekening gebeurt conform de geleverde uurprestaties tegen de opgenomen uurtarieven binnen deze afsprakennota.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB4-ACT5/0610-00/214100/I-PB4-AP4 van het investeringskrediet.
De afsprakennota 2021-20 'Wevelgem: projectregie centrum Gullegem - Ontmoetingscentrum de Cerf en Heulebeek in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' wordt goedgekeurd.
Gunstig advies voor de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Hilarius afsluitend met een exploitatieoverschot van 48 099,70 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius keurde de jaarrekening 2020 goed op 3 februari 2021. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 11 april 2021.
De investeringsuitgave betreft een factuur voor de herstellingswerken aan de dakkapellen. In overleg met de gemeente werd deze factuur geboekt als een investeringsuitgave, mede omdat deze kadert in een groter investeringsdossier. Via een (toekomstige) wijziging van de budgetplannen in 2021 zal het investeringstekort worden weggewerkt.
Adviseert gunstig de rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Hilarius met:
Opbouw resultaat:
Exploitatie 2020
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2019) |
24 576,92 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
97 015,00 euro |
- exploitatieontvangsten |
16 215,75 euro |
- exploitatie-uitgaven |
- 89 707,97 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2020 |
48 099,70 euro |
Investeringen 2020
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2019) |
0,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
0,00 euro |
- investeringsuitgaven |
- 5 267,80 euro |
- totaal investeringsresultaat 2020 |
- 5 267,80 euro |
Gunstig advies voor de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria afsluitend met een exploitatieoverschot van 18 934,24 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria keurde de jaarrekening 2020 goed op 17 februari 2021. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 11 april 2021.
Adviseert gunstig de rekening 2020 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria met:
Opbouw resultaat:
Exploitatie 2020
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2019) |
12 756,56 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
32 348,00 euro |
- exploitatieontvangsten |
3 583,95 euro |
- exploitatie-uitgaven |
- 29 754,27 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2020 |
18 934,24 euro |
Investeringen 2020
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2019) |
0,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
0,00 euro |
- investeringsuitgaven |
- 0,00 euro |
- totaal investeringsresultaat 2020 |
0,00 euro |
Gunstig advies voor de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus afsluitend met een exploitatieoverschot van 27 224,70 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus keurde de jaarrekening 2020 goed op 18 februari 2021. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 11 april 2021.
Vanuit de gemeente Wevelgem werd verkeerdelijk de volledige exploitatietoelage voor 2020 uitbetaald (inclusief het aandeel van de stad Menen), dit zal resulteren in een lagere exploitatietoelage voor 2022.
Vanuit de stad Menen werd de investeringstoelage voor 2020 niet uitbetaald in datzelfde boekjaar. Via een wijziging van het budget 2021 wordt de toelage voorzien in het boekjaar 2021, zodat dit geen effect heeft op de toelagen en het budget 2022.
Adviseert gunstig de rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Theresia van het Kind Jezus met:
Opbouw resultaat:
Exploitatie 2020
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2019) |
17 103,91 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
32 429,16 euro |
- exploitatieontvangsten |
1 537,87 euro |
- exploitatie-uitgaven |
- 23 846,24 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2020 |
27 224,70 euro |
Investeringen 2020
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2019) |
0,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
11 847,92 euro |
- investeringsuitgaven |
- 13 540,48 euro |
- totaal investeringsresultaat 2020 |
- 1 692,56 euro |
Gunstig advies voor de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Amandus afsluitend met een exploitatieoverschot van 40 876,01 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus keurde de jaarrekening 2020 goed op 22 januari 2021. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 11 april 2021.
Adviseert gunstig de rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Amandus met:
Opbouw resultaat:
Exploitatie 2020
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2019) |
39 526,75 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
48 469,00 euro |
- exploitatieontvangsten |
37 427,26 euro |
- exploitatie-uitgaven |
- 84 547,00 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2020 |
40 876,01 euro |
Investeringen 2020
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2019) |
0,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
27 018,21 euro |
- investeringsuitgaven |
- 27 018,21 euro |
- totaal investeringsresultaat 2020 |
0,00 euro |
Gunstig advies voor de jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel afsluitend met een exploitatieoverschot van 28 331,23 euro.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel keurde de jaarrekening 2020 goed op 8 februari 2021. De jaarrekening werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 11 april 2021.
Adviseert gunstig de rekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel met:
Opbouw resultaat:
Exploitatie 2020
- exploitatieoverschot (jaarrekening 2019) |
26 140,97 euro |
- exploitatietoelage (gemeenten) |
87 731,20 euro |
- exploitatieontvangsten |
4 564,91 euro |
- exploitatie-uitgaven |
- 90 105,85 euro |
- totaal exploitatieresultaat 2020 |
28 331,23 euro |
Investeringen 2020
- investeringsoverschot/tekort (jaarrekening 2019) |
0,00 euro |
- overboekingen |
0,00 euro |
- investeringsontvangsten |
31 901,67 euro |
- investeringsuitgaven |
- 31 901,67 euro |
- totaal investeringsresultaat 2020 |
0,00 euro |
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 26 maart 2021 om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gaselwest van 28 juni 2021.
Op het ogenblik van de uitnodiging voor deze algemene vergadering geldt de federale fase van het rampenplan naar aanleiding van de 'Corona-Covid-19'-crisis, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken. Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Gaselwest van 28 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2020.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen:
7.1 Actualisering van het register van de deelnemers
7.2 Kennisneming definitieve ruilverhouding uittreding/toetreding Deinze
7.3 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 29 maart 2021 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Fluvius West van 21 juni 2021.
Op het ogenblik van de uitnodiging voor deze algemene vergadering geldt de federale fase van het rampenplan naar aanleiding van de 'Corona-Covid-19'-crisis, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken. Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Fluvius West van 21 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 22 maart 2021 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 mei 2021.
Op het ogenblik van de uitnodiging voor deze algemene vergadering geldt de federale fase van het rampenplan naar aanleiding van de 'Corona-Covid-19'-crisis. Omwille van de nog steeds aanhoudende coronacrisis en het grote aantal gemeentelijke vertegenwoordigers heeft de raad van bestuur beslist deze algemene vergadering op digitale wijze te houden en dit conform de richtlijnen van het agentschap Binnenlands Bestuur. Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 mei 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris.
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2020.
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Intercommunale Leiedal (Leiedal).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 9 april 2021 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Leiedal van 25 mei 2021.
Op het ogenblik van de uitnodiging voor deze algemene vergadering geldt de federale fase van het rampenplan naar aanleiding van de 'Corona-Covid-19'-crisis. Gezien de vigerende federale maatregelen inzake Covid-19 zal de algemene vergadering doorgaan in een virtuele setting. Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Leiedal van 25 mei 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Verslag over de activiteiten in 2020
1.1 Verslag van de raad van bestuur
1.2 Verslag van de commissaris-revisor
2. Goedkeuring van het jaarverslag en jaarrekening per 31 december 2020
3. Kwijting van bestuurders en commissaris-revisor
4. Aanstelling bestuurders met raadgevende stem 2021-2023
5. Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordigers wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 15 april 2021 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Psilon van 16 juni 2021.
Op het ogenblik van de uitnodiging voor deze algemene vergadering geldt de federale fase van het rampenplan naar aanleiding van de 'Corona-Covid-19'-crisis. Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Psilon van 16 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2020:
1.1. Verslag van de raad van bestuur
1.2. Verslag van de commissaris
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2020
3. Kwijting van bestuurders en commissaris
4. Vaststelling vervanging raadgevend bestuurder (voordracht door gemeenteraad Anzegem).
Artikel 2
De vertegenwoordigers van de gemeente zullen hun stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging MIROM Menen (Mirom).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 2 april 2021 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van Mirom van 3 juni 2021.
Op het ogenblik van de uitnodiging voor deze algemene vergadering geldt de federale fase van het rampenplan naar aanleiding van de 'Corona-Covid-19'-crisis. Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van Mirom van 3 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering (voor goedkeuring)
2. Verslag van de commissaris (voor kennisname)
3. Jaarrekening per 31 december 2020 (voor goedkeuring)
4. Kwijting van de bestuurders en commissaris (voor goedkeuring)
5. Statutaire aanpassing aandelen (voor kennisname)
6. Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 1 april 2021 en 19 april 2021 om deel te nemen aan de zitting van de algemene vergadering van TMVS van 15 juni 2021.
Op het ogenblik van de uitnodiging voor deze algemene vergadering geldt de federale fase van het rampenplan naar aanleiding van de 'Corona-Covid-19'-crisis. Teneinde correct gevolg te geven aan de gezondheidsadviezen van de overheid inzake social distancing en samenscholing alsook de richtlijnen van het agentschap Binnenlands Bestuur te volgen, zal de algemene vergadering volledig digitaal plaatsvinden. Mocht de algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de algemene vergadering van TMVS van 15 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Toetreding van deelnemers en overdracht van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetreding van deelnemers en de overdacht van deelnemers
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanpassing huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen - raad van bestuur
Varia en mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Er wordt verder mandaat verleend aan W13 tot het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
De gemeenteraad verleende op 11 december 2020 mandaat aan W13 tot het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. Dit mandaat eindigde op 31 maart 2021.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin de maatschappij zich momenteel bevindt, is nog steeds een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Op 19 maart 2021 heeft de Vlaamse regering haar principiële goedkeuring gehecht aan het besluit dat een subsidie toekent aan de lokale besturen om het contactonderzoek en de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken voor respectievelijk de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021, en de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021 (ondertussen goedgekeurd op 23 april 2021, nog niet verschenen in het Belgisch Staatsblad). Het besluit legt ook de juridisch uitgewerkte contouren vast van lokale bronopsporing en contactonderzoek.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van voornoemd besluit van de Vlaamse regering kiezen tussen de volgende opties:
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021.
De gemeenten die inzetten op optie 2 (voorgaande engagementen optie 1 + aanvullend lokaal contactonderzoek) krijgen voorgaande forfaitaire subsidie en daarnaast nog een variabele subsidie van 40 euro per afgehandeld ticket van een nieuwe indexpatiënt en 20 euro per afgehandeld ticket van hoog risicopatiënten voor een periode van 1 april 2021 tot 31 mei 2021.
Via W13 zet de gemeente reeds sedert 1 november 2020 in op de engagementen zoals deze bedoeld zijn in optie 2. Samen met de andere lokale besturen die zich verenigd hebben in W13, wil de gemeente dit engagement verlengen.
Het optreden van W13 gebeurt binnen al deze engagementen met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Het decreet van 29 mei 2020 en het uitvoeringsbesluit van 12 juni 2020 voorzien dat de taken zoals opgelegd in artikel 44 van het preventiedecreet, meer bepaald het tegengaan van de verspreiding van infecties, uitgevoerd zal worden door een samenwerkingsverband dat een contactcentrum opricht dat belast wordt met opdrachten van opsporing en begeleiding van personen met een bevestigde of vermoedelijke diagnose van COVID-19, of van personen die mogelijk een risicodragend contact hebben gehad met een persoon die besmet is met COVID-19 of die vermoedelijk besmet is met COVID-19. Met voornoemde doelstelling kan W13 dan ook in naam en voor rekening van de gemeente als verwerker voor het agentschap Zorg en Gezondheid optreden en kunnen ze rechtstreeks toegang hebben tot de databank Sciensano – gegevensdatabank.
W13 zorgt samen met de gemeenten die zich hierin hebben verenigd, voor de nodige capaciteit en middelen om deze engagementen kwaliteitsvol op te nemen. Voor de inzet van medewerkers in functie van het lokale contactonderzoek wordt voorzien in de nodige technische opleiding en aansturing (door Smals vzw en het consortium Opsporing).
De afspraken i.v.m. de aard en de uitvoering van de complementaire engagementen (incl. contactonderzoek) werden formeel vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen het agentschap Zorg en Gezondheid en W13. Deze worden nu verlengd via het addendum (in bijlage).
Deze complementaire engagementen doen geen afbreuk aan de engagementen die door W13 in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Door huidige beslissing kunnen de complementaire engagementen in naam en voor rekening van de gemeente verder worden opgenomen door W13. De uitvoering ervan zal dus verder gebeuren door W13.
De bewoording van het besluit van de Vlaamse regering laat echter niet toe dat de subsidies worden aangevraagd vanuit de regiowerking. De gemeenten moeten deze subsidies zelf aanvragen.
Tussen de gemeenten die zich verenigd hebben in W13 wordt dan ook overeengekomen dat de forfaitaire en de variabele subsidie van de respectievelijke gemeenten worden opgevraagd door de stad Kortrijk en vervolgens worden doorgestort aan W13.
Gelet op de hoogdringendheid, besliste het college van burgemeester en schepenen op 14 april 2021 tot verlenging van bedoelde mandaatverlening aan W13. Tevens gaf het college van burgemeester en schepenen mandaat aan de stad Kortrijk om in haar naam en voor haar rekening de subsidies aan te vragen en te ontvangen, met het oog op de doorstorting ervan aan W13. Dit alles onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad.
Besluit van de Vlaamse regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (nog niet gepubliceerd).
Besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van het centrale contactonderzoek door een samenwerkingsverband van externe partners, het lokale contactonderzoek door lokale besturen of zorgraden en tot organisatie van de COVID-19-teams in het kader van COVID-19.
Decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid (preventiedecreet).
Bekrachtigt de beslissingen genomen door het college van burgemeester en schepenen op 14 april 2021:
Artikel 1
Neemt kennis van het besluit van de Vlaamse regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken (principieel goedgekeurd op 19 maart 2021 en ondertussen goedgekeurd op 23 april 2021, nog niet verschenen in het Belgisch Staatsblad).
Artikel 2
Gaat akkoord om verder samen met de andere gemeenten die zich verenigd hebben in W13, zich in het kader van voornoemd besluit van de Vlaamse regering, complementair in te zetten in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én aanvullend lokaal contactonderzoek (optie 2) overeenkomstig het in artikel 3 bedoelde addendum.
Artikel 3
Geeft hiertoe mandaat aan W13 om in haar naam en voor haar rekening het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst afgesloten door W13 met het agentschap Zorg en Gezondheid te ondertekenen en de complementaire engagementen verder op te nemen.
Artikel 4
De stad Kortrijk wordt gemandateerd om zowel de variabele als de forfaitaire subsidie in naam van de gemeente aan te vragen bij het agentschap Binnenlands Bestuur, en door te storten aan het samenwerkingsverband W13.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt aangepast in functie van de invoering van een agendacommissie.
Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur stipuleert dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement, met ook nadere regels over de werking van de commissies (cfr. artikel 37, §5 en artikel 38, 7° van het decreet lokaal bestuur), vaststelt waarin de aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad. De gemeenteraad stelde dit huishoudelijk reglement vast op 8 februari 2019.
De voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, een vertegenwoordiging van de verschillende fracties en de algemeen directeur, de zgn. agendacommissie, overlegden omtrent de commissiewerking op 28 januari en 9 maart 2021, teneinde de inbreng en betrokkenheid van de raadsleden te optimaliseren. Naar aanleiding van dit overleg werd voorgesteld om de twee bestaande gemeenteraadscommissies (Algemeen Beleid en Mobiliteit/Masterplan) te vervangen door vier gemeenteraadscommissies die geënt worden op de vier clusters binnen het organogram van de gemeente en het OCMW. Op deze manier kunnen de raadsleden, desgewenst, de werking van de respectieve gemeenteraadscommissies nog gerichter gaan opvolgen in functie van hun interesse- of expertiseveld.
Naar aanleiding van voornoemd overleg werden door de gemeenteraad van 2 april 2021 4 gemeenteraadscommissies opgericht, meer bepaald de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning, de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken, de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd en de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg. De commissiewerking werd verder overlegd door de agendacommissie op 25 maart 2021. Er wordt voorgesteld om deze vernieuwde commissiewerking te coördineren vanuit de agendacommissie. Op deze manier worden de voorzitters van de respectieve gemeenteraadscommissies ondersteund voor een efficiënte en effectieve werking van hun commissie, met voldoende betrokkenheid van de verschillende fracties.
Voornoemde agendacommissie wordt formeel opgenomen in het huishoudelijk reglement. Het ontwerp van wijziging van huishoudelijk reglement werd besproken op de agendacommissie van 22 april 2021.
Artikel 1
§5. (wijziging)
Als ten gevolge van de toepassing van de evenredige vertegenwoordiging een fractie niet vertegenwoordigd is in een commissie, kan de fractie een raadslid aanwijzen dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt.
De fractie Vooruit en de fractie Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
§7. (invoeging)
Een agendacommissie wordt opgericht. Deze is samengesteld uit de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester en de respectieve fractieleiders. Een fractieleider kan zich laten vervangen door een ander fractielid.
De algemeen directeur staat in voor het secretariaat van de agendacommissie, hij kan zich hiervoor laten bijstaan door een personeelslid van de gemeente.
De agendacommissie pleegt overleg en bereidt de agenda van de vergaderingen van de respectieve gemeenteraadscommissies voor. Concreet bepaalt de agendacommissie de agenda, locatie en het tijdstip van de respectieve gemeenteraadscommissies, onverminderd het recht van de voorzitter van de gemeenteraadscommissie of een derde van de leden van de commissie om een commissie bijeen te roepen.
§8. (wijziging en hernummering)
De commissies worden door hun voorzitter bijeengeroepen, minstens op de tijdstippen zoals vastgelegd door de agendacommissie. De eerste commissievergadering wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de gemeenteraad. Een derde van de leden van de commissie kan de voorzitter vragen de commissie bijeen te roepen. De oproeping vermeldt plaats, dag en tijdstip en de agenda. De agenda bevat in ieder geval de punten die door de agendacommissie aan de voorzitter worden meegedeeld. De oproeping wordt voor alle raadsleden elektronisch ter beschikking gesteld via de notulensoftware, ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering. Voor zover de notulensoftware buiten dienst zou zijn, wordt de oproeping verzonden via e-mail. Een raadslid kan, behoudens indien hij opteert voor een elektronisch hulpmiddel zoals bedoeld in artikel 38, §5, ervoor opteren om de oproeping op papier aan huis bezorgd te krijgen. Van deze keuze brengt hij de algemeen directeur schriftelijk of elektronisch op de hoogte. De oproeping op papier wordt uiterlijk de werkdag volgend op de elektronische terbeschikkingstelling per gewone post verstuurd.
Deze informatie wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de webstek van de gemeente.
Indien verdere nuttige informatie (informatieve, voorbereidende of toelichtende nota’s, plannen of presentaties), na het versturen van de agenda, in aanloop van een gemeenteraadscommissie bezorgd wordt via de notulensoftware, worden de commissie- en raadsleden hiervan verwittigd via een annotatie in de notulensoftware.
De commissies kunnen geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden.
De vergaderingen van de commissies zijn in principe openbaar onder dezelfde voorwaarden als voor de gemeenteraad (zie artikelen 4 tot en met 6 van dit reglement). Het openbaar gedeelte van de vergaderingen worden gelivestreamd.
De leden van de commissies stemmen, zoals in de gemeenteraad, nooit geheim, behalve in de gevallen zoals in artikel 26, §4 van dit reglement.
Bij aanvang van de zitting deelt de commissievoorzitter mee welke commissieleden (effectief of met raadgevende stem) verontschuldigd zijn en wie op dat ogenblik niet aanwezig is. De secretaris noteert de aanwezigen bij het begin van de zitting in de notulensoftware en maakt melding van uur van aankomst of vertrek van commissieleden tijdens de zitting.
Het ambt van secretaris van elke raadscommissie wordt waargenomen door de algemeen directeur of, een of meer personeelsleden van de gemeente, op voorstel van de algemeen directeur, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen.
De algemeen directeur kan de commissievergaderingen bijwonen, ook al is een personeelslid aangewezen om het secretariaat waar te nemen.
Alle raadsleden, inbegrepen de leden van het college van burgemeester en schepenen, kunnen het woord vragen aan de voorzitter van de raadscommissie die hen het woord verleent.
§9. (hernummering)
Alle stukken die betrekking hebben op de gemeenteraadscommissie worden ondertekend door de voorzitter van die commissie en medeondertekend door de secretaris.
Artikel 2
Deze wijziging treedt in werking op 10 mei 2021.
Het college wordt belast met de coördinatie van het huishoudelijk reglement.
Het subsidiereglement houdende relanceplan voor de vrijetijdsverenigingen en -initiatieven wordt vastgesteld.
Heel wat indoor- en outdooractiviteiten en evenementen zijn in de voorbije periode door de coranapandemie en de maatregelen niet kunnen doorgaan of enkel onder beperkende maatregelen, ongeacht het aantal bezoekers/deelnemers, ongeacht ze privé of publiek waren, en ongeacht ze van culturele, sociale, feestelijke, folkloristische, sportieve of recreatieve aard waren.
Er kondigt zich nu, door de volgehouden inspanningen en de vaccinatiecampagne, een fase van versoepelingen aan inzake de coronamaatregelen. De vrijetijdsverenigingen en -sector krijgen daarmee de kans om een deel van hun werking te hernemen. Het gemeentebestuur wil de sector van de Vrije Tijd, ondersteunen in deze zgn. relance en bij de heropstart van hun (vernieuwde) werking. Na het vrijwaren van het verenigingsleven door middel van compenserende maatregelen, wil het gemeentebestuur nu coronaveilige nieuwe en/of aangepaste vrijetijdsinitiatieven in Wevelgem stimuleren via een tot heropstart aanmoedigende subsidieregeling.
Naar aanleiding van de coronapandemie maakte de Vlaamse regering middelen vrij om de sectoren cultuur, jeugd en sport bij te staan. In dit Vlaams noodfonds werd 449 469,82 euro toegekend aan de gemeente Wevelgem. De besteding is door het lokale bestuur vrij te kiezen, in tijd te spreiden en zal enkel worden gemonitord door de Vlaamse overheid op basis van de reguliere digitale rapportering over de BBC-jaarrekeningen.
Genomen herstelmaatregelen
In de gemeenteraad van 3 juli 2020 werd het reglement goedgekeurd houdende gemeentelijke maatregelen die de financiële gevolgen van de federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, milderen. In het bijzonder werd voor de vrijetijdsector voorzien:
In de gemeenteraad van 11 december 2020 werd beslist om een 2de ronde voor herstelsubsidies te organiseren voor verenigingen. Men kon een herstelsubsidie indienen voor de periode 15 oktober 2020-15 maart 2021 tot uiterlijk 15 april 2021. De behandeling van deze aanvragen voor herstelsubsidies 2de ronde is lopend.
Met deze steunmaatregelen wilde het gemeentebestuur de overlevingskansen van verenigingen en organisaties verhogen en tegemoetkomen in extra kosten, werk en verminderde ontvangsten. Het gemeentebestuur wil daarmee het verstoorde evenwicht tussen vaste werkingskosten en inkomsten van verenigingen en organisatoren minstens gedeeltelijk compenseren.
Ondersteuning van de relance
Na een jaar van quasi geen werking kan stilaan gedacht worden aan een vrijetijdsector die opnieuw kan openbloeien. Het ziet er naar uit dat zich in de maand mei een eerste versoepeling aandient. Bij deze fysieke heropstart is een ondersteunende rol weggelegd voor het gemeentebestuur. Na het ondervangen van de kwalijke gevolgen van de coronapandemie voor verenigingen, wordt het tijd om te denken aan het ondersteunen van de relance die kan zorgen voor een sneller herstel van het lokale gemeenschapsleven en het verhogen van het sociaal welbevinden.
In de werkgroep ‘Verenigingen en Evenementen’, met vertegenwoordigers vanuit alle fracties, werden op donderdag 22 april 2021 de mogelijke gemeentelijke maatregelen inzake een gemeentelijk relanceplan voor de vrijetijdsverenigingen ter zake voorbereid en besproken. De stuurgroep corona overlegde hieromtrent digitaal op 27 april 2021.
Om een beter zicht te krijgen op de specifieke relancebehoeften van de werkvelden (sport, jeugd, socio-cultureel werk, amateurkunsten, ouderen, lokale mondiale werking, evenementen) zal een digitale bevraging worden georganiseerd in de loop van de maand mei. Vanuit de resultaten van deze bevraging zullen de bevoegde adviesraden binnen de cluster Vrije Tijd hun inhoudelijke inbreng kunnen doen inzake specifieke maatregelen binnen het respectievelijke werkveld en zullen in overleg specifieke relanceacties worden vastgelegd.
In afwachting van de resultaten van deze bevraging wordt voorgesteld om al op korte termijn enkele algemene, stimulerende relancemaatregelen te nemen door een afzonderlijk hoofdstuk onder te brengen in het subsidiereglement ‘gemeenschapsvormende activiteiten’. Daardoor kan gebruik gemaakt worden van een bestaand kader.
Het voorliggende subsidiereglement voorziet bijgevolg in drie vormen van tegemoetkoming:
In de gemeenteraad van 11 december 2020 werd het reglement goedgekeurd houdende gemeentelijke maatregelen die de financiële gevolgen van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, milderen (bis). Daarin was in artikel 10 §1, §2, §3 voorzien in een versoepeling van het subsidiereglement gemeenschapsvormende activiteiten waarbij het publieksbereik geen criterium meer vormde voor de hoogte van een subsidie. Het artikel is van toepassing tot en met 31 augustus 2021 en bevatte een regeling voor de zgn. vernieuwende of bijzondere projecten (hoofdstuk 2) en voor recurrente evenementen (hoofdstuk 3). Deze tijdelijke wijziging wordt opgeheven om voorrang te kunnen geven aan de hierboven vermelde subsidieregelingen. De versoepelde regeling voor buurtinitiatieven blijft behouden.
De uitgave wordt aangerekend op algemene rekening 649669 van het exploitatiekrediet en op het beleidsitem afhankelijk van het werkveld van de vereniging.
Artikel 1
Beslist een hoofdstuk 12 toe te voegen aan het toelagereglement gemeenschapsvormende activiteiten, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 13 december 2013 en gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020 en 12 maart 2021, als volgt:
HOOFDSTUK 12: SUBSIDIES IN HET KADER VAN DE RELANCE N.A.V. DE CORONAPANDEMIE
Artikel 24: Heropstartsubsidie
§1. Voor de heropstartsubsidie komen in aanmerking: alle gestructureerde verenigingen die voldoen aan artikel 2 van dit reglement en die actief zijn in één van volgende werkvelden: sport, jeugdwerk, socio-cultureel werk, amateurkunstensector, socio-cultureel werk met ouderen, lokale mondiale werking.
§2. De subsidie dient ter ondersteuning van de eerste, (niet-publieke) bijeenkomst van de verenigingen met bestuur, leden van de bestuursorganen en vrijwilligers die in Wevelgem fysiek plaatsvindt in de periode van 8 mei 2021 tot en met 30 september 2021.
De bijeenkomst beantwoordt aan alle geldende veiligheidsmaatregelen en protocollen inzake corona die op dat ogenblik van toepassing zijn.
§3. Het bedrag van de subsidie bedraagt 125 euro. De subsidie is éénmalig.
§4. Verenigingen die beroep willen doen op de subsidie vullen voorafgaandelijk een aanvraagformulier in en bezorgen dit aan het college van burgemeester en schepenen. Voor de subsidie moet geen evaluatieformulier bezorgd worden.
§5. Dit artikel is van toepassing op bijeenkomsten vanaf 8 mei 2021 tot en met 30 september 2021.
Artikel 25: Relancesubsidie voor nieuwe publieksactiviteiten of die reguliere werking overstijgen
§1. Voor de relancesubsidie komen in aanmerking: alle gestructureerde verenigingen die voldoen aan artikel 2 van dit reglement en die actief zijn in één van volgende werkvelden: sport, jeugdwerk, socio-cultureel werk, amateurkunstensector, socio-cultureel werk met ouderen, lokale mondiale werking, alsook de buurt- en burgerinitiatieven.
§2. De subsidie dient ter ondersteuning van publieksinitiatieven die in Wevelgem plaatsvinden in de periode van 8 mei 2021 tot en met 31 december 2021.
Deze nieuwe publieksinitiatieven moeten voldoen aan volgende toekenningsvoorwaarden:
- het initiatief is publiek toegankelijk of draagt op bijzondere wijze bij tot de ledenwerking en -binding;
- het initiatief vond niet eerder op regelmatige basis plaats of overstijgt de reguliere werking;
- de organisator verbindt er zich toe om in alle communicatie die verband houdt met het initiatief het logo van het gemeentebestuur te gebruiken en de steun van de gemeente Wevelgem te vermelden;
- de bijeenkomst beantwoordt aan alle geldende veiligheidsmaatregelen en protocollen inzake corona die op dat ogenblik van toepassing zijn.
§3. Bedrag van de subsidie:
1° Het bedrag van de subsidie bedraagt maximum 75% van het totaalbedrag van de organisatiekosten (excl. receptie- en representatiekosten) met een maximum van 1 000 euro. Een vereniging kan in de vastgelegde periode meerdere keren beroep doen op de subsidie met een maximum van 3 000 euro.
Het bedrag van de subsidie wordt verhoogd tot 100% van het totaalbedrag van de organisatiekosten (excl. receptie- en representatiekosten, maar nog steeds met toepassing van het maximumsubsidiebedrag) indien de organisator UiTPAS-partner is en er punten kunnen gespaard worden op het initiatief. Voor zover de activiteit niet gratis is, wordt een kansentarief aangeboden en waar mogelijk een omruilvoordeel.
2° Amateurkunstenverenigingen (volwassenen en jeugdwerk) kunnen voor open initiatieven inzake hun discipline een subsidie krijgen van maximum 75% van het totaalbedrag van de organisatiekosten (excl. receptie- en representatiekosten) met een maximum van 2 000 euro. Een vereniging kan in de vastgelegde periode meerdere keren beroep doen op de subsidie met een maximum van 6 000 euro.
Het bedrag van de subsidie wordt verhoogd tot 100% van het totaalbedrag van de organisatiekosten (excl. receptie- en representatiekosten, maar nog steeds met toepassing van het maximumsubsidiebedrag) indien de organisator UiTPAS-partner is en er punten kunnen gespaard worden op het initiatief. Voor zover de activiteit niet gratis is, wordt een kansentarief aangeboden en waar mogelijk een omruilvoordeel.
3° Jeugdhuizen kunnen voor een open initiatief een eenmalige subsidie van maximaal 3 000 euro krijgen. Het bedrag van de subsidie bedraagt maximum 75% van het totaalbedrag van de organisatiekosten (excl. receptie- en representatiekosten).
§4. Aanvraag
Organisatoren die beroep willen doen op de subsidie vullen voorafgaandelijk een aanvraagformulier in en bezorgen dit aan het college van burgemeester en schepenen.
§5. Beoordeling en uitbetaling
De subsidie wordt toegekend door het college van burgemeester en schepenen, op advies van de cluster Vrije Tijd, op basis van het ingestuurde dossier. Het college van burgemeester en schepenen neemt een principiële beslissing over de subsidieaanvraag en vermeldt hierin het subsidiebedrag.
De uitbetaling gebeurt nadat de aanvrager een ingevuld evaluatieformulier, vergezeld van de nodige bewijsstukken, heeft voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Het evaluatieformulier en de financiële afrekening dienen binnen de 2 maanden na het initiatief te worden ingediend.
§6. Dit artikel is van toepassing op initiatieven vanaf 8 mei 2021 tot en met 31 december 2021.
Artikel 26: Creditnotasubsidie voor door corona aangepaste bestaande publieksactiviteiten
§1. Voor de creditnotasubsidie komen in aanmerking: alle gestructureerde verenigingen die voldoen aan artikel 2 van dit reglement en die actief zijn in één van volgende werkvelden: sport, jeugdwerk, socio-cultureel werk, amateurkunstensector, socio-cultureel werk met ouderen, lokale mondiale werking.
§2. De creditnotasubsidie dient ter ondersteuning van publieksinitiatieven die in Wevelgem plaatsvinden in de periode van 8 mei 2021 tot en met 31 december 2021.
Deze publieksinitiatieven moeten voldoen aan volgende toekenningsvoorwaarden:
- het initiatief is publiek toegankelijk;
- het initiatief werd sterk aangepast in functie van de geldende veiligheidsmaatregelen en protocollen in verband met het coronavirus. In dit geval moet aangetoond worden welke bijkomende maatregelen genomen werden, wat de reële meerkosten en minderinkomsten hiervan zijn en deze beduidend verschillen tegenover vorige edities;
- de organisator verbindt er zich toe om in alle communicatie die verband houdt met het initiatief het logo van het gemeentebestuur te gebruiken en de steun van de gemeente Wevelgem te vermelden;
- de bijeenkomst beantwoordt aan alle geldende veiligheidsmaatregelen en protocollen inzake corona die op dat ogenblik van toepassing zijn.
§3. De creditnotasubsidie bestaat uit een korting tot maximaal 50% op de retributie voor het ontlenen van feest- en signalisatiemateriaal zoals voorzien in het algemeen retributiereglement en tot maximaal 50% op de vergoedingen voorzien in het gebruikers- en tariefreglement socio-culturele infrastructuur.
Het totaalbedrag van de korting is begrensd tot de som van de reële meerkosten en minderinkomsten.
§4. Aanvraag
Organisatoren die beroep willen doen op de subsidie vullen voorafgaandelijk een aanvraagformulier in en bezorgen dit aan het college van burgemeester en schepenen.
§5. Beoordeling en uitbetaling
De creditnotasubsidie wordt toegekend door het college van burgemeester en schepenen, op advies van de cluster Vrije Tijd en van de centrale stuurgroep corona, op basis van het ingestuurde dossier. Het college van burgemeester en schepenen neemt een principiële beslissing over de aanvraag en vermeldt hierin het bedrag van de creditnotasubsidie.
De vereniging bekomt een creditnota op de samengetelde gemeentelijke facturen ‘signalisatie- en/of feestmateriaal’, en/of ‘gebruik lokalen socio-culturele infrastructuur’.
De creditnota wordt toegepast op de aangerekende retributies en tarieven voor gebruik van signalisatie- en/of feestmateriaal en/of gebruik lokalen, met uitsluiting van boetes, aangerekende kosten bij schade, verlies of in gebreke blijven bij het gebruik van materiaal en/of lokalen, annuleringskosten, afhoudingen van waarborgen.
De aanvrager bezorgt ter verantwoording een ingevuld evaluatieformulier, vergezeld van de nodige bewijsstukken, binnen de 2 maanden na het initiatief.
§6. Dit artikel is van toepassing op initiatieven vanaf 8 mei 2021 tot en met 31 december 2021.
Artikel 27
Indien het initiatief of project, zoals bedoeld in artikel 24 tot en met 26 en waarvoor in een besluit van het college van burgemeester en schepenen een subsidie of creditnotasubsidie werd toegekend, niet kan plaatsvinden omwille van federale, Vlaamse, provinciale of lokale maatregelen in het kader van de bestrijding van de verspreiding van het COVID-19-virus, kan het college van burgemeester en schepenen overgaan tot het toekennen van de voorziene subsidie of creditnotasubsidie (deels of integraal) op basis van gemaakte en bewezen kosten die niet recupereerbaar zijn. Hiertoe dient een dossier met de bewijsstukken van kosten bij het college van burgemeester en schepenen ingediend en dit ten laatste op 28 februari 2022.
Artikel 2
Deze beslissing treedt in werking op 8 mei 2021 en is van toepassing op alle bijeenkomsten en initiatieven die tot het toepassingsgebied van deze beslissing behoren.
Artikel 10, §1, §2 en §3 van de gemeenteraadsbeslissing van 11 december 2020 houdende gemeentelijke maatregelen die de financiële gevolgen van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, milderen (bis), wordt opgeheven vanaf 8 mei 2021.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door raadslid Henk Louf, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Henk Louf, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Joachim Naert, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Joachim Naert, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Joachim Naert, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Joachim Naert, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Heidi Craeynest, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Heidi Craeynest, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijke.
Deze vraag werd niet gesteld ten gevolge van een technisch probleem in de online zitting.
Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijke.
Deze vraag werd niet gesteld ten gevolge van een technisch probleem in de online zitting.
Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijke.
Deze vraag werd niet gesteld ten gevolge van een technisch probleem in de online zitting.
Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijke.
Deze vraag werd niet gesteld ten gevolge van een technisch probleem in de online zitting.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter