Het aanvullend verkeersreglement Rivierstraat en Warandestraat - parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische en hybride elektrische voertuigen wordt vastgesteld.
Elektriciteit biedt momenteel één van de betere perspectieven in de zoektocht naar een koolstofarme en milieuvriendelijke mobiliteit tegen 2050, zeker in combinatie met hernieuwbare energiebronnen.
Gezien elektrische wagens milieuvriendelijker zijn (geen CO2-uitstoot, geen roetdeeltjes en minder fijn stof), wil het gemeentebestuur het gebruik van elektrische auto’s faciliteren door het voorzien van laadpalen voor elektrische motorvoertuigen op het openbaar domein. De gemeente ondertekende bovendien het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Bij de laadpalen worden parkeerplaatsen voorzien die voorbehouden zijn voor het opladen van elektrische en hybride elektrische voertuigen.
Er is een aanvraag naar een laadpaal vanuit de Kortrijkstraat. TotalEnergies Marketing Belgium nv komt met het voorstel (paal volgt wagen) om in de Rivierstraat nabij de Kortrijkstraat een laadpaal te voorzien. Daarbij gaan in totaliteit geen parkeerplaatsen verloren.
De verkeersdienst van 15 april 2024 adviseert positief om een laadpaal met voorbehouden parkeerplaatsen te voorzien in de Rivierstraat. Ook kwam er een positief advies voor een laadpaal op de parking 'Warandestraat Oost'.
Deze parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen bevinden zich op het openbaar domein van de gemeente Wevelgem.
De Rivierstraat en de Warandestraat zijn gemeentewegen, gelegen in de bebouwde kom. De Rivierstraat ligt in een zone 30.
Artikel 1
§1. Op volgende locaties wordt het parkeren voorbehouden voor elektrische en hybride elektrische voertuigen:
§2. Deze parkeerplaatsen worden gesignaleerd met een verkeersbord E9a met onderbord type VII(d) met pictogram 'elektrisch snoer' of met dit pictogram op het verkeersbord E9a zelf afgebeeld.
Artikel 2
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.