Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:
De gemeenteraad besliste in zitting van vandaag om het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW als volgt te wijzigen:
Het voorontwerp van wijziging organogram werd in overleg met het managementteam opgemaakt en werd besproken op themateam Personeel en gunstig geadviseerd.
Er werd een protocol van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten.
Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:
De toetreding van het OCMW tot het raamcontract voor de aankoop van droge voeding en kruidenierswaren, afgesloten door Creat cv met leverancier Bidfood Flanders nv voor het WZC Het Gulle Heem wordt goedgekeurd.
De keuken van het WZC Het Gulle Heem kookt elke dag voor ongeveer 300 personen. De nodige voedingswaren worden aangekocht bij verschillende leveranciers. Een belangrijke leverancier is de groothandel Bidfood Flanders nv uit Kruibeke. Bij deze leverancier worden 'kruidenierswaren en droge voeding' gekocht.
De aankopen bij Bidfood Flanders nv verlopen momenteel via een raamcontract afgesloten door Creat cv, Stropstraat 1, 9000 Gent. Dit raamcontract werd door Creat cv afgesloten voor 4 jaar, meer bepaald van 1 april 2019 tot en met 31 maart 2023.
Creat cv schreef intussen als aankoopcentrale een nieuwe overheidsopdracht uit voor de aankoop van voedingswaren. De overheidsopdracht werd door Creat cv gevoerd via een openbare procedure. De opdracht werd uitgeschreven met een looptijd van 4 jaar, startend op 1 april 2023 om te eindigen op 31 maart 2027.
De opdracht werd opnieuw gegund aan Bidfood Flanders nv, Kasteleinsstraat 17, 9150 Kruibeke.
In het WZC Het Gulle Heem is er grote tevredenheid over de producten die Bidfood Flanders nv aanbiedt. Er wordt voorgesteld om opnieuw in te stappen in het raamcontract van Creat cv.
De totale uitgave voor deze opdracht over 4 jaar wordt geraamd op 280 000 euro (excl. btw), hetzij 304 000 euro (incl. btw).
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0953-02/600020 van het exploitatiekrediet.
De toetreding van het OCMW tot het raamcontract voor de aankoop van droge voeding en kruidenierswaren, afgesloten door Creat cv, Stropstraat 1, 9000 Gent met de leverancier Bidfood Flanders nv, Kasteleinsstraat 17, 9150 Kruibeke voor het WZC Het Gulle Heem wordt goedgekeurd.
Er wordt kennis genomen van de beslissingen van het vast bureau van respectievelijk 28 februari 2023 en 8 maart 2023 houdende bevel de betaling van een aantal uitgaven uit te voeren in toepassing van artikel 272 van het decreet lokaal bestuur.
Het krediet voor de exploitatie-uitgaven voor het boekjaar 2022 van het OCMW bedroeg in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2022) in totaal 18 913 271 euro (beslissingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 10 december 2021).
In de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2023) werd het exploitatiekrediet van het OCMW voor het boekjaar 2022 verhoogd naar 19 701 435,80 euro (beslissingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 8 december 2022).
De raad voor maatschappelijk welzijn nam in zitting van 9 februari 2023 reeds kennis van de beslissing van het vast bureau van 30 januari 2023 - samen te lezen met de beslissing van de algemeen directeur van 31 januari 2023 ter zake - houdende bevel de betaling van de betalingsopdrachten opgenomen op betaalopdracht 2023/40 uit te voeren na weigering van de algemeen directeur om vermelde betalingsopdrachten te ondertekenen. Voornoemde weigering was ingegeven door een krediettekort. Na de kennisname van het betalingsbevel (door het vast bureau) door de raad voor maatschappelijk welzijn werd betaalopdracht 2023/40 ondertekend.
Het vast bureau keurde in zitting van 28 februari 2023 een goedkeuringslijst aanrekening (aanrekeningslijst) goed die nog betrekking heeft op kredieten 2022, namelijk aanrekeningslijst 2023/153 (bedragende 140 121,94 euro). Hierdoor blijkt het aangerekende exploitatiekrediet 2022 op te lopen tot 20 121 355,37 euro. Het is dus duidelijk dat dit krediet onvoldoende is om aanrekeningslijst 2023/153 te voldoen. De betaling van de uitgaven opgenomen op aanrekeningslijst 2023/153 zou evident het exploitatiekrediet, zoals opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2023), overschrijden.
Vanuit deze vaststelling kon de algemeen directeur niet bevestigen dat de uitgaven opgenomen op aanrekeningslijst 2023/153 wettig en regelmatig waren, gelet op vermeld krediettekort. Vandaar dat hij, in toepassing van artikel 272 juncto artikel 273 decreet lokaal bestuur, de betaling van de uitgaven zoals opgenomen op aanrekeningslijst 2023/153, geweigerd heeft te ondertekenen (beslissing van de algemeen directeur van 28 februari 2023).
Hierop heeft het vast bureau, in zitting van 28 februari 2023, bevolen om de betaling van de uitgaven opgenomen op aanrekeningslijst 2023/153 uit te voeren.
Het vast bureau keurde in zitting van 8 maart 2023 een aanrekeningslijst goed die ook nog betrekking heeft op kredieten 2022, namelijk aanrekeningslijst 2023/180 (bedragende 32 837,49 euro). Hierdoor blijkt het aangerekende exploitatiekrediet 2022 op te lopen tot 20 153 102,86 euro. Het is dus duidelijk dat dit krediet onvoldoende is om aanrekeningslijst 2023/180 te voldoen. De betaling van de uitgaven opgenomen op aanrekeningslijst 2023/180 zou evident het exploitatiekrediet, zoals opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2023), overschrijden.
Vanuit deze vaststelling kon de algemeen directeur niet bevestigen dat de uitgaven opgenomen op aanrekeningslijst 2023/180 wettig en regelmatig waren, gelet op vermeld krediettekort. Vandaar dat hij, in toepassing van artikel 272 juncto artikel 273 decreet lokaal bestuur, de betaling van de uitgaven zoals opgenomen op aanrekeningslijst 2023/180, geweigerd heeft te ondertekenen (beslissing van de algemeen directeur van 8 maart 2023).
Hierop heeft het vast bureau, in zitting van 8 maart 2023, bevolen om de betaling van de uitgaven opgenomen op aanrekeningslijst 2023/180 uit te voeren.
In toepassing van artikel 272, §2 juncto artikel 273 decreet lokaal bestuur wordt de raad voor maatschappelijk welzijn op de hoogte gebracht van het betalingsbevel van het vast bureau voor de betaling van de uitgaven opgenomen op aanrekeningslijst 2023/153 en aanrekeningslijst 2023/180. De door het vast bureau bevolen betaling kan pas worden uitgevoerd nadat de raad voor maatschappelijk welzijn hiervan kennis heeft genomen.
Deze beslissing heeft geen negatieve gevolgen voor het financieel evenwicht van het lokaal bestuur.
Neemt kennis van de beslissingen van het vast bureau van respectievelijk 28 februari 2023 en 8 maart 2023 houdende bevel de betaling van de uitgaven zoals opgenomen op respectievelijk de goedkeuringslijsten van de aanrekeningen 2023/153 en 2023/180 uit te voeren na weigering van de algemeen directeur om vermelde betalingen te ondertekenen.
De deontologische commissie, zoals bedoeld in artikel 39 juncto artikel 74 van het decreet lokaal bestuur, wordt opgericht.
Het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 20 februari 2023 en treedt in werking op 2 maart 2023.
De gemeenteraad richtte in zitting van vandaag een deontologische commissie op. De raad voor maatschappelijk welzijn moet een eigen deontologische commissie oprichten. Ook in de deontologische commissie voor de raad voor maatschappelijk welzijn moet er minstens één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad zetelen.
Het lijkt aangewezen dat de samenstelling van de deontologische commissie voor de raad voor maatschappelijk welzijn gelijkaardig is aan de deontologische commissie voor de gemeenteraad waarvoor de agendacommissie de vertrekbasis vormt (cfr. artikel 36, §7 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad).
In de deontologische code, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 11 maart 2013, wordt een punt 4bis ingevoegd als volgt:
4bis. Deontologische commissie
Artikel 32bis
§1. Een deontologische commissie wordt opgericht, deze is bevoegd voor de OCMW-raadsleden, de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, de voorzitter en de leden van het vast bureau en de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Deze is samengesteld uit de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, de voorzitter van het vast bureau en de respectieve fractieleiders van de fracties in de gemeenteraad. De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de voorzitter van het vast bureau kunnen zich laten vervangen door een lid van het vast bureau. Een fractieleider van een fractie in de gemeenteraad kan zich laten vervangen door een ander fractielid.
De algemeen directeur staat in voor het secretariaat van de deontologische commissie, hij kan zich hiervoor laten vervangen en/of bijstaan door een personeelslid van de gemeente of het OCMW (cfr. beheersovereenkomst gemeente-OCMW betreffende samenwerking op het gebied van personeel).
§2. De deontologische commissie kan zich ook steeds laten bijstaan door een extern expert of een adviesvraag voorleggen aan de reflectiekamer integriteit van VVSG.
§3. De leden van de deontologische commissie hebben stemrecht. De algemeen directeur of zijn vervanger en desgevallend het personeelslid dat hem bijstaat voor het waarnemen van het secretariaat van de deontologische commissie en de eventuele externe expert nemen deel met raadgevende stem.
Er wordt beslist bij gewone meerderheid. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn of zijn vervanger doorslaggevend.
§4. De deontologische commissie wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit kan op zijn verzoek dan wel op verzoek van de voorzitter van het vast bureau, een fractieleider, het vast bureau of het managementteam, hetzij na een klacht of melding van een mogelijke schending van de deontologische code. Klachten of meldingen van een mogelijke schending van de deontologische code worden gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn of de voorzitter van het vast bureau en worden steeds voorgelegd aan de deontologische commissie binnen de maand. Enkel klachten of meldingen tegen individuele mandatarissen zijn ontvankelijk.
§5. De uitnodiging van de deontologische commissie wordt tenminste acht dagen vóór de dag van de vergadering bezorgd aan de leden van de deontologische commissie.
§6. De deontologische commissie kan geldig vergaderen, ongeacht het aantal aanwezige leden. De vergaderingen van de deontologische commissie zijn besloten. De betrokkene die het voorwerp uitmaakt van bespreking binnen de deontologische commissie of derden kunnen gehoord worden. De betrokkene kan om een openbare behandeling vragen voor zijn eigen tussenkomst.
§7. Het fysiek vergaderen is het uitgangspunt, maar de vergaderingen van de deontologische commissie kunnen te allen tijde digitaal of hybride doorgaan.
§8. De deontologische commissie kan adviseren over een integriteitsvraagstuk in het algemeen.
De deontologische commissie kan tevens belast worden met een onderzoek naar een inbreuk op de deontologische code. Ze brengt de raad voor maatschappelijk welzijn op de hoogte van dat onderzoek en van haar advies. Uiteraard moet een lid van de deontologische commissie zich wraken als er een onderzoek wordt ingesteld naar een eventuele eigen inbreuk. In dit geval kan hij zich laten vervangen cfr. §1.
§9. De besprekingen binnen de deontologische commissie kunnen leiden tot o.m.: