De heer Yves Goddeeris is als effectief gemeenteraadslid geïnstalleerd.
Op 22 november 2021 stuurde mevrouw Joke De Smet een brief waarbij zij haar ontslag als gemeenteraadslid meedeelt met ingang van 1 januari 2022. De voorzitter van de gemeenteraad bevestigde ontvangst van de kennisgeving van het ontslag op 23 november 2021.
De opvolger op de lijst nr. 1 (sp.a, ondertussen Vooruit) zoals blijkt uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau opgesteld naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 is de heer Yves Goddeeris.
Mevrouw Joke De Smet wordt dan ook vervangen door de heer Yves Goddeeris.
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de heer Yves Goddeeris, dit zijn de schriftelijke bewijsstukken waaruit blijkt dat hij op wettige wijze is verkozen en dat er tegen zijn installatie geen bezwaren zijn.
De geloofsbrieven van de heer Yves Goddeeris (Vooruit) worden onderzocht en er wordt vastgesteld dat er geen bezwaren zijn tegen de installatie van de heer Yves Goddeeris.
Er wordt akte genomen van de eedaflegging van de heer Yves Goddeeris in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, als volgt: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
De heer Yves Goddeeris is als effectief gemeenteraadslid geïnstalleerd en wordt onderaan op de ranglijst van de gemeenteraadsleden bijgeschreven.
De heer Luc Vanderhaeghe is als effectief gemeenteraadslid geïnstalleerd.
Op 24 december 2021 stuurde de heer Henk Louf een brief waarbij hij zijn ontslag als gemeenteraadslid meedeelt. De voorzitter van de gemeenteraad bevestigde ontvangst van de kennisgeving van het ontslag op 10 januari 2022.
De opvolgers op de lijst nr. 2 (N-VA) zoals blijkt uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau opgesteld naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 zijn in volgorde: mevrouw Hannelore Carlu en de heer Luc Vanderhaeghe.
Mevrouw Hannelore Carlu verzaakt aan haar mandaat (brief van 1 december 2021)
De heer Henk Louf wordt dan ook vervangen door de heer Luc Vanderhaeghe.
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de heer Luc Vanderhaeghe, dit zijn de schriftelijke bewijsstukken waaruit blijkt dat hij op wettige wijze is verkozen en dat er tegen zijn installatie geen bezwaren zijn.
De geloofsbrieven van de heer Luc Vanderhaeghe (N-VA) worden onderzocht en er wordt vastgesteld dat er geen bezwaren zijn tegen de installatie van de heer Luc Vanderhaeghe.
Er wordt akte genomen van de eedaflegging van de heer Luc Vanderhaeghe in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, als volgt: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
De heer Luc Vanderhaeghe is als effectief gemeenteraadslid geïnstalleerd en wordt onderaan op de ranglijst van de gemeenteraadsleden bijgeschreven.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt hervastgesteld.
Mevrouw Joke De Smet en de heer Henk Louf namen ontslag als gemeenteraadslid.
De heer Yves Goddeeris en de heer Luc Vanderhaeghe werden in huidige zitting als gemeenteraadslid geïnstalleerd en respectievelijk onderaan op de ranglijst van de gemeenteraadsleden bijgeschreven.
De rangorde van de gemeenteraadsleden dient derhalve hervastgesteld.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt hervastgesteld als volgt:
Rang |
Officiële naam |
1 |
Luc Defraye |
2 |
Jan Seynhaeve |
3 |
Hendrik Vanhaverbeke |
4 |
Mathieu Desmet |
5 |
Carlo De Winter |
6 |
Geert Breughe |
7 |
Lobke Maes |
8 |
Stijn Tant |
9 |
Marie De Clerck |
10 |
Jo Libeer |
11 |
Hendrik Libeer |
Frank Acke (verhinderd - gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2021) |
|
12 |
Kevin Defieuw |
13 |
Sofie Mol |
14 |
Katleen Messely |
15 |
Filip Daem |
16 |
Joachim Naert |
17 |
Bas Surmont |
18 |
Elyn Stragier |
19 |
Heidi Craeynest |
20 |
Charlotte Bonte |
21 |
Lien Vanderjeugt |
22 |
Jelle Stragier |
23 |
Vicky Claeys |
24 |
Inge Goemaere |
25 |
Carine Quidousse |
26 |
Tommy Vansteenkiste |
27 |
Sander Deflo |
28 |
Jessica Corty |
29 | Liese Vandoorne (plaatsvervangend - gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2021) |
30 | Yves Goddeeris |
31 | Luc Vanderhaeghe |
De samenstelling van het managementteam wordt vastgesteld en het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt in die zin gewijzigd.
1. Wijziging samenstelling managementteam
Naar aanleiding van de pensionering van de adjunct-algemeendirecteur met ingang van 1 maart 2022, en gelet op een evaluatie van de huidige werking, is een wijziging van de samenstelling van het managementteam voorbereid. Met deze wijziging wordt een grotere betrokkenheid uit de diverse clusters beoogd, zonder afbreuk te doen aan de breed gedragen werking van de themateams.
Er wordt voorgesteld om het managementteam als volgt samen te stellen:
2. Wijziging organogram
- De functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden, moeten aangeduid worden in het organogram (artikel 161 van het decreet lokaal bestuur). De wijziging van de samenstelling van het managementteam leidt bijgevolg tot een wijziging van het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW.
Specifiek gaat het over volgende functies:
- algemeen directeur (van rechtswege in toepassing van artikel 179, 2de lid van het decreet lokaal bestuur)
- financieel directeur (van rechtswege in toepassing van artikel 179, 2de lid van het decreet lokaal bestuur)
- beleidscoördinator cluster Grondgebiedszaken
- beleidsmedewerker cluster Vrije Tijd.
- De functie van adjunct-algemeendirecteur wordt geschrapt. Deze functie was een gevolg van de overgangsregeling bij de integratie van gemeente en OCMW en verdwijnt door de pensionering van de huidige titularis van rechtswege.
Het voorontwerp van wijziging van organogram werd in overleg met het managementteam opgemaakt en werd besproken op het themateam Personeel en gunstig geadviseerd.
Er werd een protocol van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten.
Artikel 1
Het managementteam wordt als volgt samengesteld:
Artikel 2
Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:
- De functies waaraan een (mogelijk) lidmaatschap van het managementteam verbonden is, worden aangeduid in het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW.
Specifiek gaat het over volgende functies:
- algemeen directeur (van rechtswege in toepassing van artikel 179, 2de lid van het decreet lokaal bestuur)
- financieel directeur (van rechtswege in toepassing van artikel 179, 2de lid van het decreet lokaal bestuur)
- beleidscoördinator cluster Grondgebiedszaken
- beleidsmedewerker Vrije Tijd.
Raming: 58 195 euro (vrij van btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 4 maart 1998 W. Lapere Ingenieursbureau nv uit Kortrijk aangesteld als ontwerper voor de weg- en rioleringswerken in Bergelen. W. Lapere Ingenieursbureau nv werd intussen overgenomen door Arcadis Belgium nv.
De gemeente wenst deze legislatuur bedoelde weg- en rioleringswerken uit te voeren in Bergelen. Voorafgaand aan deze werken wensen de nutsmaatschappijen hun nutsleidingen te vernieuwen.
Een coördinatievergadering met de diverse nutsmaatschappijen vond plaats op 5 oktober 2021. De Watergroep meldde tijdens deze vergadering dat er een tijdelijke waternoodleiding in de Hemelhofweg voorzien moet worden. De oude en nieuw aan te leggen waterleiding komen namelijk in conflict met de aan te leggen riolering (cfr. verslag van de coördinatievergadering van 5 oktober 2021 van Arcadis Belgium nv).
De kosten voor bedoelde tijdelijke waternoodleiding zijn volledig ten laste van de gemeente. Hiervoor werd een offerte met nr. 03_000017804 opgesteld door De Watergroep.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 58 195 euro (vrij van btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor deze opdracht wordt geen beroep gedaan op de mededinging omdat de opdracht slechts door één inschrijver kan worden uitgevoerd daar de gemeente aangesloten is bij De Watergroep.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/227007/I-PB3-AP5 en rekening PB3-ACT14/0200-00/224007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De offerte met nr. 03_000017804 en de raming voor de opdracht 'weg- en rioleringswerken Bergelen, tijdelijke waternoodleiding', opgesteld door De Watergroep worden goedgekeurd. De raming bedraagt 58 195 euro (vrij van btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Er wordt geen beroep gedaan op de mededinging.
Raming (ten laste van de gemeente Wevelgem): 93 877,64 euro (excl. btw) of 101 990,90 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Op 13 januari 2021 werd de omgevingsvergunning toegekend aan nv Dumobil Construct, Felix d’Hoopstraat 180 te 8700 Tielt voor het verkavelen van een perceel gelegen in de Warandestraat. Nv Dumobil Construct stelde Bureau Cnockaert nv, Hoogweg 40 te 8940 Wervik aan als ontwerper voor de opdracht 'wegenis-, riolerings- en omgevingswerken voor de verkaveling Warandestraat'.
Naar aanleiding van de plannen voor de omgevingsvergunningsaanvraag bleek het opportuun om in deze werken tevens werken ten laste van de gemeente op te nemen. Het betreft meer bepaald werken om de percelen gelegen langs de pare kant Warandestraat 26 tot 56 af te koppelen, hiervoor wordt een vuilwaterriool aangelegd, en tevens is er een renovatie van de garagestraat in de Vrijstraat voorzien. Het is inderdaad aangewezen om deze werken in het algemeen belang en om efficiëntieredenen en om redenen van synergie samen te voegen, zodat de werken aldus op elkaar kunnen aansluiten en de kosten worden gedrukt. De ontwerpkosten worden hierbij gedragen door nv Dumobil Construct, de gemeente moet enkel het gemeentelijk aandeel voor bedoelde werken dragen. Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat nv Dumobil Construct de procedure zal voeren en in naam van gemeente Wevelgem bij de plaatsing van de opdracht zal optreden.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. WL0171 opgesteld door de ontwerper, mevrouw Ann Cnockaert van Bureau Cnockaert nv, Hoogweg 40 te 8940 Wervik.
Het aandeel ten laste van de gemeente voor deze opdracht wordt geraamd op 93 877,64 euro (excl. btw) of 101 990,90 euro (incl. btw). Het gemeentelijk aandeel is onder het drempelbedrag voor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking mocht de gemeente de plaatsingsprocedure voor deze opdracht voor haar aandeel alleen hebben gevoerd.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, waarbij verschillende ondernemers worden uitgenodigd om een offerte in te dienen.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0310-00/227007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. WL0171 en de raming voor de opdracht 'wegenis-, riolerings- en omgevingswerken voor de verkaveling Warandestraat', opgesteld door de ontwerper, mevrouw Ann Cnockaert van Bureau Cnockaert nv, Hoogweg 40 te 8940 Wervik. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming voor wat betreft het gemeentelijk aandeel bedraagt 93 877,64 euro (excl. btw) of 101 990,90 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
Nv Dumobil Construct wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van gemeente Wevelgem bij de plaatsing van de opdracht op te treden.
Artikel 4
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elke partij mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 5
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan nv Dumobil Construct.
Raming: 68 223 euro (excl. btw), hetzij 82 549,83 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'gietasfalt en voegvulling 2022' werd een bestek met nr. 2693/00322 opgesteld door de heer Peter Vangeersdaele, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 68 223 euro (excl. btw), hetzij 82 549,83 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0200-00/224007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2693/00322 en de raming voor de opdracht 'gietasfalt en voegvulling 2022', opgesteld door de heer Peter Vangeersdaele, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 68 223 euro (excl. btw), hetzij 82 549,83 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Er wordt kennis genomen van het antwoord van de provinciegouverneur van 7 december 2021 n.a.v. een klacht.
De provinciegouverneur heeft, in het kader van het bestuurlijk toezicht, kennis genomen van een klacht van 22 oktober 2021 omtrent het afsluiten van de Daalstraat. De provinciegouverneur besliste, na onderzoek van deze klacht, dat er zeker geen sprake was van onbehoorlijk bestuur en dat zijn ambt de opportuniteit van de door de gemeente genomen maatregelen niet kan beoordelen en dat de klacht daarmee als afgehandeld wordt beschouwd.
Neemt kennis van het antwoord van de heer provinciegouverneur van West-Vlaanderen van 7 december 2021 betreffende de klacht tegen de gemeente Wevelgem over het afsluiten van de Daalstraat.
De samenstelling van de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning wordt geactualiseerd.
Mevrouw Charlotte Bonte behoort per 2 november 2021 niet langer tot de fractie N-VA maar zetelt vanaf die datum als onafhankelijk gemeenteraadslid. De gemeenteraad nam hier akte van op 12 november 2021.
Overeenkomstig artikel 36, §3, kan mevrouw Charlotte Bonte niet meer zetelen als commissielid, terwijl de fractie N-VA het oorspronkelijke aantal leden in de gemeenteraadscommissies behoudt, nl. 2.
Mevrouw Joke De Smet is niet langer gemeenteraadslid. De heer Yves Goddeeris werd geïnstalleerd als gemeenteraadslid in de gemeenteraad van heden. De heer Yves Goddeeris is lid van de fractie Vooruit.
Gelet op voorgaande dient de samenstelling van de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning geactualiseerd.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
De fractie Vooruit en de fractie Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fractie N-VA heeft een nieuwe voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fractie Vooruit stelt voor dat de heer Yves Goddeeris wordt aangewezen als plaatsvervangend lid met raadgevende stem in vervanging van mevrouw Joke De Smet.
Artikel 1
Volgend raadslid wordt als plaatsvervangend lid van de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning verkozen verklaard:
Namens N-VA:
- de heer Filip Daem (in de vervanging van mevrouw Charlotte Bonte als plaatsvervanger van de heer Hendrik Vanhaverbeke).
Artikel 2
Neemt akte van het feit dat de commissieleden namens N-VA derhalve zijn:
- de heer Hendrik Vanhaverbeke, plaatsvervanger de heer Filip Daem
- de heer Joachim Naert, plaatsvervanger de heer Filip Daem.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit de heer Yves Goddeeris heeft aangewezen als plaatsvervangend lid met raadgevende stem van de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning (in de vervanging van mevrouw Joke De Smet als plaatsvervanger van mevrouw Vicky Claeys).
De samenstelling van de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken wordt geactualiseerd.
De heer Henk Louf is niet langer gemeenteraadslid. De heer Luc Vanderhaeghe werd geïnstalleerd als gemeenteraadslid in de gemeenteraad van heden. De heer Luc Vanderhaeghe is lid van de fractie N-VA.
Mevrouw Joke De Smet is niet langer gemeenteraadslid. De heer Yves Goddeeris werd geïnstalleerd als gemeenteraadslid in de gemeenteraad van heden. De heer Yves Goddeeris is lid van de fractie Vooruit.
Gelet op voorgaande dient de samenstelling van de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken geactualiseerd.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
De fractie Vooruit en de fractie Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fractie N-VA heeft een nieuwe voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fractie Vooruit stelt voor dat de heer Yves Goddeeris wordt aangewezen als lid met raadgevende stem in vervanging van mevrouw Joke De Smet.
Artikel 1
Volgend raadslid wordt als lid van de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken verkozen verklaard:
Namens N-VA:
- de heer Luc Vanderhaeghe (in de vervanging van de heer Henk Louf en met als plaatsvervanger de heer Joachim Naert).
Artikel 2
Neemt akte van het feit dat de commissieleden namens N-VA derhalve zijn:
- de heer Luc Vanderhaeghe, plaatsvervanger de heer Joachim Naert
- mevrouw Heidi Craeynest, plaatsvervanger de heer Filip Daem.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit de heer Yves Goddeeris heeft aangewezen als lid met raadgevende stem van de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken (in de vervanging van mevrouw Joke De Smet en met als plaatsvervanger mevrouw Vicky Claeys).
De samenstelling van de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd wordt geactualiseerd.
Mevrouw Charlotte Bonte behoort per 2 november 2021 niet langer tot de fractie N-VA maar zetelt vanaf die datum als onafhankelijk gemeenteraadslid. De gemeenteraad nam hier akte van op 12 november 2021.
Overeenkomstig artikel 36, §3, kan mevrouw Charlotte Bonte niet meer zetelen als commissielid, terwijl de fractie N-VA het oorspronkelijke aantal leden in de gemeenteraadscommissies behoudt, nl. 2.
De heer Henk Louf is niet langer gemeenteraadslid. De heer Luc Vanderhaeghe werd geïnstalleerd als gemeenteraadslid in de gemeenteraad van heden. De heer Luc Vanderhaeghe is lid van de fractie N-VA.
Mevrouw Joke De Smet is niet langer gemeenteraadslid. De heer Yves Goddeeris werd geïnstalleerd als gemeenteraadslid in de gemeenteraad van heden. De heer Yves Goddeeris is lid van de fractie Vooruit.
Gelet op voorgaande dient de samenstelling van de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd geactualiseerd.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
De fractie Vooruit en de fractie Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fractie N-VA heeft een nieuwe voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fractie Vooruit stelt voor dat de heer Yves Goddeeris wordt aangewezen als lid met raadgevende stem in vervanging van mevrouw Joke De Smet.
Artikel 1
Volgende raadsleden worden als lid en als plaatsvervangend lid van de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd verkozen verklaard:
Namens N-VA:
- de heer Joachim Naert (in de vervanging van de heer Henk Louf), plaatsvervanger de heer Filip Daem (in de vervanging van mevrouw Charlotte Bonte).
Artikel 2
Neemt akte van het feit dat de commissieleden namens N-VA derhalve zijn:
- de heer Joachim Naert, plaatsvervanger de heer Filip Daem
- mevrouw Heidi Craeynest, plaatsvervanger de heer Filip Daem.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit de heer Yves Goddeeris heeft aangewezen als lid met raadgevende stem van de gemeenteraadscommissie Vrije Tijd (in de vervanging van mevrouw Joke De Smet en met als plaatsvervanger mevrouw Vicky Claeys).
De samenstelling van de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg wordt geactualiseerd.
Mevrouw Charlotte Bonte behoort per 2 november 2021 niet langer tot de fractie N-VA maar zetelt vanaf die datum als onafhankelijk gemeenteraadslid. De gemeenteraad nam hier akte van op 12 november 2021.
Overeenkomstig artikel 36, §3, kan mevrouw Charlotte Bonte niet meer zetelen als commissielid, terwijl de fractie N-VA het oorspronkelijke aantal leden in de gemeenteraadscommissies behoudt, nl. 2.
Mevrouw Joke De Smet is niet langer gemeenteraadslid. De heer Yves Goddeeris werd geïnstalleerd als gemeenteraadslid in de gemeenteraad van heden. De heer Yves Goddeeris is lid van de fractie Vooruit.
Gelet op voorgaande dient de samenstelling van de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg geactualiseerd.
Artikel 36, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad bepaalt de verdeling van de mandaten in de gemeenteraadscommissie als volgt:
5 commissieleden van CD&V, 2 van N-VA en 1 van Groen.
De fractie Vooruit en de fractie Vlaams Belang kunnen, conform de decretale bepalingen, een commissielid met raadgevende stem aanduiden.
De fractie N-VA heeft een nieuwe voordracht bezorgd aan de algemeen directeur, die deze heeft overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De fractie Vooruit stelt voor dat de heer Yves Goddeeris wordt aangewezen als plaatsvervangend lid met raadgevende stem in vervanging van mevrouw Joke De Smet.
Artikel 1
Volgend raadslid wordt als lid van de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg verkozen verklaard:
Namens N-VA:
- de heer Luc Vanderhaeghe (in de vervanging van mevrouw Charlotte Bonte en met als plaatsvervanger mevrouw Heidi Craeynest).
Artikel 2
Neemt akte van het feit dat de commissieleden namens N-VA derhalve zijn:
- de heer Hendrik Vanhaverbeke, plaatsvervanger de heer Joachim Naert
- de heer Luc Vanderhaeghe, plaatsvervanger mevrouw Heidi Craeynest.
Artikel 3
Neemt akte van het feit dat de fractie Vooruit de heer Yves Goddeeris heeft aangewezen als plaatsvervangend lid met raadgevende stem van de gemeenteraadscommissie Welzijn en Zorg (in de vervanging van mevrouw Joke De Smet als plaatsvervanger van mevrouw Vicky Claeys).
Het participatiereglement wordt vastgesteld, in uitvoering van artikel 304, §5 decreet lokaal bestuur.
Het decreet lokaal bestuur voorziet dat de gemeenteraad een beleid voert op het vlak van de betrokkenheid en de inspraak van de burgers of van de doelgroepen, met inbegrip van een regeling over het recht van de inwoners om voorstellen en vragen op de agenda van de gemeenteraad te zetten (artikel 304, §1 decreet lokaal bestuur). Lokale besturen moeten dus inspraak organiseren van inwoners en doelgroepen. Een lokaal bestuur voert een lokaal participatiebeleid op maat van de eigen gemeente, concreet vorm gegeven in een participatiereglement.
De gemeenteraad stelde eerder al een reglement klachtenbehandeling, een afdeling van het participatiereglement 'adviesraden' en een afdeling in het huishoudelijk reglement over 'verzoekschriften' vast. Aan de gemeenteraad wordt nu voorgesteld om een participatiereglement, in uitvoering van artikel 304, §5 decreet lokaal bestuur, vast te stellen. Hierbij wordt in het bijzonder een regeling voor voorstellen en vragen van de inwoners vastgesteld.
Het participatiereglement belet niet dat de gemeente nog steeds op andere manieren - naast deze formeel geregeld in het reglement - haar inwoners kan informeren, consulteren of betrekken omtrent haar beleid en dienstverlening. Deze eerder 'informele' participatie-initiatieven gebeuren reeds op vandaag. In dit verband zal aanvullend een interne oefening worden gehouden rond het verbreden en verdiepen van betrokkenheid en inspraak bij het gemeentelijk beleid en dit met het oog op het uitwerken van een (al dan niet reglementair) beleidskader omtrent verdere participatie-initiatieven. De voorbereiding van dit (al dan niet reglementair) beleidskader kan op vraag van het college van burgemeester en schepenen of de agendacommissie verwezen worden naar de gemeenteraadscommissiewerking.
Het participatiereglement wordt vastgesteld als volgt:
I. Inleidende bepalingen
Artikel 1
Dit reglement geeft, in toepassing van artikel 304 van het decreet lokaal bestuur, nadere invulling aan een aantal vormen van betrokkenheid en inspraak van de burgers en/of van de doelgroepen ten aanzien van het beleid, de besluitvorming en de dienstverlening van de gemeente.
Deze regeling is niet beperkend bedoeld: naast de participatievormen die in dit reglement uitdrukkelijk worden genoemd, zal de gemeente steeds ook nog op andere manieren haar belanghebbenden kunnen informeren, consulteren en betrekken. Zo kan de gemeente zowel over algemene thema’s als over specifieke dossiers inspraakvergaderingen, infomarkten, bewonersbevragingen, enquêtes en dergelijke organiseren.
Openbare onderzoeken die voorgeschreven zijn door bijzondere regelgevingen (bv. inzake ruimtelijke ordening, …) worden uiteraard georganiseerd overeenkomstig de bijzondere bepalingen daaromtrent.
II. Adviesraden
Artikel 2
Voor deze afdeling wordt integraal verwezen naar de beslissing van de gemeenteraad van 14 juni 2019 (en eventuele latere wijzigingen).
III. Meldingen, klachten e.d.
Artikel 3
§1. Via het gemeentelijk meldpunt kan eenieder schriftelijk meldingen of suggesties doen, vragen stellen of klachten indienen met betrekking tot de dienstverlening. Dit kan ook digitaal (online of per mail).
§2. De behandeling van klachten, in de zin van het reglement klachtenbehandeling, gebeurt overeenkomstig de bepalingen van het reglement klachtenbehandeling, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 14 juni 2019 (en eventuele latere wijzigingen).
IV. Verzoekschriften, voorstellen en vragen aan de bestuursorganen
Artikel 4
Eenieder kan aan de gemeentelijke bestuursorganen verzoekschriften, voorstellen en vragen richten met betrekking tot het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke dienstverlening.
Verzoekschriften, voorstellen of vragen over zaken die als zodanig geen gemeentelijke bevoegdheid zijn, zijn niet ontvankelijk.
Worden ook niet als verzoekschriften, voorstellen of vragen in de zin van deze bepalingen beschouwd, ook al zou(den) de indiener(s) ze zo noemen:
(1) het enkel aanbrengen van feiten, meningen of kritiek, zonder een duidelijk verzoek, vraag of voorstel;
(2) vragen om informatie, inlichtingen, inzage of afschriften van bestuursdocumenten;
(3) aanvragen, bezwaren of beroepen in aangelegenheden waarvoor een specifieke aanvraag-, bezwaar- en/of beroepsprocedure bestaat.
Indien het verzoekschrift, het voorstel of de vraag onontvankelijk wordt verklaard, wordt de indiener van het verzoekschrift, het voorstel of de vraag of - wanneer door meerdere personen ondertekend - de eerste ondertekenaar van deze beslissing in kennis gesteld.
Artikel 5
§1. De behandeling van verzoekschriften gebeurt overeenkomstig de artikelen 39 e.v. van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 8 februari 2019 en latere wijzigingen.
§2. Het voorstel of de vraag moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn, met vermelding van naam, voornaam en adres van de indiener. Als er meerdere indieners zijn, moet voor allen naam, voornaam, adres en handtekening vermeld staan.
§3. Men vermeldt bovenaan duidelijk dat het om een verzoekschrift, voorstel of vraag in het kader van dit participatiereglement gaat. Men voegt alle nuttige informatie of stukken bij voor een juiste beoordeling van wat precies voorgesteld of gevraagd wordt.
Artikel 6
De gemeenteraad behandelt de voorstellen en vragen die inhoudelijk tot haar beslissingsbevoegdheid behoren én ondertekend zijn door ten minste 1 000 inwoners van Wevelgem, minstens 16 jaar oud op de datum van indiening. Voor de controle van die leeftijdsvoorwaarde moet men voor alle ondertekenaars ook hun geboortedatum vermelden. Indien de naamsvermelding, adres, handtekening en/of opgave van de geboortedatum ontbreken of onjuist zijn, wordt de ondertekening als ongeldig beschouwd. Het college van burgemeester en schepenen oordeelt over de ontvankelijkheid van de voorstellen en vragen gericht aan de gemeenteraad.
De andere voorstellen en vragen worden, naargelang de materie, behandeld door het college van burgemeester en schepenen, door de burgemeester, door de voorzitter van de gemeenteraad of door de algemeen directeur.
Artikel 7
Aan de indiener of - wanneer door meerdere personen ondertekend - aan de eerste ondertekenaar wordt een ontvangstmelding gestuurd met aanduiding welk orgaan het voorstel of de vraag zal behandelen. Nadere uitleg wordt gegeven als dat een ander orgaan is dan tot wie de indiener(s) zich richtte(n).
Aan de gemeente gerichte verzoekschriften, voorstellen of vragen over OCMW-aangelegenheden worden rechtstreeks naar het OCMW doorgezonden, voor behandeling volgens de daar geldende regeling. Die doorzending wordt meteen gemeld aan de indiener of - wanneer door meerdere personen ondertekend - aan de eerste ondertekenaar.
Artikel 8
Het college van burgemeester en schepenen, de burgemeester, de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur bezorgen voor de door hen te behandelen voorstellen en vragen (cfr. artikel 6) hun gemotiveerd antwoord binnen de drie maanden na indiening aan de indiener of - wanneer door meerdere personen ondertekend - aan de eerste ondertekenaar.
De indiener van het voorstel of de vraag of - wanneer door meerdere personen ondertekend - de eerste ondertekenaar kan worden gehoord door het betrokken orgaan van de gemeente. In dat geval heeft de indiener van het voorstel of de vraag of de eerste ondertekenaar het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze.
De indiener(s) k(a)(unne)n daartoe dan maximaal drie personen afvaardigen; de toelichting mag hoogstens een kwartier duren.
Artikel 9
Voorstellen en vragen die door de gemeenteraad te behandelen zijn (cfr. artikel 6) worden door de voorzitter geagendeerd op de eerstvolgende gemeenteraad indien deze minstens 15 werkdagen vóór de vergadering werd ontvangen. Worden het voorstel of de vraag later ingediend, dan komt het op de agenda van de volgende vergadering.
De indiener van het voorstel of de vraag of - wanneer door meerdere personen ondertekend - de eerste ondertekenaar kan worden gehoord door de gemeenteraad. In dat geval heeft de indiener van het voorstel of de vraag of de eerste ondertekenaar het recht zich te laten bijstaan door een persoon naar keuze.
De indiener(s) k(a)(unne)n daartoe dan maximaal drie personen afvaardigen; de toelichting mag hoogstens een kwartier duren.
De gemeenteraad beslist, mede in het licht van de bespreking en de eventuele toelichting, over het gemotiveerde gevolg/antwoord dat aan het voorstel of de vraag wordt gegeven.
Als de gemeenteraad dat aangewezen acht, kan zij eerst nog bijkomend onderzoek opdragen aan het college van burgemeester en schepenen en derhalve de beslissing over het gevolg/antwoord verdagen naar haar eerstvolgende vergadering.
Het door de gemeenteraad bepaalde gevolg/antwoord (alsook de eventuele beslissing tot verdaging naar de eerstvolgende vergadering) wordt onverwijld aan de indiener of de eerste ondertekenaar van het voorstel of de vraag meegedeeld.
Indien het voorstel op de gemeenteraad wordt verworpen, kan een gelijkaardig voorstel, op straffe van onontvankelijkheid, niet eerder dan 1 jaar nadien opnieuw worden ingediend.
V. Gemeentelijke volksraadplegingen
Artikel 10
Voor gemeentelijke volksraadplegingen, op initiatief van de gemeenteraad of op verzoek van de inwoners, gelden de voorwaarden en de organisatieregels van de artikelen 305 e.v. van het decreet lokaal bestuur en de uitvoeringsbesluiten daaromtrent.
VI. Slotbepalingen
Artikel 11
Dit reglement treedt in werking op 14 februari 2022.
Het 'riviercontract van de Heulebeek' voor het afstroomgebied van de Heulebeek wordt goedgekeurd.
De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) startte in maart 2019 met een participatieproject over de Heulebeek. Dit participatieproject heeft als doel de overstromings- en droogterisico's van het afstroomgebied van de Heulebeek op een duurzame manier te verminderen. Door de klimaatverandering, bijkomende verharding, bijkomende bebouwing, ... vergroot de kans op overstromingen en droogte. Het is belangrijk zich hierop voor te bereiden.
Om tot een gezond en klimaat robuust watersysteem in het afstroomgebied van de Heulebeek te komen stelt de VMM voor om via participatie, in overleg met alle belanghebbenden, maatregelen te zoeken om overstromings- en droogterisico's te verminderen en aldus tot een gedragen riviercontract te komen. Dat is een multidisciplinaire gebiedsvisie, waarin alle betrokken partijen (inclusief burgers) inspraak krijgen en hun verantwoordelijkheid nemen (wie doet wat wanneer).
In een eerste stap werd een partnerschap gevormd door de VMM met de gemeenten van Kortrijk, Kuurne, Ledegem, Moorslede, Wevelgem en Zonnebeke, Intercommunale Leiedal, de West-Vlaamse Intercommunale, het departement Landbouw & Visserij, Natuur.Koepel Zuid-West-Vlaanderen, het Vlaams Kenniscentrum Water en de provincie West-Vlaanderen.
Alle belanghebbenden, ook omwonenden, landbouwers, natuurverenigingen,... hadden verder de kans om deel te nemen. Het participatieproject is gestart met een charter dat op 6 februari 2020 werd ondertekend, daarna werden enkele Heulebeekfora gehouden en verschillende thematische en ruimtelijke ateliers. Hieruit werden diverse acties gedistilleerd die een weerslag kregen in het 'riviercontract van de Heulebeek'.
In het regionaal energie- en klimaatactieplan, dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 november 2020, speelt binnen het deelluik adaptatie het thema water een prominente rol. De acties zijn opgesteld vanuit een aantal leidende principes zoals ruimte voor water, rationeel watergebruik, infiltreren, bufferen en vertraagd afvoeren, creëren van blauwgroene netwerken, meerlaagse waterveiligheid, … Het samenwerken door alle actoren is als essentieel element verweven in het regionaal energie- en klimaatactieplan en dit riviercontract is daarvan een uiting waarbij specifiek voor de vallei van de Heulebeek werd samengewerkt om te komen tot concrete acties.
De plechtige ondertekening van dit riviercontract is voorzien op 10 maart 2022.
Artikel 1
Het 'riviercontract van de Heulebeek' voor het afstroomgebied van de Heulebeek wordt goedgekeurd.
Beslist een stukje grond ter hoogte van Paridaanstraat 99, met een oppervlakte van 13,29 m², te verkopen.
De eigenaars van Paridaanstraat 99 wensen een stukje grond, eigendom van de gemeente Wevelgem en grenzend aan hun perceel, te kopen, dit in functie van de afpaling van hun perceel met een schuifpoort. Vanuit het clusteroverleg Grondgebiedszaken werd geen bezwaar geformuleerd om dit stukje grond te verkopen.
Het gaat over een stukje grond van 13,29 m² volgens het metingsplan opgemaakt door landmeter Patrick Carpentier op 8 maart 2021.
Het stukje bevat een deel van de toegangsweg naar Paridaanstraat 99 en een heel klein strookje (2,48 m²) van de aanpalende groenzone.
Een schattingsverslag werd opgemaakt door landmeter-expert Herwig Lavigne van het landmeterskantoor Sabbe+C°. De kopers zijn bereid bedoeld stukje grond aan te kopen tegen de schattingsprijs van 665 euro.
Alle kosten worden gedragen door de kopers.
De ontwerpakte, zoals voorbereid door notaris Strobbe, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De ontvangst wordt geboekt op rekening 0610-00/220500/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Beslist de grond nabij Paridaanstraat 99, zijnde lot A op het metingsplan van landmeter Patrick Carpentier, met een oppervlakte van 13,29 m² en met prekadastraal nummer Wevelgem, 2de afdeling, sectie B, nummer 0170X P0000 te desaffecteren.
Artikel 2
Het stuk grond met prekadastraal nummer Wevelgem, 2de afdeling, sectie B, nummer 0170X P0000 en een oppervlakte van 13,29 m² wordt verkocht aan de eigenaars van de Paridaanstraat 99 voor de prijs van 665 euro.
Artikel 3
De voorliggende akte tot verkoop van het onroerend goed wordt goedgekeurd.
Artikel 4
Belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door raadslid Filip Daem, namens de N-VA-fractie.
Vraag ingediend door raadslid Filip Daem, namens de N-VA-fractie.
OVAM-handhavers worden aangesteld als vaststellend gewestelijk ambtenaar in het kader van gemeentelijke administratieve sancties, in toepassing van artikel 21, §1, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De Vlaamse overheid wenst de lokale besturen te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Uit zwerfvuilcijfers blijkt dat de hoeveelheid zwerfvuil in Vlaanderen toeneemt. De Vlaamse overheid, de lokale besturen en de producenten nemen reeds maatregelen in de strijd tegen zwerfvuil, o.m. via de werking van Mooimakers en het dagdagelijks zwerfvuilbeleid van de lokale besturen. Gemeente Wevelgem stapte in 2020 in het coachingstraject van Mooimakers om onder begeleiding van een coach en met financiële ondersteuning van OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) de zwerfvuilproblematiek aan te pakken.
Bij OVAM worden nu gedurende drie jaar handhavers aangeworven die zich uitsluitend zullen bezig houden met het controleren op zwerfvuil en handhaving van zwerfvuil via GAS (gemeentelijke administratieve sancties). In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM de handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering verder versterken. De handhavers zwerfvuil van OVAM werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen. Ze worden aangestuurd vanuit het team Terreincontrole bij de afdeling Algemene Diensten van OVAM.
Het project kent volgende werkwijze:
De hoofdfocus van dit project ligt op handhaving zwerfvuil, betrapping op heterdaad. Pakkans verhogen door verhoogd toezicht. De bedoeling is om handhavend op te treden via GAS en niet sensibiliserend. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen. Dit in combinatie met een integrale aanpak door de gemeente: communicatie, infrastructuur, omgeving, meting, …
De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen.
Zwerfvuil is klein afval dat mensen al dan niet onbewust op een daarvoor niet bestemde plaats achterlaten. Zwerfvuil ontstaat door consumptie buitenshuis. Voorbeelden zijn sigarettenpeuken, kauwgom, etensresten, blikjes, flesjes, snoepverpakkingen, paraplu’s, zakdoekjes, hondenpoepzakjes. Sluikstorten is het achterlaten of storten van afvalstoffen op niet-reglementaire plaatsen en tijdstippen en in en bij de foute recipiënten (straatvuilnisbakken en overige recipiënten als glasbollen, textiel- en andere containers). Het gaat om het bewust ontwijken van de huisvuil- of bedrijfsafvalinzameling.
Volgende ambtenaren worden aangesteld als vaststellend gewestelijk ambtenaar die bevoegd is tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie, in het kader van het handhavingsproject zwerfvuil van OVAM, voor het grondgebied van de gemeente Wevelgem:
• de heer Remco Van Ransbeeck, personeelslid bij OVAM
• de heer Marc Dejaegere, personeelslid bij OVAM
• de heer Ronny Moors, personeelslid bij OVAM
• de heer Jelle Cambré, personeelslid bij OVAM
• mevrouw Sonja Wygers, personeelslid bij OVAM.
Meer bepaald hebben voornoemde personen de bevoegdheid om inbreuken op volgende artikelen uit de algemene politieverordening vast te stellen:
- artikel 103
- artikel 120
- artikel 121.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter