Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:
Het Atelier voor Plastische Kunsten is momenteel ondergebracht binnen de cluster Algemeen Beleid en Ondersteuning en valt onder de rechtstreekse aansturing van de algemeen directeur.
Om het Atelier voor Plastische Kunsten in de toekomst in goede banen te leiden, wordt een nieuwe structuur voorgesteld met een halftijds coördinator Deeltijds Kunstonderwijs en een halftijds administratief medewerker. De coördinator Deeltijds Kunstonderwijs evalueert en stuurt de leerkrachten van het Deeltijds Kunstonderwijs aan.
Er werd dan ook conform deze visie een voorstel tot aanpassing van het personeelsplan voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau, dit onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van de wijziging van het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW.
Om de linken met andere domeinen binnen de gemeente zoals amateurkunsten, kunst in de publieke ruimte, etc. te versterken, wordt voorgesteld beide functies binnen de dienst Vrije Tijd onder te brengen.
Door de inkanteling van het Atelier voor Plastische Kunsten binnen de dienst Vrije Tijd wordt voorgesteld om twee cellen op te richten binnen deze dienst: enerzijds de cel Jeugd, Verenigingen en Evenementen en anderzijds het Atelier voor Plastische Kunsten.
Dit voorstel houdt een wijziging van het gezamenlijk organogram van gemeente en OCMW in, dat voorgelegd moet worden aan de vakorganisaties en goedgekeurd moet worden door de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 2 mei 2023 om bovenstaand voorstel voor te leggen aan het syndicaal overlegcomité.
Het voorontwerp van wijziging van organogram werd in overleg met het managementteam opgemaakt en werd besproken op het themateam Personeel en gunstig geadviseerd.
Er werd een protocol van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten.
Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:
Raming: 184 363,89 euro (vrij van btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de centrumvernieuwing Gullegem dienen er door Fluvius (Fluvius System Operator cv) aanpassingswerken te gebeuren aan de nutsleidingen. Een technische beschrijving met als referentie 5000035022 werd opgesteld door Fluvius System Operator cv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 184 363,89 euro (vrij van btw).
De raming omvat de verplaatsingswerken van de cabines elektriciteit en gas en bijhorende werkzaamheden aan de netten t.h.v. de ingetekende paarse polygoon op de plannen. De kostprijs voor de verplaatsingwerken i.k.v. riolering en open leggen van de Heulebeek (buiten de ingetekende polygoon) vallen buiten deze offerte. Deze kost wordt opgenomen door distributienetbeheerder Fluvius West.
De kosten voor het slopen en vernieuwen van de OV-installatie en de feestverlichtingsinstallatie zijn hier niet in rekening gebracht en opgenomen. Desbetreffende kosten worden via het dividend ('licht als dienst') afgehouden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor deze opdracht wordt geen beroep gedaan op de mededinging omdat de opdracht slechts door één bepaalde inschrijver kan worden uitgevoerd daar de gemeente aangesloten is bij Fluvius West, met als exploitatiebedrijf Fluvius System Operator cv.
De uitgave voor deze opdracht zal deels worden aangerekend op rekening PB4-ACT5/0640-00/228500/I-PB4-AP4 en rekening PB4-ACT5/0650-00/ 228007/I-PB4-AP4 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De technische beschrijving met als referentie 5000035022 en de raming voor de aanpassingswerken aan de nutsleidingen i.k.v. de centrumvernieuwing Gullegem, opgesteld door Fluvius System Operator cv, worden goedgekeurd. De raming bedraagt 184 363,89 euro (vrij van btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en zonder een beroep te doen op de mededinging.
Raming: 208 868,58 euro (excl. btw), hetzij 252 730,98 euro (incl. btw).
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 10 mei 2023 de ontwerpopdracht 'zwembad oud: architect voor sloop' toe te wijzen aan mevrouw Lieze Vanhove (VLarchitect), Kozakstraat 25 te 8560 Wevelgem.
In het kader van de opdracht 'zwembad oud - sloop, gevel- en dakafwerking, nivelleren' werd een bestek met nr. 2791/03323 opgesteld door de ontwerper, mevrouw Lieze Vanhove.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 208 868,58 euro (excl. btw), hetzij 252 730,98 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0742-00/221007/I-PB4-AP1 (PB4-ACT1).
Artikel 1
Het bestek met nr. 2791/03323 en de raming voor de opdracht 'zwembad oud: sloop, gevel- en dakafwerking, nivelleren', opgesteld door de ontwerper, mevrouw Lieze Vanhove, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 208 868,58 euro (excl. btw), hetzij 252 730,98 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De jaarrekening 2022, voor wat betreft het gedeelte van de gemeente, wordt goedgekeurd.
Het voorontwerp van deze jaarrekening was voorwerp van overleg tussen de leden van het managementteam in het bijzonder en werd besproken binnen het themateam Strategie en Financiën, dat de opmaak van de beleidsrapporten coördinerend opvolgt.
Het voorstel tot jaarrekening 2022 werd besproken op de gemeenteraadscommissie algemeen beleid en ondersteuning van 23 mei 2023.
De financiële toestand van de jaarrekening 2022 (in euro):
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
6 405 530 |
a. Ontvangsten |
60 824 768 |
b. Uitgaven |
54 419 238 |
II. Investeringssaldo |
-8 029 137 |
a. Ontvangsten |
3 577 055 |
b. Uitgaven |
11 606 192 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
-1 623 607 |
IV. Financieringssaldo |
-321 725 |
a. Ontvangsten |
4 519 005 |
b. Uitgaven |
4 840 730 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-1 945 331 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
37 014 524 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
35 069 193 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
35 069 193 |
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
6 405 530 |
II. Netto periodieke aflossingen |
4 023 326 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
4 806 788 |
b. Periodieke terugvordering leningen |
783 461 |
III. Autofinancieringsmarge |
2 382 204 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Autofinancieringsmarge |
2 382 204 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen |
670 358 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
4 806 788 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden |
4 136 430 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
3 052 562 |
Keurt de jaarrekening 2022 goed, voor wat betreft het gedeelte van de gemeente, waaruit volgende financiële toestand blijkt:
Beschikbaar budgettair resultaat | 35 069 193 euro |
Autofinancieringsmarge | 2 382 204 euro |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
3 052 562 euro |
Het betreft de kennisname van de rapportering over organisatiebeheersing 2022.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 217 tot en met artikel 219, verplicht de gemeente en het OCMW om te werken aan organisatiebeheersing. Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
De gemeente en het OCMW dienen hierbij over een algemeen kader - goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn – te beschikken.
Het kader organisatiebeheersing voor de gemeente en het OCMW werd goedgekeurd door respectievelijk de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 14 juni 2019.
Het verslag organisatiebeheersing 2022 werd besproken in de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning van 23 mei 2023.
Om stappen vooruit te kunnen zetten op het vlak van organisatiebeheersing voorziet het kader organisatiebeheersing onder meer dat er iedere drie jaar een zelfevaluatie gebeurt op het vlak van organisatiebeheersing. Deze zelfevaluatie werd voorbereid in 2019 en werd middels een interne bevraging en via de werking van de diverse themateams in het voorjaar van 2020 afgerond. Dit resulteerde in het najaar van 2020 in de opmaak van een actualisatie van het actieplan organisatiebeheersing voor de periode 2020-2022. In 2022 werd verder uitvoering gegeven aan dit actieplan.
Aan deze rapportering over de organisatiebeheersing worden ook nog het jaarverslag informatieveiligheid 2022 voor gemeente en OCMW en het jaarverslag klachten 2022 voor gemeente en OCMW toegevoegd.
Neemt kennis van:
- het verslag organisatiebeheersing 2022
- het jaarverslag informatieveiligheid 2022
- het jaarverslag klachten 2022.
Hecht zijn goedkeuring aan het gewijzigde ontwerp van statuten van de nieuw op te richten woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio.
Het decreet van 9 juli 2021 wijzigde diverse decreten met betrekking tot wonen. Tegen 1 januari 2023 (verlengd tot 30 juni 2023) moesten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) in principe één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij is dan uitsluitend actief binnen het werkingsgebied waarvoor ze erkend is.
Bij besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werd het werkingsgebied Kortrijk-regio vastgelegd, waartoe ook gemeente Wevelgem behoort.
De fusiegesprekken voor de vorming van één woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Kortrijk-regio werden ondertussen afgerond. De gemeenteraad keurde het ontwerp van statuten voor de nieuwe woonmaatschappij goed op 9 februari 2023.
Vlaams Minister van Financiën, Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele besliste tot erkenning van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio, en keurde tevens het ontwerp van statuten goed, zij het dat nog een aantal wijzigingen dienen te gebeuren aan het ontwerp van statuten, deze zijn beperkt of in functie van conformiteit met het wetboek van vennootschappen en verenigingen. Deze wijzigingen doen verder geen afbreuk aan de afspraken die gemaakt werden tijdens de fusiegesprekken.
Hecht zijn goedkeuring aan het gewijzigde ontwerp van statuten van de nieuw op te richten woonmaatschappij voor het werkingsgebied Kortrijk-regio.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van cvba De Vlashaard (De Vlashaard).
De gemeente werd uitgenodigd bij brief van 5 mei 2023 en nazendingen van 8 en 25 mei 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van De Vlashaard op 9 juni 2023.
Het decreet van 9 juli 2021 wijzigde diverse decreten met betrekking tot wonen. Tegen 1 januari 2023 (verlengd tot 30 juni 2023) moesten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) in principe één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij is dan uitsluitend actief binnen het werkingsgebied waarvoor ze erkend is.
Bij besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werd het werkingsgebied Kortrijk-regio vastgelegd, waartoe ook gemeente Wevelgem behoort.
De fusiegesprekken voor de vorming van één woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Kortrijk-regio werden ondertussen afgerond. De gemeenteraad adviseerde het dossier voor de aanvraag tot erkenning en keurde het ontwerp van statuten voor de nieuwe woonmaatschappij goed in zitting van 9 februari 2023. Het gewijzigde ontwerp van statuten werd goedgekeurd in zitting van heden.
Op vermelde buitengewone algemene vergadering staat onder meer het fusievoorstel door overneming, de omzetting van de vennootschap in een besloten vennootschap (incl. statutenwijziging) en het partieel splitsingsvoorstel i.k.v. de oprichting van de nieuwe woonmaatschappij geagendeerd.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van De Vlashaard van 9 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
Eerste notariële akte:
1. Fusie door overneming
2. Ontbinding van de vennootschap zonder vereffening
3. Machtiging bestuursorgaan
4. Machtiging bestuursorgaan overnemende vennootschap
5. Opschortende voorwaarde
Tweede notariële akte (2de deel akte, gezamenlijke buitengewone algemene vergadering met aandeelhouders Wonen Regio Kortrijk):
1. Omzetting vennootschap in een besloten vennootschap
2. Organisatie bestuursorganen
3. Wijziging naam
4. Wijziging voorwerp
5. Nieuwe statuten
6. Vaststelling zetel vennootschap
7. Partiële splitsing door overneming.
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan het fusievoorstel door overneming, de omzetting van de vennootschap in een besloten vennootschap (incl. statutenwijziging) en het partieel splitsingsvoorstel door overneming, waarvan de documentatie werd bezorgd met de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 9 juni 2023.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van cvba Wonen Regio Kortrijk (Wonen Regio Kortrijk).
De gemeente werd uitgenodigd bij brief van 4 mei 2023 en nazendingen van 8 en 25 mei 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Wonen Regio Kortrijk op 9 juni 2023.
Het decreet van 9 juli 2021 wijzigde diverse decreten met betrekking tot wonen. Tegen 1 januari 2023 (verlengd tot 30 juni 2023) moesten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) in principe één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij is dan uitsluitend actief binnen het werkingsgebied waarvoor ze erkend is.
Bij besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 werd het werkingsgebied Kortrijk-regio vastgelegd, waartoe ook gemeente Wevelgem behoort.
De fusiegesprekken voor de vorming van één woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Kortrijk-regio werden ondertussen afgerond. De gemeenteraad adviseerde het dossier voor de aanvraag tot erkenning en keurde het ontwerp van statuten voor de nieuwe woonmaatschappij goed in zitting van 9 februari 2023. Het gewijzigde ontwerp van statuten werd goedgekeurd in zitting van heden.
Op vermelde buitengewone algemene vergadering staat onder meer het fusievoorstel door overneming, de omzetting van de vennootschap in een besloten vennootschap (incl. statutenwijziging) en het partieel splitsingsvoorstel i.k.v. de oprichting van de nieuwe woonmaatschappij geagendeerd.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Wonen Regio Kortrijk van 9 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Fusie door overneming
2. Vaststelling verwezenlijking fusie door overneming
3. Omzetting vennootschap in een besloten vennootschap
4. Organisatie bestuursorgaan
5. Wijziging naam
6. Wijziging voorwerp
7. Nieuwe statuten
8. Vaststelling zetel vennootschap
9. Partiële splitsing door overneming.
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan het fusievoorstel door overneming, de omzetting van de vennootschap in een besloten vennootschap (incl. statutenwijziging) en het partieel splitsingsvoorstel door overneming, waarvan de documentatie werd bezorgd met de uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 9 juni 2023.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
De gemeenteraad geeft een principiële toestemming voor het gebruik van 8 bijkomende vaste ANPR-camera’s, op zichtbare wijze door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente Wevelgem.
Bij beslissing van het politiecollege van 16 augustus 2017 werd de afspraak bevestigd dat de politiezone Grensleie wat betreft de camerabewaking in de politiezone zal optreden als verantwoordelijke voor de verwerking van de camerabeelden. Ook werd op basis van een functionele indeling, een regeling getroffen tot doorfacturatie van de kosten in onderhoud of werkingskosten naar de gemeente zelf, dit indien de functionaliteit eerder de lokale veiligheid betrof (tegenover de zonale veiligheid en grensbewaking in het bijzonder, meestal via ANPR-camera's). Deze afspraak werd gemaakt, ongeacht of de aankoop of plaatsing door de gemeentelijke overheid gebeurde, gezien het gebruik van de beelden en de verwerking ervan voor camerabeelden op niet-besloten plaatsen, uitsluitend door de politiediensten gebeuren.
Het gebruik van de camera's waarvoor de politie als verwerker optreedt voor opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie van de zichtbare camera’s valt voortaan onder de wet op het politieambt (WPA). Wanneer de live-toegang door de politie een opname van de beelden bij de politie inhoudt, dienen eveneens de regels van de WPA te worden toegepast (artikel 25/1, §2 WPA).
In de gemeente Wevelgem worden geen beelden opgeslagen of verwerkt op de eigen servers, enkel de verbinding naar de politiezone wordt door de gemeente gefaciliteerd. De regels uit de WPA dienen aldus nageleefd te worden.
De politiezone kan camera's plaatsen en gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de betrokken gemeenteraden; de WPA legt op dat een eenmalige globale principiële toestemming dient te worden verleend door de gemeenteraad voor gebruik door de politie van de zichtbare camera's, zowel wat betreft vaste of tijdelijk vaste camera's, ANPR-camera's, alsook wat betreft mobiele camera's (incl. dashcams, bodycams en drones), voor de plaatsen waarvan zij niet de beheerder is.
De gemeenteraad gaf in zitting van 9 februari 2023 een principiële toestemming voor het gebruik van vaste camera’s, tijdelijk vaste camera's en mobiele camera's (incl. bodycams en drones) op zichtbare wijze door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente Wevelgem.
Er zouden 8 bijkomende vaste ANPR-camera's worden ingezet op het grondgebied van de gemeente. De gemeenteraad besliste hiertoe, in zitting van 8 december 2022, om een beroep te doen op de raamovereenkomst 'levering, installatie en uitbreiding van het stedelijk camerabewakingssysteem en bijhorende data gerelateerde diensten' van stad Kortrijk. Het college van burgemeester en schepenen besliste tot de aankoop van deze 8 ANPR-camera's in zitting van 14 december 2022.
De verwerkingsverantwoordelijke (in casu de korpschef van de lokale politie) moet een aanvraag indienen bij de gemeenteraad voor een (algemene) toestemming tot het gebruik op zichtbare wijze van deze bijkomende vaste ANPR-camera’s door de politiediensten volgens de doelstellingen uit de WPA. Hiertoe dient een voorbereidend dossier ingediend te worden bij de gemeenteraad voor een (positief) advies over de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (o.a. het type camera, het doel, de bewaartermijn, de plaats en de modaliteiten), waarbij ook een risicoanalyse is vervat.
Teneinde aan voornoemde bepalingen van de WPA te voldoen, werd op 26 mei 2023 een aanvullende toestemmingsaanvraag ingediend door de korpschef van de politiezone Grensleie, waarin het type camera, de doeleinden, de gebruiksmodaliteiten, de plaats en een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau beschreven worden. Eveneens wordt per type camera een interne DPIA (Data Protection Impact Analysis) opgemaakt en wordt vermeld hoeveel camera's en welk type er worden geplaatst.
Het gebruik van (tijdelijk) vaste camera's moet aangegeven worden met een pictogram (artikel 25/2, §2, 1° WPA). Dit pictogram wordt geplaatst ter hoogte van de voornaamste invalswegen tot het grondgebied van de gemeente Wevelgem, alsook bij het betreden van de site/locatie die door een bewakingscamera wordt gefilmd.
De politiezone Grensleie zal deze camera’s en de opnames ervan enkel gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de WPA en mits de beperkingen die deze wet oplegt.
Voor opdrachten van gerechtelijke politie, gedefinieerd in artikel 15 WPA, geldt geen beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s.
Voor opdrachten van bestuurlijke politie, gedefinieerd in artikel 14 WPA, geldt voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s, de beperking volgens artikel 25/3, §2 en artikel 44/5, §1, 1ste lid, 2° tot 6° WPA.
De verwerking van de beelden van de camera’s omvat volgende generieke opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie:
• Misdrijven tegen personen of goederen voorkomen, vaststellen en opsporen;
• Overlast voorkomen, vaststellen of opsporen (o.a. vandalisme, sluikstort, drugs, nachtlawaai);
• Naleving van gemeentelijke reglementen controleren;
• Handhaving en herstel van de openbare orde (evenementen, manifestaties, rampen, enz.), in het kader van het genegotieerd beheer van de publieke ruimte;
• Operationele ondersteuning bij interventies.
De verwerking van de beelden van de zichtbare camera’s omvat concreet volgende lokale doelstellingen:
• Voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van misdrijven tegen de veiligheid van personen en goederen;
• Voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van overlast;
• Verschaffen van informatie die de politie in staat stelt bedoelde overlast en misdrijven op te sporen en te vervolgen (o.a. verzamelen van bewijsmateriaal);
• Verhogen van de pakkans van de daders van die misdrijven bij de bestrijding van de criminaliteit;
• Daders van strafbare feiten, verstoorders van de openbare orde, getuigen of slachtoffers opsporen en identificeren en inzamelen bewijsmateriaal;
• Optimaliseren van de ingezette gemeentelijke preventieve maatregelen in combinatie met politietoezicht;
• Het optreden van politie adequaat en goed voorbereid uit te voeren bij interventies n.a.v. ordeverstoringen en in het bijzonder de geweldsdelicten;
• Aanleveren van verkeersinformatie en -beeldvorming, monitoring verkeersgegevens, met het oog op de versterking van de verkeersveiligheid en openbare veiligheid en verkeershandhaving;
• Verschaffen van informatie in ondermeer de strijd tegen rondtrekkende dadergroeperingen, strijd tegen drugs, inbraken, …;
• Aanwending voor didactische en pedagogische doeleinden in het kader van de opleiding van de leden van de politiezone (na anonimisering).
Met de inzet van vaste ANPR-camera’s, waarbij gebruik gemaakt wordt van het centrale beheerssysteem van de federale politie, als technische gegevensbank voor het nationale ANPR-netwerk (cfr. artikel 44/11/3septies WPA), beoogt de politiezone Grensleie bijkomend ook (aanvullend bij hoger genoemde doelstellingen):
• Gestolen of verduisterde voertuigen uit het verkeer te halen;
• Vandalisme aan de camera-infrastructuur te voorkomen;
• Opsporing van geseinde voertuigen en personen;
• Opzoeken van informatie in het kader van gevoerde onderzoeken;
• Delen van geanonimiseerde data met de wegbeheerders en de gemeentelijke overheden in het raam van de mobiliteit;
• Criminaliteit beter en meer informatiegestuurd aanpakken op het grondgebied van de gemeente Wevelgem en de politiezone Grensleie met de plaatsing en het gebruik van ANPR-camera's.
Meer specifiek beoogt de politiezone Grensleie met de inzet van deze bijkomende ANPR-camera’s te Gullegem:
Het handhaven van de verkeersoverlast/zwaar sluipverkeer inzake doorgaand zwaar vervoer die wordt veroorzaakt door de specifieke geografische ligging van de deelgemeente Gullegem centraal in bovenliggend verkeersnetwerk Zuid-West-Vlaanderen (verbinding Kortrijk => Roeselare/Izegem en doorsteek via lokale wegennet i.p.v. gebruik bovenliggend netwerk R8/A19/E403/E17/R32).
De toestemmingsaanvraag van 26 mei 2023 van de korpschef is opgemaakt cfr. artikel 25/4, §2 WPA.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft, in aanvulling op haar beslissing van 9 februari 2023, een principiële toestemming voor het gebruik van vaste camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten op het grondgebied van de gemeente Wevelgem, met name:
Locatie |
Aantal |
Type camera |
Merk |
|
|
|
|
Gullegem (Driemasten, Oude Ieperstraat, Kon. Fabiolastraat en Heulestraat) |
8 |
8 ANPR |
Tattile |
Artikel 2
Kennisgeving van deze beslissing tot principiële toestemming gebeurt aan:
• de korpschef, die instaat voor het gebruik van camera's op zichtbare wijze door de politiediensten, conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen
• de procureur des Konings afdeling West-Vlaanderen.
Artikel 3
Deze toestemming wordt openbaar gemaakt voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie. Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website, alsook op de website van de politiezone Grensleie.
De samenwerkingsovereenkomst met vzw Effect voor fietskoerierdiensten en netheidstaken op het openbaar domein wordt goedgekeurd.
Vzw Effect voert reeds een aantal jaren fietskoerierdiensten en netheidstaken op het openbaar domein uit voor gemeente Wevelgem. Het college van burgemeester en schepenen gunde hiertoe de opdracht 'fietskoerierdiensten en netheidstaken openbaar domein' aan vzw Effect (beslissingen van het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2020 en 11 april 2023).
Deze taken worden tot tevredenheid uitgevoerd, er is een vlotte samenwerking en afstemming. Het bestuur wenst deze samenwerking te bestendigen en dit via een samenwerkingsovereenkomst waarbij een nominatieve subsidie wordt toegekend aan vzw Effect met als tegenprestatie de samenwerking op het vlak van fietskoerierdiensten en netheidstaken op het openbaar domein.
Vzw Effect heeft samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met verschillende gemeenten en steden uit de regio.
De samenwerking loopt over een periode van 3 jaar (vanaf 1 juli 2023 tot en met 31 december 2025).
De samenwerking handelt dus over twee verschillende luiken:
De heer Geert Delaere, diensthoofd Openbaar Groen en Netheid, stelde een samenwerkingsovereenkomst op in samenwerking met de verantwoordelijke van vzw Effect.
De jaarlijkse subsidie bedraagt 94 336 euro, voor het jaar 2023 (periode 1 juli - 31 december) bedraagt de subsidie 47 168 euro (6/12).
De uitgave voor deze opdracht is voorzien:
Een visum is vereist en werd op 17 mei 2023 aangevraagd bij de financieel directeur. De financieel directeur verleende een visum.
Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst, in bijlage, met vzw Effect voor fietskoerierdiensten en netheidstaken op het openbaar domein.
Beslist het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse lokale besturen te ondertekenen.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.
De gemeente ondertekende reeds LEKP 1.0 en LEKP 2.0 (cfr. beslissingen van de gemeenteraad van respectievelijk 8 oktober 2021 en 10 november 2022).
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2.1) is een addendum bij het in 2022 gelanceerde LEKP 2.0 en bevat een aanscherping en uitbreiding van de doelstellingen vermeld in werf 2 'verrijk je wijk'. Dit addendum kwam als gevolg van de energiecrisis waarmee we eind 2022 werden geconfronteerd. Hierdoor werd namelijk duidelijk dat we als samenleving weerbaarder moeten worden voor prijsschokken en minder afhankelijk moeten zijn van fossiele brandstoffen.
Het LEKP 2.1 volgt dezelfde principes als de eerdere versies. Zoals hierboven vermeld, werd werf 2 uitgebreid met een specifieke focus op het wijkniveau, om de energievraag te beperken en de uitrol van hernieuwbare energie te versnellen. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen, geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte en uitgebreide engagementen zoals hieronder vermeld.
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Wevelgem aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeld in LEKP 2.1 met de wijzigingen met betrekking tot werf 2 na te streven. Hierdoor heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. een trekkingsrecht, waarbij net zoals bij LEKP 1.0 en LEKP 2.0 gevraagd wordt om de middelen als cofinanciering in te zetten (van 50%).
Beslist het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse lokale besturen te ondertekenen.
De gemeente verwerft kosteloos gronden in de Aardappelhoek voor het uitvoeren van wegeniswerken.
In de gemeenteraad van 8 september 2022 werd goedkeuring gegeven aan de nieuwe rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het uitvoeren van riolerings-, wegenis- en terreinaanlegwerken in Bergelen, Hemelhofweg en Aardappelhoek. Voor deze heraanleg van de Aardappelhoek is een overname van gronden nodig.
Hiervoor werd een opmetingsplan gemaakt door Bureau Callens bv op 21 februari 2022. Er werd een akkoord bereikt met de betrokken eigenaars van de loten 1 (432 m²), 3 (19 m²), 4 (20 m²) en 5 (7 m²) om hun respectievelijke loten kosteloos af te staan. Deze eigenaars tekenden ook de toestemming tot vervroegde ingebruikname.
Het rooilijnplan, opgemaakt door Bureau Callens bv op 24 februari 2022, werd reeds goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 september 2022.
De kosten voor het opmaken van de akte zijn ten laste van de gemeente.
Notariskantoor Vijncke uit Gullegem bereidde de ontwerpakte voor.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/220007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente verwerft kosteloos volgende loten aangeduid op het opmetingsplan opgemaakt door Bureau Callens bv op 21 februari 2022:
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor kosteloze grondafstand goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
De gemeente affecteert de kosteloos verworven loten, zoals bedoeld in artikel 1, deze maken deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente koopt de woning met meegaande grond, gelegen Kloosterstraat 61, aan.
In het kader van het onthardingsproject in de Deken Jonckheerestraat (Campus) waren er bij de eigenaars van Kloosterstraat 61, n.a.v. de aanleg van de nieuwe parking achter het Sociaal Huis bezorgdheden ontstaan m.b.t. de bereikbaarheid tot hun woning en de drukte die deze toegangsweg zal creëren t.a.v. hun woning.
Aansluitend is uit de gevoerde overleggen de bereidheid tot verkoop van de woning aan de gemeente naar boven gekomen.
Het perceel sluit goed aan bij de nieuwe parking achter het Sociaal Huis en haar ontsluitingsinfrastructuur, die momenteel gerealiseerd wordt binnen het onthardingsproject van de Campus. Met de aankoop van dit perceel wordt extra ruimte gecreëerd, die op diverse wijzen, aansluitend bij het geheel, benut kan worden.
Op 26 april 2022 werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv. De woning zelf wordt op 0 euro geschat, de grond met aftrek van een coëfficiënt omdat het bebouwd is op 126 034 euro. Door de eigenaars werd een éénzijdige verkoopbelofte tegen schattingsbedrag ondertekend.
De kosten voor de opmaak van het asbest- en EPC-attest werden door de gemeente gedragen (1 399,50 euro (incl. btw)). Dit valt binnen de grenzen van het schattingsverslag vermeerderd met de wederbeleggingswaarde.
In het weekend van 22/23 april 2023 heeft in de woning een brand plaats gevonden, de eigenaars hebben een foto bezorgd en de akte werd aangevuld met volgende paragraaf:
'De verkoper verklaart bovendien dat er bij zijn weten na de initiële overeenkomst geen beschadigingen of defecten zijn opgetreden, behoudens de schade zoals blijkt op de foto als bijlage aan onderhavige akte gehecht'. Aangezien de woning als dusdanig op 0 euro was geschat, mag verondersteld worden dat de aangerichte (beperkte) schade geen impact heeft op de eerdere schatting.
De ontwerpakte werd opgemaakt door notaris Strobbe.
De kosten van deze aankoop zullen worden aangerekend op rekening PB4-ACT2/0119-03/221007/I-PB4-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De woning met meegaande grond gelegen in de Kloosterstraat 61, kadastraal gekend Wevelgem, 1ste afdeling, sectie C, nr. 515Y11, met een kadastrale oppervlakte van 659 m², wordt aangekocht voor 126 034 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven grond, deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De wijziging van het gebruikersreglement De Zwemkom, meer bepaald de wijziging van de retributie voor het schoolzwemmen, wordt goedgekeurd.
Het gebruikersreglement voor De Zwemkom is goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 november 2020, gewijzigd door de gemeenteraad op 11 december 2020 en gecoördineerd door het college van burgemeester en schepenen op 20 januari 2021.
Naar aanleiding van een nieuw prijsvoorstel voor de tarieven van het sportaanbod van de sportdienst werd voorgesteld om de retributie voor het schoolzwemmen aan te passen. De retributie voor het schoolzwemmen is al 10 jaar ongewijzigd en werd ook niet verhoogd bij de overgang van het oude naar het nieuwe zwembad.
De retributie voor het schoolzwemmen bedraagt 0,50 euro per zwembeurt voor leerlingen uit Wevelgemse scholen en 0,75 euro per zwembeurt voor leerlingen uit niet-Wevelgemse scholen. Er wordt voorgesteld om deze retributie te verhogen naar respectievelijk 0,90 euro per zwembeurt voor leerlingen uit Wevelgemse scholen en 1,25 euro per zwembeurt voor leerlingen uit niet-Wevelgemse scholen.
Het eerste tarief blijft hiermee lager dan alle zwembaden uit de regio. Rondvraag bij de Wevelgemse scholen leert dat deze prijsstijging geen structurele impact heeft op de maximumfactuur voor de Wevelgemse scholen. Voor niet-Wevelgemse scholen komt het tarief per leerling gelijk aan het tarief van stad Menen en blijft het verder lager dan andere zwembaden in de regio.
Het voorstel tot aanpassing retributie schoolzwemmen werd ook voorgelegd en positief bevonden op de sportraad van 2 mei 2023.
PB2 - AP1: Wevelgem ondersteunt verenigingen structureel in hun werking.
PB2 - ACT15: Op de site Sportspoor worden een nieuw zwembad en atletiekpiste gerealiseerd.
Artikel 1
Het gebruikersreglement De Zwemkom, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 november 2020, gewijzigd door de gemeenteraad op 11 december 2020 en gecoördineerd door het college van burgemeester en schepenen op 20 januari 2021, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 10, §1, c) van het gebruikersreglement De Zwemkom wordt integraal vervangen als volgt:
c) Scholen
Scholen | |
Wevelgem | 0,9 |
Niet-Wevelgem | 1,25 |
tarief in euro/leerling |
Artikel 2
§1. Deze wijziging treedt in werking op 1 september 2023 en is van toepassing op het gebruik van het gemeentelijk zwembad De Zwemkom vanaf 1 september 2023.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van deze beslissing.
Neemt kennis van het verzoekschrift van 24 mei 2023 met als titel 'ontharden Normandiëstraat' en gericht aan de gemeenteraad.
Mevrouw Maïté Mullebrouck diende, per mail van 24 mei 2023, een verzoekschrift voor de gemeenteraad in met als titel 'ontharden Normandiëstraat', namens haarzelf, mevrouw Cindy Gheysen, de heer Yf Tanghe en mevrouw Mia Herssens.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad stipuleert in artikel 40, §1:
Is het een verzoekschrift voor de gemeenteraad, dan plaatst de voorzitter van de gemeenteraad het verzoekschrift op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad indien het minstens 14 dagen vóór de vergadering werd ontvangen. Wordt het verzoekschrift later ingediend, dan komt het op de agenda van de volgende vergadering.
Het verzoekschrift wordt dan ook, conform artikel 40, §1 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraad geplaatst, i.e. huidige zitting.
Het gedeelte van de Normandiëstraat, waarvan sprake in het verzoekschrift, maakt deel uit van leefbuurt De Posthoorn die op heden onder handen wordt genomen (cfr. ook bespreking op de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken van 5 juni 2023). De gemeente is reeds sterk actief bezig in deze wijk. Er werden dan ook voor het dossier leefbuurt De Posthoorn al heel wat stappen gezet.
Leefbuurt De Posthoorn is een project dat binnen de projectoproep Leefbuurten van Vlaams minister Bart Somers, het Team Vlaams Bouwmeester, Fietsberaad Vlaanderen en het agentschap Binnenlands Bestuur werd geselecteerd voor subsidie (cfr. subsidietoezegging van 9 juni 2022). Binnen deze oproep worden lokale besturen uitgedaagd en aangemoedigd om een kwaliteitssprong te maken bij de inrichting van de publieke ruimte in woonbuurten. Binnen de projectoproep wordt verwacht dat deelnemende lokale besturen zich engageren om o.m. het principe van de ontharding te onderschrijven en een participatief proces te organiseren.
In de subsidieaanvraag (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 mei 2021) die werd ingediend werd de ambitie om leefbuurt De Posthoorn te ontharden duidelijk omschreven als volgt:
'Onthardingsprojecten (binnen deze wijk een drietal locaties voorzien: voor de school in de Normandiëstraat, Lijnwaadstraat, Normandiëstraat – binnenplein. Daarnaast bieden bredere wijkstraten mogelijkheid tot ontharding) (250 000 euro voor onthardingsprojecten, naast voorbeeldtraject in centrum).'
Na toekenning van de subsidie binnen deze projectoproep werd, in samenwerking met Vlaams Bouwmeester, aangesteld als begeleider vanuit de projectoproep Leefbuurten, verdere invulling gegeven aan de uitwerking van de ontwerpopdracht 'Leefbuurt De Posthoorn - aanstellen ontwerpteam voor de opmaak van een toekomstvisie en ruimtelijke ontwikkelingsvisie (= een leefbuurtplan) EN de studieopdracht voor de (eerste) uitvoering van het leefbuurtplan met focus op de herinrichting van het wijkhart' (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 13 mei 2022). Het college van burgemeester en schepenen gunde in zitting van 24 augustus 2022 deze ontwerpopdracht aan de Combinatie zonder rechtspersoonlijkheid van Overal Architectuur cvba, GRAS en Tweepereboom cv.
De ontwerper maakt op heden werk van de opmaak van een leefbuurtplan waarin ontharding is voorzien.
Uiteraard zijn ook middelen voorzien voor de realisatie van leefbuurt De Posthoorn. Er kan hiervoor verwezen worden naar de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2023).
In de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2023) staat onder prioritair actieplan 4 (Wevelgem werkt verder aan de ontwikkeling van groen-blauwe netwerken in de gemeente.) van prioritaire beleidsdoelstelling 3 (De gemeente onderschrijft de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.):
'Er zijn de geplande onthardingen op de wijk De Posthoorn (Normandiëstraat, Lijnwaadstraat) en de ontharding van de site van het zwembad. Zo strekt een groen lint zich uit vanuit De Posthoorn – over het sportcentrum en de begraafplaats Menenstraat - richting de kern van Wevelgem. (zie ook PB4-AP8)'
En onder prioritair actieplan 8 (In de wijk De Posthoorn wordt gewerkt aan een leefbuurt en een zorgzame buurt.) van prioritaire beleidsdoelstelling 4 (De gemeente heeft aandacht voor de ontwikkeling van haar kernen, als levendige ontmoetingsruimten.) staat:
Binnen de projectoproep ‘Zorgzame buurten’ werden middelen gekregen voor het werken aan buurtgerichte zorg op De Posthoorn. Ook hier kan de koppeling met de geplande investeringsprojecten, in het kader van het project ‘Leefbuurt De posthoorn’, aanleiding geven tot ruimere ontmoeting. Deze buurtgerichte werking kan in dit subcentrum resulteren in een antennepunt voor het lokaal dienstencentrum.
De ‘leefbuurt’ De Posthoorn kan met de aanstelling van het ontwerpteam ten volle aangepakt worden. Het is een sterk participatief project op wijkniveau, dat gekoppeld moet worden aan het gelijklopend project inzake zorgzame buurten.
Investeringen 2023:
- Onthardingsproject Leefbuurt De Posthoorn
Het is duidelijk dat het bestuur ambities heeft op het vlak van ontharding in leefbuurt De Posthoorn. Deze worden op heden voorbereid en verder geconcretiseerd. In de mate dat wordt ingegaan op de vraag van verzoekers, zal dit via de geijkte procedures moeten worden voorgelegd aan het respectievelijk bevoegde orgaan (bv. rooilijnplan, overheidsopdracht, verkeersreglement, ...), na desgevallend de passende en voorgeschreven participatie. Er wordt dan ook voorgesteld om op heden nog geen standpunt in te nemen hierin, maar deze vraag te verwijzen naar de werkgroep die leefbuurt De Posthoorn verder opvolgt.
Neemt kennis van het verzoekschrift van 24 mei 2023 met als titel 'ontharden Normandiëstraat' gericht aan de gemeenteraad door mevrouw Maïté Mullebrouck, mevrouw Cindy Gheysen, de heer Yf Tanghe en mevrouw Mia Herssens.
Beslist verzoekers, via mevrouw Maïté Mullebrouck, te antwoorden dat het gedeelte van de Normandiëstraat, waarvan sprake in het verzoekschrift, op heden deel uitmaakt van leefbuurt De Posthoorn die op heden onder handen wordt genomen. Beslist dan ook op heden geen standpunt in te nemen hierin, maar deze vraag te verwijzen naar de werkgroep die leefbuurt De Posthoorn verder opvolgt. Verzoekers worden, via mevrouw Maité Mullebrouck op de hoogte gehouden van elke participatie die wordt georganiseerd in dit verband.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
De jaarrekening 2022 wordt definitief vastgesteld.
Het voorontwerp van deze jaarrekening was voorwerp van overleg tussen de leden van het managementteam in het bijzonder en werd besproken binnen het themateam Strategie en Financiën, dat de opmaak van de beleidsrapporten coördinerend opvolgt.
Het voorstel tot jaarrekening 2022 werd besproken op de gemeenteraadscommissie algemeen beleid en ondersteuning van 23 mei 2023.
De gemeenteraad van heden stelde de jaarrekening voor het deel van de gemeente vast.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelde de jaarrekening voor het deel van het OCMW vast.
De financiële toestand van de jaarrekening 2022 (in euro):
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
6 405 530 |
a. Ontvangsten |
60 824 768 |
b. Uitgaven |
54 419 238 |
II. Investeringssaldo |
-8 029 137 |
a. Ontvangsten |
3 577 055 |
b. Uitgaven |
11 606 192 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
- 1 623 607 |
IV. Financieringssaldo |
-321 725 |
a. Ontvangsten |
4 519 005 |
b. Uitgaven |
4 840 730 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-1 945 331 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
37 014 524 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
35 069 193 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
35 069 193 |
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
6 405 530 |
II. Netto periodieke aflossingen |
4 023 326 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
4 806 788 |
b. Periodieke terugvordering leningen |
783 461 |
III. Autofinancieringsmarge |
2 382 204 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Autofinancieringsmarge |
2 382 204 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen |
670 358 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
4 806 788 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden |
4 136 430 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
3 052 562 |
Gaat over tot definitieve vaststelling van de jaarrekening 2022, waaruit volgende financiële toestand blijkt:
Beschikbaar budgettair resultaat | 35 069 193 euro |
Autofinancieringsmarge | 2 382 204 euro |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
3 052 562 euro |
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter