Het aanvullend verkeersreglement 'Zone 30 centrum Gullegem - wijzigen van de grenspunten' wordt vastgesteld.
In het centrum van Gullegem werd met het aanvullend reglement van 11 juni 2004 een zone 30 en met het aanvullend reglement van 5 januari 2022 een fietszone ingevoerd. In 2005 was er een kleine uitbreiding van de zone 30 in het centrum van Gullegem in de Koningin Fabiolastaat en naar de Processieweg.
In bepaalde straten worden deze beide zones op precies dezelfde plaats afgebakend. Op andere plaatsen niet en is de fietszone ruimer dan de zone 30. Zo is in volgende straten of delen ervan wel een fietszone maar geen zone 30: Bissegemstraat tussen de Bouwstraat en de Europalaan, de Heulestraat tussen de Bissegemstraat en de Bouwstraat, de hele Pastorijweg, de hele Gulleheemlaan en de Processieweg tussen de Gulleheemlaan en de Pastorijweg.
Voor weggebruikers in het algemeen en voor leerling-bestuurders in het bijzonder (er is een examencentrum in Wevelgem), kan dit verwarrend zijn. Mogelijk versnellen ze t.h.v. het einde van de zone 30, ook al rijden ze nog in de fietszone waar de snelheid eveneens tot 30 km/u beperkt is.
Het verkeersreglement stipuleert dat zowel in een zone 30 als in een fietszone de maximale snelheid 30 km/u is. Het is wenselijk dat als in eenzelfde omgeving zowel een zone 30 als een fietszone is, maar met een ietwat verschillende afbakening, dit gewijzigd wordt zodat de zone 30 minstens even groot als de fietszone is. Dit voorkomt verwarring over het snelheidsregime.
Volgende straten zijn gemeentewegen en liggen in de bebouwde kom van Gullegem: Bissegemstraat, Heulestraat, Pastorijweg, Gulleheemlaan en Processieweg.
Deze aanpassing moet de verkeerssituatie voor de weggebruikers duidelijker maken en het veiliger maken voor de fietsers in de de fietszones.
Artikel 1
De zone 30 in het centrum van Gullegem wordt uitgebreid. De nieuwe zone 30 heeft volgende grenspunten waar de begin- en einde-zoneborden opgesteld worden:
§2. Deze zone 30 wordt afgebakend met verkeersborden F4a en F4b.
Artikel 2
Onderhavig besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.