Terug
Gepubliceerd op 18/07/2022

Notulen  gemeenteraad

vr 10/06/2022 - 18:30 Kleine Porsies
Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Personeelsaangelegenheden

      • Personeelsbeleid

        • Wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: schrapping functie groenambtenaar

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt gewijzigd naar aanleiding van de schrapping van de functie van groenambtenaar uit het personeelsplan.

          Feiten, context en argumentatie

          Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 24 mei 2022 om de functie van groenambtenaar (B1-B3-niveau) te schrappen en om een functie van stafmedewerker OGN (B1-B3-niveau) in te voeren.

          De schrapping van de functie van groenambtenaar houdt een wijziging in van het gezamenlijk organogram.

           

          Het voorontwerp van wijziging van organogram werd in overleg met het managementteam opgemaakt en werd besproken op het themateam Personeel en gunstig geadviseerd.

          Er werd een protocol van akkoord afgesloten met ACV Openbare Diensten.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 mei 2022: voorstel wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: schrapping functie groenambtenaar.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 mei 2022: wijziging personeelsplan: invoering voltijdse functie stafmedewerker OGN - schrapping voltijdse functie groenambtenaar.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 mei 2022: voorstel wijziging personeelsplan gemeente-OCMW: invoering voltijdse functie stafmedewerker OGN - schrapping functie groenambtenaar.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 februari 2022: wijziging samenstelling managementteam - wijziging gezamenlijk organogram gemeente - OCMW: functies waaraan het lidmaatschap van het managementteam verbonden is.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 februari 2021: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: invoering functie ploegverantwoordelijke OGN, cel Netheid - vervanging functie technisch medewerker OGN door functie van werkleider OGN, cel Openbaar Groen.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 oktober 2020: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: verplaatsing van de cel Milieuvergunningen naar de dienst Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Wonen.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 september 2019: wijziging gezamenlijk organogram gemeente-OCMW: integratie dienst Cultuur - Bibliotheek.
          • Beslissingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 maart 2019: gezamenlijk organogram gemeente-OCMW.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 161.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het gezamenlijk organogram gemeente-OCMW wordt als volgt gewijzigd:

          • schrapping van de functie van groenambtenaar.
    • Overheidsopdrachten

      • Wijze van gunnen

        • Software meldpunt en werkplanning

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          Raming: 47 121,02 euro (excl. btw), hetzij 57 016,43 euro (incl. btw) per jaar én een éénmalige implementatiekost van 21 415,63 euro (excl. btw), hetzij 25 912,92 euro (incl. btw).

          Beslist om een beroep te doen op de aankoopcentrale ICT van de stad Brugge.

          Feiten, context en argumentatie

          Momenteel wordt in Wevelgem verouderde software gebruikt voor het afhandelen van meldingen, zijnde Vivaldi Process2Flow. Meldingen komen via mail of andere kanalen binnen en worden manueel in Process2Flow gestoken. Daarnaast gebeurt de werkplanning van werkopdrachten, die onder andere voortvloeien uit meldingen, nog grotendeels manueel met afgeprinte werkbonnen. Er wordt voorgesteld het meldpunt uit te bouwen in de toepassingen Topdesk (meldpunt, communicatie met melders) en Arinto (werkplanning), die beide met elkaar integreren.

          Momenteel kunnen melders een webformulier invullen op onze website waarna een mail binnenkomt bij de diensten, de nieuwe toepassing zorgt voor een betere integratie: er komt een portaal waarop meldingen kunnen worden ingegeven en opgevolgd en waarop de melder de historiek van zijn meldingen kan opvolgen. Daarnaast is er een integratie voorzien met 'mijn burgerprofiel': inloggen kan via 'mijn burgerprofiel' en notificaties i.v.m. meldingen gaan ook naar 'mijn burgerprofiel'. Communicatie via mail wordt automatisch gekoppeld aan de juiste melding. De toepassing is via het Magda platform van de Vlaamse overheid gekoppeld aan het rijksregister en het CRAB (centraal adressenbestand) zodat er steeds correcte adresgegevens en naamgeving wordt gebruikt.

          Verder kan Topdesk ook ingezet worden als gebouwenbeheersysteem en asset management tool waardoor ook hier koppelingen met meldingen mogelijk zijn. Ook voor andere diensten kunnen allerhande processen in Topdesk worden gestoken, de toepassing is dus ruim inzetbaar binnen de gemeentelijke diensten en beperkt zich niet enkel tot het meldpunt. Op dit moment wordt Topdesk al gebruikt binnen de cel IT voor de helpdesk, asset management en contractopvolging.

          De aankoop verloopt via RealDolmen binnen het raamcontract ICT van stad Brugge. De gemeenteraad besliste reeds op 8 maart 2019 om in te stappen op de aankoopcentrale ICT van stad Brugge. Gelet op de raming van onderhavige opdracht wordt deze concrete aankoop via de aankoopcentrale ICT voorgelegd aan de gemeenteraad.

          De huidige raming betreft enkel gebruikers voor het meldpunt (35 gebruikers). Wordt Topdesk uitgerold naar andere diensten, dan zijn bijkomende licenties nodig. Topdesk werkt met staffelprijzen, de kostprijs van bijkomende gebruikers ligt bijgevolg lager, tot 40% van de kostprijs voor initële gebruikers. Wat betreft Arinto (werkplanning) is de volledige cluster Grondgebiedszaken afgedekt en worden geen uitbreidingen verwacht.

          In de diensten OGN en OIM wordt momenteel Vivaldi Process2Flow gebruikt als meldpunt, de gebouwendienst gebruikt 3P voor werkopdrachten en stockbeheer. De combo Topdesk en Arinto gaat beide toepassingen vervangen, op zijn minst wat betreft meldpunt en werkopdrachten.

          Dit dossier werd overlegd op het themateam Digitalisering van 3 mei 2022.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave wordt aangerekend op rekening PB1-ACT2/0119-00/613200 van het exploitatiekrediet. De jaarlijks geraamde huurprijs bedraagt 47 121,02 euro (excl. btw), hetzij 57 016,43 euro (incl. btw). Daarnaast is er een éénmalige implementatiekost van 21 415,63 euro (excl. btw), hetzij 25 912,92 euro (incl. btw). De jaarlijkse kostprijs van het onderhoudscontract op het huidige meldpunt, zijnde 964,24 euro (excl. btw), hetzij 1 166,73 euro (incl. btw) valt weg.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 april 2022: aankoop software meldpunt en werkplanning.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: instap aankoopcentrale ICT stad Brugge.
          Hogere regelgeving
          • Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 2, 6° en 47, §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Decreet lokaal bestuur en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          Beslissing

          Er wordt meldpuntsoftware aangekocht bij RealDolmen binnen het raamcontract ICT van stad Brugge. De jaarlijks geraamde huurprijs bedraagt 47 121,02 euro (excl. btw), hetzij 57 016,43 euro (incl. btw). Daarnaast is er een éénmalige implementatiekost van 21 415,63 euro (excl. btw), hetzij 25 912,92 euro (incl. btw).

        • Aankoop intelligent theaterlicht voor CC Guldenberg

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          Raming: 63 957 euro (excl. btw), hetzij 77 387,97 euro (incl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'aankoop intelligent theaterlicht voor CC Guldenberg' werd een bestek met nr. 2710/02022 opgesteld door de heer Servaas Boucquey, dienst Cultuur.


          Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

          • Perceel 1 (profielspots), raming: 33 057 euro (excl. btw), hetzij 39 998,97 euro (incl. btw);
          • Perceel 2 (washspots), raming: 30 900 euro (excl. btw), hetzij 37 389 euro (incl. btw).

          De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 63 957 euro (excl. btw), hetzij 77 387,97 euro (incl. btw).


          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0701-00/230100/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 140 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2710/02022 en de raming voor de opdracht 'aankoop intelligent theaterlicht voor CC Guldenberg', opgesteld door de heer Servaas Boucquey, dienst Cultuur, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 63 957 euro (excl. btw), hetzij 77 387,97 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Mobiel podium

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          Raming: 62 396,69 euro (excl. btw), hetzij 75 499,99 euro (incl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'mobiel podium' werd een bestek met nr. 2713/02322 opgesteld door de heer Karl Verscheure, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 62 396,69 euro (excl. btw), hetzij 75 499,99 euro (incl. btw).


          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0200-00/240500/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 140 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2713/02322 en de raming voor de opdracht 'mobiel podium', opgesteld door de heer Karl Verscheure, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 62 396,69 euro (excl. btw), hetzij 75 499,99 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Heraanleg omgeving De Westakker-Kwadries-Kwameers

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          Raming: 506 378,40 euro (excl. btw), hetzij 612 717,86 euro (incl. btw).

          Openbare procedure.

          Feiten, context en argumentatie

          Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 3 maart 2021 de ontwerpopdracht voor de opdracht 'heraanleg De Westakker-Kwadries-Kwameers' toe te wijzen aan Landschapsarchitect Katinka 't Kindt, Rijksweg 71 bus 1.01 te 8710 Wielsbeke.

          In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. WL0182 opgesteld door de ontwerper, Landschapsarchitect Katinka 't Kindt.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 506 378,40 euro (excl. btw), hetzij 612 717,86 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op onderstaande rekeningen:

          • PB3-ACT11/0680-00/220007/I-PB3-AP4 van het investeringskrediet: Hoofdstuk 1: opbraakwerken en omgevingsaanleg: de raming bedraagt 449 748,56 euro (excl. btw), hetzij 544 195,76 euro (incl. btw)
          • PB3-ACT11/0680-00/613000 van het exploitatiekrediet: Hoofdstuk 2: groenonderhoud: de raming bedraagt 56 629,84 euro (excl. btw), hetzij 68 522,11 euro (incl. btw).
          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 maart 2021: aanstellen ontwerper 'heraanleg De Westakker-Kwadries-Kwameers' - gunning.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. WL0182 en de raming voor de opdracht 'heraanleg De Westakker-Kwadries-Kwameers', opgesteld door de ontwerper, Landschapsarchitect Katinka 't Kindt, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 506 378,40 euro (excl. btw), hetzij 612 717,86 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

           

          Artikel 3

          De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        • Ondergronds brengen gevelnet met aanleg van nieuw laagspanningsnet en verlichtingsnet i.k.v. ontharding campuszone

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          Raming: 52 332,01 euro (excl. btw), hetzij 53 512,83 euro (incl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'ondergronds brengen van gevelnet met aanleg van nieuw laagspanningsnet en verlichtingsnet i.k.v. ontharding campuszone' werd een technische beschrijving met nr. 357160 opgesteld door Fluvius System Operator cv.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 52 332,01 euro (excl. btw), hetzij 53 512,83 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Voor deze opdracht wordt geen beroep gedaan op de mededinging omdat de opdracht slechts door één bepaalde inschrijver kan worden uitgevoerd daar de gemeente aangesloten is bij Fluvius West, met als exploitatiebedrijf Fluvius System Operator cv.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB4-ACT2/0640-00/228500/I-PB4-AP1 van het investeringskrediet.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° d (de opdracht kan slechts door één bepaalde inschrijver worden uitgevoerd om redenen van het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius West met als exploitatiebedrijf Fluvius System Operator cv).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Beslissing

          Artikel 1

          De technische beschrijving met nr. 357160 opgesteld door Fluvius System Operator cv voor de opdracht 'ondergronds brengen van gevelnet met aanleg van nieuw laagspanningsnet en verlichtingsnet i.k.v. ontharding campuszone', wordt goedgekeurd. De raming bedraagt 52 332,01 euro (excl. btw), hetzij 53 512,83 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Er wordt geen beroep gedaan op de mededinging.

        • Grondige renovatie van de koker van de Heulebeek in het centrum van Gullegem

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          Raming: 120 828 euro (excl. btw), waarbij het gemeentelijk aandeel geraamd wordt op 60 000 euro (excl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          Binnen de realisatie van de centrumvernieuwing van Gullegem is de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) als beheerder van de Heulebeek, een belangrijke betrokken partij.

          Gemeente en VMM willen samen werk maken van de opwaardering van de publieke ruimte en de herinrichting en openlegging van de Heulebeek op het grondgebied van de deelgemeente Gullegem. Deze opwaardering behelst in het bijzonder het terug openleggen van de ingekokerde Heulebeek, de herinrichting van de oevers en oeverzones van de Heulebeek, het aantrekkelijker maken van open water in de gemeente en het verhogen van de belevingswaarde van de Heulebeek voor inwoners en passanten. De gemeente Wevelgem zal daarbij een nieuw ontmoetingscentrum (OC) realiseren, palend aan de open te leggen Heulebeek in het centrum van Gullegem.

          In het kader van deze geplande centrumvernieuwing keurde de gemeenteraad op 7 mei 2021 de 'samenwerkingsovereenkomst betreffende ontwerpproces voor openlegging, herinrichting en opwaardering van de Heulebeek in Gullegem samen met en in afstemming met bouw van nieuwe ontmoetingscentrum' goed, alsook op 11 juni 2021 het 'samenwerkingsprotocol en mandaat i.k.v. deelname aan de Open Oproep van de Vlaams Bouwmeester door gemeente Wevelgem en de Vlaamse Milieumaatschappij voor de volledige studieopdracht voor het bouwen van een nieuw ontmoetingscentrum, ontwerpen van een centrumplein, openleggen en herinrichten van de Heulebeek en opwaarderen van centrale groenzones te Gullegem'.

          Naar aanleiding van deze centrumvernieuwing heeft VMM een opmeting en inspectie uitgevoerd van het ingekokerde deel van de Heulebeek onder het centrum van Gullegem. Bij inspectie van de koker is vastgesteld dat er vergaande betonschade aan de koker aanwezig is. De volledige streng is ingedeeld in 5 vakken:

          • vak 1: van de open Heulebeek tot net over de kerk. Dit vak zou worden opengelegd tijdens de omgevingswerken van het nieuwe OC. De kosten hiervan zouden ten laste zijn van VMM.
          • vak 2: vanaf de kerk tot aan de handelszaak 'Kip aan 't spit Ignace'. Hier is de koker beperkt en lokaal beschadigd. De herstelling is uit te voeren bij de openlegging van de Heulebeek. Dat kan als onderdeel van deze VMM-werken gebeuren.
          • vak 3 en vak 4: dit deel loopt onder het centrum van Gullegem onder de openbare weg en parking en betreft een prioritaire herstelling van diverse gebreken. Aangezien er onduidelijkheid is over de eigendomssituatie van de koker is VMM van oordeel dat het aangewezen is om de grondige renovatie van de koker gezamenlijk aan te pakken. Dit maakt het voorwerp uit van onderhavige opdracht.
          • vak 5: vertoont geen schade.

          VMM wil, voor de 'grondige renovatie van de koker Heulebeek Gullegem', instaan voor de opmaak van het gehele ontwerp- en aanbestedingsdossier. Zij neemt tegenover de gemeente de volledige verantwoordelijkheid voor dit ontwerp en zal optreden als aanbestedende overheid. De afdekking, kruin inbuizing en wegdek zijn in principe ten laste van de gemeente. VMM neemt de ruimingskosten, de opmaak en opvolging van het onderhoudsbestek te haren laste. Voor het gedeelte inkokering openbaar domein betaalt de gemeente 50% van de kosten met een maximum van 60 000 euro (excl. (te recupereren) btw), het resterende saldo in meer is ten laste van VMM. Hiervoor zal een samenwerkingsovereenkomst worden afgesloten met VMM met de respectievelijke rechten en verplichtingen, deze wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van heden.

          De uitgaven voor de volledige opdracht worden geraamd op 120 828 euro (excl. btw), waarbij het gemeentelijk aandeel geraamd wordt op 60 000 euro (excl. btw).

          In het kader van deze opdracht werd een bestek opgesteld door VMM. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0310-00/227007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 11 juni 2021: centrumvernieuwing Gullegem - samenwerkingsprotocol en mandaat i.k.v. deelname aan de Open Oproep van de Vlaams Bouwmeester door gemeente Wevelgem en de Vlaamse Milieumaatschappij voor de volledige studieopdracht voor het bouwen van een nieuw ontmoetingscentrum, ontwerpen van een centrumplein, openleggen en herinrichten van de Heulebeek en opwaarderen van centrale groenzones te Gullegem.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 7 mei 2021: centrumvernieuwing Gullegem - samenwerkingsovereenkomst betreffende ontwerpproces voor openlegging, herinrichting en opwaardering van de Heulebeek in Gullegem samen met en in afstemming met bouw van nieuwe ontmoetingscentrum.
          Hogere regelgeving
          • Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 140 000 euro niet), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47, §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
          • Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht 'grondige renovatie koker Heulebeek Gullegem', opgesteld door VMM, waarbij VMM optreedt als aanbestedende overheid. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 120 828 euro (excl. btw), waarbij het gemeentelijk aandeel geraamd wordt op 60 000 euro (excl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Samenwerkingsovereenkomst tussen VMM en gemeente voor de grondige renovatie van de koker van de Heulebeek in het centrum van Gullegem

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          De samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Milieumaatschappij voor de grondige renovatie van de koker van de Heulebeek in het centrum van Gullegem wordt goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          Binnen de realisatie van de centrumvernieuwing van Gullegem is de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) als beheerder van de Heulebeek, een belangrijke betrokken partij.

          Gemeente en VMM willen samen werk maken van de opwaardering van de publieke ruimte en de herinrichting en openlegging van de Heulebeek op het grondgebied van de deelgemeente Gullegem. Deze opwaardering behelst in het bijzonder het terug openleggen van de ingekokerde Heulebeek, de herinrichting van de oevers en oeverzones van de Heulebeek, het aantrekkelijker maken van open water in de gemeente en het verhogen van de belevingswaarde van de Heulebeek voor inwoners en passanten. De gemeente Wevelgem zal daarbij een nieuw ontmoetingscentrum (OC) realiseren, palend aan de open te leggen Heulebeek in het centrum van Gullegem.

          In het kader van deze geplande centrumvernieuwing keurde de gemeenteraad van heden het bestek en de raming voor de opdracht 'grondige renovatie koker Heulebeek Gullegem', opgesteld door VMM, waarbij VMM optreedt als aanbestedende overheid, goed. Het is aangewezen dat hiervoor een samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten met VMM met de respectievelijke rechten en verplichtingen.

          Meerjarenplan en budget

          VMM neemt de ruimingskosten, de opmaak en opvolging van het onderhoudsbestek te haren laste. Voor het gedeelte inkokering openbaar domein betaalt de gemeente 50% van de kosten met een maximum van 60 000 euro (excl. (te recupereren) btw), het resterende saldo in meer is ten laste van VMM.
          De totale werken worden geraamd op 120 828 euro (excl. btw), waarbij het gemeentelijk aandeel geraamd wordt op 60 000 euro (excl. btw).

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0310-00/227007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 juni 2022: grondige renovatie van de koker van de Heulebeek in het centrum van Gullegem - wijze van gunnen.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Milieumaatschappij, in bijlage, voor de grondige renovatie van de koker van de Heulebeek in het centrum van Gullegem.

        • Vernieuwen waterdistributienet Moraviëstraat

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          Raming: 66 985 euro (vrij van btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad keurde op 4 juli 2014 de wijze van gunnen goed voor de opdracht 'aanstellen ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van de bedrijventerreinen Wevelgem-Zuid en Gullegem-Moorsele'. Het college van burgemeester en schepenen gunde deze opdracht op 10 december 2014 aan Grontmij Belgium nv (ondertussen Sweco Belgium nv).

          Naar aanleiding van de herinrichting van het bedrijventerrein Wevelgem-Zuid werd voorgesteld het waterdistributienet op het bedrijventerrein te vernieuwen, immers krachtens het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 komt het aanleggen van het algemene waterdistributienet ook in aanmerking voor subsidiëring.

          De gemeenteraad verleende in zitting van 12 februari 2016 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Wevelgem-Zuid, vernieuwen waterdistributienet'. Deze opdracht werd gegund door het college van burgemeester en schepenen op 27 april 2022 aan De Watergroep.

          Naar aanleiding van de opmaak van het ontwerp van de herinrichting van het bedrijventerrein Wevelgem-Zuid is het opportuun gebleken bovengenoemde opdracht uit te breiden met de Moraviëstraat. Hiervoor moet de gemeenteraad nog de lastvoorwaarden, raming en plaatsingsprocedure goedkeuren.

          Voor deze opdracht 'vernieuwen waterdistributienet Moraviëstraat' wordt geen beroep gedaan op de mededinging omdat de opdracht slechts door één bepaalde inschrijver kan worden uitgevoerd daar de gemeente aangesloten is bij De Watergroep.

          In het kader van de opdracht 'vernieuwen waterdistributienet Moraviëstraat' werden offertes met projectnummer 03_000020565 en 01_000237080 opgesteld door De Watergroep. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 66 985 euro (vrij van btw).
          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
          Een deel van de kostprijs (85%) wordt gesubsidieerd door het agentschap Innoveren en Ondernemen.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB2-ACT32/0630-00/228300/I-PB2-AP12 van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 mei 2022: revitalisering bedrijventerrein Wevelgem-Zuid - wijze van gunnen.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2022: revitalisering bedrijventerrein Wevelgem-Zuid, vernieuwen waterdistributienet - gunning.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 12 februari 2016: revitalisering bedrijventerrein Wevelgem-Zuid, vernieuwen waterdistributienet - wijze van gunnen.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 december 2014: aanstellen ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van de bedrijventerreinen Wevelgem-Zuid en Gullegem-Moorsele - gunning.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 4 juli 2014: aanstellen ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van de bedrijventerreinen Wevelgem-Zuid en Gullegem-Moorsele - wijze van gunnen.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° d (de opdracht kan slechts door één bepaalde inschrijver worden uitgevoerd om reden van het feit dat de gemeente aangesloten is bij De Watergroep).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende subsidiëring van bedrijventerreinen.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 19 juli 2019 tot toekenning van steun voor de (her)aanleg van bedrijventerreinen, in het bijzonder artikel 53.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het plan en de offertes met nr. 03_000020565 en 01_000237080 voor de opdracht 'vernieuwen waterdistributienet Moraviëstraat', opgesteld door De Watergroep, worden goedgekeurd. De raming bedraagt 66 985 euro (vrij van btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Er wordt geen beroep gedaan op de mededinging.

        • Samenwerkingsovereenkomst ontwerp en uitvoering 'weg- en rioleringswerken Moraviëstraat grondgebied Wevelgem en Kortrijk'

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          De samenwerkingsovereenkomst met de stad Kortrijk voor het ontwerp en de uitvoering 'weg- en rioleringswerken Moraviëstraat grondgebied Wevelgem en Kortrijk' wordt goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          De Moraviëstraat op grondgebied Wevelgem en Kortrijk is in verouderde staat en is een collectief te optimaliseren cluster. Dit betekent dat de rioolbeheerder ervoor moet zorgen dat al het vuilwater terecht komt in een zuiveringsstation. In de huidige situatie vloeit het vuilwater af via open grachten.
          Aangezien gemeente Wevelgem en stad Kortrijk op deze plaats palen aan elkaar is het aangewezen om deze werken in het algemeen belang en om (kosten)efficiëntieredenen en om redenen van synergie samen te voegen, zodat de werken aldus op elkaar kunnen aansluiten en de kosten worden gedrukt. Voor de uitvoering van de studieopdracht en voor de uitvoering van de eigenlijke werken wordt voorgesteld dat gemeente Wevelgem optreedt als aanbestedende overheid.

          De gemeenteraad keurde op 4 juli 2014 de wijze van gunnen goed voor de opdracht ‘aanstellen ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van de bedrijventerreinen Wevelgem-Zuid en Gullegem-Moorsele’. Het college van burgemeester en schepenen gunde deze opdracht op 10 december 2014 aan Grontmij Belgium nv (ondertussen Sweco Belgium nv).

          De gemeenteraad hechtte, in zitting van 13 mei 2022, zijn goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht ‘revitalisering bedrijventerrein Wevelgem-Zuid’, waarbij deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

          * Perceel 1 (weg- en rioleringswerken in de Vlamingstraat, Kouterstraat, Tramstraat, Zuidstraat en Leie Jaagpad), raming: 8 847 417,15 euro (excl. btw), hetzij 9 254 305,64 euro (incl. btw);
          * Perceel 2 (weg- en rioleringswerken Moraviëstraat grondgebied Wevelgem), raming: 994
           134,85 euro (excl. btw), hetzij 1 059 210,66 euro (incl. btw);
          * Perceel 3 (weg- en rioleringswerken Moraviëstraat grondgebied Kortrijk), raming: 90 448
           euro (excl. btw, btw volledig aftrekbaar).

          De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 9 932 000 euro (excl. btw), hetzij 10 403 964,30 euro (incl. btw).

          Het is aangewezen de rechten en verplichtingen van de partijen bij het ontwerp en de uitvoering van voornoemde werken vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 mei 2022: revitalisering bedrijventerrein Wevelgem-Zuid - wijze van gunnen.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 december 2014: aanstellen ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van de bedrijventerreinen Wevelgem-Zuid en Gullegem-Moorsele - gunning.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 4 juli 2014: aanstellen ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van de bedrijventerreinen Wevelgem-Zuid en Gullegem-Moorsele - wijze van gunnen.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst met de stad Kortrijk, in bijlage, voor het ontwerp en de uitvoering 'weg- en rioleringswerken Moraviëstraat grondgebied Wevelgem en Kortrijk'.

    • Algemeen bestuur

      • Financiën

        • Jaarrekening 2021: deel gemeente

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          De jaarrekening 2021, voor wat betreft het gedeelte van de gemeente, wordt goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          Het voorontwerp van deze jaarrekening was voorwerp van overleg tussen de leden van het managementteam in het bijzonder en werd besproken binnen het themateam Strategie en Financiën, dat de opmaak van de beleidsrapporten coördinerend opvolgt.  

          Het voorstel tot jaarrekening 2021 werd besproken op de gemeenteraadscommissie algemeen beleid en ondersteuning van 30 mei 2022.

          De financiële toestand van de jaarrekening 2021 (in euro):

          Budgettair resultaat

          Jaarrekening

          I. Exploitatiesaldo

          8 697 090

          a. Ontvangsten

          56 899 647

          b. Uitgaven

          48 202 557

          II. Investeringssaldo

          -8 263 876

          a. Ontvangsten

          7 593 049

          b. Uitgaven

          15 856 925

          III. Saldo exploitatie en investeringen

          433 213

          IV. Financieringssaldo

          1 752 291

          a. Ontvangsten

          6 385 441

          b. Uitgaven

          4 633 150

          V. Budgettair resultaat van het boekjaar

          2 185 504

          VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

          34 829 020

          VII. Gecumuleerd budgettair resultaat

          37 014 524

          IX. Beschikbaar budgettair resultaat

          37 014 524

           

          Autofinancieringsmarge

          Jaarrekening

          I. Exploitatiesaldo

          8 697 090

          II. Netto periodieke aflossingen

          3 752 857

          a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

          4 601 967

          b. Periodieke terugvordering leningen

          849 110

          III. Autofinancieringsmarge

          4 944 233

           

          Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

          Jaarrekening

          I. Autofinancieringsmarge

          4 944 233

          II. Correctie op de periodieke aflossingen

          605 017

          a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

          4 601 967

          b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden

          3 996 950

          III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

          5 549 250

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 december 2021: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2022): definitieve vaststelling.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 december 2021: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2022): deel gemeente.
          • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 december 2021: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2022): deel OCMW.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 11 december 2020: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2021): definitieve vaststelling.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 11 december 2020: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2021): deel gemeente.
          • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 december 2020: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2021): deel OCMW.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 260 en artikel 249, §3.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
          • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels.
          Beslissing

          Keurt de jaarrekening 2021 goed, voor wat betreft het gedeelte van de gemeente, waaruit volgende financiële toestand blijkt:

          Beschikbaar budgettair resultaat  37 014 524 euro
          Autofinancieringsmarge

          4 944 233 euro

          Gecorrigeerde autofinancieringsmarge   

             5 549 250 euro

           

      • Beleidsmedewerkers algemeen directeur

        • Rapportering organisatiebeheersing

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          Het betreft de kennisname van de rapportering over organisatiebeheersing 2021.

          Feiten, context en argumentatie

          Het decreet lokaal bestuur, artikel 217 tot en met artikel 219, verplicht de gemeente en het OCMW om te werken aan organisatiebeheersing. Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

          • de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
          • wetgeving en procedures naleeft;
          • over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
          • op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
          • de activa beschermt en fraude voorkomt.

          De gemeente en het OCMW dienen hierbij over een algemeen kader - goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn – te beschikken.

          Het kader organisatiebeheersing voor de gemeente en het OCMW werd goedgekeurd door respectievelijk de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 14 juni 2019.

          Het verslag organisatiebeheersing 2021 werd besproken in de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning van 30 mei 2022.

          Om stappen vooruit te kunnen zetten op het vlak van organisatiebeheersing voorziet het kader organisatiebeheersing onder meer dat er iedere drie jaar een zelfevaluatie gebeurt op het vlak van organisatiebeheersing. Deze zelfevaluatie werd voorbereid in 2019 en werd middels een interne bevraging en via de werking van de diverse themateams in het voorjaar van 2020 afgerond. Dit resulteerde in het najaar van 2020 in de opmaak van een actualisatie van het actieplan organisatiebeheersing voor de periode 2020-2022. In 2021 werd verder uitvoering gegeven aan dit actieplan.

          Aan deze rapportering over de organisatiebeheersing worden ook nog het jaarverslag informatieveiligheid 2021 voor gemeente en OCMW en het jaarverslag klachten 2021 voor gemeente en OCMW toegevoegd.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 14 juni 2019: kader organisatiebeheersing.
          • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 juni 2019: kader organisatiebeheersing.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 219.
          Beslissing

          Neemt kennis van:

          - het verslag organisatiebeheersing 2021
          - het jaarverslag informatieveiligheid 2021
          - het jaarverslag klachten 2021.

    • Grondgebiedszaken

      • Ruimtelijke ordening, stedenbouw en wonen

        • Onroerende verrichtingen

          • Kosteloze verwerving wegenis verkaveling Reynsakkerstraat

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Stijn Tant, Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

            De gemeente verwerft kosteloos de aangelegde voetpadstrook in de verkaveling van 3 loten in de Reynsakkerstraat.

            Feiten, context en argumentatie

            De verkaveling in de Reynsakkerstraat, zoals vergund door het college van burgemeester en schepenen op 28 mei 2014 (voor 3 loten voor open bebouwing), werd gerealiseerd.

            In deze verkavelingvergunning werd onder meer volgende last opgelegd:

            De 1,5 m verharde strook voor de woningen, nuttig voor de aanleg van nutsleidingen dient uitgevoerd in betonstraatstenen en met een betonfundering, onder toezicht van de technische dienst van de gemeente Wevelgem. Die 1,5 m-zone wordt na de aanleg overgedragen aan de gemeente. De verkavelaar maakt daarvoor een opmetingsplan op en staat in voor het verlijden van die kosteloze overdracht aan de gemeente.

            Deze voetpadstrook werd ondertussen aangelegd. De verkavelaar heeft notaris Strobbe uit Wevelgem aangesteld om de ontwerpakte op te maken voor de kosteloze overdracht van deze voetpadstrook, zijnde lot W (110 m²) volgens opmetingsplan van 17 mei 2021 van landmeter ing. Ann Cnockaert. Lot W is kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, nummers 146G en 145K.

            Hogere regelgeving
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 11°.
            Beslissing

            Artikel 1

            De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de gronden van de wegenis in de verkaveling (3 loten) Reynsakkerstraat. Het gaat om een perceel grond, gekadastreerd 1ste afdeling, sectie A, nummers 146G en 145K (vormen samen lot W), met een oppervlakte van 110 m² volgens opmetingsplan van landmeter ing. Ann Cnockaert van 17 mei 2021.

            Artikel 2

            De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor de kosteloze overdracht van de wegenis goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken. 

            Artikel 3

            Affecteert deze gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente. 

            Artikel 4

            De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.

          • Kosteloze verwerving wegenis verkaveling (vroegere) Processiestraat

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Stijn Tant, Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

            De gemeente verwerft kosteloos de gronden van de wegenis van de verkaveling in de (vroegere) Processiestraat, meer bepaald:

            • een perceel met een oppervlakte van 498 m² in de Koetsierstraat,
            • een perceel met een oppervlakte van 133 m² in de Henri Debrabanderestraat.
            Feiten, context en argumentatie

            De verkaveling in de (vroegere) Processiestraat, zoals vergund door het college van burgemeester en schepenen op 11 maart 1987 (fase 1, voor 3 loten) en op 20 januari 1988 (met wijziging op 6 juli 1988 en 24 mei 1989, fase 2, voor 11 loten), werd gerealiseerd.

            Binnen deze verkaveling liggen nog 2 stukken grond, die behoren tot de openbare wegenis, waarbij de wegenwerken al uitgevoerd zijn in het begin van de jaren '90. Deze gronden werden nog niet overgedragen aan de gemeente. Deze stukken grond bevinden zich in de (huidige) Koetsierstraat en in de (huidige) Henri Debrabanderestraat, het betreft meer bepaald het kadastraal perceel 1ste afdeling, sectie A, nummer 446E2 (498 m²) in de Koetsierstraat en nummer 446G (133 m²) in de Henri Debrabanderestraat.

            De erfgenamen van de verkavelaar van deze stukken grond zijn bereid om deze kosteloos over te dragen. De kosten voor de notaris- en aktekosten in dit dossier zijn voor rekening van de gemeente.

            Meerjarenplan en budget

            De uitgave wordt aangerekend op rekening 0200-00/224007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

            Vorige beslissingen
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 mei 2022: kosteloze overdacht van nog niet overgedragen delen van de wegenis verkaveling Processiestraat.
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 december 2021: kosteloze overdacht van nog niet overgedragen delen van de wegenis verkaveling Processiestraat (vervolg).
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 mei 2021: kosteloze overdacht van nog niet overgedragen delen van de wegenis verkaveling Processiestraat.
            • Beslissing van de gemeenteraad van 12 februari 1988: verbintenis tot het aanleggen van riolerings-, bestratings-, gas-, elektriciteits- en waterleidingswerken en het aanbrengen van het TV-distributienet (met kosteloze grondafstand).
            • Beslissing van de gemeenteraad van 13 maart 1987: verbintenis tot het aanleggen van het gas-, elektriciteits- en waterleidingsnet en het TV-distributienet en tot het dragen van de kosten voor de aanleg van de wegeniswerken (met kosteloze grondafstand).
            Hogere regelgeving
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 11°.
            Beslissing

            Artikel 1

            De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de grond gelegen in de Koetsierstraat (1ste afdeling, sectie A, nummer 446E2) met een kadastrale oppervlakte van 498 m² en de grond gelegen in de Henri Debrabanderestraat (1ste afdeling, sectie A, nummer 446G) met een kadastrale oppervlakte van 133 m².

            Artikel 2

            De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor de kosteloze afstand goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken. 

            Artikel 3

            Affecteert deze gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente. 

            Artikel 4

            De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.

        • Overige punten stedenbouw

          • Aanpassen kruispunt Gullegemstraat-Roterijstraat - goedkeuring rooilijn

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

            Goedkeuring wordt gegeven aan de nieuwe rooilijn voor het kruispunt Gullegemstraat-Roterijstraat, na het slopen van een woning.

            Feiten, context en argumentatie

            Het betreft de goedkeuring van een nieuwe rooilijn voor het kruispunt Gullegemstraat-Roterijstraat, na het slopen van een woning.

            De woning Gullegemstraat 115 werd aangekocht om de zichtbaarheid voor het verkeer aan te pakken (beslissing van de gemeenteraad van 5 april 2019). Deze woning zal worden gesloopt in functie van een betere aansluiting van de Roterijstraat op de Gullegemstraat (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 11 maart 2022). Het terrein zal na de slopingswerken volledig vrij gemaakt zijn. De vrijgekomen deelmuur met woning nr. 113 wordt geïsoleerd en afgewerkt met een roodbruin genuanceerde paramentsteen (gelijkaardig aan de gevelsteen van de woning nr. 113) over de volledige oppervlakte.

            Het vrijgekomen terrein wordt openbaar domein in functie van de heraanleg van het kruispunt Gullegemstraat-Roterijstraat.

            Het kruispunt krijgt een minder scherpe bocht die loopt over het terrein. Hierdoor zal het verkeer komende van de Gullegemstraat vertraagd worden en het verkeer komende van de Roterijstraat zal een beter gezichtsveld hebben bij het inrijden van de Gullegemstraat. Om de veiligheid van de voetgangers te vergroten wordt een nieuw voetpad aangelegd op één meter van de afgewerkte deelmuur en evenwijdig ermee. Het voetpad wordt van de weg gescheiden door de aanleg van streekeigen groen. Ook het voetpad van de tegenoverliggende hoek wordt heraangelegd en van de straat gescheiden door de aanleg van streekeigen groen.

            Tijdens het openbaar onderzoek, naar aanleiding van de omgevingsvergunningaanvraag voor de sloop, werden geen bezwaarschriften ingediend.

            Vorige beslissingen
            • Beslissing van de gemeenteraad van 11 maart 2022: slopen van een woning en heraanleg omgeving Gullegemstraat 115 - wijze van gunnen.
            • Beslissing van de gemeenteraad van 5 april 2019: aankoop woning Gullegemstraat 115.
            Hogere regelgeving
            • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 8 en artikel 12, §2.
            • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31.
            • Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47.
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
            Beslissing

            Goedkeuring wordt gegeven aan de nieuwe rooilijn voor het kruispunt Gullegemstraat-Roterijstraat, na het slopen van een woning.

    • Agendapunten en vragen van raadsleden

      • Geagendeerde vragen

        • School Sint-Janstraat/DNA Moorsele

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

           

          Vraag ingediend door de heer Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.

           
           
          Feiten, context en argumentatie

           

           
          Meerjarenplan en budget

           

           
          Vorige beslissingen

           

           
          Hogere regelgeving

           

           
          Beslissing

           

           
      • Mondelinge vragen

        • Waar blijft de hondenloopweide?

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, fractie Groen en raadslid Joachim Naert, fractie N-VA en gesteld door raadsleden Carlo De Winter en Joachim Naert.

          Beslissing

          Vraag ingediend door raadslid Carlo De Winter, fractie Groen, en raadslid Joachim Naert, fractie N-VA.

        • Onthaal gemeenteloket

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Lien Vanderjeugt.

        • Jaarrekening 2021: definitieve vaststelling

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tommy Vansteenkiste, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden

          De jaarrekening 2021 wordt definitief vastgesteld.

          Feiten, context en argumentatie

          Het voorontwerp van deze jaarrekening was voorwerp van overleg tussen de leden van het managementteam in het bijzonder en werd besproken binnen het themateam Strategie en Financiën, dat de opmaak van de beleidsrapporten coördinerend opvolgt.  

          Het voorstel tot jaarrekening 2021 werd besproken op de gemeenteraadscommissie algemeen beleid en ondersteuning van 30 mei 2022.

          De gemeenteraad van heden stelde de jaarrekening voor het deel van de gemeente vast.

          De raad voor maatschappelijk welzijn stelde de jaarrekening voor het deel van het OCMW vast.

          De financiële toestand van de jaarrekening 2021 (in euro):

          Budgettair resultaat

          Jaarrekening

          I. Exploitatiesaldo

          8 697 090

          a. Ontvangsten

          56 899 647

          b. Uitgaven

          48 202 557

          II. Investeringssaldo

          -8 263 876

          a. Ontvangsten

          7 593 049

          b. Uitgaven

          15 856 925

          III. Saldo exploitatie en investeringen

          433 213

          IV. Financieringssaldo

          1 752 291

          a. Ontvangsten

          6 385 441

          b. Uitgaven

          4 633 150

          V. Budgettair resultaat van het boekjaar

          2 185 504

          VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

          34 829 020

          VII. Gecumuleerd budgettair resultaat

          37 014 524

          IX. Beschikbaar budgettair resultaat

          37 014 524

           

          Autofinancieringsmarge

          Jaarrekening

          I. Exploitatiesaldo

          8 697 090

          II. Netto periodieke aflossingen

          3 752 857

          a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

          4 601 967

          b. Periodieke terugvordering leningen

          849 110

          III. Autofinancieringsmarge

          4 944 233

           

          Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

          Jaarrekening

          I. Autofinancieringsmarge

          4 944 233

          II. Correctie op de periodieke aflossingen

          605 017

          a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen

          4 601 967

          b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden

          3 996 950

          III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge

          5 549 250

           

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 december 2021: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2022): definitieve vaststelling.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 december 2021: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2022): deel gemeente.
          • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 december 2021: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2022): deel OCMW.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 11 december 2020: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2021): definitieve vaststelling.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 11 december 2020: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2021): deel gemeente.
          • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 december 2020: meerjarenplanaanpassing 2020-2025 (2021): deel OCMW.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 260 en artikel 249, §3.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
          • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus met de bijbehorende bijlagen met de schema's en de rekeningstelsels.
          Beslissing

          Gaat over tot definitieve vaststelling van de jaarrekening 2021, waaruit volgende financiële toestand blijkt:

          Beschikbaar budgettair resultaat  37 014 524 euro
          Autofinancieringsmarge

          4 944 233 euro

          Gecorrigeerde autofinancieringsmarge   

             5 549 250 euro

Namens gemeenteraad,

Kurt Parmentier
algemeen directeur

Jo Libeer
voorzitter