Raming:
* Perceel 1 (aanstellen ontwerper voor kleedkamers sportcentrum Wevelgem), raming: 26 000 euro (excl. btw), hetzij 31 460 euro (incl. btw);
* Perceel 2 (aanstellen ontwerper voor kleedkamers sportcentrum Gullegem), raming: 9 600 euro (excl. btw), hetzij 11 616 euro (incl. btw);
* Perceel 3 (aanstellen ontwerper voor kleedkamers sportcentrum Moorsele), raming: 28 000 euro (excl. btw), hetzij 33 880 euro (incl. btw).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 63 600 euro (excl. btw), hetzij 76 956 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'aanstellen ontwerper(s) voor bouwen kleedkamers diverse sportcentra' werd een bestek met nr. 2354/02421 opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (aanstellen ontwerper voor kleedkamers sportcentrum Wevelgem), raming: 26 000 euro (excl. btw), hetzij 31 460 euro (incl. btw);
* Perceel 2 (aanstellen ontwerper voor kleedkamers sportcentrum Gullegem), raming: 9 600 euro (excl. btw), hetzij 11 616 euro (incl. btw);
* Perceel 3 (aanstellen ontwerper voor kleedkamers sportcentrum Moorsele), raming: 28 000 euro (excl. btw), hetzij 33 880 euro (incl. btw).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 63 600 euro (excl. btw), hetzij 76 956 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB2-ACT18/0742-00/221007/I-PB2-AP6 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2354/02421 en de raming voor de opdracht 'aanstellen ontwerper(s) voor bouwen kleedkamers diverse sportcentra', opgesteld door de heer Rik Soubry, dienst Gebouwen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt in totaal 63 600 euro (excl. btw), hetzij 76 956 euro (incl. btw), voor volgende percelen:
* Perceel 1 (aanstellen ontwerper voor kleedkamers sportcentrum Wevelgem), raming: 26 000 euro (excl. btw), hetzij 31 460 euro (incl. btw);
* Perceel 2 (aanstellen ontwerper voor kleedkamers sportcentrum Gullegem), raming: 9 600 euro (excl. btw), hetzij 11 616 euro (incl. btw);
* Perceel 3 (aanstellen ontwerper voor kleedkamers sportcentrum Moorsele), raming: 28 000 euro (excl. btw), hetzij 33 880 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 62 725 euro (excl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht 'onderhouds- en herstellingswerken riolering 2021' werd een bestek met nr. 2362/03221 opgesteld door de heer Steven Van Heuverswijn, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 62 725 euro (excl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0310-00/227007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2362/03221 en de raming voor de opdracht 'onderhouds- en herstellingswerken riolering 2021', opgesteld door de heer Steven Van Heuverswijn, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 62 725 euro (excl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 213 747,75 euro (excl. btw), hetzij 248 520,23 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
De gemeenteraad ging op 5 juli 2019 akkoord met de overdracht van een aantal gewestwegen met financiële tussenkomst van de Vlaamse overheid aan de gemeente Wevelgem voor het in goede staat brengen van de over te nemen wegen.
De gemeenteraad verleende in zitting van 5 juli 2019 tevens goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'aanstellen ontwerper en veiligheidscoördinator verbeteringswerken aan wegen over te nemen van de Vlaamse overheid'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 17 juni 2020 om deze ontwerpopdracht te gunnen aan Group D Engineering.
In het kader van de opdracht 'onderhoudswerken aan verschillende wegen (Warandestraat, Sint-Eloois-Winkelstraat, Vanneputstraat, Meerlaanstraat)' werd een bestek met nr. 20002 opgesteld door de ontwerper, Group D Engineering, Gentsestraat 79, 8530 Harelbeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 213 747,75 euro (excl. btw), hetzij 248 520,23 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0200-00/224007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 20002 en de raming voor de opdracht 'onderhoudswerken aan verschillende wegen (Warandestraat, Sint-Eloois-Winkelstraat, Vanneputstraat, Meerlaanstraat)', opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 213 747,75 euro (excl. btw), hetzij 248 520,23 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 3 734 481,77 euro (excl. btw), hetzij 3 999 473,56 euro (incl. btw)
Openbare procedure.
De gemeenteraad verleende in zitting van 12 juni 2015 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht ‘weg- en rioleringswerken Warandestraat, aanstellen ontwerper, veiligheidscoördinator en afkoppelingsdeskundige'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 19 augustus 2015 om deze ontwerpopdracht te gunnen aan EVOLTA.
In het kader van de opdracht 'wegenis-, omgevings- en rioleringswerken Warandestraat' werd een bestek met nr. 14/27.001 opgesteld door de ontwerper, EVOLTA.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 3 734 481,77 euro (excl. btw), hetzij 3 999 473,56 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/227007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 14/27.001 en de raming voor de opdracht 'wegenis-, omgevings- en rioleringswerken Warandestraat', opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 3 734 481,77 euro (excl. btw), hetzij 3 999 473,56 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 316 278,20 euro (excl. btw), hetzij 374 009,06 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
Het college van burgemeester en schepenen stelde in zitting van 15 april 2020 Green Concepts aan als ontwerper voor het dossier 'heraanleg parking Bankbeekstraat te Gullegem'.
In het initiële voorontwerp werd rekening gehouden met het openleggen van een deel van de Steenbeek. Omdat deze in beheer is van de provincie West-Vlaanderen werd ter zake een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd in de gemeenteraad van 11 september 2020.
Gedurende het ontwerpproces werd echter duidelijk dat het deels openleggen van de Steenbeek technisch niet haalbaar bleek te zijn. Samen met de dienst Waterlopen van de provincie West-Vlaanderen werd hierdoor afgesproken dat de Steenbeek ingebuisd zou blijven. Ter plaatse wordt er nu een wadi voorzien om water zoveel mogelijk te laten infiltreren.
Op 24 september 2020 vond een infomarkt plaats samen met de inwoners van de Bankbeekstraat. De input van de inwoners werd verwerkt in het uiteindelijke ontwerp.
In het kader van de opdracht 'heraanleg Bankbeekstraat te Gullegem' werd uiteindelijk een bestek met nr. WL0176 opgesteld door de ontwerper, Green Concepts.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 316 278,20 euro (excl. btw), hetzij 374 009,06 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT7/0200-00/224007/I-PB5-AP2 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. WL0176 en de raming voor de opdracht 'heraanleg Bankbeekstraat te Gullegem', opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 316 278,20 euro (excl. btw), hetzij 374 009,06 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Raming: 353 713,50 euro (excl. btw), hetzij 420 883,79 euro (incl. btw).
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 30 september 2020 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van de opdracht 'ontwerper verhoogde fietspaden Roeselarestraat (nummer 338-376)'. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 oktober 2020 om deze ontwerpopdracht te gunnen aan Infrabureau Demey bv.
In het kader van de opdracht 'aanleg verhoogde fietspaden Roeselarestraat' werd een bestek met nr. 20.64 opgesteld door de ontwerper, Infrabureau Demey bv. Deze opdracht past binnen het lokaal mobiliteitsplan, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 11 december 2020.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 353 713,50 euro (excl. btw), hetzij 420 883,79 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT3/0200-00/224007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 20.64 en de raming voor de opdracht 'aanleg verhoogde fietspaden Roeselarestraat', opgesteld door de ontwerper, Infrabureau Demey bv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 353 713,50 euro (excl. btw), hetzij 420 883,79 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan met een wijziging van de gemeenteweg Roeselarestraat ter hoogte van huisnummer 411-419 wordt voorlopig vastgesteld.
In het kader van de opdracht 'aanleg verhoogde fietspaden Roeselarestraat' (waarvan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure werden voorgelegd aan de gemeenteraad van heden), werd in het ontwerp voorzien om slechts één op- en afrit te voorzien ter hoogte van huisnummers 417-419 om zo een veiliger verkeerspunt te creëren. Hierdoor kan een deeltje van de zijtak van de Roeselarestraat ter hoogte van nr. 419 geknipt worden en kan gesteld worden dat dit deeltje niet meer nuttig is als openbare weg. Vandaar dat het college van burgemeester en schepenen voorstelde om dit deel te verkopen aan de aangelanden. Dit deel kan pas verkocht worden nadat een wijziging van de gemeenteweg wordt vastgesteld en beslist wordt het deel te desaffecteren uit het openbaar domein.
De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen. Bedoelde wijziging van de gemeenteweg wordt aldus vastgelegd in een rooilijnplan. Landmeetkantoor Koen Roelandt bv maakte een ontwerp van rooilijnplan op (18 mei 2021).
In toepassing van artikel 3 van het decreet houdende de gemeentewegen moet onderzocht worden welke rol dit deel van de gemeenteweg kan spelen in functie van de huidige en toekomstige behoeften aan (zachte) mobiliteit. Naast een toetsing aan deze algemene doelstelling, moet elke beslissing over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet, overeenkomstig artikel 4 van dit decreet, ook rekening houden met volgende principes:
De voorgestelde wijziging is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikel 3 en artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Procedureel wordt, na de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad van het ontwerp van rooilijnplan, gedurende 30 dagen een openbaar onderzoek georganiseerd en worden de nodige adviezen (deputatie en departement Mobiliteit en Openbare Werken) opgevraagd. Vervolgens komt het aan de gemeenteraad toe het gemeentelijk rooilijnplan definitief vast te stellen. Tegen deze definitieve vaststelling is een georganiseerd administratief beroep bij de Vlaamse regering mogelijk. Bij het uitblijven van een administratief beroep heeft het besluit uitwerking 14 dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Artikel 1
Gaat akkoord met het wijzigen van de gemeenteweg Roeselarestraat ter hoogte van huisnummer 411-419.
Artikel 2
Voorliggend ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan met een wijziging van de gemeenteweg Roeselarestraat ter hoogte van huisnummer 411-419 wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.
Een perceel grond van 4 450 m² langs Bergelen, wordt aangekocht om reden van openbaar nut, meer bepaald de aanleg van een bufferbekken in functie van de geplande rioleringswerken.
Naar aanleiding van weg- en rioleringswerken in Bergelen, werd een subsidieaanvraag voor de aanleg van de rioleringen ingediend bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). In functie van het bekomen van deze subsidie moet een bufferbekken aangelegd worden.
De aanleg van dit bufferbekken is noodzakelijk als opvang bij grote piekbuien. In het voorontwerpplan van de heraanleg van Bergelen wordt het verharde gedeelte uitgebreid waardoor er gebufferd moet worden. Voor deze aanleg van dit bufferbekken is de aankoop van een stuk grond in Bergelen, meer bepaald deel van het perceel 3de afdeling, sectie D, nr. 399D, nodig.
De totale oppervlakte van het aan te kopen stuk grond is 4 450 m². Tijdens de onderhandelingen werd rekening gehouden met een marge voor een wachtinterest en een wederbeleggingsvergoeding bovenop de schattingsprijs, die zou moeten betaald worden bij een onteigening. Er werd overeenstemming bekomen met de huidige eigenaar over de verkoop voor 58 911,33 euro. Dit ligt binnen de vooropgestelde marges.
Notaris de Mûelenaere & Vijncke uit Gullegem bereidde de akte voor.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/220007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt de grond voor het aanleggen van een bufferbekken in Bergelen aan tegen 58 911,33 euro. Het gaat om een deel van een perceel grond gekadastreerd 3de afdeling, sectie D, nummer 399D, met een oppervlakte van 4 450 m² volgens metingsplan van Landmeetkantoor Koen Roelandt bv van 2 december 2020.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven gronden. Deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De tweede lijst van nominatieve subsidies voor 2021 wordt goedgekeurd.
Volgens de BBC-regels behoort het overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies tot de documentatie bij het meerjarenplan. Deze lijst is raadpleegbaar via www.wevelgem.be/meerjarenplan2020-2025.
Overeenkomstig artikel 41, 2de lid, 23° van het decreet lokaal bestuur is het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies een (niet-delegeerbare) bevoegdheid van de gemeenteraad.
De nominatieve subsidies voor 2021 worden gefaseerd voorgelegd aan de gemeenteraad omdat de uitbetaling van een aantal voorziene subsidies nog onzeker was/is. Subsidies zijn soms gekoppeld aan evenementen, die mogelijk niet kunnen doorgaan zoals gepland ten gevolge van de maatregelen ter beperking van de verspreiding van het coronavirus. Om financieringsproblemen te vermijden, worden de (mogelijks uit te betalen) nominatieve subsidies hier voorzien, om (afhankelijk van de organisatie) de overeengekomen voorschotten te kunnen uitbetalen. Voor nominatieve subsidies boven de 3 000 euro moet nog een convenant afgesloten worden. Daarnaast hoeven de nominatieve subsidies hiermee niet definitief te zijn, deze kunnen nog aangepast worden in een volgende gemeenteraad.
In zitting van 12 februari 2021 werd een eerste lijst goedgekeurd. Er wordt op basis van de lijst toegestane werkings- en investeringssubsidies, opgenomen in de documentatie bij het meerjarenplan 2020-2025 (aanpassing), een tweede lijst van nominatieve subsidies voorgelegd.
Artikel 1
Keurt de tweede lijst met nominatieve subsidies 2021 goed als volgt:
BI |
AR |
Omschrijving |
Bedrag 2021 |
|
|
|
|
500 |
|
Handel en middenstand |
|
|
649606 |
Toelage vzw Wevelgem Centrum |
13 865,00 |
710 |
|
Feesten en plechtigheden |
|
|
649606 |
Toelage Moorsele Feest |
5 310,00 |
740 |
|
Sport |
|
|
649606 |
WTC De Bondtrappers (mountainbiketochten) |
125,00 |
|
649606 |
Alpro Leiemarathon |
3 500,00 |
|
649606 |
Toelage TTC Jong Gullegem |
900,00 |
750-00 |
|
Jeugdsector- en verenigingsondersteuning |
|
|
649606 |
Toelage jeugdfeesten |
3 540,00 |
|
|
|
|
Adviesraden: |
|
|
|
160 |
|
Hulp aan het buitenland |
|
|
649606 |
Toelage mondiale raad |
500,00 |
380 |
|
Participatie en sensibilisatie |
|
|
649606 |
Toelage milieuraad |
500,00 |
709 |
|
Overige culturele instellingen |
|
|
649606 |
Toelage Culturele Raad |
500,00 |
740 |
|
Sport |
|
|
649606 |
Toelage Sportraad |
500,00 |
750 |
|
Jeugdsector- en verenigingsondersteuning |
|
|
649606 |
Toelage aan jeugdraad |
500,00 |
959 |
|
Overige verrichtingen betreffende ouderen |
|
|
649606 |
Toelage Ouderenraad |
500,00 |
Keurt de lijst met nominatieve subsidies in toepassing van de artikelen 12, §3 en 15 van het reglement houdende gemeentelijke maatregelen die de financiële gevolgen van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, te milderen (bis) (beslissing van de gemeenteraad van 11 december 2020) goed.
Naar aanleiding van de coronapandemie maakte de Vlaamse regering middelen vrij om de sectoren cultuur, jeugd en sport bij te staan. In dit Vlaams noodfonds werd 449 469,82 euro toegekend aan de gemeente Wevelgem. De besteding is door het lokale bestuur vrij te kiezen, in tijd te spreiden en zal enkel worden gemonitord door de Vlaamse overheid op basis van de reguliere digitale rapportering over de BBC-jaarrekeningen.
Herstelsubsidies werden eerder al toegekend door de gemeenteraad (beslissing van 11 december 2020 en beslissing van 12 februari 2021) in uitvoering van artikel 17, §2 van het reglement van 3 juli 2020 houdende gemeentelijke maatregelen die de financiële gevolgen van de federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, milderen.
In de gemeenteraad van 11 december 2020 werd een nieuw reglement goedgekeurd houdende gemeentelijke maatregelen die de financiële gevolgen van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, te milderen (bis). In artikel 15 werd gesteld dat elke vereniging die valt onder het toepassingsgebied van het subsidiereglement socio-cultureel volwassenenwerk, lokale volwassenenorganisaties voor amateurkunsten, lokaal jeugdwerk of sportverenigingen, een dossier kan indienen voor een bijkomende nominatieve subsidie, in functie van specifieke financiële noden die het gevolg zijn van de coronacrisis. Ook de verenigingen die in 2021 een nominatieve subsidie ontvangen van minder dan 3 000 euro, kunnen dit doen, net als de verenigingen die een convenant hebben of zouden hebben afgesloten in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad van 14 februari 2020 houdende de moederconvenant voor het afsluiten van convenanten voor evenementen en de werking van erfgoedverenigingen. In artikel 12, §3 werd bepaald dat lokale mondiale verengingen die een basissubsidie ontvangen uit het subsidiereglement mondiaal burgerschap en mondiale samenwerking, eveneens een dossier kunnen indienen.
De betrokken verenigingen werden hierover aangeschreven. De verenigingen dienden hun dossier in te dienen uiterlijk tegen 15 april 2021. In totaal dienden 59 van de 170 aangeschreven verenigingen een dossier in.
De centrale stuurgroep corona, met vertegenwoordiging van alle fracties, heeft de beoordelingscriteria en de berekende subsidies besproken in zijn bijeenkomst van 14 juni 2021 en hiermee ingestemd.
Aan de gemeenteraad worden de nominatieve herstelsubsidies voorgelegd.
Het totale bedrag aan toegekende herstelsubsidies in ronde 2 bedraagt 129 372,84 euro.
De uitgave wordt aangerekend op actie PB2-ACT1, het beleidsitem afhankelijk van de aard van de vereniging en de algemene rekening 649606 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Keurt de lijst met nominatieve subsidies in toepassing van artikelen 12, §3 en 15 van het reglement houdende gemeentelijke maatregelen die de financiële gevolgen van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, te milderen (bis) (beslissing van de gemeenteraad van 11 december 2020) goed als volgt:
Naam vereniging |
Bedrag 2de ronde |
|
|
SPORTVERENIGINGEN |
|
|
|
BBC Gullegem |
€ 3 153,59 |
Davo Wevelgem |
€ 7 519,57 |
FC Gullegem |
€ 3 240,00 |
Go4Gym |
€ 5 427,60 |
Gullegemse Badmintonclub |
€ 1 514,07 |
Judo Kwai Moorsele |
€ 1 501,61 |
KSV Moorsele |
€ 4 468,00 |
SV Wevelgem City |
€ 12 803,96 |
Turnclub Jong Moorsele |
€ 4 574,41 |
Volleyteam Gullegem |
€ 964,46 |
VT Marke-Webis Wevelgem |
€ 2 929,98 |
vzw Juttepaardje |
€ 5 194,46 |
Holstra |
€ 4 180,00 |
|
|
CATEGORIE 2 |
|
7-mijlstappers |
€ 1 780,40 |
Oes Leute |
€ 551,40 |
Petanqueclub Gullegem |
€ 300,35 |
Wecura |
€ 125,00 |
|
|
AMATEURKUNSTENVERENIGINGEN |
|
|
|
Harmonie De Eendracht |
€ 1 625,00 |
Fanfare Kunst Veredelt |
€ 753,13 |
Toneel 't Neerdak |
€ 2 148,00 |
Kunst naar Vermogen |
€ 2 406,01 |
WAT op Scène |
€ 510,18 |
|
|
JEUGDVERENIGINGEN |
|
|
|
Chiro Oltegaere Moorsele |
€ 2 656,02 |
Chiromeisjes Center |
€ 2 835,90 |
Chiro Okido |
€ 3 256,80 |
KLJ Moorsele |
€ 5 544,11 |
KSA Arbeid Adelt |
€ 2 989,88 |
KSA De Grietjes |
€ 6 047,04 |
KSA De Meiskes |
€ 1 160,40 |
Scouts Gullegem-Moorsele |
€ 1 640,00 |
JH Den Bascuul |
€ 6 898,91 |
Burleske |
€ 2 453,61 |
Jeugdorkest C-Barré |
€ 1 720,99 |
Jeugdtheater Jummies |
€ 1 091,20 |
|
|
SOCIO-CULTURELE VERENIGINGEN |
|
|
|
Davidsfonds Wevelgem |
€ 125,00 |
Rode Kruis Wevelgem |
€ 3 281,78 |
KWB Moorsele |
€ 580,13 |
Ferm Wevelgem |
€ 375,94 |
Femma Moorsele |
€ 580,13 |
Okra Gullegem |
€ 742,50 |
Okra Moorsele |
€ 968,49 |
Okra Wevelgem |
€ 524,63 |
S/Plus Wevelgem |
€ 516,78 |
Vl Actieve Senioren |
€ 125,00 |
Samana Gullegem |
€ 323,16 |
Samana Moorsele |
€ 517,50 |
VELT Wevelgem |
€ 441,00 |
Actieve Radiomakers |
€ 527,67 |
Hark van Noa |
€ 654,37 |
|
|
NOMINATIEVE |
|
|
|
Wevelgem rust |
€ 125,00 |
De Stekselorde |
€ 1 348,19 |
Vlaamse Zangers |
€ 125,00 |
|
|
CONVENANTEN |
|
|
|
Orde van de Vlaskapelle |
€ 5 325,99 |
Ter Walle feesten |
€ 135,72 |
Kokopelli vzw |
€ 1 294,60 |
Bascuulfeesten |
€ 1 025,75 |
Kindia vzw |
€ 2 959,64 |
Calcutta sponsor Aid Gullegem |
€ 544,78 |
Pro Mille |
€ 238,05 |
De voetbalovereenkomst met SV Wevelgem City vzw wordt vernieuwd.
Op 9 december 2016 werd een overeenkomst afgesloten met SV Wevelgem City vzw. In deze overeenkomst werd een energiesubsidie en vernieuwde onderhoudssubsidie opgenomen. Deze voetbalovereenkomst werd vernieuwd voor één jaar op 13 december 2019. Naar aanleiding van deze vernieuwing werden ook een aantal aanpassingen aan de overeenkomst aangebracht. In afwachting van de nieuwe voetbalovereenkomsten, die op heden worden voorgelegd, verlengde het college van burgemeester en schepenen op 16 december 2020 de bestaande overeenkomsten zodat het gebruik en het onderhoud van de voetbalaccommodatie door de respectieve voetbalverenigingen verder geregeld werd.
Specifiek voor het kunstgrasveld op het hoofdterrein werd een afzonderlijke samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 april 2017. Op veld 1 werd een recht van opstal verleend aan de voetbalclub, zodat veld 1 geen voorwerp is van huidige voetbalovereenkomst.
De gemeente wil de voetbalverenigingen verder sensibiliseren rond energieverbruik met de introductie van een energiepakket (eerder dan een loutere energiesubsidie), wil de voetbalverenigingen ook verder engageren om de infrastructuur degelijk te onderhouden en wil verder een maatschappelijk engagement van de voetbalverenigingen.
Na bespreking van het nieuwe ontwerp van overeenkomst met SV Wevelgem City vzw op 20 mei 2021 wordt de nieuwe voetbalovereenkomst met SV Wevelgem City vzw voorgelegd aan de gemeenteraad. Het advies van de sportraad van 22 juni 2021 is gunstig.
Beleidsdoelstelling PB2: De gemeente is een partner waar mensen samen leven, werken en zich ontspannen. Dit zowel in verenigingen, in buurten, binnen ondernemingen, private en publieke dienstenverstrekkers. Mensen worden in hun engagement aangesproken en kunnen de gemeente, als meest nabije overheid, aanspreken. Gemeenschapsvorming, een sterk vrijetijdsaanbod en een ondersteunend gezondheidsbeleid versterken het welbevinden van de inwoners.
Actieplan PB2-AP2: De gemeente en verenigingen nemen samen de verantwoordelijkheid op. Dit bij de uitbouw en het beheer van specifieke infrastructuur.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT5/0742-00/649990 van het exploitatiekrediet.
Hecht zijn goedkeuring aan de overeenkomst met SV Wevelgem City vzw als volgt:
Overeenkomst tussen de gemeente Wevelgem en voetbalclub SV Wevelgem City vzw
Tussen voetbalclub SV Wevelgem City vzw, vertegenwoordigd door:
***
***
hierna de gebruiker,
en
de gemeente Wevelgem, eigenaar van de sportaccommodatie en cafetaria, vertegenwoordigd door de heer Jo Libeer, voorzitter van de gemeenteraad, en de heer Kurt Parmentier, algemeen directeur,
hierna de gemeente,
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1
Volgende accommodaties worden ter beschikking gesteld van de gebruiker:
- De velden 2 en 3, alsook de bijhorende zittribunes, staanplaatsen en dug-outs bij de velden 1, 2 en 3 op het sportcentrum Sportspoor Menenstraat.
Het veld 2 en de tribunes bij veld 1, alsook de bijhorende kleedkamers 1 tot en met 8, plus scheidsrechterscabine, worden bij voorrang in gebruik aan de gebruiker toegewezen overeenkomstig de artikelen 2 en 3. Het gebruik van veld 3 wordt geregeld overeenkomstig de artikelen 2 en 3.
- De cafetaria en/of sportcafé op het sportcentrum Sportspoor Menenstraat (zie verder artikel 7)
- Drie bergingscontainers en 2 bureaucontainers.
Er wordt een plaatsbeschrijving op tegensprekelijke wijze opgemaakt.
Er wordt jaarlijks een renovatieperiode voorzien van 2 maanden gedurende dewelke er geen activiteiten mogen plaatsvinden op de grasvelden. Deze periode wordt in overleg met de gebruiker bepaald door de gemeente.
Artikel 2
Voor wat betreft de trainingen:
Voor de aanvang van het sportjaar, en ten laatste op 15 juni, zal de gebruiker bij de sportdienst opgave doen van het volledige trainingsschema van veld 3.
De gebruiker heeft voorrang op de velden 2 en 3 van het sportcentrum Sportspoor Menenstraat.
Met inachtneming van dit trainingsschema kan het college van burgemeester en schepenen de toelating verlenen aan andere verenigingen, ploegen of scholen, om één of meerdere sportactiviteiten te houden op de velden van het sportcentrum Sportspoor Menenstraat mits overleg met de gebruiker. Iedere toegelaten derde gebruiker kan gebruik maken van twee kleedkamers en sanitair. In dit geval staat de gemeente in voor het nodige onderhoud van de ter beschikking gestelde accommodaties.
Artikel 3
Voor wat betreft de wedstrijden:
Voor de aanvang van het sportjaar, en ten laatste tegen 15 augustus, zal de gebruiker de wedstrijdkalenders van de wedstrijden op veld 3 bezorgen aan de sportdienst. De gebruiker heeft voorrang op de velden 2 en 3 van het sportcentrum Sportspoor Menenstraat.
Wat betreft het veld 3 dient de gebruiker er rekening mee te houden dat dit veld ook ter beschikking zou kunnen worden gesteld van derden.
Indien er bijkomende trainingen en/of wedstrijden op veld 3 worden ingericht, dienen deze telkens vooraf te worden meegedeeld aan de sportdienst. Deze kunnen enkel doorgaan voor zover niet reeds een gebruik aan een derde werd toegestaan door het college van burgemeester en schepenen, cfr. artikel 2.
Artikel 4
De gemeente stelt de voetbalvelden gratis ter beschikking.
Artikel 5 Subsidie voor onderhoud
De ter beschikking gestelde gemeentelijke sportaccommodatie dient na elk gebruik opgeruimd en schoongemaakt te zijn en tot wedergebruik in orde gesteld te worden, zo niet zal dit onderhoud door de gemeente op kosten van de gebruiker gebeuren.
De gemeente zal jaarlijks (voor de periode 1 juli x – 30 juni (x+1)) een onderhoudssubsidie toekennen aan de gebruiker ten belope van 25 087 euro ter compensatie van deze onderhoudskosten. Deze onderhoudssubsidie is de optelsom van een forfaitaire subsidie van 18 500 euro, verhoogd met een subsidie berekend in functie van het aantal m² te onderhouden patrimonium (a rato van 7 euro per m²). Deze onderhoudssubsidie zal halfjaarlijks worden uitbetaald, meer bepaald in januari en in juli.
De uitbetaling zal pas gebeuren voor zover het laatste controlebezoek zoals bedoeld in artikel 9 gunstig wordt geadviseerd.
De onderhoudssubsidie is automatisch en van rechtswege gebonden aan de gezondheidsindex. De subsidie is voor het eerst indexeerbaar op 1 juli 2022 en dit volgens de formule:
Basisonderhoudssubsidie x nieuw indexcijfer = nieuwe onderhoudssubsidie
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand juni 2021. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst (juni).
Voornoemde subsidie zal worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate en voor zover het onderhoud zoals bedoeld in de artikelen 5 en 9 van deze overeenkomst niet effectief gebeurt of als de gebruiker onvoldoende werking gedurende het kalenderjaar aantoont (onverminderd overmacht). Deze laatste twee voorwaarden worden op advies van de aangestelde ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Voornoemde subsidie wordt niet uitbetaald zolang de gebruiker niet heeft voldaan aan de kennisgeving zoals bedoeld in de artikelen 2 en 3.
Bovendien kan de financieel directeur van voornoemde subsidie elke niet tijdig betaalde factuur zoals bedoeld in de artikelen 5, 1ste lid, 6, 8 en 9 van deze overeenkomst inhouden ter delging van het nog openstaande bedrag alsook elke andere schuld die de gebruiker zou hebben tegenover de gemeente.
Artikel 6 Energieresponsabilisering & energiepakket
§1. Responsabilisering energieverbruik.
De gebruiker gaat verantwoord en duurzaam om met energie op het sportcentrum Sportspoor Menenstraat en levert inspanningen om zijn energieverbruik zo veel mogelijk te optimaliseren en te beperken. De gemeente staat weliswaar in voor de betaling aan de energieleverancier(s) doch zal de energiefacturen van elektriciteit, gas en/of stookolie jaarlijks desgevallend aanrekenen aan de gebruiker in functie van het opgemeten verbruik en aan de geldende energieprijzen volgens onderstaande modaliteiten.
Het energieverbruik bij eventueel gebruik van de accommodaties door derden wordt in mindering gebracht op basis van objectiveerbare parameters en in functie van de geldende energieprijzen. De vermindering wordt bepaald door het college van burgemeester en schepenen.
§2. Energiepakket
1° De gebruiker beschikt jaarlijks (voor de periode 1 juli x – 30 juni (x+1)) over een energiepakket als volgt:
- voor elektriciteit ten belope van het gemiddelde verbruik van de referentiejaren 2017-2018-2019, uitgedrukt in kWh,
- voor gas ten belope van het gemiddelde, gecorrigeerde verbruik van de referentiejaren 2017-2018-2019, d.w.z. de graaddagen worden in rekening gebracht, uitgedrukt in kWh.
2° Volgens de formule: [(totaal verbruik betreffende jaar) – (energiepakket)] * gemiddelde energieprijs van het betreffende jaar, desgevallend met correctie zoals bedoeld in §1 laatste lid, wordt een energiesubsidie betaald aan de gebruiker (negatieve uitkomst), hetzij een vergoeding aangerekend aan de gebruiker (positieve uitkomst).
De financieel directeur kan van een eventuele energiesubsidie elke niet tijdig betaalde factuur zoals bedoeld in de artikelen 5, 1ste lid, 6, 8 en 9 van deze overeenkomst inhouden ter delging van het nog openstaande bedrag alsook elke andere schuld die de gebruiker zou hebben tegenover de gemeente.
3° Herziening van het energiepakket.
- Bij investeringen door de gemeente met een invloed op het energieverbruik, zal het energiepakket zoals bedoeld onder 1° geactualiseerd worden met de raming van de verwachte wijziging van het energieverbruik (daling bij een energiebesparing, stijging bij een energiestijging).
- Bij een belangrijke invloed op het energieverbruik (n.a.v. investeringen of wijzigingen in de werking van de club) kan de gebruiker, dan wel de gemeente vragen voor een herziening, naar de toekomst, van het energiepakket op basis van het gemiddelde verbruik van de laatste 3 jaren (die representatief zijn voor een normale werking). Dit gebeurt in overleg en op basis van objectiveerbare parameters.
Artikel 7
De gebruiker kan de accommodatie voor de uitbating van een cafetaria op het sportcentrum Sportspoor Menenstraat gebruiken, op eigen kosten en risico en zonder dat de aansprakelijkheid van de gemeente in het gedrang kan komen, voor de verkoop van dranken en versnaperingen, overeenkomstig de vigerende wettelijke en reglementaire bepalingen (in de brede zin van het woord).
De prijslijst van de te koop gestelde producten dient op een ondubbelzinnige wijze de prijzen van deze producten te vermelden en moet op een voor het publiek duidelijk zichtbare plaats aangebracht worden en verder conform de ter zake toepasselijke wetgeving.
Alle verplichtingen inzake auteursrechten (Sabam en billijke vergoedingen) zijn ten laste van de gebruiker.
Artikel 8.
Het gebruik van de accommodatie voor de cafetaria wordt toegestaan tegen een jaarlijkse vergoeding van 4 euro per m² beschikbare commerciële ruimte (op heden afgerond op 1 200 euro). Deze vergoeding houdt rekening met het aantal m2. Deze vergoeding dient vooraf betaald voor het betreffende jaar.
Deze vergoeding is automatisch en van rechtswege gebonden aan de gezondheidsindex. De vergoeding is voor het eerst indexeerbaar op 1 juli 2022 en dit volgens de formule:
Basisvergoeding x nieuw indexcijfer = nieuwe vergoeding
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand juni 2021. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst (juni).
Artikel 9
§1. De tenlasteneming door respectievelijk de gemeente en de gebruiker van de uit te voeren herstellings- en onderhoudswerken aan de ter beschikking gestelde accommodatie worden (niet-limitatief) opgesomd in de overzichtslijst in bijlage. De gebruiker staat verder in voor alle eventuele onderhouds- en geringe herstellingswerken aan de ter beschikking gestelde accommodatie, die niet vermeld worden in bedoelde overzichtslijst en die – en dit louter ter vergelijking voor deze overeenkomst - gewoonlijk ten laste vallen van een zogenaamde ‘huurder’ in de zin van het burgerlijk wetboek.
§2. Een afvaardiging van de gemeente zal tweemaal per jaar een controlebezoek brengen aan de ter beschikking gestelde accommodaties om na te gaan of de gebruiker zich voldoende van zijn verplichtingen kwijt.
§3. Indien de gebruiker niet tijdig de hem ten laste vallende onderhouds- en herstellingswerken uitvoert, heeft de gemeente, na ingebrekestelling bij aangetekende brief, het recht om deze uit te voeren of te laten uitvoeren door een derde voor rekening van de gebruiker. Deze laatste zal aan de gemeente binnen de maand na facturatie de door hem uitgegeven sommen moeten terugbetalen.
De gebruiker is ertoe gehouden elke schade waarvan de herstelling ten laste van de gemeente valt, onmiddellijk aan deze laatste bekend te maken.
Ingeval de gebruiker deze verplichting niet naleeft, zal hij aansprakelijk worden gesteld voor elke vermeerdering van de schade en zal hij verplicht worden de gemeente daarvoor schadeloos te stellen.
Artikel 10
Alle eventuele wijzigingen aan de inrichting, schilderwerken of andere, aan de sportaccommodatie of de cafetaria zijn onderworpen aan de voorafgaandelijke goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen. Bij het einde van de overeenkomst kan de gemeente deze veranderingen overnemen zonder vergoeding.
Indien de gebruiker zonder toelating toch veranderingen aanbrengt aan het ter beschikking gestelde goed, heeft de gemeente het recht te eisen dat het goed onmiddellijk in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld.
De gemeente behoudt zich het recht voor om steeds al dan niet noodzakelijke en/of dringende werken in het kader van renovatie- of aanpassingswerken uit te voeren. De uitvoering van die werken kan geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding ten voordele van de gebruiker.
Artikel 11
De gebruiker zal als een goede huisvader zorgen voor de ter beschikking gestelde accommodaties zoals bedoeld in de artikelen 1 en 7 volgens de richtlijnen van de gemeente en zijn aangestelden. De gebruiker moet de ter beschikking gestelde accommodaties teruggeven zoals hij het, volgens de plaatsbeschrijving, heeft ontvangen, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd en behoudens de aangebrachte verbeterings- of veranderingswerken.
De gemeente behoudt zich het recht voor de ter beschikking gestelde accommodaties te bezoeken om er de goede uitvoering van de verplichtingen van de gebruiker alsmede de staat van bedoelde accommodaties na te gaan.
Artikel 12
§1. Het is niet toegelaten de ter beschikking gestelde accommodaties (deels) ter beschikking te stellen, op welke wijze ook, van een derde zonder voorafgaande goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
§2. De cafetaria op het sportcentrum Sportspoor Menenstraat (hierna omschreven als cateringaccommodatie) kan ter beschikking worden gesteld van derden door de gemeente.
§3. Elke aanvraag tot terbeschikkingstelling van (een deel van) bedoelde cateringaccommodatie door een derde wordt beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen, na advies van de gebruiker. De gebruiker dient zijn advies schriftelijk over te maken aan de gemeente binnen de 4 weken nadat de vraag voor advies vanuit de gemeente werd verstuurd (per post of per e-mail). Indien de gebruiker een dergelijke aanvraag tot terbeschikkingstelling van een derde ontvangt, dan verwijst deze de derde door naar de gemeente. Bij gebreke aan een (tijdig) antwoord door de gebruiker, wordt dit advies geacht gunstig te zijn.
§4. Voor elke terbeschikkingstelling aan een derde, toegelaten door het college van burgemeester en schepenen, wordt een overeenkomst tussen betreffende derde en de gemeente afgesloten. In deze overeenkomst wordt minstens het volgende opgenomen:
- de derde dient de hem ter beschikking gestelde accommodatie(s) te gebruiken als een goede huisvader en na gebruik schoon te maken en achter te laten in de staat zoals hij deze ontvangen heeft. Indien de derde hieraan niet voldoet dan zal de gebruiker betreffende accommodatie schoonmaken na gebruik, voor rekening van de derde. Deze laatste zal daartoe van de gebruiker een factuur voor de reële kostprijs ontvangen die hij binnen de maand dient te vereffenen;
- de derde dient de nodige afspraken te maken met de gebruiker om de sleutel van de ter beschikking gestelde accommodatie op te halen en terug te bezorgen;
- de derde dient na elk gebruik de hem ter beschikking gestelde accommodatie(s) zorgvuldig af te sluiten.
§5. Desgevallend zal de waarborg die de derde dient te stellen voor het gebruik ten voordele van de gemeente niet worden terugbetaald zolang de derde zich niet van alle verplichtingen die voortspruiten uit het gebruik ten opzichte van de gemeente en de gebruiker gekweten heeft. De derde wordt geacht zich van zijn verplichtingen ten opzichte van de gebruiker te hebben gekweten indien de gebruiker niet binnen de maand na het gebruik door de derde heeft laten weten welke verplichtingen nog niet zijn voldaan.
De waarborg zal in eerste instantie aangewend worden om te voldoen aan de verplichtingen die voortspruiten uit betreffend gebruik ten opzichte van de gemeente, het eventuele saldo van de waarborg zal desgevallend aangewend worden om te voldoen aan de verplichtingen ten opzichte van de gebruiker.
Artikel 13
De gebruiker is ten volle aansprakelijk voor alle gebeurlijke ongevallen die zich bij het gebruik of uitbating van de accommodaties mochten voordoen.
De gebruiker is er toe gehouden, op het vlak van de veiligheid, om alle nodige en nuttige maatregelen te nemen om de personen, aanwezig op/in de ter beschikking gestelde ruimtes, te beschermen tegen brand, paniek en ontploffingen. Hij dient zich daartoe te verzekeren tot dekking van het risico burgerlijke aansprakelijkheid, alsook van de aansprakelijkheid voorzien in de wetgeving inzake de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid bij brand en ontploffing. Hij dient tevens voor de inhoud een brandverzekering te onderschrijven. Deze brandverzekeringspolis dient een uitdrukkelijke verklaring ‘afstand van verhaal’ te bevatten van de verzekeringsmaatschappij, waarbij zij bevestigt af te zien van alle verhaal tegenover de gemeente Wevelgem. Elke polis dient tevens een uitdrukkelijke verklaring te bevatten waarbij de verzekeringsmaatschappij zich verbindt om de gemeente onmiddellijk te verwittigen in geval van schorsing, wijziging of vernietiging van de polis of bij niet-betaling van de premie.
Artikel 14
Alle kosten, retributies, belastingen, taksen en eventuele boeten betreffende het gebruik van deze accommodaties vallen ten laste van de gebruiker.
Artikel 15
De gebruiker verbindt er zich toe vrijwillig tussen te komen in ieder administratief of gerechtelijk geschil dat aanhangig wordt gemaakt tegen de gemeente Wevelgem wegens de activiteiten of de aanwezigheid van de gebruiker.
Artikel 16 Maatschappelijk engagement
§1. De gebruiker verbindt er zich toe om een jeugdwerking op te zetten en een missie en visie voor deze jeugdwerking uit te schrijven die minstens volgende principes omvatten:
1. de club wil zoveel mogelijk jeugdspelers uit de gemeente hun sport laten beoefenen (met een minimum van 50% van jeugdspelers uit Wevelgem in de reeksen tot en met U12, een lijst van leden op datum van 1 september van het jaar waarop de subsidie betrekking heeft, wordt op het eerste verzoek van de gemeente bezorgd),
2. de werking wordt uitgebouwd vanaf de allerkleinsten tot jongeren,
3. de club doet inspanningen voor een omgeving zonder racisme en ijvert voor een verdraagzame opstelling tegenover minder-getalenteerde spelers, andersdenkenden, ongeacht kleur, geaardheid of religieuze overtuiging.
§2. Indien de gebruiker zich niet houdt aan het principe zoals bedoeld in §1.1. wordt de onderhoudssubsidie uit artikel 5 in mindering gebracht met het bedrag als volgt berekend:
De vermindering = ((50% minus het effectief percentage aan jeugdspelers (tot en met U12) van de eigen gemeente)/50%) * de voorziene onderhoudssubsidie.
§3. Indien de gebruiker zich niet houdt aan de principes zoals bedoeld in §1.2 en/of 3, zal de onderhoudssubsidie uit artikel 5 worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate dat deze principes niet worden gehonoreerd. Deze voorwaarde wordt op advies van de aangewezen ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Artikel 17 Protocolakkoord betreffende veiligheid tijdens voetbalwedstrijden
Indien een protocolakkoord betreffende veiligheid tijdens voetbalwedstrijden van toepassing is of wordt voor de gebruiker, verbindt de gebruiker zich er toe om dit na te leven. Indien de gebruiker zich hier niet aan houdt, zal de onderhoudssubsidie worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate dat deze bepaling niet wordt nagekomen. Deze voorwaarde wordt op advies van de aangewezen ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Artikel 18
Deze overeenkomst is geldig vanaf 1 juli 2021 om te eindigen op 30 juni 2025 voor zover de gebruiker deze overeenkomst ondertekent. De overeenkomst wordt stilzwijgend verlengd voor één jaar, behoudens tijdige opzeg van één der partijen, uiterlijk op 31 maart 2025 via een aangetekend schrijven. De overeenkomst eindigt in elke geval automatisch en zonder enige vooropzeg op 30 juni 2026.
Voor de periode 1 januari 2021 – 30 juni 2021 wordt een onderhoudssubsidie toegekend cfr. artikel 5, pro rata temporis berekend voor 6/12 waarbij voor het overige aan alle toekenningsvoorwaarden voor het verkrijgen van de onderhoudssubsidie uit deze overeenkomst moet worden voldaan.
Voor de periode 1 januari 2021 – 30 juni 2021 wordt een energiesubsidie toegekend cfr. de bepalingen van artikel 6 van de overeenkomst zoals vernieuwd door de gemeenteraad van 13 december 2019, pro rata temporis berekend voor 6/12.
Elke partij kan de overeenkomst beëindigen per 1 juli, mits een aangetekend schrijven, uiterlijk op 1 februari van hetzelfde jaar van de vervroegde beëindiging.
De gemeente kan de overeenkomst evenwel te allen tijde beëindigen mits inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden, als het onderhoud zoals bedoeld in de artikelen 5 en 9 van deze overeenkomst niet of gebrekkig gebeurt of als de gebruiker zich niet tijdig kwijt van zijn schulden tegenover de gemeente (schulden zowel voortvloeiende uit deze overeenkomst of andere) of als de gebruiker onvoldoende werking gedurende het kalenderjaar aantoont (behoudens overmacht).
De voetbalovereenkomst met FC Gullegem vzw wordt vernieuwd.
Op 9 december 2016 werd een overeenkomst afgesloten met FC Gullegem vzw. In deze overeenkomst werd een energiesubsidie en vernieuwde onderhoudssubsidie opgenomen. Deze voetbalovereenkomst werd vernieuwd voor één jaar op 13 december 2019. Naar aanleiding van deze vernieuwing werden ook een aantal aanpassingen aan de overeenkomst aangebracht. In afwachting van de nieuwe voetbalovereenkomsten, die op heden worden voorgelegd, verlengde het college van burgemeester en schepenen op 16 december 2020 de bestaande overeenkomsten zodat het gebruik en het onderhoud van de voetbalaccommodatie door de respectieve voetbalverenigingen verder geregeld werd.
Specifiek voor het kunstgrasveld op het hoofdterrein werd een afzonderlijke samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 april 2017. Op veld 1 werd een recht van opstal verleend aan de voetbalclub, zodat veld 1 geen voorwerp is van huidige voetbalovereenkomst.
De gemeente wil de voetbalverenigingen verder sensibiliseren rond energieverbruik met de introductie van een energiepakket (eerder dan een loutere energiesubsidie), wil de voetbalverenigingen ook verder engageren om de infrastructuur degelijk te onderhouden en wil verder een maatschappelijk engagement van de voetbalverenigingen.
Na bespreking van het nieuwe ontwerp van overeenkomst met FC Gullegem vzw op 20 mei 2021 en 10 juni 2021 wordt de nieuwe voetbalovereenkomst met FC Gullegem vzw voorgelegd aan de gemeenteraad. Het advies van de sportraad van 22 juni 2021 is gunstig.
Beleidsdoelstelling PB2: De gemeente is een partner waar mensen samen leven, werken en zich ontspannen. Dit zowel in verenigingen, in buurten, binnen ondernemingen, private en publieke dienstenverstrekkers. Mensen worden in hun engagement aangesproken en kunnen de gemeente, als meest nabije overheid, aanspreken. Gemeenschapsvorming, een sterk vrijetijdsaanbod en een ondersteunend gezondheidsbeleid versterken het welbevinden van de inwoners.
Actieplan PB2-AP2: De gemeente en verenigingen nemen samen de verantwoordelijkheid op. Dit bij de uitbouw en het beheer van specifieke infrastructuur.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT5/0742-00/649990 van het exploitatiekrediet.
Hecht zijn goedkeuring aan de overeenkomst met FC Gullegem vzw als volgt:
Overeenkomst tussen de gemeente Wevelgem en voetbalclub FC Gullegem vzw
Tussen voetbalclub FC Gullegem vzw, vertegenwoordigd door:
***
***
hierna gebruiker,
en
de gemeente Wevelgem, eigenaar van de sportaccommodatie en cafetaria, vertegenwoordigd door de heer Jo Libeer, voorzitter van de gemeenteraad, en de heer Kurt Parmentier, algemeen directeur,
hierna de gemeente,
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1
Volgende accommodaties worden ter beschikking gesteld van de gebruiker:
- de velden 2, 3 en 4 alsook de bijhorende zittribunes, staanplaatsen en dug-outs bij de velden 1, 2, 3 en 4 op het sportcentrum Poezelhoek.
Het veld 2 en de tribunes bij veld 1, alsook de bijhorende kleedkamers worden bij voorrang in gebruik aan de gebruiker toegewezen overeenkomstig de artikelen 2 en 3. Het gebruik van veld 3 en 4 wordt geregeld overeenkomstig de artikelen 2 en 3.
- De cafetaria op het sportcentrum Poezelhoek (zie verder artikel 7).
Er wordt een plaatsbeschrijving op tegensprekelijke wijze opgemaakt.
Er wordt jaarlijks een renovatieperiode voorzien van 2 maanden gedurende dewelke er geen activiteiten mogen plaatsvinden op de grasvelden. Deze periode wordt in overleg met de gebruiker bepaald door de gemeente.
Artikel 2
Voor wat betreft de trainingen:
Voor de aanvang van het sportjaar, en ten laatste op 15 juni, zal de gebruiker bij de sportdienst opgave doen van het volledige trainingsschema van velden 3 en 4. De gebruiker heeft voorrang op velden 2 tot en met 4 van het sportcentrum Poezelhoek.
Met inachtneming van dit trainingsschema kan het college van burgemeester en schepenen de toelating verlenen aan andere verenigingen, ploegen of scholen, om één of meerdere sportactiviteiten te houden op velden 3 en 4 van het sportcentrum Poezelhoek mits overleg met de gebruiker. Iedere toegelaten derde gebruiker kan gebruik maken van twee kleedkamers en sanitair. In dit geval staat de gemeente in voor het nodige onderhoud van de ter beschikking gestelde accommodaties.
Artikel 3
Voor wat betreft de wedstrijden:
Voor de aanvang van het sportjaar, en ten laatste tegen 15 augustus, zal de gebruiker de wedstrijdkalenders van wedstrijden op velden 3 en 4 bezorgen aan de sportdienst. De gebruiker heeft hierbij de voorrang op velden 2 tot en met 4 van het sportcentrum Poezelhoek.
Wat betreft velden 3 en 4 dient de gebruiker er rekening mee te houden dat deze velden ook ter beschikking zouden kunnen worden gesteld van derden.
Indien er bijkomende trainingen en/of wedstrijden worden ingericht dienen deze telkens vooraf te worden meegedeeld aan de sportdienst. Deze kunnen enkel doorgaan voor zover niet reeds een gebruik aan een derde werd toegestaan door het college van burgemeester en schepenen, cfr. artikel 2.
Artikel 4
De gemeente stelt de voetbalvelden gratis ter beschikking.
Artikel 5 Subsidie voor onderhoud
De ter beschikking gestelde gemeentelijke sportaccommodatie dient na elk gebruik opgeruimd en schoongemaakt te zijn en tot wedergebruik in orde gesteld te worden, zo niet zal dit onderhoud door de gemeente op kosten van de gebruiker gebeuren.
De gemeente zal jaarlijks (voor de periode 1 juli x – 30 juni (x+1)) een onderhoudssubsidie toekennen aan de gebruiker ten belope van 27 222 euro ter compensatie van deze onderhoudskosten.
Deze onderhoudssubsidie is de optelsom van een forfaitaire subsidie van 18 500 euro, verhoogd met een subsidie berekend in functie van het aantal m2 te onderhouden patrimonium (a rato van 7 euro per m²). Deze onderhoudssubsidie zal halfjaarlijks worden uitbetaald, meer bepaald in januari en in juli. De uitbetaling zal pas gebeuren voor zover het laatste controlebezoek zoals bedoeld in artikel 9 gunstig wordt geadviseerd.
De onderhoudssubsidie is automatisch en van rechtswege gebonden aan de gezondheidsindex. De subsidie is voor het eerst indexeerbaar op 1 juli 2022 en dit volgens de formule:
Basisonderhoudssubsidie x nieuw indexcijfer = nieuwe onderhoudssubsidie
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand juni 2021. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst (juni).
Voornoemde subsidie zal worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate en voor zover het onderhoud zoals bedoeld in de artikelen 5 en 9 van deze overeenkomst niet effectief gebeurt of als de gebruiker onvoldoende werking gedurende het kalenderjaar aantoont (onverminderd overmacht). Deze laatste twee voorwaarden worden op advies van de aangestelde ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Voornoemde subsidie wordt niet uitbetaald zolang de gebruiker niet heeft voldaan aan de kennisgeving zoals bedoeld in de artikelen 2 en 3.
Bovendien kan de financieel directeur van voornoemde subsidie elke niet tijdig betaalde factuur zoals bedoeld in de artikelen 5, 1ste lid, 6, 8 en 9 van deze overeenkomst inhouden ter delging van het nog openstaande bedrag alsook elke andere schuld die de gebruiker zou hebben tegenover de gemeente.
Artikel 6 Energieresponsabilisering & energiepakket
§1. Responsabilisering energieverbruik
De gebruiker gaat verantwoord en duurzaam om met energie op het sportcentrum Poezelhoek en levert inspanningen om zijn energieverbruik zo veel mogelijk te optimaliseren en te beperken. De gemeente staat weliswaar in voor de betaling aan de energieleverancier(s) doch zal de energiefacturen van elektriciteit, gas, propaan en/of stookolie jaarlijks desgevallend doorrekenen aan de gebruiker in functie van het opgemeten verbruik en aan de geldende energieprijzen volgens onderstaande modaliteiten.
Het energieverbruik bij eventueel gebruik van de accommodaties door derden wordt in mindering gebracht op basis van objectiveerbare parameters en in functie van de geldende energieprijzen. De vermindering wordt bepaald door het college van burgemeester en schepenen.
§2. Energiepakket
1° De gebruiker beschikt jaarlijks (voor de periode 1 juli x – 30 juni (x+1)) over een energiepakket als volgt:
- voor elektriciteit ten belope van het gemiddelde verbruik van de referentiejaren 2017-2018-2019, uitgedrukt in kWh,
- voor gas ten belope van het gemiddelde, gecorrigeerde verbruik van de referentiejaren 2017-2018-2019, d.w.z. de graaddagen worden in rekening gebracht, uitgedrukt in kWh,
- voor propaan ten belope van het gemiddelde verbruik van de referentiejaren 2017-2018-2019, met klimaatcorrectie.
2° Volgens de formule: [(totaal verbruik betreffende jaar) – (energiepakket)] * gemiddelde energieprijs van het betreffende jaar, desgevallend met correctie zoals bedoeld in §1 laatste lid, wordt een energiesubsidie betaald aan de gebruiker (negatieve uitkomst), hetzij een vergoeding aangerekend aan de gebruiker (positieve uitkomst).
De financieel directeur kan van een eventuele energiesubsidie elke niet tijdig betaalde factuur zoals bedoeld in de artikelen 5, 1ste lid, 6, 8 en 9 van deze overeenkomst inhouden ter delging van het nog openstaande bedrag alsook elke andere schuld die de gebruiker zou hebben tegenover de gemeente.
3° Herziening van het energiepakket
- Bij investeringen door de gemeente met een invloed op het energieverbruik, zal het energiepakket zoals bedoeld onder 1° geactualiseerd worden met de raming van de verwachte wijziging van het energieverbruik (daling bij een energiebesparing, stijging bij een energiestijging).
- Bij een belangrijke invloed op het energieverbruik (n.a.v. investeringen of wijzigingen in de werking van de club) kan de gebruiker, dan wel de gemeente vragen voor een herziening, naar de toekomst, van het energiepakket op basis van het gemiddelde verbruik van de laatste 3 jaren (die representatief zijn voor een normale werking). Dit gebeurt in overleg en op basis van objectiveerbare parameters.
Artikel 7
De gebruiker kan de accommodatie voor de uitbating van een cafetaria op het sportcentrum Poezelhoek gebruiken, op eigen kosten en risico en zonder dat de aansprakelijkheid van de gemeente in het gedrang kan komen, voor de verkoop van dranken en versnaperingen, overeenkomstig de vigerende wettelijke en reglementaire bepalingen (in de brede zin van het woord).
De prijslijst van de te koop gestelde producten dient op een ondubbelzinnige wijze de prijzen van deze producten te vermelden en moet op een voor het publiek duidelijk zichtbare plaats aangebracht worden en verder conform de ter zake toepasselijke wetgeving.
Alle verplichtingen inzake auteursrechten (Sabam en billijke vergoedingen) zijn ten laste van de gebruiker.
Artikel 8
Het gebruik van de accommodatie voor de cafetaria wordt toegestaan tegen een jaarlijkse vergoeding van 4 euro per m² beschikbare commerciële ruimte (op heden afgerond op 1 952 euro). Deze vergoeding houdt rekening met het aantal m2. Deze vergoeding dient vooraf betaald voor het betreffende jaar.
Deze vergoeding is automatisch en van rechtswege gebonden aan de gezondheidsindex. De vergoeding is voor het eerst indexeerbaar op 1 juli 2022 en dit volgens de formule:
Basisvergoeding x nieuw indexcijfer = nieuwe vergoeding
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand juni 2021. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst (juni).
Artikel 9
§1. De tenlasteneming door respectievelijk de gemeente en de gebruiker van de uit te voeren herstellings- en onderhoudswerken aan de ter beschikking gestelde accommodatie worden (niet-limitatief) opgesomd in de overzichtslijst in bijlage. De gebruiker staat verder in voor alle eventuele onderhouds- en geringe herstellingswerken aan de ter beschikking gestelde accommodatie, die niet vermeld worden in bedoelde overzichtslijst en die – en dit louter ter vergelijking voor deze overeenkomst - gewoonlijk ten laste vallen van een zogenaamde ‘huurder’ in de zin van het burgerlijk wetboek.
§2. Een afvaardiging van de gemeente zal tweemaal per jaar een controlebezoek brengen aan de ter beschikking gestelde accommodaties om na te gaan of de gebruiker zich voldoende van zijn verplichtingen kwijt.
§3. Indien de gebruiker niet tijdig de hem ten laste vallende onderhouds- en herstellingswerken uitvoert, heeft de gemeente, na ingebrekestelling bij aangetekende brief, het recht om deze uit te voeren of te laten uitvoeren door een derde voor rekening van de gebruiker. Deze laatste zal aan de gemeente binnen de maand na facturatie de door hem uitgegeven sommen moeten terugbetalen.
De gebruiker is ertoe gehouden elke schade waarvan de herstelling ten laste van de gemeente valt, onmiddellijk aan deze laatste bekend te maken.
Ingeval de gebruiker deze verplichting niet naleeft, zal hij aansprakelijk worden gesteld voor elke vermeerdering van de schade en zal hij verplicht worden de gemeente daarvoor schadeloos te stellen.
Artikel 10
Alle eventuele wijzigingen aan de inrichting, schilderwerken of andere, aan de sportaccommodatie of de cafetaria zijn onderworpen aan de voorafgaandelijke goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen. Bij het einde van de overeenkomst kan de gemeente deze veranderingen overnemen zonder vergoeding.
Indien de gebruiker zonder toelating toch veranderingen aanbrengt aan het ter beschikking gestelde goed, heeft de gemeente het recht te eisen dat het goed onmiddellijk in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld.
De gemeente behoudt zich het recht voor om steeds al dan niet noodzakelijke en/of dringende werken in het kader van renovatie- of aanpassingswerken uit te voeren. De uitvoering van die werken kan geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding ten voordele van de gebruiker.
Artikel 11
De gebruiker zal als een goede huisvader zorgen voor de ter beschikking gestelde accommodaties zoals bedoeld in de artikelen 1 en 7 volgens de richtlijnen van de gemeente en zijn aangestelden. De gebruiker moet de ter beschikking gestelde accommodaties teruggeven zoals hij het, volgens de plaatsbeschrijving, heeft ontvangen, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd en behoudens de aangebrachte verbeterings- of veranderingswerken.
De gemeente behoudt zich het recht voor de ter beschikking gestelde accommodaties te bezoeken om er de goede uitvoering van de verplichtingen van de gebruiker alsmede de staat van bedoelde accommodaties na te gaan.
Artikel 12
§1. Het is niet toegelaten de ter beschikking gestelde accommodaties (deels) ter beschikking te stellen, op welke wijze ook, van een derde zonder voorafgaande goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
§2. De cafetaria en/of VIP-lokaal op het sportcentrum (hierna omschreven als cateringaccommodatie) kan ter beschikking worden gesteld van derden door de gemeente.
§3. Elke aanvraag tot terbeschikkingstelling van (een deel van) bedoelde cateringaccommodatie door een derde wordt beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen, na advies van de gebruiker. De gebruiker dient zijn advies schriftelijk over te maken aan de gemeente binnen de 4 weken nadat de vraag voor advies vanuit de gemeente werd verstuurd (per post of per e-mail). Indien de gebruiker een dergelijke aanvraag tot terbeschikkingstelling van een derde ontvangt, dan verwijst deze de derde door naar de gemeente. Bij gebreke aan een (tijdig) antwoord door de gebruiker, wordt dit advies geacht gunstig te zijn.
§4. Voor elke terbeschikkingstelling aan een derde, toegelaten door het college van burgemeester en schepenen, wordt een overeenkomst tussen betreffende derde en de gemeente afgesloten. In deze overeenkomst wordt minstens het volgende opgenomen:
- de derde dient de hem ter beschikking gestelde accommodatie(s) te gebruiken als een goede huisvader en na gebruik schoon te maken en achter te laten in de staat zoals hij deze ontvangen heeft. Indien de derde hieraan niet voldoet dan zal de gebruiker betreffende accommodatie schoonmaken na gebruik, voor rekening van de derde. Deze laatste zal daartoe van de gebruiker een factuur voor de reële kostprijs ontvangen die hij binnen de maand dient te vereffenen;
- de derde dient de nodige afspraken te maken met de gebruiker om de sleutel van de ter beschikking gestelde accommodatie op te halen en terug te bezorgen;
- de derde dient na elk gebruik de hem ter beschikking gestelde accommodatie(s) zorgvuldig af te sluiten.
§5. Desgevallend zal de waarborg die de derde dient te stellen voor het gebruik ten voordele van de gemeente niet worden terugbetaald zolang de derde zich niet van alle verplichtingen die voortspruiten uit het gebruik ten opzichte van de gemeente en de gebruiker gekweten heeft. De derde wordt geacht zich van zijn verplichtingen ten opzichte van de gebruiker te hebben gekweten indien de gebruiker niet binnen de maand na het gebruik door de derde heeft laten weten welke verplichtingen nog niet zijn voldaan.
De waarborg zal in eerste instantie aangewend worden om te voldoen aan de verplichtingen die voortspruiten uit betreffend gebruik ten opzichte van de gemeente, het eventuele saldo van de waarborg zal desgevallend aangewend worden om te voldoen aan de verplichtingen ten opzichte van de gebruiker.
Artikel 13
De gebruiker is ten volle aansprakelijk voor alle gebeurlijke ongevallen die zich bij het gebruik of uitbating van de accommodaties mochten voordoen.
De gebruiker is er toe gehouden, op het vlak van de veiligheid om alle nodige en nuttige maatregelen te nemen om de personen, aanwezig op/in de ter beschikking gestelde ruimtes, te beschermen tegen brand, paniek en ontploffingen. Hij dient zich daartoe te verzekeren tot dekking van het risico burgerlijke aansprakelijkheid, alsook van de aansprakelijkheid voorzien in de wetgeving inzake de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid bij brand en ontploffing. Hij dient tevens voor de inhoud een brandverzekering te onderschrijven. Deze brandverzekeringspolis dient een uitdrukkelijke verklaring ‘afstand van verhaal’ te bevatten van de verzekeringsmaatschappij, waarbij zij bevestigt af te zien van alle verhaal tegenover de gemeente Wevelgem. Elke polis dient tevens een uitdrukkelijke verklaring te bevatten waarbij de verzekeringsmaatschappij zich verbindt om de gemeente onmiddellijk te verwittigen in geval van schorsing, wijziging of vernietiging van de polis of bij niet-betaling van de premie.
Artikel 14
Alle kosten, retributies, belastingen, taksen en eventuele boeten betreffende het gebruik van deze accommodaties vallen ten laste van de gebruiker.
Artikel 15
De gebruiker verbindt er zich toe vrijwillig tussen te komen in ieder administratief of gerechtelijk geschil dat aanhangig wordt gemaakt tegen de gemeente Wevelgem wegens de activiteiten of de aanwezigheid van de gebruiker.
Artikel 16 Maatschappelijk engagement
§1. De gebruiker verbindt er zich toe om een jeugdwerking op te zetten en een missie en visie voor deze jeugdwerking uit te schrijven die minstens volgende principes omvatten:
1. de club wil zoveel mogelijk jeugdspelers uit de gemeente hun sport laten beoefenen (met een minimum van 50% van jeugdspelers uit Wevelgem in de reeksen tot en met U12, een lijst van leden op datum van 1 september van het jaar waarop de subsidie betrekking heeft, wordt op het eerste verzoek van de gemeente bezorgd),
2. de werking wordt uitgebouwd vanaf de allerkleinsten tot jongeren,
3. de club doet inspanningen voor een omgeving zonder racisme en ijvert voor een verdraagzame opstelling tegenover minder-getalenteerde spelers, andersdenkenden, ongeacht kleur, geaardheid of religieuze overtuiging.
§2. Indien de gebruiker zich niet houdt aan het principe zoals bedoeld in §1.1. wordt de onderhoudssubsidie uit artikel 5 in mindering gebracht met het bedrag als volgt berekend:
De vermindering = ((50% minus het effectief percentage aan jeugdspelers (tot en met U12) van de eigen gemeente)/50%) * de voorziene onderhoudssubsidie.
§3. Indien de gebruiker zich niet houdt aan de principes zoals bedoeld in §1.2 en/of 3, zal de onderhoudssubsidie uit artikel 5 worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate dat deze principes niet worden gehonoreerd. Deze voorwaarde wordt op advies van de aangewezen ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Artikel 17 Protocolakkoord betreffende veiligheid tijdens voetbalwedstrijden
Indien een protocolakkoord betreffende veiligheid tijdens voetbalwedstrijden van toepassing is of wordt voor de gebruiker, verbindt de gebruiker zich er toe om dit na te leven. Indien de gebruiker zich hier niet aan houdt, zal de onderhoudssubsidie worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate dat deze bepaling niet wordt nagekomen. Deze voorwaarde wordt op advies van de aangewezen ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Artikel 18
Deze overeenkomst is geldig vanaf 1 juli 2021 om te eindigen op 30 juni 2025 voor zover de gebruiker deze overeenkomst ondertekent. De overeenkomst wordt stilzwijgend verlengd voor één jaar, behoudens tijdige opzeg van één der partijen, uiterlijk op 31 maart 2025 via een aangetekend schrijven. De overeenkomst eindigt in elke geval automatisch en zonder enige vooropzeg op 30 juni 2026.
Voor de periode 1 januari 2021 – 30 juni 2021 wordt een onderhoudssubsidie toegekend cfr. artikel 5, pro rata temporis berekend voor 6/12 waarbij voor het overige aan alle toekenningsvoorwaarden voor het verkrijgen van de onderhoudssubsidie uit deze overeenkomst moet worden voldaan.
Voor de periode 1 januari 2021 – 30 juni 2021 wordt een energiesubsidie toegekend cfr. de bepalingen van artikel 6 van de overeenkomst zoals vernieuwd door de gemeenteraad van 13 december 2019, pro rata temporis berekend voor 6/12.
Elke partij kan de overeenkomst beëindigen per 1 juli, mits een aangetekend schrijven, uiterlijk op 1 februari van hetzelfde jaar van de vervroegde beëindiging.
De gemeente kan de overeenkomst evenwel te allen tijde beëindigen mits inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden, als het onderhoud zoals bedoeld in de artikelen 5 en 9 van deze overeenkomst niet of gebrekkig gebeurt of als de gebruiker zich niet tijdig kwijt van zijn schulden tegenover de gemeente (schulden zowel voortvloeiende uit deze overeenkomst of andere) of als de gebruiker onvoldoende werking gedurende het kalenderjaar aantoont (behoudens overmacht).
De voetbalovereenkomst met KSV Moorsele vzw wordt vernieuwd.
Op 9 december 2016 werd een overeenkomst afgesloten met KSV Moorsele vzw. In deze overeenkomst werd een energiesubsidie en vernieuwde onderhoudssubsidie opgenomen. Deze voetbalovereenkomst werd vernieuwd voor één jaar op 13 december 2019. Naar aanleiding van deze vernieuwing werden ook een aantal aanpassingen aan de overeenkomst aangebracht. In afwachting van de nieuwe voetbalovereenkomsten, die op heden worden voorgelegd, verlengde het college van burgemeester en schepenen op 16 december 2020 de bestaande overeenkomsten zodat het gebruik en het onderhoud van de voetbalaccommodatie door de respectieve voetbalverenigingen verder geregeld werd.
Specifiek voor het kunstgrasveld op het hoofdterrein werd een afzonderlijke samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 april 2017. Op veld 1 werd een recht van opstal verleend aan de voetbalclub, zodat veld 1 geen voorwerp is van huidige voetbalovereenkomst.
De gemeente wil de voetbalverenigingen verder sensibiliseren rond energieverbruik met de introductie van een energiepakket (eerder dan een loutere energiesubsidie), wil de voetbalverenigingen ook verder engageren om de infrastructuur degelijk te onderhouden en wil verder een maatschappelijk engagement van de voetbalverenigingen.
Na bespreking van het nieuwe ontwerp van overeenkomst met KSV Moorsele vzw op 20 mei 2021 wordt de nieuwe voetbalovereenkomst met KSV Moorsele vzw voorgelegd aan de gemeenteraad. Het advies van de sportraad van 22 juni 2021 is gunstig.
Beleidsdoelstelling PB2: De gemeente is een partner waar mensen samen leven, werken en zich ontspannen. Dit zowel in verenigingen, in buurten, binnen ondernemingen, private en publieke dienstenverstrekkers. Mensen worden in hun engagement aangesproken en kunnen de gemeente, als meest nabije overheid, aanspreken. Gemeenschapsvorming, een sterk vrijetijdsaanbod en een ondersteunend gezondheidsbeleid versterken het welbevinden van de inwoners.
Actieplan PB2-AP2: De gemeente en verenigingen nemen samen de verantwoordelijkheid op. Dit bij de uitbouw en het beheer van specifieke infrastructuur.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT5/0742-00/649990 van het exploitatiekrediet.
Hecht zijn goedkeuring aan de overeenkomst met KSV Moorsele vzw als volgt:
Overeenkomst tussen de gemeente Wevelgem en voetbalclub KSV Moorsele vzw
Tussen voetbalclub KSV Moorsele vzw, vertegenwoordigd door:
***
***
hierna gebruiker,
en
de gemeente Wevelgem, eigenaar van de sportaccommodatie en cafetaria, vertegenwoordigd door de heer Jo Libeer, voorzitter van de gemeenteraad, en de heer Kurt Parmentier, algemeen directeur,
hierna de gemeente,
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
Artikel 1
Volgende accommodaties worden ter beschikking gesteld van de gebruiker:
- De velden 2, 3, 4, 5 en 6, alsook de bijhorende zittribunes, staanplaatsen en dug-outs bij de velden 1, 2, 3, 4, 5 en 6 op het sportcentrum Secretaris Vanmarckelaan.
Het gebruik van veld 2, 3, 4 en 5 wordt geregeld overeenkomstig de artikelen 2 en 3.
- De cafetaria op het sportcentrum Secretaris Vanmarckelaan (zie verder artikel 7).
Er wordt een plaatsbeschrijving op tegensprekelijke wijze opgemaakt.
Er wordt jaarlijks een renovatieperiode voorzien van 2 maanden gedurende dewelke er geen activiteiten mogen plaatsvinden op de grasvelden. Deze periode wordt in overleg met de gebruiker bepaald door de gemeente.
Artikel 2
Voor wat betreft de trainingen:
Voor de aanvang van het sportjaar, en ten laatste op 15 juni, zal de gebruiker bij de sportdienst opgave doen van het volledige trainingsschema van veld 2 tot en met 5.
De gebruiker heeft voorrang op de velden 2 tot en met 5 van het sportcentrum Secretaris Vanmarckelaan.
Met inachtneming van dit trainingsschema kan het college van burgemeester en schepenen de toelating verlenen aan andere verenigingen, ploegen of scholen, om één of meerdere sportactiviteiten te houden op velden 2 tot en met 5 van het sportcentrum Secretaris Vanmarckelaan mits overleg met de gebruiker.
Iedere toegelaten derde gebruiker kan gebruik maken van twee kleedkamers en sanitair. In dit geval staat de gemeente in voor het nodige onderhoud van de ter beschikking gestelde accommodaties.
Artikel 3
Voor wat betreft de wedstrijden:
Voor de aanvang van het sportjaar, en ten laatste tegen 15 augustus, zal de gebruiker de wedstrijdkalenders van de wedstrijden op velden 2 tot en met 5 bezorgen aan de sportdienst.
De gebruiker heeft voorrang op de velden 2 tot en met 5 van het sportcentrum Secretaris Vanmarckelaan.
Wat betreft de velden 2 tot en met 5 dient de gebruiker er rekening mee te houden dat deze velden ook ter beschikking zouden kunnen worden gesteld van derden.
Indien er bijkomende trainingen en/of wedstrijden worden ingericht dienen deze telkens vooraf te worden meegedeeld aan de sportdienst. Deze kunnen enkel doorgaan voor zover niet reeds een gebruik aan een derde werd toegestaan door het college van burgemeester en schepenen, cfr. artikel 2.
Artikel 4
De gemeente stelt de voetbalvelden gratis ter beschikking.
Artikel 5 Subsidie voor onderhoud
De ter beschikking gestelde gemeentelijke sportaccommodatie dient na elk gebruik opgeruimd en schoongemaakt te zijn en tot wedergebruik in orde gesteld te worden, zo niet zal dit onderhoud door de gemeente op kosten van de gebruiker gebeuren.
De gemeente zal jaarlijks (voor de periode 1 juli x – 30 juni (x+1)) een onderhoudssubsidie toekennen aan de gebruiker ten belope van 22 581 euro ter compensatie van deze onderhoudskosten. Deze onderhoudssubsidie is de optelsom van een forfaitaire subsidie van 18 500 euro, verhoogd met een subsidie berekend in functie van het aantal m² te onderhouden patrimonium (a rato van 7 euro per m²). Deze onderhoudssubsidie zal halfjaarlijks worden uitbetaald, meer bepaald in januari en in juli.
De uitbetaling zal pas gebeuren voor zover het laatste controlebezoek zoals bedoeld in artikel 9 gunstig wordt geadviseerd.
De onderhoudssubsidie is automatisch en van rechtswege gebonden aan de gezondheidsindex. De subsidie is voor het eerst indexeerbaar op 1 juli 2022 en dit volgens de formule:
Basisonderhoudssubsidie x nieuw indexcijfer = nieuwe onderhoudssubsidie
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand juni 2021. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst (juni).
Voornoemde subsidie zal worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate en voor zover het onderhoud zoals bedoeld in de artikelen 5 en 9 van deze overeenkomst niet effectief gebeurt of als de gebruiker onvoldoende werking gedurende het kalenderjaar aantoont (onverminderd overmacht). Deze laatste twee voorwaarden worden op advies van de aangestelde ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Voornoemde subsidie wordt niet uitbetaald zolang de gebruiker niet heeft voldaan aan de kennisgeving zoals bedoeld in de artikelen 2 en 3.
Bovendien kan de financieel directeur van voornoemde subsidie elke niet tijdig betaalde factuur zoals bedoeld in de artikelen 5, 1ste lid, 6, 8 en 9 van deze overeenkomst inhouden ter delging van het nog openstaande bedrag alsook elke andere schuld die de gebruiker zou hebben tegenover de gemeente.
Artikel 6 Energieresponsabilisering & energiepakket
§1. Responsabilisering energieverbruik.
De gebruiker gaat verantwoord en duurzaam om met energie op het sportcentrum Secretaris Vanmarckelaan en levert inspanningen om zijn energieverbruik zo veel mogelijk te optimaliseren en te beperken. De gemeente staat weliswaar in voor de betaling aan de energieleverancier(s) doch zal de energiefacturen van elektriciteit, gas en/of stookolie jaarlijks desgevallend doorrekenen aan de gebruiker in functie van het opgemeten verbruik en aan de geldende energieprijzen volgens onderstaande modaliteiten.
Het energieverbruik bij eventueel gebruik van de accommodaties door derden wordt in mindering gebracht op basis van objectiveerbare parameters en in functie van de geldende energieprijzen. De vermindering wordt bepaald door het college van burgemeester en schepenen.
§2. Energiepakket
1° De gebruiker beschikt jaarlijks (voor de periode 1 juli x – 30 juni (x+1)) over een energiepakket als volgt:
- voor elektriciteit ten belope van het gemiddelde verbruik van de referentiejaren 2017-2018-2019, uitgedrukt in kWh,
- voor gas ten belope van het gemiddelde, gecorrigeerde verbruik van de referentiejaren 2017-2018-2019, d.w.z. de graaddagen worden in rekening gebracht, uitgedrukt in kWh.
2° Volgens de formule: [(totaal verbruik betreffende jaar) – (energiepakket)] * gemiddelde energieprijs van het betreffende jaar, desgevallend met correctie zoals bedoeld in §1 laatste lid, wordt een energiesubsidie betaald aan de gebruiker (negatieve uitkomst), hetzij een vergoeding aangerekend aan de gebruiker (positieve uitkomst).
Bovendien kan de financieel directeur van een eventuele energiesubsidie elke niet tijdig betaalde factuur zoals bedoeld in de artikelen 5, 1ste lid, 6, 8 en 9 van deze overeenkomst inhouden ter delging van het nog openstaande bedrag alsook elke andere schuld die de gebruiker zou hebben tegenover de gemeente.
2° Herziening van het energiepakket.
- Bij investeringen door de gemeente met een invloed op het energieverbruik, zal het energiepakket zoals bedoeld onder 1° geactualiseerd worden met de raming van de verwachte wijziging van het energieverbruik (daling bij een energiebesparing, stijging bij een energiestijging).
- Bij een belangrijke invloed op het energieverbruik (n.a.v. investeringen of wijzigingen in de werking van de club) kan de gebruiker, dan wel de gemeente vragen voor een herziening, naar de toekomst, van het energiepakket op basis van het gemiddelde verbruik van de laatste 3 jaren (die representatief zijn voor een normale werking). Dit gebeurt in overleg en op basis van objectiveerbare parameters.
Artikel 7
De gebruiker kan de accommodatie voor de uitbating van een cafetaria op het sportcentrum Secretaris Vanmarckelaan gebruiken, op eigen kosten en risico en zonder dat de aansprakelijkheid van de gemeente in het gedrang kan komen, voor de verkoop van dranken en versnaperingen, overeenkomstig de vigerende wettelijke en reglementaire bepalingen (in de brede zin van het woord).
De prijslijst van de te koop gestelde producten dient op een ondubbelzinnige wijze de prijzen van deze producten te vermelden en moet op een voor het publiek duidelijk zichtbare plaats aangebracht worden en verder conform de ter zake toepasselijke wetgeving.
Alle verplichtingen inzake auteursrechten (Sabam en billijke vergoedingen) zijn ten laste van de gebruiker.
Artikel 8
Het gebruik van de accommodatie voor de cafetaria wordt toegestaan tegen een jaarlijkse vergoeding van 4 euro per m² beschikbare commerciële ruimte (op heden afgerond op 776 euro). Deze vergoeding houdt rekening met het aantal m². Deze vergoeding dient vooraf betaald voor het betreffende jaar.
Deze vergoeding is automatisch en van rechtswege gebonden aan de gezondheidsindex. De vergoeding is voor het eerst indexeerbaar op 1 juli 2022 en dit volgens de formule:
Basisvergoeding x nieuw indexcijfer = nieuwe vergoeding
aanvangsindexcijfer
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand juni 2021. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst (juni).
Artikel 9
§1. De tenlasteneming door respectievelijk de gemeente en de gebruiker van de uit te voeren herstellings- en onderhoudswerken aan de ter beschikking gestelde accommodatie worden (niet-limitatief) opgesomd in de overzichtslijst in bijlage. De gebruiker staat verder in voor alle eventuele onderhouds- en geringe herstellingswerken aan de ter beschikking gestelde accommodatie, die niet vermeld worden in bedoelde overzichtslijst en die – en dit louter ter vergelijking voor deze overeenkomst - gewoonlijk ten laste vallen van een zogenaamde ‘huurder’ in de zin van het burgerlijk wetboek.
§2. Een afvaardiging van de gemeente zal tweemaal per jaar een controlebezoek brengen aan de ter beschikking gestelde accommodaties om na te gaan of de gebruiker zich voldoende van zijn verplichtingen kwijt.
§3. Indien de gebruiker niet tijdig de hem ten laste vallende onderhouds- en herstellingswerken uitvoert, heeft de gemeente, na ingebrekestelling bij aangetekende brief, het recht om deze uit te voeren of te laten uitvoeren door een derde voor rekening van de gebruiker. Deze laatste zal aan de gemeente binnen de maand na facturatie de door hem uitgegeven sommen moeten terugbetalen.
De gebruiker is ertoe gehouden elke schade waarvan de herstelling ten laste van de gemeente valt, onmiddellijk aan deze laatste bekend te maken.
Ingeval de gebruiker deze verplichting niet naleeft, zal hij aansprakelijk worden gesteld voor elke vermeerdering van de schade en zal hij verplicht worden de gemeente daarvoor schadeloos te stellen.
Artikel 10
Alle eventuele wijzigingen aan de inrichting, schilderwerken of andere, aan de sportaccommodatie of de cafetaria zijn onderworpen aan de voorafgaandelijke goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen. Bij het einde van de overeenkomst kan de gemeente deze veranderingen overnemen zonder vergoeding.
Indien de gebruiker zonder toelating toch veranderingen aanbrengt aan het ter beschikking gestelde goed, heeft de gemeente het recht te eisen dat het goed onmiddellijk in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld.
De gemeente behoudt zich het recht voor om steeds al dan niet noodzakelijke en/of dringende werken in het kader van renovatie- of aanpassingswerken uit te voeren. De uitvoering van die werken kan geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding ten voordele van de gebruiker.
Artikel 11
De gebruiker zal als een goede huisvader zorgen voor de ter beschikking gestelde accommodaties zoals bedoeld in de artikelen 1 en 7 volgens de richtlijnen van de gemeente en zijn aangestelden. De gebruiker moet de ter beschikking gestelde accommodaties teruggeven zoals hij het, volgens de plaatsbeschrijving, heeft ontvangen, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd en behoudens de aangebrachte verbeterings- of veranderingswerken.
De gemeente behoudt zich het recht voor de ter beschikking gestelde accommodaties te bezoeken om er de goede uitvoering van de verplichtingen van de gebruiker alsmede de staat van bedoelde accommodaties na te gaan.
Artikel 12
§1. Het is niet toegelaten de ter beschikking gestelde accommodaties (deels) ter beschikking te stellen, op welke wijze ook, van een derde zonder voorafgaande goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
§2. De cafetaria op het sportcentrum (hierna omschreven als cateringaccommodatie) kan ter beschikking worden gesteld van derden door de gemeente.
§3. Elke aanvraag tot terbeschikkingstelling van (een deel van) bedoelde cateringaccommodatie door een derde wordt beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen, na advies van de gebruiker. De gebruiker dient zijn advies schriftelijk over te maken aan de gemeente binnen de 4 weken nadat de vraag voor advies vanuit de gemeente werd verstuurd (per post of per e-mail). Indien de gebruiker een dergelijke aanvraag tot terbeschikkingstelling van een derde ontvangt, dan verwijst deze de derde door naar de gemeente. Bij gebreke aan een (tijdig) antwoord door de gebruiker, wordt dit advies geacht gunstig te zijn.
§4. Voor elke terbeschikkingstelling aan een derde, toegelaten door het college van burgemeester en schepenen, wordt een overeenkomst tussen betreffende derde en de gemeente afgesloten. In deze overeenkomst wordt minstens het volgende opgenomen:
- de derde dient de hem ter beschikking gestelde accommodatie(s) te gebruiken als een goede huisvader en na gebruik schoon te maken en achter te laten in de staat zoals hij deze ontvangen heeft. Indien de derde hieraan niet voldoet dan zal de gebruiker betreffende accommodatie schoonmaken na gebruik, voor rekening van de derde. Deze laatste zal daartoe van de gebruiker een factuur voor de reële kostprijs ontvangen die hij binnen de maand dient te vereffenen;
- de derde dient de nodige afspraken te maken met de gebruiker om de sleutel van de ter beschikking gestelde accommodatie op te halen en terug te bezorgen;
- de derde dient na elk gebruik de hem ter beschikking gestelde accommodatie(s) zorgvuldig af te sluiten.
§5. Desgevallend zal de waarborg die de derde dient te stellen voor het gebruik ten voordele van de gemeente niet worden terugbetaald zolang de derde zich niet van alle verplichtingen die voortspruiten uit het gebruik ten opzichte van de gemeente en de gebruiker gekweten heeft. De derde wordt geacht zich van zijn verplichtingen ten opzichte van de gebruiker te hebben gekweten indien de gebruiker niet binnen de maand na het gebruik door de derde heeft laten weten welke verplichtingen nog niet zijn voldaan.
De waarborg zal in eerste instantie aangewend worden om te voldoen aan de verplichtingen die voortspruiten uit betreffend gebruik ten opzichte van de gemeente, het eventuele saldo van de waarborg zal desgevallend aangewend worden om te voldoen aan de verplichtingen ten opzichte van de gebruiker.
Artikel 13
De gebruiker is ten volle aansprakelijk voor alle gebeurlijke ongevallen die zich bij het gebruik of uitbating van de accommodaties mochten voordoen.
De gebruiker is er toe gehouden, op het vlak van de veiligheid om alle nodige en nuttige maatregelen te nemen om de personen, aanwezig op/in de ter beschikking gestelde ruimtes, te beschermen tegen brand, paniek en ontploffingen. Hij dient zich daartoe te verzekeren tot dekking van het risico burgerlijke aansprakelijkheid, alsook van de aansprakelijkheid voorzien in de wetgeving inzake de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid bij brand en ontploffing. Hij dient tevens voor de inhoud een brandverzekering te onderschrijven. Deze brandverzekeringspolis dient een uitdrukkelijke verklaring ‘afstand van verhaal’ te bevatten van de verzekeringsmaatschappij, waarbij zij bevestigt af te zien van alle verhaal tegenover de gemeente Wevelgem. Elke polis dient tevens een uitdrukkelijke verklaring te bevatten waarbij de verzekeringsmaatschappij zich verbindt om de gemeente onmiddellijk te verwittigen in geval van schorsing, wijziging of vernietiging van de polis of bij niet-betaling van de premie.
Artikel 14
Alle kosten, retributies, belastingen, taksen en eventuele boeten betreffende het gebruik van deze accommodaties vallen ten laste van de gebruiker.
Artikel 15
De gebruiker verbindt er zich toe vrijwillig tussen te komen in ieder administratief of gerechtelijk geschil dat aanhangig wordt gemaakt tegen de gemeente Wevelgem wegens de activiteiten of de aanwezigheid van de gebruiker.
Artikel 16 Maatschappelijk engagement
§1. De gebruiker verbindt er zich toe om een jeugdwerking op te zetten en een missie en visie voor deze jeugdwerking uit te schrijven die minstens volgende principes omvatten:
1. de club wil zoveel mogelijk jeugdspelers uit de gemeente hun sport laten beoefenen (met een minimum van 50% van jeugdspelers uit Wevelgem in de reeksen tot en met U12, een lijst van leden op datum van 1 september van het jaar waarop de subsidie betrekking heeft, wordt op het eerste verzoek van de gemeente bezorgd),
2. de werking wordt uitgebouwd vanaf de allerkleinsten tot jongeren,
3. de club doet inspanningen voor een omgeving zonder racisme en ijvert voor een verdraagzame opstelling tegenover minder-getalenteerde spelers, andersdenkenden, ongeacht kleur, geaardheid of religieuze overtuiging.
§2. Indien de gebruiker zich niet houdt aan het principe zoals bedoeld in §1.1. wordt de onderhoudssubsidie uit artikel 5 in mindering gebracht met het bedrag als volgt berekend:
De vermindering = ((50% minus het effectief percentage aan jeugdspelers (tot en met U12) van de eigen gemeente)/50%) * de voorziene onderhoudssubsidie.
§3. Indien de gebruiker zich niet houdt aan de principes zoals bedoeld in §1.2 en/of 3, zal de onderhoudssubsidie uit artikel 5 worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate dat deze principes niet worden gehonoreerd. Deze voorwaarde wordt op advies van de aangewezen ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Artikel 17 Protocolakkoord betreffende veiligheid tijdens voetbalwedstrijden
Indien een protocolakkoord betreffende veiligheid tijdens voetbalwedstrijden van toepassing is of wordt voor de gebruiker, verbindt de gebruiker zich er toe om dit na te leven. Indien de gebruiker zich hier niet aan houdt, zal de onderhoudssubsidie worden verminderd, desgevallend geschrapt, in de mate dat deze bepaling niet wordt nagekomen. Deze voorwaarde wordt op advies van de aangestelde ambtenaren door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt het bedrag van de vermindering of de schrapping van de subsidie.
Artikel 18
Deze overeenkomst is geldig vanaf 1 juli 2021 om te eindigen op 30 juni 2025 voor zover de gebruiker deze overeenkomst ondertekent. De overeenkomst wordt stilzwijgend verlengd voor één jaar, behoudens tijdige opzeg van één der partijen, uiterlijk op 31 maart 2025 via een aangetekend schrijven. De overeenkomst eindigt in elke geval automatisch en zonder enige vooropzeg op 30 juni 2026.
Voor de periode 1 januari 2021 – 30 juni 2021 wordt een onderhoudssubsidie toegekend cfr. artikel 5, pro rata temporis berekend voor 6/12 waarbij voor het overige aan alle toekenningsvoorwaarden voor het verkrijgen van de onderhoudssubsidie uit deze overeenkomst moet worden voldaan.
Voor de periode 1 januari 2021 – 30 juni 2021 wordt een energiesubsidie toegekend cfr. de bepalingen van artikel 6 van de overeenkomst zoals vernieuwd door de gemeenteraad van 13 december 2019, pro rata temporis berekend voor 6/12.
Elke partij kan de overeenkomst beëindigen per 1 juli, mits een aangetekend schrijven, uiterlijk op 1 februari van hetzelfde jaar van de vervroegde beëindiging.
De gemeente kan de overeenkomst evenwel te allen tijde beëindigen mits inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden, als het onderhoud zoals bedoeld in de artikelen 5 en 9 van deze overeenkomst niet of gebrekkig gebeurt of als de gebruiker zich niet tijdig kwijt van zijn schulden tegenover de gemeente (schulden zowel voortvloeiende uit deze overeenkomst of andere) of als de gebruiker onvoldoende werking gedurende het kalenderjaar aantoont (behoudens overmacht).
Hecht zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst Big Bang Wetenschapsbad met Techniekacademie (Hogeschool VIVES Zuid).
STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) is een koepelbegrip rond exacte wetenschap, techniek en technologie, ontwerp en toegepaste wiskunde. Via Big Bang Wetenschapsbad wil de gemeente wetenschap en technologie tot bij de burger brengen en dat in het vroegere zwembad in de Vanackerestraat. Dit project is een concrete kennismaking met wetenschap en technologie waarbij de bezoeker ook de kans wordt gegeven om zijn wetenschappelijke en technische vaardigheden bij te schaven via doe-activiteiten en praktijkgerichte workshops.
Naast een heuse DOE-expo en verschillende workshops is er bij Big Bang Wetenschapsbad ook ruimte voor artistiek talent, burgerinitiatieven, speciale aanbiedingen, opportuniteiten, …
Voor het aspect 'STEM' is externe expertise aangewezen om het STEM-aanbod te concretiseren. Techniekacademie (verbonden aan de Hogeschool VIVES Zuid) is reeds jaren partner van onze gemeente om STEM-workshops (techniekacademies) te organiseren voor leerlingen van het basisonderwijs. Techniekacademie is dan ook de geknipte partner om Big Bang Wetenschapsbad mee vorm te geven. Via een samenwerkingsovereenkomst worden de wederzijdse rechten en plichten van gemeente en Techniekacademie geregeld. Techniekacademie stelt haar knowhow ter beschikking via onder meer het voorzien van het nodige materiaal voor een basisaanbod en de inzet van docenten die de workshops begeleiden, de gemeente staat in voor de locatie en de logistiek. Binnen Big Bang Wetenschapsbad kan de gemeente ook ruimte bieden aan andere partners.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT20/0719-00/613000 van het exploitatiekrediet.
Hecht zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst Big Bang Wetenschapsbad met Techniekacademie (Hogeschool VIVES Zuid).
Het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2021-2022 wordt goedgekeurd.
Een schoolbestuur dient voor elk van zijn scholen een schoolreglement op te stellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Het schoolreglement wordt jaarlijks geactualiseerd en aangepast volgens de meest actuele aanbevelingen van de onderwijskoepel.
Het schoolreglement werd besproken in de schoolraad van 14 juni 2021 en er werd positief advies gegeven.
Het schoolreglement voor schooljaar 2021-2022 wordt goedgekeurd.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter