Terug
Gepubliceerd op 20/06/2024

Besluit  gemeenteraad

do 13/06/2024 - 19:00

Gemeentelijk reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein

Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Lieve Seynaeve, raadslid
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Carine Quidousse, gemeenteraadslid
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

Het gemeentelijk reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein wordt hervastgesteld.

Feiten, context en argumentatie

Via het decreet van 3 maart 2023 (tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten) en het besluit van de Vlaamse regering van 22 september 2023 (tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 juni 2003 betreffende de controletaak van de erkende ondernemingsloketten ter gelegenheid van de inschrijving van handels- of ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en tot opheffing van het koninklijk besluit van 24 september 2006 houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen van ambulante activiteiten en van de machtigingen van kermisactiviteiten) werd de Vlaamse regelgeving rond ambulante activiteiten gewijzigd. Met deze wijzigingen is de ruimte gecreëerd om een beleid te voeren op maat van de gemeente.

Voornoemde wijzigingen zijn in voege sinds 1 april 2024, waardoor een aanpassing van het gemeentelijk reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein noodzakelijk is. Naar aanleiding van deze wijzigingen in de regelgeving werden ook enkele andere zaken geoptimaliseerd:

  • Artikel 2 - Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen: 
    • Wijziging conform de Vlaamse wetgeving.
  • Artikel 4 - Toewijzingsregels losse standplaatsen:
    • Marktkramers zonder abonnement moeten op voorhand een losse standplaats aanvragen. Er is dus geen loting meer. De betaling gebeurt achteraf via factuur. 
  • Artikel 5 - Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten:
    • Toevoeging van enkele verduidelijkingen. Daarnaast wordt bepaald dat kandidaturen hun registratie op eigen initiatief moeten herbevestigen om te vermijden dat ze geschrapt worden van het register.
  • Artikel 6 - Periodiciteit van abonnementen:
    • De abonnementen worden toegekend voor onbepaalde duur. Er worden geen seizoens- of tweewekelijkse abonnementen toegekend.
  • Artikel 8 - Afstand van het abonnement:
    • Verduidelijking dat de opzegtermijn begint te lopen vanaf de melding.
  • Artikel 9 - Schorsing en opzegging van het abonnement:
    • Toevoeging van de mogelijkheid om een abonnement te schorsen of op te zeggen wanneer de marktkramer herhaaldelijk de instructies van de marktleider niet respecteert. 
  • Artikel 10 - Vooropzeg vanuit de gemeente:
    • Toepassing van de termijnen zoals bepaald in de Vlaamse wetgeving.
  • Artikel 11 - Inname standplaatsen:
    • Wijziging conform de Vlaamse wetgeving.
  • Artikel 12 - Overdracht standplaats:
    • Wijziging conform de Vlaamse wetgeving.
  • Artikel 13 - 14 - Ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten:
    • Schrapping van de vooraf bepaalde plaatsen waar ambulante handel mogelijk is buiten de openbare markten. Hierdoor kan dit in principe overal, mits men beschikt over een voorafgaande toelating.
  • Artikel 17 - Specifieke voorwaarden voor verkopen met een niet-commercieel karakter:
    • Overname van de definitie uit de Vlaamse wetgeving. 
    • Er is geen voorafgaande toelating nodig voor erkende Wevelgemse verenigingen of jeugdbewegingen die een deur-aan-deurverkoop organiseren. In dat geval volstaat een melding minstens 2 weken voor de geplande actie.
    • In alle andere gevallen is er wel een voorafgaande toelating nodig.
  • Artikel 19 - Bevoegdheid marktleider:
    • Wijziging conform de Vlaamse wetgeving.
  • Artikel 20 - Reglement van inwendige orde:
    • Wijziging van artikel 20.9: bij meerdere vaststellingen van afwezigheid zonder voorafgaande melding kan een abonnement tijdelijk geschorst worden.
Vorige beslissingen
  • Beslissing van de gemeenteraad van 13 april 2018: gemeentelijk reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein.
Hogere regelgeving
  • Decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 22 september 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 juni 2003 betreffende de controletaak van de erkende ondernemingsloketten ter gelegenheid van de inschrijving van handels- of ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en tot opheffing van het koninklijk besluit van 24 september 2006 houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen van ambulante activiteiten en van de machtigingen van kermisactiviteiten.
  • Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten en latere wijzigingen.
  • Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en latere wijzigingen.
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2de lid, 2°.
Publieke stemming
Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Lieve Seynaeve, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Lieve Seynaeve
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Het gemeentelijk reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein wordt hervastgesteld als volgt:


AFDELING 1. Organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten

Artikel 1 Gegevens van openbare markten (wet art. 8, §2)

De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markten in:
a) iedere woensdag openbare markt in de deelgemeente Wevelgem op de parking Guldenbergplein van 7 uur tot 12 uur
b) iedere donderdag openbare markt in de deelgemeente Moorsele op de parking van het Sint-Maartensplein van 7 uur tot 12 uur
c) iedere vrijdag openbare markt in de deelgemeente Gullegem op de parking de Cerf van 7 uur tot 12 uur.

De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen.
Het college van burgemeester en schepenen zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen. Indien daartoe aanleiding zou bestaan, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen de openbare markten op een andere plaats of tijdstip te organiseren.
De beslissingen van het college van burgemeester en schepenen zullen worden bekend gemaakt door middel van een bericht via de website (www.wevelgem.be).

AFDELING 1.1. Toewijzing standplaatsen

Artikel 2. Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8, §2, art. 10, §1 en KB art. 25)

§1. Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.

§2. Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:

1° de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's

2° bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

De gemeente kan ook altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.

§3. De standplaatsen kunnen occasioneel ook toegewezen kunnen worden aan wie producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt met het oog op de verkoop.

§4. Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 2.

Artikel 3. Verhouding abonnementen – losse plaatsen (KB art. 23)

De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:
- per abonnement

en/of
- van dag tot dag (minstens 1 standplaats per openbare markt).

Artikel 4. Toewijzingsregels losse plaatsen (KB art. 27)

§1. De toewijzing van losse plaatsen gebeurt door middel van voorafgaande inschrijvingen:

  • kandidaturen kunnen ingediend worden via het daarvoor voorziene webformulier op de gemeentelijke website
  • de aanvragen worden volgens de chronologische volgorde van hun indiening toegewezen en, in voorkomend geval, op basis van de gevraagde plaats en specialisatie. Als twee of meer aanvragen gelijktijdig ingediend worden, wordt de volgorde van toewijzing bij loting bepaald
  • een eventuele toewijzing van een standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager via mail
  • het verschuldigde standgeld wordt achteraf gefactureerd. Wanneer openstaande facturen niet tijdig worden betaald, kan de marktkramer geweigerd worden zolang de openstaande schulden niet werden vereffend.

§2. De gemeente kan beslissen de verantwoordelijken van verkoopacties zonder commercieel karakter voorrang te geven om verkopen op de markt te realiseren.

Artikel 5. Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten

5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement (KB art. 28 en 30)

Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving. Deze kennisgeving zal gebeuren via de gemeentelijke website (www.wevelgem.be).

De kandidaturen worden ingediend via het daarvoor voorziene formulier op de website (www.wevelgem.be) en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature.

De kandidaturen kunnen ingediend worden na een melding van de vacature of op elk ander tijdstip.

5.2. Register van de kandidaturen (KB art. 31)

Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van het tijdstip van de indiening van de kandidatuur. Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.

Om de 2 jaar moeten de kandidaten opgenomen in het register op eigen initiatief hun kandidatuur bevestigen om in het register opgenomen te blijven. Indien de gemeente geen bevestiging van de kandidatuur ontvangt, zal deze zonder kennisgeving geschrapt worden van het register.

5.3. Volgorde van toekenning van de standplaatsen (KB art. 29 en 31)

Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement worden met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd in het register van kandidaturen:
a) personen die een standplaats vragen als gevolg van de opheffing van hun standplaats die ze op één van de markten van de gemeente innamen of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven omwille van definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaatsen
b) personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen door middel van samenvoeging van hun standplaats met een aanpalende standplaats
c) personen die een wijziging van hun standplaats vragen door middel van een verhuis naar een andere standplaats
d) personen die de afgelopen 3 jaar op regelmatige basis een losse standplaats hebben ingenomen op desbetreffende wekelijkse markt
e) de externe kandidaten.

De aanvragen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.

Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:
a) voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting
b) voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.

5.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen (KB art. 33)

De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager:
- bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs
- of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs
- of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs.

5.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement (KB art. 34)

Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:
- de naam, voornaam, het adres van de natuurlijke persoon, rechtspersoon of maatschap aan wie de standplaats toegekend werd
- in voorkomend geval, de handelsnaam
- het ondernemingsnummer
- de categorie van de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden
- de datum van de toewijzing van de standplaats.

Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.

AFDELING 1.2. Abonnementen

Artikel 6. Periodiciteit van abonnement (KB art. 32 en 37)

De abonnementen worden toegekend voor onbepaalde duur.
Er worden geen seizoens- of tweewekelijkse abonnementen toegekend.

Artikel 7. Opschorting abonnement (KB art. 32)

De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen. Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats, waarbij geen rekening gehouden wordt met de specialisatie van het register (van abonnementen).

De aanvragen van opschorting en herneming van een abonnement worden betekend per mail aan de cel Lokale Economie.

Artikel 8. Afstand van het abonnement (KB art. 32)

De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:
- op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van ten minste 30 dagen vanaf de melding
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 7 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig.
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

De aanvragen van opzegging van een abonnement worden betekend per mail aan de cel Lokale Economie.

Artikel 9. Schorsing en opzegging van abonnement (KB art. 32 voorlaatste lid)

Het abonnement zal door de gemeente geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:

- bij niet of niet tijdige betaling van het standgeld
- bij afwezigheid gedurende vier opeenvolgende weken zonder de marktleider vooraf of tijdens de eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen
- bij opschorting van het abonnement gedurende een ononderbroken periode van 1 jaar
- bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan de voorwaarden bepaald in artikel 12 van onderhavig gemeentelijk reglement
- wanneer andere producten of diensten verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement
- bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider.

De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

Artikel 10. Vooropzeg vanuit de gemeente (wet art. 8, §2)

Wanneer de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.

- Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.

- Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare markt of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.

- In geval van absolute noodzakelijkheid is geen minimumtermijn van vooropzegging van toepassing.

Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement.

Artikel 11. Inname standplaatsen (KB art. 26)

De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:

  1. de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen
  2. de verantwoordelijke(n) van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen
  3. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een ambulante activiteit voor eigen rekening uitoefent
  4. de echtgenoot of echtgenote of de wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening
  5. de personen die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon bedoeld in 1. tot en met 4.

De personen vermeld in 2. tot en met 5. kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.

Wie niet beroepsmatig producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt, kan, mits voorafgaande toelating van de gemeente, ook een standplaats innemen.

Artikel 12. Overdracht standplaats (KB art. 35)

De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:

  1. de overnemer is in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven voor het uitoefenen van ambulante activiteiten en zet de specialisatie van de overlater voort op de overgedragen standplaats, tenzij de gemeente een wijziging van specialisatie toelaat
  2. binnen het eerste jaar kan de standplaats niet opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van de gemeente
  3. de onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 2 standplaatsen beschikken (cf. art. 2 van dit reglement).


De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat:

  1. de overnemer het bewijs levert van de inschrijving van de ambulante activiteit in de Kruispuntbank van Ondernemingen om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen
  2. overnemer het aantal toegestane standplaatsen per onderneming (cfr. artikel 2 van dit reglement) niet overschrijdt
  3. de overnemer het bewijs levert waaruit blijkt dat hij voldoet aan de bijkomende voorwaarden, vermeld in artikel 2 van dit reglement.

AFDELING 2. Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten

Artikel 13. Toepassingsgebied (KB art. 43)

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen, dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.

Artikel 14. Voorafgaande machtiging

14.1 Aanvraag machtiging

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen buiten de openbare markten moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 van dit reglement en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente via het daarvoor voorziene formulier.

De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.

14.2 Beslissing machtiging

In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
- identiteit van de aanvrager

- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
- de plaats
- de datum en duur van de verkoop, dit kan een eenmalige machtiging betreffen, dan wel een machtiging per abonnement.

De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:

-      redenen van openbare orde en veiligheid

-      redenen van volksgezondheid

-      bescherming van de consument

-      wanneer de voorwaarden vermeld in artikel 2 niet in orde zijn

-      wanneer de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden.

De gemeente zal deze reden(en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

Artikel 15. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cfr. artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cfr. artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

Artikel 16. Toewijzingsregels per abonnement

Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten zoals omschreven in artikel 5. Voorwaarden inzake melding van vacature (cfr. artikel 5.1) gelden niet.

AFDELING 3. Verkopen van producten of diensten met niet-commercieel karakter

Artikel 17. Specifieke voorwaarden voor verkopen met een niet-commercieel karakter (KB art. 7)

Onder producten of diensten met een niet-commercieel karakter wordt verstaan:

1° de occasionele verkoop van producten of diensten met het oog op een menslievend, sociaal, cultureel, educatief of sportief doel

2° de occasionele verkoop van producten of diensten met als doel de verdediging en promotie van de natuur, de dierenwereld, een ambacht of streekproducten

3° de occasionele verkoop van producten of diensten die plaatsvindt bij een humanitaire catastrofe, een ramp of belangrijke schade.

Met occasioneel wordt bedoeld: maximaal 4 keer per jaar.

Voor deze ambulante activiteiten moet voorafgaand een toelating gevraagd worden. Dit kan via het aanvraagformulier op de gemeentelijke website (www.wevelgem.be) of via mail naar de cel Lokale Economie.

Er is geen voorafgaande toelating nodig voor erkende Wevelgemse verenigingen of jeugdbewegingen die een deur-aan-deurverkoop organiseren. In dat geval volstaat een melding minstens 2 weken voor de geplande actie.

Verder zijn volgende voorwaarden van toepassing:

  • tijdens de verkoop, te-koop-aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten voor een niet-commercieel doel zoals vermeld in artikel 17, is elke verkoper herkenbaar via een kenmerk dat het mogelijk maakt om de operatie te identificeren
  • op verzoek van de overheid die de toestemming heeft verleend, overhandigt de verantwoordelijke, binnen 30 dagen, het bewijs van de bestemming van de fondsen om het aangegeven doel te realiseren.

AFDELING 4: Aanvullende bepalingen

Artikel 18. Marktleider

De marktleiding zal toevertrouwd worden aan één of meerdere personen daartoe door de gemeente aangesteld.
De richtlijnen van de marktleider(s) moeten strikt opgevolgd worden, zoniet kan conform artikel 9 het recht op een standplaats ingetrokken of geschorst worden voor een marktkramer met abonnement of kan een losse marktkramer een plaats geweigerd worden. Deelnemers kunnen eventuele klachten of vermeende onrechtvaardigheden schriftelijk overmaken aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 19. Bevoegdheid marktleider (KB art. 44)

De marktleider is bevoegd om documenten die de identiteit en de hoedanigheid van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten te controleren.

Artikel 20. Reglement van inwendige orde

20.1 Het opstellen van de kramen mag pas aanvangen om 5 uur ’s morgens op de marktdag zelf en moet voltooid zijn tegen 8 uur. De ontruiming mag niet beginnen vóór 11.30 uur en moet tegen uiterlijk 13 uur voltooid zijn. Handelaars met abonnement moeten tegen 8 uur aanwezig zijn, zoniet komt hun plaats ter beschikking als losse standplaats. Wanneer conform artikel 1 de wekelijkse markt op een ander tijdstip of plaats wordt ingericht, kan het college van burgemeester en schepenen afwijkende tijdstippen van aankomst en ontruiming bepalen.

20.2 De standplaatshouder draagt de verantwoordelijkheid alle voorzorgen te nemen opdat het innemen van de standplaats kan gebeuren zonder lawaai- of milieuhinder. Elke deelnemer en zijn personeel dienen de nodige voorzorgen te nemen om het vervuilen van het marktterrein te beperken. Bij het verlaten van de markt dient elke handelaar maatregelen te nemen de hem toegewezen plaats net achter te laten: rondslingerend papier en vuil dienen verzameld te worden. Het is de marktkramers verboden vuil of afval achter te laten.

20.3 Het is verboden om verbrandingsmotoren te gebruiken voor de afkoeling, verwarming of gelijk welk ander doel, behoudens een voorafgaande schriftelijke toelating van de marktleider.

20.4 Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om het tarief vast te stellen voor het gebruik van elektriciteit. Handelaren die elektrische stroom afnemen van de geplaatste cabines, zijn verplicht de door het college van burgemeester en schepenen vastgestelde kostprijs te betalen. De door de gemeente ter beschikking gestelde stroom mag niet aangewend worden voor de verwarming van het kraam. De marktkramers mogen slechts 1 000 W gebruiken voor de verlichting van hun kraam.

20.5 De voertuigen die niet ingericht, noch gebruikt worden voor de verkoop, moeten, indien de marktleider omwille van het goede marktverloop hierom vraagt, verwijderd worden van de markt.

20.6 Behoudens de toelating van de marktleider is het gebruik van geluidsinstallaties verboden.

20.7 Het is verboden pinnen of andere scherpe voorwerpen in de grond te slaan. Het is verboden om de marktplaats en de onmiddellijke omgeving ervan op enigerlei wijze te beschadigen. De standplaats moet op het einde van elke markt achtergelaten worden in de oorspronkelijke staat. Elke aangebrachte schade zal op de marktkramers verhaald worden.

20.8 De kramen en de winkelwagens dienen zodanig geplaatst te worden op hun perceel dat de uitgestalde koopwaren niet uitsteken buiten de scheidingslijn tussen de kramen en de doorgangen voor het publiek. Uitzondering wordt gemaakt voor luiken of een gedeelte van een kraam dat uitsteekt boven de doorgangsweg en kan beschouwd worden als een afdak, op voorwaarde dat het zich minimum 2 meter boven de grond bevindt. Deze luiken moeten kunnen worden weggenomen indien veiligheidsdiensten dringend dienen te passeren.
Het is verboden het verkeer van voetgangers te hinderen door voorwerpen te plaatsen, te hangen of achter te laten in de doorgangen voor het publiek.

20.9 Elke abonnementhouder die niet aanwezig kan zijn op de markt dient dit minstens 24 uur voor aanvang van de markt te melden aan de marktleider en/of de cel Lokale Economie. Bij meerdere vaststellingen van afwezigheid zonder voorafgaande melding zal de abonnementhouder hiervan per mail op de hoogte gebracht worden en kan het abonnement tijdelijk geschorst worden.

Artikel 21. In werking treden reglement

§1. Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2024. Alle lopende abonnementen toegekend krachtens het gemeentelijk reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 13 april 2018 worden van onbepaalde duur en vallen onder de toepassing van onderhavig reglement.

§2 Het gemeentelijk reglement met betrekking tot ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 13 april 2018 wordt opgeheven.

§3. Dit reglement wordt toegevoegd als bijlage 5 bij de algemene politieverordening.