Terug
Gepubliceerd op 20/06/2024

Besluit  gemeenteraad

do 13/06/2024 - 19:00

Protocolakkoord i.k.v. gemeentelijke administratieve sancties - bekrachtiging

Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Lieve Seynaeve, raadslid
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Carine Quidousse, gemeenteraadslid
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

Het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in geval van gemengde inbreuken, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 5 juni 2024 wordt bekrachtigd.

Feiten, context en argumentatie

De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (hierna GAS-wet) voorziet de wettelijke mogelijkheid voor de gemeenteraad van een stad of gemeente om straffen of administratieve sancties te bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen. Dit kan in beginsel enkel voor inbreuken waarvoor niet door of krachtens een wet, decreet of ordonnantie straffen of administratieve sancties zijn bepaald (zgn. GAS 1-inbreuken). Artikel 3 van de GAS-wet bepaalt op dit beginsel echter enkele uitzonderingen, waardoor voor de daarin opgenomen misdrijven tegelijk ook een administratieve sanctie kan worden bepaald. Deze inbreuken worden 'gemengde inbreuken' genoemd (zgn. GAS 2 & 3-inbreuken (voor wat betreft de bepalingen uit het strafwetboek) en GAS 4-inbreuken (voor wat betreft de bepalingen uit de wegcode).

De procureur des Konings is verantwoordelijk voor het opsporings- en vervolgingsbeleid binnen zijn arrondissement. De gemeenteraad bekrachtigde eerder een protocolakkoord met de procureur de Konings van het gerechtelijk arrondissement West-Vlaanderen betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in geval van gemengde inbreuken op 12 december 2014. Dit protocolakkoord was eerder goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 3 december 2014. In het protocolakkoord worden afspraken gemaakt over de procedure en afhandeling van de gemengde inbreuken. Het protocolakkoord bevat afspraken omtrent de uitwisseling van informatie tussen de sanctionerend ambtenaar en de procureur des Konings inzake de behandeling van de gemengde inbreuken.
Via een schrijven van 23 februari 2024 van de procureur des Konings werden de nieuwe richtlijnen met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen (arrondissementele omzendbrief WVL 2024/05) bezorgd en werd het protocolakkoord van 2014 opgezegd per 1 juni 2024 (uitstel verleend tot 1 juli 2024).

De gemengde inbreuken worden in deze nieuwe arrondissementele omzendbrief WVL 2024/05 nader toegelicht, met inbegrip van de onderscheiden categorieën GAS-inbreuken. Zoals gesteld, is de procureur des Konings verantwoordelijk voor een coherent opsporings- en vervolgingsbeleid binnen zijn arrondissement. De bepalingen van de GAS-wet houden echter een risico in van een gedifferentieerd vervolgingsbeleid inzake de misdrijven die ook onder de GAS-wetgeving vallen. Wanneer iedere stad/gemeente haar autonome bevoegdheid inzake GAS op een verschillende manier zou invullen, zou dit een zeer divers beleid met zich mee brengen inzake de sanctionering van de gemengde inbreuken binnen het arrondissement. Dit dient, vanuit de wettelijke bevoegdheid van de procureur des Konings, absoluut vermeden te worden.
Om die reden stemt de procureur des Konings enkel in met de toepassing van GAS in gemeenten/steden die een protocolakkoord met zijn ambt hebben afgesloten met betrekking tot de betrokken gemengde inbreuken. Artikel 23, §1 van de GAS-wet bepaalt immers dat met betrekking tot bepaalde van deze gemengde inbreuken (GAS 2 en GAS 3) de stad/gemeente en de bevoegde procureur des Konings een protocolakkoord kunnen afsluiten. Voor GAS 4-inbreuken is dit verplicht. Voor GAS 5-inbreuken is dat dan weer niet nodig en kunnen steden en gemeenten dit autonoom bepalen, zonder protocol met de procureur des Konings.



In voornoemde omzendbrief wordt een eenvormig protocolakkoord bepaald, dat in het hele arrondissement gebruikt zal worden. De omzendbrief bepaalt ook de voorwaarden voor het opleggen van gemeentelijke administratieve sancties, en de rol van elke betrokken partner daarin.
Op die manier wil het parket West-Vlaanderen duidelijkheid scheppen over de toepassing van GAS met betrekking tot gemengde inbreuken in het arrondissement West-Vlaanderen en daarbij een zo groot mogelijke uniformiteit nastreven. Deze werkwijze biedt ook de beste waarborgen voor de rechtsonderhorige naar rechtszekerheid toe. Voorliggend protocol vervangt het eerder in 2014 goedgekeurde en bekrachtigde protocol met ingang van 1 juli 2024.

 

Het vernieuwde protocolakkoord van 2024 heeft een duidelijkere indeling inzake toepassingsgebied (artikel 1) en maakt een duidelijke opdeling tussen GAS 2- en GAS 3-inbreuken.
Eveneens wordt in de richtlijn van het parket verduidelijkt voor welk type sluikstort de sanctionerend ambtenaar niet langer bevoegd zal zijn (bedrijfsafval, Klein Gevaarlijk Afval (kga) en groot huisvuil, evenals huishoudelijk afval met een omvang van minimaal 1 m³);
Uit het bestaande bevoegdhedenpakket van de sanctionerend ambtenaar verdwijnen eveneens voortaan:
- De eenvoudige (winkel)diefstallen (artikel 461 en 463 strafwetboek)
- Elke gemengde inbreuk zodra sprake van recidive in de zin van artikel 7 van de GAS-wet
- Om te bepalen wie verantwoordelijk is voor het handhaven van gemengde beschadigings- en graffitimisdrijven, wordt de drempelwaarde voor de door de overtreding veroorzaakte schade verhoogd van 500 naar 1 000 euro. Bij een geraamde schade hoger dan 1 000 euro, is het parket altijd bevoegd.


Het aanbod van protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 5 juni 2024 en wordt nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voor de volledigheid wordt erop gewezen dat er een uitdrukkelijk voorbehoud werd gemaakt m.b.t. de bevoegdheidsoverdracht inzake de vervolging van inbreuken op het verkeersbord 'F111' (fietszones (voorheen fietsstraten) -> zie blz. 3, artikel 1.3, nr. 2 van het protocolakkoord). Het probleem dat zich stelt, is namelijk het volgende: de sanctionerend ambtenaar kan maar sancties opleggen voor inbreuken op het verkeersbord 'F111' wanneer deze inbreuk effectief opgenomen wordt in de lijst van artikel 2 van het koninklijk besluit van 9 maart 2014. Het voorlopig (in afwachting van de aanpassing van artikel 2 van het koninklijk besluit van 9 maart 2014) weglaten van de bevoegdheid inzake fietszones in de bijzondere politieverordening is alvast géén optie, vermits er op die manier een tegenstrijdigheid zou bestaan tussen enerzijds de bijzondere politieverordening en anderzijds het protocolakkoord.
De bepalingen uit het protocol omtrent GAS 4 zijn pas van toepassing vanaf de inwerkingtreding van de bijzondere politieverordening waarbij GAS 4 wordt ingevoerd (die werd voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).

Het protocolakkoord werd besproken op de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning van 27 mei 2024.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 juni 2024: protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in geval van gemengde inbreuken - goedkeuring.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 12 december 2014: protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in geval van gemengde inbreuken - bekrachtiging.
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 december 2014: protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in geval van gemengde inbreuken - goedkeuring.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 13 december 2013 en latere wijzigingen: algemene politieverordening.
Hogere regelgeving
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2de lid, 2°.
  • Nieuwe gemeentewet, in het bijzonder artikel 119, 119bis en artikel 135, §2.
  • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder artikel 23, §1.
  • Omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
  • Arrondissementele omzendbrief WVL 2024/05 houdende richtlijnen betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties in het arrondissement West-Vlaanderen.
  • Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
Publieke stemming
Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Lieve Seynaeve, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Lieve Seynaeve
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in geval van gemengde inbreuken, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 5 juni 2024, in bijlage, wordt bekrachtigd.