Het aanvullend verkeersreglement verscheidene parkeermaatregelen aanpassen en/of invoeren wordt vastgesteld.
Vrij frequent komen op de dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit vragen binnen om de parkeersituatie aan te passen.
Om meer zicht op kruispunten te bekomen, parkeerplaats(en) voor klanten aan handelszaken te creëren, om kort parkeren in te voeren, de brandweer bij dringende opdrachten niet te belemmeren, autodeelmobiliteit te faciliteren, parkeerplaats(en) te voorzien aan laadpalen voor elektrische voertuigen, het veiliger te maken voor fietsers, overlast van vrachtvoertuigen te voorkomen, de reguliere doorstroming van het verkeer niet te hypothekeren, bewoners toe te laten te parkeren nabij hun woning, een wekelijkse staanplaats voor ambulante handelaars te voorzien, een parkeerplaats voor personen met een handicap aan te leggen, een nieuwe halteplaats voor bussen te bekomen, … moet de parkeersituatie op verscheidene locaties licht aangepast of sterk gewijzigd worden.
Met het implementeren van de in dit reglement gestipuleerde verkeersmaatregelen wordt de parkeersituatie in zeven straten gewijzigd.
Deze zeven straten zijn gemeentewegen en liggen allemaal in de bebouwde kom.
Artikel 1
§1. In Ter Gracht wordt ter hoogte van de Wittemolenstraat aan beide zijden van de weg over een afstand van ca. 20 m een parkeerverbod ingevoerd.
§2. Dit wordt gesignaleerd met verkeersborden E1.
Artikel 2
§1. Op volgende locatie wordt een blauwe zone reglementering met een maximale parkeerduur van 30 minuten ingevoerd:
§2. Dit wordt gesignaleerd met verkeersborden E9a met het pictogram ‘parkeerschijf’ op het bord en een onderbord ’30 min.’.
Artikel 3
§1. In de Gullegemstraat wordt, aan de oostkant, ten zuiden van de Bieststraat, een parkeerverbod van ca. 10 m ingevoerd.
§2. Hiertoe wordt de parkeerstrook ca. 10 m ingekort door het verwijderen van de afbakenende witte wegmarkeringen en door het markeren van een gele onderbroken streep.
Artikel 4
§1. In de Oleanderstraat, is het tussen de Wijnbergstraat en de Esdoornstraat, vlakbij en ten noorden van het nummer 25, verboden te parkeren op vrijdag van 6.30 uur tot 13.30 uur, dit over een afstand van ca. 17 m.
§2. Dit parkeerverbod wordt gesignaleerd met verkeersborden E1 aangevuld met een onderbord met opschrift ‘vrijdag van 6.30 uur tot 13.30 uur' en witte verticale onderborden met zwarte pijlen die respectievelijk het begin (pijl omhoog) en het einde (pijl omlaag) van het parkeerverbod aangeven.
Artikel 5
§1. In de Neerbeekstraat wordt in de omgeving van nummer 59 een parkeerplaats voor personen met een handicap aangelegd.
§2. Deze parkeerplaats wordt gesignaleerd met een verkeersbord E9a met het pictogram 'persoon met een handicap' op dit bord afgebeeld en met witte markeringen.
Artikel 6
§1. In de straat Nieuwe Markt wordt de parkeersituatie tussen de Roeselarestraat en de Koperdraadstraat als volgt:
Er wordt een parkeerplaats voor personen met een handicap aangelegd ter hoogte van de Koperdraadstraat, aan de overzijde van nummer 25.
§2. Deze parkeerplaatsen worden respectievelijk als volgt gesignaleerd:
Artikel 7
§1. Op de parking ‘Lode De Boninge’ wordt 1 van de 2 parkeerplaatsen voor elektrische en hybride elektrische voertuigen voorbehouden voor autodelen.
§2. Deze parkeerplaats wordt gesignaleerd met een verkeersbord E9a met onderbord ‘Autodelen’.
Artikel 8
De aanvullende reglementen of gedeelten ervan, die in strijd zijn met onderhavig reglement, worden opgeheven bij het in voege treden van dit reglement.
Artikel 9
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.