Terug
Gepubliceerd op 12/09/2022

Notulen  gemeenteraad

vr 08/07/2022 - 18:30 Kleine Porsies
Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Overheidsopdrachten

      • Wijze van gunnen

        • Onderhouds- en herstellingswerken riolering 2022

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Raming: 72 550 euro (excl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'onderhouds- en herstellingswerken riolering 2022' werd een bestek met nr. 2723/03322 opgesteld door de heer Gilles Parent, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 72 550 euro (excl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0310-00/227007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 140 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2723/03322 en de raming voor de opdracht 'onderhouds- en herstellingswerken riolering 2022', opgesteld door de heer Gilles Parent, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 72 550 euro (excl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Aanleg van fietsvoorzieningen inclusief riolerings- en wegeniswerken langs Bergelen

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Raming: 1 498 870,40 euro (excl. btw), hetzij 1 579 781,39 euro (incl. btw). Het aandeel ten laste van de gemeente Wevelgem bedraagt 1 497 242,64 euro (incl. btw).

          Openbare procedure.

          Feiten, context en argumentatie

          Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 4 maart 1998 W. Lapere Ingenieursbureau nv uit Kortrijk aangesteld als ontwerper voor de weg- en rioleringswerken in Bergelen. W. Lapere Ingenieursbureau nv werd intussen overgenomen door Arcadis Belgium nv.

          In het kader van de opdracht 'aanleg van fietsvoorzieningen inclusief riolerings- en wegeniswerken langs Bergelen' werd een bestek met nr. BE0114.001270 opgesteld door de ontwerper, de heer Karel Dewitte van Arcadis Belgium nv, Gaston Crommenlaan 8 bus 101 te 9050 Gent. Deze opdracht betreft een occasionele gezamenlijke opdracht waarbij de werken worden uitgevoerd ten laste van de gemeente Wevelgem en ten laste van de provincie West-Vlaanderen, waarbij de gemeente Wevelgem optreedt als aanbestedende overheid. Hiervoor zal een samenwerkingsovereenkomst worden afgesloten met de provincie met de respectievelijke rechten en verplichtingen, deze wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van heden.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1 498 870,40 euro (excl. btw), hetzij 1 579 781,39 euro (incl. btw). Het aandeel ten laste van de gemeente Wevelgem bedraagt 1 497 242,64 euro (incl. btw). Het aandeel ten laste van het fietsfonds van de provincie West-Vlaanderen wordt geraamd op 82 538,75 euro (incl. btw).
          Deze werken worden deels gesubsidieerd door de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). De subsidie wordt geraamd op 570 472,50 euro.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave wordt aangerekend op rekening PB3-ACT14/0310-00/227007/I-PB3-AP5 van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 maart 1998: ontwerper voor de weg- en rioleringswerken Bergelen - gunning.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2017 betreffende de subsidiëring van de werken, vermeld in artikel 2.6.1.3.1, §1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. BE0114.001270  en de raming voor de opdracht 'aanleg van fietsvoorzieningen inclusief riolerings- en wegeniswerken langs Bergelen', opgesteld door de ontwerper, de heer Karel Dewitte van Arcadis Belgium nv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 1 498 870,40 euro (excl. btw), hetzij 1 579 781,39 euro (incl. btw). Het aandeel ten laste van de gemeente Wevelgem bedraagt 1 497 242,64 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

           

          Artikel 3

          De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        • Samenwerkingsovereenkomst met de provincie betreffende de aanleg van fietsvoorzieningen langs Bergelen

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          De samenwerkingsovereenkomst met de provincie West-Vlaanderen betreffende de aanleg van de (weg)infrastructuur op het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk (fietsfonds), meer bepaald de aanleg van fietsvoorzieningen langs Bergelen, wordt goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad heeft in zitting van 8 juli 2022 het bestek, de plannen, de raming en de wijze van gunnen voor de opdracht 'aanleg van fietsvoorzieningen inclusief riolerings- en wegeniswerken langs Bergelen' goedgekeurd. 

          De raming van de werken bedraagt 1 498 870,40 euro (excl. btw), hetzij 1 579 781,39 euro (incl. btw). De gemeente treedt op als aanbestedende overheid, met het fietsfonds van de provincie West-Vlaanderen als co-financier. 

          Het gemeentelijk aandeel wordt geraamd op 1 497 242,64 euro (incl. btw). Het aandeel ten laste van het fietsfonds van de provincie West-Vlaanderen wordt geraamd op 82 538,75 euro (incl. btw).

          Het is aangewezen om de respectieve rechten en verplichtingen bij de uitvoering van voornoemde werken vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst. 

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien op rekening 0310-00/228007/BESTUUR/CBS/0/I-PB2-AP12 (PB2-ACT32) van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 juli 2022: aanleg van fietsvoorzieningen inclusief riolerings- en wegeniswerken langs Bergelen.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid.
          • Reglement van de provincieraad van West-Vlaanderen van 12 mei 2005 betreffende een provinciale herkenbaarheid bij elke vorm van provinciale subsidie.
          • Besluit van de provincieraad van West-Vlaanderen van 22 maart 2018 betreffende financiering van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk.
          Beslissing

          Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst met de provincie West-Vlaanderen, in bijlage, betreffende de aanleg van de (weg)infrastructuur op het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk (fietsfonds), meer bepaald de aanleg van fietsvoorzieningen langs Bergelen. 

        • Aanleggen asfalt en snelheidsremmende maatregelen in de Bieststraat

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Raming: 265 149,62 euro (excl. btw), hetzij 320 831,04 euro (incl. btw).

          Openbare procedure.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'aanleggen asfalt en snelheidsremmende maatregelen in de Bieststraat' werd een bestek met nr. 2728/03822 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, diensthoofd Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 265 149,62 euro (excl. btw), hetzij 320 831,04 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Er werd een subsidieaanvraag ingediend bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken, Koning Albert II laan 20 (bus 2), Graaf de Ferrarisgebouw te 1000 Brussel, in functie van het verbeteren van schoolroutes op gemeentewegen. De subsidie bedraagt 50% van de uitgaven met een maximum van 100 000 euro per project.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB5-ACT7/0200-00/224007/I-PB5-AP2 van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 juni 2022: subsidieaanvraag veilige schoolroutes.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 19 maart 2021 houdende de regeling van subsidies aan gemeenten in het kader van veilige schoolroutes op gemeentewegen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2728/03822 en de raming voor de opdracht 'aanleggen asfalt en snelheidsremmende maatregelen in de Bieststraat', opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 265 149,62 euro (excl. btw), hetzij 320 831,04 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

           

          Artikel 3

          De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        • Verlagen voetpaden in functie van toegankelijkheid oversteken

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Raming: 161 614 euro (excl. btw), hetzij 195 552,94 euro (incl. btw).

          Openbare procedure.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'verlagen voetpaden in functie van toegankelijkheid oversteken' werd een bestek met nr. 2357/02721 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 161 614 euro (excl. btw), hetzij 195 552,94 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave wordt aangerekend op rekening PB5-ACT1/0200-00/224007/I-PB5-AP2 van het investeringskrediet.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2357/02721 en de raming voor de opdracht 'verlagen voetpaden in functie van toegankelijkheid oversteken', opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 161 614 euro (excl. btw), hetzij 195 552,94 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

           

          Artikel 3

          De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        • Slopen en ontharden van een schoolgebouw in de Sint-Janstraat 18 - aanstellen ontwerper en veiligheidscoördinator

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Raming: 31 714,88 euro (excl. btw), hetzij 38 375 euro (incl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'slopen en ontharden van een schoolgebouw in de Sint-Janstraat 18 - aanstellen ontwerper en veiligheidscoördinator' werd een bestek met nr. 2730/04022 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 31 714,88 euro (excl. btw), hetzij 38 375 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB3-ACT11/0680-00/220007/I-PB3-AP4 van het investeringskrediet.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 140 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          • Koninklijk besluit van 25 januari 2001 betreffende tijdelijke of mobiele bouwplaatsen, en latere wijzigingen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2730/04022 voor de opdracht 'slopen en ontharden van een schoolgebouw in de Sint-Janstraat 18 - aanstellen ontwerper en veiligheidscoördinator', opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 31 714,88 euro (excl. btw), hetzij 38 375 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Campus Wevelgem: omgevings-, weg- en rioleringswerken

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Raming: 1 934 386,20 euro (excl. btw), hetzij 2 228 793,85 euro (incl. btw).

          Openbare procedure.

          Feiten, context en argumentatie

          Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 22 april 2020 de ontwerpopdracht voor de opdracht 'Campus Wevelgem: omgevings-, weg- en rioleringswerken' toe te wijzen aan studiebureau Demey bv, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare.

          Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 23 maart 2022 goedkeuring aan het voorontwerp voor deze opdracht tegen een geraamd bedrag van 1 883 258,90 euro (incl. btw).

          In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 20.29 opgesteld door de ontwerper, studiebureau Demey bv.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1 934 386,20 euro (excl. btw), hetzij 2 228 793,85 euro (incl. btw). De raming is aangepast aan de recente aanbestedingsprijzen en houdt rekening met de verstoring van de markt van bouwmaterialen en de stijging van petroleumprijzen. Deze extreme prijsschommelingen brengen mee dat er geen zicht is op de korte en middellange termijn en er grote prijsherzieningen mogelijk zijn.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, voor maximaal 250 000 euro.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening PB4-ACT2/0680-00/220007/I-PB4-AP1 van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 maart 2022: goedkeuring voorontwerp.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 april 2020: aanstellen ontwerpteam, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator – gunning.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 20.29 en de raming voor de opdracht 'Campus Wevelgem: omgevings-, weg- en rioleringswerken', opgesteld door de ontwerper, studiebureau Demey bv, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 1 934 386,20 euro (excl. btw), hetzij 2 228 793,85 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

           

          Artikel 3

          De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        • Ontharden en herinrichten van straten i.k.v. de aanleg van de campussite Wevelgem - goedkeuring rooilijn

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Goedkeuring wordt gegeven aan de nieuwe rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het ontharden en herinrichten van straten i.k.v. de aanleg van de campussite Wevelgem.

          Feiten, context en argumentatie

          De vaststelling van de rooilijn n.a.v. de omgevingsvergunningsaanvraag voor het ontharden en herinrichten van straten i.k.v. de aanleg van de campussite Wevelgem (Deken Jonckheerestraat en Acaciastraat) wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

          Er is een beslissing van de gemeenteraad nodig voor de aanpassing van de grenzen van de openbare weg, het openbaar domein.

           

          Bedoelde omgevingsvergunningsaanvraag beoogt het ontharden van de Deken Jonckheerestraat ten westen van de Acaciastraat en het herinrichten van de ontsluiting tot de scholencampus met een centraal wandel- en fietspad omgeven door tal van groenvoorzieningen, het herinrichten van de Deken Jonckheerestraat ten oosten van de Acaciastraat tot een woonerf en het herinrichten van de Kloosterstraat tussen de Deken Jonckheerestraat en de Schoolstraat. Alle werken zijn gelegen op grondgebied van de gemeente Wevelgem.

          Er wordt een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel voorzien in de Deken Jonckheerestraat. Over de volledige lengte van de straat wordt een nieuwe DWA-riolering Ø250mm voorzien in grès. Vanaf de Kloosterstraat tot aan de ingang van de school SPWe 1 wordt het regenwater via een grachtenstelsel en plaatselijke inbuizingen Ø400mm in beton of staalvezelbeton afgevoerd. Op het plein naast de serviceflats is een bijkomend bufferbekken voorzien voor de infiltratie van het regenwater. Halverwege wordt bijkomend een rioleringsbuis Ø400mm in beton voorzien om alle bestaande gebouwen met hun dieper gelegen aansluiting te kunnen afwateren. Vanaf de Acaciastraat is enkel nog een RWA-riolering voorzien zonder infiltratiegrachten. In de Acaciastraat zelf en in het oosten van de Deken Jonckheerestraat wordt een nieuw gescheiden stelsel aangelegd dat aansluit op de gemengde leiding in de Lauwestraat. In de Kloosterstraat worden enkel de nieuwe straatkolken of overlopen aangesloten op de bestaande riolering. Verder zijn in deze straat geen rioleringswerken gepland. Er is een afkoppelingsstudie van alle gebouwen gebeurd en het rioleringsstelsel is hierop afgestemd. Het leggen van de rioleringsbuizen is niet vergunningsplichtig, het graven van de grachten en het bufferbekken is wel vergunningsplichtig.

          De Kloosterstraat wordt heringericht en afgestemd op de aangepaste mobiliteit van de scholencampus. Er wordt in deze straat ruimte gemaakt voor 2 (school)busparkeervakken aan de oneven kant en er wordt een bushalte voor openbaar vervoer met standplaats naast de rijweg voorzien aan de even kant, met een verhoogd voetpad als opstapplaats in betonstraatstenen. Verder is plaats gemaakt voor verschillende groenvakken met beplanting en bomen, waartussen nog een parkeerstrook wordt gemarkeerd. De straat wordt versmald en het verbrede voetpad wordt in betonstraatstenen aangelegd. Ter hoogte van de aansluiting op de Schoolstraat en de nieuwe campus zijn verkeersplateaus voorzien in uitgewassen beton met de aanrijdhellingen in geprefabriceerde betonelementen. De voetpaden, trottoirbanden en watergreppels worden zoveel mogelijk behouden en waar nodig worden deze vernieuwd. De asfalttoplaag van de rijweg wordt afgefreesd en heraangelegd. De nodige markering wordt aangebracht.

          Achter het Sociaal Huis is een parking voorzien in grasbetontegels opgevuld met split. Enkel de parkings voor personen met een handicap en de verharding t.h.v. de fietsenstalling zijn in waterdoorlaatbare betonstraatstenen voorzien. De parking wordt ontsloten via een tweesporenpad waarbij de sporen eveneens in grasbetontegels zijn voorzien en de tussenstrook in cementbetonverharding welke dienst doet als wandelpad. Vanaf dit tweesporenpad is een toegangsweg naar de school SPWe 2 voorzien in grasbetontegels opgevuld met split.

          Ten noorden van de serviceflats wordt een tijdelijke parking voorzien, grotendeels in steenslag en voor een kleiner stuk in waterdoorlaatbare betonstraatstenen. De parkeervakken in betonstraatstenen zijn voorbehouden voor de bewoners van de serviceflats. Deze parking wordt ontsloten naar de Kloosterstraat. Ter hoogte van deze parking wordt een kleine opslagplaats gesloopt en doorheen de projectzone worden verschillende bomen gerooid. Het slopen van het gebouw (< 100 m²) is niet vergunningsplichtig volgens artikel 13.2 van het vrijstellingenbesluit.

          De Deken Jonckheerestraat tussen de Acaciastraat en de Lauwestraat en de aanzet naar de Acaciastraat wordt ingericht als woonerf. Deze zone wordt heraangelegd in een verharding met waterpasserende betonstraatstenen. Parkeerstroken en inritten worden voorzien in grasbetontegels opgevuld met split en de parkings voor personen met een handicap zijn voorzien in waterdoorlaatbare betonstraatstenen. Er zijn wadi’s als groenvakken voorzien met bomen en beplantingen. Beplante wadi’s vormen een groen kader die een introductie vormen voor de campus. De jeugdsite krijgt op die manier een front aan de campus terwijl een grote fietsenstalling de toegang tot de campus markeert.

          Tussen de Acaciastraat en de campus wordt een fietsenstalling voorzien in halfverharding en fietsaanleunbeugels.

          Binnen de projectzone worden in totaal 60 fietsparkeerplaatsen, 67 parkeerplaatsen voor auto’s en 7 aangepaste parkeerplaatsen voor auto’s voorzien. Langs de Kloosterstraat zijn er nog 3 langsparkeerplaatsen voor auto’s en 2 busparkeerplaatsen voorzien.

          Het ontwerp van de omgevingsaanleg in de campus is een groene casco van verbindende paden, waarrond een groenbeeld gedrapeerd is. Deze centrale ruimte wordt vervolgens opgeladen door zowel de functies rondom als door een programma van verblijfszones en speelzones. Een netwerk van rechtlijnige wandel- en fietsassen structureren de campus en vormen looplijnen. De hoofdas volgt het tracé van de Deken Jonckheerestraat en is ingericht als een groene fietsas. Zijpaden zoeken de aanliggende schoolgebouwen en gemeenschapsfuncties op en zorgen voor verbindingen met het achterliggende stedelijke weefsel. De paden zijn voorzien in halfverharding, afgeboord door een trottoirband.

          Rond deze structuur worden ruimtes en functies gedrapeerd. Er is een groot open gazon die ondergronds plaats biedt voor het warmtenet en bovengronds het hart van de campus vormt. Een multifunctionele zitgelegenheid van houten platformen vormt een ankerpunt die een link kan leggen met de toekomstige aanliggende architectuur. Een kleiner ankerpunt aan de hoofdas wordt opgeladen met een petanqueveld en kleine spelaanleidingen. Verderop tussen de bestaande bomen wordt een speelzone geïntegreerd die overloopt in de zone van de schoolspeelplaats. Deze is afgebakend met een licht talud waarin zitranden verwerkt zitten. Het open karakter zorgt voor integratie tussen school en publiek domein. Aan de zuidzijde wordt de bestaande vijver geïntegreerd in de campus en vormt zo een rustige contraruimte voor de architectuur van het Joegoslavië-paviljoen. Het Sociaal Huis wordt in een groen kader gezet waardoor het een functionele en sfeervolle hoek van de campus vormt.

          Een groenbeeld pakt het geheel in en vormt een natuurlijk rustig kader voor de campusruimte. Een basis van bestaande bomen wordt aangevuld met nieuwe bomen van grote orde. De soortensamenstelling is gekozen in functie van een divers, educatief en klimaatbestendig pallet. Daarnaast worden stroken van robuuste vaste planten en bloemenweides toegevoegd die variatie in hoogte en beleving brengen. Ze smeden ook achterkanten, restruimtes en tussenruimtes tot één geheel.
          De materialisering benadrukt het groene en rustige karakter van de plek. Alle paden worden ingericht met een halfverharding zoals gebruikt in de gemeentelijke hovingen. Dit benadrukt niet alleen het permeabele karakter van de campus maar ook het rustige karakter. In het participatietraject bleek namelijk dat er een grote bezorgdheid was in verband met de snelheid van fietsers. Een parkachtig karakter zorgt voor een gedeelde leesbare ruimte waar alle gebruikers elkaar respecteren. De flankerende materialen voor infrastructurele ruimtes zijn zoveel mogelijk permeabel. Het woonerf van de Deken Jonckheerestraat wordt met waterdoorlatende betonstraatstenen ingericht terwijl parkeerruimtes met betongrasdallen ingericht zijn. De speeltoestellen en zitplatformen die de ruimte opladen zijn vervaardigd uit hout. Zo voegen ze een warm, gebruiksvriendelijk en natuurlijk karakter toe. Met deze discrete inrichting en materialisering wordt een sfeervolle boeiende groene ruimte ingericht die een open speelveld wil vormen voor de aanliggende gemeenschapsfuncties en de initiatieven van de Wevelgemnaars.

          In totaal wordt (11 999,30 m² - 9 246,70 m² =) 2 752,60 m² bestaande verharding onthard. Bijkomend wordt ook 6 996,20 m² verharding waterdoorlaatbaar gemaakt. Enkel de zones waar een oppervlakte van meer dan 300 m² aaneensluitend bijkomende verharding wordt voorzien of bestaande verhardingen worden onthard zijn vergunningplichtig. Deze zones zijn duidelijk aangeduid op het inplantingsplan bestaande en nieuwe toestand.

          Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.

          Het pré-advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar zit in bijlage.

          Het omgevingsvergunningsaanvraagdossier bevat een ontwerp van rooilijnplan met een (deels) nieuwe rooilijn voor de Deken Jonckheerestraat en Acaciastraat.

          Hogere regelgeving
          • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 8 en artikel 12, §2.
          • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Goedkeuring wordt gegeven aan de nieuwe rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het ontharden en herinrichten van straten i.k.v. de aanleg van de campussite Wevelgem (Deken Jonckeheerestraat en Acaciastraat).

    • Algemeen bestuur

      • Financiën

        • Nominatieve subsidies - aanvulling lijst

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          De lijst met een bijkomende nominatieve subsidie voor 2022 wordt goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          Volgens de BBC-regels behoort het overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies tot de documentatie bij het meerjarenplan. Deze lijst is raadpleegbaar via www.wevelgem.be/meerjarenplan2020-2025.

          Overeenkomstig artikel 41, 2de lid, 23° van het decreet lokaal bestuur is het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies een (niet-delegeerbare) bevoegdheid van de gemeenteraad.

          In de gemeenteraad van 10 december 2021 werd een lijst goedgekeurd van nominatieve subsidies voor 2022. In de gemeenteraad van 1 april 2022 werd een eerste bijkomende lijst van nominatieve subsidies voor 2022 goedgekeurd.

           

          Eind augustus 2021 fuseerden de muziekkorpsen Wevelgems Harmonieorkest Concordia vzw en Koninklijke Harmonie De Eendracht vzw (De Eendracht) tot het Wevelgems Harmonieorkest vzw. Juridisch-technisch wordt het ondernemingsnummer van De Eendracht gebruikt voor de fusievereniging. Concordia wordt in de loop van 2022 ontbonden, maar de eigenlijke werking is stopgezet. In het subsidiereglement lokale volwassenenorganisaties voor amateurkunsten is geen regeling voorzien voor fusies van verenigingen. 
          Er werd dan ook voorlopig geen werkingssubsidie voorzien voor de fusievereniging bij de toekenning van subsidies 2022 voor amateurkunstenverenigingen (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 mei 2022).

          Binnen de cluster Vrije Tijd wordt verder onderzocht hoe een subsidieregeling bij fusies van verenigingen kan worden ingepast in de verschillende, bestaande subsidiereglementen voor Vrije Tijd. 

          Er wordt voorgesteld om, in afwachting van deze oefening, een nominatieve subsidie voor 2022 toe te kennen aan het Wevelgems Harmonieorkest vzw. Deze nominatieve subsidie is de som van de bedragen die de beide vroegere muziekkorpsen afzonderlijk ontvangen zouden hebben, mochten ze een afzonderlijke werking behouden hebben.

          Concordia kreeg in 2021 een subsidie van 1 717,32 euro en De Eendracht ontving een subsidie van 1 646,86 euro. Deze bedragen dienen geïndexeerd. Het samengetelde, geïndexeerde subsidiebedrag voor 2022 bedraagt op die manier 3 491,68 euro.

          Er wordt voorgesteld om de lijst met nominatieve subsidies voor 2022 aan te vullen met:

          • een subsidie van 3 491,68 euro voor Wevelgems Harmonieorkest vzw (als fusievereniging van De Eendracht en Concordia).
           
          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 juni 2022: fusie van verenigingen in reguliere subsidiereglementen Vrije Tijd.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 mei 2022: subsidies amateurkunsten 2022.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 1 april 2022: nominatieve subsidies - aanvulling lijst.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 december 2021: nominatieve subsidies.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 12 juni 2020: subsidiereglement lokale volwassenenorganisaties voor amateurkunsten.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 23°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Keurt volgende bijkomende nominatieve subsidie voor 2022 goed:

          BI

          AR

          Omschrijving

          Bedrag 2022

          0709-00

           

          Overige culturele instellingen 3 491,68
           

          649606

          Subsidie fusievereniging Wevelgems Harmonieorkest vzw

          3 491,68

    • Grondgebiedszaken

      • Ruimtelijke ordening, stedenbouw en wonen

        • Wonen

          • Woonmaatschappij werkingsgebied Kortrijk-regio - verlenging erkenning SHM De Vlashaard en SHM Wonen Regio Kortrijk

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
            Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
            Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

            Adviseert de aanvragen tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen De Vlashaard en Wonen Regio Kortrijk tot 30 juni 2023.

            Feiten, context en argumentatie

            Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) in principe één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij is uitsluitend actief binnen het werkingsgebied waarvoor ze erkend is.

            De gemeenteraad formuleerde op 8 oktober 2021, op vraag van de bevoegde minister Matthias Diependaele, een advies om de gemeente Wevelgem als zelfstandig werkingsgebied te laten functioneren.

            De werkingsgebieden werden op 4 februari 2022 vastgelegd door de Vlaamse regering (artikel 4.37 Vlaamse codex wonen van 2021). Wevelgem werd hierbij niet als werkingsgebied erkend, maar toegevoegd aan Kortrijk om het werkingsgebied Kortrijk-regio te vormen.

            Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 23 februari 2022 om een tweesporenbeleid te voeren. Enerzijds werd beslist om voornoemde beslissing aan te vechten bij de Raad van State. Anderzijds kan niet genegeerd worden dat de beslissing van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 op heden bestaat en rechtskracht heeft. Het college van burgemeester en schepenen besliste daarom om, zolang voornoemd besluit niet geschorst of vernietigd wordt, constructief samen te werken met alle woonactoren van het werkingsgebied Kortrijk-regio in het proces om tot één woonmaatschappij per werkingsgebied te komen. Deze constructieve houding mag niet gezien worden als een beletsel om de gemeentelijke belangen ten volle te verdedigen en te streven naar een eigen zelfstandig werkingsgebied.

             

            In uitvoering van het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 dienen SHM De Vlashaard en SHM Wonen Regio Kortrijk samengevoegd tot een nieuwe woonmaatschappij, die ook de SVK-werking van vzw De Poort overneemt. De voorbereiding van een 'fusie' zijn lopende. De initiële streefdatum voor de oprichting en de erkenning van de nieuwe woonmaatschappij is gesteld op 31 december 2022, datum waarop alle erkenningen van SHM's ophouden. Voornoemd fusietraject kan echter onmogelijk afgerond worden tegen die initiële streefdatum.
            De regelgeving voorziet in de mogelijkheid om de erkenning van de SHM's te verlengen tot 30 juni 2023 (artikel 205, §3 van het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen). De verlenging van de erkenning als SHM biedt een langere voorbereidingstijd voor de oprichting van de woonmaatschappij.
            De SHM's moeten voor deze verlenging een aanvraag doen tegen 30 september 2022 (artikel 223 van het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen). Het aanvraagdossier moet het advies van de lokale besturen binnen het werkingsgebied omvatten, d.i. gemeente Wevelgem en stad Kortrijk.

            Beide SHM's die op heden binnen het werkingsgebied Kortrijk-regio actief zijn, zijnde SHM De Vlashaard en SHM Wonen Regio Kortrijk, vragen formeel een verlenging van hun erkenning.

            Een aanvraagformulier werd voorbereid voor elke van de SHM's. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze verlenging positief te adviseren. Dezelfde vraag werd voorgelegd aan de gemeenteraad van Kortrijk van 4 juli 2022.

            Gezien het tweesporenbeleid van de gemeente Wevelgem, wordt voorbehoud geformuleerd bij deze beslissing.

            Vorige beslissingen
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 februari 2022: werkingsgebied i.k.v. de erkenning van een woonmaatschappij - aanstellen raadsman.
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 februari 2022: werkingsgebied Kortrijk-regio.
            • Beslissing van de gemeenteraad van 8 oktober 2021: advies afbakening werkingsgebied toekomstige woonmaatschappij.
            Hogere regelgeving
            • Besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Kortrijk-regio.
            • Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen.
            • Besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
            • Vlaamse codex Wonen van 2021.
            • Besluit Vlaamse codex Wonen van 2021.
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 e.v.
            Beslissing

            Artikel 1

            Neemt kennis van de aanvragen tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen De Vlashaard en Wonen Regio Kortrijk tot 30 juni 2023.

            Artikel 2

            De gemeenteraad blijft ervan overtuigd dat het besluit van de Vlaamse regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Kortrijk-regio met ernstige wettigheidsgebreken is behept en heeft om die reden ook beslist beroep tot nietigverklaring in te stellen tegen dit besluit bij de Raad van State. Zonder afbreuk te doen aan de grieven uiteengezet in het verzoekschrift en onder alle nuttige voorbehoud, adviseert de gemeenteraad, in afwachting van de vernietiging van voornoemd besluit van de Vlaamse regering, deze aanvragen tot verlenging als volgt:

            Geeft als advies aan de Vlaamse regering dat de tijdelijke verlenging van de erkenning van beide sociale huisvestingsmaatschappijen, onder voorbehoud, in het werkingsgebied Kortrijk-regio moet worden toegestaan met het oog op de vorming van één, desgevallend meerdere woonmaatschappijen.

            Artikel 3

            Deze beslissing wordt aan de sociale huisvestingsmaatschappijen de Vlashaard en Wonen Regio Kortrijk bezorgd.

        • Onroerende verrichtingen

          • Aankoop Koningin Fabiolastraat 108

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
            Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
            Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

            Er wordt een bod uitgebracht om de woning Koningin Fabiolastraat 108, Wevelgem, aan te kopen.

            Feiten, context en argumentatie

            De woning Koningin Fabiolastraat 108, Wevelgem, wordt te koop aangeboden via Immokantoor Devriese, waarbij de vraagprijs 100 000 euro bedraagt. De aankoop van deze woning biedt een opportuniteit om de toegankelijkheid van het voetpad te verbeteren, er is dan ook interesse om deze woning aan te kopen. De rest van het perceel kan dan, na heraanleg van het voetpad, te koop worden aangeboden aan de aangelande of er kan een openbare invulling aan gegeven worden (bv. pleintje, zitbank, parking met laadpaal).

            Er werd een schattingsverslag opgemaakt voor dit onroerend goed door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 21 juni 2022. Er kan een bod gedaan worden binnen de grenzen van dit schattingsverslag.

            Meerjarenplan en budget

            De uitgave wordt aangerekend op rekening PB5-ACT1/0200-00/221007/I-PB5-AP1 van het investeringskrediet.

            Vorige beslissingen
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 juni 2022: bod Koningin Fabiolastraat 108.
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 juni 2022: eventuele aankoop woning Koningin Fabiolastraat 108.
            Hogere regelgeving
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 11°.
            Beslissing

            Artikel 1

            Om redenen van openbaar nut, meer bepaald ten behoeve van de toegankelijkheid van het aangelande voetpad, kan een bod uitgebracht worden binnen de grenzen van het schattingsverslag van Landmeetkantoor Koen Roelandt bv van 21 juni 2022 op de woning, gelegen Koningin Fabiolastraat 108, Wevelgem, kadastraal gekend als Gullegem, 3de afdeling, sectie D, nummer 0129/00V003.

            Artikel 2

            Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.

    • Onderwijs

      • GBS

        • Schoolreglement schooljaar 2022-2023

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2022-2023 wordt goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Het schoolreglement wordt jaarlijks geactualiseerd en aangepast volgens de meest actuele aanbevelingen van de onderwijskoepel.

          Het schoolreglement werd besproken in de schoolraad van maandag 13 juni 2022 en er werd positief advies gegeven.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 juni 2022: schoolreglement schooljaar 2022-2023.
          Hogere regelgeving
          • Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, in het bijzonder artikel 37.
          • Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse onderwijsraad, in het bijzonder artikel 21.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2de lid, 2°.
          Beslissing

          Het schoolreglement voor schooljaar 2022-2023 wordt goedgekeurd.

    • Agendapunten en vragen van raadsleden

      • Geagendeerde vragen

        • De toekomst van de Guldenbergsite

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Vraag ingediend door de heer Filip Daem, namens de fractie N-VA.

          Feiten, context en argumentatie

          Vraag ingediend door de heer Filip Daem, namens de fractie N-VA.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de heer Filip Daem, namens de fractie N-VA.

        • Opruimen Diesel Bernard

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

           

           

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Feiten, context en argumentatie

           

           
          Meerjarenplan en budget

           

           
          Vorige beslissingen

           

           
          Hogere regelgeving

           

           
          Beslissing

           

           Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
        • De komst van een OKAY-vestiging in Gullegem

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Jelle Stragier.

      • Mondelinge vragen

        • PFAS waarden

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Vraag ingediend door de heer Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de heer Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.

        • Hondenloopweide

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Inge Goemaere, Liese Vandoorne, gemeenteraadsleden
          Marieke Knockaert, waarnemend algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijk.

          Beslissing

          Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse.


Namens gemeenteraad,

Kurt Parmentier
algemeen directeur

Jo Libeer
voorzitter