Terug
Gepubliceerd op 16/10/2023

Notulen  gemeenteraad

do 06/07/2023 - 19:00 Kleine Porsies
Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Overheidsopdrachten

      • Wijze van gunnen

        • Aanleg en heraanleg wegen op diverse plaatsen 2023-2024

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Raming: 195 115,60 euro (excl. btw), hetzij 236 089,88 euro (incl. btw) voor de basisopdracht. Er is een eenmalige uitdrukkelijke verlenging mogelijk.
          Openbare procedure.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'aanleg en heraanleg wegen op diverse plaatsen 2023-2024' werd een bestek met nr. 2801/04323 opgesteld door de heer Dave Vanleeuwen, technisch medewerker Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.

          Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
          * Basisopdracht (aanleg en heraanleg wegen op diverse plaatsen 2023-2024), raming: 195 115,60 euro (excl. btw), hetzij 236 089,88 euro (incl. btw);
          * Eenmalige uitdrukkelijke verlengingsmogelijkheid (aanleg en heraanleg wegen op diverse plaatsen 2023-2024), raming: 195 115,60 euro (excl. btw), hetzij 236 089,88 euro (incl. btw).

          De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 390 231,20 euro (excl. btw), hetzij 472 179,76 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien op rekening 0200-00/224007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

           
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2801/04323 en de raming voor de opdracht 'aanleg en heraanleg wegen op diverse plaatsen 2023-2024', opgesteld door de heer Dave Vanleeuwen, technisch medewerker Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 195 115,60 euro (excl. btw), hetzij 236 089,88 euro (incl. btw) voor de basisopdracht. Er is een eenmalige uitdrukkelijke verlenging mogelijk.

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

           

          Artikel 3

          De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        • De Schelp, vernieuwen stookketels

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Raming: 40 000 euro (excl. btw), hetzij 48 400 euro (incl. btw).

          Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Feiten, context en argumentatie

          In het kader van de opdracht 'De Schelp, vernieuwen stookketels' werd een bestek met nr. 2798/04023 opgesteld door de heer Koen Vandewiele, dienst Gebouwen.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 40 000 euro (excl. btw), hetzij 48 400 euro (incl. btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien op rekening 0742-00/221007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, §1, 1° a) (de goed te keuren uitgave (excl. btw) bereikt de drempel van 140 000 euro niet).
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het bestek met nr. 2798/04023 voor de opdracht 'De Schelp, vernieuwen stookketels', opgesteld door de heer Koen Vandewiele, dienst Gebouwen, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 40 000 euro (excl. btw), hetzij 48 400 euro (incl. btw).

           

          Artikel 2

          Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        • Design & Build 'Campus Noord: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking'

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Hecht zijn goedkeuring aan de bestekvoorschriften voor de Design & Build opdracht 'Campus Noord Wevelgem: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking', die in het bijzonder betrekking hebben op de aanleg van de gemeenschappelijke parking en de omgeving. De verdere vaststelling van de voorwaarden van deze opdracht 'Design & Build opdracht 'Campus Noord Wevelgem: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking'' wordt nominatief toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.

          Feiten, context en argumentatie

          Op 9 februari 2023 heeft de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen vzw Woonzorgcentrum Sint-Camillus, vzw Katholiek Basisonderwijs Guldenberg, OCMW Wevelgem en gemeente Wevelgem, getiteld ‘Design & Build Campus Noord’ met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design and Build dossier tot aanstelling van een bouwteam goedgekeurd. Met de ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst 'Design & Build Campus Noord’ werd de inhoud van het vlekkenplan en het engagement om hier in samenwerking verdere uitwerking aan te geven (her)bevestigd door alle betrokken partijen. De nieuwe samenwerkingsovereenkomst legde daarbij de afspraken (o.a. onderlinge verdeling van de kosten) vast omtrent het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de uitwerking van een Design & Build-dossier. Voornoemde partners gaven daarbij ook het mandaat aan gemeente Wevelgem voor het aanstellen van de externe projectbegeleider.

          Gekoppeld aan de goedkeuring van voornoemde samenwerkingsovereenkomst werd door de gemeenteraad op 9 februari 2023 ook de afsprakennota 2023-05 'projectregie 'Design & Build Campus Noord' in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' goedgekeurd.

          Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 15 februari 2023 tot toewijzing van de opdracht 'afsprakennota 2023-05 Wevelgem: 'projectregie 'Design & Build Campus Noord’ in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal' aan Intercommunale Leiedal. Intercommunale Leiedal kreeg hierbij het mandaat om de procedure te voeren voor het aanstellen van een bouwteam voor het project 'Design and Build Campus Noord Wevelgem: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking'. Dit houdt onder meer in: publicatie van de opdracht, aanspreekpunt in het kader van de procedure, voorbereiden van beslissing(en)… en opmaak van de aanbestedingsdocumenten hiervoor (de selectie- en gunningsleidraad…). Het mandaat van Intercommunale Leiedal loopt tot en met de gunning van de opdracht door haar opdrachtgevers.

          In dit kader stelde Intercommunale Leiedal een selectieleidraad op voor deze opdracht waarbij zij als aanbestedende overheid de opdracht in de markt zal zetten in naam en voor rekening van de opdrachtgevers. De gemeenteraad hechtte haar goedkeuring in zitting van 20 april 2023 aan deze selectiedraad. De selectieprocedure is lopende. Ondertussen wordt het bestek voor de geselecteerde inschrijvers voorbereid.

          Cfr. de samenwerkingsovereenkomst zal de gemeente 30% van de realisatiekost voor de gemeenschappelijke parking van 80 parkeerplaatsen (incl. toegangswegen) - die in consensus met de partijen voor publiek gebruik ingezet kunnen worden - te haren laste nemen. De overige 70% van de realisatiekost voor deze gemeenschappelijke parking (incl. toegangswegen) wordt verdeeld onder vzw Katholiek basisonderwijs Guldenberg en vzw WZC Sint-Camillus. M.b.t. de financiering in de omgevingsaanleg is de gemeente bereid hierin bij te dragen in functie van de meerwaarde voor de totale gemeenschap bij de inrichting van de site. De verdeling van de realisatiekosten van de omgevingsaanleg tussen de partijen zal bepaald worden eens er een ontwerp voorhanden is.

          Gelet op dit engagement wordt het voorlopig bestek voor de opdracht 'Campus Noord Wevelgem: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking', zoals voorbereid door Intercommunale Leiedal, ter goedkeuring voorgelegd. Binnen het voorliggend voorlopig bestek zijn de aspecten die betrekking hebben op de uitwerking van de gemeenschappelijke parking en de omgeving reeds uitgewerkt en meegegeven. Deze bestekvoorschriften zullen in het ruimere bestek opgenomen worden.

          Ondertussen worden de bestekvoorschriften die louter betrekking hebben op en hoofdzakelijk relevant zijn voor vzw WZC Sint-Camillus en vzw Katholiek basisonderwijs Guldenberg verder door Intercommunale Leiedal in overleg met de respectievelijke partijen gefinaliseerd. Alle bestekvoorschriften zullen finaal gebundeld worden in één bestekbundel.

          In functie van een verdere vlotte voortgang in dit dossier, waarin verschillende partners betrokken zijn, wordt voorgesteld om de verdere vaststelling van de voorwaarden van deze opdracht 'Design & Build opdracht 'Campus Noord Wevelgem: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking'' - die hoofdzakelijk relevant zijn voor vzw WZC Sint-Camillus en vzw Katholiek basisonderwijs Guldenberg - nominatief toe te vertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.

          Meerjarenplan en budget

          De nodige budgetten zullen voorzien worden in de meerjarenplanning.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2023: goedkeuring selectiedraad voor de Design & Build opdracht 'Campus Noord Wevelgem: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking'.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 februari 2023: afsprakennota projectregie 'Design & Build Campus Noord' in het kader van de zelfstandige groepering Leiedal - gunning.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 9 februari 2023: samenwerkingsovereenkomst ‘Design & Build Campus Noord’ met betrekking tot het aanstellen van een externe projectbegeleider voor de opmaak van een Design & Build dossier tot aanstelling van een bouwteam.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 9 februari 2023: afsprakennota projectregie ‘Design & Build Campus Noord’.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 oktober 2022: inrichtingsplan Campus Noord - goedkeuring vlekkenplan.
          Hogere regelgeving
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          Beslissing

          Artikel 1

          Hecht zijn goedkeuring aan het voorlopig bestek houdende de bestekvoorschriften, opgesteld door Intercommunale Leiedal, voor de Design & Build opdracht 'Campus Noord Wevelgem: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking', die in het bijzonder betrekking hebben op de aanleg van de gemeenschappelijke parking en de omgeving.

          Artikel 2

          De gemeenteraad vertrouwt de verdere vaststelling van de voorwaarden van deze opdracht 'Design & Build opdracht 'Campus Noord Wevelgem: ontwerp en bouw van een woonzorgcentrum, kleuterschool en gemeenschappelijke parking'' nominatief toe aan het college van burgemeester en schepenen, het betreft meer specifiek het goedkeuren van de gecoördineerde bestekbundel.

      • Verrekening

        • Aanstellen van een ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van het bedrijventerrein Wevelgem-Zuid (perceel 1) - verrekening nr. 3

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Verrekening nr. 3 van de opdracht 'aanstellen van een ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van het bedrijventerrein Wevelgem-Zuid' wordt goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          De gemeenteraad besliste op 4 juli 2014 tot de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze van de opdracht 'aanstellen van een ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van de bedrijventerreinen Wevelgem-Zuid en Gullegem-Moorsele', opdracht opgesplitst in 2 percelen met nummers 2389/04214 (Wevelgem-Zuid) en 2390/04314 (Gullegem-Moorsele). De studieopdracht werd geraamd op 1 500 000 euro (incl. btw) voor beide percelen samen. Deze raming is gebaseerd op de uitvoeringsprijzen en modaliteiten die destijds van toepassing waren.
          Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 10 december 2014 goedkeuring aan de gunning van de opdracht 'aanstellen van een ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van de bedrijventerreinen Wevelgem-Zuid en Gullegem-Moorsele' aan Grontmij Belgium nv (ondertussen Sweco Belgium bv) en dit voor beide percelen. Op basis van de coëfficiënt en de forfaitaire prijs voor de veiligheidscoördinatie, zoals opgegeven in de offerte van Sweco Belgium bv, was de offerteprijs voor perceel 1 met nummer 2389/04214 (Wevelgem-Zuid) 203 404,80 euro (excl. btw) en voor perceel 2 met nummer 2390/04314 (Gullegem-Moorsele) 296 357,48 euro (excl. btw).


          Ondertussen keurde het college van burgemeester en schepenen 2 verrekeningen goed voor perceel 1 (Wevelgem-Zuid) van deze opdracht voor een totaal van 28 177,91 euro (excl. btw), als volgt:

          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 mei 2021: verrekening nr. 1 voor 15 286,17 euro (excl. btw) in meer.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021: verrekening nr. 2 voor 12 891,74 euro (excl. btw) in meer.

          Op 15 mei 2023 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van verrekening nr. 3 voor perceel 1, ten bedrage van 5 840,32 euro (excl. btw) in meer, met als reden dat tijdens de uitvoering van de opdracht het noodzakelijk bleek om volgende bijkomende prestaties te leveren: uitzetten zone nutsleidingen in de bedrijvenzone Wevelgem-Zuid.

          Deze verrekening moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: definitie dagelijks bestuur in het kader van overheidsopdrachten en delegatie van een aantal beheersdaden) omdat deze verrekening en de vorige reeds goedgekeurde verrekeningen samen meer dan 30 000 euro (excl. btw) bedragen.

           

          Voor deze verrekening wordt geen termijnverlenging toegekend.

          De leidend ambtenaar, de heer Steven Van Heuverswijn, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, verleende gunstig advies. De waarnemend financieel directeur verleende een visum (nr. 215).

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave voor deze verrekening wordt aangerekend op rekening PB2-ACT32/0200-00/224007/I-PB2-AP12 en rekening PB2-ACT32/0310-00/227007/I-PB2-AP12 van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 mei 2023: aanstellen van een ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van het bedrijventerrein Wevelgem-Zuid (perceel 1) - verrekening nr. 3.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021: aanstellen van een ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van het bedrijventerrein Wevelgem-Zuid (perceel 1) - verrekening nr. 2.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 mei 2021: aanstellen van een ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van het bedrijventerrein Wevelgem-Zuid (perceel 1) - verrekening nr. 1.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2019: definitie dagelijks bestuur in het kader van overheidsopdrachten en delegatie van een aantal beheersdaden.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 december 2014: aanstellen van een ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van de bedrijventerreinen Wevelgem-Zuid en Gullegem-Moorsele - gunning.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 4 juli 2014: aanstellen van een ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van de bedrijventerreinen Wevelgem-Zuid en Gullegem-Moorsele - wijze van gunnen.
          Hogere regelgeving
          • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          Beslissing

          Goedkeuring wordt verleend aan verrekening nr. 3 van de opdracht 'aanstellen van een ontwerper, afkoppelingsdeskundige en veiligheidscoördinator voor de herinrichting van het bedrijventerrein Wevelgem-Zuid (perceel 1)' ten bedrage van van 5 840,32 euro (excl. btw) in meer.

    • Algemeen bestuur

      • Erediensten

        • Kerkfabriek Sint-Amandus: budgetwijziging 2023

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus.

          Feiten, context en argumentatie

          In zitting van de gemeenteraad van 10 november 2022 werd een aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 (2022) goedgekeurd. Deze wijziging was geïnitieerd omwille van nieuwe investeringen.

          De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus besliste in zitting van 26 januari 2023 tot wijziging van het budget 2023. Op 4 april 2023 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 26 juni 2023.

          Via deze budgetwijziging wordt het onbenut investeringskrediet van 60 050,08 euro van het boekjaar 2022 overgedragen naar 2023. Aanleiding voor deze overdracht is de renovatie van een private woning die gepland stond voor 2022, maar niet is doorgegaan. De kerkfabriek wil deze woning verhuurbaar maken en daarna terug marktconform verhuren. Op die manier worden ontvangsten gegenereerd die een gunstig effect zullen hebben op toekomstige exploitatietoelagen.

          De budgetwijziging past binnen het goedgekeurd gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2022) van de kerkfabriek Sint-Amandus.

          Meerjarenplan en budget

          De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort blijft ongewijzigd en bedraagt 44 632,02 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 80 050,08 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2022).

           

          oorspronkelijk (euro)

          na wijziging (euro)

          Exploitatie ontvangsten

          30 005,00 euro

          30 005,00 euro

          Exploitatie uitgaven

          -94 281,50 euro

          -94 281,50 euro

           

           

           

          Exploitatie eigen financieel boekjaar

          -64 276,50 euro

           -64 276,50 euro

          Overschot exploitatie 2021

          19 644,48 euro

           19 644,48 euro

          Exploitatie voor toelage

          -44 632,02 euro

           -44 632,02 euro

           

           

           

          Exploitatietoelage

          44 632,02 euro

           44 632,02 euro

           

           

           

          Investeringsontvangsten

          20 000,00 euro

           80 050,08 euro

          Investeringsuitgaven

          -20 000,00 euro

            -80 050,08 euro

           

           

           

          Investeringstoelage

          20 000,00 euro

            80 050,08 euro
          Vorige beslissingen
          • Beslissing van de gemeenteraad van 11 mei 2023: kerkfabriek Sint-Amandus: rekening 2022.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 8 december 2022: kerkfabriek Sint-Amandus: budget 2023.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 10 november 2022: kerkfabriek Sint-Amandus: wijziging meerjarenplan 2020-2025 (2022).
          Hogere regelgeving
          • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 50.
          • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
          • Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
          • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
          Beslissing

          Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus die past in het goedgekeurde gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2022). De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 44 632,02 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 80 050,08 euro.

      • Overige punten algemeen bestuur

        • Vzw Sociale Economie Wevelgem

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Marie De Clerck, Yves Goddeeris, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Er wordt een occasionele nominatieve subsidie aan vzw Sociale Economie Wevelgem toegekend.

          Feiten, context en argumentatie

          Sociale Economie Wevelgem vzw (SEW) werd in 2011 opgericht n.a.v. de stopzetting van de werking van vzw Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap van Wevelgem.

          SEW heeft als voornaamste doel initiatieven te nemen ter stimulering van de lokale werkgelegenheid met een bijzondere aandacht voor de inschakeling van kansengroepen op de arbeidsmarkt. Daartoe ontwikkelt de vereniging allerlei initiatieven en projecten inzake sociale tewerkstelling en/of opleiding, begeleiding en werkervaring vanuit Wevelgem en besteedt daarbij bijzondere aandacht aan lokale werkgelegenheid ten dienste van de bevolking van Wevelgem. De vereniging heeft ‘Dienstenbedrijf Wevelgem’ als sui-generis afdeling om tewerkstelling uit te voeren in het kader van de regelgeving met betrekking tot de dienstencheques. (cfr. artikel 3 van de statuten van SEW)

          SEW focust zich de facto op de dienstverlening 'poetsen aan huis' als dienstencheque-onderneming. Hiermee begeeft de vzw zich op een markt waarop ook veel private dienstencheque-ondernemingen actief zijn.

          SEW heeft een groot maatschappelijk belang (in de gemeente Wevelgem): enerzijds is het een belangrijke werkgever (de vzw heeft 116 schoonma(a)k(st)ers in dienst), anderzijds maken 829 gezinnen gebruik van de dienstverlening van de vzw.

           

          De gemeente is in de vzw vertegenwoordigd in het bestuursorgaan en in de algemene vergadering (cfr. beslissingen van de gemeenteraad van 8 november 2019). Mede gelet op de belangrijke maatschappelijke toegevoegde waarde van SEW, is de gemeente een belangrijk en vaak eerste aanspreekpunt in dit verband. De opvolging en continuïteit van SEW is dan ook een belangrijke doelstelling voor de gemeente (cfr. ook verwijzing in het meerjarenplan 2020-2025 onder prioritair actieplan 4 (Wevelgem voert een inclusief beleid) van prioritaire beleidsdoestelling 1 (De gemeente is een partner voor zijn inwoners): De werking van de vzw SEW (sociale economie Wevelgem) wordt opgevolgd. De continuïteit van deze tewerkstelling moet gewaarborgd blijven vanuit de best passende structuur.).

           

          De algemene vergadering van SEW van 8 mei 2023 keurde de jaarrekening 2022 goed. Er werd vastgesteld dat het verlies van de vzw in werkjaar 2022 is opgelopen tot 132 956,12 euro. Hiermee vertoont de balans een beperkt eigen vermogen van 3 135 euro.

           

          Ook de sector van de dienstencheque-ondernemingen wordt geconfronteerd met sociaal-economisch uitdagende en woelige tijden. De sterke inflatie zorgt ervoor dat er een groeiende kloof ontstaan is tussen enerzijds de inruilwaarde die ontvangen wordt per dienstencheque en anderzijds de (geïndexeerde) verloning van de poetshulpen. Een inflatie van het niveau van 2022 was onvoorzien en ongezien, dit nog versterkt door de grote inzet van papieren dienstencheques (waarvan de inruilwaarde wordt bepaald op uitgiftedatum en niet op prestatiedatum). Bovendien is de verloning van de poetshulpen binnen SEW een stukje hoger dan deze vastgelegd in de CAO afgesloten in het paritair subcomité 322.01. Deze lonen liggen wel lager dan de laagste lonen binnen de lokale besturen.

           

          De afgelopen jaren werden verschillende inspanningen geleverd door de vzw om de financiën te verbeteren (o.a. een verhoogde klantenbijdrage per dienstencheque). De algemene vergadering stelde op 8 mei 2023 vast dat intern geen bijkomende inspanning geleverd kan worden en dat de vzw bijgevolg op korte termijn op zoek moet naar een overnemer voor de activiteiten.

          De algemene vergadering drukt de uitdrukkelijke wens uit om een overnemer te zoeken die volgende kan garanderen:

          1. Werkzekerheid en stabiliteit voor alle poetshulpen;
          2. Verankering in en door Wevelgem;
          3. Sociale klemtoon (missie) in het belang van alle poetshulpen.

          Vooral de sociale klemtoon reduceert het aantal potentiële en geloofwaardige kandidaten in de regio tot één, nl. vzw Comforte met hoofdzetel in Zwevegem. Vzw Comforte maakt deel uit van de sociale netwerkorganisatie Ubuntu.

          De lonen vanuit vzw Comforte sluiten aan bij die van het Paritair Comité (pc), dat is ook voor andere regionale spelers het geval. Bij SEW liggen deze omwille van historische redenen hoger. Een financiële inspanning van de poetshulpen zal dus noodzakelijk zijn. Daarenboven stelt vzw Comforte twee voorwaarden: zij zullen geen verliezen van SEW overnemen, daarnaast moet SEW zelf instaan voor eventuele overgangsmaatregelen. 

          De algemene vergadering stelt verder dat SEW bijgevolg bijkomende financiële middelen zal nodig hebben om de toekomst van de tewerkstelling te garanderen. 

           

          Het is duidelijk dat een herstructurering binnen SEW, en meer bepaald een overname aangewezen is om de werking levensvatbaar te houden. Hierbij zal voldoende aandacht moeten zijn voor de overname van het personeel. Op vandaag is er een beperkt verschil in verloning, vakantiedagen (anciënniteitsdagen), feestdagen (11 juli) en maaltijdcheques.

           

          De algemene vergadering van SEW verzocht op 8 mei 2023 om op korte termijn in overleg te gaan met de gemeente Wevelgem. Op korte termijn moet duidelijkheid geschapen worden over de toekomst van SEW en het financieel engagement vanuit de gemeente. Op basis hiervan kunnen de formele gesprekken met vzw Comforte en de vakbondsorganisaties aangevat worden.

           

          Het college van burgemeester en schepenen nam op 15 mei 2023 kennis van voornoemde vraag en richtte hiertoe een taskforce op.

           

          Vanuit de verminderde inflatie, die wel nog altijd doorwerkt, en de verhoogde klantenbijdrage is de prognose van het verlies voor 2023 op dit moment ± 80 000 euro. SEW vraagt om dit bij te passen vanuit de gemeente.

           

          Er wordt vanuit het college van burgemeester en schepenen voorgesteld om een occasionele nominatieve subsidie van maximaal 100 000 euro toe te kennen aan SEW. De overnamegesprekken moeten verder met gepaste spoed afgerond worden tot een concreet overnamevoorstel waarna SEW in vereffening kan worden gesteld.

          Meerjarenplan en budget

          De subsidie wordt voorzien op rekening PB1-ACT12/0550-00/649606 van het exploitatiekrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 mei 2023: oprichting taskforce in functie van toekomst van SEW.
          • Beslissingen van de gemeenteraad van 8 november 2019: aanduiden vertegenwoordigers algemene vergadering en voordracht kandidaat-bestuurders SEW.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 5 juli 2019: wijziging statuten SEW.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 13 mei 2011: statuten SEW.
          Hogere regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 4, 23°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Er wordt een occasionele nominatieve subsidie toegekend aan vzw Sociale Economie Wevelgem die wordt aangewend om de continuïteit van de werking van de vzw te verzekeren, i.e. in het bijzonder de betaling van de lonen en andere vaste exploitatiekosten (bv. verzekering).

           

          Artikel 2
          De nominatieve subsidie, cfr. artikel 1, wordt uitbetaald a.h.v. financiële verantwoordingsnota’s vanuit de vzw in functie van de liquiditeit, met een visum door de financieel directeur per uit te betalen deel. De subsidie is begrensd tot 100 000 euro.

           

          Artikel 3

          De nominatieve subsidie, cfr. artikel 1, wordt toegekend onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de vzw zich engageert om de stappen in functie van een herstructurering met de gepaste en nodige spoed verder te zetten, in functie van het voorleggen van een concreet overnamevoorstel. In dit overnamevoorstel moet de werkzekerheid voor de poetshulpen en de continuïteit van de dienstverlening op het grondgebied van de gemeente verzekerd worden. Vzw Sociale Economie Wevelgem houdt de gemeente op de hoogte van de voortgang in dit verband.

           
    • Grondgebiedszaken

      • Ruimtelijke ordening, stedenbouw en wonen

        • Stedenbouw en verkavelingen

          • Hondschotestraat - wegenis-, omgevings- en rioleringswerken - goedkeuring van het wegenistracé en de rooilijn

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

            Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de heraanleg van de Hondschotestraat.

            Feiten, context en argumentatie

            Na de eerste twee fases van de revitalisering van het bedrijventerrein Gullegem-Moorsele (deel A en deel B) betreffen de weg- en rioleringswerken in de Hondschotestraat (deel C) het sluitstuk van grote infrastructuurwerken in Gullegem.

            Op vandaag is de hoofdas van de Hondschotestraat geen fietsveilige weg: een brede rijweg in beton met aan weerszijden een aanliggend fietspad. De zijstraat richting Muizelstraat betreft een rijweg in asfalt met aan de zuidzijde een smal fietspad.

            De doelstelling van dit project is dan ook om vrijliggende fietspaden te voorzien. In de hoofdas gebeurt dit door middel van enkelrichtingsfietspaden van 1,75 m breed. Er wordt aan één zijde (noordzijde) een volwaardig voetpad voorzien. Daarnaast wordt heel wat ontharding voorzien, waarbij groenzones gevuld worden met bomen en beplanting. Ook in het parkeren wordt meer structuur gebracht door de aanleg van parkeervakken in betonstraatstenen. In de zijstraat richting Muizelstraat wordt een dubbelrichtingsfietspad van 3 m breed voorzien.

            Er wordt ook een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd, waarbij een scheiding tussen afvalwater en hemelwater gebeurt.

            De werken kunnen als volgt worden omschreven:

            DWA-riolering

            Voor de afvoer van het afvalwater wordt gekozen om over het volledige project een gravitair stelsel aan te leggen. Er wordt gestreefd naar een maximale afkoppeling op privaat domein.
            Het afvalwater van de Hondschotestraat wordt aangesloten op de bestaande Aquafin-collector op verscheidene locaties. De riolering watert oostwaarts af richting de Ballingstraat. Positief voor deze collector is dat het hemelwater afgekoppeld wordt en dus niet meer op de collector terecht komt.

            RWA-riolering

            Het westelijk deel van het RWA-stelsel (ten westen van de Noordstraat) watert af richting het aangelegde bufferbekken in de Muizelstraat. Afwaarts van dit gescheiden stelsel bevindt zich reeds een knijpconstructie in bestaande toestand om vertraagd te lozen op de Heulebeek. Het centrale gedeelte sluit aan op de bestaande koker (2 000 x 1 000 mm) die vertraagd loost op de Heulebeek. Het oostelijk gedeelte watert oostwaarts af en sluit aan op de bestaande riool (1 200 mm) die vertraagd afgevoerd wordt richting de Steenbeek.

            Voor de RWA-riolering werd er rekening gehouden met de opgelegde buffereisen van 250 m³/ha voor lozing op de Heulebeek en 410 m³/ha voor lozing op de Steenbeek.
            Er wordt gekozen om buffering te voorzien in de rioleringsbuizen.

            Het RWA-stelsel werd gedimensioneerd volgens de code van goede praktijk, waarbij de controleberekening bij de 20-jaarlijkse bui werd uitgevoerd.

            Wegenis hoofdas Hondschotestraat

            De hoofdas is een brede rijweg in asfalt van 6,60 m breed (inclusief kantstrook). Aan weerszijden bevinden zich fietspaden met een breedte van 1,75 m. Die fietspaden zijn vrijliggend van de rijweg en worden aangelegd in beton aan de zuidzijde en (rode) betonstraatstenen aan de noordzijde. Tussen de fietspaden en de rijweg is een groenzone, een oprit of een parkeerstrook gelegen. De opritten en de parkeerstroken worden uitgevoerd in betonstraatstenen (kleur: respectievelijk grijs en antraciet). Ter hoogte van inritten van een bedrijf wordt de oprit aangelegd in uitgewassen beton. Aan de noordzijde bevindt zich nog een voetpad van 1,50 m breed in betonstraatstenen.

            Zijstraat Hondschotestraat (richting Muizelstraat)

            De zijstraat bestaat ook uit asfalt en is 6 m breed (exclusief kantstrook). Aan de zuidzijde is een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad gelegen van 3 m breed. Het dubbelrichtingsfietspad wordt aangelegd in asfaltverharding. Tussen rijweg en dubbelrichtingsfietspad is een groenzone gelegen. Aan de noordzijde is een berm voorzien of plaatselijk een oprit in uitgewassen beton.

             

            De omgevingsvergunningsaanvraag behelst volgende uit te voeren handelingen:

            Verharden van de publieke ruimte

            Omwille van een volledig nieuw wegenisprofiel veranderen heel wat onverharde zones van locatie en treden er veranderingen op in het ontwerp t.o.v. de bestaande toestand. Het inplantingsplan van de ontworpen toestand omvat een vlekkenplan waarbij alle zones voor het verharden van bestaande verharding in kaart gebracht worden. Op heden is een groot deel van het volledige projectgebied verhard, met uitzondering van de bermen. Door de aanleg van het vrijliggend fietspad in de bestaande berm wordt er bijkomend verhard.

            Rooien van bomen

            Omwille van de aanleg van een vrijliggend fietspad en de herinrichting van de ventweg dienen enkele bestaande bomen gerooid te worden.

            Omwille van de werken aan de nutsleidingen dienen voorafgaandelijk al enkele bomen gerooid te worden. Dit betreft de bomen aan de zuidzijde van de Hondschotestraat. Het rooien van deze bomen werd reeds aangevraagd in een afzonderlijke omgevingsvergunningaanvraag en werd vergund op 11 april 2023.

            De te rooien bomen zullen ruim gecompenseerd worden. Er worden 44 nieuwe bomen (Tilia tomentosa ‘Brabant’) voorzien aan de zuidzijde en 26 nieuwe bomen (Acer monspessulanum) aan de noordzijde.

             

            Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.

            De gemeenteraad stelde reeds op 8 september 2022 het rooilijnplan ‘Hondschotestraat’ definitief vast. Op vraag van Aquafin wordt ter hoogte van het pompstation in de Hondschotestraat een wijziging van die rooilijn doorgevoerd. Hiertoe werd een rooilijnplan bis opgemaakt door landmeter-expert Koen Roelandt op 18 april 2023.

            Vorige beslissingen
            • Beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2023: goedkeuring ontwerp en wijze van gunnen voor de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele (deel C) - weg- en rioleringswerken Hondschotestraat'.
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 april 2023: omgevingsvergunning rooien bomen.
            • Beslissing van de gemeenteraad van 8 september 2022: definitieve vaststelling rooilijnplan voor de heraanleg van de Hondschotestraat.
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 september 2020: gunning van de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel B'.
            • Beslissing van de gemeenteraad van 12 juni 2020: goedkeuring ontwerp en wijze van gunnen voor de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel B'.
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2018: gunning van de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel A'.
            • Beslissing van de gemeenteraad van 12 mei 2017: goedkeuring ontwerp en wijze van gunnen voor de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel A'.
            Hogere regelgeving
            • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 8 en artikel 12, §2.
            • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31.
            • Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47.
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
            Beslissing

            Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de heraanleg van de Hondschotestraat.

        • Onroerende verrichtingen

          • Verkoop en ruil van gronden ter hoogte van Oostlaan 10-14

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

            Het betreft de ruil en verkoop van gronden ter hoogte van de Oostlaan 10-14 n.a.v. de verplaatsing en heraanleg van de openbare weg in het kader van de revitalisering van het bedrijventerrein Gullegem-Moorsele.

            Feiten, context en argumentatie

            In zitting van 10 december 2021 heeft de gemeenteraad het rooilijnplan met een wijziging van de gemeenteweg Oostlaan 10-14 definitief vastgesteld. Dit rooilijnplan, opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 16 juni 2021, vermeldde de nodige overdrachten van de gronden in functie van het verplaatsen en heraanleggen van de weg, in het kader van de revitalisering van het bedrijventerrein Gullegem-Moorsele. De betrokken partijen ondertekenden een eenzijdige toestemming tot vervroegde ingenottreding. De overdrachten dienen nog te gebeuren.

            Voor de loten 1A, 2, 3, 4, 5 en 6 aangeduid op voormeld rooilijnplan werd een schattingsverslag opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv.

            Notariskantoor West, Geassocieerde notarissen, met zetel te Koksijde bereidde de volgende ontwerpakten voor:

            • Ruil tussen Degecentrum nv en gemeente Wevelgem van lot 1A en lot 4
            Lot 4 met een oppervlakte van 213 m² in eigendom van gemeente Wevelgem wordt geruild tegen lot 1A met een oppervlakte van 197 m² in eigendom van Degecentrum nv.
            Het verschil in schattingsprijs (1 792 euro) tussen beide loten wordt door Degecentrum nv betaald aan gemeente Wevelgem.
             
            Gemeente Wevelgem behoudt zichzelf op lot 4 een erfdienstbaarheid van ondergrondse inname met betrekking tot de bestaande riolering voor.
            In de ontwerpakte is volgende passage opgenomen met betrekking tot de toegangsweg: ' De gemeente voorziet op haar kosten in een volwaardige toegangsweg vanuit de Oostlaan tot het perceel van Degecentrum. De gemeente Wevelgem kan de nieuwe weg afsluiten voor gemotoriseerd verkeer d.m.v. een aantal wegneembare paaltjes. De eigenaars Degecentrum en VANCA kunnen te allen tijde beroep doen om deze wegneembare paaltjes tijdelijk weg te nemen voor het laden en lossen met gemotoriseerd verkeer.'

            De aktekosten worden gedragen door Degecentrum nv.

            • Ruil tussen Gevan nv en gemeente Wevelgem van lot 3 en lot 2 en lot 6
            Lot 2 met een oppervlakte van 485 m² en lot 6 met een oppervlakte van 433 m², beide in eigendom van gemeente Wevelgem, worden geruild tegen lot 3 met een oppervlakte van 40 m² in eigendom van Gevan nv (met een opstalrecht voor Vanmarcke-Foulon-Ghesquière nv dat wordt beëindigd). Het verschil in schattingsprijs (98 336 euro) tussen de loten van beide eigenaars wordt door Gevan nv betaald aan gemeente Wevelgem.
             
            Gemeente Wevelgem behoudt zichzelf op lot 2 een erfdienstbaarheid van ondergrondse inname met betrekking tot de bestaande riolering voor.
            De aktekosten worden gedragen door Gevan nv.
             
            • Verkoop door gemeente Wevelgem aan Stratinvest nv van lot 5
            Lot 5 met een oppervlakte van 52 m² wordt verkocht aan Stratinvest nv tegen schattingsprijs (5 824 euro).
             
            Gemeente Wevelgem behoudt zichzelf op lot 5 een erfdienstbaarheid van ondergrondse inname met betrekking tot de bestaande riolering voor.
            In de ontwerpakte is volgende passage opgenomen met betrekking tot de toegangsweg: ' De gemeente voorziet op haar kosten in een volwaardige toegangsweg vanuit de Oostlaan tot het perceel van Degecentrum. De gemeente Wevelgem kan de nieuwe weg afsluiten voor gemotoriseerd verkeer d.m.v. een aantal wegneembare paaltjes. De eigenaars Degecentrum en VANCA kunnen te allen tijde beroep doen om deze wegneembare paaltjes tijdelijk weg te nemen voor het laden en lossen met gemotoriseerd verkeer.'
             

            De aktekosten worden gedragen door Stratinvest nv.

            • Verkoop door Stratinvest nv aan Degecentrum nv van lot 7

            De koper Degecentrum nv vestigt op lot 7, in het voordeel van gemeente Wevelgem, een erfdienstbaarheid van ondergrondse inname met betrekking tot de bestaande riolering, waarvoor de gemeente moet tussenkomen in deze akte.
            In de ontwerpakte is volgende passage opgenomen met betrekking tot de toegangsweg: 'De gemeente voorziet op haar kosten in een volwaardige toegangsweg vanuit de Oostlaan tot het perceel van Degecentrum. De gemeente Wevelgem kan de nieuwe weg afsluiten voor gemotoriseerd verkeer d.m.v. een aantal wegneembare paaltjes. De eigenaars Degecentrum en VANCA kunnen te allen tijde beroep doen om deze wegneembare paaltjes tijdelijk weg te nemen voor het laden en lossen met gemotoriseerd verkeer.'

            • Verkoop door Degecentrum nv aan Gevan nv van lot 1B

            De gemeente is geen partij in deze overeenkomst.


            De factuur voor de kosten voor het verplaatsen van de nutsleidingen door Fluvius die werd bezorgd aan de gemeente werd doorgefactureerd op 15 juni 2023 aan Gevan nv (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 september 2021).

            Meerjarenplan en budget

            De uitgaven en ontvangsten worden aangerekend op PB2-ACT32/0200-00/200007/I-PB2-AP12 en PB2-ACT32/0200-00/220600/I-PB2-AP12 van het investeringskrediet.

            Vorige beslissingen
            • Beslissing van de gemeenteraad van 10 december 2021: definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan met een wijziging van de gemeenteweg Oostlaan 10-14.
            • Beslissing van de gemeenteraad 8 oktober 2021: voorlopige vaststelling van het ontwerp van het gemeentelijk rooilijnplan met een wijziging van de gemeenteweg Oostlaan 10-14.
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 september 2021: revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele deel B: Oostlaan 14 - aangepaste uitvoeringsplannen.
            Hogere regelgeving
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 11°.
            Beslissing

            Artikel 1

            De gemeenteraad desaffecteert de loten 2, 4, 5 en 6 volgens het rooilijnplan met refertenummer 34012/10456, opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 16 juni 2021. Deze maken voortaan geen deel meer uit van het openbaar domein van de gemeente. 

            Artikel 2

            §1. De gemeente ruilt lot 4 met een oppervlakte van 213 m² tegen lot 1A met een oppervlakte van 197 m² in eigendom van Degecentrum nv, volgens het rooilijnplan met refertenummer 34012/10456. Het verschil in schattingsprijs (1 792 euro) tussen beide loten wordt door Degecentrum nv betaald aan de gemeente.

            §2. De gemeente ruilt lot 2 met een oppervlakte van 485 m² en lot 6 met een oppervlakte van 433 m² tegen lot 3 met een oppervlakte van 40 m² in eigendom van Gevan nv, volgens het rooilijnplan met refertenummer 34012/10456. Het verschil in schattingsprijs (98 336 euro) tussen de loten van beide eigenaars wordt door Gevan nv betaald aan de gemeente.

            §3. De gemeente verkoopt lot 5 met een oppervlakte van 52 m², volgens het rooilijnplan met refertenummer 34012/10456, aan Stratinvest nv tegen de schattingsprijs van 5 824 euro.

            §4. De gemeente komt tussen in de verkoopakte van Stratinvest nv aan Degecentrum nv voor lot 7, volgens het rooilijnplan met refertenummer 34012/10456, wegens de opname van een erfdienstbaarheid van ondergrondse inname met betrekking tot de bestaande riolering in het voordeel van de gemeente.

            Artikel 3

            De gemeenteraad keurt de voorliggende aktes goed. Voornoemde aktes blijven aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken. 

            Artikel 4

            De gemeenteraad affecteert de loten 1A en 3, zoals bedoeld in artikel 2, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.

            Artikel 5

            De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.

          • Kosteloze verwerving van een deel van de Zuidhoekstraat

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

            De gemeente Wevelgem neemt kosteloos een deel van de Zuidhoekstraat over.

            Feiten, context en argumentatie

            De zate van de weg in de Zuidhoekstraat, ter hoogte van Warandestraat 243 tot en met Zuidhoekstraat 73, is nog in privé-eigendom. Dit betreft een openbare weg (qua bestemming, cfr. decreet gemeentewegen) en het is dan ook aangewezen om betreffende gronden kosteloos over te nemen. Hiervoor werd op 21 maart 2022 een opmetingsplan opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv, met refertenummer 34029/10468. Het gaat concreet over delen van de percelen kadastraal gekend als 4de afdeling, sectie B, nrs. 1250A en 1251A, met een totale oppervlakte van 1 480 m². Deze werden met een gele kleur aangeduid op het voormelde opmetingsplan.

            De eigenaars hebben een belofte kosteloze grondafstand ondertekend. De pachter van de grond tekende ook een belofte pachtbeëindiging.

            Notaris Moens bereidde de ontwerpakte voor.

            Meerjarenplan en budget

            De uitgave wordt aangerekend op rekening 0200-00/220007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

            Vorige beslissingen
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 september 2022: kosteloze verwerving van een deel van de Zuidhoekstraat.
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 mei 2016: verwerven heraanleggen en onderhouden private wegen.
            Hogere regelgeving
            • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 11°.
            Beslissing

            Artikel 1

            De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de delen van de percelen kadastraal gekend 4de afdeling, sectie B, nrs. 1250A en 1251A, met een totale oppervlakte van 1 480 m², aangeduid met een gele kleur op het opmetingsplan met refertenummer 34029/10468 en opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 21 maart 2022.

            Artikel 2

            De gemeenteraad keurt de voorliggende akte goed. Voornoemde akte blijven aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken. 

            Artikel 3

            De gemeenteraad affecteert de kosteloos verworven gronden, zoals bedoeld in artikel 1, deze maken deel uit van het openbaar domein van de gemeente.

            Artikel 4

            De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.

        • Lokale economie

          • Samenwerkingsovereenkomst BLeie vzw

            Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
            Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
            Kurt Parmentier, algemeen directeur
            Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

            De samenwerkingsovereenkomst met BLeie vzw om een traject rond mobiliteit op te zetten, wordt goedgekeurd.

            Feiten, context en argumentatie

            De bedrijventerreinverenigingen BLeie vzw en GUMO vzw ontvangen momenteel geen subsidie van het gemeentebestuur. De mogelijkheid werd onderzocht om een Right to Challenge-project op te starten.
            Right to Challenge is een participatievorm die individuele burgers, georganiseerde groepen en verenigingen van burgers, samenwerkingsverbanden of ondernemers de mogelijkheid biedt om een voorstel in te dienen om taken die in hun directe omgeving worden volbracht door of voor (i.e. in opdracht van) een betrokken overheid, over te nemen. In ruil krijgt men hiervoor een financiële tegemoetkoming. 

            Op 24 november 2021 werd door het college van burgemeester en schepenen een principieel akkoord gegeven om dergelijk experiment uit te werken met de bedrijventerreinvereniging BLeie vzw (industriezone Wevelgem-Zuid). Daarnaast werd ook de kans gegeven aan bedrijventerreinvereniging GUMO vzw (industriezone Gullegem-Moorsele) om een voorstel in te dienen, maar de bedrijvenparkmanager liet weten dat er geen interesse was.

            Op 15 juni 2022 werd een verder uitgewerkt voorstel goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen met enkele mogelijke acties binnen 2 grote thema's, namelijk mobiliteit en communicatie (i.f.v. de revitaliseringswerken). In overleg met BLeie vzw werden de mogelijkheden verder besproken en uitgewerkt. 

            De bedoeling van het voorgestelde project is om een oplossing te zoeken voor de mobiliteitsproblemen die zich op vandaag stellen op de industriezone Wevelgem-Zuid. Tijdens de revitaliseringswerken zal het normale verkeer gedurende een lange periode meer hinder ondervinden waardoor het aangewezen is om op voorhand op zoek te gaan naar mogelijke oplossingen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.

            De steun binnen het Right to Challenge-project bestaat enerzijds uit een financiële tegemoetkoming voor onderzoek en studies. Dit is vooral bedoeld om op zoek te gaan naar verschillende potentiële oplossingen. Anderzijds is er ook een financiële tegemoetkoming voorzien voor de effectieve uitvoering van de acties die in deel 1 werden gevonden.

            Wanneer uit de studies (deel 1) blijkt dat er geen aanvaardbare oplossing werd gevonden, kan het project vroegtijdig stopgezet worden.

            Ondertussen werd in overleg met BLeie vzw een ontwerp voor een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt (zie bijlage). Deze overeenkomst is vereist om de nodige afspraken te maken rond het project zelf en om de modaliteiten te bepalen in functie van de uitbetaling van de subsidie.

            Meerjarenplan en budget

            In totaal wordt er een subsidiebedrag van 10 000 euro voorzien:

            • Kosten voor onderzoek, studies, werkuren: 90% van de effectief gemaakte kosten, met een max. van 5 000 euro (op basis van facturen)
            • Kosten voor de effectieve uitvoering van acties (materialen, investeringen,…): 90% van de effectief gemaakte kosten, met een max. van 5 000 euro (op basis van facturen).
            De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT30/0500-00/649606 van het exploitatiekrediet.
            Vorige beslissingen
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2023: Right to Challenge - ontwerp samenwerkingsovereenkomst.
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 juni 2022: Right to Challenge.
            • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 november 2021: Right to Challenge.
            Hogere regelgeving
            • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 23°.
            Beslissing

            Er wordt goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst, in bijlage, met BLeie vzw om een traject rond mobiliteit op te zetten.

      • Overige punten grondgebiedszaken

        • Planschadevergoeding Taninvest - dading

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Er wordt een dading afgesloten om het dossier 'planschadevergoeding Taninvest' af te sluiten.

          Feiten, context en argumentatie

          Taninvest nv (Taninvest) is eigenaar van een loods en aansluitende grond nabij Vliegveld 5 te Wevelgem, kadastraal gekend 2de afdeling, sectie B, nr. 853P. Dit onroerend goed is volgens het gewestplan Kortrijk van 4 november 1977 gelegen in milieubelastend industriegebied. Dit onroerend goed werd door het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Kleine Molen omgezet naar zone voor openbare wegeninfrastructuur’ enerzijds en ‘bufferstrook’ anderzijds.

          Om haar recht op planschade (binnen de 5 jaar na de inwerkingtreding van het gemeentelijk RUP op 20 september 2012) te vrijwaren, heeft Taninvest gemeente Wevelgem op 18 september 2017 gedagvaard met het oog op het bekomen van een planschadevergoeding overeenkomstig de bepalingen van artikel 2.6.1., §2 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening (rolnummer 2017/1778/A). De gemeente werd verder gedagvaard op 30 oktober 2018 met het oog op het bekomen van een schadevergoeding van 1 euro provisioneel en de aanstelling van een gerechtsdeskundige (rolnummer 2018/1823/A). Deze laatste vordering werd bij vonnis van 20 april 2020 als ongegrond afgewezen.

          Meester Bert Verhaeghe werd aangesteld als raadsman om de belangen van de gemeente te vertegenwoordigen.

           

          Hangende vermelde procedures voerden Taninvest en gemeente Wevelgem onderhandelingen, waarbij Taninvest bedoeld onroerend goed te koop aanbood aan de gemeente. Er werd evenwel geen akkoord bereikt voor de aankoop van het onroerend goed door de gemeente. Verdere onderhandelingen werden gevoerd teneinde het bedrag van de planschadevergoeding in der minne te bepalen. Partijen zijn tot een globaal akkoord gekomen waarbij Taninvest berust in het vonnis van 20 april 2020, gemeente Wevelgem afstand doet van de bij vonnis van 20 april 2020 toegekende rechtsplegingsvergoeding en gemeente Wevelgem aan Taninvest een planschadevergoeding van 469 094,40 euro betaalt, alsook de helft van de expertisekosten, de kosten van de dagvaarding en de eventuele rolrechten in de zaak met rolnummer 2017/1778/A. Vernoemde planschadevergoeding komt overeen met het bedrag zoals begroot in het schattingsverslag van landmeter Caesens.

          Partijen legden daaromtrent in de zaak gekend onder rolnummer 2017/1778/A op de zitting van 20 juni 2023 een akkoordconclusie neer.

          Het ontwerp van dadingsovereenkomst wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.

          Meerjarenplan en budget

          De uitgave wordt aangerekend op rekening 0200-00/220007/IP-OVERIG van het investeringskrediet.

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 juni 2023: Taninvest Vliegveld - ontwerp van dading.
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2017: aanstelling meester Verhaeghe.
          Hogere regelgeving
          • Vlaamse codex ruimtelijke ordening, in het bijzonder artikel 2.6.1. en volgende.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 17°.
          Beslissing

          Hecht zijn goedkeuring aan het ontwerp van dading, in bijlage, om het dossier 'planschadevergoeding Taninvest' af te sluiten en machtigt de heer voorzitter van de gemeenteraad en de heer algemeen directeur om de dading te ondertekenen.

    • Onderwijs

      • GBS

        • Schoolreglement schooljaar 2023-2024

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Het schoolreglement van de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2023-2024 en het afsprakenkader deconnectie worden goedgekeurd.

          Feiten, context en argumentatie

          Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. Het schoolreglement wordt jaarlijks geactualiseerd en aangepast volgens de meest actuele aanbevelingen van de onderwijskoepel.

          Het schoolreglement werd besproken in de schoolraad van donderdag 22 juni 2023 en er werd positief advies gegeven.

          De concrete contactgegevens voor het leersteuncentrum (aansluiting vanaf 1 september 2023, cfr. beslissing van de gemeenteraad van 9 februari 2023) zijn nog niet beschikbaar, deze worden later door het college van burgemeester en schepenen aangevuld in artikel 48 van het schoolreglement.

           

          Elke school moet in opvolging van cao XII en cao V BE uiterlijk op 1 september 2023 een lokaal afsprakenkader deconnectie opgenomen hebben als bijlage bij het arbeidsreglement en het school- (of academie- of centrum-)reglement.

          Het afsprakenkader deconnectie werd voorgelegd aan de personeelsleden tijdens de personeelsvergadering van 20 juni 2023.

          Het afsprakenkader deconnectie werd besproken tijdens het ABC (afzonderlijk bijzonder comité) van vrijdag 23 juni 2023.
          De aanwezige personeelsdelegatie kan zich vinden in het voorstel van afsprakenkader deconnectie.
          Alle vertegenwoordigers vanuit de vakorganisaties waren verontschuldigd. Er kwamen vanuit de vakorganisaties geen opmerkingen met betrekking tot het voorstel. 

          Vorige beslissingen
          • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 juni 2023: schoolreglement schooljaar 2023-2024.
          • Beslissing van de gemeenteraad van 9 februari 2023: aansluiting bij leersteuncentrum BOOST.
          Hogere regelgeving
          • Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, in het bijzonder artikel 37.
          • Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse onderwijsraad, in het bijzonder artikel 21.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3 en artikel 41, 2de lid, 2°.
          Beslissing

          Artikel 1

          Het schoolreglement voor schooljaar 2023-2024 wordt goedgekeurd. Het college van burgemeester en schepenen zal de concrete contactgegevens voor het leersteuncentrum aanvullen in artikel 48 van het schoolreglement.

          Artikel 2

          Het afsprakenkader deconnectie wordt goedgekeurd en wordt als bijlage opgenomen bij het arbeidsreglement en het schoolreglement.

        • Vastleggen facultatieve vakantiedagen schooljaar 2023-2024

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          De twee facultatieve vakantiedagen voor de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2023-2024 worden vastgelegd op 2 oktober 2023 en 13 mei 2024.

          Feiten, context en argumentatie

          Elke instelling voor basisonderwijs kan bijkomend twee facultatieve vakantiedagen vastleggen per schooljaar. 

          Er wordt voorgesteld om de facultatieve vakantiedagen voor schooljaar 2023-2024 vast te leggen op:

          • maandag 2 oktober 2023
          • maandag 13 mei 2024.


          De schoolraad gaf hiervoor gunstig advies op 7 februari 2023.

          Het voorstel werd besproken tijdens het ABC (afzonderlijk bijzonder comité) van 3 februari 2023.
          Alle vertegenwoordigers vanuit de vakorganisaties waren verontschuldigd. Er waren vanuit de vakorganisaties geen opmerkingen met betrekking tot dit punt bij het versturen van de agenda en het verslag.

          Hogere regelgeving
          • Besluit van de Vlaamse regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse gemeenschap, in het bijzonder artikel 6, artikel 9 en artikel 10.
          • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40.
          Beslissing

          Artikel 1

          In de gemeentelijke basisschool Wevelgem (kleuter- en lager onderwijs), in de 3 afdelingen, worden de twee facultatieve vakantiedagen voor het schooljaar 2023-2024 vastgelegd op:

          - maandag 2 oktober 2023

          - maandag 13 mei 2024.

          Artikel 2

          Een eensluidend verklaard afschrift van onderhavige beslissing zal worden bezorgd aan de schooldirecteur voor verdere kennisgeving aan de schoolinspectie, het personeel en de ouders van de leerlingen en kleuters van de gemeentelijke basisschool Wevelgem. 

    • Agendapunten en vragen van raadsleden

      • Geagendeerde vragen

        • Enig perspectief voor Vanbutselesmolen?

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.

          Beslissing

          Vraag ingediend door raadslid Hendrik Vanhaverbeke, namens de fractie N-VA.

        • Vraag rond de uitbreiding invoering zone 30

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijk.

          Beslissing

          Vraag ingediend door raadslid Carine Quidousse, onafhankelijk.

      • Mondelinge vragen

        • Sluiten we aan bij TruStone?

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Hendrik Vanhaverbeke, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.

        • Optimalisering reservatie administratieve diensten

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Hendrik Vanhaverbeke, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Lien Vanderjeugt.

        • Voorrang aan fietsers?

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Hendrik Vanhaverbeke, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Jelle Stragier.

        • Meld iets positiefs aan de gemeente

          Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
          Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, gemeenteraadsleden
          Kurt Parmentier, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Hendrik Vanhaverbeke, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
          Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.

          Beslissing

          Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.

Namens gemeenteraad,

Kurt Parmentier
algemeen directeur

Jo Libeer
voorzitter