Terug
Gepubliceerd op 05/10/2023

Besluit  gemeenteraad

do 06/07/2023 - 19:00

Hondschotestraat - wegenis-, omgevings- en rioleringswerken - goedkeuring van het wegenistracé en de rooilijn

Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de heraanleg van de Hondschotestraat.

Feiten, context en argumentatie

Na de eerste twee fases van de revitalisering van het bedrijventerrein Gullegem-Moorsele (deel A en deel B) betreffen de weg- en rioleringswerken in de Hondschotestraat (deel C) het sluitstuk van grote infrastructuurwerken in Gullegem.

Op vandaag is de hoofdas van de Hondschotestraat geen fietsveilige weg: een brede rijweg in beton met aan weerszijden een aanliggend fietspad. De zijstraat richting Muizelstraat betreft een rijweg in asfalt met aan de zuidzijde een smal fietspad.

De doelstelling van dit project is dan ook om vrijliggende fietspaden te voorzien. In de hoofdas gebeurt dit door middel van enkelrichtingsfietspaden van 1,75 m breed. Er wordt aan één zijde (noordzijde) een volwaardig voetpad voorzien. Daarnaast wordt heel wat ontharding voorzien, waarbij groenzones gevuld worden met bomen en beplanting. Ook in het parkeren wordt meer structuur gebracht door de aanleg van parkeervakken in betonstraatstenen. In de zijstraat richting Muizelstraat wordt een dubbelrichtingsfietspad van 3 m breed voorzien.

Er wordt ook een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd, waarbij een scheiding tussen afvalwater en hemelwater gebeurt.

De werken kunnen als volgt worden omschreven:

DWA-riolering

Voor de afvoer van het afvalwater wordt gekozen om over het volledige project een gravitair stelsel aan te leggen. Er wordt gestreefd naar een maximale afkoppeling op privaat domein.
Het afvalwater van de Hondschotestraat wordt aangesloten op de bestaande Aquafin-collector op verscheidene locaties. De riolering watert oostwaarts af richting de Ballingstraat. Positief voor deze collector is dat het hemelwater afgekoppeld wordt en dus niet meer op de collector terecht komt.

RWA-riolering

Het westelijk deel van het RWA-stelsel (ten westen van de Noordstraat) watert af richting het aangelegde bufferbekken in de Muizelstraat. Afwaarts van dit gescheiden stelsel bevindt zich reeds een knijpconstructie in bestaande toestand om vertraagd te lozen op de Heulebeek. Het centrale gedeelte sluit aan op de bestaande koker (2 000 x 1 000 mm) die vertraagd loost op de Heulebeek. Het oostelijk gedeelte watert oostwaarts af en sluit aan op de bestaande riool (1 200 mm) die vertraagd afgevoerd wordt richting de Steenbeek.

Voor de RWA-riolering werd er rekening gehouden met de opgelegde buffereisen van 250 m³/ha voor lozing op de Heulebeek en 410 m³/ha voor lozing op de Steenbeek.
Er wordt gekozen om buffering te voorzien in de rioleringsbuizen.

Het RWA-stelsel werd gedimensioneerd volgens de code van goede praktijk, waarbij de controleberekening bij de 20-jaarlijkse bui werd uitgevoerd.

Wegenis hoofdas Hondschotestraat

De hoofdas is een brede rijweg in asfalt van 6,60 m breed (inclusief kantstrook). Aan weerszijden bevinden zich fietspaden met een breedte van 1,75 m. Die fietspaden zijn vrijliggend van de rijweg en worden aangelegd in beton aan de zuidzijde en (rode) betonstraatstenen aan de noordzijde. Tussen de fietspaden en de rijweg is een groenzone, een oprit of een parkeerstrook gelegen. De opritten en de parkeerstroken worden uitgevoerd in betonstraatstenen (kleur: respectievelijk grijs en antraciet). Ter hoogte van inritten van een bedrijf wordt de oprit aangelegd in uitgewassen beton. Aan de noordzijde bevindt zich nog een voetpad van 1,50 m breed in betonstraatstenen.

Zijstraat Hondschotestraat (richting Muizelstraat)

De zijstraat bestaat ook uit asfalt en is 6 m breed (exclusief kantstrook). Aan de zuidzijde is een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad gelegen van 3 m breed. Het dubbelrichtingsfietspad wordt aangelegd in asfaltverharding. Tussen rijweg en dubbelrichtingsfietspad is een groenzone gelegen. Aan de noordzijde is een berm voorzien of plaatselijk een oprit in uitgewassen beton.

 

De omgevingsvergunningsaanvraag behelst volgende uit te voeren handelingen:

Verharden van de publieke ruimte

Omwille van een volledig nieuw wegenisprofiel veranderen heel wat onverharde zones van locatie en treden er veranderingen op in het ontwerp t.o.v. de bestaande toestand. Het inplantingsplan van de ontworpen toestand omvat een vlekkenplan waarbij alle zones voor het verharden van bestaande verharding in kaart gebracht worden. Op heden is een groot deel van het volledige projectgebied verhard, met uitzondering van de bermen. Door de aanleg van het vrijliggend fietspad in de bestaande berm wordt er bijkomend verhard.

Rooien van bomen

Omwille van de aanleg van een vrijliggend fietspad en de herinrichting van de ventweg dienen enkele bestaande bomen gerooid te worden.

Omwille van de werken aan de nutsleidingen dienen voorafgaandelijk al enkele bomen gerooid te worden. Dit betreft de bomen aan de zuidzijde van de Hondschotestraat. Het rooien van deze bomen werd reeds aangevraagd in een afzonderlijke omgevingsvergunningaanvraag en werd vergund op 11 april 2023.

De te rooien bomen zullen ruim gecompenseerd worden. Er worden 44 nieuwe bomen (Tilia tomentosa ‘Brabant’) voorzien aan de zuidzijde en 26 nieuwe bomen (Acer monspessulanum) aan de noordzijde.

 

Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.

De gemeenteraad stelde reeds op 8 september 2022 het rooilijnplan ‘Hondschotestraat’ definitief vast. Op vraag van Aquafin wordt ter hoogte van het pompstation in de Hondschotestraat een wijziging van die rooilijn doorgevoerd. Hiertoe werd een rooilijnplan bis opgemaakt door landmeter-expert Koen Roelandt op 18 april 2023.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2023: goedkeuring ontwerp en wijze van gunnen voor de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele (deel C) - weg- en rioleringswerken Hondschotestraat'.
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 april 2023: omgevingsvergunning rooien bomen.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 8 september 2022: definitieve vaststelling rooilijnplan voor de heraanleg van de Hondschotestraat.
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 september 2020: gunning van de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel B'.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 12 juni 2020: goedkeuring ontwerp en wijze van gunnen voor de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel B'.
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 31 januari 2018: gunning van de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel A'.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 12 mei 2017: goedkeuring ontwerp en wijze van gunnen voor de opdracht 'revitalisering bedrijventerrein Gullegem-Moorsele, deel A'.
Hogere regelgeving
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 8 en artikel 12, §2.
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47.
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 2de lid, 9°.
Publieke stemming
Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Carine Quidousse, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de heraanleg van de Hondschotestraat.