Raming: 70 595 euro (excl. btw), hetzij 85 419,95 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeente liet een fietsstudie uitvoeren door Tractebel Engineering nv (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 september 2021). Het rapport van de fietsstudie stelde een aantal quick-wins voor. Voor diverse dossiers waarbij wordt geïnvesteerd in fietsinfrastructuur werd ook een Kopenhagensubsidie aangevraagd aan Vlaanderen (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 oktober 2022).
De voortgang en resultaten van de fietsstudie werden besproken op de gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken van 28 maart 2022 en 18 oktober 2022.
Er wordt voorgesteld om een studiebureau aan te stellen voor het verbeteren van een aantal kruispunten in functie van de fietsveiligheid alsook voor het aanleggen van een tweesporenpad tussen de Vrijstraat en de site Douchy.
In het kader van de opdracht 'realiseren diverse projecten fietsveiligheid: ontwerper' werd een bestek met nr. 2747/05722 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 70 595 euro (excl. btw), hetzij 85 419,95 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op rekening 0200-00/224007/BESTUUR/CBS/0/I-PB5-AP1 (PB5-ACT1) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2747/05722 en de raming voor de opdracht 'realiseren diverse projecten fietsveiligheid: ontwerper', opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 70 595 euro (excl. btw), hetzij 85 419,95 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Raming: 233 400,68 euro (excl. btw), hetzij 282 414,82 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De gemeente wenst software voor de loon- en personeelsadministratie aan te kopen. Hoewel de personeelsdiensten van de gemeente en het OCMW sinds 2019 geïntegreerd zijn, is er tot op heden een verschillende werkwijze voor de loonberekening. Het is aangewezen dat er wordt ingezet op één geïntegreerd systeem voor de loonberekening en de personeelsadministratie. Meer bepaald, de software dient de geïntegreerde personeelsdienst in staat te stellen de loonberekening volgens eenzelfde werkwijze uit te voeren en personeelsdossiers op een uniforme wijze op te volgen. Zo wordt ingezet op de automatisatie en digitalisering van het proces van de loonberekening en kunnen medewerkers polyvalent binnen de dienst ingezet worden.
De gemeente wenst in te stappen in het bestaande dienstverleningsmodel van het OCMW zodoende de continuïteit van de dienstverlening en correctheid van de berekeningen niet in het gedrang te brengen. De gemeente wenst dus over te gaan tot het uitbesteden van de dienstverlening aan het sociaal secretariaat dat eveneens voorziet in één geïntegreerd systeem voor haar loon- en personeelsadministratie.
In het kader van de opdracht 'software loon- en personeelsadministratie' werd een bestek opgesteld door mevrouw Marieke Knockaert, beleidsmedewerker algemeen directeur.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd voor het eerste jaar op 61 065,22 euro (excl. btw), hetzij 73 888,92 euro (incl. btw), voor het tweede jaar op 56 643,38 euro (excl. btw), hetzij 68 538,48 euro (incl. btw) en voor de volgende jaren op 57 846,04 euro (excl. btw), hetzij 69 993,71 euro (incl. btw) voor de volgende jaren.
Voor een looptijd van 4 jaar bedraagt de raming 233 400,68 euro (excl. btw), hetzij 282 414,82 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zonder een beroep te doen op de mededinging en dit omwille van technische redenen.
Gemeente en OCMW werken voor de loonberekening op vandaag via de software van Cipal Schaubroeck maar via een verschillend servicemodel. De gemeente werkt in het model van ‘eigen beheer’, dit betekent dat Cipal Schaubroeck enkel de software aanlevert. De gemeente zelf is verantwoordelijk voor alle berekeningen en aangiften, en voorziet ook ruimte voor het programma op de eigen, lokale servers. Het OCMW werkt daarentegen in het model van ‘gemengde service’. Binnen dit model is er een vaste, persoonlijke payrollconsulent die een correcte loonberekening conform de wetgeving garandeert. Daarnaast vallen wettelijke aangiftes (zoals RSZ-aangifte, DMFAppl-aangifte, Belcotax-aangifte, verzekeringsaangifte, …) onder de verantwoordelijkheid van Cipal Schaubroeck. De toepassing is een cloudtoepassing, lokaal moet er niets op de servers voorzien worden.
Van de 270 klanten van Cipal Schaubroeck zijn er een 240-tal klanten met het model van gemengde service en een 30-tal klanten met het model van eigen beheer (vnl. grotere besturen). De gemeente wenst nu ook in te stappen in het servicemodel, op vandaag van toepassing voor het OCMW.
Om een uniforme werkwijze tussen gemeente en OCMW inzake loonadministratie uit te werken, is het belangrijk dat software, processen en procedures op elkaar afgestemd worden. Vanuit deze visie is het dus belangrijk om te groeien naar één softwarepakket en één servicemodel voor zowel gemeente als OCMW. Dit maakt de opvolging binnen de loonadministratie beheersbaar. Daarnaast kan ook meer worden ingezet op kennisdeling binnen de dienst.
Binnen de software is het belangrijk dat er een cluster kan gevormd worden van gemeente en OCMW, waarbij personeelsinformatie van de beide rechtspersonen beschikbaar is voor gebruikers van het programma. Dit draagt bij tot een integrale werking binnen de personeelsdienst over gemeente en OCMW heen. Daarnaast is het van groot belang dat gegevens met elkaar verbonden kunnen worden zodoende automatisaties in te bouwen. Het moet ook de basis vormen om een geïntegreerd en digitaal personeelsdossier uit te bouwen. Het is wenselijk dat informatie op één plaats gecentraliseerd teruggevonden kan worden. Dit zorgt ook voor een efficiëntere opvolging van dossiers. Tot slot is een realtime rapportering wenselijk waarbij de meest recente informatie steeds verwerkt wordt in de overzichten of rapportering.
De uitgave wordt aangerekend op rekening 0112-00/613000 van het exploitatiekrediet voor wat betreft de loonberekeningen en op rekening 0112-00/613200 van het exploitatiekrediet voor de software.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2748/05822 voor de opdracht 'software loon- en personeelsadministratie', opgesteld door mevrouw Marieke Knockaert, beleidsmedewerker algemeen directeur, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd voor het eerste jaar op 61 065,22 euro (excl. btw), hetzij 73 888,92 euro (incl. btw), voor het tweede jaar op 56 643,38 euro (excl. btw), hetzij 68 538,48 euro (incl. btw) en voor de volgende jaren op 57 846,04 euro (excl. btw), hetzij 69 993,71 euro (incl. btw).
Voor een looptijd van 4 jaar bedraagt de raming 233 400,68 euro (excl. btw), hetzij 282 414,82 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en zonder een beroep te doen op de mededinging.
Er wordt kennis genomen van het antwoord van de provinciegouverneur van 7 oktober 2022 n.a.v. een klacht.
De provinciegouverneur heeft, in het kader van het bestuurlijk toezicht, kennis genomen van een klacht van 5 september 2022 omtrent de verkeerswijziging in de Monseigneur Deneckerestraat. De provinciegouverneur besliste, na onderzoek van deze klacht, dat er geen redenen zijn voor zijn ambt om op te treden in dit dossier.
Neemt kennis van het antwoord van de heer provinciegouverneur van West-Vlaanderen van 7 oktober 2022 betreffende de klacht tegen de gemeente Wevelgem omtrent de verkeerswijziging in de Monseigneur Deneckerestraat.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2022) van de kerkfabriek Sint-Amandus.
De gemeenteraad keurde het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus goed op 8 november 2019. De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus keurde de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 (2022) goed op 20 juni 2022. De wijziging van het meerjarenplan werd gecoördineerd ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 18 oktober 2022. De bisschop van het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 19 oktober 2022.
Na overleg met het gemeentebestuur voorziet de kerkfabriek middelen (60 000 euro) om een renovatie aan het privaat patrimonium uit te voeren. Hierna wil de kerkfabriek opnieuw overgaan tot het verhuren van het huis, waardoor ontvangsten gegenereerd worden die een daling van de toekomstige exploitatietoelage tot gevolg zal hebben. Het dossier met betrekking tot de renovatie van het dak van de kerk wordt nog niet opgestart, de daarvoor voorziene toelage (15 000 euro) wordt geschrapt in deze aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2022) van de kerkfabriek Sint-Amandus.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Amandus besliste in zitting van 20 juni 2022 tot wijziging van het budget 2022. Op 19 oktober 2022 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan de budgetwijziging. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 20 oktober 2022.
Via deze budgetwijziging wordt het onbenut investeringskrediet van het boekjaar 2021 overgedragen naar 2022. Aanleiding voor deze overdracht is het vervangen van buitenschrijnwerk in een huurhuis. Daarnaast wordt een investeringskrediet van 60 000 euro voorzien voor de totaalrenovatie van een private woning. De kerkfabriek wil deze woning verhuurbaar maken en daarna terug marktconform verhuren. Op die manier worden ontvangsten gegenereerd die een gunstig effect zullen hebben op toekomstige exploitatietoelagen.
De budgetwijziging past binnen het goedgekeurd gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus.
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort blijft ongewijzigd en bedraagt 44 672,74 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 77 492,76 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2022) (dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).
oorspronkelijk |
na wijziging |
|
Exploitatie ontvangsten |
29 587,00 euro |
29 587,00 euro |
Exploitatie uitgaven |
-95 120,23 euro |
-95 120,23 euro |
|
|
|
Exploitatie eigen financieel boekjaar |
-65 533,23 euro |
-65 533,23 euro |
Overschot exploitatie 2020 |
20 860,49 euro |
20 860,49 euro |
Exploitatie voor toelage |
-44 672,74 euro |
-44 672,74 euro |
|
|
|
Exploitatietoelage |
44 672,74 euro |
44 672,74 euro |
|
|
|
Investeringsontvangsten |
15 000,00 euro |
77 492,76 euro |
Investeringsuitgaven |
-15 000,00 euro |
-77 492,76 euro |
|
|
|
Investeringstoelage |
15 000,00 euro |
77 492,76 euro |
Artikel 1
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus die past in het goedgekeurd, gewijzigd meerjarenplan 2020-2025. De gemeentelijke bijdrage ten laste van de gemeente Wevelgem in het exploitatietekort bedraagt 44 672,74 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 77 492,76 euro.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intercommunale maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen (Gaselwest).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 20 september 2022 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest van 20 december 2022.
Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1 (agenda)
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest van 20 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden)
Artikel 2 (dossier Tramontana)
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).
Artikel 3 (dossier Tramontana)
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in artikel 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
Artikel 4 (structuurwijzigingen)
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde naamswijziging.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de hiermee verband houdende partiële splitsing en fusie en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de dienst Voorafgaande Beslissingen in Fiscale Zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
Artikel 5 (overige wijzigingen)
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de wijziging in artikel 30 punt 4b en de bijlage 2 die van toepassing blijven tot en met 31 december 2022.
Artikel 6 (partiële splitsing door overneming van Gaselwest naar Imewo voor alle activiteiten van de gemeente De Haan)
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest / Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente De Haan.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden.
Artikel 7 (fusie door overneming van Fluvius West door Gaselwest met naamswijziging in Fluvius West)
Artikel 8
De betrokken opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 9
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 12 september 2022 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West van 12 december 2022.
Mocht de algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West van 12 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag) en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de dienst Voorafgaande Beslissingen in Fiscale Zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
Artikel 3 (dossier Tramontana)
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in artikel 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
Artikel 4 (overige wijzigingen)
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022.
Artikel 5 (partiële splitsing door overneming van Fluvius West naar Imewo voor de activititeiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Jabbeke)
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Imewo door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Imewo van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Jabbeke.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius West wordt verzocht de uittreding van de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de strategische participaties (Publi-T) te willen aanvaarden.
Artikel 6 (partiële splitsing door overneming van Fluvius West naar Iveka voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Vosselaar)
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Iveka door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Iveka van de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Vosselaar.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius West wordt verzocht de uittreding van de gemeente Vosselaar voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T te willen aanvaarden.
Artikel 7 (fusie door overneming van Fluvius West door Gaselwest met naamswijziging in Fluvius West)
Artikel 8
De betrokken opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 9
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 22 september 2022 om op digitale wijze deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 7 december 2022.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 7 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2023
2. Statutaire benoemingen
3. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Intercommunale Leiedal (Leiedal).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 17 oktober 2022 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Leiedal van 13 december 2022.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Leiedal van 13 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Jaaractieplan
2. Gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten voor 2023
3. Begroting 2023
4. Benoeming bestuurders en deskundigen
5. Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordigers wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de opdrachthoudende vereniging Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 14 oktober 2022 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Psilon van 7 december 2022.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Psilon van 7 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Vaststelling werkprogramma 2023
2. Vaststelling begroting 2023.
Artikel 2
De vertegenwoordigers van de gemeente zullen hun stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 27 september 2022 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van TMVS van 13 december 2022.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS van 13 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 van het decreet lokaal bestuur)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 van het decreet lokaal bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
De algemene politieverordening wordt aangepast.
De algemene politieverordening wordt aangepast naar aanleiding van de invoering van de selectieve inzameling van groenten-, fruit-, keuken- en tuinafval (GFT) met ingang van 1 januari 2023. In dit verband stelde de gemeenteraad reeds het retributiereglement voor de selectieve inzameling van GFT vast op 13 mei 2022.
Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de algemene politieverordening te verfijnen en te actualiseren en dit in overleg met de andere gemeenten van de politiezone Grensleie.
Het betreft in het bijzonder:
Het voorstel van wijziging van de algemene politieverordening, zoals voorbereid voor de respectieve gemeenten van de politiezone, werd besproken op het politiecollege van 3 oktober 2022.
Het voorstel van wijziging van de algemene politieverordening werd voorgelegd aan de jeugdraad van 8 oktober 2022 en gunstig geadviseerd. De milieuraad van 2 mei 2022 besprak de invoering van GFT, ook wat de wijziging van de algemene politieverordening in dit verband betreft, en formuleerde ter zake geen opmerkingen.
Artikel 1
De algemene politieverordening, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2013 en gewijzigd door de gemeenteraad op 12 december 2014, 13 maart 2015, 12 februari 2016, 8 december 2017, 13 november 2020 en 8 oktober 2021, wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1
Artikel 29 van de algemene politieverordening wordt gewijzigd als volgt:
§1. Een begrip 9quinquies wordt toegevoegd als volgt:
9quiniqies Drankgelegenheid
Elke openbare of private plaats die onder toepassing valt van artikel 1 van de wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank.
§2. Een begrip 20ter wordt toegevoegd als volgt:
20ter Groenten-, fruit-, keuken- en tuinafval (GFT)
Organisch composteerbaar afval dat ontstaat door de normale werking van een particuliere huishouding zoals schillen en resten van fruit, groenten en aardappelen, dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten (ook gekookt), broodresten, koffiedik en papieren koffiefilters, huishoudpapier, noten, pitten, vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen, ...), vaste zuivelproducten (kaasresten), eieren, eierschalen, fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout, ...), kamer- en tuinplanten, schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout en mest van kleine huisdieren (hamster, cavia, konijn).
§3. Begrip 64 wordt integraal vervangen als volgt:
64 Vuurwerk
Eén of meer voorwerpen gevuld met ontploffende, brandbare en/of lichtgevende mengsels, meestal gebruikt bij visueel en klankspektakel waardoor gekleurde en/of luidruchtige effecten ontstaan.
Ook thunderflashes, knal- en rookbussen, voetzoekers, ... worden beschouwd als vuurwerk.
Artikel 2
Onder deel 2, titel 1, hoofdstuk 2, afdeling 1 wordt een artikel 35bis toegevoegd als volgt:
Ieder gebouw moet genummerd worden in Arabische cijfers. De nummering moet aangebracht worden door de eigenaar. Wanneer niet aan de verplichting voldaan wordt, bij gebrek aan vrijwillige uitvoering en na schriftelijke aanmaning, zal deze nummering door het gemeentebestuur ambtshalve en op kosten en risico van de eigenaar uitgevoerd worden.
De bijgebouwen of aanhorigheden aan het hoofdgebouw worden niet genummerd.
Artikel 3
Artikel 36 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
De eigenaars, bewoners of verantwoordelijken op grond van welke titel dan ook zijn verplicht:
1. zonder dat dit voor hen enige schadeloosstelling impliceert, op de gevel van hun gebouw, ook wanneer die zich buiten de rooilijn bevindt, of bij hun eigendom, toe te staan dat aanduidingen van openbaar nut en nutsvoorzieningen worden aangebracht;
2. de gemeentelijke overheid te verwittigen wanneer deze tekens onleesbaar, onzichtbaar of verwijderd worden.
Artikel 4
§1. Het opschrift van hoofdstuk 1 van titel 2 van deel 2 van de algemene politieverordening wordt gewijzigd naar:
HOOFDSTUK 1 (Geluids)overlast
§2. Het opschrift van afdeling 3 van hoofdstuk 1 van titel 2 van deel 2 wordt gewijzigd naar:
AFDELING 3 Andere specifieke vormen van (geluids)overlast
Artikel 5
Onder deel 2, titel 2, hoofdstuk 1, afdeling 3 wordt een artikel 47bis toegevoegd als volgt:
§1. Het is eveneens verboden op de openbare weg en/of op enige voor publiek toegankelijke plaatsen, enig vuurwerk bij zich te dragen, behoudens de tijdstippen vermeld in artikel 47, §2.
§2. Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties, kunnen de schadelijke middelen waarvan sprake in artikel 47 en artikel 47bis door de politie in beslag genomen en vernietigd worden, conform artikel 30 van de wet op het politieambt.
Artikel 6
Onder deel 2, titel 2, hoofdstuk 1, afdeling 3 wordt een punt 6bis toegevoegd als volgt:
6bis. Lachgas e.d.
Artikel 47ter
§1. Het is verboden om schadelijke stoffen als lachgas, klaviergas en aanstekergas te verhandelen en/of te bezitten als de handel en/of het bezit ervan gericht is op een oneigenlijk gebruik van deze gassen met het oog op het opwekken van een roeseffect.
§2. Het is verboden om op het openbaar domein en in private maar voor het publiek toegankelijke plaatsen lachgas, klaviergas, aanstekergas en verdampte alcohol te inhaleren met het oog op het opwekken van een roeseffect.
§3 Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties, kunnen de schadelijke middelen waarvan sprake in §1. en §2. door de politie in beslag genomen en vernietigd worden, conform artikel 30 van de wet op het politieambt.
Artikel 7
Onder deel 2, titel 2, hoofdstuk 1, afdeling 4 wordt een artikel 48bis toegevoegd als volgt:
Bij inbreuken op de voorschriften omschreven in artikel 195, kan de politie de voertuigen die de geluidshinder veroorzaken, in beslag nemen. Onverminderd de toepassing van artikel 30 van de wet op het politieambt, impliceert het bestuurlijk beslag de immobilisatie ter plaatse van het voertuig door het aanbrengen van een wielklem. De voertuigen worden in beslag genomen zolang dit met het oog op het vrijwaren van de openbare orde en rust vereist is, en worden nadien terug ter beschikking gesteld van de bezitter of eigenaar. De minimale duur van het beslag bedraagt 72 uur, hetgeen een effectief herstel van de openbare orde en rust moet toelaten. Indien de openbare orde of rust dit vereist, kan de duur van het beslag uitzonderlijk verlengd worden. Om redenen van openbare veiligheid kan mogelijk ook beslist worden tot de (onmiddellijke) takeling en bewaring van het voertuig. Alle kosten zijn ten laste van de eigenaar van het voertuig.
Artikel 8
Artikel 56 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
De aannemer of, bij ontstentenis, de bouwheer dient bij werkzaamheden die stof of afval op het openbaar domein, de openbare weg of de omringende eigendommen kunnen verspreiden, de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om hinder, ongemakken en ongelukken te voorkomen. De aannemer of bouwheer dient ook in te staan voor de opruiming.
Artikel 9
Artikel 70 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
De persoon die de affiches en/of aankondigingen aanplakt of aanbrengt, is aansprakelijk bij overtredingen van de bepalingen inzake aanplakking.
Indien deze persoon niet kan geïdentificeerd worden, is de verantwoordelijke uitgever aansprakelijk bij overtreding van de bepalingen van dit artikel, tenzij hij het bewijs levert dat hij alles heeft gedaan om de betrokkene op zijn plichten te wijzen en zodus overtreding van dit artikel te verhinderen.
Indien er geen verantwoordelijke uitgever is vermeld op de affiches of borden, of indien deze niet kan gevonden worden, kan het bedrijf of de organisator dat/die promotie voert eveneens aansprakelijk gesteld worden, tenzij het bewijs wordt geleverd dat alles werd gedaan om de betrokkene op zijn plichten te wijzen en zodus overtreding van dit artikel te verhinderen.
Artikel 10
Onder deel 2, titel 3, hoofdstuk 6, afdeling 1 wordt een artikel 80bis toegevoegd als volgt:
Onverminderd de bepalingen van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening en aanvullend bij artikel 3.131 van het burgerlijk wetboek inzake de erfdienstbaarheid van dakdrop, dient het water aflopend van het dak van een woning op het openbaar domein of het voetpad, verplicht aangesloten te worden op de eigen rioleringsaansluiting. Afwijking hiervan kan verleend worden door het college van burgemeester en schepenen na gemotiveerd verzoek.
Artikel 11
Onder deel 2, titel 4, hoofdstuk 3, afdeling 4 wordt een artikel 132bis toegevoegd als volgt:
§1. Bij het uitdelen van drukwerk (o.a. flyers, pamfletten, reclamefolders,..), stalen of andere voorwerpen moet iedere verdeler zelf of via een helper instaan voor het oprapen van de door het publiek in de omgeving (binnen de evenementenzone of binnen een straal van 100 m rond het verdeelpunt) weggeworpen exemplaren of voorwerpen of drukwerk.
§2. Indien de door het publiek in de omgeving weggeworpen exemplaren of voorwerpen of drukwerk niet opgeraapt worden door de verdeler of zijn helper, zal de gemeente de exemplaren of voorwerpen of drukwerk ambtshalve laten verwijderen en de kosten voor reiniging van de openbare weg verhalen op de overtreder.
§3. De verdeler van drukwerk is aansprakelijk bij overtredingen van de bepalingen van de artikelen 130, 131, 132 en 132bis.
Indien de verdeler niet kan geïdentificeerd worden, is de verantwoordelijke uitgever aansprakelijk bij overtreding van de bepalingen van dit artikel, tenzij hij het bewijs levert dat hij alles heeft gedaan om de betrokkene op zijn plichten te wijzen en zodus overtreding van dit artikel te verhinderen.
Indien er geen verantwoordelijke uitgever is vermeld op de flyers of stalen, of indien deze niet kan gevonden worden, kan het bedrijf of de organisator dat/die promotie voert eveneens aansprakelijk gesteld worden, tenzij het bewijs wordt geleverd dat alles werd gedaan om de betrokkene op zijn plichten te wijzen en zodus overtreding van dit artikel te verhinderen.
Artikel 12
Onder deel 2, titel 5, hoofdstuk 2 wordt een artikel 143bis toegevoegd als volgt:
§1. Bovenstaande verplichting van artikel 143 a) geldt niet binnen de specifiek hiertoe ingerichte loopzones.
Een hondenloopzone is een omheind terrein op openbaar domein, waar honden vrij kunnen rondlopen. Binnen de omheining van de hondenloopzone mag een hond vrij rondlopen. Honden blijven aan de leiband tot in de hondenloopzone.
§2. De hondenloopzone mag enkel gebruikt worden voor de doeleinden waarvoor ze bestemd is. De instructies ter plaatse aangebracht en vermeld in het huishoudelijk reglement dienen strikt te worden nageleefd.
§3. De toegangspoort van de hondenloopzone dient steeds opnieuw gesloten te worden bij betreden of verlaten.
Artikel 13
Artikel 182 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
In de openbare parken, pleinen en tuinen is het verboden:
1. te fietsen buiten de verharde, dit zijn de van een wegdek voorziene paden. Behoudens anders aangeduid door verkeersborden, moeten motorrijtuigen steeds aan de hand geleid worden.
Fietsen of lopen in openbare groenzones is slechts toegestaan op niet verharde paden, indien deze paden specifiek voor (sport)recreatie zijn voorzien of ingericht;
2. op kunstwerken te klimmen;
3. op de openbare grasperken te lopen en erop te zitten of te liggen op plaatsen waar een verbodsbord daartoe is aangebracht;
4. om over de afsluitingen te klauteren;
5. barbecues te houden, behoudens een machtiging van de burgemeester of behoudens daartoe door de gemeente opgestelde openbare barbecues;
6. een normale doorgang te belemmeren;
7. kwaadwillig één of meer bomen om te hakken of zodanig te snijden, verminken of ontschorsen dat zij vergaan, alsook één of meer enten te vernielen. Gemengde inbreuk (3de soort) – volgens artikel 537 Sw.;
8. bij of naar aanleiding van storm of noodweer de openbare parken en bossen te betreden. De veiligheidsinstructies hierover dienen te worden nageleefd.
Artikel 14
Artikel 185 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
Gemengde inbreuk – volgens artikel 563bis Sw.
§1. Het is, zoals bepaald in artikel 563bis strafwetboek, behoudens andersluidende wetsbepalingen, verboden zich in de voor het publiek toegankelijke plaatsen te begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat men niet herkenbaar is.
De overtreding van het eerste lid wordt gesanctioneerd overeenkomstig de strafbepalingen van deze verordening vermeld in deel 1.
§2. Het verbod opgenomen in paragraaf 1 geldt niet voor hen die zich krachtens arbeidsreglementen in de voor het publiek toegankelijke plaatsen begeven met het gezicht geheel of gedeeltelijk bedekt of verborgen, zodat ze niet herkenbaar zijn.
Het verbod opgenomen in paragraaf 1 geldt evenmin voor vermommingen naar aanleiding van lokale gebruiken, zijnde Sint-Maarten, Halloween, Sinterklaas, Kerstmis, Driekoningen, carnaval, 100 dagen, Pasen (limitatieve opsomming).
Het verbod opgenomen in paragraaf 1 geldt evenmin mits schriftelijke en voorafgaande gemotiveerde toestemming van de burgemeester voor evenementen met commerciële doeleinden en culturele en sportieve evenementen op het openbaar domein.
§3. Het is verboden voor onbevoegden zich op de openbare weg te vertonen in de ambtskledij van burgerlijke, gerechtelijke en militaire overheden.
De burgemeester kan, in het kader van een toegelaten evenement, afwijking verlenen op het verbod tot het dragen van ambtskledij van burgerlijke, gerechtelijke en militaire overheden, zoals bepaald in het eerste lid.
§4. Het verbod opgenomen in paragraaf 1 geldt evenmin ingeval het dragen van een mond- en neusbedekking om medische of gezondheidsredenen verplicht is (bijvoorbeeld als preventiemaatregel ingeval van een pandemie).
Artikel 15
Artikel 195 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
§1. Het is verboden elektronisch versterkte muziek in voertuigen te produceren die hoorbaar is buiten het voertuig. De overtredingen tegen deze bepaling, die aan boord van voertuigen worden begaan, worden verondersteld door de bestuurder te zijn begaan, tot bewijs van het tegendeel.
§2. Het is verboden om abnormale geluidshinder te veroorzaken door de, al dan niet aangepaste, motor en/of uitlaatsystemen van een motorvoertuig.
Artikel 16
Artikel 197 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
Alle publieke inrichtingen bestemd voor vermaak of voor enige consumptie, met inbegrip van ambulante installaties van dezelfde aard, moeten gesloten blijven tijdens het hele jaar vanaf 1 uur ’s nachts tot 7 uur ’s ochtends, met uitzondering van:
- de nachten van vrijdag op zaterdag, zaterdag op zondag
- de nacht voor en de nacht van de wettelijke/decretale feestdagen, met name:
• Nieuwjaar (1 januari)
• Pasen
• Paasmaandag
• Feest van de arbeid (1 mei)
• O.L.H. Hemelvaart
• Pinksteren
• Pinkstermaandag
• Vlaamse feestdag (11 juli)
• Nationale feestdag (21 juli)
• O.L.V. Hemelvaart (15 augustus)
• Allerheiligen (1 november)
• Wapenstilstand (11 november)
• Kerstmis ( 25 december)
- de nacht voor en de nacht van de plaatselijke kermisdagen;
voor deze uitzonderingen geldt als sluitingsuur de uren van 3 uur tot 7 uur.
Met publieke inrichtingen bestemd voor vermaak of voor enige consumptie wordt onder meer bedoeld herbergen, drankinrichtingen, koffiehuizen, drankslijterijen, tapperijen, restaurants, eethuizen, tearooms, frituren, feestzalen, …
Deze voorschriften inzake sluitingsuur zijn niet van toepassing op de erkende hotels, hotel-restaurants, ten aanzien van de reizigers die er op regelmatige wijze zijn ingeschreven en op voorwaarde dat de inrichting niet toegankelijk is voor het gewoon publiek
Artikel 17
Onder deel 3, titel 3, hoofdstuk 10 wordt een artikel 296quinquies toegevoegd als volgt:
Conform de bepalingen van het decreet gemeentewegen, artikel 38, is het verboden:
1° een gemeenteweg te wijzigen, te verplaatsen of op te heffen zonder voorafgaand akkoord van de gemeenteraad;
2° een gemeenteweg volledig of gedeeltelijk in te nemen op een wijze die het gewone gebruiksrecht overstijgt;
3° de toegang tot een gemeenteweg of het gebruik en beheer ervan te belemmeren, te hinderen of onmogelijk te maken;
4° op of in gemeentewegen werkzaamheden uit te voeren of gemeentewegen op welke wijze ook te beschadigen zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en schepenen of zijn gemachtigde.
Artikel 18
Artikel 300 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
In de gemeentelijke sportinfrastructuur is het verboden:
1. zich om te kleden buiten de daartoe aangewezen kleedkamers;
2. zich onbetamelijk te gedragen;
3. de infrastructuur en de uitrusting te verontreinigen of te beschadigen;
4. gelijk met welke voorwerpen ook, vreemd aan de beoefende sport, te werpen of welke tuigen ook te laten ontploffen of knallen;
5. vuur te maken;
6. zich onnodig in de gangen en op de trappen op te houden, zodat de doorgang wordt belemmerd;
7. de toe- en uitgangswegen, alsook deze naar de nooduitgangen, te belemmeren;
8. zelf de tribunes te verplaatsen;
9. de afsluitingen te beklimmen, erop te zitten of erop te staan;
10. de orde en veiligheid te verstoren of het normaal verloop van wedstrijden of trainingen te hinderen;
11. enig gemotoriseerd voertuig alsook fietsen binnen te brengen, tenzij om dienstredenen of uitdrukkelijk toegestane afwijkingen (inclusief deze aangeduid door verkeersborden). Zij dienen op plaatsen die ervoor zijn aangeduid te worden geplaatst;
12. dieren binnen te brengen;
13. publiciteit aan te brengen, tenzij na goedkeuring;
14. de kunstgrasvelden te betreden zonder toestemming.
Artikel 19
Artikel 307 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
§1. Het gebruik van al dan niet automatische schrikkanonnen of gelijksoortige toestellen ter bescherming van de akkerbouw, tuinbouw en fruitteelt, met inbegrip van toestellen die, al dan niet elektronisch versterkt, het geluid laten horen van krijsende vogels om vogels te verjagen, is verboden tussen 21 uur en 7 uur.
§2. Het gebruik van dergelijke toestellen is uitsluitend in de periode van 1 april tot en met 31 augustus toegestaan.
§3. Wegens onvoorziene omstandigheden eigen aan het klimaat (bv. laattijdige groei van de gewassen als gevolg van de weersomstandigheden) of de aard van de gewassen kan de periode van het gebruik van dergelijke toestellen door de burgemeester worden verlengd.
§4. De loopmond van het kanon moet steeds in de meest gunstige richting geplaatst worden ten aanzien van hindergevoelige plaatsen of gebieden.
§5. Dergelijke toestellen mogen alleen opgesteld worden op een afstand van meer dan 100 meter van een woning.
§6. Het toestel mag maximaal tot 10 schoten per uur laten afgaan.
§7. Het gebruik van luchtdrukkanonnen is subsidiair en kan enkel gebeuren indien op hetzelfde perceel terzelfder tijd geluidsarme en milieuvriendelijke alternatieve bestrijdingsmethoden worden toegepast.
§8. Het luchtdrukkanon dient op het toestel zelf de naam en het adres van de gebruiker te bevatten.
Als de gebruiker van het toestel niet identificeerbaar is, wordt de eigenaar van de grond waarop het toestel staat, beschouwd als gebruiker.
Artikel 20
§1. De respectievelijke afdelingen onder hoofdstuk 4 van titel 4 van deel 4 van de algemene politieverordening worden hernummerd te beginnen met afdeling 1 (AFDELING 1 Algemeen, AFDELING 2 Inzameling van restafval, enz.).
§2. Het opschrift van afdeling 8 van hoofdstuk 4 van titel 4 van deel 4 van de algemene politieverordening wordt gewijzigd naar:
AFDELING 8 Selectieve inzameling van tuinafval en GFT-afval
Artikel 21
Artikel 328 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
§1. De ophaling aan huis van GFT-afval kan gebeuren via een abonnementsformule tegen betaling, volgens de overeenkomst aangegaan met het intergemeentelijk samenwerkingsverband.
§2. Het GFT-afval moet voor de huis-aan-huis inzameling aangeboden worden in de voorziene rolcontainer volgens het gekozen abonnement.
§3. De container dient in een nette toestand te worden aangeboden met het handvat gericht naar de straatzijde en met een gesloten klep. Wanneer dit niet het geval is, kan het intergemeentelijk samenwerkingsverband weigeren de container te ledigen.
§4. Enkel geregistreerde containers worden opgehaald. Niet geregistreerde containers worden beschouwd als niet reglementaire afvalrecipiënten.
§5. Het maximaal gewicht is 15 kg voor een 40 l container, 52,5 kg voor een 140 l container, 90 kg voor een 240 l container.
§6. Voor het met huishoudelijk afval vergelijkbaar bedrijfsafval geldt dat per adres en per ophaling de aard, samenstelling en hoeveelheid vergelijkbaar moet zijn met de hoeveelheid huishoudelijk afval van een gemiddeld gezin.
§7. De voorwaarden en modaliteiten voor de inzameling van GFT zoals bepaald door het intergemeentelijk samenwerkingsverband, dienen te worden nageleefd.
Artikel 22
Onder deel 4, titel 7, hoofdstuk 2, afdeling 1 wordt een artikel 389.1 toegevoegd als volgt:
Al wie een drankgelegenheid of een inrichting waar eetwaren en/of dranken door het publiek kunnen gebruikt worden, opent of verplaatst, is gehouden daarvan voorafgaand schriftelijke melding te geven aan de burgemeester.
Artikel 23
Artikel 389bis van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
Onverminderd alle andere en hogere regelgeving waaraan een drankgelegenheid dient te voldoen, gelden volgende bepalingen voor occasionele drankgelegenheden:
De verkoop, het aanbieden of het verstrekken van sterke drank voor gebruik ter plaatse, zelfs gratis, dient voorafgaandelijk schriftelijk te worden gemeld aan de burgemeester, onverminderd artikel 9 van de wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank.
De burgemeester kan bepaalde modaliteiten opleggen in het kader van openbare veiligheid.
Artikel 24
Artikel 390 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
De gebruikers en bezoekers van de gemeentelijke infrastructuur en gemeentelijke openbare voorzieningen verbinden zich er toe de respectievelijke huishoudelijke reglementen, gebruikersreglementen en de hierbij aansluitende richtlijnen van het toezichthoudend personeel strikt na te leven.
Artikel 25
Artikel 390sexies van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
Artikel 2
§1. Deze beslissing treedt in werking per 14 november 2022.
§2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van deze beslissing.
Het betreft de ruil van gronden tussen gemeente en sociale huisvestingsmaatschappij De Vlashaard n.a.v. het project van De Vlashaard langs de Architect Vanhoornelaan.
Sociale huisvestingsmaatschappij De Vlashaard realiseerde een project langs de Architect Van Hoornelaan (cfr. omgevingsvergunning van 29 augustus 2018). Voor de realisatie van dit project werden woningen gesloopt en nieuwbouwwoningen gebouwd. Bijkomend werd de omgevingsaanleg verwezenlijkt in opdracht van en op kosten van De Vlashaard (cfr. stedenbouwkundige vergunning van 30 mei 2018). Deze omgevingsaanleg omvatte ook de heraanleg van een bestaande aansluitende groenzone, eigendom van gemeente Wevelgem.
Na voltooiing van de werken moet enerzijds De Vlashaard bepaalde gronden overdragen aan de gemeente om opgenomen te worden in het openbaar domein en moet anderzijds de gemeente bepaalde gronden overdragen aan De Vlaschaard omdat deze, conform de omgevingsvergunning, opgenomen zijn in de bebouwde percelen.
Voor dit project werd een ruilingsplan/afbakeningsplan opgemaakt door landmeter Lieven Hutsebaut op 29 september 2022. Er werd tevens een schattingsverslag opgemaakt door Landmeetkantoor Koen Roelandt bv op 11 oktober 2022 voor de te ruilen gronden.
Er wordt een oppervlakte van 2 364 m² overgedragen van De Vlashaard aan gemeente Wevelgem, terwijl er een oppervlakte van 3 137 m² overgedragen wordt van gemeente Wevelgem aan De Vlashaard. Dit verschil impliceert dat de gemeente dus 'netto' een oppervlakte van 773 m² overdraagt aan De Vlashaard, wat zich vertaalt in een schattingsverschil van 61 840 euro dat de gemeente 'in meer' draagt indien er een ruil zou doorgaan zonder opleg.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 (over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten) bepaalt: De geschatte prijs (of de schattingsprijs) is de minimum- of maximumprijs voor de onroerende transactie, tenzij het bestuur kan motiveren waarom daarvan wordt afgeweken. Het komt billijk en aannemelijk over dat bedoelde ruil zou doorgaan zonder opleg en dit om volgende reden:
De Vlashaard heeft een groot stuk openbaar domein naar aanleiding van voornoemd project langs de Architect Vanhoornelaan heraangelegd. Het is bij bouwprojecten van de sociale huisvestingsmaatschappij gebruikelijk dat zij de omgevingsaanleg realiseert in functie van de ontwikkeling van haar bouwgronden, hierbij worden aangelegde wegenis en groen ook kosteloos overgedragen aan de gemeente. In voornoemd bouwproject betreft het evenwel geen omgevingsaanleg louter in functie van het kunnen ontwikkelen van bedoelde site, er wordt een volledige groenzone aangelegd, deels op gronden van De Vlashaard, maar ook voor een groot deel op reeds bestaand openbaar domein. Op deze manier wordt een mooie aaneensluitende en centraal (her)aangelegde groenzone gerealiseerd die een absolute meerwaarde vormt voor de buurt.
Uit de stavingsstukken voorgelegd door De Vlashaard blijkt dat de omgevingswerken voor een groot stuk gesubsidieerd zijn door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen. Evenwel is er nog steeds een substantiële eigen inbreng vanuit De Vlaschaard. Uit de stavingsstukken blijkt ook heel duidelijk dat een heel belangrijk deel van de (her)aangelegde omgeving (groenaanleg) voorheen reeds openbaar domein betrof zodat moet geconcludeerd worden dat De Vlashaard een belangrijk deel openbaar domein (ruwe raming van 1,35 ha), reeds eigendom van gemeente Wevelgem, heeft heraangelegd, zeg maar geherwaardeerd. Het lijkt redelijk en billijk om te besluiten dat de kosten voor de heraanleg van dit openbaar domein ruimschoots het schattingsverschil van de te ruilen oppervlaktes compenseert zodat derhalve kan gemotiveerd worden dat De Vlashaard geen opleg verschuldigd is.
De werken voor de omgevingsaanleg (inclusief de heraanleg van het openbaar domein) zijn nog niet voorlopig opgeleverd, daarom werd in het ontwerp van ruilingsakte - voor de volledigheid - volgende clausule opgenomen (voor de aan de gemeente over te dragen gronden): De ruilers komen evenwel uitdrukkelijk overeen dat de ruiler sub 1), zijnde de Vlashaard, na overdracht van de gronden naar het openbaar domein verantwoordelijk blijft voor de aanleg en onderhoud van de infrastructuur tot na de definitieve oplevering van deze werken.
De gronden die de gemeente overdraagt aan De Vlashaard en nu behoren tot het openbaar domein dienen eerst gedesaffecteerd te worden vooraleer ze kunnen worden geruild.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om de loten A1, B1, C1, C2, D1 en E1 volgens opmetingsplan opgemaakt door landmeter Lieven Hutsebaut op 29 september 2022 te desaffecteren.
Artikel 2
De gemeente ruilt de loten A1, B1, C1, C2, D1 en E1 met een totale oppervlakte van 3 137 m² tegen de loten A3, B3, C4, C5, D2, E3 en E4 en de kadastrale percelen 4de afdeling, sectie B, nummers 1329V2, 1318Y, 1318z, 1318A2, 1318B2, 1318C2, 1318D2, 1318H2, 1318E2, 1318F2, 1318G2 in eigendom van De Vlashaard met een totale oppervlakte van 2 364 m² en dit volgens opmetingsplan opgemaakt door landmeter Lieven Hutsebaut op 29 september 2022, en zonder dat een partij enige opleg verschuldigd is.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de voorliggende ruilingsakte goed. Deze akte maakt deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing. Ze wordt er aan toegevoegd.
Artikel 4
De gemeenteraad affecteert de verworven gronden. Deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein.
Er wordt een bod uitgebracht om het gebouw Lode De Boningestraat 22, Wevelgem, aan te kopen.
De dienstverlening van de vakbond ACV verlaat het gebouw, gelegen Lode De Boningestraat 22.
In het kader van de dienstverlening van het lokaal bestuur kan dit gebouw zeker een belangrijke rol spelen. Het is centraal gelegen, dichtbij gemeentehuis en gemeenteloket, palend aan het domein van de gemeentelijke basisschool (afdeling Hoogstraat). Zoals opgenomen in het meerjarenplan is het lokaal bestuur ook op zoek naar een geschikte locatie voor de sociaal kruidenier.
In die zin werd gevraagd aan mevrouw Sofie Delaere, diensthoofd sociale dienst, en de heer Paul Poppe, voorzitter van de vzw TasToe, om het gebouw te bezoeken. Na een plaatsbezoek op 29 juli 2022 omschreven ze het gebouw als 'zeer geschikt' voor de werking van de sociaal kruidenier. Ze wezen er ook op dat bijkomende dienstverlening in dit gebouw wenselijk is, om het volledig te benutten.
Op 28 september 2022 brachten ook diverse leden van het college van burgemeester en schepenen en de algemeen directeur een bezoek aan het gebouw. Intussen was ook een schattingsverslag besteld - tegen aanvaarde factuur - bij Landmeetbureau Caesens bv.
De aankoop van het gebouw versterkt de geplande centrumvernieuwing en kan tot een reallocatie leiden van verspreide dienstverlening.
Er zijn contacten met de eigenaar, die bereid is in eerste instantie een bod vanuit het lokaal bestuur te evalueren.
Er kan een bod gedaan worden binnen de grenzen van voornoemd schattingsverslag van 14 september 2022.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB1-ACT1/0119-00/221007/I-PB1-AP1 van het investeringskrediet.
Er wordt een subsidie aangevraagd in het kader van de oproep aankoop en/of transformatie van handelspanden en bedrijfsruimten van het agentschap Innoveren en Ondernemen. De maximale subsidie bedraagt 30% van aankoopkosten en eventuele transformatiekosten. De maximale subsidie per gemeente in het kader van deze oproep bedraagt 500 000 euro. Voor de aankoop van het kloostergebouw werd een subsidie van 145 807 euro bekomen.
De subsidie wordt geboekt op rekening PB1-ACT1/0119-00/150000/I-PB1-AP1 van het investeringskrediet.
Artikel 1
Om redenen van openbaar nut, meer bepaald ten behoeve van de reallocatie van gemeentelijke dienstverlening, dienstverlening van of gelinkt aan het OCMW, alsook mogelijke invulling ten behoeve van de gemeentelijke basisschool, kan een bindend bod uitgebracht worden, binnen de grenzen van het schattingsverslag van Landmeetbureau Caesens bv van 14 september 2022, op het gebouw, gelegen Lode De Boningestraat 22, Wevelgem, kadastraal gekend als Wevelgem, 2de afdeling, sectie B, nr. 698N.
Er zal een bod worden gedaan van 900 000 euro.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Beslist het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse lokale besturen te ondertekenen.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP 1.0) sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. De gemeente onderschreef dit lokaal energie- en klimaatpact tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten (cfr. beslissing van de gemeenteraad van 8 oktober 2021).
De medewerking aan dit Vlaams beleid kadert in:
Het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het lokaal energie- en klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het 'Fit for 55'-pakket. Het ‘Fit for 55’-pakket is een reeks voorstellen van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse regering van 5 november 2021 ‘bijkomende maatregelen klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen, geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld.
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Door de ondertekening van het lokaal energie- en klimaatpact geeft gemeente Wevelgem aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeld in LEKP 2.0 met de wijzigingen met betrekking tot werf 2 en werf 3 na te streven. Hierdoor heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. een trekkingsrecht.
Voor de uitbetaling in 2023 (middelen 2022) ligt 105 817 euro voor Wevelgem vast voor LEKP 1.0 en 37 230 euro voor LEKP 2.0. Deze financiering omvat een subsidie van 50%, er is dus een 50% cofinanciering vanuit de gemeente vereist. Deze bedragen kunnen nog verhoogd worden als niet alle gemeenten in Vlaanderen instappen.
Beslist het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse lokale besturen te ondertekenen.
Beslist om een Klimaatfonds Zuid-West-Vlaanderen op te richten, samen met 11 andere gemeenten van de regio en Intercommunale Leiedal.
Intercommunale Leiedal (Leiedal) wenst, samen met 12 steden en gemeenten van de regio, een regionaal Klimaatfonds uit te bouwen, waarbij burgers en bedrijven kunnen participeren aan klimaatprojecten ondersteund door het lokaal bestuur. De doelstelling van het Klimaatfonds is dubbel:
Het betreft hier een regionale solidariteit en schaal, maar er is ook een sterke lokale dimensie waarbij iedere gemeente naar eigen wensen klimaatprojecten kan cofinancieren op het eigen grondgebied. Leiedal treedt op als vertegenwoordiger van de gemeenten in het kader van het beheer van het Klimaatfonds en werkt hiervoor samen met het Streekfonds West-Vlaanderen (beheerd door de Koning Boudewijnstichting).
Er wordt één Klimaatfonds voorgesteld, dat bestaat uit twee deelfondsen:
De gemeente stort, met ingang van 1 januari 2023, een minimale bijdrage van 0,5 euro per inwoner per jaar in het Klimaatfonds, waarvan
Voor gemeente Wevelgem betekent dit jaarlijks 15 777 euro in totaal, waarvan 11 833 euro wordt gestort in het lokaal klimaatfonds en 3 944 euro in het bovenlokaal klimaatfonds.
Leiedal spijst het bovenlokaal klimaatfonds met een bedrag dat overeenstemt met 50% van het totaal van alle gemeentelijke bijdragen, met een maximum van 40 000 euro per jaar.
Het Klimaatfonds is een open, digitaal platform, waar burgers, organisaties, bedrijven en lokale besturen steeds financiële ondersteuning kunnen bieden aan een specifiek subfonds of aan het bovenlokaal klimaatfonds, hetzij zelf projecten kunnen indienen met het oog op de financiering ervan, zolang er middelen beschikbaar zijn in het subfonds van de gemeente waarin het project zal gerealiseerd worden. Minstens één keer per jaar wordt een thematische oproep gelanceerd, ter promotie van het Klimaatfonds, maar ook ter inspiratie van mogelijke indieners.
Geselecteerde projectvoorstellen worden op het crowdfundingplatform van de Koning Boudewijnstichting geplaatst.
Het percentage van de totale projectbegroting dat in aanmerking komt voor financiering vanuit het Klimaatfonds varieert in functie van de indiener. Bedrijven dienen bovendien een eigen bijdrage te leveren.
Bovenlokale projecten worden door Leiedal of minstens 2 gemeenten samen ingediend en worden als volgt gefinancierd:
- Maximaal 50% op te halen via crowdfunding
- Maximaal 50% rechtstreeks te verkrijgen via het Klimaatfonds (bovenlokaal klimaatfonds), met name hetzelfde percentage als het percentage van de opgehaalde crowdfunding.
Er is een engagement voor 3 jaar, d.i. tot en met 31 december 2025.
De bijdrage in het klimaatfonds wordt geboekt op rekening PB3-ACT4/0350-00/664010/I-PB3-AP2 van het investeringskrediet. Naargelang de aard van de uiteindelijke bestemming van de middelen kan de toelage worden overgeboekt naar rekening PB3-ACT4/0350-00/649999 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Beslist om een Klimaatfonds Zuid-West-Vlaanderen op te richten, samen met 11 andere gemeenten en Intercommunale Leiedal en keurt daartoe de overeenkomst tussen Intercommunale Leiedal en de lokale besturen ter oprichting van het Klimaatfonds Zuid-West-Vlaanderen, in bijlage, goed.
Artikel 2
Beslist, in uitvoering van deze overeenkomst, een bedrag van 0,5 euro/inwoner/jaar bij te dragen voor de komende drie jaar, met ingang van 1 januari 2023.
Vraag ingediend door raadslid Luc Vanderhaeghe, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Luc Vanderhaeghe, namens de fractie N-VA.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Yves Goddeeris, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter