De wijziging van het reglement aanvullende steun, meer bepaald de tussenkomst in begrafeniskosten wordt goedgekeurd.
Een wijziging in het reglement 'tussenkomst in de begrafeniskosten' is vereist ten gevolge van een wijziging in de kostprijs/werking van het crematorium Uitzicht, Ambassadeur Baertlaan 5, 8500 Kortrijk.
Deze wijziging van prijs en werking van het crematorium Uitzicht geldt al enkele jaren. Het steunprincipe (reglement) was hier echter nog niet op aangepast.
De huidige tussenkomsten worden gehanteerd sinds 2007.
De maximale tussenkomst in de begrafeniskosten bij crematie, uitgedrukt in euro, bedraagt:
Samenstelling |
Crematiekost oud |
Crematiekost nieuw Attest vóór crematie |
Crematiekost nieuw Attest ná crematie |
Vaste kost |
1 785 euro |
1 785 euro |
1 785 euro |
Crematie zonder urne |
150 euro |
75 euro (Uitzicht factureert aan het OCMW) |
515 euro (Uitzicht betaalt nadien 440 euro terug aan het OCMW) |
Wachttijd en vervoer Crematie |
188 euro |
188 euro |
188 euro |
TOTAAL |
2 123 euro |
2 048 euro |
2 488 euro (Uitzicht betaalt nadien 440 euro terug aan het OCMW) |
VOORSTEL |
2 130 euro |
2 050 euro |
2 490 euro |
De maximale tussenkomst voor een gewone begrafenis blijft 1 830 euro.
De wijziging van het steunbedrag op basis van een wijziging in de kostprijs/werking van het crematorium Uitzicht werd positief geadviseerd door het bijzonder comité voor de sociale dienst in zitting van 17 mei 2021.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 78 (bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn).
Het reglement tussenkomst bij begrafeniskosten wordt als volgt goedgekeurd:
Artikel 1: PRINCIPE
Principe 1: De overledene betaalt de eigen begrafenis
Principe 2: Indien de overledene onbemiddeld is:
Principe 3: Indien de partner/kinderen onbemiddeld is/zijn:
Indien er kinderen zijn worden deze vrijgesteld.
ARTIKEL 2: BIJKOMENDE VOORWAARDE VOOR TUSSENKOMST
ARTIKEL 3: MAXIMALE TUSSENKOMST
Afhankelijk wanneer het OCMW attest sociaal tarief verstuurt naar het crematorium Uitzicht:
Samenstelling |
Crematiekost Attest vóór crematie |
Crematiekost Attest ná crematie |
Vaste kost |
1 785 euro |
1 785 euro |
Crematie zonder urne |
75 euro (Uitzicht factureert aan het OCMW) |
515 euro (Uitzicht betaalt nadien 440 euro terug aan het OCMW) |
Wachttijd en vervoer Crematie |
188 euro |
188 euro |
AFGEROND |
2 050 euro (1 975 euro voor de begrafenisondernemer + 75 euro voor Uitzicht) |
2 490 euro (1 975 euro + 515 euro (crematiekost) voor de begrafenisondernemer, waarvan 440 euro terugvorderbaar via Uitzicht) |
Er wordt mandaat verleend aan het gemeentebestuur Wevelgem voor het voeren van de volledige gunningsprocedure van de opdracht 'Afsluiten van volgende verzekeringscontracten: Personenverzekeringen, Verzekeringen Materiële Schade, Verzekeringen Aansprakelijkheid en Verzekeringen Auto voor de Gemeente en OCMW Wevelgem'.
Het geraamde bedrag bedraagt voor:
* Perceel 1: personenverzekeringen: 121 167,56 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar, waarvan het aandeel van het OCMW geraamd wordt op 62 172,56 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar;
* Perceel 2: verzekeringen materiële schade: 41 631,16 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar, waarvan het aandeel van het OCMW geraamd wordt op 12 331,16 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar;
* Perceel 3: verzekeringen aansprakelijkheid: 35 922,66 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar, waarvan het aandeel van het OCMW geraamd wordt op 6 122,66 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar;
* Perceel 4: verzekeringen auto: 20 008,26 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar, waarvan het aandeel van het OCMW geraamd wordt op 6 408,26 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 218 729,64 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar, hetzij met verlengingen 874 918,56 euro, waarvan het aandeel van het OCMW geraamd wordt op 87 034,64 euro voor één jaar.
Mededingingsprocedure met onderhandeling.
De huidige verzekeringspolissen van het OCMW lopen af op 31 december 2021 waardoor een nieuwe overheidsopdracht dient geplaatst te worden. De verzekeringspolissen van de gemeente lopen op diezelfde datum af. Het is opportuun om de overheidsopdracht gezamenlijk te voeren waarbij de gemeente de procedure mede zal voeren namens en voor rekening van het OCMW. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 24 februari 2021 om de plaatsingsprocedure te starten voor de opdracht 'begeleiding overheidsopdracht verzekeringen voor gemeente en OCMW'. Het vast bureau van 24 februari 2021 gaf mandaat aan het gemeentebestuur Wevelgem voor het voeren van de volledige gunningsprocedure van de opdracht 'begeleiding overheidsopdracht verzekeringen voor gemeente en OCMW'.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in de zitting van 31 maart 2021 om deze opdracht toe te wijzen aan de firma AON Belgium bv, Telecomlaan 5-7 te 1831 Diegem.
In het kader van de opdracht 'Afsluiten van volgende verzekeringscontracten: personenverzekeringen, verzekeringen materiële schade, verzekeringen aansprakelijkheid en verzekeringen auto voor de gemeente en OCMW 2022-2025' werd door Aon Belgium bv een bestek opgesteld.
Deze opdracht is opgedeeld in 4 percelen:
Gemeente Wevelgem - Raming alle percelen |
Aantal verlengingen |
Raming basisopdracht (per jaar) |
Totale raming (2022 - 2025) met verlengingen |
Perceel 1 (Personen ) |
3 |
€ 58 995,00 |
€ 235 980,00 |
Perceel 2 (Materiële Schade) |
3 |
€ 29 300,00 |
€ 117 200,00 |
Perceel 3 (Verzekeringen Aansprakelijkheid) |
3 |
€ 29 800,00 |
€ 119 200,00 |
Perceel 4 (Verzekeringen Auto) |
3 |
€ 13 600,00 |
€ 54 400,00 |
Totaal Gemeente |
|
€ 131 695,00 |
€ 526 780,00 |
OCMW - Raming alle percelen |
Aantal verlengingen |
Raming basisopdracht (per jaar) |
Totale raming met verlengingen |
Perceel 1 (Personen) |
3 |
€ 62 172,56 |
€ 248 690,24 |
Perceel 2 (Materiële Schade) |
3 |
€ 12 331,16 |
€ 49 324,64 |
Perceel 3 (Verzekeringen Aansprakelijkheid) |
3 |
€ 6 122,66 |
€ 24 490,64 |
Perceel 4 (Verzekeringen Auto) |
3 |
€ 6 408,26 |
€ 25 633,04 |
Totaal OCMW |
|
€ 87 034,64 |
€ 348 138,56 |
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 218 729,64 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar, met verlengingen 874 918,56 euro (incl. taks, vrij van btw) (voor 4 jaar), waarvan het aandeel van het OCMW geraamd wordt op 87 034,64 euro voor één jaar.
De percelen worden afgesloten voor een duurtijd van 1 jaar met verlenging van opeenvolgende periodes van 1 jaar, met een totale duurtijd van maximaal 4 jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling (met Belgische en Europese bekendmaking).
De inhoud van de verzekeringsdekkingen is immers van die aard dat de specificiteiten van de markt niet met de nodige precisie opgesteld kunnen worden onder de vorm van een definitieve polistekst zonder onderhandeling.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn van heden wordt voorgesteld om een mandaat te verlenen aan het gemeentebestuur Wevelgem voor het voeren van de volledige gunningsprocedure van de opdracht 'afsluiten van volgende verzekeringscontracten: personenverzekeringen, verzekeringen materiële schade, verzekeringen aansprakelijkheid en verzekeringen auto voor de gemeente en OCMW 2022-2025'.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op de algemene rekeningen 612000 en 623060 en op het beleidsitem waarop de verzekering betrekking heeft.
Artikel 1
Er wordt mandaat verleend aan het gemeentebestuur Wevelgem voor het voeren van de volledige gunningsprocedure van de opdracht 'Afsluiten van volgende verzekeringscontracten: Personenverzekeringen, Verzekeringen Materiële Schade, Verzekeringen Aansprakelijkheid en Verzekeringen Auto voor de Gemeente en OCMW Wevelgem'.
Artikel 2
Het bestek en de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht 'afsluiten van volgende verzekeringscontracten: personenverzekeringen, verzekeringen materiële schade, verzekeringen aansprakelijkheid en verzekeringen auto voor gemeente en OCMW 2022-2025', opgesteld door de ontwerper, AON Belgium bv, Telecomlaan 5-7 te 1831 Diegem, worden goedgekeurd.
Het geraamde bedrag bedraagt voor:
* Perceel 1: personenverzekeringen: 121 167,56 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar, waarvan het aandeel van het OCMW geraamd wordt op 62 172,56 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar;
* Perceel 2: verzekeringen materiële schade: 41 631,16 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar, waarvan het aandeel van het OCMW geraamd wordt op 12 331,16 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar;
* Perceel 3: verzekeringen aansprakelijkheid: 35 922,66 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar, waarvan het aandeel van het OCMW geraamd wordt op 6 122,66 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar;
* Perceel 4: verzekeringen auto: 20 008,26 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar, waarvan het aandeel van het OCMW geraamd wordt op 6 408,26 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 218 729,64 euro (incl. taks, vrij van btw) voor één jaar, hetzij met verlengingen 874 918,56 euro, waarvan het aandeel van het OCMW geraamd wordt op 87 034,64 euro voor één jaar.
Artikel 3
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Artikel 4
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW wordt jaarlijks bij de resultaatsverwerking berekend op basis van het budgettair resultaat van het OCMW van het boekjaar.
De regelgeving rond BBC 2020 stipuleert dat de gemeente en het OCMW, dat de gemeente bedient, geïntegreerde beleidsrapporten opstellen. In die context heeft het geen zin om nog een gemeentelijke bijdrage aan het OCMW te berekenen en te tonen in de beleidsrapporten. Beide besturen moeten het eens zijn over de te bereiken doelstellingen en de financiële haalbaarheid van hun gezamenlijke beleid.
Wel moet de gemeente ervoor zorgen dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen (artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur). Dat uit zich in periodieke stortingen van middelen aan het OCMW naargelang de behoeften. Geldtransfers tussen gemeente en OCMW staan op zich niet rechtstreeks in relatie tot de bovenvermelde gemeentelijke verplichting en behoren tot het loutere thesauriebeheer.
De regelgeving bevat geen definitie van het begrip ‘financiële verplichtingen’ en legt geen berekeningswijze of model op. Om te vermijden dat de raden elk jaar opnieuw het bedrag van de tussenkomst moeten bepalen, kunnen ze ook in consensus een principe van tussenkomst vastleggen.
Er wordt voorgesteld het principe van tussenkomst te laten vastleggen door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van heden, nl. dat het budgettair resultaat van het OCMW als basis dient voor de jaarlijkse berekening van de tussenkomst. Het budgettair resultaat van het boekjaar is het verschil tussen alle ontvangsten (exploitatie-, investerings- en financieringsontvangsten) en alle uitgaven (exploitatie-, investerings- en financieringsuitgaven) van het betrokken boekjaar. Het saldo van de vorige boekjaren wordt niet meegeteld. In die zin wordt dus geen rekening gehouden met niet-kaskosten en niet-kasopbrengsten zoals afschrijvingen, waardeverminderingen op vorderingen, voorzieningen voor toekomstige pensioenlasten en verrekeningen van investeringssubsidies.
In de toelichting bij de jaarrekening wordt een paragraaf opgenomen die verduidelijkt hoe het bedrag van de tussenkomst is berekend. Deze tussenkomst wordt niet ingeschreven en gebudgetteerd in het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
De tussenkomst van de gemeente in de financiële verplichtingen van het OCMW wordt jaarlijks bij de resultaatsverwerking berekend op basis van het budgettair resultaat van het OCMW van het boekjaar.
In de toelichting bij de jaarrekening wordt de berekening van het bedrag van de tussenkomst elk jaar opnieuw verduidelijkt.
De jaarrekening 2020, voor wat betreft het gedeelte van het OCMW, wordt goedgekeurd.
Het voorontwerp van deze jaarrekening was voorwerp van overleg tussen de leden van het managementteam in het bijzonder en werd besproken binnen het themateam Strategie en Financiën, dat de opmaak van de beleidsrapporten coördinerend opvolgt.
Het voorstel tot jaarrekening 2020 werd besproken op de gemeenteraadscommissie algemeen beleid en ondersteuning van 31 mei 2021.
De financiële toestand van de jaarrekening 2020 (in euro):
Budgettair resultaat |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
10 539 797 |
a. Ontvangsten |
56 562 966 |
b. Uitgaven |
46 023 168 |
II. Investeringssaldo |
-11 743 850 |
a. Ontvangsten |
2 141 757 |
b. Uitgaven |
13 885 607 |
III. Saldo exploitatie en investeringen |
-1 204 053 |
IV. Financieringssaldo |
-1 602 755 |
a. Ontvangsten |
3 028 216 |
b. Uitgaven |
4 630 971 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar |
-2 806 807 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
37 635 827 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
34 829 020 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat |
34 829 020 |
Autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Exploitatiesaldo |
10 539 797 |
II. Netto periodieke aflossingen |
3 682 536 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
4 568 752 |
b. Periodieke terugvordering leningen |
886 216 |
III. Autofinancieringsmarge |
6 857 261 |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
Jaarrekening |
I. Autofinancieringsmarge |
6 857 261 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen |
438 636 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen |
4 568 752 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden |
4 130 116 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
7 295 897 |
Keurt de jaarrekening 2020 goed, voor wat betreft het gedeelte van het OCMW, waaruit volgende financiële toestand blijkt
Beschikbaar budgettair resultaat | 34 829 020 euro |
Autofinancieringsmarge | 6 857 261 euro |
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge |
7 295 897 euro |
Er wordt kennis genomen van de rapportering over organisatiebeheersing 2020.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 217 tot en met artikel 219, verplicht de gemeente en het OCMW om te werken aan organisatiebeheersing. Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
De gemeente en het OCMW dienen hierbij over een algemeen kader - goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn – te beschikken.
Het kader organisatiebeheersing voor de gemeente en het OCMW werd goedgekeurd door respectievelijk de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 14 juni 2019.
Het verslag organisatiebeheersing 2020 werd besproken in de gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid en Ondersteuning van 31 mei 2021.
Om stappen vooruit te kunnen zetten op het vlak van organisatiebeheersing voorziet het kader organisatiebeheersing onder meer dat er iedere drie jaar een zelfevaluatie gebeurt op het vlak van organisatiebeheersing. Deze zelfevaluatie werd voorbereid in 2019 en werd middels een interne bevraging en via de werking van de diverse themateams in het voorjaar van 2020 afgerond. Dit resulteerde in het najaar van 2020 in de opmaak van een actualisatie van het actieplan organisatiebeheersing voor de periode 2020-2022.
Aan deze rapportering worden ook nog het jaarverslag informatieveiligheid 2020 voor gemeente en OCMW en het jaarverslag klachten 2020 voor gemeente en OCMW toegevoegd.
Neemt kennis van:
- het verslag organisatiebeheersing 2020,
- het jaarverslag informatieveiligheid 2020,
- het jaarverslag klachten 2020 en
- het actieplan organisatiebeheersing 2020-2022.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.