Terug
Gepubliceerd op 20/07/2023

Besluit  college van burgemeester en schepenen

wo 12/07/2023 - 17:00

Aanvullend verkeersreglement zone verboden voor vrachtvoertuigen +7,5 ton in Gullegem en Moorsele

Aanwezig: Jan Seynhaeve, burgemeester
Mathieu Desmet, Kevin Defieuw, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Bas Surmont, Marie De Clerck, schepenen
Kurt Parmentier, algemeen directeur

Het aanvullend verkeersreglement 'zone verboden voor vrachtvoertuigen +7,5 ton in Gullegem en Moorsele' wordt vastgesteld.

Feiten, context en argumentatie

De doortocht van zwaar wegverkeer in zekere straten van de deelgemeenten Gullegem en Moorsele brengt hinder en verkeersonveiligheid teweeg.
In deze twee deelgemeenten is daarom reeds jaren een zone verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 7,5 ton.
Overwegende dat de betekenis van het verkeersbord C23 recent gewijzigd werd: het toegangsverbod is nu voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen, waarbij een opschrift op een onderbord het verbod beperkt tot de bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan de aangeduide massa.
Dit in tegenstelling tot verkeersborden C21 waarbij het toegangsverbod er nog steeds is voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.
Door deze wijziging in het verkeersreglement kan de politie veel gemakkelijker het negeren van het toegangsverbod gesignaleerd met C23-verkeersborden controleren dan een toegangsverbod dat met C21-verkeersborden gesignaleerd wordt.
De lokale politiezone Grensleie adviseerde op 5 april 2023 dat de grenspunten van de zone op zich niet gewijzigd moeten worden. 
Alle wegen van de nieuwe zone zijn gemeentewegen.
Voor de afbakeningspunten van de zone in Heule/Kortrijk ter hoogte van het kruispunt  Gullegemsestraat/R8 en in Bissegem/Kortrijk ter hoogte van het kruispunt Dappaardstraat/Gullegemsesteenweg is een akkoord van het stadsbestuur van Kortrijk nodig.
Op 6 juli 2023 liet de verantwoordelijke mobiliteitsambtenaar van Kortrijk weten dat er geen probleem is voor de twee hierboven vermelde afbakeningspunten van de nieuwe zone, cfr. de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van Kortrijk van 19 juni 2023.
Deze maatregel moet het doorgaande vrachtverkeer in de centra van Gullegem en Moorsele voorkomen zodat de leefkwaliteit van bewoners in Gullegem en Moorsele verbetert en de verkeersveiligheid in de straten verhoogt.  

Beslissing

Artikel 1
In Gullegem en Moorsele wordt de zone verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 7,5 ton, uitgezonderd plaatselijke bediening, gewijzigd naar een zone verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 7,5 ton. 
Deze zone heeft ‘uitlopers’

-       naar Wevelgem via de Warandestraat en de Roeselarestraat

-       naar Bissegem via de Kleine Ieperstraat en de Dappaardstraat

-       naar Heule via de Heulestraat en de Gullegemsestraat.

De grenzen van deze zone worden als volgt vastgesteld:

  1. Overheulestraat, ten zuiden van de Clerk’sstraat.  
  2. Wagenbrugstraat, ten zuiden van de Meerlaanstraat.
  3. Sint-Eloois-Winkelstraat, ten zuiden van de zijtak van de Meerlaanstraat.
  4. Hondschotestraat, zijde Moorsele, ten westen van het kruispunt met het oud baanvak Rozenstraat.
  5. Hondschotestraat, zijde Gullegem, ten oosten van het kruispunt met het oud baanvak Rozenstraat.
  6. Nijverheidslaan, ca. 50 m ten noorden van de Hondschotestraat.
  7. Drieslaan, ten westen van de Ballingstraat.
  8. Driemasten, ten zuiden van de Oostlaan.
  9. Daalstraat, ten westen van Bosbolletra.
  10. Kwadestraat, ten zuiden van Bosbolletra.
  11. Kloosterbosstraat, ten westen van de Torrestraat.
  12. De Knok, ten zuiden van de Torrestraat.
  13. Heulestraat en het verlengde (de Gullegemsestraat in Heule) ter hoogte van de R8.
  14. Dreef Ter Walle, ten noorden van de Oude Ieperstraat.
  15. Bissegemstraat, ten noorden van de Oude Ieperstraat.
  16. Hugo Verriestlaan, ter hoogte van de Bissegemstraat.
  17. Kleine Ieperstraat en het verlengde (de Dappaardstraat in Bissegem) ter hoogte van de Gullegemsesteenweg.
  18. Koningin Fabiolastraat, ten noorden van het oud baanvak Koningin Fabiolastraat.
  19. Ijzerpoort, ter hoogte van de Rijksweg/N343.
  20. Aardappelhoek, ter hoogte van de Rijksweg/N343.
  21. Roeselarestraat, ten noorden van de aantakking met het oud baanvak Roeselarestraat.
  22. Vrijstraat, ten noorden van Ter Poperenweg.
  23. Vrijstraat, ter hoogte van de Sint-Janstraat.
  24. Sint-Janstraat, ter hoogte van de Vrijstraat.
  25. Damberdstraat, ter hoogte van  de Sint-Janstraat.
  26. Ieperstraat, ten oosten van de Ledegemstraat.    

Artikel 2
Deze zone verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 7,5 ton wordt gesignaleerd met verkeersborden C23 met zonale geldigheid.
Onderaan op de zoneborden staat vermeld ‘+7,5 ton’ en ‘UITGEZONDERD PLAATSELIJK VERKEER’, zowel op de verkeersborden die het begin als het einde van de zone aanduiden. 

Artikel 3
De aanvullende reglementen of gedeelten ervan die in strijd zijn met huidig reglement worden opgeheven bij het in voege treden van dit reglement. 

Artikel 4
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.