Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
Het OCMW is lid van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS).
Het OCMW werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 27 september 2022 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van TMVS van 13 december 2022.
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS van 13 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 van het decreet lokaal bestuur)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 van het decreet lokaal bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de raad voor maatschappelijk welzijn zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
De opnameovereenkomsten en interne afsprakennota's van de groepen van assistentiewoningen Ter Meersch, Tilia en Het Kader worden goedgekeurd.
Het nieuwe decreet van 15 februari 2019 betreffende de woonzorg (het 'woonzorgdecreet') is in werking getreden op 1 januari 2020. Hierbij aansluitend trad het besluit van 28 juni 2019 van de Vlaamse regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers ook in werking op 1 januari 2020.
Deze wetgeving bepaalt nieuwe voorwaarden waaraan de schriftelijke opnameovereenkomsten en interne afsprakennota's van o.m. groepen van assistentiewoningen moeten voldoen.
Voorzieningen hebben tijd tot 31 december 2022 om de overeenkomsten en interne afsprakennota's in overeenstemming te brengen met de nieuwe regelgeving.
De opnameovereenkomsten en interne afsprakennota's van de groepen van assistentiewoningen Ter Meersch, Tilia en Het Kader worden goedgekeurd.
De aanpassing van het intern reglement 'REMI- steunreglement' met betrekking tot het criterium 'energietoelage' wordt goedgekeurd.
Het voorstel om deze wijzigingen in te voeren vanaf 1 september 2022 wordt goedgekeurd.
Sinds begin 2022 zijn de gas- en elektriciteitsprijzen enorm gestegen. Deze prijsstijgingen hebben een impact op de energiefacturen van consumenten.
Na een sociaal en financieel onderzoek door de sociale dienst is het mogelijk dat het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst een energietoelage toekent aan cliënten die door een beperkt budget moeite hebben om hun energiefacturen te betalen.
Dit sociaal en financieel onderzoek focust op volgende elementen:
Het gezinsbudget wordt afgetoetst aan de referentiebudgetten menswaardig inkomen (REMI) ontwikkeld door het Centrum voor Budgetadvies en -onderzoek (CEBUD). Binnen de regio Zuid-West-Vlaanderen wordt dit instrument door meerdere besturen gebruikt als berekeningsinstrument voor aanvullende financiële steun.
Op vandaag wordt enkel de huur opgenomen als reële uitgave (afgetopt tot een maximumbedrag) en worden voor de overige kosten de referentiebudgetten overgenomen.
Indien het gezinsbudget lager ligt dan de referentiebudgetten, ze voldoen aan bovenstaande voorwaarden, is er een mogelijkheid tot aanvullende steun zoals een energietoelage.
Op vandaag bedraagt een energietoelage 30% van de referentiebudgetten verbruikerskosten (= kosten gas, elektriciteit en water).
Gezien de stijgende energieprijzen, de onvoorspelbaarheid van de energiefacturen en gezien de referentiebudgetten geen onderscheid maken tussen sociaal tarief en normaal tarief energie én het feit dat CEBUD maar eenmaal per jaar de referentiebudgetten aanpast, worden volgende wijzigingen voorgesteld:
Er wordt voorgesteld om deze wijzigingen in te voeren vanaf 1 september 2022.
De tussenkomst energie wordt gesubsidieerd via het Gas- en Elektriciteitsfonds.
Artikel 1
Het intern reglement 'REMI- steunreglement' wordt met betrekking tot het criterium 'energietoelage' als volgt aangepast met ingang van 1 september 2022:
Principe :
Energietoelage op maandbasis = 30% van de reële verbruikerskosten (gas, elektriciteit en water).
Energietoelage op jaarbasis = 12 x 30% van de reële verbruikerskosten (gas, elektriciteit en water).
Eenmalig aan te vragen in een begeleidingstraject (herhaling kan enkel mits positieve evaluatie van het energietraject en mits het budget onder het referentiebudget blijft).
Artikel 2
In de leidraad aanvullende steun wordt volgend item onder 2.4.4 woning toegevoegd:
Verbruikskosten – energie
De reële kosten van gas, elektriciteit en water worden ingebracht (indien gekend).
Motivering: de stijgende energieprijzen, de onvoorspelbaarheid van de energiebedragen, de referentiebudgetten maken geen onderscheid tussen het sociaal tarief en het normaal tarief energie en het feit dat CEBUD maar eenmaal per jaar de referentiebudgetten aanpast.
Artikel 3
Het vast bureau wordt belast met de coördinatie van dit intern reglement 'REMI- steunreglement'.
Er wordt een vertegenwoordiger aangeduid voor algemene vergadering van de zorgraad van de Eerstelijnszone regio Menen.
Wevelgem behoort tot de eerstelijnszone regio Menen samen met de gemeenten Menen en Wervik.
Eerstelijnszones zijn opgericht door de Vlaamse overheid om het werk van lokale overheden, zorg- en hulpverleners beter op elkaar af te stemmen.
De eerstelijnszone wordt aangestuurd door een zorgraad.
Op basis van afspraken binnen W13, bestaat de zorgraad uit een vertegenwoordiging uit verschillende clusters:
De lokale besturen zetelen in de cluster lokale besturen vanuit hun regierol binnen het lokaal sociaal beleid.
In december 2022 bestaat de vzw eerstelijnszone regio Menen 3 jaar.
Artikel 10, §3 van de statuten bepaalt:
Op elk ogenblik kan een lid zich terugtrekken uit de vzw door zijn ontslag schriftelijk in te dienen bij de voorzitter van het bestuursorgaan. Het ontslag wordt per gewone post of via mail bezorgd. Het ontslag wordt onmiddellijk effectief.
De natuurlijke personen die zich in één van volgende situaties bevinden, worden geacht met onmiddellijke ingang ontslagnemend te zijn:
zij die niet langer structureel verbonden zijn aan de cluster die hen voorgedragen heeft of niet langer een actieve rol opnemen binnen het werkingsgebied van de vzw;
zij die bij de 3 jaarlijkse hernieuwing van de voordrachten door de respectievelijke clusters niet langer op die voordracht voorkomen;
zij die als lid met bijkomende expertise zoals vermeld in artikel 9 §2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders als dusdanig niet bevestigd worden bij de hernieuwing van de algemene vergadering naar aanleiding van de behandeling van voornoemde voordrachten.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidde in zitting van 13 december 2019 de heer Frank Acke en de heer Hendrik Libeer aan als afgevaardigden in de algemene vergadering.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidde in zitting van 11 februari 2022 mevrouw Charlotte Bonte aan als vervanger van de heer Frank Acke.
Conform de statuten eindigt het mandaat van de heer Hendrik Libeer in december 2022.
De aan te duiden afgevaardigde moet structureel verbonden zijn aan de cluster die hen voorgedragen heeft.
De fractieleiders werden uitgenodigd een kandidaat-vertegenwoordiger voor te dragen voor de zorgraad, specifiek voor de algemene vergadering vanuit de cluster lokale besturen.
De heer Hendrik Libeer en mevrouw Inge Goemaere werden voorgedragen.
Er wordt geheim gestemd.
Mevrouw Inge Goemaere bekomt 11 stemmen.
De heer Hendrik Libeer bekomt 18 stemmen.
Als vertegenwoordiger vanuit de cluster lokale besturen in de algemene vergadering wordt namens het OCMW Wevelgem de heer Hendrik Libeer aangeduid.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
De dadingsovereenkomst in het kader van een onbeheerde nalatenschap wordt goedgekeurd.
De heer José Deschamps overleed op 13 juli 2021. Hij huurde een sociaal appartement, Lauwestraat 72, bus 0202, waarvan het OCMW verhuurder is. Zijn erfgenamen verwierpen de nalatenschap op 3 november 2021.
Gezien er geen gekende erfgenamen zijn, wordt de nalatenschap als onbeheerd beschouwd.
In het appartement zijn meubels en goederen aanwezig van wijlen de heer José Deschamps. Het OCMW heeft een schuldvordering ten aanzien van de nalatenschap voor achterstallige facturen van thuisbezorgde maaltijden en 3 maanden achterstallige huur.
Als belanghebbende partij kan het OCMW een curator over de onbeheerde nalatenschap laten aanstellen door de recht van eerste aanleg. De aanstelling gebeurt via een eenzijdig verzoekschrift, opgesteld door een advocaat. In zitting van het vast bureau van 8 december 2021 werd advocaat Michiel Battheu hiervoor aangesteld.
Bij beschikking van 22 maart 2022 van de rechtbank van eerste aanleg Kortrijk werd meester Roel Deseyn aangesteld als curator over de onbeheerde nalatenschap.
Op 8 april 2022 werd door de curator en door advocaat Battheu een bezoek gebracht aan het appartement. De reële waarde van de inboedel werd daarna geverifieerd door de curator bij gerechtsdeurwaarder Cheneau die meldt dat er in de beste omstandigheden een bruto-veilingopbrengst te verwachten is van 200 à 300 euro, wat net volstaat om de veilingkosten te dekken en waarbij geen rekening wordt gehouden met de kosten van oplading en ontruiming.
De curator verzoekt de rechtbank om het appartement in de staat waarin het zich bevindt terug over te maken aan de verhuurder. Op 11 juli 2022 vraagt de behandelende referendaris aan curator Deseyn: 'Mag ik u verzoeken om ons een ontwerp van dading over te maken waarin staat opgenomen dat de achterlating zal gebeuren tot slot van alle rekeningen (en de verhuurder aldus geen kosten zal aanrekenen voor de ontruiming van de woning) ? Nadat wij dit hebben ontvangen, zal ik de machtiging bespreken met de titularis van het dossier.’
Er werd een dadingsovereenkomst opgesteld tussen curator Roel Deseyn en advocaat Michiel Battheu, aangesteld door het OCMW Wevelgem, waarin het volgende bepaald werd:
Er wordt voorgesteld om de dadingsovereenkomst goed te keuren.
Bij verkoop van de inboedel via gerechtelijke weg zal de opbrengst nihil zijn.
Een aantal meubelstukken (waaronder kasten, eettafel en stoelen, bed) en een aantal toestellen (o.a. wasmachine, koelkast, microgolfoven) kunnen gerecupereerd worden en zullen dienst kunnen doen voor een volgende bewoning in één van de appartementen van de Lauwestraat. Deze goederen kunnen met eigen personeel verhuisd worden.
Er werd een offerte opgevraagd bij vzw Effect voor het volledig leeghalen van het appartement (incl. het hierboven vermelde meubilair en toestellen). De offerte bedraagt 2 000 euro. Nu een aantal goederen kunnen gerecupereerd worden zal de kost voor het ontruimen lager zijn.
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 78, 2de lid, 15°.
De dading tussen advocaat Roel Deseyn, curator, en het OCMW Wevelgem met betrekking tot de onbeheerde nalatenschap van de heer José Deschamps, wordt goedgekeurd als volgt:
DADINGSOVEREENKOMST
Tussen:
1.
Mter Roel DESEYN, in zijn hoedanigheid van curator over de onbeheerde nalatenschap van wijlen José DESCHAMPS
2.
OPENBAAR CENTRUM VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN van WEVELGEM, KBO nummer 0212.182.748,
Met als raadsman: Mter Michiel BATTHEU
Wordt het volgende overeengekomen:
1.
Wijlen José DESCHAMPS huurde een appartement aan OCMW Wevelgem. Dit appartement was gelegen te 8560 Wevelgem, Lauwestraat nr. 72 bus 0202.
Na het overlijden van José DESCHAMPS bleken er geen erfgenamen de nalatenschap te aanvaarden, en bleef deze nalatenschap onbeheerd, waarna de raadsman van OCMW Wevelgem een verzoekschrift indiende bij de Familierechtbank met het oog op aanstelling van een curator over de onbeheerde nalatenschap.
2.
Advocaat Roel DESEYN werd aangesteld als curator en er vond een samenkomst plaats in het gehuurde appartement in aanwezigheid van de verhuurder en haar raadsman, en de curator.
3.
Ingevolge de ter plaatse gemaakte afspraken richtte de curator een verzoek aan de Familierechtbank, met name een verzoek tot machtiging tot achterlating van de inboedel van het appartement, waarbij de verhuurder zou instaan voor de ontruiming van het appartement, en zou beslissen over het lot van de aanwezige inboedel, die als zo goed als waardeloos kan worden aanzien.
4.
In huidige dadingsovereenkomst wordt bevestigd dat de kosten van ontruiming van de inboedel van het appartement (waaronder de kosten van afvoering van de aanwezige goederen naar het containerpark) enkel ten laste van de verhuurder zullen vallen, en dus niet verhaald zullen worden op de curatele.
De verhuurder zal dus louter aangifte van schuldvordering verrichten voor de achterstallige huur, de achterstallige facturen voor thuisbezorgde maaltijden, en voor een vergoeding wegens onbeschikbaarheid van het appartement over de periode oktober 2021 tem augustus 2022.
De achterstallige huur bedroeg in september 2021 1.365 euro (3 x 455 euro).
De achterstallige facturen van thuisbezorgde maaltijden bedroegen in totaal 237,75 euro.
De vordering van OCMW Wevelgem wordt ook nog verhoogd met een vergoeding wegens onbeschikbaarheid van het appartement vanaf de maand oktober 2021 tot en met de maand augustus 2022, met name 11 maanden aan 455 euro per maand (equivalent huurprijs) = 5.242,75 euro.
Opgemaakt in evenveel exemplaren als er partijen zijn, waarbij elke partij verklaart een exemplaar te hebben ontvangen.
Te Wervik, op
(handtekening Roel Deseyn)
Mter Roel DESEYN, curator Voor de verhuurder OCMW Wevelgem
De verlenging van het mandaat van de vertegenwoordiger van de cluster lokale besturen voor de zorgraad Eerstelijnszone regio Menen, specifiek voor het bestuursorgaan, wordt goedgekeurd.
Wevelgem behoort tot de eerstelijnszone regio Menen samen met de gemeenten Menen en Wervik.
Eerstelijnszones zijn opgericht door de Vlaamse overheid om het werk van lokale overheden, zorg- en hulpverleners beter op elkaar af te stemmen.
De eerstelijnszone wordt aangestuurd door een zorgraad.
Op basis van afspraken binnen W13, bestaat de zorgraad uit een vertegenwoordiging uit verschillende clusters:
De lokale besturen zetelen in de cluster lokale besturen vanuit hun regierol binnen het lokaal sociaal beleid. Zowel een medewerker van het lokaal bestuur als een mandataris kunnen zetelen in de zorgraad.
In december 2022 bestaat de vzw eerstelijnszone regio Menen 3 jaar.
Artikel 18 van de statuten van de vzw bepaalt:
De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de verschillende actoren die in de algemene vergadering vertegenwoordigd zijn, conform de bepalingen van artikel 9, §2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders:
a) minimaal vier en maximaal zes bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de welzijnsactoren;
b) minimaal vier en maximaal zes bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de eerstelijnszorgactoren;
c) minimaal vier en maximaal zes bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de lokale besturen;
d) minimaal twee en maximaal drie bestuurders worden benoemd uit de kandidaten voorgedragen door de afgevaardigden van de verenigingen van personen met een zorg- en ondersteuningsvraag, de erkende verenigingen van gebruikers en mantelzorgers en vrijwilligersverenigingen.
(…)
De bestuurders worden benoemd voor een termijn van drie jaar. Hun termijn eindigt op de dag van de gewone algemene vergadering van het boekjaar waarin zijn mandaat volgens het benoemingsbesluit verstrijkt, behoudens andersluidende bepaling in het benoemingsbesluit. Ingeval een plaats van een bestuurder openvalt voor het einde van de duur van het mandaat heeft het bestuursorgaan recht om een nieuwe bestuurder te coöpteren. Bestuurders kunnen slechts twee keer worden herbenoemd. Elke bestuurder kan dus maximum drie termijnen van drie jaar vervullen.
(…)
De vervanging van een bestuurder, voorgedragen door een bepaalde cluster, als vermeld in het tweede lid, gebeurt door een vervanging door een bestuurder voorgedragen door dezelfde cluster.
In december 2022 zal er een algemene vergadering plaatsvinden waarop de herbenoeming of verkiezingen van bestuurders zal plaatsvinden.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidde in zitting van 13 december 2019 de heer Kurt Parmentier, algemeen directeur, aan als vertegenwoordiger in het bestuursorgaan van de zorgraad voor de cluster lokale besturen. Conform de statuten eindigt zijn bestuurstermijn in december 2022. Bestuurders kunnen 2 keer worden herbenoemd.
Binnen W13 was er op 1 september 2022 een overleg betreffende de eerstelijnszone Menen met als onderwerp het afstemmen van de (her)benoeming van bestuurders voor de zorgraad voor de cluster lokale besturen. De herbenoeming van de heer Kurt Parmentier werd positief geadviseerd.
Er wordt voorgesteld om voor het bestuursorgaan van vzw eerstelijnszone regio Menen, vanuit de cluster lokale besturen, de heer Kurt Parmentier, verder af te vaardigen.
Er wordt geheim gestemd.
Verlenging mandaat vertegenwoordiger cluster lokale besturen: bestuursorgaan
De heer Kurt Parmentier bekomt 29 ja-stemmen.