Terug
Gepubliceerd op 20/10/2022

Besluit  gemeenteraad

do 13/10/2022 - 19:00

Arbeidsreglement gemeentelijke basisschool

Aanwezig: Jo Libeer, voorzitter
Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, gemeenteraadsleden
Kurt Parmentier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Carine Quidousse, gemeenteraadslid
Afwezig: Tommy Vansteenkiste, gemeenteraadslid

Het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool wordt hervastgesteld.

Feiten, context en argumentatie

De gemeenteraad keurde in zitting van 3 juli 2015 het arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisschool (GBS) goed. Dit arbeidsreglement werd in zitting van 13 mei 2016 aangevuld met een bijlage 5 (alcohol- en drugsbeleid).

Ondertussen werd het arbeidsreglement herwerkt. Het ontwerp van OVSG diende als basis voor deze herwerkte versie.

Het arbeidsreglement werd voorgelegd aan de gemeenteraad in zitting van 8 september 2022 nadat een protocol van akkoord werd verleend na voorlegging op het ABC (afzonderlijk bijzonder comité) op 4 juli 2022.
Het punt werd evenwel verdaagd door de gemeenteraad naar de volgende zitting omdat een gegeven ontbrak in hoofdstuk 7bis.

Intussen werd dit ontbrekend gegeven aangevuld. Het aantal kalenderdagen wordt voorgesteld, identiek als in de reglementen van de andere scholen van de scholengemeenschap, als volgt:

Het tijdelijk personeelslid van bepaalde duur dat aan de vooravond van zijn TADD een beoordeling met werkpunten of een negatieve beoordeling ontvangt, kan hiertegen verhaal indienen bij het college van burgemeester en schepenen tot uiterlijk 15 kalenderdagen volgend op de schriftelijke mededeling van de beoordeling.

De aanpassing van dit hoofdstuk werd voorgelegd aan de diverse vakbonden, vertegenwoordigd in het ABC. Ze gaven allen hun akkoord.

Het vernieuwde arbeidsreglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Vorige beslissingen
  • Beslissing van de gemeenteraad van 13 mei 2016: toevoeging bijlage 5 alcohol- en drugsbeleid aan het arbeidsreglement gemeentelijke basisschool.
  • Beslissing van de gemeenteraad van 3 juli 2015: goedkeuring van het arbeidsreglement van de GBS.
Hogere regelgeving
  • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
  • Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §3.
Publieke stemming
Aanwezig: Jo Libeer, Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe, Kurt Parmentier
Voorstanders: Luc Defraye, Jan Seynhaeve, Hendrik Vanhaverbeke, Mathieu Desmet, Carlo De Winter, Geert Breughe, Lobke Maes, Stijn Tant, Marie De Clerck, Jo Libeer, Hendrik Libeer, Kevin Defieuw, Sofie Mol, Katleen Messely, Filip Daem, Joachim Naert, Bas Surmont, Elyn Stragier, Heidi Craeynest, Charlotte Bonte, Lien Vanderjeugt, Jelle Stragier, Vicky Claeys, Inge Goemaere, Sander Deflo, Jessica Corty, Liese Vandoorne, Yves Goddeeris, Luc Vanderhaeghe
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Beslissing

Het arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool, in bijlage, wordt hervastgesteld.