Raming: 39 641,44 euro (excl. btw), hetzij 41 972,19 euro (incl. btw).
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Naar aanleiding van een spanningsprobleem voor enkele klanten in de Kleine Ieperstraat kwam Fluvius System Operator cv met het voorstel het laagspanningsnet ondergronds te brengen. Deze werken houden in dat de 6 huidige betonpalen gesloopt en vervangen worden door sierpalen. Alle woningen in dit gedeelte van de Kleine Ieperstraat (nummers 127 tot en met 153) worden dan ook (over)gekoppeld aan het nieuwe ondergrondse laagspanningsnet.
In het kader van de opdracht ‘ondergronds brengen van netten in een deel van de Kleine Ieperstraat’ werd een technische beschrijving met nr. 5000043031 opgesteld door Fluvius System Operator cv.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 39 641,44 euro (excl. btw), hetzij 41 972,19 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voor deze opdracht wordt geen beroep gedaan op de mededinging omdat de opdracht slechts door één bepaalde inschrijver kan worden uitgevoerd daar de gemeente aangesloten is bij Fluvius West, met als exploitatiebedrijf Fluvius System Operator cv.
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0640-00/228500/IP-OVERIG (actie GBB-OIM) van het investeringskrediet.
Artikel 1
De technische beschrijving met nr. 5000043031 en de raming voor de opdracht ‘ondergronds brengen van netten in een deel van de Kleine Ieperstraat’, opgesteld door Fluvius System Operator cv worden goedgekeurd.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Er wordt geen beroep gedaan op de mededinging.
Raming: 122 995,80 euro (excl. btw), hetzij 148 824,92 euro (incl. btw).
Openbare procedure.
De gemeenteraad keurde in zitting van 14 september 2023 de aankoop van een onbebouwd perceel grond gelegen tussen Artoisstraat 43 en 49 goed om een doorsteek te realiseren tussen de Kloosterstraat en de Artoisstraat.
In het kader van de opdracht 'aanleg fietsdoorsteek Kloosterstraat-Artoisstraat' werd een bestek met nr. 2789/03123 opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 122 995,80 euro (excl. btw), hetzij 148 824,92 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door agentschap Binnenlands Bestuur via het Kopenhagenplan (cfr. beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 februari 2023).
De uitgave voor deze opdracht wordt aangerekend op rekening 0200-00/224007/I-PB5-AP1 (PB5-ACT4) van het investeringskrediet.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2789/03123 en de raming voor de opdracht 'aanleg fietsdoorsteek Kloosterstraat-Artoisstraat', opgesteld door de heer Lucas Vanneste, dienst Openbare Infrastructuur en Mobiliteit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 122 995,80 euro (excl. btw), hetzij 148 824,92 euro (incl. btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie agentschap Binnenlands Bestuur.
Artikel 4
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Er wordt kennis genomen van de goedkeuringsbeslissing over de jaarrekening 2022 van de provinciegouverneur.
De gemeenteraad stelde de jaarrekening 2022 vast op 8 juni 2023 (deel gemeente en definitieve vaststelling). De jaarrekening 2022 werd bezorgd aan de toezichthoudende overheid via het loket BBC-DR op 12 juni 2023. De beslissingen van de gemeenteraad en de jaarrekening 2022 werden tevens via het digitaal loket doorgestuurd op 14 juni 2023.
De provinciegouverneur heeft, in het kader van het bestuurlijk toezicht, de jaarrekening 2022 goedgekeurd. Het nazicht van dit beleidsrapport gaf aanleiding tot een aantal bemerkingen van technische aard. Het wegwerken van deze bemerkingen strekt tot aanbeveling.
Neemt kennis van de goedkeuringsbeslissing van de provinciegouverneur van 28 september 2023 naar aanleiding van het bestuurlijk toezicht op de jaarrekening 2022, alsook van de technische opmerkingen bij dit beleidsrapport.
Het subsidiereglement ter ondersteuning van de rechtspersoonlijkheid van verenigingen en het partnerschap in UiTPAS wordt gewijzigd voor wat betreft het UiTPAS-partnership.
Gemeente Wevelgem stimuleert verenigingen om UiTPAS-partner te worden met een jaarlijkse subsidie (beslissing van de gemeenteraad van 10 november 2017 houdende subsidiereglement ter ondersteuning van de rechtspersoonlijkheid van verenigingen en het partnerschap in UiTPAS). UiTPAS-partnerschap impliceert dat de vereniging UiTPAS-houders UiTPAS-punten laat sparen en dat de verenging UiTPAS-houders uit de regio Zuidwest met recht op het kansentarief 80% korting geeft op de deelnameprijs aan activiteiten. Om de gederfde inkomsten deels te compenseren, verleent de gemeente op heden een subsidie van 150 euro per jaar aan elke UiTPAS-partner.
De voorbije jaren steeg het aantal UiTPAS-partners, waardoor het uit te keren subsidiebedrag navenant steeg. Op vandaag is ongeveer 1 op 5 verenigingen UiTPAS-partner. Voor verenigingen die wel UiTPAS-partner zijn maar geen geregistreerde UiTPAS-kansentarieven hebben, is de UiTPAS-subsidie een loutere bijkomende subsidie zonder enige tegenprestatie. Voor de gemeente is het steeds maar stijgende uit te keren subsidiebedrag een subsidievorm die deels zijn doel voorbijschiet. Het lijkt aangewezen om deze subsidie gerichter in te zetten op verenigingen die UiTPAS-houders met recht op kansentarief (-80%) hebben.
Het voorstel van wijziging van subsidiereglement hanteert volgende principes:
Concreet wordt volgende subsidiewijziging voorgesteld:
Verenigingen die in schijf 2 of 3 vallen, worden voor het volledige bedrag van de gederfde inkomsten gesubsidieerd a rato van respectievelijk 80% en 90%.
Convenantverenigingen of verenigingen waar gemeente Wevelgem een samenwerkingsovereenkomst mee heeft, komen niet in aanmerking voor een UiTPAS-subsidie voor Wevelgemse deelnemers. Wel komen zij in aanmerking voor een UiTPAS-subsidie aan 80% voor niet-Wevelgemse deelnemers wegens hun regionale uitstraling, met een maximum van 240 euro subsidie.
De jaarlijkse subsidie voor niet-convenantverenigingen of verenigingen waar gemeente Wevelgem geen samenwerkingsovereenkomst mee heeft, kan maximaal 750 euro bedragen per vereniging.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB1-ACT17/0719-00/649663 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Het subsidiereglement ter ondersteuning van de rechtspersoonlijkheid van verenigingen en het partnerschap in UiTPAS zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 10 november 2017 wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 4 van dit subsidiereglement wordt integraal vervangen als volgt:
Een vereniging, die voldoet aan artikel 2 en die erkend is als UiTPAS-partner, ontvangt een jaarlijkse subsidie als volgt:
Verenigingen die in schijf 2 of 3 vallen, worden voor het volledige bedrag van de gederfde inkomsten gesubsidieerd a rato van respectievelijk 80% of 90%.
De jaarlijkse subsidie kan maximaal 750 euro bedragen per vereniging.
Convenantverenigingen of verenigingen waar gemeente Wevelgem een samenwerkingsovereenkomst mee heeft, komen niet in aanmerking voor een UiTPAS-subsidie voor Wevelgemse UiTPAS-houders. Zij kunnen wel een subsidie van 80% krijgen voor de inkomstenderving tot 300 euro door het toekennen van het kansentarief aan niet-Wevelgemse UiTPAS-houders wegens hun regionale uitstraling. Zij ontvangen dus een jaarlijkse subsidie van maximaal 240 euro.
Artikel 2
Deze wijziging treedt in werking op 1 januari 2024. Enkel de inkomstenderving door het toekennen van het kansentarief vanaf 1 januari 2024 door verenigingen die erkend zijn als UiTPAS-partner op het moment van toekenning van het kansentarief komen in aanmerking.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van het subsidiereglement ter ondersteuning van de rechtspersoonlijkheid van verenigingen en het partnerschap in UiTPAS.
De algemene politieverordening en het algemeen retributiereglement worden aangepast in het kader van het invoeren van de nieuwe begraafvorm 'begraven bij gedenkboom'.
Meer en meer zijn mensen op zoek naar een begraafvorm die heel nauw met de natuur is verbonden. Het voorzien van een natuurbegraafplaats werd decretaal mogelijk gemaakt. In het toekomstplan begraafplaatsen zijn hierover acties opgenomen. Op natuurbegraafplaatsen kunnen biologisch afbreekbare urnen begraven worden en assen worden uitgestrooid.
Op de begraafplaats van Moorsele, de begraafplaats van Gullegem en die in de Moorselestraat kan een natuurbegraafplaats, zonder verdere aanlegkosten, worden voorzien. Het begraven van de urne en het verstrooien van de as kan rond de bestaande bomen. Het begrip natuurbegraafplaats duidt vooral vaktechnisch waar het over gaat. Het is noodzakelijk om deze nieuwe begraafvorm een herkenbare naam te geven.
Met de focus op het aanbieden van een begraving in een sterk natuurlijke omgeving is het belangrijk om weinig natuurvreemde elementen onderdeel te laten worden van de natuurbegraafplaats. Toch kan elke nabestaande nood hebben aan een persoonlijk accent ter plaatse.
De bedoeling is dat biologisch afbreekbare urnen met de tijd door de natuur worden overgenomen. De materialen waaruit zij al dan niet kunnen bestaan, worden vastgelegd.
In dit verband werd een wijziging van de algemene politieverordening en het algemeen retributiereglement voorbereid.
De jeugdraad adviseerde op 23 september 2023 het ontwerp tot wijziging van de algemene politieverordening (APV) als gunstig.
Van deze wijziging van de algemene politieverordening wordt gebruik gemaakt om het reglement op de uitbating van nachtwinkels (goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2019) en het reglement prostitutieruimtes (goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 oktober 2016) toe te voegen als bijlage 2 en bijlage 3 bij de algemene politieverordening.
De nestkastjes en insectenhotels zullen in voorraad zijn bij de gemeente en zullen aangerekend worden op rekening 0990-00/613000 van het exploitatiekrediet.
De ontvangsten worden geboekt op rekening 0990-00/702120 van het exploitatiekrediet.
Artikel 1
Beslist een natuurbegraafplaats te voorzien op de begraafplaatsen van Moorsele en Gullegem en die in de Moorselestraat. Beslist deze nieuwe begraafvorm 'begraven bij gedenkboom' te benamen. Beslist om vanaf november 2023 op deze perken biologisch afbreekbare urnen te begraven en assen uit te strooien.
Artikel 2
De algemene politieverordening, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2013 en gewijzigd door de gemeenteraad op 12 december 2014, 13 maart 2015, 12 februari 2016, 8 december 2017, 13 november 2020, 8 oktober 2021, 10 november 2022 en 20 april 2023, wordt gewijzigd als volgt:
Onder deel 4, titel 6, hoofdstuk 2 wordt een afdeling 9 ingevoegd als volgt:
AFDELING 9 Begraven bij gedenkboom
Artikel 389.a
§1. Er wordt op de begraafplaats in de Moorselestraat, de begraafplaats in de Caesar Gezellestraat en de begraafplaats in de Bankbeekstraat een perk 'begraven bij gedenkboom' voorbehouden. Op deze perken kunnen enkel biologisch afbreekbare urnen begraven worden en assen worden uitgestrooid. Er kan enkel gebruik gemaakt worden van biologisch afbreekbare urnen die bestaan uit voldoende afbreekbare materialen zoals o.a. papier, onbehandeld hout, klei, kurk, leem of zetmeel. De urnen mogen geen elementen van plastiek, ijzer, glas, lood of andere niet-biologisch afbreekbare materialen bevatten. In de urnen mogen enkel zaden van bloemen worden toegevoegd. Zaden voor struiken, bomen, groenten en fruit zijn niet toegelaten. De biologisch afbreekbare urne moet aan de begraafplaatsmedewerker ter controle worden voorgelegd.
§2. In afwijking op artikel 343 en artikel 344 kunnen nabestaanden, binnen de aangeduide zone, zelf de specifieke locatie van begraven kiezen (boom). Bij de plaatsbepaling moet rekening gehouden worden met een goede spreiding op het perk en de tijd die nodig is om terug op te gaan in de natuur.
§3. Op de perken 'begraven bij gedenkboom' mogen geen gedenktekens, noch (identificatie)gegevens van de overledene voorzien worden, met uitzondering van een periode van 3 weken na de begraving en voor zover gebruik gemaakt wordt van natuurlijke materialen. Wat rest wordt na deze periode weggenomen door de begraafplaatsmedewerker.
Nabestaanden kunnen kiezen voor een persoonlijke toets ter plaatse onder de vorm van een houten nestkastje of houten insectenhotel, af te nemen bij de gemeente en dit tegen betaling van de retributie zoals bepaald in het algemeen retributiereglement. Het nestkastje of het insectenhotel kan door de nabestaanden in een kleur naar keuze worden geschilderd of behandeld doch mag geen (identificatie)gegevens van de overledene bevatten. Het nestkastje of insectenhotel wordt door de begraafplaatsmedewerker ter plaatse aangebracht.
§4. In afwijking op artikel 354 kan op deze begraafvorm geen concessie worden genomen. Elke begraving van een asurne op deze perken is een niet-geconcedeerde begraving.
§5. In afwijking op artikel 341 blijft het graf ter plaatse en wordt deze niet hernomen, noch kan het graf worden omgevormd naar een concessie.
Artikel 3
Het algemeen retributiereglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2019 en gewijzigd door de gemeenteraad op 14 februari 2020, 13 maart 2020, 11 december 2020, 2 april 2021, 8 oktober 2021, 8 december 2022, 9 maart 2023 en 20 april 2023 wordt gewijzigd als volgt:
In artikel 9.2 van het algemeen retributiereglement, wordt de tabel aangevuld met:
E. Aankopen van: | |
Nestkastje of insectenhotel (perken 'begraven bij gedenkboom') | 30 euro |
Artikel 4
§1. Deze beslissing treedt in werking op 1 november 2023.
§2. Het reglement op de uitbating van nachtwinkels (goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 december 2019) en het reglement prostitutieruimtes (goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 oktober 2016) worden toegevoegd als bijlage 2 en bijlage 3 bij de algemene politieverordening.
§3. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van de algemene politieverordening en het algemeen retributiereglement.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius keurde de wijziging van het meerjarenplan goed op 31 mei 2023. De documenten werden ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert op 6 september 2023. Het bisdom Brugge verleende gunstig advies aan deze wijziging van het meerjarenplan op 12 september 2023.
In deze wijziging van het meerjarenplan wordt het investeringskrediet voor 2023 geactualiseerd. Het betreft de herstellingswerken aan de Koortskapel en de betoelaging van deze investeringsuitgave.
Aangezien de Koortskapel een beschermd monument is, zijn er subsidiemogelijkheden vanuit het agentschap Onroerend Erfgoed. De totale investeringsuitgave voor dit dossier bedraagt 40 000 euro (incl. btw). Er is een erfgoedpremie toegekend door het agentschap Onroerend Erfgoed van 6 697,20 euro. Het resterende bedrag wordt voorzien via een gemeentelijke investeringstoelage.
Er wordt goedkeuring verleend aan het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2023 van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Hilarius besliste in zitting van 31 mei 2023 tot wijziging van het budget 2023. Op 12 september 2023 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan deze budgetwijziging. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 14 september 2023.
In deze budgetwijziging wordt het investeringskrediet aangepast, gelet op de geplande herstellingswerken aan de Koortskapel.
De budgetwijziging past binnen het goedgekeurd gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023) van de kerkfabriek Sint-Hilarius.
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort blijft ongewijzigd op 89 769,75 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 33 302,80 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2023) (dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).
oorspronkelijk (euro) |
na wijziging (euro) |
|
Exploitatie ontvangsten |
29 560,00 | 29 560,00 |
Exploitatie uitgaven |
-165 634,00 | -165 634,00 |
|
||
Exploitatie eigen financieel boekjaar |
-136 074,00 |
-136 074,00 |
Overschot exploitatie 2021 |
46 304,25 |
46 304,25 |
Exploitatie voor toelage |
-89 769,75 |
-89 769,75 |
|
||
Exploitatietoelage |
89 769,75 |
89 769,75 |
|
||
Investeringsontvangsten |
0,00 |
40 000,00 |
Investeringsuitgaven |
0,00 |
-40 000,00 |
|
||
Investeringstoelage |
0,00 |
33 302,80 |
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2023 van de kerkfabriek Sint-Hilarius die past in het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2023). De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort blijft ongewijzigd op 89 769,75 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 33 302,80 euro.
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
De kerkraad van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel besliste in zitting van 10 juli 2023 tot wijziging van het budget 2023. Op 12 september 2023 verleende de bisschop van het bisdom Brugge gunstig advies aan deze budgetwijziging. De budgetwijziging werd ingediend door het centraal kerkbestuur bij het gemeentebestuur op 14 september 2023.
De toelagen vanuit de gemeente blijven onveranderd zodat deze budgetwijziging past binnen het goedgekeurd gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2022) van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel.
De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort blijft, na wijziging, 104 608,63 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 612 693,69 euro. Deze budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 (2022).
Voor wijziging | Na wijziging | |
Exploitatie ontvangsten | 6 812,51 euro | 6 812,51 euro |
Exploitatie uitgaven | -124 831,58 euro | -124 831,58 euro |
Exploitatie eigen financieel boekjaar | -118 019,07 euro | -118 019,07 euro |
Overschot exploitatie 2021 | 13 410,44 euro | 13 410,44 euro |
Exploitatie voor toelage | -104 608,63 euro | -104 608,63 euro |
Exploitatietoelage | 104 608,63 euro | 104 608,63 euro |
Investeringsontvangsten | 879 483,24 euro | 912 693,69 euro |
Investeringsuitgaven | -879 483,24 euro | -912 693,69 euro |
Investeringstoelage | 579 483,24 euro | 612 693,69 euro |
Er wordt akte genomen van de budgetwijziging nr. 1 van 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus en Sint-Christoffel die past in het goedgekeurde gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 (2022). De gemeentelijke bijdrage in het exploitatietekort blijft, na wijziging, 104 608,63 euro. De investeringstoelage bedraagt, na wijziging, 612 693,69 euro.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van de dienstverlenende vereniging Intercommunale Leiedal (Leiedal).
De gemeente werd uitgenodigd per aangetekend schrijven van 8 september 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Leiedal van 7 december 2023. Op deze buitengewone algemene vergadering staat een statutenwijziging gepland (zie toelichtingsnota aan de raad van bestuur).
Mocht de buitengewone algemene vergadering uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Leiedal van 7 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Aanpassing artikels in het kader van het wetboek van vennootschappen en verenigingen, zijnde artikels 2; 3, §1; 13; 27; 32; 37; 38; 41; 49; 52; 53 en 54, 2e:
a. Verwijzing naar het WVV: artikel 2
b. Actualisering doelstellingen: artikel 3, §1
c. Woonplaats bestuurders, deskundigen en commissaris: artikel 27
d. Volstorten aandelen (artikel 13)
e. Terminologie: wijziging term ‘commissaris-revisor’ naar ‘commissaris’: artikels 32, 37, 38, 41, 49, 52 en 53
f. Terminologie: wijziging van term ‘saneringsplan’ naar ‘plan’ (artikel 54, 2e).
2. Aanpassing artikels in het kader van wijzigingen aangebracht aan het decreet lokaal bestuur sinds 22 december 2017, zijnde artikels 15; 48 en 52, §5:
a. Statutenwijziging (artikel 48)
b. Neerleggen jaarrekening (artikel 52, §5)
c. Uittreding (artikel 15).
3. Bijkomende aanpassingen, zijnde artikels 21 en 29, 6e:
a. Toelichting gemeenteraad (artikel 21)
b. Digitale vergaderingen raad van bestuur (artikel 29, 6e).
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan de voorgestelde statutenwijziging van Leiedal.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Het mandaat van de vertegenwoordiger wordt vastgesteld.
De gemeente is lid van Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba (Poolstok).
De gemeente werd uitgenodigd per mail van 21 september 2023 om deel te nemen aan de zitting van de buitengewone algemene vergadering van Poolstok van 25 oktober 2023. Op deze buitengewone algemene vergadering staat een statutenwijziging gepland (zie nota van de raad van bestuur van Poolstok).
Mocht de buitengewone algemene vergadering digitaal gehouden, uitgesteld of verdaagd worden, dan geldt het mandaat voor dezelfde agendapunten ook als deze digitaal of op een latere datum worden behandeld.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan onderstaande punten, geagendeerd voor de buitengewone algemene vergadering van Poolstok van 25 oktober 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden):
1. Samenstelling van het bureau van de vergadering
2. Samenstelling van de vergadering - aanwezigheidslijst
3. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de vennootschap wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het wetboek van vennootschappen en verenigingen
4. Wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de vennootschap en vervanging van artikel 4 van de statuten
5. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening
6. Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) aandelen, (iii) aandeelhouders (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief voorgestelde wijzigingen) werd als bijlage bij de oproeping gevoegd
7. Volmacht voor de coördinatie van statuten
8. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen
9. Volmacht voor de formaliteiten.
Artikel 2
Er wordt goedkeuring verleend aan de voorgestelde statutenwijziging van Poolstok.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente zal zijn stemgedrag afstemmen op deze beslissing.
Er wordt een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid.
LEADER (Liaison Entre Actions de Développement de l’Economie Rurale) is een subsidieprogramma voor regionale plattelandsontwikkeling, waarbij lokale gemeenschappen zelf aan zet zijn om de ontwikkelingsdoelstellingen en gewenste acties te formuleren. Dit programma wordt gefinancierd met Europese, Vlaamse en provinciale middelen. Tot aan de vorige LEADER-periode (afgelopen in 2022) waren provincie-brede projecten mogelijk.
Met de opstart van het nieuwe subsidieprogramma voor Europese plattelandsontwikkeling blijft enkel nog de werking van de LEADER-gebieden mogelijk, niet langer provincie-brede projecten. Voor West-Vlaanderen betekent dit dat er 3 gebieden in aanmerking komen als LEADER-gebied: Westhoek, Midden-West-Vlaanderen en Noord-West-Vlaanderen.
Zuid-West-Vlaanderen voldoet niet aan de criteria om in aanmerking te komen als LEADER-gebied en dit betekent dat er geen Europese plattelandsontwikkelingsmiddelen naar dit gebied kunnen gaan.
De deputatie van de provincie West-Vlaanderen besliste dan ook om voor het gebied Zuid-West-Vlaanderen middelen uit te trekken, zodat ook hier - naar een zekere analogie met de LEADER-strategieën - plattelandsontwikkeling van onderuit gestimuleerd kan worden, en dit met 100% door provincie West-Vlaanderen voorziene middelen.
Deze middelen kunnen worden ingezet op het grondgebied van deze gemeenten uit de regio Zuid-West-Vlaanderen:
Om deze regionale plattelandsstrategie in Zuid-West-Vlaanderen van onderuit mee vorm te geven, wenst de provincie een regionale stuurgroep op te richten, waarin elke betrokken gemeente een politieke vertegenwoordiger afvaardigt.
Het komt aan de gemeente toe om haar vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de Regionale Plattelandsstuurgroep aan te duiden. Dit kan voor de rest van de legislatuur.
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-vertegenwoordiger:
- Jelle Stragier
- Stijn Tant.
Volgende personen worden voorgedragen als kandidaat-plaatsvervanger:
- Mathieu Desmet.
Er wordt geheim gestemd.
De heer Stijn Tant bekomt 18 stemmen, de heer Jelle Stragier bekomt 10 stemmen.
De heer Mathieu Desmet bekomt 24 stemmen, er zijn 3 neen-stemmen en er is 1 onthouding.
Artikel 1
De heer Stijn Tant wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de Regionale Plattelandsstuurgroep Zuid-West-Vlaanderen tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
Artikel 2
De heer Mathieu Desmet wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan alle zittingen van de Regionale Plattelandsstuurgroep Zuid-West-Vlaanderen tot de vervanging naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad in 2025.
De gemeenteraad heeft geen opmerkingen op het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan.
Het decreet basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De Vlaamse regering bepaalde de territoriale afbakening van de vervoerregio's. Gemeente Wevelgem is ingedeeld in de vervoerregio Kortrijk.
Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Ook de vervoerregio Kortrijk heeft een regionaal mobiliteitsplan voorbereid. De vervoerregio werd daarin ondersteund door het consortium STG, dat door de Vlaamse overheid als studiebureau aangesteld werd.
Het regionaal mobiliteitsplan is inhoudelijk breder en strategischer van inslag en mag niet verward worden met de visie op de korte termijn hertekening van het openbaar vervoer die de vervoerregioraad op 2 oktober 2020 goedkeurde en die thans gefaseerd in uitvoering is (cfr. ook beslissing van de gemeenteraad van 3 juli 2020 houdende advies op dit openbaar vervoerplan).
De opmaak van het regionaal mobiliteitsplan gebeurde in diverse stappen:
Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. Er werd ook meerdere malen bilateraal teruggekoppeld tussen het bestuur en het team van het departement Mobiliteit en Openbare Werken dat voor deze studie als plangroep optreedt.
Het regionaal mobiliteitsplan maakt het voorwerp uit van een strategische milieu-effectrapportage. Het ontwerp MER werd opgemaakt in het eerste kwartaal van 2023 en iteratief in het regionaal mobiliteitsplan verwerkt. Op 23 mei 2023 werd een positief informeel advies met opmerkingen ontvangen van team Omgevingseffecten. Deze opmerkingen zijn in het finale MER aangebracht.
Het regionaal mobiliteitsplan zit thans in de fase van openbaar onderzoek. Dit loopt van 17 augustus 2023 tot en met 15 oktober 2023. De inhoudelijke inbreng van burgers, stakeholders en gemeenteraden kan in deze fase nog aanleiding geven tot een finale bijsturing van het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan. Het aldus eventueel bijgestuurde mobiliteitsplan zal na goedkeuring door de vervoerregioraad ter goedkeuring voorgelegd worden aan de Vlaamse minister voor Mobiliteit en Openbare Werken. Haar goedkeuring en de bekendmaking daarvan in het Belgisch Staatsblad, vormen de afronding van het proces van regionale mobiliteitsplanning.
Aan de gemeenteraden wordt in deze fase gevraagd advies te willen uitbrengen op het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan. Op 29 augustus 2023 vond een webinar plaats waarop de gemeenteraadsleden uitgenodigd werden. De gemeenteraadsleden werden gevraagd om eventuele opmerkingen op het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan over te maken tegen 15 september 2023. Er kwamen geen opmerkingen binnen op het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan.
Artikel 1
Heeft geen opmerkingen op het voorgelegde ontwerp van regionaal mobiliteitsplan.
Artikel 2
Afschrift van dit advies wordt overgemaakt aan de voorzitter van de vervoerregioraad Kortrijk.
Neemt kennis van het gemotiveerde advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) over het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Gullegem Kern na het openbaar onderzoek ter zake.
In zitting van 11 mei 2023 heeft de gemeenteraad het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Gullegem Kern voorlopig vastgesteld. Daaropvolgend werd er van 22 mei 2023 tot en met 20 juli 2023 een openbaar onderzoek georganiseerd (60 dagen).
De opmerkingen en de bezwaren, alsook de adviezen werden vervolgens verstuurd naar de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro).
De Gecoro heeft in dit verband een advies uitgebracht bij de gemeenteraad in uitvoering van artikel 2.2.21, §5 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening en dit op 26 september 2023. Van dit gemotiveerd advies wordt in deze zitting kennis genomen, alsook van de adviezen van de deputatie en van het departement Omgeving.
Verder bezorgde de Gecoro het college van burgemeester en schepenen de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren.
Bij de definitieve vaststelling van het plan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde RUP alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen, of uit de adviezen, uitgebracht door de aangewezen diensten en overheden, of uit het advies van de Gecoro. Het is de gemeenteraad die het RUP definitief vaststelt, dit zal gebeuren in een volgende zitting. In dit verband wordt voorgesteld aan de agendacommissie om dit advies te agenderen op een volgende gemeenteraadscommissie Grondgebiedszaken, voorafgaand aan de definitieve vaststelling van het RUP Gullegem Kern.
Neemt kennis van het gemotiveerde advies van de Gecoro over het RUP Gullegem Kern, alsook van de adviezen van de deputatie en het departement Omgeving, na het openbaar onderzoek ter zake.
Goedkeuring wordt gegeven aan het wegenistracé, de aanleg ervan en de rooilijn naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden op de vroegere site Ipso.
Voor de herinvulling van de vroegere Ipso-site, grenzend aan de Moorselestraat en de Nieuwstraat, werd een omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden ingediend.
Er werd reeds een deel van deze site afgesplitst, dat betreft het gedeelte dat bereikbaar is en ontsluit via de Toekomststraat. Een aantal lokale ondernemers vond er onderdak.
Nu wordt voor een 2de deel, centraal gelegen, een invulling aangevraagd. 2 dossiers werden ingediend. 1 omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden en 1 aanvraag voor de ontwikkeling van een KMO-zone. Het verkavelingsdossier omvat een lot voor een meergezinswoning en het voorstel voor een nieuwe rooilijn. Dit betekent een uitbreiding van het openbaar domein, de aanleg van nieuwe wegenis. De zone binnen deze nieuwe rooilijn, over te dragen aan de gemeente na oplevering van de werken, wordt openbare weg en een publieke groenzone. Voor het resterende deel, nog 1 gebouw ontsloten op de Moorselestraat, wordt in een nog volgende aanvraag een invulling met een publieksgerichte recreatieve functie (dansschool) voorzien.
In voorliggend verkavelingsdossier wordt er een gescheiden rioleringsstelsel voorzien voor de site. De DWA-leidingen bestaan uit grésbuizen Ø250mm. De regenwaterafvoer bestaat uit een combinatie van infiltratiegoten en -kolken, buffergrachten en -wadi welke onderling verbonden worden met RWA-leidingen 300mm uit staal.
De nieuwe rijweg binnen de site bestaat uit een bitumineuze verharding. De opritten worden voorzien in betonstraatstenen en de parkeervakken in grasbetontegels. De verbinding tussen de Nieuwstraat en Jan Breydelstraat wordt gemaakt door middel van een fiets-/wandelpad in cementbetonverharding.
Rondom op de site werd een grote inspanning gedaan om zoveel mogelijk bijkomende groene bufferstroken te voorzien. Er wordt tevens een opsplitsing gemaakt voor een deel openbaar en deel privatief terrein. Het deel openbaar domein voorziet hoofdzakelijk in een groene long binnenin de site en een groene doorsteek van de Nieuwstraat naar de Jan Breydelstraat. In deze openbare groenvoorzieningen worden tevens de nodige voorzieningen (wadi’s/infiltratiekommen) voorzien i.k.v. de nodige te voorziene buffer- en infiltratievoorzieningen voor de ganse site.
De gemeenteraad is bevoegd om te beslissen over de aanleg van een gemeenteweg via de goedkeuring van een nieuwe rooilijn. In dit dossier verloopt de procedure voor de vastlegging van deze rooilijn geïntegreerd in de omgevingsvergunningsprocedure conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet. Het plan 'Ipso site rooilijnplan' kan beschouwd worden als het ontwerp van rooilijnplan conform artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet. De gemeenteraad neemt hierbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek en betrekking hebben op de zaak der wegen.
Tijdens het openbaar onderzoek werden 9 bezwaarschriften ingediend. De behandeling van de bezwaarschriften is thematisch gebeurd door de gemeentelijke omgevingsambtenaar (in bijlage). 1 bezwaar haalt specifiek de invulling van het nieuwe openbaar domein aan.
'Zoals de plannen er nu voorliggen verdwijnen er tevens enkele parkeerplaatsen langs de straatzijde om ruimte te maken voor de oprit van de KMO-zone, de groene slinger en de oprit voor de nieuwbouwwoning. Daarom wil ik een warme oproep doen om op het nieuwe openbare domein meer dan de 3 voorziene parkeerplaatsen aan te leggen. Enkele van deze parkeerplaatsen zouden ook voorzien kunnen worden van laadpalen. Dit zou een grote meerwaarde betekenen voor de buurt en de KMO-zone. Als nieuwe eigenaar van het openbaar domein moet de gemeente meer eisen van de verkavelaar dan alleen in te staan voor de kosten en het beheer van wegenis en wadi’s ten behoeve van de KMO-zone maar waar we als buurt weinig meerwaarde voor krijgen'.
In het verleden werd het gebruik van de parking door buurtbewoners gedoogd door het bedrijf. In de nieuwe situatie zal dit niet zo zijn. Het betreft hoofdzakelijk privaat terrein. Het klopt dat er bij eventuele realisatie een beperkt aantal parkeerplaatsen op de huidige openbare weg verdwijnen. De plannen voorzien echter 7 openbare parkeerplaatsen op het nieuwe toekomstige openbaar domein (4 via de Nieuwstraat en 3 via de Moorselestraat). Via de omgevingsvergunning kan voorzien worden dat deze met de nodige infrastructuur uitgerust worden om laadpalen te kunnen plaatsen. Het plaatsen zelf gebeurt in regie door de gemeente. Het is evident dat de beoordeling ten gronde gebeurt door het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad houdt bij haar beslissing rekening met volgende principes (artikel 4 van het gemeentewegendecreet):
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De aanleg en wijziging zorgt voor een aantal bijkomende publieke parkeerplaatsen en de creatie van een groenzone voor de buurt. De verder voorziene private wegenis kan dienstig zijn voor de ontwikkeling en ontsluiting van de KMO-zone. Er zijn geen gevolgen vanuit gemeentegrensoverschrijdend perspectief. De goede inrichting ervan en de mobiliteitseffecten maken deel uit van de ruimtelijke beoordeling van de omgevingsvergunningsaanvragen. Deze worden op het niveau van het college van burgemeester en schepenen behandeld met advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het voorstel is om de nieuwe rooilijn en de voorgestelde inrichting van het openbaar domein goed te keuren.
Artikel 1
Keurt de voorliggende beslissing over de aanleg en wijziging van gemeentewegen Nieuwstraat en Moorselestraat voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2023034511 (op 14 maart 2023 ingediend voor het verkavelen van gronden ten behoeve van het aanleggen van de verkaveling site Ipso), zoals aangeduid op het plan met als naam 'Ipso site rooilijnplan', goed.
Artikel 2
Keurt het rooilijnplan met als naam 'Ipso site rooilijnplan' goed. Dit plan wordt aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens artikel 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig wanneer:
De gemeente Wevelgem koopt gronden in de Hondschotestraat aan, in functie van de heraanleg van de Hondschotestraat.
In het kader van de heraanleg van de Hondschotestraat werd na de definitieve vaststelling van het rooilijnplan en het onteigeningsbesluit door de gemeenteraad op 8 september 2022, voor de loten nr. 2 (67 m²) en nr. 4 (27 m²), aangeduid op het onteigeningsplan opgemaakt door landmeter-expert Koen Roelandt op 17 februari 2021, in eigendom van Aquafin nv, een akkoord bereikt. Voor lot 4 werd een akkoord bereikt voor een bedrag binnen de marges van het schattingsverslag (schattingsprijs verhoogd met wederbeleggingsvergoeding, nl. 396,54 euro). Voor lot 2 werd een akkoord bereikt voor een beperkte afwijking van de schattingsprijs, verhoogd met de wederbeleggingsvergoeding. Deze afwijking is te verantwoorden aangezien het een beperkt aankoopbedrag (nl. 334,41 euro) betreft en de afwijking in absolute cijfers ook beperkt is (nl. een afwijking van 167,21 euro).
Voor lot nr. 6, ook eigendom van Aquafin nv, werd - na het aanpassen van de contour (van 93 m² naar 61 m²) - uiteindelijk ook een akkoord bereikt. Er werd hiertoe een nieuw rooilijnplan goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 juli 2023. Dit rooilijnplan bis werd opgemaakt door landmeter-expert Koen Roelandt op 18 april 2023. Er werd een akkoord bereikt voor een beperkte afwijking van de schattingsprijs, verhoogd met de wederbeleggingsvergoeding. Deze afwijking is te verantwoorden aangezien het een beperkt aankoopbedrag (nl. 678,40 euro) betreft en de afwijking in absolute cijfers ook beperkt is (nl. een afwijking van 121,51 euro).
Bedoelde gronden zijn noodzakelijk voor de uitvoering van de heraanleg van de Hondschotestraat. De gemeente kocht eerder al de loten 1, 7 en 8 aan, alsook de loten 3 en 5 (cfr. beslissingen van de gemeenteraad van 20 april 2023), dewelke ook noodzakelijk waren voor deze herinrichtingswerken.
De ontwerpakte werd voorbereid door notaris Vijncke. De gemeenteraad kan deze nu goedkeuren.
De uitgave wordt aangerekend op rekening PB2-ACT32/0200-00/220007 van het investeringskrediet.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem koopt gronden in de Hondschotestraat aan voor een bedrag van respectievelijk 334,41 euro (lot 2), 396,54 euro (lot 4) en 678,40 euro (lot 6). Het gaat om een deel van de percelen grond gekadastreerd 3de afdeling, sectie D, nummers 7D (lot 2), 15H (lot 4) en 17D (lot 6) met een respectievelijke oppervlakte van 67 m², 27 m² en 61 m² volgens de plannen van landmeter-expert Koen Roelandt bv van 17 februari 2021 (loten 2 en 4) en 18 april 2023 (lot 6).
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor aankoop goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 3
Affecteert de verworven gronden, deze maken voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 4
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Een perceeltje grond in de verkaveling Karrestraat wordt kosteloos verworven.
De gemeenteraad keurde in zitting van 12 februari 2021 de kosteloze verwerving van de wegenis en de aankoop van de groenzone in de verkaveling Karrestraat goed.
Het perceel met nr. 1393D2 was niet opgenomen in voornoemde wegenis van de verkaveling maar wel als apart lot in de verkaveling, terwijl het de facto wel aansluit op en deel uitmaakt van de wegenis.
Dit perceel wordt nu ook kosteloos overgedragen aan de gemeente. Notaris Moens bereidde de akte voor. In deze ontwerpakte wordt verwezen naar het verkavelingsplan waarop dit lot staat aangeduid als lot 24. Landmeetkantoor Koen Roelandt bv maakte een opmetingsplan op waarin bedoeld perceel wordt aangeduid als lot 2.
De gemeenteraad kan nu deze kosteloze verwerving goedkeuren.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem verwerft kosteloos de grond gekadastreerd sectie B, nr. 1393D2, met een oppervlakte van 13 m², aangeduid als lot 2 op het opmetingsplan van Landmeetkantoor Koen Roelandt bv van 25 september 2023.
Artikel 2
De muur die het goed scheidt van het aanpalende perceel gekadastreerd sectie B, nr. 1126W3 P0000, behoort tot dit laatste perceel. De eigenaar van dit perceel heeft het volledige eigendoms- en genotsrecht van deze muur en draagt alle kosten met betrekking tot deze muur.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de voorliggende akte voor kosteloze verwerving goed. Voornoemde akte blijft aan deze beslissing gehecht om er 1 geheel mee uit te maken.
Artikel 4
Affecteert de verworven grond. Deze maakt voortaan deel uit van het openbaar domein van de gemeente.
Artikel 5
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van deze beslissing.
De gemeente Wevelgem gaat over tot verkoop bij opbod van de woning Brugstraat 31.
De gemeenten kocht de woning Brugstraat 31 destijds aan als mogelijke opportuniteit voor de uitvoering van het masterplan voor Wevelgem Centrum. Bij de opmaak van het masterplan voor de gemeentelijke basisschool bleek er geen nood meer aan de woning Brugstraat 31.
De gemeente heeft het pand reeds te koop aangeboden via COVAST cvba, er werd toen geen aanvaardbaar bod uitgebracht.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 2 mei 2023 beslist om de dienst Vastgoedtransacties aan te stellen voor de verkoop van Brugstraat 31, waarbij een nieuw schattingsverslag diende te worden opgemaakt.
De instelprijs (minimale verkoopsprijs) werd door de dienst Schatting en Waardering geschat op 85 000 euro. Het pand is in de jaren van leegstand redelijk achteruit gegaan en er is ook vochtschade door waterinsijpeling. De insijpeling werd ondertussen hersteld.
De dienst Vastgoedtransacties stelt voor om dit pand te verkopen bij opbod met een instelprijs van 85 000 euro.
Artikel 1
De gemeente Wevelgem gaat over tot verkoop bij opbod van volgend onroerend goed:
een bebouwd onroerend goed met aanhorigheden op en met grond, gelegen Brugstraat 31, met een totale oppervlakte volgens kadaster van 4 a 54 ca, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, gemeente Wevelgem, 2de afdeling, sectie B, nrs. 718 S 2 P0000 en 706 B 2 P0000, met een gezamenlijk kadastraal inkomen van 733 euro.
Artikel 2
De minimale verkoopprijs wordt bepaald op 85 000 euro.
Artikel 3
De dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt gemachtigd om de verkoopprocedure te organiseren, de authentieke akte te verlijden en de gemeente te vertegenwoordigen.
Artikel 4
Het voorgelegde ontwerp van verkoopakte wordt goedgekeurd en blijft aan huidige beslissing gehecht.
Artikel 5
De financieel directeur wordt gemachtigd om kwijting en ontslag van ambtshalve inschrijving te geven na betaling van de koopsom.
Vraag ingediend door raadslid Luc Defraye, namens de fractie CD&V.
Vraag ingediend door raadslid Luc Defraye, namens de fractie CD&V.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Carlo De Winter.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen.
Vraag ingediend door de raadsleden van de fractie Groen en gesteld door raadslid Inge Goemaere.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de fractie Vooruit.
Vraag ingediend door raadslid Vicky Claeys, namens de fractie Vooruit.
Namens gemeenteraad,
Kurt Parmentier
algemeen directeur
Jo Libeer
voorzitter